open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 806/3313/17
Моніторити
Ухвала суду /03.11.2021/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /19.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /19.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /07.02.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.12.2018/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.10.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.08.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Постанова /20.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /10.04.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.03.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Рішення /18.01.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.12.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 806/3313/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /03.11.2021/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /19.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /19.10.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /07.02.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.01.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.12.2018/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.10.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.08.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Постанова /20.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /10.04.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.03.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Рішення /18.01.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.12.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 806/3313/17

Головуючий у 1-й інстанції: Панкеєва В.А.

Суддя-доповідач: Курко О. П.

07 лютого 2019 року

м . Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Курка О. П.

суддів: Боровицького О. А. Совгири Д. І.

за участю:

секретаря судового засідання: Зозуля К.Т.,

представників позивача: Зубова В.Г., Ковальової А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу кредитної спілки "Оберіг" на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2018 року (м. Житомир) у справі за адміністративним позовом кредитної спілки "Оберіг" до Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення від 04.07.2017 року за №1706504600033,

В С Т А Н О В И В :

в грудні 2017 року кредитна спілка "Оберіг" звернулась до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Житомирській області від 04.07.2017 за №1706504600033 "Про виключення кредитної спілки "Оберіг" з Реєстру неприбуткових установ та організацій і скасування ознаки неприбутковості".

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

В судовому засіданні представники позивача доводи апеляційної скарги підтримали в повному обсязі та за обставин викладених в ній просили суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції - скасувати.

Представник відповідача, будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з'явився, про причини своєї неявки суд не повідомив. Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь представника відповідача в судовому засіданні - не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за його відсутності.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а рішення суду першої інстанції - скасувати, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що кредитна спілка "Оберіг" 22.07.2004 зареєстрована виконавчим комітетом Малинської міської ради Житомирської області, запис № 13081050003000003 (а.с.17, т. 1).

Кредитна спілка "Оберіг" діє на підставі Статуту, затвердженого рішенням загальних зборів від 20.05.2016 (а.с.171-181).

11.04.2017 рішенням загальних зборів затверджено нову редакцію Статуту (а.с.182-193).

Пунктами 1.1., 2.1.-2.2. Статуту обумовлено, що кредитна спілка "Оберіг" діє на підставі Конституції України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законів України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про кредитні спілки", "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", інших законів України та виданих до них нормативно-правових актів. Є неприбутковою організацією, заснованою фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних внесків членів спілки. Завдання кредитної спілки полягає у задоволенні потреб її членів у взаємному кредитуванні та надання фінансових послуг шляхом здійснення діяльності відповідно до статті 5 цього Статуту (а.с.182, т. 1).

При цьому, відповідно до пункту 5.1. Статуту, для досягнення мети кредитна спілка, зокрема, надає кредити своїм членам на умовах їх платності, строковості та забезпеченості в готівковій та безготівковій формі, залучає на договірних умовах внески (вклади) своїх членів на депозитні рахунки як у готівковій, так і в безготівковій формі, розміщує тимчасово вільні кошти на депозитних рахунках в установах банків, тощо (а.с.183, т. 1).

Пунктом 18.1. Статуту позивача передбачено, що джерелом формування коштів та майна кредитної спілки є плата за надання кредитів та інших послуг, доходів від провадження інших видів статутної діяльності, доходів від придбаних цінних паперів (а.с.189, т. 1).

Згідно пункту 22.3. Статуту позивача забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частини серед засновників, членів кредитної спілки, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб, а пунктом 29.8 Статуту визначено, що при ліквідації Спілки залишок коштів резервного та додаткового капіталу після розрахунків із членами спілки та іншими кредиторами зараховується до Державного бюджету України (а.с.190, т. 1).

Рішенням Малинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області (далі - Малинської ОДПІ) №58 від 03.10.2016 кредитну спілку "Оберіг" включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (за результатами підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п.133.4. ст.133 ПК України) та присвоєно ознаку неприбутковості - 0039 - асоціації та інші об'єднання юридичних осіб (а.с.14, т. 1).

Станом на 01.12.2016 позивачу стало відомо, що в Реєстрі неприбуткових установ та організацій відсутня інформація про кредитну спілку "Оберіг". У зв'язку з наведеним, позивач звернувся до Малинської ОДПІ із заявою від 02.12.2016 № 1128 про виконання рішення № 58 від 03.10.2016 та включення позивача до вказаного Реєстру (а.с.14, т. 1).

Листом від 23.12.2016 №6658/06-13-123 Малинська ОДПІ повідомила позивача про те, що виникли проблемні питання в процесі роботи в оновленому Реєстрі неприбуткових установ та організацій, що в свою чергу призвело до неможливості внесення інформації про кредитну спілку "Оберіг" в Реєстр. Окрім того, позивача повідомлено про те, що оброблено інвентаризаційну картку 03.10.2016 з присвоєнням нової ознаки неприбутковості, після усунення недоліків в роботі реєстру на рівні ГУ ДФС у Житомирській області позивача буде повідомлено про вирішення даного питання (а.с.15, т. 1).

В подальшому, позивач повторно звернувся до Малинської ОДПІ із заявою за № 460 від 21.03.2017 про надання інформації щодо внесення кредитної спілки "Оберіг" до Реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою неприбутковості 0039 (асоціації та інші об'єднання юридичних осіб). Крім того, позивач у своїй заяві просив у разі технічної можливості внести кредитну спілку "Оберіг" у вказаний Реєстр (а.с.15, т. 1).

Проте, від ГУ ДФС у Житомирській області позивачу надіслано повідомлення від 07.06.2017 №2236/6/06-30-12-03-20, в якому вказано, що кредитна спілка "Оберіг" не може бути визнана неприбутковою організацією у розумінні Податкового кодексу України (далі - ПК України) та не підлягає включенню до нового Реєстру. Кредитні спілки як фінансові установи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, є платниками податку на прибуток та зобов'язані нараховувати і сплачувати податок на прибуток у порядку, встановленому розділом ІІІ "Податок на прибуток підприємств" ПК України (а.с.16, т. 1).

04 липня 2017 відповідачем прийнято рішення №1706504600033 про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Рішення прийняте на підставі п.п.133.4.5. п.133.4. ст.133 ПК України. Дата скасування ознаки неприбутковості - 01.07.2017 (а.с.12, т. 1).

Вважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернувся з позовом до суду.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що кредитна спілка "Оберіг" не є неприбутковою організацією в розумінні підпунктів 133.4.1, 133.4.6. п.133.4. ст.133 ПК України, що унеможливлює включення Спілки до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

За положеннями пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Відповідно до підпункту 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення);

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Положення абзаців третього і четвертого цього підпункту щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.

Відповідно до абзацу першого підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Підпунктом 133.4.4. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України зазначено, що встановлення контролюючим органом відповідно до норм цього Кодексу факту використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2 цього пункту, є підставою зокрема для виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Відповідно до підпункту 133.4.6. статті 133 Податкового кодексу України до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема можуть бути віднесені:

бюджетні установи;

громадські об'єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди;

спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб;

житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства);

об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків;

професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об'єднання;

сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об'єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів;

інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що буквальне тлумачення цього підпункту свідчить про те, що цей перелік організацій та установ не є вичерпним, на що вказує прислівник "зокрема", який уживається для підкреслення, виділення чого-небудь з-поміж однотипного, вказує на можливі варіанти, а не виключні, що спростовує протилежний висновок суду першої інстанції.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 20 червня 2018 року у справі № 806/3313/17 та від 11 грудня 2018 року у справі № 822/1711/18.

Суд першої інстанції всупереч висновкам, які викладені у постанові від 20 червня Верховного Суду у справі № 806/3313/17, обґрунтовує свою позицію відсутністю кредитної спілки "Оберіг" в переліку неприбуткових організацій та установ, що є порушенням ч. 5 ст. 353 КАС України.

Як вже зазначалося, рішенням Малинської ОДПІ №58 від 03.10.2016 кредитну спілку "Оберіг" включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (за результатами підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п.133.4. ст.133 ПК України) та присвоєно ознаку неприбутковості - 0039 - асоціації та інші об'єднання юридичних осіб.

Отже, фактично податковий орган підтвердив, що кредитна спілка "Оберіг" відповідає вимогам, встановленим підпунктами 133.4.1, 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 ПК України, які ставляться до неприбуткових підприємств, установ та організацій.

В подальшому ж, приймаючи оскаржуване рішення про виключення з 01 липня 2017 року Спілки з Реєстру неприбуткових установ та організацій, Головне управління ДФС у Житомирській області підставою для його прийняття зазначило в рішенні лише невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 ПК України, без жодної вказівки на зміни, що відбулися у Спілки та/або в її установчих документах, внаслідок чого вона перестала відповідати законодавчо встановленим вимогам до неприбуткових організацій.

Вищезазначені дії колегія суддів вважає досить непослідовними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства.

Також, колегія суддів зазначає, що підставою для виключення організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій є встановлення контролюючим органом факту використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для інших цілей, ніж передбачених пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України. Однак, в даному випадку податковим органом не надано докази використання позивачем доходу для інших цілей, ніж передбачених пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України.

Крім того й саме виключення позивача із вказаного вище Реєстру з 01 липня 2017 року на підставі рішення від 04 липня 2017 року як таке не узгоджується з положеннями пункту 17 Порядку, відповідно до якого під час виключення неприбуткової організації з Реєстру присвоєна їй ознака неприбутковості скасовується з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулося недотримання вимог пункту 133.4 статті 133 ПК України.

Колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції, що на виконання листа-повідомлення № 4674/06-13-123 від 17.08.2016 (а.с.13, т. 1) позивачем було приведено у відповідність до вказаних правових норм Статут кредитної спілки "Оберіг" та надано його копію до Малинської ОДПІ, що підтверджується листом № 918 від 14.09.2016 (а.с.13, т. 1). Окрім того, під час судового засідання колегією суддів було досліджено Статут кредітної спілки "Оберіг" в новій редакції 2017 року, який належним чином завірений (а.с. 182-193, т. 1).

Отже, позивач привів свої установчі документи у відповідність із нормами п.133.4. ст.133 ПК України у строк до 01.07.2017 та подав копії таких документів до контролюючого органу на виконання вимог п.35 підрозділу 4 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України.

Враховуючи наведені вище норми законодавства й встановлені у справі обставини, колегія суддів приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог та визнання протиправним і скасування рішення Головного управління ДФС у Житомирській області від 04.07.2017 за №1706504600033 "Про виключення кредитної спілки "Оберіг" з Реєстру неприбуткових установ та організацій і скасування ознаки неприбутковості".

У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:

1) неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;

4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про задоволення позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, при поданні апеляційної скарги позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 2400 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 3388 від 23 листопада 2018 року.

Таким чином, понесені скаржником судові витрати в сумі 2400 грн підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу кредитної спілки "Оберіг" задовольнити повністю.

Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2018 року - скасувати.

Прийняти нову постанову. Адміністративний позов кредитної спілки "Оберіг" задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області від 04.07.2017 за №1706504600033 "Про виключення кредитної спілки "Оберіг" з Реєстру неприбуткових установ та організацій і скасування ознаки неприбутковості".

Стягнути на користь кредитної спілки "Оберіг" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області понесені судові витрати в сумі 2400 грн.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 12 лютого 2019 року.

Головуючий

Курко О. П.

Судді

Боровицький О. А. Совгира Д. І.

Джерело: ЄДРСР 79763377
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку