open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 744/1108/18 Суддя (судді) першої інстанції: Гнипа О.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді -доповідача Аліменка В.О.,

суддів Безименної Н.В., Кучми А.Ю.,

за участю секретаря Лебедєвої Ю.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області Сподаренка Анатолія Петровича на рішення Семенівського районного суду Чернігівської області від 01 жовтня 2018 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області Сподаренка Анатолія Петровича про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, -

В С Т А Н О В И Л А:

ОСОБА _4 звернувся з позовом до Семенівського районного суду Чернігівської області із позовом до Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області Сподаренка Анатолія Петровича про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення від 02.08.2018 року №159/04.

Рішення Семенівського районного суду Чернігівської області від 01 жовтня 2018 року позовні вимоги задоволено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій останній просить суд вказане судове рішення скасувати та винести нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. На думку апелянта, оскаржувана постанова винесена судом першої інстанції з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги та інші наявні у справі докази, колегія суддів приходить до наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом апеляційної інстанції, 24 травня 2018 року Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області згідно наказів від 22 травня 2018 року №249 та від 21 травня 2018 року №247 проведена рейдова перевірка по контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої складено акт №77/04 від 24 травня 2018 року.

У ході перевірки виявлено ряд порушень вимог природоохоронного законодавства, зокрема ФОП ОСОБА_4 (виконавець робіт по знесенню зелених насаджень) розмістив будівельний вагончик по вул. Шкільній в с. Киселівка для тимчасового проживання працівників та розмістив автотракторну техніку на зеленій зоні з зеленими насадженнями (землі рекреації), де в результаті стоянки транспорту та його обслуговування, ремонту, заправки пальним техніки та бензопил, утворились відходи (промаслене ганчір'я, промаслений пісок, відходи промаслених ємностей від нафтопродуктів), які не санкціоновано розміщені на зеленій зоні з трав'яним покривом, що призвело до пошкодження трав'яного покриву, та забруднення нафтопродуктами земельної ділянки, чим порушено ст. 25 Закону України «Про рослинний світ», ст. 45 Закону України «Про охорону земель», ст.51, 96 Земельного кодексу України, ст. 52 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».

На земельній ділянці органолептичним методом зафіксовано запахи нафтопродуктів. Під час обстеження проведено відбір проб ґрунту на дослідження, про що складено акт відбору проб ґрунтів від 24 травня 2018 №10/08.

Відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Чернігівській області проведено вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, відібраних на території села Киселівка Чернігівського району, в кінці вул. Шкільна, 6 м від дороги асфальтованої (згідно карти-схеми розміщення місць відбору проб ґрунту). В результаті вимірювання встановлено, що вміст нафтопродуктів у відібраних зразках ґрунтів перевищує фоновий показник у 37,8 разів.

З метою усунення порушень, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Відповідачем винесено припис Позивачу від 07.06.2018 №77/04, яким зобов'язано в термін 07.07.2018 року усунути порушення.

Листом від 30.05.2018 №04-06/1269 Позивача було повідомлено про час і дату розгляду справи про адміністративне правопорушення. За результатами отриманих лабораторних досліджень (протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів №10/08 від 06.06.2018) в приміщенні Державної екологічної інспекції у Чернігівській області в присутності Позивача 07 червня 2018 року було складено протокол №000438, де зазначено: дату виявлення порушення, суть порушення, вказано документи, які засвідчують відбір проб ґрунтів та результати вимірювань, зазначено про наявність пояснень порушника на окремому аркуші. В письмовому поясненні від 07.06.2018 Позивач вказав, де заправляє техніку і, що не знає, де і що було розлито. Від підписання протоколу відмовився. За результатом розгляду справи Відповідачем винесено постанову про накладення адміністративного стягнення. Рішенням Семенівського районного суду Чернігівської області постанову скасовано, а справу про адміністративне правопорушення щодо ОСОБА_4 надіслано Відповідачу на новий розгляд.

На виконання рішення суду, у відповідності до Інструкції з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05.07.2004 №264, Позивача завчасно повідомлено про розгляд справи про адміністративне правопорушення (вих.. №04-06/1732 від 20.07.2018), що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення Позивачеві 21.07.2018.

Як зазначає відповідач, на розгляд адміністративної справи Позивач не з'явився, будь-яких повідомлень чи заяв від нього не надходило. Отже, за наявності даних про своєчасне сповіщення про місце і час розгляду справи, у відповідності до ст. 268 Кодексу України про адміністративні правопорушення, справу було розглянуто за відсутності Позивача. Копія постанови про накладення адміністративного стягнення від 02.08.2018 року №159/04 надіслана рекомендованим листом з повідомленням про вручення, яке отримане Позивачем 03.08.2018.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням щодо притягнення до адміністративної відповідальності, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що обвинувачення позивача за оскаржуваною постановою, поряд з іншим, базується в основному на акті відбору проб ґрунтів від 24 травня 2018 року. Однак, пересвідчитися у достовірності відбирання проб не є можливим, адже цей акт складено одноосібно державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища без присутності інших осіб від суб'єкта господарювання, котрий підозрюється у неналежній діяльності. Більш того, додаток до згаданого акту містить схему, але з цієї схеми зрозуміти де саме відбиралися ґрунти не можливо, позаяк позначене на схемі місце не містить прив'язки як мінімум до трьох стаціонарних об'єктів на місцевості.

Однак, колегія суддів не може погодитись із таким рішенням суду першої інстанції, мотивуючи свою позицію наступним.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У ч. 2 ст. 2 КАС України наведені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, якими є, зокрема, прийняття (вчинення) таких рішень, (дій, бездіяльності) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Відповідно до ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Пунктом 6 «Положення про Державну екологічну інспекцію», затвердженого від 13.04.2011 року Указом Президента України № 454/2011 (далі Положення №454/2011), Держекоінспекція України, для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема, проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов'язкові для виконання приписи, розпорядження; виконувати відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу і властивостей викидів стаціонарних та пересувних джерел забруднення атмосферного повітря.

Відповідно до пункту 7 Положення №454/2011 Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).

З 05.05.2017 року, дня офіційного опублікування, набрало чинності «Положення про Державну екологічну інспекцію України», затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 року №275(далі Положення №275).

Відповідно до Положення №275 Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Пунктом 7 Положення №275 встановлено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до підпункту 3 пункту 4 Положення №275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов'язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).

Як вбачається з матеріалів справи та вже було зазначено вище, 24 травня 2018 року Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області згідно наказів від 22 травня 2018 року №249 та від 21 травня 2018 року №247 проведена рейдова перевірка по контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої складено акт №77/04 від 24 травня 2018 року.

У ході перевірки виявлено ряд порушень вимог природоохоронного законодавства, зокрема ФОП ОСОБА_4 (виконавець робіт по знесенню зелених насаджень) розмістив будівельний вагончик по вул. Шкільній в с. Киселівка для тимчасового проживання працівників та розмістив автотракторну техніку на зеленій зоні з зеленими насадженнями (землі рекреації), де в результаті стоянки транспорту та його обслуговування, ремонту, заправки пальним техніки та бензопил, утворились відходи (промаслене ганчір'я, промаслений пісок, відходи промаслених ємностей від нафтопродуктів), які не санкціоновано розміщені на зеленій зоні з трав'яним покривом, що призвело до пошкодження трав'яного покриву, та забруднення нафтопродуктами земельної ділянки, чим порушено ст. 25 Закону України «Про рослинний світ», ст. 45 Закону України «Про охорону земель», ст.51, 96 Земельного кодексу України, ст. 52 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».

Разом з тим, п.п. 9 та 10 п.6 Положення №275 встановлено, що Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право:

- здійснювати відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря, вод лляльних, баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережувальних свердловин на об'єктах, що обстежуються; вимірювання показників складу та властивостей викидів пересувних джерел забруднення атмосферного повітря та екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного і дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб'єктами господарювання;

- проводити перевірку стану організації та здійснення виробничого контролю за дотриманням суб'єктами господарювання нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин, за здійсненням інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин із стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок, за дотриманням установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, за якістю і кількістю скинутих у водні об'єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води об'єктів у контрольних створах і перевірку дотримання правил визначення якості вод.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №166-р «Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади», яке набрало чинності через два місяці з дня його опублікування в газеті «Урядовий кур'єр» від 21.03.2017 року №53, тобто 21.05.2017 року, скасований як такий, що не відповідає Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» «Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства», затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 вересня 2008 року №464 (далі Порядок №464), яким було визначено, що акт перевірки - це документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання, який складався за результатами проведеної планової або позапланової перевірки державним інспектором. Не допускається включення до акту перевірки інформації або висновків, які не підтверджені документально, пропозицій, а також інформації, наданої правоохоронними органами. В акті перевірки зазначається інформація, пов'язана з проведенням інструментально-лабораторного контролю (відбір проб та вимірювання безпосередньо на об'єкті перевірки), та зазначається посилання на акти відбору проб та протоколи вимірювань. У разі виявлення під час проведення перевірки порушення вимог природоохоронного законодавства, за які згідно з КУпАП передбачено адміністративна відповідальність, державні інспектори складають протокол про адміністративне правопорушення відповідно до наказу Мінприроди України від 05.07.2004 №264 «Про затвердження Інструкції з оформлення органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища України матеріалів про адміністративні правопорушення», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.07.2004 року за №934/9533.

Згідно п. 2.4. Інструкції при складанні протоколу вказується частина статті та стаття КУпАП, згідно з якою наступає адміністративна відповідальність за вчинені протиправні дії. У протоколі обов'язково зазначаються, зокрема: місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення. Суть правопорушення повинна бути описана таким чином, щоб вона найточніше відповідала термінології, що вживається у законах України, які передбачають відповідальність; інші відомості, необхідні для вирішення справи (відомості про наявність актів обстеження підприємств, установ, організацій і об'єктів, відмітки про наявність документів та речей, які слугують доказами в справі, тощо).

Відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Чернігівській області проведено вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, відібраних на території села Киселівка Чернігівського району, в кінці вул. Шкільна, 6 м від дороги асфальтованої (згідно карти-схеми розміщення місць відбору проб ґрунту). В результаті вимірювання встановлено, що вміст нафтопродуктів у відібраних зразках ґрунтів перевищує фоновий показник у 37,8 разів.

Як свідчать матеріали справи, з метою усунення порушень, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Відповідачем винесено припис Позивачу від 07.06.2018 №77/04, яким зобов'язано в термін 07.07.2018 року усунути порушення.

Листом від 30.05.2018 №04-06/1269 Позивача було повідомлено про час і дату розгляду справи про адміністративне правопорушення. За результатами отриманих лабораторних досліджень (протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів №10/08 від 06.06.2018) в приміщенні Державної екологічної інспекції у Чернігівській області в присутності Позивача 07 червня 2018 року було складено протокол №000438, де зазначено: дату виявлення порушення, суть порушення, вказано документи, які засвідчують відбір проб ґрунтів та результати вимірювань, зазначено про наявність пояснень порушника на окремому аркуші.

Відповідно до ст.. 52 КУпАП псування сільськогосподарських та інших земель, забруднення їх хімічними і радіоактивними речовинами, нафтою та нафтопродуктами, неочищеними стічними водами, виробничими та іншими відходами, а так само невжиття заходів по боротьбі з бур'янами тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян - суб'єктів підприємницької діяльності - від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З сукупного аналізу викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що відповідачем дотримана процедура притягнення Позивача до адміністративної відповідальності, оскільки, як встановлено вище, остання проведена згідно Кодексу України про адміністративні правопорушення, а отже Постанова від 02.08.2018 №159/04 складена у відповідності до вимог ч.1-2 ст..283 КУпАП.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції було неповно встановлено обставини та порушено норми матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи в цілому.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційні скарги Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області Сподаренка Анатолія Петровича - задовольнити.

Рішення Семенівського районного суду Чернігівської області від 01 жовтня 2018 року - скасувати, та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття. Касаційна скарга на рішення суду апеляційної інстанції подається безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.

Суддя -доповідач В.О. Аліменко

Судді Н.В. Безименна

А.Ю. Кучма

Джерело: ЄДРСР 79614931
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку