П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 січня 2019 р.
м.Одеса
Справа № 815/2150/18
Категорія: 3
Головуючий в 1 інстанції: Кравченко М.М.
П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
доповідача - судді Стас Л.В.
суддів - Турецької І.О., Шеметенко Л.П.
за участю секретаря - Худика С.А.
за участю представника відповідачів -ОСОБА_1
за участю представника прокуратури - Коновал С.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Депутата Роздільнянської районної ради Одеської області ОСОБА_3 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 липня 2018 року по справі за позовом Депутата Роздільнянської районної ради Одеської області ОСОБА_3 до Роздільнянської районної ради Одеської, Голови Роздільнянської районної ради Одеської області Сігала Фелікса Володимировича, Прокуратури Одеської області про визнання дії неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди у розмірі 5000,00 грн., -
ВСТАНОВИВ:
Депутат Роздільнянської районної ради Одеської області ОСОБА_3 звернувся з позовом до Роздільнянської районної ради Одеської області, Голови Роздільнянської районної ради Одеської області Сігала Фелікса Володимировича, Прокуратури Одеської області, в якій просив: 1) визнати неправомірними дії Голови Роздільнянської районної ради Одеської області Сігала Фелікса Володимировича та Роздільнянської районної ради Одеської області щодо видання доручення від 29.12.2017 року за вих. № 1345/01-25 та розгляду листа-звернення директора ТОВ «Справедливість-12» ОСОБА_6 від 27.12.2017 року на спільному попередньому засіданні Постійної комісії Роздільнянської районної ради з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та гласності, розвитку місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, забезпечення законності та громадського порядку та Постійної комісії з питань аграрної політики, земельних відносин, екології, природокористування, надзвичайних ситуацій і ліквідації їх наслідків 09.01.2018 року, та на засіданні Постійної комісії Роздільнянської районної ради з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та гласності, розвитку місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, забезпечення законності та громадського порядку від 12.02.2018 року; 2) визнати неправомірними дії Прокуратури Одеської області відносно відмови у направленні до Роздільнянської районної ради Одеської області подання про проведення службового розслідування відносно вчинення головою Роздільнянської районної ради Сігалом Ф.В. корупційного правопорушення, передбаченого ст.22 та ст.28 Закону України «Про запобігання корупції» на підставі ч.1, ч.3 ст.65 Закону України «Про запобігання корупції» та зобов'язати Прокуратуру Одеської області направити до Роздільнянської районної ради Одеської області подання про проведення службового розслідування відносно вчинення головою Роздільнянської районної ради Сігалом Ф.В. корупційного правопорушення, передбаченого ст.22 та ст.28 Закону України «Про запобігання корупції» на підставі ч.1, ч.3 ст.65 Закону України «Про запобігання корупції»; 3) стягнути у рівних частках з Голови Роздільнянської районної ради Одеської області Сігала Фелікса Володимировича, Роздільнянської районної ради Одеської області, Прокуратури Одеської області на користь ОСОБА_3 завдану моральну шкоду у розмірі 5000,00 грн.
В обґрунтування позову послався на те, що обставини, що підлягали з'ясуванню, стосувалися приватної діяльності ОСОБА_3 Крім того, листом Прокуратури Одеської області від 30.03.2018 року за вих. № 32-2803-18 позивача було повідомлено про те, що Прокуратура Одеської області не може виконати вимоги заяви ОСОБА_3 у зв'язку з тим, що Порядок проведення відповідного службового розслідування КМУ від 13.06.2000 року № 950 не розповсюджується на ті випадки, коли притягнення особи до дисциплінарної відповідальності регулюється іншими нормативно-правовими актами, у даному випадку статтею 147-1 КЗпП України. У зв'язку з допущенням як з боку Роздільнянської районної ради Одеської області та її голови, так і з боку Прокуратури Одеської області порушень законодавства, що потягло за собою завдання Позивачу моральної шкоди, яка полягає у завданні йому моральних страждань через умисну та незаконну діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування, навмисну дискримінацію ОСОБА_3 в очах громадськості, втручання сторонніх осіб у його приватну діяльність, завдана моральна шкода підлягає солідарному стягненню з відповідачів по справі, розмір завданої моральної шкоди ОСОБА_3 оцінює в 5000,00 грн.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23 липня 2018 року - в задоволенні позову відмовлено.
В апеляційній скарзі, позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме: необґрунтованість та невідповідність висновків суду матеріалам справи, що призвело до прийняття незаконного рішення, яке апелянт просить скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позову. В обґрунтування доводів апеляційної скарги послався на те, що суд не перевірив, чи приймалися зазначені рішення у спосіб, встановлений Положенням про постійні комісії Роздільнянської районної ради сьомого скликання, та Регламентом Роздільнянької районної ради сьомого скликання. Крім того, зазначив, що питання правомірності приватної діяльності депутата (у відношенні з третіми особами, господарськими відносинами, тощо), до переліку етичних правил не включені, як і правил здійснення депутатської діяльності, тобто розгляд наведених у скарзі обставин до компетенції ради не відносився, а тому і не мав досліджуватися на спільному засіданні постійних комісій Роздільнянської районної ради взагалі. Окрім наведеної вище обставини, позивач вважає, що під час розгляду заяви директора ТОВ «Справедливість-12» ОСОБА_6 Роздільнянська районна рада Одеської області, Голова Роздільнянської районної ради Сігал Ф.В. здійснили ряд процедурних порушень. Перевищення владних повноважень з боку Роздільнянської районної ради, на переконання позивача, було спричинене конфліктом інтересів, який виник у голови Роздільнянської районної ради Сігала Ф.В. по відношенню до депутата ОСОБА_3, у якому Сігал Ф.В. вбачає реального опонента на майбутніх виборах. З огляду на вищенаведені обставини, Прокуратура Одеської області безпідставно відмовила у направленні до Роздільнянської районної ради Одеської області подання про проведення службового розслідування відносно вчинення головою Роздільнянської районної ради Сігалом Ф.В. корупційного правопорушення, передбаченого ст. 22 та ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції», оскільки органи прокуратури наділені повноваженнями щодо розслідування та виявлення корупційних правопорушень, та притягнення осіб до кримінальної, дисциплінарної та/або цивільно-правової відповідальності.
У відзиві на апеляційну скаргу, голова Роздільнянської районної ради Одеської області Сігал Ф.В., вказав на відповідність його дій нормам Конституції та законам України.
У відзиві на апеляційну скаргу, Прокуратура Одеської області зазначила, що аргументи апелянта є безпідставними та не узгоджуються з нормами діючого законодавства.
Колегія суддів, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 27.12.2017 року директор ТОВ «Справедливість-12» ОСОБА_6 звернулася до Голови Роздільнянської районної ради Сігала Ф.В. з письмовим листом-зверненням, в якому просила розібратися в незаконній діяльності депутата Роздільнянської районної ради ОСОБА_3 з приводу спроб рейдерського захоплення та перешкоджання господарської діяльності підприємства протягом останніх трьох років.
29.12.2017 року голова Роздільнянської районної ради Сігал Ф. В. видав доручення № 1345/01-25, яким відповідно до п.5 розділу 6 ст.55, п.11 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» просив розглянути на спільному засіданні постійних комісій районної ради з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та гласності, розвитку місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, забезпечення законності та громадського порядку та з питань аграрної політики, земельних відносин, екології, природокористування, надзвичайних ситуацій і ліквідації їх наслідків лист-звернення директора ТОВ «Справедливість-12» ОСОБА_6 від 27.12.2017 року та за результатами надати відповідні висновки та рекомендації.
Спільне засідання постійних комісій Роздільнянської районної ради Одеської області з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та гласності, розвитку місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, забезпечення законності та громадського порядку та з питань аграрної політики, земельних відносин, екології, природокористування, надзвичайних ситуацій і ліквідації їх наслідків було призначене на 09.01.2018 року, однак у зв'язку відсутністю кворуму необхідного для початку роботи комісії засідання не відбулося.
12.02.2018 року на засіданні постійної комісії Роздільнянської районної ради Одеської області з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та гласності, розвитку місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, забезпечення законності та громадського порядку були прийняті висновки та рекомендації про розгляд листа-звернення директора ТОВ «Справедливість-12» ОСОБА_6 від 27.12.2017 року щодо незаконної діяльності депутата Роздільнянської районної ради ОСОБА_3 з приводу спроб рейдерського захоплення та перешкоджання господарської діяльності підприємства ТОВ «Справедливість-12», відповідно до яких інформацію з вищезазначеного питання взяли до відома та рекомендували директору ТОВ «Справедливість-12» ОСОБА_6 звернутися до правоохоронних органів щодо неправомірних дій ОСОБА_3
Не погоджуючись з вказаними діями Депутат Роздільнянської районної ради Одеської області ОСОБА_3 звернувся до Прокуратури Одеської області із заявою про вжиття заходів з проведення службової перевірки відносно Голови Роздільнянської районної ради Одеської області Сігала Ф.В. в порядку ст.13 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», в якій просив направити до Роздільнянської районної ради Одеської області подання про проведення службового розслідування відносно вчинення головою Роздільнянської районної ради Сігалом Ф.В. корупційних правопорушень, передбачених ст.22 та ст.28 Закону України «Про запобігання корупції» на підставі ч.1, ч.3 ст.65 Закону України «Про запобігання корупції», за результатами розгляду матеріалів службового розслідування вжити заходів щодо притягнення винної особи до адміністративної або кримінальної відповідальності.
Прокуратура Одеської області у відповідь на звернення Депутата Роздільнянської районної ради Одеської області ОСОБА_3У. листом від 30.03.2018 року повідомила його про незаконність проведення відповідної службової перевірки та внесення прокуратурою з цією метою подання, оскільки посада голови Роздільнянської районної ради є виборною та стосовно останнього встановлено окремий порядок щодо припинення ним повноважень, який визначений Законами України «Про місцеве самоврядування» та «Про службу в органах місцевого самоврядування» (за рішенням відповідної ради).
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, виходив з того, що Роздільнянська районна рада Одеської області, Голова Роздільнянської районної ради Одеської області Сігал Фелікс Володимирович, а також Прокуратура Одеської області діяли в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, з наступних підстав.
Згідно з ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.6 ст.55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» голова районної, обласної, районної у місті ради: 1) скликає сесії ради, повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради, веде засідання ради; 2) забезпечує підготовку сесій ради і питань, що вносяться на її розгляд, доведення рішень ради до виконавців, організує контроль за їх виконанням; 3) представляє раді кандидатури для обрання на посаду відповідно заступника голови районної, районної у місті ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради; вносить на затвердження ради пропозиції щодо структури органів ради, її виконавчого апарату, витрат на їх утримання; 4) вносить раді пропозиції щодо утворення і обрання постійних комісій ради; 5) координує діяльність постійних комісій ради, дає їм доручення, сприяє організації виконання їх рекомендацій; 6) організує подання депутатам допомоги у здійсненні ними своїх повноважень; 7) організує відповідно до законодавства проведення референдумів та виборів до органів державної влади і місцевого самоврядування; 8) організує роботу президії (колегії) ради (у разі її створення); 9) призначає і звільняє керівників та інших працівників структурних підрозділів виконавчого апарату ради; 10) здійснює керівництво виконавчим апаратом ради; 11) є розпорядником коштів, передбачених на утримання ради та її виконавчого апарату; 12) підписує рішення ради, протоколи сесій ради; 13) забезпечує роботу по розгляду звернень громадян та доступу до публічної інформації; веде особистий прийом громадян; 14) забезпечує гласність у роботі ради та її органів, обговорення громадянами проектів рішень ради, важливих питань місцевого значення, вивчення громадської думки, оприлюднює рішення ради; 15) представляє раду у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, трудовими колективами, адміністрацією підприємств, установ, організацій і громадянами, а також у зовнішніх відносинах відповідно до законодавства; 16) за рішенням ради звертається до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, а також повноваження районних, обласних рад та їх органів; 17) звітує перед радою про свою діяльність не менше одного разу на рік, у тому числі про виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації», здійснення державної регуляторної політики відповідно виконавчим апаратом районної, обласної ради, районної у місті ради, а на вимогу не менш як третини депутатів - у визначений радою термін; 18) вирішує інші питання, доручені йому радою.
Відповідно до Положення про постійні комісії Роздільнянської районної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням Роздільнянської районної ради Одеської області 18.11.2015 року за № 15-VII, постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради.
Перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються Регламентом районної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджуються радою. Повноваження постійних комісій районної ради (далі постійні комісії) визначаються Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Регламентом районної ради та цим Положенням. Компетенція постійних комісій: з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та гласності, розвитку місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, забезпечення законності та громадського порядку - до компетенції постійної комісії належить розгляд заяв і скарг щодо депутатів районної ради.
Основною формою роботи постійних комісій є засідання. Засідання постійних комісій є правомочними, якщо на них присутня більше половини депутатів від затвердженого районною радою загального складу комісії. Засідання постійних комісій проводиться відкрито, крім випадків коли за рішенням постійної комісії необхідно проведення закритого засідання. На закритому засіданні, крім членів комісії, можуть бути присутніми запрошені на засідання особи. Постійні комісії можуть проводити слухання з питань, що належать до її компетенції. Мета слухань - отримання всебічної інформації щодо питань, які розглядаються, їх вивчення і обговорення. Слухання протоколюються, підсумкові документи за їх результатами не складаються. Інформація, отримана під час слухань, використовується для прийняття рішень постійної комісії. Для участі у слуханні комісія може залучати осіб, зазначених у статті 10 цього положення. Слухання проводяться відкрито, крім випадків, коли постійна комісія приймає рішення про закрите засідання. Для проведення слухання постійна комісія визначає кворум, який є в разі присутності більше половини членів комісії, але не менше, ніж 3 члени. Під час слухань кожен член постійної комісії має право ставити запитання промовцям та одержувати відповіді на них. Слухання не може бути припинено, поки всі бажаючі не використають це право. Слухання проводяться в межах одного робочого дня. Постійна комісія може прийняти рішення про продовження слухання.
За результатами обговорення питання на засіданнях постійних комісій, більшістю голосів присутніх членів комісії, крім випадків передбачених цим положенням, шляхом голосування (відкритого, поіменного або закритого) приймаються: рішення - з питань, що стосуються організації роботи постійних комісій; рекомендації - щодо розгляду районною радою питань, які вносяться відповідними особами і органами, а також щодо контрольної діяльності постійних комісій. Голосування здійснюється особисто членами постійних комісій підняттям руки. Підрахунок голосів під час відкритого голосування здійснює секретар постійної комісії.
На кожному засіданні постійної комісії секретарем комісії ведеться протокол. В протоколі зазначаються: 1) номер протоколу, дата, час і місце проведення засідання; 2) прізвище головуючого на засіданні, список членів комісії, присутніх на засіданні та відсутніх, з зазначенням причин їх відсутності. Список запрошених осіб, які присутні на засіданні; 3) порядок денний засідання; 4) розглянуті питання порядку денного, список депутатів, а також осіб, які виступали під час їх обговорення та короткий зміст їх виступів; 5) назви документів, розглянутих на засіданні постійної комісії або поширених серед членів постійної комісії; 6) результати голосування з питань порядку денного; 7) прийняті рішення; 8) рекомендації, висновки. Протокол засідання постійної комісії підписують головуючий на засіданні та секретар цієї комісії. Протокол засідання комісії є офіційним документом, що підтверджує процес обговорення і прийняття рішення, рекомендації чи висновки комісії. Питання, що належать до відання кількох постійних комісій, можуть за їх ініціативою, а також за дорученням районної ради, її голови розглядатися постійними комісіями спільно. Спільні засідання веде один із голів постійних комісій за їх взаємною згодою. У разі необхідності спільне засідання за рішенням постійних комісій можуть вести голова районної ради або його заступник. Рішення, прийняті на спільному засіданні постійних комісій, вважаються прийнятими у разі підтримання їх більшістю від загального складу комісій, що приймають участь в засіданні, підписуються головами відповідних постійних комісій.
Згідно з Регламентом Роздільнянської районної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням Роздільнянської районної ради 18.11.2015 року № 13-VII, голова районної ради обирається районною радою з числа її депутатів у межах строку повноважень районної ради таємним голосуванням.
Повноваження, права та обов'язки голови районної ради визначаються законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», іншими законами та цим Регламентом.
Повноваження постійних комісій визначаються Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Положенням про постійні комісії районної ради, що затверджується рішенням районної ради.
Перелік та функціональна спрямованість постійних комісій визначаються районною радою. Постійна комісія, до компетенції якої належить розгляд відповідного питання, називається профільною. Основною формою роботи постійних комісій є засідання. Результати роботи комісії оформлюються відповідними висновками та рекомендаціями.
Засідання постійної комісії скликається в міру необхідності і є правомочним, якщо в ньому бере участь більше половини депутатів від загального складу комісії. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Відповідальними за складання протоколів постійних комісій є секретарі постійних комісій. Протоколи постійних комісій мають детально висвітлювати процес прийняття висновків та мотивацію надання відповідних пропозицій комісій. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». Постійна комісія для вивчення питань, розробки проектів рішень ради може створювати підготовчі комісії і робочі групи з залученням представників громадськості, вчених і спеціалістів.
Питання, які належать до відання кількох постійних комісій, можуть за ініціативою комісій, а також за дорученням ради, її голови, відповідно заступника голови районної ради розглядатися постійними комісіями спільно. Висновки і рекомендації, прийняті постійними комісіями на їх спільних засіданнях, підписуються головами відповідних постійних комісій.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Згідно з ч.4 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Відповідно до ч.ч.6-7 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» постійні комісії за дорученням ради, голови, відповідно заступника голови районної у місті, районної ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради або за власною ініціативою вивчають діяльність підзвітних і підконтрольних раді та виконавчому комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради органів, а також з питань, віднесених до відання ради, місцевих державних адміністрацій, підприємств, установ та організацій, їх філіалів і відділень незалежно від форм власності та їх посадових осіб, подають за результатами перевірки рекомендації на розгляд їх керівників, а в необхідних випадках - на розгляд ради або виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради; здійснюють контроль за виконанням рішень ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради. Постійні комісії у питаннях, які належать до їх відання, та в порядку, визначеному законом, мають право отримувати від керівників органів, підприємств, установ, організацій та їх філіалів і відділень необхідні матеріали і документи.
Відповідно до ч.12 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» постійна комісія для вивчення питань, розробки проектів рішень ради може створювати підготовчі комісії і робочі групи з залученням представників громадськості, вчених і спеціалістів. Питання, які належать до відання кількох постійних комісій, можуть за ініціативою комісій, а також за дорученням ради, її голови, відповідно заступника голови районної у місті, районної ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради розглядатися постійними комісіями спільно. Висновки і рекомендації, прийняті постійними комісіями на їх спільних засіданнях, підписуються головами відповідних постійних комісій.
Згідно з ч.15 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради.
Депутат за час виконання ним його повноважень має дотримуватися правил депутатської етики (за ст. 8 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV), нагляд за дотриманням правил якої здійснює відповідна комісія районної ради (у Роздільнянській районній раді - постійна комісія районної ради з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та гласності, розвитку місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, забезпечення законності та громадського порядку).
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV, а також статті 2.2.1. Регламенту Роздільнянської районної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням районної ради від 18.11.2015 року №13-V1I, -
Депутат, як представник інтересів територіальної громади та член ради, здійснюючи депутатські повноваження, повинен дотримуватися таких правил депутатської етики:
1) керуватися загальнодержавними інтересами та інтересами територіальної громади;
2) не використовувати депутатський мандат в особистих інтересах чи в корисливих цілях;
3) не принижувати честі й гідності виборців, інших депутатів, посадових і службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій;
4) не розголошувати відомостей, що становлять державну або іншу таємницю, яка охороняється законом, інших відомостей з питань, що розглядалися на закритих засіданнях ради чи її органів і не підлягають за їх рішенням розголошенню, та відомостей, які стосуються таємниці особистого життя депутата місцевої ради або виборця, що охороняється законом, чи стали йому відомі у зв'язку з його участю в депутатських перевірках;
5) не допускати образливих висловлювань, не використовувати у публічних виступах недостовірні або неперевірені відомості стосовно органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ і організацій, їх керівників та інших посадових чи службових осіб, депутатських фракцій, груп, окремих депутатів місцевих рад;
6) не приймати будь-яких гонорарів, подарунків, не отримувати винагород безпосередньо чи опосередковано за дії, пов'язані зі здійсненням ним депутатських повноважень.
Відповідно до Положення про постійні комісії Роздільнянської районної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням Роздільнянської районної ради Одеської області 18.11.2015 року за № 15-VII, до компетенції постійної комісії Роздільнянської районної ради Одеської області з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та гласності, розвитку місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, забезпечення законності та громадського порядку належить розгляд заяв і скарг щодо депутатів районної ради.
З огляду на наведене, колегія суддів не погоджується з доводами апелянта стосовно відсутності компетенції у постійної комісії Роздільнянської районної ради Одеської області з питань регламенту, депутатської діяльності, етики та гласності, розвитку місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, забезпечення законності та громадського порядку щодо розгляду заяв і скарг щодо депутатів районної ради у сферах суспільних відносин, не пов'язаних безпосередньо з депутатською діяльністю (приватних, господарських) оскільки чинне законодавство не містить переліку підстав чи обмежень для перевірки таких заяв.
Крім того, позивачем не надано доказів наявності конфлікту інтересів між ним та головою Роздільнянської районної ради Сігалом Ф.В., який, на думку позивача, спричинив відносно нього протиправні дії.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Роздільнянська районна рада Одеської області та Голова Роздільнянської районної ради Одеської області Сігал Ф.В. діяли в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.ч.1-2 ст.55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради. Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених частинами четвертою та п'ятою цієї статті. Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови.
Відповідно до ч.1 ст.65 Закону України «Про запобігання корупції» за вчинення корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень особи, зазначені в частині першій статті 3 цього Закону, притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку. У разі вчинення від імені та в інтересах юридичної особи її уповноваженою особою злочину самостійно або у співучасті до юридичної особи у випадках, визначених Кримінальним кодексом України, застосовуються заходи кримінально-правового характеру.
Згідно з ч.3 ст.65 Закону України «Про запобігання корупції» з метою виявлення причин та умов, що сприяли вчиненню корупційного або пов'язаного з корупцією правопорушення або невиконанню вимог цього Закону в інший спосіб, за поданням спеціально уповноваженого суб'єкта у сфері протидії корупції або приписом Національного агентства рішенням керівника органу, підприємства, установи, організації, в якому працює особа, яка вчинила таке правопорушення, проводиться службове розслідування в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч.1 ст.20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», цим та іншими законами України.
Згідно з ст.147-1 Кодексу законів про працю України дисциплінарні стягнення застосовуються органом, якому надано право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) даного працівника. На працівників, які несуть дисциплінарну відповідальність за статутами, положеннями та іншими актами законодавства про дисципліну, дисциплінарні стягнення можуть накладатися також органами, вищестоящими щодо органів, вказаних у частині першій цієї статті. Працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише з підстав, передбачених законодавством.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону України «Про запобігання корупції» Національне агентство з питань запобігання корупції є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику.
Тобто, оскільки посада голови Роздільнянської районної ради Одеської області є виборною, для якої передбачений окремий порядок припинення повноважень встановлений Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування», тому проведення відповідної службової перевірки та винесення прокуратурою з цього приводу подання не буде ґрунтуватися на законі.
Таким чином, наведеними нормами законодавства спростовуються доводи апелянта, що прокуратура Одеської області наділена повноваженнями на винесення подання в порядку ч. 3 ст. 65 Закону «Про запобігання корупції», оскільки стосовно таких посадових осіб існує окремий порядок перевірки та припинення повноважень, якій визначений в Законах України «Про місцеве самоврядування» та «Про службу в органах місцевого а саме : щодо внесення подання до Роздільнянської районної ради Одеської області про проведення службового розслідування відносно вчинення головою райради корупційного правопорушення.
Таким чином, з урахуванням зазначеного, колегія суддів також погоджується з думкою суду, що Прокуратура Одеської області діяла в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Колегія суддів також підтримує позицію суду щодо відмови в задоволенні позовних вимог в частині стягнення моральної шкоди у рівних частках з відповідачів на користь позивача 5000,00 грн., оскільки позивач не надав докази, якими підтверджується факт заподіяння йому моральних чи фізичних страждань, а також причинно - наслідкового зв'язку між отриманою позивачем моральною шкодою та діями відповідачів, виходячи з предмету позову.
Решта доводів апеляційної скарги є несуттєвими, правомірність висновків суду першої інстанції не спростовують.
Відповідно до ст. ст. 242 КАС України КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до ст.ст. 315, 316 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги, якщо суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
При цьому апеляційна скарга не містять посилання на обставини, передбачені статтями 317-319 Кодексу адміністративного судочинства України, за яких рішення суду підлягає скасуванню.
Керуючись ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Депутата Роздільнянської районної ради Одеської області ОСОБА_3 - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 липня 2018 року по справі за позовом Депутата Роздільнянської районної ради Одеської області ОСОБА_3 до Роздільнянської районної ради Одеської, Голови Роздільнянської районної ради Одеської області Сігала Фелікса Володимировича, Прокуратури Одеської області про визнання дії неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди у розмірі 5000,00 грн., - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, за виключенням випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Дата складення повного судового рішення 31.01.2019р.
Головуючий суддя
Стас Л.В.
Судді
Шеметенко Л.П. Турецька І.О.