open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
14 Справа № 2-а/7780/11
Моніторити
Ухвала суду /11.04.2023/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.04.2023/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2023/ Львівський окружний адміністративний суд Постанова /23.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.11.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /25.07.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /21.01.2019/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2018/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2018/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2018/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.04.2018/ Уманський міськрайонний суд Черкаської області Ухвала суду /08.02.2017/ Уманський міськрайонний суд Черкаської області Ухвала суду /29.11.2016/ Уманський міськрайонний суд Черкаської області Ухвала суду /26.09.2016/ Уманський міськрайонний суд Черкаської області
emblem
Справа № 2-а/7780/11
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /11.04.2023/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.04.2023/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2023/ Львівський окружний адміністративний суд Постанова /23.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.11.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /25.07.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /21.01.2019/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2018/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2018/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2018/ Львівський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.04.2018/ Уманський міськрайонний суд Черкаської області Ухвала суду /08.02.2017/ Уманський міськрайонний суд Черкаської області Ухвала суду /29.11.2016/ Уманський міськрайонний суд Черкаської області Ухвала суду /26.09.2016/ Уманський міськрайонний суд Черкаської області

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

справа №2-а/7780/11

21 січня 2019 року

зал судових засідань № 10

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лунь З.І.

секретар судового засідання Магиревич Ю.Д.,

за участю:

представників позивача Могінської Т.А., Шумелди Р.Р., Шейхета Мейлаха,

представника третьої особи, Міжнародного благодійного фонду імені Рабі Нахмана з Бреслау, - Шейхета Мейлаха,

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Представництва Американського об'єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу до Виконавчого комітету Уманської міської ради Черкаської області, Уманської міської ради Черкаської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Міністерства закордонних справ України, Міністерства культури України, Управління культури Черкаської облдержадміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, Міжнародного благодійного фонду імені Рабі Нахмана з Бреслау про зобов'язання замовити проект землеустрою,-

в с т а н о в и в:

Представництво Американського об'єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу (місцезнаходження: вул. Федорова, 27/1, м. Львів, 79008) звернулося до суду з позовом до Виконавчого комітету Уманської міської ради Черкаської області, Уманської міської ради Черкаської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Міністерства закордонних справ України, Міністерства культури України, Управління культури Черкаської облдержадміністрації, в якому з урахуванням заяви про зміну предмету позову від 21.09.2018 за вх.№ 29951 просить суд:

-визнати протиправною бездіяльність Уманської міської ради та її виконавчого комітету щодо невиконання вимог розпорядження Кабінету Міністрів України №604-р від 20.07.1998 в частині п.п. 2, 3, 4, щодо місць давніх поховань - «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХст., що знаходиться: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської;

-визнати протиправною бездіяльність Уманської міської ради щодо не замовлення розробки проекту землеустрою з організації та встановлення меж території історико-культурного призначення - об'єкту «Давні поховання Єврейського цвинтаря» ХІХст., що знаходиться: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської, в порядку, визначеному для земель історико-культурного призначення;

-зобов'язати Уманську міську раду та її виконавчий комітет виконати вимоги розпорядження КМ України №604-р від 20.07.1998 в частині п.п. 2, 3, 4, щодо місць давніх поховань - «Давні поховання Єврейського цвинтаря» ХІХст., що знаходиться: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської;

-зобов'язати Уманську міську раду замовити розробку проекту землеустрою з організації та встановлення меж території історико-культурного призначення - об'єкта «Давні поховання Єврейського цвинтаря» ХІХст., що знаходиться: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської, в порядку, визначеному для земель історико-культурного призначення або надати Представництву Американського об'єднання комітетів для євреїв бувшого радянського союзу, ЄДРПОУ: 21720365, дозвіл на розробку проекту землеустрою з організації та встановлення меж території історико-культурного призначення - об'єкту «Давні поховання Єврейського цвинтаря» ХІХст., що знаходиться: Черкаська обл., м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської, в порядку визначеному для земель історико-культурного призначення.

Ухвалою Уманського міськрайонного суду Черкаської області від 03.04.2018 у справі №2а/7780/11, вказану справу за підсудністю передано на розгляд до Львівського окружного адміністративного суду.

Ухвалою від 24.05.2018 справу прийнято до провадження.

Протокольною ухвалою судового засідання від 11.07.2018 до участі у справі залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Міжнародний благодійний фонд імені Рабі Нахмана з Бреслау.

Протокольною ухвалою судового засідання від 11.07.2018 до участі у справі залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області.

Позовні вимоги мотивовані тим, що в м. Умань Черкаської області знаходяться давні поховання в межах Стародавнього єврейського кладовища, розташованого між вулицями вул. Пушкіна, Белінського, Перовської. Межі вказаного кладовища, відповідно до документації складають 2,3 га. Стародавнє єврейське кладовище у м. Умань є історичною пам'яткою і становить культурну цінність. Протягом багатьох років Представництво Американського об'єднання комітетів для Євреїв бувшого Радянського союзу намагалося шляхом переговорів з місцевою владою сприяти збереженню давніх поховань в межах Стародавнього Єврейського кладовища в м. Умань та впровадження заборони будівництва на територіях, на яких відповідно до документації та архівних документів розміщені людські поховання, які не дали жодних результатів.

Як вказує позивач, на території, де знаходяться давні поховання в межах Стародавнього єврейського кладовища в м. Умані, розпочинається будівництво, що є незаконним та таким, що порушує права та інтереси усіх віруючих іудеїв та порушує чинне законодавство України, яким чітко передбачено заборону проведення будь-яких робіт на територіях, де знаходяться давні поховання.

На думку позивача, відповідачами не вживаються жодні заходи з виконання вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.07.1998 № 604-р, а саме п.п. 2, 3, 4, щодо місць давніх поховань - «Давні поховання Єврейського цвинтаря» ХІХст., що знаходиться: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської.

Позивач наголосив, що станом на сьогодні, місце, де знаходяться давні поховання, на облік не взято, межі кладовища не встановлено, не проведено робіт з вивчення стану закритого кладовища та не проведено заходів щодо їх утримання та збереження.

Позивач зазначив, що наведена бездіяльність відповідача порушує права та інтереси позивачів, у зв'язку з чим позивач звернувся з даним позовом до суду.

Відповідач, Уманська міська рада Черкаської області, проти позову заперечила, подавши відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити у задоволенні адміністративного позову. В обґрунтування заперечень зазначила, що віднесення земель до категорій земель історико-культурного призначення проводиться в порядку, передбаченому ст. 47 Закону України «Про землеустрій», якою передбачено виготовлення проектів землеустрою щодо організації та встановлення меж територій історико-культурного призначення. Відповідач вважає, що для замовлення проекту землеустрою щодо встановлення меж території історико-культурного призначення необхідно, насамперед, щоб давні поховання, на які вказує Представництво Американського об'єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу, були визнані пам'яткою культурного значення та внесені як об'єкт культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам'яток України. На думку відповідача, якщо в м.Умані знаходяться давні поховання в межах Стародавнього єврейського кладовища, розташованого між вулицями Пушкіна, Белінського, Перовської то дане кладовище спочатку необхідно було б зареєструвати як пам'ятку культурної спадщини, а вже потім розробляти проект землеустрою. Відповідач у відзиві також зазначив, що вважати цю частину території об'єктом культурної спадщини відповідно до Міжурядової Угоди укладеної між урядами України та Сполучених Штатів Америки «Про охорону та збереження культурної спадщини» від 04.03.1994 некоректно, тому що відповідно до ч.2 ст.14 Закону України «Про охорону культурної спадщини» об'єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам'ятки повинен бути занесений до Переліку об'єктів культурної спадщини, після чого він набуває правового статусу щойно виявленого об'єкту культурної спадщини.

Відповідач, Виконавчий комітет Уманської міської ради Черкаської області, заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву до суду не надав.

Представник позивача подав до суду відповідь на відзив на позовну заяву, в якому просить суд позов задовольнити в повному обсязі. На думку представника позивача, види документації для кожної категорії земель є різними, так як Закон України «Про землеустрій» передбачає для кожної категорії земель виготовлення певного переліку документів та окремої документації. Однією із функцій землеустрою, відповідно до п. «в» ч. 1 ст. 2 Закону України «Про землеустрій», є встановлення і закріплення на місцевості меж територій історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів. Для організації і встановлення меж територій історико-культурного призначення ст. 47 цього Закону передбачено виготовлення проектів землеустрою.

Позивач вважає, що проведенню облаштування, утримання та збереження місць давніх поховань має передувати організація і встановлення меж їх територій. З цією метою, ст. 47 Закону України «Про землеустрій», передбачено виготовлення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій історико-культурного призначення. Крім того, позивач зазначає, що Україна є учасницею Конвенції про охорону всесвітньої культурної і природної спадщини від 16.11.1972, Європейської конвенції про охорону археологічної спадщини від 16.01.1992. На виконання міжнародних зобов'язань України прийнято Закони України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 «Про охорону археологічної спадщини» від 18.03.2004, Загальнодержавну програму збереження та використання об'єктів культурної спадщини на 2004 - 2010 роки, затверджену Законом України від 20.04.2004.

Представник третьої особи, Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, подав суду пояснення, в яких зазначив, що щодо ухвалення рішення покладається на розсуд суду.

Представник позивача надав суду відповідь на пояснення третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, в якому просить суд позов задовольнити в повному обсязі. Для правильного вирішення земельних спорів особливе значення має дослідження правового статусу і приналежності спірних земель, наявності на земельних ділянках об'єктів, зокрема, історико-культурного призначення.

Представник третьої особи, Міжнародного благодійного фонду імені Рабі Нахмана з Бреслау подав суду пояснення по суті спору, в яких просив суд позов задовольнити повністю.

У поясненнях зазначив, що в м.Умані знаходиться могила цадика Нахмана, який був фундатором хасидизму, ортодоксального єврейського релігійного руху. Враховуючи, що цадик Нахман є духовним лідером для всіх євреїв, місце його поховання та межі захоронень, для хасидів, в т.ч. і Брацлавських хасидів, мають не лише історичне, але й релігійне значення. Точне місце захоронення цадика Нахмана на даний час не встановлено, пантеон цадика Нахмана є лише умовним позначенням його могили, а тому справа, яка розглядається щодо встановлення меж давніх єврейських поховань є вкрай важливим для Брацлавських хасидів. Згідно з архівними документами, на планах м. Умані (1864, 1879рр.), в межах сучасних вулиць Пушкіна та Бєлінського, позначено кладовище, проте його сучасні межі не встановлені, тому, зазначає, що позивач вірно звернувся з даним позовом, та просить зобов'язати замовити виготовлення проекту землеустрою для встановлення таких меж. Вважає, що твердження про те, що спірні землі є у користуванні Міжнародного благодійного фонду, ґрунтуються лише на поясненнях відповідачів і не відповідають дійсним обставинам справи. Так, зазначає, що в користуванні Фонду на підставі договору оренди від 31.10.2001 перебуває земельна ділянка, що знаходиться в м.Умань Черкаської області на вул.. Белінського, 1 площею 0,4698га, що займає лише частину території давнього єврейського цвинтаря, оскільки, попередньо, площа цвинтаря, за попередніми дослідженнями становить 1,7га. На земельній ділянці могила цадика Нахмана є умовно позначеною, що доводить те, що дослідження не проведені.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві. Просили суд позов задовольнити повністю.

Уповноважена представник відповідачів, Виконавчого комітету Уманської міської ради Черкаської області, Уманської міської ради Черкаської області у судовому засіданні 05.12.2018 проти позову заперечила. Явку представників у судове засідання 21.01.2019 відповідачі не забезпечили.

Представник третьої особи Міністерства закордонних справ України в судове засідання не з'явився, на адресу суду надіслав письмове клопотання, у якому просить справу слухати без участі їхнього представника.

Представники третіх осіб, Міністерства культури України, Управління культури Черкаської облдержадміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, явку представників у судове засідання не забезпечили.

Заслухавши вступне слово представників позивача, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Міжнародного благодійного фонду імені Рабі Нахмана з Бреслау, з'ясувавши всі фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що адміністративний позов необхідно задовольнити повністю, виходячи з такого.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що місто Умань Черкаської області внесено до Списку історичних населених місць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 № 878; історія міста, зокрема, пов'язана з брацлавським хасидизмом - однією з течій в іудаїзмі. Могила цадика Нахмана є місцем поклоніння хасидів. Указом Президента України № 283/94 від 07.06.1994 створено історико-культурний центр на місці поховання духовного лідера брацлавських хасидів цадика Нахмана в м. Умані Черкаської області; рішенням Черкаського облвиконкому № 2 від 07.02.95 могила цадика Нахмана в м. Умані включена до переліку пам'яток історії і культури, які знаходяться під охороною держави (реєстраційний номер 3940); Уманським міськвиконкомом прийнято рішення від 14.07.1994 № 264 «Про заходи на виконання Указу Президента України про створення історико-культурного центру в м. Умань»; згідно з архівними документами на планах м. Умані (1864, 1879рр.), в межах сучасних вулиць Пушкіна та Бєлінського, позначено кладовище, проте його сучасні межі не встановлені.

Комісією Сполучених Штатів з питань збереження американської спадщини за кордоном на підставі угоди між Урядом України і Урядом Сполучених Штатів Америки від 04.03.1994 «Про охорону і збереження культурної спадщини» (далі - Угода) визнано юдейське кладовище у місті Умані Черкаської області в межах вул. Пушкіна, Белінського, Перовської внесено до переліку пам'яток за №UA13010104.

Позивачі вважають, що Уманською міською радою та її виконавчим комітетом допущено бездіяльність в частині виконання вимог п.п. 2, 3, 4 розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.07.1998 № 604-р «Про додаткові заходи щодо збереження місць поховань у населених пунктах України » щодо місць давніх поховань - «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХст., що знаходиться: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської, у зв'язку із чим звернулись із даним позовом до суду.

При вирішенні даної справи, суд враховує наступне.

Право розпорядження землями комунальної власності, прийняття рішень з питань земельних правовідносин відповідно до вимог п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 12 Земельного кодексу України, віднесено до компетенції органів місцевого самоврядування.

Згідно з п. 1 п.п. 39, 37 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» прийняття рішення про віднесення міських земель до земель історико-культурного призначення є виключною компетенцією міської ради.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про охорону культурної спадщини» органами управління у сфері охорони культурної спадщини є спеціально уповноважені органи, до яких віднесені органи охорони культурної спадщини місцевого самоврядування.

Обов'язки із забезпечення охорони, планування та впорядкування територій місць поховання, в силу вимог ч.5 ст. 8, ст. 31, ч. 2 ст. 23 Закону України «Про поховання та похоронну справу» покладено на органи місцевого самоврядування та їх виконавчі органи.

Статтею 3 цього Закону визначено, що правову основу діяльності в галузі поховання становлять Конституція України, цей Закон, інші закони України, міжнародні договори України тощо. Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші норми, ніж ті, що передбачені законодавством України про поховання померлих, застосовуються норми міжнародного договору.

Відповідно до Міжурядової Угоди, укладеній між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки "Про охорону та збереження культурної спадщини" від 04.03.1994 р., - кладовища, похованння жертв репресій тоталітарних режимів, визнані об'єктами культурної спадщини, які підлягають збереженню та охороні в цілях і рамках цієї Угоди. Сторони (Україна та США) взяли на себе зобов'язання щодо виконання умов даної Угоди.

Поняття "культурна спадщина", в межах цієї Угоди, означає культові заклади, місця історичного значення, пам'ятники, кладовища та меморіали загиблим, а також архівні матеріали, які мають до цього відношення.

Відповідно до ч.2 ст.2 Закону України «Про охорону культурної спадщини» до історичних об'єктів культурної спадщини відносяться окремі поховання та некрополі, місця масових поховань померлих, визначні місця, пов'язані з важливими історичними подіями, з життям та діяльністю відомих осіб, культурою та побутом народів.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.07.1998 № 604-р «Про додаткові заходи щодо збереження місць поховань у населених пунктах України» зобов'язано, зокрема, обласні держадміністрації із залученням громадських організацій, у тому числі організацій національних меншин впродовж 1998-1999 років взяти на облік місця, де залишилися сліди давніх поховань, організувати їх обстеження та вивчення з наступним оприлюдненням результатів досліджень в засобах масової інформації; провести роботу з вивчення стану закритих кладовищ, у тому числі кладовищ національних меншин та міць масового розстрілу населення у роки Великої Вітчизняної війни, продовжувати здійснювати заходи щодо облаштування цих місць, їх утримання та збереження; не допускати проведення будівельних робіт у місцях де залишились сліди давніх поховань, та на території закритих кладовищ.

Відповідно до п. 2 Додаткових заходів щодо збереження місць давніх поховань у населених пунктах України зобов'язано Раду міністрів Автономної республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські держадміністрації, Держкомрелігій із залученням громадських організацій, у тому числі організацій національних меншин, упродовж 1998-1999 років взяти на облік місця, де залишилися сліди давніх поховань, організувати їх обстеження та вивчення з наступним оприлюдненням результатів досліджень в засобах масової інформації.

Пунктом 3 цього розпорядження зобов'язано Раду міністрів Автономної республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування із залученням громадських організацій, у тому числі організацій національних меншин впродовж 1998-1999 років провести роботу з вивчення стану закритих кладовищ, у тому числі кладовищ національних меншин та місць масового розстрілу населення у роки Великої Вітчизняної війни, продовжувати здійснювати заходи щодо облаштування цих місць, їх утримання та збереження.

Пунктом 4 цього розпорядження зобов'язано Раду міністрів Автономної Республіки, Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські держадміністрації, Держбуд, органи місцевого самоврядування не допускати проведення будівельних робіт у місцях, де залишилися сліди давніх поховань, та на території закритих кладовищ.

Виконання зазначеного розпорядження КМУ № 604-р, а саме віднесення земель до категорії історико-культурного призначення проводиться в порядку визначеному ст. 47 Закону України «Про землеустрій», якою передбачено виготовлення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій історико-культурного призначення.

Види документації для кожної категорії земель є різними. Так, Закон України «Про землеустрій» передбачає для кожної категорії земель виготовлення певного переліку документів та окремої документації.

Однією із функцій землеустрою, відповідно до п. «в» ч. 1 ст. 2 Закону України «Про землеустрій», є встановлення і закріплення на місцевості меж територій історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.

Судом встановлено, що територія колишнього єврейського кладовища що знаходиться: Черкаська обл., м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської втратила зовнішні ознаки та є фактично зруйнованою.

Згідно із відповіддю Виконавчого комітету Уманської міської ради Черкаської області № 01-16/1578 від 15.11.2006 на території, де розташоване єврейське кладовище, розташований житловий квартал.

Об'єкт «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХст., що знаходиться: Черкаська обл., м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської на даний час не відноситься ні до пам'яток культурної спадщини, ні до щойно виявлених об'єктів, а перебуває в процесі дослідження.

Проте, щоб визначити, чи відноситься зазначене кладовище до об'єктів культурної спадщини, необхідно встановити обставини, які б вказували на те, що цей об'єкт має історичну цінність.

Комісією Сполучених Штатів з питань збереження американської спадщини за кордоном, згадане вище Єврейське кладовище внесено до переліку пам'яток за № UA23030102(Т.84 а.с.111,114). Комісією зазначено, що Уряд України ввів негайний і абсолютний мораторій на будь-яку забудову або приватизацію місць, ідентифікованих тепер або в минулому, як єврейські цвинтарі. Доказом цього є Витяг з Реєстру Американської комісії при Держдепартаменті США зі збереження американської культурної спадщини за кордоном, кладовище по вулиці Белінського-Пушкіна в м.Умань зареєстровано за № UA23030102.

Статус зазначеної вище Комісії не викликає у суду сумнівів та підтверджується наявними у матеріалах справи доказами (Т.8, а.с.115).

Зазначені вище обставини підтверджуються також і паспортом об'єкта, виготовленим на замовлення позивача, а також архівними документами, що є в матеріалах справи, довідкою Уманського краєзнавчого музею № 116 від 11.11.2008, рішенням Черкаського облвиконкому № 2 від 07.02.95 про включення могили цадика Нахмана в м. Умані до переліку пам'яток Історії і культури, які знаходяться під охороною держави (реєстраційний номер 3940).

Судом встановлено, що позивач неодноразово звертався до відповідачів із заявами про вчинення дій щодо організації, обстеження та вивчення місць давніх поховань, що знаходяться на території «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХст., що знаходиться: Черкаська обл., м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської.

Обставиною, що визнається сторонами є та, що межі давніх поховань, що знаходяться на території «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХст., що знаходиться: Черкаська обл., м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської станом на сьогодні не є визначені.

Додатковим доказом того, що відповідачами визнається той факт, що давні поховання, що знаходяться на території «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХст., що знаходиться: Черкаська обл., м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської мають історичну цінність є прийняття Уманською міською радою рішення від 14.07.1994 №264 «Про заходи на виконання Указу Президента «Про створення історико-культурного центру в м. Умані», на виконання якого прийнято рішення №375 від 13.10.1994 «Про розгляд зон розвитку історико-культурного центру м.Умані», яким, зокрема, вирішено погодити охоронну зону забудови історико-культурного центру в межах будинковолодінь: по вул. Пушкіна: №№24, 26, 28, 30, 32, 41/24, 43, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 54/22, 56, 58, 60, 62, ' 64, 66; по вул. Бєлінського: №№2, 4, 6, 8, 9, 11, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 20а, 26, 28, 30, 34, 36, 38, 40; по вул. С. Перовської: №№1, 2, 3, 4, 7, 9, 11; по вул. Прохожій: №№15, 17, 21; по вул. Челюскінців: №№8, 12.

Сторонами не заперечується також і той факт, що для того, щоб надати вказаному об'єкту офіційного статусу пам'ятки, необхідно внести його до Переліку об'єктів культурної спадщини, Державного реєстру нерухомих пам'яток України.

Водночас, щоб внести давні поховання, що знаходяться на території «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХст., що знаходиться: Черкаська обл., м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської до Переліку об'єктів культурної спадщини, Державного реєстру нерухомих пам'яток України, необхідно визначити їх межі на поверхні землі, на території.

Оскільки складовими проекту землеустрою з організації та встановлення меж території історико-культурного призначення об'єкту «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХ ст., що знаходиться за адресою: Черкаська область, м. Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської, в порядку визначеному для земель історико-культурного призначення є, зокрема, вивчення та аналіз обґрунтування необхідності створення або оголошення території історико-культурного призначення тощо, відтак розробка проекту землеустрою стане передумовою для подальшого визначення статусу зазначеної пам'ятки відповідно до законодавства України.

Відтак, суд дійшов висновку, що проведенню облаштування, утримання та збереження місць давніх поховань, надання їм офіційного статусу пам'ятки, має передувати організація і встановлення меж їх території, а не навпаки, як це стверджує відповідач.

Аргументи відповідача про те, що спірні землі вже є у користуванні Міжнародного благодійного фонду імені Рабі Нахмана з Бреслау, спростовуються наявними у матеріалах справи доказами. Зокрема, відповідно до договору оренди землі (Т.8; а.с.76-78) у користуванні вказаного вище Фонду знаходиться земельна ділянка площею 0,4698 га земель історико-культурного призначення, на якій знаходиться умовно позначена могила цадика Нахмана, пентеон, огорожа, водопровід тощо. Вказана земельна ділянка становить лише частину тієї, на якій знаходяться давні поховання в межах вул. Пушкіна, Белінського, Перовської у м. Умані Черкаської області.

Щодо аргументів відповідача, що розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.07.1998 № 604-р «Про додаткові заходи щодо збереження місць поховань у населених пунктах України» в частині виконання пунктів 2, 3, 4 обмежене строком дії впродовж 1998 - 1999 років, а оскільки у зазначений період вказаного об'єкта не було виявлено та строк виконання даного розпорядження минув, тому розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.07.1998 № 604-р «Про додаткові заходи щодо збереження місць поховань у населених пунктах України» в частині виконання пунктів 2, 3 , 4 припинило свою дію, суд зазначає таке.

Припинення дії нормативно-правового акта є момент втрати ним юридичної сили. Згаданий акт Кабінету Міністрів України був чинним як на момент виникнення спірних правовідносин, так і на час розгляду справи. Доказів протилежного нема.

Крім того, суд критично ставиться до покликання відповідача на те, що упродовж 1998-1999 років вказаний об'єкт («Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХ ст., що знаходиться за адресою: Черкаська область, м. Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської) не був виявлений, оскільки доказів того, що відповідачем вчинялися дії, спрямовані на виявлення цього об'єкта, суду надано не було.

Тому, на переконання суду, встановлений у Розпорядженні № 604-р проміжок часу виконання робіт (1998-1999 років) не свідчить про завершення його дії в часі, а навпаки вказує на тривалу бездіяльність відповідача щодо невиконання п.п. 2, 3, 4 цього розпорядження щодо місць давніх поховань - «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХст., що знаходиться: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської.

Суд зазначає, що бездіяльністю є певна форма поведінки особи, яка полягає у невиконанні нею дій, які вона повинна була і могла вчинити відповідно до покладених на неї обов'язків згідно із законодавством України.

Як уже зазначалося, відповідачами до справи не надано жодних належних та допустимих доказів про виконання дій щодо предмету спору.

Ураховуючи наведене, суд дійшов висновку, що Уманською міською радою Черкаської області та її виконавчим комітетом не виконано п.п. 2-4 розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.07.1998 № 604-р «Про додаткові заходи щодо збереження місць поховань у населених пунктах України» щодо місць давніх поховань «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХ ст., що знаходиться за адресою: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню повністю.

Крім того, з метою повного відновлення порушеного права позивача та задля недопущення подальшого невиконання вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.07.1998 № 604-р, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю шляхом зобов'язання відповідача виконати вимоги пунктів 2, 3 та 4 вищевказаного розпорядження щодо давніх поховань, які розташовані на території м.Умані у межах вул. Пушкіна, Белінського, Перовської.

Щодо зазначеного у позовних вимогах про надання Представництву Американського об'єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу дозволу на розробку проекту землеустрою з організації та встановлення меж території історико-культурного призначення об'єкта «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХ ст., що знаходиться за адресою: Черкаська область, м. Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської в порядку, визначеному для земель історико-культурного призначення, то суд розглядає таке не як окрему позовну вимогу, а як один із способів виконання рішення.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як передбачено ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі доказів на підтвердження виконання вимог вищенаведених нормативних актів, що стосується збереження місця давніх поховань суду не надали.

З огляду на викладене, враховуючи особливий статус об'єктів культурної спадщини, та з метою належного збереження місць давніх поховань, суд вважає позовні вимоги Представництва Американського об'єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського союзу обґрунтованими.

Тому, суд дійшов висновку позовні вимоги задовольнити повністю.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень вказаного Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд

в и р і ш и в :

адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Уманської міської ради Черкаської області та її виконавчого комітету щодо невиконання вимог розпорядження Кабінету Міністрів України №604-р від 20.07.1998, в частині п.п. 2, 3, 4, щодо місць давніх поховань «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХ ст., що знаходиться за адресою: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської.

Визнати протиправною бездіяльність Уманської міської ради Черкаської області щодо не замовлення розробки проекту землеустрою з організації та встановлення меж території історико-культурного призначення-об'єкта «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХ ст., що знаходиться за адресою: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської в порядку, визначеному для земель історико-культурного призначення.

Зобов'язати Уманську міську раду Черкаської області та її виконавчий комітет виконати вимоги п.п. 2, 3, 4 розпорядження Кабінету Міністрів України №604-р від 20.07.1998, щодо місць давніх поховань «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХ ст., що знаходиться за адресою: Черкаська область, м.Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської.

Зобов'язати Уманську міську раду Черкаської області замовити розробку проекту землеустрою з організації та встановлення меж території історико-культурного призначення об'єкта «Давні поховання Єврейського цвинтаря», ХІХ ст., що знаходиться за адресою: Черкаська область, м. Умань, вул. Пушкіна, Белінського, Перовської, в порядку, визначеному для земель історико-культурного призначення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Уманської міської ради Черкаської області (місцезнаходження: пл.Соборності,1, м. Умань, Черкаська область,20300, ЄДРПОУ 04061613) на користь Представництва Американського об'єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу (місцезнаходження: вул. Федорова, 27/1, м. Львів, 79008, ЄДРПОУ 21720365) судовий збір у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві)грн.00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Уманської міської ради Черкаської області(місцезнаходження: пл.Соборності,1, м. Умань, Черкаська область,20300, ЄДРПОУ 26535796) на користь Представництва Американського об'єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу (місцезнаходження: вул. Федорова, 27/1, м. Львів, 79008, ЄДРПОУ 21720365) судовий збір у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві)грн.00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із урахуванням п.п 15.5 п.5 розділу VII Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повне рішення складено 31.01.2019.

Суддя Лунь З.І.

Джерело: ЄДРСР 79521803
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку