open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
372 Справа № 200/11311/18-а
Моніторити
Ухвала суду /19.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Постанова /06.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.01.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /29.01.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /30.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/11311/18-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /19.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Постанова /06.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.01.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /29.01.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /30.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2019 року справа №200/11311/18-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),

суддів Казначеєва Е.Г., Ястребової Л.В.,

за участю секретаря судового засідання Тішевського В.В.,

представника позивача Горяніна А.О.

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2018 року у справі №200/11311/18-а (головуючий І інстанції Логойда Т.В.) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невчинення дій з поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615 після усунення позивачем причин, що призвели до зупинення його дії на підставі наказу від 15 травня 2018 року № 160;

- зобов'язати Державну службу геології та надр України поновити дію спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року №5615, виданого товариству з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 «Новогродівська».

В обгрунтування зазначив, що 15.05.2018 року відповідачем прийнято наказ № 160 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами», відповідно до якого зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами, зокрема, позивача.

Листом від 23 травня 2018 року відповідач повідомив, що дію спеціального дозволу на користування надрами зупинено через невиконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, відсутність проектів розробки, розроблених та погоджених в установленому законодавством порядку, відсутність фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування. Позивачу надано строк для усунення порушень вимог законодавства.

Однак, після усунення позивачем всіх вказаних відповідачем порушень вимог законодавства Держгеонадра дію спеціального дозволу на користування надрами поновлено не було., що є протиправною бездіяльністю.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2018 року позов задоволено

Визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невчинення дій з поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий ТОВ «Шахта 1-3 Новогродівська» після усунення товариством причин, що призвели до зупинення його дії на підставі наказу Державної служби геології та надр України від 15 травня 2018 року № 160.

Зобов'язано Державну службу геології та надр України поновити дію спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року №5615, що виданий ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» Державною службою геології та надр України.

Не погодившись з судовим рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, не повне зясування обставин справи, просить скасувати рішення, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.

Обґрунтування апеляційної скарги.

1. Суд першої інстанції фактично прийняв рішення про поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами, що віднесено до дискреційних повноважень дозвільного органу.

2. З врахуванням приписів ст.16 Кодексу України про надра відповідач діяв у спосіб, передбачений законом, що доводить відсутність будь-якої протиправної бездіяльності з його боку.

Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, встановив наступне.

Фактичні обставини справи.

ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» є юридичною особою, одним з видів діяльності якої є добування кам'яного вугілля (код КВЕД 05.10).

25 липня 2012 року Державною службою геології та надр України (далі - Держгеонадра) позивачу видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5615. У вказаному дозволі зазначено: мета користування надрами: добування кам'яного вугілля і супутніх корисних копалин; назва родовища: шахтоділянка по пластах п1, , виділена в межах поля діючої шахти № 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля» та ділянки Новогродівська Глибока; місцезнаходження та прив'язка до місцевості: м. Новогродівка, Красноармійський р-н, Донецька обл.; площа 13,12 км2; термін дії дозволу 20 років.(а.с.9-10, т.1)

В Дозволі зазначені особливі умови: 1. Виконання рекомендацій ДКЗ України, протокол від 12 квітня 2012 року № 2597; 2. Виконання умов: Донецької обласної ради - рішення від 07 червня 2012 року № 6/12-308; Мінприроди України - лист від 20 квітня 2012 року № 8209/06/10-12; Держгірпромнагляду - лист від 13 червня 2012 року № 4878/0/3.1-12/6/12; Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області (екологічна картка від 17 квітня 2012 року № 12-1910); 3. Своєчасна і в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету України згідно з чинним законодавством; 4. Щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр; 5. Обов'язкове проведення моніторингу та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абз. 3 п. 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.

Невід'ємною частиною вказаного спеціального дозволу на користування надрами є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 03 лютого 2018 року № 5615, що укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» як надрокористувачем, згідно з п.1.1 якої Держгеонадра надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а надрокористувач зобов'язується виконувати та дотримуватися умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією Угодою та нормами законодавства. (а.с.11-16 т.1)

Додатками до вказано Угоди є Характеристика ділянки надр з метою видобування корисних копалин; Програма робіт з видобування корисних копалин. (а.с.17-19 т.1)

Наказом Держгеонадра від 26 квітня 2018 року № 144 «Про встановлення термінів на усунення порушень» відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв'язку з надходженням листа Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19 березня 2018 року №04/34-2157 та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 18 квітня 2018 року №5/2018), зокрема ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» відповідно до спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615 наказано: надати 10 календарних днів для надання копій документів та пояснень щодо: виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, наявності проекту розробки, затвердженого та погодженого у встановленому порядку, а також наявності фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування. (а.с.173 т.1)

Листом від 04 травня 2018 року № 61 ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» повідомило відповідача, що проводить роботи по підготовці 18 південної лави похилу №1 пласта L1 в межах поля ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля» згідно з Програмою введення та вибуття очисних вибоїв на 2018 рік. На цей час роботи по проведенню 18 вентиляційного штреку виконані в повному обсязі, монтажного хідника 18 південної лави похилу №1 пласта 11 проведено 107 м. Роботи виконуються згідно із законодавством, нормативними документами, що регламентують правовідносини в сфері гірничих робіт та Правилами безпеки у вугільних шахтах на підставі договору підряду від 02 січня 2018 року № 2-18/П, що укладений між товариством як замовником та ДП «Селидіввугілля» як підрядником в особі відокремленого підрозділу «Шахта1-3 «Новогродівська». Також товариством укладено договір на виконання проектно-вишукувальних робіт з ТОВ «Донбасшахтопроект» на виконання наступної роботи: «Розробити проект подальшого розвитку гірничих робіт на шахтоділянці замовника по пласту L1 у межах поля діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля» та проведена передплата в розмірі 50% суми договору. Термін закінчення робіт з розроблення проекту за договором - 30 червня 2018 року. Ведення геолого-маркшейдерської документації здійснюється підрядною організацією за умовами договору підряду від 02 січня 2018 року № 2-18/П, а також фахівцем ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» за договором цивільно-правового характеру у відповідності до вимог Інструкцій КД 12.06.203-2000 і КД 12.06.204-99. (а.с.162 т.1)

До вказаного листа товариство додало документи, на які посилалося, зокрема: копію договору на виконання проектно-вишукувальних робіт від 18 грудня 2017 року, що украдений між позивачем як замовником та ТОВ «Донбасшахтопроект» як проектною організацією, яка зобов'язалася виконати позивачу такі роботи: «Розробити проект подальшого розвитку гірничих робіт на шахтоділянці замовника до пласту L1 у межах поля діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля»; копію договору підряду від 02 січня 2018 року №2-18/П, оформлений між позивачем як замовником та державним підприємством «Селидіввугілля» як підрядником про виконання робіт, зокрема з проведення гірничих виробок в межах гірничого відводу замовника, видачі гірничої маси на поверхню та її відвантаження в залізничні вагони; копію цивільно-правової угоди від 15 березня 2018 року №1, що оформлена між позивачем як замовником та громадянином ОСОБА_4 як виконавцем про виконання маркшейдерського обслуговування відповідних гірничих об'єктів замовника; план-графік введення та вибуття очисних вибоїв по ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» на 2018 рік; примірну програму робіт з видобування корисних копалин вугілля пластів n1та L1 у (яка є додатком №2 до Угоди про умови користування надрами). (а.с.34-39,125-133, 136 т.1)

Лист отриманий Держгеонадра 05 травня 2018 року.

15 травня 2018 року Держгеонадра прийнято наказ № 160 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами», відповідно до п. 1 якого зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, що наведений у додатку до цього наказу. До переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено, включено спеціальний дозвіл на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська». (а.с.20 т.1)

Про прийняття цього наказу позивача повідомлено листом від 23 травня 2018 року №8932/03/14-18, отриманим 29 травня 2018 року.

21 травня 2018 року ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» надіслала на адресу Держгеонадра запит на інформацію № 21/05/01, в якому посилаючись на п.22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, згідно з яким дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії, та на те, що в наказі від 15 травня 2018 року № 160 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами» не зазначено причини, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, що виданий товариству, просило надати копію протоколу Комісії з питань надрокористування згідно з протоколом від 14 травня 2018 року №6/2018 та зазначити причини, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу.

23 травня 2018 року Держгеонадра надіслала на адресу позивача лист №8932/03/14-18, яким повідомила, що дію спеціального дозволу на користування надрами зупинено через невиконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, відсутність проектів розробки, розроблених та погоджених в установленому законодавством порядку, відсутність фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування. Надрокористувачу надано 10 календарних днів для усунення порушень.

25 травня 2018 року Держгеонадра надіслала на адресу позивача лист №9124/03/14-18, в якому на запит позивача від 21 травня 2018 року № 21/05/01 повідомила, що до Держгеонадра надійшов лист Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 19 березня 2018 року № 04/34-2157 щодо проблемних питань, які склалися у відокремлених підрозділах «Шахта 1-2 «Новогродівська» та «Шахта «Котляревська» (до перейменування - шахта «Росія») державного підприємства «Селидіввугілля», у тому числі, пов'язаних з наявністю в межах гірничих відводів цих шахт, шахтоділянок однойменних товариств. Враховуючи це Комісія з питань надрокористування (протокол від 14 квітня 2018 року №5/2018) рекомендувала Держгеонадрам надати, зокрема ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» 10 календарних днів для надання копій документів та пояснень щодо виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, наявності проекту розробки, затвердженого та погодженого у встановленому порядку, а також наявності фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування. ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» листом від 04 травня 2018 року № 61 надало певні документи, однак не надало наступну інформацію: копії документів, які підтверджують виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, а також наявність фахівця, який здійснює геологічне обслуговування гірничих робіт по шахтоділянці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська»; підтвердження того, що громадянин ОСОБА_4 має відповідну освіту, а також юридична особа (ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська») - дозвіл на виконання геолого-маркшейдерських робіт.

Вказаним листом повідомлено, що надрокористувач не надав копію затвердженого та погодженого в установленому порядку проекту розробки запасів вугілля в межах шахтоділянки ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська». Крім цього, відповідно до звіту ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» за 2017 рік про стан виконання Програми робіт (лист від 31 січня 2018 року № 4) товариством за звітний період пройдено 598 м гірничих виробок. Зазначені виробки проходяться по вугільному пласту L1. Відповідно до даних, наданих товариством, продуктивність пласта складає 2 т/м2. У зв'язку з цим, видобуток вугілля з підготовчих виробок по пласту L1 за 2017 рік склав 1196 т. Проте, у формі 5-гр за 2017 рік зазначений видобуток вугілля не вказаний.

Листом від 25 травня 2018 року №76/1 ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» додатково повідомило відповідача, що:

- маркшейдерське та геологічне обслуговування ведення гірничих робіт згідно з Інструкцією з виконання маркшейдерських робіт на вуглевидобувних підприємствах України КД 12.06.203-2000, Інструкцією про геологічні роботи на вуглевидобувних підприємствах України КД 12.06.204-99, забезпечується позивачеві підрядною організацією - державним підприємством «Селидіввугілля» в особі його відокремленого підрозділу «Шахта 1-3 «Новогродівська» на підставі договору підряду від 02 січня 2018 року №2-18/П (п.6.4 договору), що також підтверджується листом вказаного відокремленого підрозділу (ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська») від 22 травня 2018 року № 01-209. В підтвердження вказаним обставинам товариство додало: копію договору підряду від 02 січня 2018 року №2-18/П; копії документів про освіту фахівців, що забезпечують маркшейдерське та геологічне обслуговування; лист підрядника ДП «Селидіввугілля» в особі його відокремленого підрозділу «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 22 травня 2018 року №01-209, що підтверджує виконання ним договірних відносин;

- ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» проводить роботи по підготовці 18 південної лави похилу №1 пласта L1 у межах поля ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля» згідно з Програмою введення та видобування очисних вибоїв на 2018 рік. В підтвердження вказаним обставинам товариство додало: звіт про виконання програми робіт;

- ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» укладено договір на виконання проектно-вишукувальних робіт з ТОВ «Донбасшахтопроект» на виконання наступної роботи: «Розробити проект подальшого розвитку гірничих робіт на шахтоділянці замовника по пласту її у межах поля діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля», проведена передплата в розмірі 50% суми договору. Термін закінчення робіт з розроблення проекту за договором - 30 червня 2018 року. В підтвердження вказаним обставинам товариство додало: копію договору на виконання проектно-вишукувальних робіт; копію кошторису на проектні роботи; копію додаткової угоди від 30 березня 2017 року №1; копію протоколу №1 на проектувальні роботи; рахунок від ТОВ «Донбасшахтопроект»; платіжне доручення від 16 лютого 2018 року №9;

- при складанні ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» звітності за формою 5-ГР за 2017 рік, яку подано до Державної служби геології та надр України (вх. № 3792/02/10-18), надрокористувачем допущено технічну помилку: замість внесення даних у стовпчик 10 «Зміни балансових запасів за 2017 рік у результаті видобутку» зазначеної форми відповідні дані помилково відображені у стовпчику 9 «Запаси на 1 січня 2017 року з невизначеним промисловим значенням». Разом з цим, сплата податку за користуванням надрами для видобування корисних копалин у 2017 році (рентна плата), проведена надрокористувачем у повному обсязі на підставі таких документів: квитанції від 02 листопада 2017 року № 884647558 про сплату рентної плати за III квартал 2017 року в сумі 5200 грн., платіжного доручення від 16 лютого 2018 року № 8 про сплату рентної плати за IV квартал 2017 року в сумі 9686,50 грн. Заборгованість зі сплати відповідного податку за 2017 рік у товариства відсутня. З метою усунення помилки та приведення відомостей у відповідність до фактичних даних просило провезти заміну раніше наданого звіту за формою № 5-ГР на виправлений, у зв'язку з чим товариство додало: виправлену звітність «Звітний баланс корисних копалин за 2017 рік» (форма №5-ГР); лист від 25 травня 2018 року №78/1, в якому міститься клопотанням про проведення заміни раніше наданого звіту за формою № 5-ГР на виправлений. (а.с.123-124 т.1)

Вказаний лист відповідачем отримано 29 травня 2018 року.

Листом від 25 травня 2018 року №78/1 ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» ще раз повідомило відповідача, що при складанні звітності форми 5-ГР за 2017 рік, яку подано до Держгеонадра (вх. № 3792/02/10-18), надрокористувачем допущено технічну помилку (зазначено яку), разом з тим, сплата податку за користування надрами для видобування корисних копалин у 2017 році (рентна плата) проведена надрокористувачем у повному обсязі на підставі відповідних платіжних документів (зазначено яких саме). Податкова звітність з рентної плати подана товариством у встановлені строки, заборгованість зі сплати відповідного податку за 2017 рік у надрокористувача відсутня. В підтвердження вказаним обставинам товариство до листа додало «Звітний баланс корисних копалин за 2017 рік» (форма 5-ГР) і лист Головного управління ДФС у Донецькій області від 25 травня 2018 року №22395/10/05-99-45-07 про відсутність заборгованості з рентної плати.

Лист відповідачем отримано 25 травня 2018 року.

25 травня 2018 року позивач надіслав до Держгеонадра клопотання про зупинення дії наказу від 15 травня 2018 року № 160 та надання позивачу часу на розроблення проекту до 30 червня 2018 року, посилаючись, що ним вживаються заходи, спрямовані на усунення встановлених недоліків у виді відсутністості проектів розробки родовищ корисних копалин у межах гірничого відводу надрокористувача. Так, 18 грудня 2017 року між позивачем як замовником та ТОВ «Донбасшахтопроект» укладено договір на виконання проектно-вишукувальних робіт, згідно з умовами якого проектна організація зобов'язалася виконати позивачу такі роботи: «Розробити проект подальшого розвитку гірничих робіт на шахтоділянці замовника до пласту L1 у межах поля діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля». Також зазначав, що позивачем проведено передплату в розмірі 50% договірної вартості робіт. Кінцевим терміном закінчення робіт з розроблення проекту визначено 30 червня 2018 року.

Лист відповідачем отримано 29 травня 2018 року.

Наказом Держгеонадра від 27 червня 2018 року № 216, зокрема позивачу як власнику спеціального дозволу від 25 червня 2012 року № 5615 відтерміновано дату зупинення дії дозволу, встановлену наказом Держгеонадра від 15 травня 2018 року № 160 до 01 вересня 2018 року (п. 3 Наказу та додаток №3 до нього).

23 серпня 2018 року позивач повідомив Держгеонадра про те, що на виконання вимог ст. 51 Кодексу України про надра розробка шахтоділянки по пласту L1 в межах діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля» виконується відповідно до розробленого та затвердженого проекту подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтоділянці позивача (лист від 23 серпня 2018 року №141). В підтвердження вказаним обставинам товариство до листа додало копію висновку експертизи № 14.-05.-18.-1334.18 відповідності проектної документації, а саме Проекту подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтодільниці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська», вимогам нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, що проведена ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці», який затверджено першим заступником директора вказаної державної експертної установи 23 серпня 2018 року, згідно з яким наданий на експертизу Проект відповідає вимогам нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

Лист з доданими документами відповідачем отримано 27 серпня 2018 року.

20 вересня 2018 року Держгеонадра надіслала на адресу позивача лист від 20 вересня 2018 року № 18856/03/14-18, яким посилаючись на відсутність інформації про усунення порушень, що стали причиною зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року №5615, повідомила, що питання щодо подальшої дії дозволу буде винесено на розгляд комісії з питань надрокористування.

Позивач звернувся до Держгеонадра з листом від 27 вересня 2018 року, в якому, посилаючись на усунення порушень, просив поновити дію спеціального дозволу на користування надрами.

24 жовтня 2018 року позивач отримав лист Держгеонадра від 18 жовтня 2018 року №20926/03/14-18, в якому частково викладено хронологію взаємовідносин позивача та відповідача щодо спірного питання та повідомлено, що надрокористувачем не надано копію Проекту, погодженого і затвердженого у встановленому порядку; не надано інформацію за 2017 - 2018 роки щодо кількості видобутих корисних копалин, нарахованих рентних платежів, сплачених рентних платежів та довідку Державної фіскальної служби щодо відсутності заборгованості зі сплати рентних платежів.

Листом від 24 жовтня 2018 року №201 позивач повідомив Держгеонадра, що про наявність затвердженого Проекту надрокористувач повідомив відповідача листом від 23 серпня 2018 року №141, на підтвердження чого надав висновок експертизи про відповідність проектної документації нормам, що регулюють відповідні правовідносини. Проект розробки корисних копалин надрокористувача погоджено з Головним управлінням Держпраці України у Донецькій області, Десятим воєнізованим гірничорятувальним загоном та затверджено замовником, що підтверджується листами від 25 жовтня 2018 року №06.2-13-2/10502-18, від 19 жовтня 2018 року №03/1-7-1242.

Щодо інформації за 2017-2018 роки відносно кількості видобутих корисних копалин, нарахованих та сплачених рентних платежів, то ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» надало пояснення щодо допущеної надрокористувачем технічної помилки при складані звітності форми 5-ГР за 2017 рік, з метою усунення якої та приведення відомостей у відповідність до фактичних даних Держгеонадра подано виправлену звітність «Звітний баланс корисних копалин за 2017 рік» (форма № 5-ГР). На підтвердження відсутності заборгованості зі сплати рентної плати надано лист Головного управління ДФС у Донецькій області від 25 травня 2018 року №22395/10/05-99-45-07, яким підтверджено подання податкової звітності з рентної плати без порушення термінів і зазначено, що задекларовані суми за 2017 рік сплачено в повному обсязі.

Щодо аналогічної інформації за 2018 рік, то зауваження з приводу ненадання інформації щодо кількості видобутої корисної копалини, нарахованих рентних платежів, їх оплати та довідки Державної фіскальної служби виходять за межі тих питань, що були зазначені в листі від 20 вересня 2018 року № 18856/03/14-18, про які Держгеонадра вказує як про порушення, допущені надрокористувачем. Термін надання звітності за 2018 рік щодо кількості видобутої корисної копалини за формою 5-ГР ще не настав, оскільки не сплинув звітний період. Станом на 01 жовтня 2018 року ТОВ «Шахта І -3 «Новогродівська» своєчасно подано податкові декларації з рентної плати, зокрема, податкову декларацію за 1 квартал 2018 року подано 08 травня 2018 року, податкову декларацію за 2 квартал 2018 року - 31 липня 2018 року, обсяг видобутої корисної копалини склав 1751,0 тон). Нараховані суми рентних платежів 13037,75 грн. та, відповідно, 2893,62 грн. сплачено надрокористувачем у повному обсязі.

До листа позивач додав: копію Проекту подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтоділянці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська»; копію висновку експертизи від 23 серпня 2018 року № 14.-05.-18.-1334.18; копію наказу ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 23 серпня 2018 року № 7 «Про затвердження проекту»; копію листа Десятого воєнізованого гірничорятувального загону від 19 жовтня 2018 року № 03/1-7-1242 про погодження Проекту; копію листа Головного управління Держпраці України у Донецькій області від 25 жовтня 2018 року № 06.2-13-2/10502-18 про погодження Проекту; копію звіту про стан та рух запасів вугілля за 2017 рік; копію листа Головного управління ДФС у Донецькій області від 25 травня2018 року №22395/10/05-99-45-07; копію податкової декларації з рентної плати від 08 травня 2018 року (реєстраційний № НОМЕР_1); копію платіжного доручення від 14 травня 2018 року № 126; копію податкової декларації з рентної плати від 31 липня 2018 року (реєстраційний №9157790796); копію платіжного доручення від 09 серпня 2018 року №101.

Просив поновити дію спеціального дозволу на користування надрами.

Проте, дію спеціального дозволу на користування надрами поновлено не було.

Крім цього, 02 січня 2018 року між позивачем як замовником та державним підприємством «Селидіввугілля» як підрядником укладено договір підряду №2-18/П, згідно з яким замовник доручає, а підрядник зобов'язується виконати відповідно до умов цього договору роботи з проведення гірничих виробок в межах гірничого відводу замовника, видачі гірничої маси на поверхню та її відвантаження в залізничні вагони, а також роботи, пов'язані з розпилюванням деревини, різанням та гнуттям металевого профілю. Обсяг, характер, терміни і вартість робіт визначаються завданням і договірною ціною, узгодженими сторонами, які є невід'ємними частинами договору. Підставою для проведення розрахунків між сторонами є акти прийому-здачі виконаних робіт, які підписуються сторонами.

Відповідно до п. 6.4 договору ведення геолого-маркшейдерської документації здійснюється підрядником згідно з Інструкцією з виконання маркшейдерських робіт на вуглевидобувних підприємствах України КД 12.06.203-2000, Інструкцією про геологічні роботи на вуглевидобувних підприємствах України КД 12.06.204-99 та зберігається в маркшейдерському відділі підрядника. Термін дії договору - до 31 грудня 2018 року.

15 березня 2018 року між позивачем як замовником та громадянином ОСОБА_3 як виконавцем укладено цивільно-правову угоду №1. Відповідно до вказаної угоди та додаткової угоди від 07 серпня 2018 року до неї замовник доручає, а виконавець зобов'язується виконати маркшейдерське обслуговування гірничих об'єктів замовника в межах гірничого відводу діючої шахти ВП «Шахта 1-3 Новогродівська» ДП «Селидіввугілля», а замовник - прийняти роботу та сплатити її вартість. Термін дії угоди - до 31 грудня 2018 року.

07 серпня 2018 року між позивачем як замовником та громадянкою ОСОБА_4 як виконавцем укладено аналогічного змісту цивільно-правову угоду №5. Термін дії угоди - до 31 грудня 2018 року.

Щодо договору на виконання проектно-вишукувальних робіт від 18 грудня 2017 року, розроблено Проект подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтодільниці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська».

Проведено експертизу державною експертною установою - ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці», за результатами якої 23 серпня 2018 року затверджено висновок № 14.-05.-18.-1334.18, яким Проект відповідає вимогам нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Термін дії висновку - до внесення змін в проектні рішення.

Проект затверджено наказом директора ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 23 серпня 2018 року №7.

30 серпня 2018 року товариство звернулося за погодженням Проекту до Головного управління Держпраці України у Донецькій області, яким Проект погоджено, що підтверджується листом від 25 жовтня 2018 року №06.2-13-2/10502-18.

Також Проект погоджено з Десятим воєнізованим гірничорятувальним загоном, що підтверджується листом від 19 жовтня 2018 року №03/1-7-1242.

Відповідно до листа Головного управління ДФС у Донецькій області від 25 травня 2018 року №22395/10/05-99-45-07 ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» за 2017 рік подана податкова звітність з рентної плати без порушення термінів; задекларовані суми за 2017 рік підприємством сплачені в повному обсязі.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що надані позивачем докази підтверджують його право на поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами. Судом не встановлено обставин, які б унеможливлювали відновлення дії спеціального дозволу на користування надрами.

Оцінка суду.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

На підставі ст. 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акта про надання гірничого відводу.

Користування надрами здійснюється без надання гірничого відводу чи спеціального дозволу у випадках, передбачених цим Кодексом.

Згідно зі ст. 24 Кодексу України про надра з моменту, зокрема, отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувачів надр виникають права та обов'язки, зокрема обов'язок виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України.

Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок №615).

Пунктом 10 вказаного Порядку визначено, що невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають:

вимоги до ефективності робіт;

сучасні технології видобування та переробки корисних копалин;

порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій;

види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр;

підстави для припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр.

Пунктом 6.4 Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 03 лютого 2018 року № 5615, яка є додатком до спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий позивачу Держгеонадра, передбачено, що Держгеонадра безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами має право, зокрема: зупинити дію дозволу у випадках, передбачених п. 22 Порядку.

Пунктом 22 Порядку №615 визначено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди з підстав, передбачених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення;

4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища;

5) наявності підстав, передбачених Законом України "Про санкції".

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов'язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Держгеонадра наказом від 15 травня 2018 року № 160 на підставі пп. 1 п. 22 вказаного Порядку, посилаючись на порушення позивачем ст.ст. 24, 51, п. 3 ч. 1 ст. 53 Кодексу України про надра, зупинила позивачу дію спеціального дозволу на користування надрами та надала строк на усунення порушень, який наступним наказом було відтерміновано до 01 вересня 2018 року.

Підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами зазначено невиконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, відсутність проектів розробки, розроблених та погоджених в установленому законодавством порядку, відсутність фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування.

Відповідно до матеріалів справи суб'єкт владних повноважень до та після зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами посилався на необхідність усунення позивачем порушень вимог законодавства, зокрема шляхом надання копій документів та пояснень щодо виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами.

Особливі умови користування надрами передбачені спеціальним дозволом на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий позивачу Держгеонадра, і ними є:

1. Виконання рекомендацій ДКЗ України, протокол від 12 квітня 2012 року № 2597;

2. Виконання умов: Донецької обласної ради - рішення від 07 червня 2012 року № 6/12-308; Мінприроди України - лист від 20 квітня 2012 року № 8209/06/10-12; Держгірпромнагляду - лист від 13 червня 2012 року № 4878/0/3.1-12/6/12; Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області (екологічна картка від 17 квітня 2012 року № 12-1910);

3. Своєчасна і в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету України згідно з чинним законодавством;

4. Щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр;

5. Обов'язкове проведення моніторингу та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абз. 3 п. 26 Порядку №615.

Між тим, як свідчать листи відповідача, суб'єкт владних повноважень, посилаючись на необхідність надання позивачем копій документів та пояснень щодо виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, обмежився загальним формулюванням без чіткого визначення, які саме документи мав надати позивач в цій частині.

Таким чином, нечіткість в формулюванні державним органом своїх вимог спричинила неодноразові звернення позивача за уточненням, та необхідність усунення порушень в декілька етапів.

Разом з тим, матеріалами справи підтверджено, що позивач на усунення порушення вимог законодавства, на які посилався відповідач, у встановлений строк надав письмові пояснення та всі відповідні документи, які вимагав відповідач, в тому числі, які вимагав додатково.

Так, зокрема, не зважаючи на те, що станом на день винесення наказу від 15 травня 2018 року №160 така підстава для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами як проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування з п. 22 Порядку №615 була виключена, наявність фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування, у встановлений строк була підтверджена наданими позивачем договорами, до яких додані документи про відповідну освіту таких фахівців.

Щодо наявності проекту розробки родовищ корисних копалин.

Згідно зі ст. 51 Кодексу України про надра розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.

Правила технічної експлуатації, проекти і плани розробки родовищ корисних копалин та переробки мінеральної сировини погоджуються користувачами надр з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, в частині додержання вимог законодавства про надра.

Статтею 13 Гірничого закону України визначено, що проекти гірничих підприємств розробляються проектними організаціями або спеціалізованими підрозділами підприємств, установ та організацій, фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності, які мають ліцензію на виконання цих робіт. Ліцензія видається в порядку, встановленому законодавством.

Особливості та основні вимоги до проектування гірничих підприємств з видобування корисних копалин, а також проведення гірничих робіт, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, визначаються Кодексом України про надра.

Розроблені проекти гірничих підприємств підлягають оцінці впливу на довкілля, технічній та іншим видам експертиз і затверджуються власником (керівником) організації-замовника.

Відповідно до ст. 19 Гірничого закону України, який регулює порядок проведення гірничих робіт, гірничі роботи проводяться за спеціальним дозволом (ліцензією) на користування надрами, який видається згідно із законодавством.

Проведення гірничих робіт здійснюється відповідно до проектів і паспортів, розроблених і затверджених згідно з правилами безпеки, правилами технічної експлуатації, єдиними правилами безпеки при підривних роботах. Проекти та паспорти повинні мати розділ "Протиаварійний захист".

На підставі ст. 38 вказаного Закону власник (керівник) гірничого підприємства зобов'язаний забезпечувати експлуатацію підприємства відповідно до його проекту та нормативно-технічних документів.

Статтею 24 Гірничого закону України визначено, що документом, що дає право на проведення гірничих робіт, є, зокрема спеціальний дозвіл на користування надрами.

Аналіз наведених вимог законодавства свідчить, що проекти розробки родовищ корисних копалин мають бути погоджені з відповідними органами.

Разом з тим проведення гірничих робіт, зокрема з розробки родовищ корисних копалин та переробка мінеральної сировини, відбувається відповідно до затверджених проектів розробки родовищ корисних копалин, тобто після їх затвердження.

Такий висновок також підтверджують вимоги Порядку №615, яким серед переліку документів, що необхідні для надання чи продовження строку дії спеціальних дозволів на користування надрами такого документу як погоджений проект розробки родовищ корисних копалин не передбачено.

Позивачем розроблено Проект подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтодільниці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська», щодо якого державною експертною установою - ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці» проведено експертизу, за результатами якої 23 серпня 2018 року затверджено висновок № 14.-05.-18.-1334.18, відповідно до якого наданий на експертизу Проект відповідає вимогам нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки (термін дії експертного висновку - до внесення змін в проектні рішення).

Вказаний Проект затверджено наказом директора ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 23 серпня 2018 року №7.

30 серпня 2018 року позивач звернувся за погодженням Проекту до Головного управління Держпраці України у Донецькій області, яким Проект було погоджено, що підтверджується листом від 25 жовтня 2018 року №06.2-13-2/10502-18.

Також Проект погоджено з Десятим воєнізованим гірничорятувальним загоном, що підтверджується листом від 19 жовтня 2018 року №03/1-7-1242.

Таким чином, позивачем з дотриманням строку розроблено, проведено державну експертизу та у встановленому порядку затверджено Проект подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтодільниці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська», що дозволяло йому проводити гірничі роботи, зокрема з розробки родовищ корисних копалин та переробки мінеральної сировини (ст. 51 Кодексу України про надра, ст. 19 Гірничого закону України).

Про наявність відповідного проекту позивачем повідомлено відповідача у визначений останнім строк.

Щодо звітування позивача про стан запасів корисних копалин.

Згідно з п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра при розробці родовищ корисних копалин повинні забезпечуватися облік стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання до статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності.

Відповідно до п. 1 Інструкції із заповнення форми звітності № 5-ГР, що затверджена наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14 березня 2016 року №97 (зареєстрована в Міністерстві юстиції України 30 травня 2016 року за № 789/28919), ця Інструкція встановлює єдині вимоги щодо складання форми звітності № 5-ГР (тверді горючі, металічні та неметалічні корисні копалини) (річна) «Звітний баланс запасів корисних копалин за 20__ рік» (далі - форма 5-ГР) з метою здійснення обліку запасів і ресурсів твердих горючих, металічних та неметалічних корисних копалин (далі - корисні копалини), отримання систематизованої інформації про їх кількість, якість, видобуток, втрати та ступінь промислового освоєння для прийняття управлінських рішень щодо забезпечення раціонального та комплексного використання родовищ у процесі промислової розробки, а також для визначення напрямів подальшого геологічного вивчення.

Відповідно до п. 2 вказаної Інструкції форму 5-ГР до 05 лютого наступного за звітним року до Держгеонадр подають користувачі надр, визначені статтею 13 Кодексу України про надра, що здійснюють користування надрами на підставі та в межах родовища (ділянки), визначеного (визначеної) спеціальним дозволом на користування надрами.

На виконання вимог зазначеної Інструкції листом від 31 січня 2018 року № 4 ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» до Держгеонадра подало звіт про стан запасів корисних копалин за 2017 рік за формою 5-ГР (отримано відповідачем 05 лютого 2018 року). Оскільки при складанні звітності надрокористувачем допущено технічну помилку, з метою її усунення разом з листом від 25 травня 2018 року № 78/1 відповідачу подано виправлену звітність «Звітний баланс корисних копалин за 2017 рік» (форма 5-ГР).

Термін надання звітності за 2018 рік щодо кількості видобутої корисної копалини за формою 5-ГР ще не настав, оскільки не сплинув звітний період.

Разом з тим позивач повідомив Держгеонадра про обсяги видобутої корисної копалини за 2018 рік, про що надав відповідні докази.

Суд першої інстанції правильно не взяв до уваги посилання відповідача на несплату позивачем в повному обсязі податків за 2017 рік, пов'язаних з користуванням надрами, в тому числі рентні платежі за користування надрами, та не надав довідку Державної фіскальної служби за 2017 - 2018 роки щодо відсутності заборгованості зі сплати рентних платежів, з огляду на наступне.

Питання адміністрування податків, зборів, платежів, зокрема контроль за сплатою податків, зборів, платежів, в тому числі перевірки правильності нарахування та сплати рентної плати відповідно до Податкового кодексу України віднесено до компетенції органів Державної фіскальної служби.

Тому, без наявності відповідної інформації від фіскальних органів посилання Держгеонадра на не сплату чи неповну сплату податків чи зборів є не змістовним.

Позивачем у встановлений строк до Держгеонадра наданий лист Головного управління ДФС у Донецькій області від 25 травня 2018 року №22395/10/05-99-45-07, в якому зазначено, що ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» за 2017 рік подана податкова звітність з рентної плати без порушення термінів; задекларовані суми за 2017 рік підприємством сплачені в повному обсязі.

Вимагання ж такої довідки за 2018 рік є передчасним, оскільки 2018 рік не закінчився. Довідка ж за певний період 2018 року відповідачем не вимагалася.

Разом з тим позивач повідомив Держгеонадра про вчасне подання податкової декларації з рентної плати, обсяги видобутої корисної копалини та суми рентних платежів, про що надав відповідні докази.

Отже, позивач на усунення порушення вимог законодавства, на які посилався відповідач, надав письмові пояснення та всі відповідні документи, які вимагав відповідач, в тому числі додатково.

Відповідно до п. 22 Порядку №615 дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

Аналогічні положення містяться в п. 6.5 Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 03 лютого 2018 року № 5615, яка є додатком до спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий позивачу Держгеонадра, згідно з якими дія дозволу поновлюється Держгеонадрами за умови усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення дії дозволу.

Згідно з п. 25 Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Вказаним пунктом Порядку також визначено, що з метою попереднього розгляду матеріалів щодо надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволів та внесення до них змін Держгеонадра або Рада міністрів Автономної Республіки Крим відповідно до повноважень утворює комісію з питань надрокористування та затверджує положення про неї.

На виконання п. 25 Порядку №615 наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 06 липня 2016 року № 246 затверджено Положення про Комісію з питань надрокористування (далі - Положення) , згідно з яким Комісія є постійно діючим дорадчим органом Держгеонадр (п. 2 Положення).

Пунктом 8 Положення передбачено, що пропозиції та рекомендації Комісії враховуються при видачі відповідно до абзацу першого пункту 25 Порядку наказів Держгеонадр про надання, продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до дозволу, зупинення, поновлення дії, анулювання дозволу.

Отже, вказана Комісія надає пропозиції та рекомендації з питань, зокрема поновлення дії дозволу.

Разом з тим, дія дозволу поновлюється Держгеонадра шляхом видання наказу.

Таким чином, після усунення позивачем як надрокористувачем причин, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, дія такого дозволу відповідачем повинна була бути поновлена.

Однак відповідач протиправно не поновив дію спеціального дозволу на користування надрами, що призвело до порушення прав позивача як надрокористувача та подальшого обмеження права користуватися надрами з метою видобування кам'яного вугілля і супутніх корисних копалин.

На підставі викладеного суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про наявність протиправної бездіяльності відповідача.

Доводи апелянта зазначені висновки суду першої інстанції не спростовують.

Щодо позовних вимог про зобов'язання поновити дію спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року №5615.

Як визначено п. 2 ч. 2, ч. 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Під дискреційними повноваженнями суб'єкта владних повноважень слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

У разі відсутності в суб'єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення та встановлення в судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов'язання судом суб'єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.

Пунктами 22 та 25 Порядку №615 визначено, що дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії. Про поновлення дозволу Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Аналогічні положення містяться в п. 6.5 Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 03 лютого 2018 року № 5615, яка є додатком до спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий позивачу Держгеонадра.

Тобто, вказані норми не передбачають права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, що спростовує доводи апелянта про втручання судом першої інстанції в дискреційні повноваження відповідача, зобов'язуючи його поновити дію спеціального дозволу на користування надрами.

Таким чином, матеріалами справи підтверджено, а відповідачем не надано доказів в спростування, що позивачем у повному обсязі надано на вимогу відповідача пояснення та документи, тому позивач має право на поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами.

Наявність обставин, які б унеможливлювали вчинення відповідачем таких дій, суду не надано.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами пункту 1 частини 1 статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2018 року у справі №200/11311/18-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2018 року у справі №200/11311/18-а - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 29 січня 2019 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 29 січня 2019 року.

Головуючий суддя І.Д. Компанієць

Судді Е.Г. Казначеєв

Л.В. Ястребова

Джерело: ЄДРСР 79465096
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку