open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2019 року справа № 2340/4825/18

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради про зобов'язання видати довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії у зв'язку із затвердженням нової схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів у 2018 році, -

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовною заявою до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради, в якій просить визнати протиправною бездіяльність відповідача та зобов'язати визначити відповідну групу оплати праці та розмір посадового окладу за Схемою посадових окладів керівних працівників і спеціалістів департаментів, управлінь, відділів, інших виконавчих органів міських (крім міст Києва та Севастополя) рад, виконавчих органів сільських, селищних рад, що представляють інтереси об'єднаних територіальних громад, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України №363 від 10.05.2018 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268" та видати у довільній формі довідку та/або інформацію про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавки за ранг, надбавка за вислугу років, надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, премія та інші надбавки в середніх розмірах, інші виплати (винагорода за вислугу років, матеріальна допомога на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань тощо), виходячи із сум заробітної плати посадової особи місцевого самоврядування за травень 2018 року, яку одержувала працююча особа місцевого самоврядування на відповідній посаді в органі місцевого самоврядування відповідної групи оплати праці, прирівняної до посади - начальника відділу державних соціальних інспекторів управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Соснівської районної у м. Черкасах ради, з якої призначено пенсію, на момент виникнення права на перерахунок з 18.05.2018.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області та отримує пенсію як посадова особа місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" №2493-ІІІ від 07.06.2011 та Закону України "Про державну службу" №3723-ХІІ від 16.12.1993 у розмірі 89% заробітної плати.

Позивач звернулась до відповідача із заявою про визначення групи оплати праці та розміру посадового окладу за Схемою посадових окладів керівних працівників і спеціалістів департаментів, управлінь, відділів, інших виконавчих органів міських (крім міст Києва та Севастополя) рад, виконавчих органів сільських, селищних рад, що представляють інтереси об'єднаних територіальних громад, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України №363 від 10.05.2018 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268" та видати у довільній формі довідку та/або інформацію про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавки за ранг, надбавка за вислугу років, надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, премія та інші надбавки в середніх розмірах, інші виплати (винагорода за вислугу років, матеріальна допомога на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань тощо), виходячи із сум заробітної плати посадової особи місцевого самоврядування за травень 2018 року, яку одержувала працююча особа місцевого самоврядування на відповідній посаді в органі місцевого самоврядування відповідної групи оплати праці, прирівняної до посади - начальника відділу державних соціальних інспекторів управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Соснівської районної у м. Черкасах ради, з якої призначено пенсію, на момент виникнення права на перерахунок з 18.05.2018. Проте відповідач листом №К-326/28-5-01-11 від 18.07.2018 повідомив позивача, що з 01.06.2015 пенсії відповідно до Законів України "Про державну службу" №889-VІІІ від 10.12.2015 та "Про службу в органах місцевого самоврядування" №2493-ІІІ від 07.06.2001 не перераховуються та відмовив у видачі довідки.

Позивав вважає, що має право на перерахунок пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» №865 від 31.05.2000, в редакції чинній на момент призначення пенсії, і статті 371 Закону України "Про державну службу" №3723-ХІІ.

Також зазначає, що має право на отримання довідки чи інформації про складові заробітної плати відповідно до Закону України «Про інформацію» та статті 49 Кодексу законів про працю України.

Крім цього зазначає, що вважає відмову відповідача з посиланням Закону України "Про державну службу" №889-VІІІ від 10.12.2015 протиправною, оскільки закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, тому положення вказаного Закону поширюються на осіб, яким пенсії призначаються відповідно до цього Закону, а не на тих, яким були призначені до набрання ним чинності.

Відповідач проти позову заперечив. 29.12.2018 надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідачем одержано лист-роз'яснення Мінсоцполітики України №824/039/97-16 від 11.07.2016 про відсутність правових підстав для видачі довідки про заробітну плату для перерахунку пенсій. Форма довідки про заробітну плату для перерахунку пенсії державним службовцям законодавством не передбачена. Норми статті 49 Кодексу законів про працю України не підлягають застосуванню в спірних правовідносинах, оскільки позивач не є працівником Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради. Крім цього, передбачена статтею 49 Кодексу законів про працю України є довідкою про роботу і заробітну плату, а не довідкою для перерахунку пенсії державним службовцям.

З вказаних підстав просив у задоволенні позову відмовити.

Відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши подані суду письмові докази суд встановив наступне.

04.12.2009 згідно розпорядження виконавчого комітету Соснівської районної ради у м. Черкаси №141/01-05-01 від 23.09.2009 позивач ОСОБА_1 була звільнена з посади начальника відділу державних соціальних інспекторів управління праці та соціального захисту населення у зв'язку із досягненням граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування та виходом на пенсію згідно абзацу 6 статті 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», що підтверджується копією трудової книжки позивача. (а.с. 19).

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області та отримує пенсію, призначену як посадовій особі місцевого самоврядування, що підтверджується копією пенсійного посвідчення НОМЕР_1, виданого 05.01.2010. (а.с. 18).

06.07.2018 позивач звернулась до відповідача із заявою, в якій просила:

- визначити групу оплати праці та розмір посадового окладу за Схемою посадових окладів керівних працівників і спеціалістів департаментів, управлінь, відділів, інших виконавчих органів міських (крім мм. Києва та Севастополя) рад, виконавчих органів сільських, селищних рад, що представляють інтереси об'єднаних територіальних громад, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України №363 від 10.05.2018 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268»;

- видати в довільній формі довідку та/або інформацію про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавки за ранг, надбавка за вислугу років, надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, премія та інші надбавки в середніх розмірах, інші виплати (винагорода за вислугу років, матеріальна допомога на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань, тощо), виходячи із сум заробітної плати посадової особи місцевого самоврядування за травень 2018 року, яку одержувала працююча особа місцевого самоврядування на відповідній посаді в органі місцевого самоврядування відповідної групи оплати праці, прирівняної до останньої посади позивача - начальника відділу державних соціальних інспекторів Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Соснівської районної у м. Черкаси ради, з якої призначено пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.

Відповідач листом №К-326/285/01-11 від 18.07.2018 відмовив позивачу у видачі довідки відповідно до заяви від 06.07.2018 та повідомив, що згідно листа Міністерства соціальної політики України №824/039/97-16 від 11.07.2016 з 01.06.2015 пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» №889-VІІІ від 10.12.2015, Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» №2493-ІІІ від 07.06.2001 не перераховуються.

Не погоджуючись з відмовою у видачі довідки позивач звернулась до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Згідно частини 7 статті 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» №2493-ІІІ від 07.06.2001 (в редакції, яка діяла на час призначення позивачу пенсії) пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування, які мають стаж служби в органах місцевого самоврядування та/або державної служби не менше 10 років, здійснюється у порядку, визначеному законодавством України про державну службу.

Умови пенсійного забезпечення державних службовців на момент призначення пенсії позивачу визначалися Законом України «Про державну службу» №3723-ХІІ від 16.12.1993 (далі - Закон №3723-ХІІ).

Згідно статті 37 Закону №3723-ХІІ (в редакції, чинній на час призначення позивачу пенсії) на одержання пенсії державних службовців мають право особи, які досягли встановленого законодавством пенсійного віку, за наявності страхового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби - не менше 10 років, та які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, - незалежно від місця роботи на час досягнення пенсійного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.

З позовної заяви вбачається, що вимоги позивача про надання довідки про складові заробітної плати заявлені з метою здійснення перерахунку її пенсії.

Частина перша статті 37-1 Закону №3723-ХІІ у редакції, чинній до 1 січня 2015 року, передбачала, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.

01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року №76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 76-VIII), яким, зокрема, статтю 37-1 Закону №3723-ХІІ викладено у новій редакції, згідно з якою умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.

Правове регулювання Урядом зазначеного питання у період з 1 січня по 1 грудня 2015 року знайшло своє відображення у пунктах 4, 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 №865, за змістом яких підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця було передумовою для перерахунку пенсії.

Так, згідно пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 №865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії" у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом №3723-ХІІ, визначається в такому порядку:

1) пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку;

2) іншим пенсіонерам на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.

Перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям, затверджується правлінням ПФУ за погодженням з Мінсоцполітики (пункт 5 постанови Кабінету Міністрів України №865).

Отже, згідно з вказаними нормами перерахунок пенсії пенсіонерам, які на час перерахунку не працюють, здійснювався виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок, та на підставі довідки, виданої державним органом за останнім місцем роботи за формою, затвердженою правлінням Пенсійного фонду України.

З 01.05.2016 набрав чинності Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015 №889, стаття 90 якого передбачає, що пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно до п.п. 1 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №889 Закон №3723 втратив чинність, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 розділу Х1 Закону №889.

Відтак, ст. 371 Закону №3723, яка передбачала перерахунок призначених пенсій, втратила чинність з 01.05.2016.

П. 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону №889 передбачає, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" та актами Кабінету Міністрів України мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

П. 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону №889 передбачає, що для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Таким чином, з 01.05.2016 згідно ст. 37 Закону №3723 здійснюється лише призначення пенсій особам, зазначеним у п. 10 та п. 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону №889.

Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів", якою підвищено розміри заробітку працюючих державних службовців та яка відповідно до її пункту 6 застосовується з 1 грудня 2015 року, пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України №865 виключено, а пункт 5 викладено в такій редакції: "форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики". Положень, які б закріплювали можливість перерахунку пенсії у зв'язку з підвищенням розміру заробітку працюючих державних службовців, постанова Кабінету Міністрів України №1013 не містить.

Також 14.09.2016 за №622 Кабінет Міністрів України прийняв постанову "Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб", якою затвердив Порядок призначення пенсій деяким категоріям осіб.

Пунктом 5 вказаного Порядку передбачено, що форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики.

Згідно з постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 N 1-3 затверджено форми довідок про заробітну плату для призначення згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 10 грудня 2015 року N889-VIII "Про державну службу" пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року N 3723-XII "Про державну службу", що додаються: форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією).

Отже, починаючи з 1 грудня 2015 року державні органи за останнім місцем роботи уповноважені видавати довідку лише для призначення пенсії, а не для її перерахунку.

Таким чином, позивач права на перерахунок пенсії не має, а відмова відповідача визначити відповідну групу оплати праці та розмір посадового окладу і видати довідку є такою, що здійснена на законних підставах.

Суд вважає доводи позивача необгрунтованими з наступних підстав.

Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини, викладеної в рішенні від 08.11.2005 у справі «Кечко проти України», в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство.

Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини, викладеної в рішенні від 03.06.2014 у справі «Великода проти України», законодавчі акти можуть змінюватись, передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними; механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу усього суспільства. Зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист.

Пунктом 2 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України №1-рп/99 від 09.02.1999 у справі №1-7/99 за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини 1 статті 58 Конституції України визначено, що за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.

Згідно частини 1 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Законом України «Про державну службу» №889-VІІІ від 10.12.2015 скасовано право позивача на перерахунок її пенсії, призначеної як державному службовцю, який не скасовано та неконституційним не визнано, тому підлягає застосуванню відповідно до вищенаведених норм.

Відтак, посилання позивача на Закон України «Про державну службу» №3723-ХІІ від 16.12.1993, який втратив свою чинність, є необгрунтованим.

Доводи позивача про безумовне право на отримання інформації згідно Закону України «Про інформацію» про складові заробітної плати є необгрунтованими з огляду на наступне.

Позивач просить надати не створену інформацію в процесу діяльності відповідача, а інформацію про можливу заробітну плату, яку б позивач могла отримувати, якщо продовжувала б працювати на посаді в органі місцевого самоврядування. Тобто, позивач просить відповідача фактично створити нову інформацію, підстави та порядок створення якої нормами чинного законодавства не врегульовано, не закріплено механізму, за яким відповідач міг би визначити можливий розмір заробітної плати колишніх працівників у зв'язку із підвищенням заробітної плати працівникам органів місцевого самоврядування.

Посилання позивача на статтю 49 Кодексу законів про працю України є необгрунтованими, оскільки вказана стаття передбачає видачу довідки саме працівникам підприємства, установи чи організації, а не їх колишнім працівникам.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

У зв'язку з відмовою у задоволенні позову розподіл судових відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) до Департаменту соціальної політики Черкаської міської ради (бул. Шевченка, 307, м. Черкаси, 18005, код ЄДРПОУ 37853109) відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя А.В. Руденко

Джерело: ЄДРСР 79403426
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку