open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 910/9458/17
Моніторити
Постанова /23.01.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.01.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.12.2018/ Касаційний господарський суд Постанова /26.11.2018/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.10.2018/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.09.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.08.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.07.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.07.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.03.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.02.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.01.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.01.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Рішення /11.12.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.10.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.10.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /25.09.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /25.09.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /19.09.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /31.08.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /14.08.2017/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /03.07.2017/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.06.2017/ Господарський суд м. Києва
emblem
Справа № 910/9458/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /23.01.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.01.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.12.2018/ Касаційний господарський суд Постанова /26.11.2018/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.10.2018/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.09.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.08.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.07.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.07.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.03.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.02.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.01.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.01.2018/ Львівський апеляційний господарський суд Рішення /11.12.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.10.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /10.10.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /25.09.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /25.09.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /19.09.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /31.08.2017/ Господарський суд Львівської області Ухвала суду /14.08.2017/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /03.07.2017/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /13.06.2017/ Господарський суд м. Києва

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2019 року

м. Київ

Справа № 910/9458/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л.В.,

судді: Мамалуй О.О., Студенець В.І.,

за участю секретаря судового засідання - Сігнаєвської К.І.;

за участю представників:

позивача - Піхоцької Л.В.,

відповідача - Райхеля Л.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради,

на постанову Західного апеляційного господарського суду

(головуючий - Мирутенко О.Л., судді - Скрипчук О.С., Якімець Г.Г.)

від 26.11.2018,

у справі за позовом управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради,

до публічного акціонерного товариства "Укрпошта" в особі Львівської дирекції ПАТ "Укрпошта",

про стягнення боргу з орендної плати у розмірі 82 207,36 грн

та за зустрічним позовом: публічного акціонерного товариства "Укрпошта" в особі Львівської дирекції ПАТ "Укрпошта",

до управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради,

про визнання за ПАТ "Укрпошта" права на оренду за 1 грн в рік та визнання частково недійсним договору оренди в частині розміру орендної плати,

В С Т А Н О В И В:

у червні 2017 року управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до публічного акціонерного товариства "Укрпошта" про стягнення з відповідача 82 207,36 грн заборгованості з орендної плати.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі договору оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) №Ш-9808-15 від 14.09.2015 позивач передав відповідачу в оренду нежитлові приміщення загальною площею 166,3 кв.м, розташовані за адресою: м. Львів, вул. Гетьмана І.Мазепи, 26 строком до 13.09.2018. За умовами п. 5.6 договору орендар зобов'язаний сплачувати орендну плату не пізніше 20 числа місяця за попередній місяць. Відповідач не в повному обсязі виконав обов'язок щодо сплати орендної плати, його заборгованість згідно з довідкою від 18.05.2017 становить 82 207,36 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва у цій справі від 14.08.2017 передано справу за підсудністю до Господарського суду Львівської області.

У вересні 2017 року відповідач подав зустрічний позов до позивача про визнання за ПАТ "Укрпошта" права на користування орендованими приміщеннями згідно з договором оренди №Ш-9808-15 від 14.09.2015 за 1 грн в рік та визнання недійсним п. 5.1 договору оренди №Ш-9808-15 від 14.09.2015 в частині орендної плати, що перевищує 1 грн (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 10.10.2017).

Вимоги за зустрічним позовом обґрунтовані тим, що ПАТ "Укрпошта" є національним оператором поштового зв'язку, який надає послуги поштового зв'язку, зокрема, здійснює доставку населенню періодичних друкованих видань за передплатою, що підпадає під дію частини 3 статті 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", згідно з якою засобам масової інформації у встановленому порядку передаються у безстрокову оренду приміщення загальнодержавної та комунальної власності, якими вони користуються для здійснення виробничої діяльності, в порядку та за тарифами, встановленими для бюджетних організацій. Відповідно до п. 10 Методики розрахунку, порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786, розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна бюджетними організаціями, зокрема, державними та комунальними телерадіоорганізаціями, редакціями державних та комунальних періодичних видань, підприємствами зв'язку, що їх розповсюджують, становить 1 грн.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 11.12.2017 первісні позовні вимоги задоволено частково, стягнуто з публічного акціонерного товариства "Укрпошта" в особі Львівської дирекції публічного акціонерного товариства "Укрпошта" на користь управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради 80 764,99 грн боргу зі сплати орендної плати та 1 571,93 грн судового збору, в решті первісного позову - відмовлено, у задоволенні зустрічного позову відмовлено.

Приймаючи рішення, місцевий господарський суд дійшов висновків про наявність правових підстав для стягнення з відповідача на користь управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради 80 764,99 грн, тому що ПАТ "Укрпошта" в порушення умов договору не сплатило управлінню заборгованість з орендної плати. Рішення суд в частині відмови у задоволенні зустрічного позову про визнання за ПАТ "Укрпошта" права на оренду за 1 грн обґрунтоване тим, що вимога про визнання права без пред'явлення вимоги про внесення змін до договору не є такою, що спрямована на захист порушеного права товариства в частині нарахування орендної плати, тому що розмір орендної плати визначається в договорі і право на орендну плату в певному розмірі ґрунтується на умовах цього договору, укладеного за волевиявленням сторін. Рішення суду у частині відмови у визнанні недійсним пункту 5.1 договору обґрунтовано тим, що погодження сторонами певних умов договору щодо розміру орендної плати є волевиявленням сторін та не порушує встановлені норми закону щодо визначення іншого розміру орендної плати.

Постановою Західного апеляційного господарського суду від 26.11.2018 рішення місцевого господарського суду скасовано, прийнято нове рішення, яким у задоволенні первісного позову відмовлено, зустрічний позов задоволено частково. Визнано недійсним пункт 5.1 договору оренди № Ш-9808-15 від 14.09.2015 в частині орендної плати, що перевищує 1 грн. У задоволенні зустрічного позову в частині вимог про визнання за ПАТ "Укрпошта" права на користування орендованими приміщеннями, розмір орендної плати за яке має становити 1 грн на рік, відмовлено.

Постанова суду апеляційної інстанції обґрунтована тим, що позивач здійснює підтримку засобів масової інформації шляхом розповсюдження періодичних друкованих видань, він має право на отримання в оренду комунального майна на тих самих умовах, що і бюджетні установи із визначенням орендної плати в розмірі 1 грн на рік. Пункт 5.1 договору в частині орендної плати, що перевищує 1 грн, не відповідає частинам першій та третій статті 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", статті 12 Закону України "Про поштовий зв'язок", частині другій статті 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", статті 30 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні".

Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова прийнята з неповним з'ясуванням обставин справи, неправильним застосуванням норм матеріального права та просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 26.11.2018, а рішення Господарського суду Львівської області від 11.12.2017 залишити в силі.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач за первісним позовом вважає постанову апеляційного суду законною та обґрунтованою, просить залишити її без змін. Посилається на правову позицію Великої Палати Верховного Суду у справі № 914/707/17.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.

Як встановлено господарськими судами, 14.09.2015 між управлінням комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради, правонаступником якого є управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (орендодавець) та Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта", правонаступником якого є публічне акціонерне товариство "Укрпошта" (орендар) укладено договір оренди №Ш-9808-15 нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень), відповідно до п. 1 якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться на балансі ЛКП "Тополя-406" (балансоутримувач). Об'єктом оренди є приміщення першого поверху, що знаходяться за адресою: м. Львів, вул. Гетьмана І.Мазепи, 26 загальною площею 166,3 кв.м з індексами приміщень 19-26, 25А відповідно до даних технічного паспорта ОКП ЛОР "БТІ та ЕО" від 20.05.2010; вартість об'єкта оренди, відповідно до звіту про експертну оцінку, затвердженого наказом управління комунальної власності від 17.08.2015 №1736/е, станом на 30.06.2015 становить 2 051 930,00 грн без ПДВ.

Відповідно до п. 2.1 договору, об'єкт оренди орендар буде використовувати для відділення поштового зв'язку.

Згідно з п. 4.1 договору, термін договору оренди визначений на 2 роки 364 дні з 14 вересня 2015 року до 13 вересня 2018 року включно.

Пунктами 5.1, 5.2, 5.3 договору визначено, що розмір орендної плати за об'єкт оренди визначається відповідно до чинної на час укладення цього договору Методики розрахунку орендної плати за користування майном територіальної громади м. Львова, затвердженої ухвалою міської ради від 07.06.2007 №897 (зі змінами та доповненнями), та ухвали Львівської міської ради від 14.07.2015 № 4966 і складає: 2 518,95 грн без ПДВ за перший місяць оренди терміном на 1 рік з дати укладення цього договору оренди до 14 вересня 2016 року включно; 8 396,50 грн без ПДВ з 15 вересня 2016 року до закінчення терміну дії цього договору; розмір орендної плати підлягає індексації за відповідний період (місяць, квартал, рік); орендна плата за кожний наступний місяць визначається коригуванням орендної плати за попередній місяць щодо індексу інфляції за попередній місяць.

Згідно з п. 5.5 договору розмір орендної плати переглядається лише за згодою сторін або за рішенням суду.

Пунктом 5.6 договору встановлено, що орендну плату орендар сплачує не пізніше 20 числа місяця за попередній місяць через перерахування коштів на рахунок орендодавця.

Відповідно до п. 7.1.2 договору орендар зобов'язується своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату.

За умовами пунктів 13.3, 13.4 договору зміни та доповнення до цього договору вносяться у письмовій формі у порядку, встановленому чинним законодавством України; одностороннє внесення змін до цього договору не допускається.

Сторонами визнається та не заперечується факт передачі об'єкта оренди орендарю в користування на виконання договору.

Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" неодноразово зверталося до управління комунальної власності Львівської міської ради, зокрема, листом № 01-09-416 від 15.05.2014 просило привести укладений між сторонами договір оренди у відповідність до вимог чинного законодавства України, а саме: відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів". Також в цьому листі позивач зазначав, що Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" є національним оператором поштового зв'язку, а Львівська дирекція УДППЗ "Укрпошта" є філіалом УДППЗ "Укрпошта", що відповідно до п. 2.2.8.2 Положення "Про Львівську дирекцію УДППЗ "Укрпошта", однією з функцій Львівської дирекції УДППЗ "Укрпошта" є надання послуг з розповсюдження періодичних видань по передплаті і вроздріб на території України, що підпадає під дію ч. 3 ст. 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", розповсюджується такий же порядок передання в оренду приміщень та розмір орендної плати, що і для бюджетних установ, що відповідно до п. 10 Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №786 від 04.10.1995, розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна бюджетними організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету, зокрема, державними та комунальними телерадіоорганізаціями, редакціями державних і комунальних періодичних видань, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємствами зв'язку, що їх розповсюджують становить 1 гривню.

З аналогічним клопотанням Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" зверталося до голови комісії комунального майна та власності Львівської міської ради 16.10.2014 № 01-09-834 та до начальника управління комунальної власності Львівської міської ради 11.07.2014 за №01-09-557.

Департамент економічної політики Львівської міської ради, листом "Про надання інформації" № 2302-1339 від 19.05.2014, повідомив орендаря (відповідача - за первісним позовом), про те, що ухвалами, прийнятими Львівською міською радою, УДППЗ "Укрпошта" надано право укласти договори оренди з управлінням комунальної власності Львівської міської ради, але розмір орендної плати за об'єкт оренди буде визначено згідно з Методикою розрахунку орендної плати за користування майном територіальної громади м. Львова, затвердженою ухвалою Львівської міської ради від 07.06.2007 № 897 "Про врегулювання питань оренди майна територіальної громади м. Львова" (із змінами та доповненнями), відповідно до орендної ставки за використання нерухомого майна і становитиме 5%. Враховуючи те, що УДППЗ "Укрпошта" є державним підприємством та обслуговує велику кількість населення м. Львова, зокрема людей пенсійного віку, управлінням комунальної власності департаменту економічної політики при укладенні договорів оренди буде застосовано пільгову орендну ставку у розмірі 5%. Також в цьому листі орендодавець повідомив орендаря, що не має можливості встановити розмір орендної плати в 1 грн на рік.

Орендодавець повідомляв орендаря листом № 2302-вих.2077 від 09.09.2015 про необхідність підписання договорів оренди нерухомого майна із застосуванням орендної ставки 1,5% від вартості орендованого майна виключно до 14.09.2015, а у випадку непідписання договорів оренди до вказаного терміну буде застосовуватися орендна ставка 5% на весь строк дії договору.

Львівська дирекція УДППЗ "Укрпошта" листами №22-07-02 від 19.10.2016, №22-07-03 від 18.11.2016, №22-07-04 від 28.12.2016, зверталася до позивача за первісним позовом щодо внесення змін до договорів оренди у частині застосування орендної ставки в 1 грн на рік.

Департамент економічної політики Управління комунальної власності у листах № 2302-4726 від 03.11.2016, № 2302-5461 від 12.12.2016, № 2302-328 від 17.01.2017 відмовило заявнику у внесенні змін до договору оренди.

Позивачем за первісним позовом було нараховано відповідачу за первісним позовом орендну плату за період з вересня 2016 року по квітень 2017 року в сумі 82207,36 грн, яка станом на час звернення позивача за первісним позовом до суду, відповідачем не сплачена.

Необхідно зазначити, що аналогічні за змістом правовідносини сторін були предметом дослідження господарських судів різних інстанцій у справі № 910/11510/17 за первісним позовом управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради до ПАТ "Укрпошта" в особі Львівської дирекції про стягнення заборгованості з орендної плати та за зустрічним позовом про визнання за ПАТ "Укрпошта" в особі Львівської дирекції права на користування орендованим приміщенням, розмір орендної плати за яке має становити 1 грн на рік та про визнання недійсним пункту договору в частині орендної плати, що перевищує 1 грн.

Ухвалою Верховного Суду від 28.11.2018 справу № 910/11510/17 передано на розгляд об'єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду.

За наслідками розгляду касаційної скарги об'єднаною палатою у справі № 910/11510/17 оскаржувані рішення Господарського суду Львівської області від 12.12.2017 та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 06.09.2018 змінено. У первісному позові про стягнення боргу з орендної плати відмовлено. Зустрічний позов задоволено частково. Визнано недійсним пункт 5.1 договору оренди від 14.09.2015 № Ф-9797-15 у частині орендної плати, що перевищує 1 грн на рік. В зустрічному позові в частині вимог щодо визнання за публічним акціонерним товариством "Укрпошта" права на користування орендованим приміщенням, розмір орендної плати за яке має становити 1 грн на рік, відмовлено.

При прийнятті рішення об'єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду керувалась такими правовими нормами.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендодавцями є органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном, - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке відповідно належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності.

Положенням про оренду майна територіальної громади м. Львова, затвердженим ухвалою міської ради від 07.06.2007 № 897 (із змінами та доповненнями), визначено, що орендодавцем комунального майна є управління комунальної власності Департаменту економічної політики.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" норми цього Закону поширюються також на телерадіоцентри та підприємства поліграфії і зв'язку тією мірою, наскільки вони забезпечують діяльність цих засобів масової інформації.

За умовами частини 1 та 3 статті 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" засобам масової інформації у встановленому порядку передаються у безстрокову оренду приміщення загальнодержавної і комунальної власності, якими вони користуються для здійснення виробничої діяльності. Державні та комунальні телерадіоорганізації, редакції державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об'єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємства зв'язку, що їх розповсюджують, користуються орендою та послугами поштового, телеграфного і телефонного зв'язку в порядку та за тарифами, встановленими для бюджетних організацій.

Поширення заходів державної підтримки засобів масової інформації на підприємства зв'язку пов'язано зі здійсненням підприємствами зв'язку діяльності з розповсюдження періодичних друкованих видань, зазначених у частинах першій та третій статті 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів".

Згідно з пунктом 10 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786, та пунктами 4.1, 4.2 Методики розрахунку орендної плати за користування майном територіальної громади м. Львова, затвердженої ухвалою Львівської міської ради від 07.06.2007 № 897, розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна бюджетними організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету, зокрема, державними та комунальними телерадіоорганізаціями, редакціями державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємствами зв'язку, що їх розповсюджують, становить 1 грн.

Таке право підприємств зв'язку прямо і без обмежень передбачено частиною третьою статті 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів".

Судом було враховано, що відповідно до пункту 2.2 статуту публічного акціонерного товариства "Укрпошта", який затверджений наказом Міністерства інфраструктури України від 16.02.2017 № 56, до видів діяльності публічного акціонерного товариства "Укрпошта", поряд з іншими, віднесено розповсюдження періодичних друкованих видань за передоплатою, здійснення видавничої діяльності, видання газет, журналів та інших видів видавничої діяльності.

Львівська дирекція ПАТ "Укрпошта" є відокремленим підрозділом публічного акціонерного товариства "Укрпошта".

Колегія суддів об'єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду вказала, що оскільки ПАТ "Укрпошта" здійснює підтримку засобів масової інформації шляхом розповсюдження періодичних друкованих видань і його діяльність підпадає під дію Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні", то воно має право на отримання в оренду об'єктів, що перебувають у комунальній власності, на тих саме умовах, що й бюджетні установи, зі сплатою орендної плати у розмірі 1 грн на рік.

Об'єднана палата дійшла висновків про наявність у підприємства зв'язку визначеного законом права на отримання в оренду комунального майна, на тих самих умовах, що й бюджетні установи, із визначенням орендної плати в розмірі 1 грн на рік. Відмовила в первісному позові про стягнення боргу за укладеним договором оренди.

За приписом статті 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього кодексу, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна зі сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини (стаття 217 ЦК України).

Керуючись наведеними правовими нормами у справі № 910/11510/17 суд касаційної інстанції вказав, що пункт 5.1 договору в частині орендної плати, що перевищує 1 грн, не відповідає частинам першій, третій статті 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", статті 12 Закону України "Про поштовий зв'язок", частині другій статті 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", статті 30 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні", відтак вимога позивача за зустрічним позовом про визнання недійсним пункту 5.1 договору в частині орендної плати, що перевищує 1 грн, підлягала задоволенню.

Також дійшов висновків про відсутність правових підстав для визнання за позивачем права на користування орендованим приміщенням за договором, розмір орендної плати за яке має становити 1 грн на рік, тому що позов про визнання права подається у випадках, коли належне певній особі право не визнається, оспорюється іншою особою, або у разі відсутності в неї документів, що засвідчують приналежність їй права. Тобто метою подання цього позову є усунення невизначеності у взаємовідносинах суб'єктів, створення необхідних умов для реалізації права й запобігання дій з боку третіх осіб, які перешкоджають його здійсненню. Тому рішення судів попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні зустрічного позову в цій частині відповідає вимогам закону.

Враховуючи правову позицію об'єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду зазначену в постанові від 18.01.2019 у справі № 910/11510/17 за позовом управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради до публічного акціонерного товариства "Укрпошта" в особі Львівської дирекції, зокрема щодо відмови у стягнені заборгованості за укладеним договором оренди, визнання обґрунтованими позовних вимог про визнання недійсним пункту договору в частині орендної плати, що перевищує 1 грн, колегія суддів Верховного Суду не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги, зміни чи скасування постанови суду апеляційної інстанції.

З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно зі ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради.

Керуючись ст. ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В :

касаційну скаргу управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради залишити без задоволення, а постанову Західного апеляційного господарського суду від 26.11.2018 у справі за № 910/9458/17 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Л. Стратієнко

Судді О. Мамалуй

В. Студенець

Джерело: ЄДРСР 79369643
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку