open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

07 грудня 2018 року №826/3534/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Шрамко Ю.Т., розглянувши за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (місцезнаходження: 01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14) до Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (місцезнаходження: 87549, Донецька область, м. Маріуполь, вул. А. Куїнджі, 93) про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва, (також далі - суд), надійшов позов Державного підприємства "Адміністрація морських портів України", (далі - позивач), до Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області, (далі - відповідач), про:

- визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо підготовки згідно з даними інтегрованої картки платника податків висновку про повернення позивачу 1471099,82 грн. надміру сплаченого податку на прибуток з відповідного бюджету шляхом перерахування на рахунок сплати податку на прибуток за кодом бюджетної класифікації 11020100 "Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" позивача та подання цього висновку для виконання до відповідного територіального органу Державної казначейської служби України, що здійснює казначейське обслуговування відповідних бюджетних коштів та повернення надміру сплачених сум податків;

- зобов'язання відповідача підготувати згідно з даними інтегрованої картки платника податків висновок про повернення позивачу 1471099,82 грн. надміру сплаченого податку на прибуток з відповідного бюджету шляхом перерахування на рахунок сплати податку на прибуток за кодом бюджетної класифікації 11020100 "Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" позивача та подати цей висновок для виконання до відповідного територіального органу Державної казначейської служби України, що здійснює казначейське обслуговування відповідних бюджетних коштів та повернення надміру сплачених сум податків.

Ухвалою суду від 05.03.2018 відкрито провадження в адміністративній справі № 826/3534/18, (далі - справа), яку вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що Маріупольською об'єднаною Державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області відмовлено у поверненні надміру сплаченого податку на прибуток з відповідного бюджету за час консолідованої сплати державним підприємством "Адміністрація морських портів України" податку на прибуток, чим порушено законні права та інтереси позивача.

Відповідач позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити повністю, оскільки сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів не підлягає поверненню платнику податків або зарахуванню в рахунок погашення грошових зобов'язань з інших податків і зборів (обов'язкових платежів).

Крім того, ухвалою суду від 17.09.2018 витребувано у Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області належним чином засвідчену копію інтегрованої картки платника податків державного підприємства "Адміністрація морських портів України"(місцезнаходження: 01135, м. Київ, пр. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ: 38727770). Зазначену ухвалу суду виконано Відповідачем не було.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність та достатність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" (01135, м. Київ, пр. Перемоги, 14, код 38727770) створено на виконання Закону України "Про морські порти України", розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.03.13 р. №133-р "Про погодження пропозиції щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту", наказу Міністерства інфраструктури України від 19.03.15 р. № 63 "Про заходи щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту та утворення ДП "АМПУ", шляхом виділу стратегічних об'єктів портової інфраструктури, іншого майна, прав та обов'язків стосовно них 20 державних підприємств морського транспорту; перебуває на обліку платника податків у Офісі великих платників податків Державної фіскальної служби України.

Підприємство здійснює свою діяльність безпосередньо і через свої філії, що утворюються в кожному морському порту.

Відповідно до наказу Державного підприємства "АМПУ" від 18.06.13 р. № 36 та вимог п. 152.4 ст. 152 Податкового кодексу України прийнято рішення про сплату консолідованого податку на прибуток та позивачем здійснювалось перерахування відповідного податку і щомісячних авансових внесків за місцезнаходженням своїх відокремлених підрозділів, виходячи з загальної суми нарахованого податку, розподіленого пропорційно питомій вазі суми витрат відокремлених підрозділів в загальній сумі витрат.

Згідно Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.11 р. №138, Державне підприємство "АМПУ" здійснювало перерахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) та авансових внесків з податку на прибуток згідно із пп. 153.3.2 п. 153.3 ст. 153 Податкового кодексу України, пропорційно питомій вазі суми витрат відокремлених підрозділів, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, в загальній сумі таких витрат платника податку, визначених у останній поданій ним звітності.

З прийняттям Закону України від 28 грудня 2014 року №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» розділ III «Податок на прибуток підприємств» Кодексу було викладено в новій редакції, (набрала чинності 01.01.2015), яка вже не містила норм щодо консолідованої сплати податку на прибуток та не визначала відокремлені підрозділи юридичної особи окремими платниками цього податку.

Разом з цим, за час консолідованої сплати податку на прибуток, в період з 2013 по 2015 роки, ДП «АМПУ» надмірно сплатило коштів з податку на прибуток Маріупольської філії ДП «АМПУ» в загальному розмірі 4 071 099,82грн. Листами від 17.11.15 р. № 6492, 6506 Державне підприємство "АМПУ" звернулося до Міжрегіонального головного управління ДФС України - центрального офісу з обслуговування великих платників, у яких просило надмірно сплачені авансові внески з податку на прибуток та податку на прибуток у зазначених вище розмірах повернути на поточний рахунок підприємства або направити в рахунок сплати податку на додану вартість підприємства.

Актами звірки з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності, складені та підписані Маріупольською філією ДП «АМПУ» та СДПІ з обслуговування великих платників у місті Донецьку МГУ ДФС зафіксовано позитивне сальдо розрахунків з податку на прибуток у розмірі 1 019 213,00грн. станом на 30.04.2015, (акт №3414-20 від 03.06.2015), та позитивне сальдо розрахунків при сплаті авансових внесків з податку на прибуток у розмірі 3 051 886,82грн. станом на 13.07.2015, (акт №298-18 від 13.07.2015).

ДП «АМПУ» листом № 4881 від 08.09.2015 звернулось до СДПІ з обслуговування великих платників у місті Донецьку МГУ ДФС з проханням надмірно сплачені авансові внески з податку на прибуток Маріупольської філії ДП «АМПУ» за результатами 2014 року у сумі 3 051 886,82грн. повернути на поточний рахунок ДП «АМПУ» за вказаними у листах реквізитами.

У відповідь СДПІ з ОВП у місті Донецьку МГУ ДФС, не спростовуючи факту наявності надміру сплаченого податку на прибуток у зазначеному ДП «АМПУ» розмірі повідомило, що одним з пріоритетних напрямків роботи СДПІ у м. Донецьку є забезпечення добровільної сплати податків, своєчасного та повного надходження коштів до бюджетів, внаслідок чого СДПІ стурбоване бажанням щодо повернення надміру сплаченої суми авансових внесків з податку на прибуток на розрахунковий рахунок, та переконливо просить розглянути питання спрямування передплати на погашення грошового зобов'язання Маріупольської філії ДП «АМПУ» з інших податків шляхом подання відповідної заяви (лист від 05.10.2015 за №4798/10/28-03-20-13-3).

Листом №6490 від 17.11.2015 ДП «АМПУ» повторно звернулось до СДПІ з ОВП у місті Донецьку МГУ ДФС, Міжрегіонального головного управління ДФС України - центрального офісу з обслуговування великих платників та окремо до Міжрегіонального головного управління ДФС України - центрального офісу з обслуговування великих платників з листом №6492 від 17.11.2015, в яких просило надмірно сплачені авансові внески з податку на прибуток Маріупольської філії ДП «АМПУ» за результатами 2014 у сумі 3 051 886,82грн. та податку на прибуток за результатами 2013 у сумі 1 019 213,00грн. повернути на поточний рахунок Маріупольської філії ДП «АМПУ», вказаний у листі, або направити в рахунок сплати податку на додану вартість юридичної особи - ДП «АМПУ».

Відповідь від СДПІ з ОВП у місті Донецьку не надходила.

Міжрегіональне головне управління ДФС України - центрального офісу з обслуговування великих платників, (лист від 18.12.2015 року за №27380/10/28-10-20-420), не спростовуючи факту наявності надміру сплаченого податку на прибуток у зазначеному ДП «АМПУ» розмірі повідомило, що Маріупольська філія ДП «АМПУ» не перебуває на обліку МГУ ДФС України центрального офісу з обслуговування великих платників, отже здійснити перерахування вказаних у листі коштів не має можливості.

У грудні 2015 року проведено звірку розрахунків з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності з СДПІ з обслуговування великих платників у місті Донецьку МГУ ДФС в результаті якої Актом №7724-20 від 16.12.2015 року зафіксовано наявність позитивного сальдо розрахунків підприємства в розмірі 4 071 099,82грн. станом на 30.11.2015 року, що узгоджується з сумами, визначеними у попередніх Актах звірки розрахунків.

В подальшому ДП «АМПУ» неодноразово зверталось до органів податкової служби з проханням перерахувати надміру сплачені кошти з податку на прибуток Маріупольської філії ДП «АМПУ» на вказані у листах рахунки, однак такі заяви залишались без задоволення.

Зокрема, ДП «АМПУ» листом від 24.03.2016 року за № 1608 до МГУ ДФС України центрального офісу з ОВП та до СДПІ з ОВП у м. Одесі МУ ДФС України просило надмірно сплачені авансові внески з податку на прибуток Маріупольської філії у сумі 3 051 886,82грн. та податку на прибуток у сумі 1 019 213,00грн. повернути на поточний рахунок Маріупольської філії, вказаний у листі, або направити в рахунок сплати податку на додану вартість юридичної особи - ДП «АМПУ». У відповідь СДПІ з ОВП у м. Одесі МУ ДФС України повідомило (лист №1737/10/28-08-07-1-27 від 19.04.2016), що повернення надміру сплачених коштів по Маріупольській філії не входить до компетенції відповідного податкового органу, а Міжрегіональне головне управління ДФС України центрального офісу з ОВП листом №10735/10/28-10-428-47 від 28.04.2016 вказало, що заявлені ДП «АМПУ» суми не підлягають поверненню.

Також без задоволення залишилась і заяви ДП «АМПУ» від 05.01.2017 за №70, та від 08.11.2017 за №7121 до Маріупольської ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області про перерахування на рахунок сплати податку на прибуток, (за кодом бюджетної класифікації 11020100 «Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності»), ДП «АМПУ» за вказаними у листі реквізитами суми надмірно сплаченого податку на прибуток, який обліковується в інтегрованій картці платника податку за кодом бюджетної класифікації 11020100 Маріупольської філії ДП «АМПУ» в загальному розмірі 4 071 099,82грн.

28.12.2017 року ДП «АМПУ» в особі Маріупольської філії звернулось до ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області із заявою № 17-06-117 від 28.12.2017р. про часткове повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в сумі 1 300 000,00грн.

Зазначена заява відповідачем була задоволена, а на рахунок ДП «АМПУ» було повернуто кошти у відповідному розмірі, внаслідок чого загальний розмір надміру сплачених коштів з податку на прибуток станом на 31.12.2017 року становив 2 771 099,82грн.

Також була задоволена заява ДП «АМПУ» в особі Маріупольської філії до ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області про часткове повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в сумі 1 300 000,00грн. (№17-06/9 від 25.01.2018), внаслідок чого загальний розмір надміру сплачених та не повернутих ДП «АМПУ» коштів з податку на прибуток становить 1 471 099,82грн., що додатково підтверджується даними інтегрованої картки платника податків - ДП «АМПУ» про стан розрахунків з бюджетом.

Позивач - Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" вважає вказану бездіяльність протиправною з таких підстав.

Позивач зазначає, що його право на отримання надміру сплачених коштів визначено ст. 43, 102 Податкового кодексу України, Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.13 р. №787, і позивачем дотримано всі умови для повернення коштів.

Відповідач - Маріупольська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Донецькій області проти задоволення позовних вимог заперечила з таких підстав.

Переплата у сумі 1 019 213,00 грн., яка виникла за рахунок сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів відповідно до абз. 6 пп. 57.1-1.2 п. 57.1-1 ст. 57 Податкового кодексу України не підлягає поверненню платнику податків або зарахуванню в рахунок погашення грошових зобов'язань з інших податків і зборів (або обов'язкових платежів).

Відповідно, підстави для повернення коштів відсутні.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення виходячи з наступного.

Факт сплати Державним підприємством "АМПУ" у період 2013-2014 роках податку на прибуток по Маріупольській філії підприємства в загальному розмірі 4 071 099,82 грн. не заперечується відповідачем, підтверджується наявними у матеріалах справи актами звірення розрахунків платника, тому вважається судом встановленим, і відповідні обставини окремо не досліджуються судом під час розгляду справи.

Зокрема, сплата податку у вказаній сумі підтверджується позивачем у наданих роздруківках інтегрованих карток платників податків.

Згідно п. 152.5 ст. 152 Податкового кодексу України (станом на 18.06.13 р.) платник податку, який має у своєму складі відокремлені підрозділи, розташовані на території іншої, ніж такий платник податку, територіальної громади може прийняти рішення щодо сплати консолідованого податку та сплачувати податок за місцезнаходженням таких відокремлених підрозділів, а також за своїм місцезнаходженням, визначений згідно з нормами цього розділу та зменшений на суму податку, сплаченого за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.

Сума податку на прибуток відокремлених підрозділів за відповідний звітний (податковий) період визначається розрахунково виходячи із загальної суми податку, нарахованого платником податку, розподіленого пропорційно питомій вазі суми витрат відокремлених підрозділів такого платника податку в загальній сумі витрат цього платника податку.

Згідно ч. 1, 2 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.11 р. №138 (в редакції станом на 31.12.14 р.) згідно з цим Порядком частина чистого прибутку (доходу), що відраховується державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до державного бюджету за відповідний період, визначається виходячи з обсягу чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку як підсумок суми чистого фінансового результату (прибутку) та суми капіталу в дооцінках, яка підлягає перенесенню до нерозподіленого прибутку, з урахуванням того, що до такого підсумку також може бути включена частка нерозподіленого прибутку або невикористаних фондів, утворених внаслідок розподілу прибутку в обсязі, визначеному рішенням органу управління, за наявності фінансових ресурсів у підприємства, у розмірі: 30 відсотків - державними підприємствами, що є суб'єктами природних монополій, та державними підприємствами, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн. гривень; 15 відсотків - іншими державними унітарними підприємствами.

Частина чистого прибутку (доходу) сплачується державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до державного бюджету наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, встановлений для сплати податку на прибуток підприємств.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28.12.14 р. №71-VIII виключено положення щодо консолідованої сплати податку на прибуток, в тому числі, і ст. 152 Податкового кодексу України.

Вказаним Законом від 28.12.14 р. №71-VIII також доповнено ст. 57 Податкового кодексу України пунктом 57.1-1 "Порядок сплати податкового зобов'язання з податку на прибуток при виплаті дивідендів".

Зокрема, згідно пп. 57.1-1.2 п. 57.1-1 ст. 57 Податкового кодексу України, крім випадків, передбачених підпунктом 57.1-1.3 цього пункту, емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам (власникам), нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок із податку на прибуток.

Авансовий внесок розраховується з суми перевищення дивідендів, що підлягають виплаті, над значенням об'єкта оподаткування за відповідний податковий (звітний) рік, за результатами якого виплачуються дивіденди, грошове зобов'язання щодо якого погашене. У разі наявності непогашеного грошового зобов'язання авансовий внесок розраховується зі всієї суми дивідендів, що підлягають виплаті. Авансовий внесок обчислюється за ставкою, встановленою пунктом 136.1 статті 136 цього Кодексу. Сума дивідендів, що підлягає виплаті, не зменшується на суму авансового внеску.

При цьому, у разі, якщо дивіденди виплачуються за неповний календарний рік, то для обрахунку суми зазначеного перевищення використовується значення об'єкту оподаткування, обчислене пропорційно кількості місяців, за які сплачуються дивіденди. Зазначений авансовий внесок вноситься до бюджету до/або одночасно з виплатою дивідендів.

Сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів підлягає зарахуванню у зменшення податкового зобов'язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за звітний (податковий) рік.

Сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів не підлягає поверненню платнику податків або зарахуванню в рахунок погашення грошових зобов'язань з інших податків і зборів (обов'язкових платежів).

Це положення поширюється також на державні некорпоратизовані, казенні або комунальні підприємства, які зараховують суми дивідендів у розмірі, встановленому органом виконавчої влади, до сфери управління якого належать такі підприємства, відповідно до державного або місцевого бюджету.

Вказані положення набули чинності з 01.01.15 р. згідно п. 1 Прикінцевих положень Закону від 28.12.14 р. №71-VIII.

Згідно вказаного положення сума сплачених внесків з податку на прибуток не підлягає поверненню платнику податків або зарахуванню в рахунок погашення грошових зобов'язань з інших податків і зборів (обов'язкових платежів), проте може бути зарахована в рахунок сплати податку на прибуток.

В даному випадку переплата з авансового внеску з податку на прибуток на загальну суму 4 071 099,82 грн. виникла у період 2013-2014 років, до набрання чинності пп. 57.1-1.2 п. 57.1-1 ст. 57 Податкового кодексу України, а звернувся позивач з заявою про повернення переплати у 2015 р., після набрання чинності пп. 57.1-1.2 п. 57.1-1 ст. 57 Податкового кодексу України.

У своїх останніх зверненнях за 05.01.17 р. № 70 та від 08.11.17 р. № 7121, а також під час звернення до суду позивач просить перерахувати суму переплати на рахунок сплати податку на прибуток, що відповідає вимогам пп. 57.1-1.2 п. 57.1-1 ст. 57 Податкового кодексу України.

Крім того, суд зазначає, що навіть за наявності у зверненнях позивача формулювання про повернення суми переплати або зарахування в рахунок сплати податку на прибуток, що не відповідає передбаченому п. 57.1-1 ст. 57 Податкового кодексу України обмеженню, відповідач міг розглянути вказане звернення з врахуванням вказаного обмеження і зарахувати переплати саме по податку на прибуток, що ним зроблено не було.

Згідно пп. 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Згідно пп. 17.1.10 п. 17.1 ст. 17 Податкового кодексу України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ст. 43 Податкового кодексу України, п.43.1. Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Згідно з п. 43.2. ст. 43 вказаного закону, у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

П. 43.3. ст. 43 вказаного закону визначено, що обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

П. 43.4. ст. 43 вказаного закону визначено, що платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Згідно з п. 43.5. ст. 43 вказаного закону, контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Згідно з п. 43.6. ст. 43 вказаного закону, повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.

Згідно п. 102.5 ст. 102 Податкового кодексу України, заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.

Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 03.09.13 р. №787.

Позивачем не пропущено передбачений строк - не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування, оскільки перше звернення до контролюючого органу - відповідача мало місце у вересні 2015 р.

В частині позовних вимог щодо зобов'язання відповідача вчинити дії, суд також виходить з наступного.

Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність, закріпленим ч. 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Проте, з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (рішення по справі Олссон проти Швеції від 24 березня 1988 року), вбачається, що запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців, водночас, суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов'язання суб'єкта владних повноважень, у тому числі колегіальний орган, прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.

Оскільки суд прийшов до висновку про протиправність бездіяльності відповідача і фактично відмову у підготовці висновку про повернення Державному підприємству "Адміністрація морських портів України" коштів у сумі 1 471 099,82 грн. надміру сплаченого податку на прибуток шляхом перерахування на рахунок сплати податку на прибуток за кодом бюджетної класифікації 11020100 "Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" та подання його до відповідного територіального органу Державної казначейської служби України, що здійснює казначейське обслуговування відповідних бюджетних коштів та повернення надміру сплачених сум податків, а інших підстав для відмови чинним законодавством не передбачено, наявні обґрунтовані підстави для задоволення позовних вимог в цій частині, що, водночас, з урахуванням наведеного вище, не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача, а є способом відновлення порушеного права позивача.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З врахуванням зазначеного, з огляду на дотримання позивачем положень ст. 43, 102 Податкового кодексу України, а також відсутністю обмежень щодо зарахування переплати з авансового внеску в рахунок сплати саме податку на прибуток згідно п. 57.1-1 ст. 57 Податкового кодексу України, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими.

Приймаючи до уваги викладене в сукупності, керуючись вимогами ст. 2, 5-11, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області щодо підготовки висновку про повернення Державному підприємству "Адміністрація морських портів України" коштів у сумі 1 471 099,82 грн. надміру сплаченого податку на прибуток шляхом перерахування на рахунок сплати податку на прибуток за кодом бюджетної класифікації 11020100 "Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" та подання його до відповідного територіального органу Державної казначейської служби України, що здійснює казначейське обслуговування відповідних бюджетних коштів та повернення надміру сплачених сум податків.

3. Зобов'язати Маріупольську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Донецькій області (місцезнаходження: 87549, Донецька область, м. Маріуполь, вул. А. Куїнджі, 93, код ЄДРПОУ 39883670) підготувати згідно з даними інтегрованої картки платника податків висновок про повернення Державному підприємству "Адміністрація морських портів України" (місцезнаходження: 01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 38727770) надміру сплаченого податку на прибуток у сумі 1 471 099,82 грн. (один мільйон чотириста сімдесят одна тисяча дев'яносто дев'ять гривень вісімдесят дві копійки) з відповідного бюджету шляхом перерахування на рахунок сплати податку на прибуток за кодом бюджетної класифікації 11020100 "Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" та подати його до відповідного територіального органу Державної казначейської служби України, що здійснює казначейське обслуговування відповідних бюджетних коштів та повернення надміру сплачених сум податків.

4. Присудити до стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області на користь Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" сплачений судовий збір у розмірі 23 828,50 грн. (двадцять три тисячі вісімсот двадцять вісім гривень п'ятдесят копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п'ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ю.Т. Шрамко

Джерело: ЄДРСР 79088084
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку