open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 1540/5033/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 січня 2019 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши у порядку загального позовного провадження у письмовому провадженні в приміщенні суду справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров'я Подільської міської ради, Управління соціального захисту населення Подільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 28.09.2018 року надійшов позов ОСОБА_1 до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров'я Подільської міської ради, в якому позивач просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт - рішення Управління соціального захисту населення Подільської міської ради від 23.03.2018 №709 в частині перерахунку наданої позивачу субсидії у період з 01.10.2015 до 01.05.2017 та встановлення в результаті перерахунку переплати на загальну суму 4390,65 грн., через порушення ч.2 ст.19, ч.1 ст.58 Конституції України при застосуванні змін, внесених від 26.04.2017 Постановою КМУ №300 до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого Постановою КМУ від 21 жовтня 1995 року №848, для врегулювання подій, які мали місце і відбулись до набрання чинності змін, внесених Постановою КМУ №300 від 26.04.2017;

2. Визнати дії Управління соціального захисту населення Подільської міської ради, вчиненні в березні 2018 року шляхом зняття з особових рахунків відкритих на споживача ОСОБА_1 на підприємствах - виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг відповідних сум: газопостачання 2269,92 грн., водопостачання 1117,25 грн., електропостачання 1003,48 грн. - протиправними, через порушення ч.2 ст.19, ч.1 ст.58 Конституції України, зобов'язати Департамент соціальної, сімейної політики та охорони здоров'я Подільської міської ради ЄДРПОУ 42239971 відшкодувати спричинену шкоду, шляхом повернення загальної суми у розмірі 4390,65 грн. на картковий рахунок НОМЕР_2, відкритий на ОСОБА_1 в Першому Українському Міжнародному банку.

Ухвалою від 03 жовтня 2018 року звільнено ОСОБА_1 від сплати судового збору, прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження у адміністративній справі та ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Витребувано у Департамента соціальної, сімейної політики та охорони здоров'я Подільської міської ради: належним чином засвідчену копію матеріалів особової справи ОСОБА_1; інформацію щодо направлення ОСОБА_1 та отримання нею рішення Управління соціального захисту населення Подільської міської ради від 23.03.2018 року №709.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 29.03.2018 за місцем проживання отримала поштою лист про прийняте Управлінням соціального захисту населення Подільської міської ради Одеської області (далі-УСЗН) рішення №709 від 23.03.2018, з доданими до нього повідомленням УСЗН про призначення субсидії на ЖКП ОСОБА_1 до особової справи №6184 від 15.03.2018 року та повідомленням УСЗН про дорахунок до особової справи ОСОБА_1 №6184 від 16.03.2018. Зазначає, що у прийнятому УСЗН рішенні №709 від 23.03.2018 викладено індивідуальний акт суб'єкта владних повноважень - УСЗН, про перерахунок за період 01.10.2015 року по 28.02.2018 року наданої позивачу та її родині субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з обґрунтуванням підстав для його прийняття з посиланням на пункти Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого Постановою КМУ від 21 жовтня 1995 року №848. Вказує, що зазначене рішення УСЗН - акт індивідуальної дії, є протиправним, тобто таким що не відповідає і прийнятий всупереч вимогам Конституції та законодавства України. Посилаючись на те, що 01.02.2018 року направила УСЗН запит, відповідь на яку отримала 06.02.2018 року №287 зазначає, що спеціалістами УСЗН, як зазначено в 3-му абзаці вказаної відповіді, були зроблені запити, на виконання п.13 Положення, крім запиту до житлово-експлуатаційних організацій або до інших органів, що визначені місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування про склад зареєстрованих осіб у житловому будинку позивача. Не зробивши такого запиту спеціалісти УСЗН не виконали в повному обсязі своїх обов'язків відповідно до вимог абз.10 п. 13 Положення. Вказує, що спеціалістами УСЗН стосовно призначення субсидії і автоматичного розрахунку субсидії позивача на наступні періоди взагалі не робились запити у період з 01.10.2015 по 12.03.2017 про склад осіб, зареєстрованих в будинку за адресою призначення субсидії. У вересні 2015 року донька позивача ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, вступила на денну форму навчання до ВНЗ, через що позивач зняла її з реєстрації за місцем проживання АДРЕСА_1, і вона була зареєстрована за місцем проживання в місті Одесі. Зазначає, що протиправність індивідуального акту УСЗН від 23.03.2018 №709 в частині перерахунку наданої позивачу субсидії у період з 01.10.2015 до 01.05.2017 та встановлення в результаті перерахунку переплати на загальну суму 4390,65 грн., полягає в порушенні прав позивача і норм закріплених в Конституції України, що нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Вказує, що у телефонній розмові з відділом нарахування субсидій УСЗН повідомила про зміни у складі зареєстрованих у будинку осіб, в якому позивач проживаю з родиною, однак спеціаліст УСЗН повідомила, якщо призначається субсидія не вперше, а призначалась і отримувалась у попередніх періодах то не треба подавати ніяких документів, у тому числі і документів про зміни у складі зареєстрованих у будинку осіб для отримання субсидії на період опалювального сезону 2017-2018 р.р., ці відомості вони отримають самостійно за своїми запитами. Позивач зазначає, що 12.03.2018 написала власноруч заяву про зупинення нарахування і отримання субсидії починаючи з березня 2018 року у зв'язку із переходом на пільги, на які має право чоловік позивача ОСОБА_4 як ветеран Національної поліції України згідно п.6 ч.1 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист». 13.03.2018 звернулась до УСЗН із заявою про здійснення перерахунку відповідно до Положення, затвердженого Постановою №848, наданої субсидії на оплату житлово-комунальних послуг у період опалювального сезону у зв'язку із зміною складу осіб, зареєстрованих в житловому будинку. Не приймаючи до уваги той факт, що у вказаній заяві від 13.03.2018 викладено прохання здійснити перерахунок призначеної субсидії у період опалювального сезону 2017-2018 p.p., і яка була підставою для здійснення УСЗН перерахунку наданої субсидії, УСЗН здійснено перерахунок і за опалювальні сезони періодів 2015/16 року, 2016/17 року, що є порушенням ч. 1 ст. 58 Конституції України. Зазначає, що рішення УСЗН №709 від 23.03.2018 як суб'єкта владних повноважень стосовно здійснення перерахунку наданої позивачу субсидії за минулий період з 01.10.2015 є індивідуальним актом, спрямованим на виконання УСЗН владних управлінських функцій, який через свою протиправність порушує права позивача та порушує вимоги викладені в статтях 19,58 Конституції України. Вказує, що в результаті рішень та дій УСЗН, які призвели до завдання шкоди позивачу у розмірі 4390.65 грн., відбулись наступні події: ТОВ «Одесагаз-Постачання» 30.03.2018, 04.08.2018 вручено позивачу повідомлення від 27.03.2018 та від 02.08.2018 про припинення газопостачання; 04.04.2018 за місцем проживання позивач отримала рахунок ПАТ «Одесаобленерго» Подільський РЕМ від 03.04.2018 на сплату послуг за електропостачання, з відображенням в рахунку заборгованості на суму 1003,48 грн., з подальшим отриманням попередження про відключення електроенергії від 14.08.2018; по телефону з КВЕП «Подільськводоканал» позивача повідомили, що по особовому рахунку №7335 станом на 27.03.2018 є заборгованість на суму 1117.25 грн. через зняття УСЗН субсидії, нарахованої в минулих періодах, з подальшим отриманням 10.05.2018 за місцем проживання попередження №73 від 10.05.2018 про припинення надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення у разі не погашення існуючої заборгованості.

22.10.2018 року до суду за вх.№31254/18 (а.с.134-136) надійшов відзив на позов, у якому відповідач зазначає, що з позовною заявою не погоджується та вважає її безпідставною, а дії відповідача такими, що у повному обсязі відповідають чинному законодавству. Вказує, що призначення населенню субсидій регулюється положенням про порядок призначення житлових субсидій від 21.10,1995 р. №848 (зі змінами). Соціальні нормативи і коригуючий коефіцієнт для розрахунку витрат теплової енергії на потреби централізованого опалення для призначення субсидії затверджені Постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» від 06.08.2014 р. №409. Саме керуючись цими нормативно-правовими актами позивачу була призначена субсидія починаючи з травня 2015 року. Зазначає, що у жовтні 2015 року розмір субсидії позивача на місяць становив 1756,29 грн., у листопаді 2015 року розмір субсидії становив 2336,48 грн., в опалювальний період 2016-2017 розмір субсидії становив 1610,62 грн., а вже у січні 2018 р. розмір субсидії становив 300,29 грн. Вказує, що чоловіком позивача ОСОБА_4 06 березня 2018 року до УСЗН було подано заяву про надання права на користування пільгами, на які він має право як ветеран Національної поліції відповідно до Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист». У абз.3 цієї заяви ОСОБА_4 повідомляє, що раніше позивачем - його дружиною до УСЗН подавався пакет документів про призначення субсидії, та зазначає, що з того часу змін у складі їх сім'ї не було. В той же день ним було заповнено бланк заяви про надання пільг затвердженого зразка, де у склад сім'ї ним власноручно було вписано доньку ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1, а потім викреслено. Це викреслення пояснюється тим, що під час звернення за призначенням пільги заявнику було доведено про необхідність подання довідки про склад сім'ї, яку ОСОБА_4 подав згодом 12.03.2018 р., з якої і стало відомо про те, що його донька ОСОБА_3 1998 р. вже не зареєстрована за адресою родини. Посилаючись на абз.2 п.4 Положення №848 зазначає, що на підставі поданої позивачем заяви від 12.03.2018 р. субсидію було відмінено, а на підставі заяви позивача від 13.03.2018 р. проведено перерахунок раніше призначеної їй субсидії у зв'язку зі зміною складу сім'ї. Так, за період з 01.10.2015 р. по 28.02.2018 р. УСЗН надмірно перерахувало позивачу субсидії на загальну суму 4390,65 грн., з них: газопостачання 2269,92 грн., водопостачання 1117,25 грн., електропостачання 1003,48 грн. Вказані суми переплати відповідно до абз. 10 п. 20 Положення №848 повертаються шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії на підприємствах - виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг. Зазначає, що відповідно до абз.6 п.14 Положення №848 про необхідність повідомлення про зміни у складі сім'ї чи інші обставини, які можуть вплинути на призначення субсидії та її розмір позивач була повідомлена під час звернення за призначенням субсидії під особистий підпис. Вказує, що позивач вважає лист УСЗН №709 від 23.03.2018 р. рішенням про перерахунок раніше призначеної їй субсидії, хоча цей лист є звичайною відповіддю на заяву отримувача субсидії. Даним листом до позивача було доведено інформацію про здійснення перерахунку раніше наданої субсидії, який був проведений на вимогу самого позивача, у зв'язку зі зміною складу сім'ї. Вважати відповідь на заяву рішенням немає жодних підстав та скасувати її неможливо.

25.10.2018 року до суду від позивача за вх.№31878/18 надійшла відповідь на відзив (а.с.142-147), у якій позивачем зазначено, що наведені у відзиві заперечення не стосуються предмету, суті і змісту викладених в позовній заяві від 27.09.2018 позовних вимог. Зазначає, що відповідач, зробивши копію зазначеної заяви і використавши її не для визначення права користування пільгами, а як доказ заперечень викладених у відзиві, порушив права ОСОБА_4, гарантовані Законом України «Про захист персональних даних». Відповідачем в абз.10 відзиву як обґрунтування заперечення вказано, що здійснення перерахунку раніше наданої позивачу субсидії оформлене рішенням УСЗН, викладеним в листі №709 від 23.03.2018 не є актом індивідуальної дії, а є звичайною відповіддю. Наведене відповідачем обґрунтування заперечення взагалі протирічить визначенню поняття індивідуального акту (рішення) прописаному в п.19 ч.3 ст. 4 КАС України. Зазначає, що в даному випадку перерахунок наданої раніше позивачу субсидії виконувався відповідачем на підставі публічно-владних управлінських функцій, дії по яким мали правові наслідки (зняття грошових сум з особових рахунків відкритих на ім'я Позивача на підприємствах виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг і створення в результаті цього заборгованості на загальну суму 4390,65 грн.) і стосувались прав і інтересів визначеної в індивідуальному акті (рішенні) №709 від 23.03.2018 фізичної особи - позивача.

06 листопада 2018 року усною ухвалою суду, внесеною до журналу судового засідання, залучено до участі у справі в якості другого відповідача Управління соціального захисту населення Подільської міської ради.

06 листопада 2018 року ухвалою суду визначено розгляд справи за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров'я Подільської міської ради, Управління соціального захисту населення Подільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії проводити за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 05.12.2018 року закрито підготовче провадження по справі за позовом ОСОБА_1 та призначено справу №1540/5033/18 до судового розгляду по суті.

Представники сторін у судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином.

Від позивача 17.12.2018 року за вх.№ЕП/7423/18 надійшла заява про розгляд справи без участі позивача.

Таким чином, оскільки сторони не з'явились, у зв'язку з відсутністю потреби заслухати свідка чи експерта, суд вирішив 18.12.2018 року усною ухвалою суду, внесеною в журнал судового засідання, розглядати дану справу у письмовому провадженні.

Дослідивши подані до суду документи та матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що 05 червня 2015 року ОСОБА_1 звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Котовської міської ради із заявою про призначення субсидії за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.95, 127), до якої додано декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії (а.с.95 зворот, 127 зворот).

В декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії у пункті 3 зазначено особи, які зареєстровані у житловому будинку/приміщенні: ОСОБА_1, ОСОБА_4, ОСОБА_3 та ОСОБА_5, на підтвердження чого Управлінню праці та соціального захисту населення Котовської міської ради надано було також довідку (виписку з домової книги про склад сім'ї та прописки) №1917 від 20.05.2015 року (а.с.96, 128). З них вбачається, що доходи отримують лише ОСОБА_1 та ОСОБА_4

В заяві про призначення житлової субсидії позивач ознайомлена, що у разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії, зокрема зміни складу осіб, які зареєстровані (фактично проживають), заявник зобов'язаний повідомити про це протягом місяця структурний підрозділ з питань соціального захисту населення.

У декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії зазначено, що у разі подання не у повному обсязі чи недостовірних даних про осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку, заявнику може бути, зокрема, припинено надання субсидії. Заявник у такому разі зобов'язується повернути надміру нараховану (виплачену) суму житлової субсидії.

07 серпня 2015 року Управління праці та соціального захисту населення Котовської міської ради прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 субсидії (а.с.94, 126). В подальшому Управлінням праці та соціального захисту населення Котовської міської ради та Управлінням праці та соціального захисту населення Подільської міської ради неодноразово приймались рішення щодо призначення ОСОБА_1 субсидії (а.с.80-82, 83, 86-93, 111-115, 118-125).

12.03.2018 року ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Подільської міської ради подано заяву про припинення нарахування субсидії з 01.03.2018 року (а.с.78, 111).

Також ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Подільської міської ради 13 березня 2018 року подано заяву про перерахунок розміру наданої їй та її сім'ї субсидії на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг у період опалювального сезону у зв'язку зі зміною складу і кількості осіб, зареєстрованих в житловому будинку (а.с.31, 72, 105). Зі змісту вказаної заяви не вбачається, за який період часу позивач просила перерахувати надану їй субсидію.

До вказаної заяви позивачем додано: копію паспорта ОСОБА_3 КМ №894489 (а.с.32-33, 73-75, 106-108) та будинкової книги для прописки громадян, що проживають АДРЕСА_2 (а.с.35-35, 76-78, 108-110), згідно яких вбачається, що ОСОБА_3 знято з реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_3 26.09.2015 року.

Відповідно до рішення про призначення субсидії від 15 березня 2018 року субсидію скасовано з березня 2018 року за заявою власника/наймача (а.с.69, 102).

При цьому відповідно до повідомлення про дорахунок до особової справи №6184 від 16 березня 2018 року (а.с.61, 71, 104) ОСОБА_1 здійснено перерахунок житлової субсидії.

Суд зазначає, що станом на момент звернення позивача за призначенням житлової субсидії діяло Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. N 848 (далі - Положення).

Так, згідно п.1 Положення (у редакції, чинній на момент звернення за призначенням субсидії) це Положення визначає умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. Субсидія є безповоротною і її отримання не пов'язане і не тягне за собою зміни форми власності житла.

Згідно п.7 Положення (у редакції, чинній на момент звернення за призначенням субсидії та на момент припинення) субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу. Кількість зазначених осіб та їх соціальний статус визначається на початок місяця, в якому надійшло звернення за призначенням субсидії, а у разі повторного призначення субсидії на наступний період - на початок місяця, з якого призначається субсидія.

Відповідно до п.13 Положення (у редакції, чинній на момент звернення за призначенням субсидії) для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації (орендарі - за місцем проживання): про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами; довідки про доходи - у випадках, передбачених абзацом третім пункту 12 цього Положення; договір найму (оренди) житла (за наявності). Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення субсидії та на визначення її розміру.

Відповідно абз.8 п.13 Положення (у редакції, чинній на момент звернення за призначенням субсидії) для нарахування субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п'ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості зокрема про склад зареєстрованих у житлових приміщеннях осіб - житлово-експлуатаційними організаціями або іншими органами, що визначені місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; у сільській місцевості - сільські (селищні) ради.

Згідно абз.15 п.13 Положення (у редакції, чинній на момент звернення за призначенням субсидії) структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 15 календарних днів від ДФС, Державтоінспекції, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання, які здійснюють технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна, вищих навчальних закладів, фондів соціального страхування інформацію, необхідну для призначення субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням субсидій.

Згідно абз.6 п.14 Положення (у редакції, чинній на момент звернення за призначенням субсидії) громадянин, якому призначено субсидію, зобов'язаний протягом місяця поінформувати структурні підрозділи з питань соціального захисту населення про зміни у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (орендарі - про осіб, які фактично проживають), їх соціального статусу, зміни у переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, виконавців житлово-комунальних послуг, про купівлю товарів або оплату послуг, передбачених підпунктом 5 пункту 5 цього Положення, шляхом подання відповідних документів.

Відповідно до абз.9 Порядку (у редакції, чинній на момент припинення субсидії) для нарахування субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п'ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про: склад зареєстрованих у житлових приміщеннях осіб - житлово-експлуатаційними організаціями або іншими органами, що визначені місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; у сільській місцевості - сільськими (селищними) радами; органами самоорганізації населення. У разі неподання на запит структурному підрозділу з питань соціального захисту населення у встановлені терміни відомостей про склад зареєстрованих у житлових приміщеннях осіб для призначення субсидії використовуються дані, зазначені у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за її призначення.

Абз.17 п.14 Положення (у редакції, чинній на момент припинення субсидії) передбачає, що громадянин, якому призначено субсидію, зобов'язаний протягом місяця поінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (орендар - про осіб, які фактично проживають), їх соціального статусу, переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, підприємств - виробників/виконавців житлово-комунальних послуг, закінчення строку реєстрації місця перебування, купівлю товарів або оплату послуг, передбачених підпунктом 5 пункту 5 цього Положення, шляхом подання відповідних документів. У разі зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб подаються також нові заява і декларація.

Таким чином, Положенням як на момент звернення за призначенням субсидії, так і на момент припинення її нарахування було визначено обов'язок заявника повідомляти про зміни про склад зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб та право структурного підрозділу з питань соціального захисту населення на витребування у відповідного органу цієї інформації.

При цьому, відповідно до абз.17 ст.6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (у редакції, чинній на момент звернення за призначенням субсидії та на момент зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_3.) надання органами реєстрації відомостей про місце проживання або місце перебування особи та інших персональних даних здійснюється виключно у випадках, передбачених законами України, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини або за згодою самої особи.

Згідно абз.23 ст.6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (у чинній редакції) надання органами реєстрації та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації фізичних осіб, відомостей про місце проживання особи та інших персональних даних здійснюється виключно у випадках, передбачених законами України, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини або за згодою самої особи.

Відповідно пункту 13 Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 р. № 207 (у редакції, чинній на момент затвердження та у чинній редакції) надання органами реєстрації та ДМС відомостей про місце проживання особи та інших персональних даних здійснюється виключно у випадках, передбачених законами України, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини або за згодою самої особи на запит за формою згідно з додатком 3.

Таким чином, передбачене Порядком право структурного підрозділу з питань соціального захисту населення на подання запитів на отримання інформації про склад зареєстрованих у житлових приміщеннях осіб по суті реалізованим бути не могло у зв'язку з наявними обмеженнями щодо доступу до вказаної інформації. Доказів надання позивачем та іншими особами, що були зареєстровані за адресою надання субсидії на час її надання дозволу на отримання структурним підрозділом з питань соціального захисту населення інформації щодо реєстрації осіб за адресою АДРЕСА_1, сторонами до суду не надано.

Абз.7 п.20 Порядку (у редакції чинній на момент звернення за субсидією) сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, зазначені у пункті 14 цього Положення, повертається ним у подвійному розмірі за вимогою органу, що призначив субсидію.

Абз.8 п.20 Порядку (у редакції, чинній на момент перерахунку розміру субсидії) передбачає, що сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, зазначені у пункті 14 цього Положення, повертається за вимогою органу, що призначив субсидію, або безпосередньо отримувачем, або шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії на підприємствах - виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг.

Згідно абз.29 п.14 Порядку у разі необхідності проведення перерахунку за минулі періоди не обмежується строк, за який здійснюється перерахунок.

Таким чином суд приходить до висновку, що Порядком на момент звернення позивача за призначенням субсидії не було передбачено граничних строків перерахунку заявнику субсидій у випадку, зокрема, неподання інформації щодо змін у складі зареєстрованих у будинку осіб. В подальшому було прийнято норму, якою не обмежується строк, протягом якого уповноваженим органом здійснюється перерахунок субсидії. Вказана норма Порядку неконституційною не визнавалась.

Враховуючи викладене, неповідомлення позивачем структурного підрозділу з питань соціального захисту населення про зміни у складі зареєстрованих за адресою надання житлової пільги осіб, суд приходить до висновку про правомірність здійснення перерахунку житлової субсидії, призначеної ОСОБА_1, у зв'язку із несвоєчасним поданням останньою інформації щодо змін у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб з 01.10.2015 року по 28.02.2018 року та відповідно про правомірність зняття нарахованої переплати з газопостачання, водопостачання та електропостачання з особових рахунків позивача.

Таким чином, вимоги позивача визнати дії Управління соціального захисту населення Подільської міської ради, вчиненні в березні 2018 року шляхом зняття з особових рахунків відкритих на споживача ОСОБА_1 на підприємствах - виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг відповідних сум та похідна до неї вимога зобов'язати Департамент соціальної, сімейної політики та охорони здоров'я Подільської міської ради відшкодувати спричинену шкоду задоволенню не підлягають.

Щодо вимоги позивача визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт - рішення Управління соціального захисту населення Подільської міської ради від 23.03.2018 №709 в частині перерахунку наданої позивачу субсидії у період з 01.10.2015 до 01.05.2017 та встановлення в результаті перерахунку переплати на загальну суму 4390,65 грн., суд зазначає наступне.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Згідно п.19 ч.1 ст.4 КАС України індивідуальний акт - акт (рішення) суб'єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Згідно з п.п.2 ч.2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Згідно з частиною 2 статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Суд зазначає, що 23.03.2018 року позивачу Управлінням соціального захисту населення Подільської міської ради направлено лист №709 (а.с.59), у якому вказано наступне: «Розглянувши Ваше звернення від 13.03.2018 року до начальника управління по питанню перерахунку житлової субсидії у зв'язку зі зміною складу осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні, відповідаємо наступне. …

На підставі Вашого звернення і копії паспорта Вашої доньки, ОСОБА_3, яка ще 26.09.2015 року була знята з реєстрації за Вашою адресою, про що Ви своєчасно не повідомили управління, згідно абзацу 22, 29 пункту 14 Положення був проведений перерахунок наданої субсидії за минулий період з 01.10.2015 року. В результаті перерахунку встановлено, що за період з 01.10.2015 року по 28.02.2018 року було надміру перераховано субсидії, виникла переплата на загальну суму 4390,65 грн., а саме газопостачання 2269,92 грн., водопостачання 1117,25 грн., електропостачання 1003,48 грн. Вказані суми переплати, відповідно до абз.10 п.20 Положення, вказані у наданих списках до підприємств-надавачів ЖКП за березень 2018 року шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків по оплаті за житлово-комунальні послуги…».

У листі Вищого адміністративного суду України від 01.06.2010 року №781/11/13-10, зазначено, що акти індивідуальної дії стосуються конкретних осіб та їхніх відносин. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер. Головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб'єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв'язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата - конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами.

Таким чином, аналізуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що лист Управління соціального захисту населення від 23.03.2018 року №709 не є індивідуальним актом, оскільки він не має правозастосовний характер, на його підставі не виникають адміністративно-правові відносини, він не прийнятий на виконання владних управлінських функцій. Вказаним листом не було здійснено перерахунок житлової субсидії, наданої позивачу.

Суд зазначає, що лист Управління соціального захисту населення Подільської міської ради №709 від 23.03.2018 року має суто інформаційний характер, направлений позивачу з метою інформування про прийняте щодо неї рішення та жодним чином не порушує прав ОСОБА_1 Його скасування не несе жодних правових наслідків для позивача.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про доцільність відмови у задоволенні вимоги позивача визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Подільської міської ради від 23.03.2018 №709 в частині перерахунку наданої позивачу субсидії у період з 01.10.2015 до 01.05.2017 та встановлення в результаті перерахунку переплати на загальну суму 4390,65 грн.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Враховуючи викладене, суд вважає за доцільне відмовити у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст.205, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров'я Подільської міської ради, Управління соціального захисту населення Подільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення Подільської міської ради від 23.03.2018 №709 в частині перерахунку наданої позивачу субсидії у період з 01.10.2015 до 01.05.2017 та встановлення в результаті перерахунку переплати на загальну суму 4390,65 грн., визнання дій Управління соціального захисту населення Подільської міської ради, вчиненні в березні 2018 року шляхом зняття з особових рахунків відкритих на споживача ОСОБА_1 на підприємствах - виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг відповідних сум: газопостачання 2269,92 грн., водопостачання 1117,25 грн., електропостачання 1003,48 грн. - протиправними та зобов'язання Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров'я Подільської міської ради відшкодувати спричинену шкоду шляхом повернення загальної суми у розмірі 4390,65 грн. на картковий рахунок НОМЕР_2, відкритий на ОСОБА_1 в Першому Українському Міжнародному банку - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1).

Відповідач:

- Департамент соціальної, сімейної політики та охорони здоров'я Подільської міської ради (вул.Соборна, 229, м.Подільськ. Одеська обл., 66304, код ЄДРПОУ 42239971);

- Управління соціального захисту населення Подільської міської ради (вул.Соборна, 229, м.Подільськ, Одеська область, 66304, код ЄДРПОУ 03194795).

Суддя О.А. Вовченко

.

Джерело: ЄДРСР 79062670
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку