open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2018 року

Справа № 0440/6205/18

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Кальника В.В.

за участі:

секретаря судового засідання Туренко К.М.

позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

представника третьої особи 1 ОСОБА_3

представника третьої особи 2 ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області, третя особа 1 Петриківська районна виборча комісія, третя особа 2 Миколаївська селищна рада Петриківського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування протокольного рішення, закріпленого протоколом № 2 від 01 березня 2017 року, -

ВСТАНОВИВ:

16 серпня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області, в якому, з урахуванням уточнень від 31.08.2018 року, позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати протокольне рішення Миколаївської селищної виборчої комісії, прийняте та закріплене протоколом №2 від 01 березня 2017 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Миколаївською селищною виборчою комісією 01 березня 2017 року складено протокол № 2 та прийнято протокольне рішення щодо виготовлення нової печатки юридичної особи, яке є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки у відповідності до постанови Центральної виборчої комісії від 07 квітня 2017 року № 74 «Про скасування постанови Петриківської районної виборчої комісії Дніпропетровської області від 24 лютого 2017 року №2» даний склад Миколаївської ТВК визнаний незаконним, внаслідок чого його розформовано. Таким чином, позивач вважає, що оскаржуване рішення прийнято не уповноваженим, незаконно сформованим складом Миколаївської селищної виборчої комісії, а отже підлягає скасуванню. Крім того, позивач зазначив, що він є головою садового товариства на території Миколаївської селищної ради і постійно проживає в даному товаристві та має право балатуватись до Миколаївської селищної ради, у зв’язку з чим, на думку позивача, на нього розповсюджуються права виборця щодо судового захисту своїх інтересів.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Також, даною ухвалою з метою всебічного та об’єктивного розгляду і вирішення справи залучено до участі у справі у якості третьої особи 1 Петриківську районну виборчу комісію, у якості третьої особи 2 - Миколаївську селищну раду Петриківського району Дніпропетровської області.

11 грудня 2018 року в судовому засіданні позивач позовну заяву підтримав та просив її задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував з підстав, викладених у відзові на позов, посилаючись на те, що позивач не має статусу «виборця» відносно рішень, дій чи бездіяльності Миколаївської селищної виборчої комісії, оскільки є жителем смт. Курилівка, а не смт. Миколаївка. Окрім того, зазначив, що позивачем не наведено жодних доводів щодо того, які саме його виборчі права порушено прийняттям Миколаївською селищною виборчою комісією 01 березня 2017 року протокольного рішення щодо виготовлення нової печатки виборчої комісії. На підставі викладеного, у задоволенні позову просив відмовити.

Представник Петриківської районної виборчої комісії у судовому засіданні просив позов задовольнити.

Представник Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області позовні вимоги підтримав, надав письмові пояснення, у яких зазначив, що Петриківським відділом поліції 13 червня 2018 року зафіксовано факт знаходження на виборчій дільниці Миколаївської територіальної селищної виборчої комісії двох печаток цієї комісії, що є неприпустимим та грубим порушенням закону про вибори. Жодних звернень від Миколаївської селищної виборчої комісії до Миколаївської селищної ради з приводу повернення печатки для її використання у виборчому процесі, у роботі комісії, тощо, так само як звернень щодо фінансування виготовлення нового примірника такої печатки впродовж 2015-2018 років зафіксовано не було. Оригінал печатки Миколаївської селищної виборчої комісії, отриманий від даної комісії 20 листопада 2015 року, на зберігання після закінчення виборчого процесу, до цього часу продовжує зберігатись у сейфі Миколаївської селищної ради та жодним особам впродовж 2015-2018 років не видавався.

Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, представників третіх осіб, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичн і обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що у відповідності до постанови Петриківської районної виборчої комісії від 11 вересня 2015 року № 5 сформовано Миколаївську селищну виборчу комісію.

У січні 2017 року жителями селища Миколаївка Петриківського району Дніпропетровської області проведено процедуру відкликання Миколаївського селищного голови ОСОБА_4 за народною ініціативою.

10 лютого 2017 року Миколаївською селищною виборчою комісією, у відповідності до ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», прийнято постанову № 1 «Про розгляд матеріалів щодо відкликання голови Миколаївської селищної ради ОСОБА_4 за народною ініціативою» та відповідні матеріали направлені до відділу ведення Державного реєстру виборців Петриківської районної державної адміністрації, Петриківського відділення поліції для здійснення відповідної перевірки відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.

Разом з тим, відповідно до постанови Петриківської районної виборчої комісії від 21 лютого 2017 року № 1 «Про розгляд скарги ОСОБА_5 та ОСОБА_6М.» достроково було припинено повноваження Миколаївської селищної виборчої комісії та постановою Петриківської районної виборчої комісії від 24 лютого 2017 року № 2 «Про утворення Миколаївської селищної виборчої комісії» сформовано новий склад комісії.

Як зазначено представником відповідача, 27 лютого 2017 року новоутворена Миколаївська селищна виборча комісія звернулася до Миколаївської селищної ради, зокрема, до Миколаївського селищного голови ОСОБА_4, з проханням повернути печатку Миколаївської селищної виборчої комісії, що була передана селищній раді на зберігання у міжвиборчий період відповідно до акту приймання-передачі від 20 листопада 2015 року.

Як зазначено відповідачем, Миколаївським селищним головою ОСОБА_4 відмовлено в наданні печатки, про що складено акт від 27 лютого 2017 року, копія якого міститься в матеріалах справи, та про що повідомлено Петриківську районну виборчу комісію.

Судом встановлено, що 01 березня 2017 року комісією прийнято протокольне рішення № 2 про виготовлення нової печатки Миколаївської селищної виборчої комісії та про що листом №12 повідомлено Петриківську районну виборчу комісію.

Інформація про недійсність печатки Миколаївської селищної виборчої комісії надана до друкованого засобу масової інформації – районної газети «Петриківські вісті», яка опублікована 03 березня 2017 року.

Вважаючи протокольне рішення Миколаївської селищної виборчої комісії, прийняте та закріплене протоколом №2 від 01 березня 2017 року, протиправним, позивач звернувся до суду із даним позовом за захистом своїх порушених, на думку позивача, прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, Законом України «Про місцеві вибори» №595-VIII від 14.07.2015 року та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону №595-VIII виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Згідно з ч. 3 ст. 20 Закону №595-VIII територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.

Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону №595-VIII сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.

Статтею 29 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що повноваження члена територіальної виборчої комісії припиняються з моменту сформування нового складу територіальної виборчої комісії у порядку, визначеним цим Законом.

З метою забезпечення однакового застосування на всій території України законодавства про місцеві вибори, що стосується виготовлення, передачі, зберігання та використання печаток виборчих комісій постановою Центральної виборчої комісії № 212 від 01 вересня 2015 року затверджено Порядок виготовлення, передачі, зберігання та використання печаток територіальних і дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради, Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (далі – Порядок).

Відповідно до положень п. 3 Порядку, у разі втрати, пошкодження, знищення тощо печаток територіальних виборчих комісій на замовлення відповідних територіальних виборчих комісій, виготовлюються нові печатки за зразками встановленими Центральною виборчою комісією.

З аналізу викладеного слідує, що саме Миколаївська селищна виборча комісія має право замовити виготовлення нової печатки селищної виборчої комісії.

Разом з тим, ст. 94 Закону України «Про місцеві вибори» визначений вичерпний перелік осіб, які можуть бути суб’єктом звернення до виборчої комісії щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії: кандидат, його довірена особа, місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, її представник в територіальній виборчій комісії або уповноважена особа, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону, а також виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження.

Абзацом 4 п. 1 ст. 3 Закону України «Про вісцеві вибори» встановлено, що право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до ст. 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.

Статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій мають суб’єкти відповідного виборчого процесу. Виборець (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Під час судового розгляду судом встановлено, що позивач зареєстрований та мешкає за адресою: Дніпропетровська область, Петриківський район, смт. Курилівка, вул. Жовтнева, буд. 51.

Отже, є виборцем на іншій території та не є виборцем в сенсі Закону України «Про місцеві вибори» на території, що відноситься до відання Миколаївської селищної виборчої комісії.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач не має адміністративної процесуальної дієздатності для заявлення вимог про визнання протиправним та скасування протокольного рішення Миколаївської селищної виборчої комісії.

Щодо тверджень позивача про те, що Миколаївською виборчою комісією не повідомлено в засобах масової інформації та на відповідному стенді оголошень виборчої комісії про заплановане засідання, що, в свою чергу, позбавило його можливості бути присутнім на даному засіданні, суд зазначає наступне.

Статтею 27 Закону України «Про місцеві вибори» передбачна організація роботи виборчих комісій. Зокрема, п. 4, 5 визначно, що засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії. Засідання виборчої комісії склакається з обов’язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.

Суд зосереджує увагу на тому, що, як було з’ясовано під час судового розгляду та не спростовано позивачем, що ОСОБА_1 не є членом Миколаївської селищної виборчої комісії та від нього не надходили жодні звернення.

Питання виготовлення печатки Миколаївської селищної виборчої комісії є питанням організаційного характеру роботи комісії, та жодним чином не впливає на виборчі права позивача, як мешканця іншої територіальної громади.

Позивачем ані у позовній заяві, ані під час судового розгляду справи так і не було визначено, які ж саме його виборчі права порушено оскаржуваним рішенням щодо виготовлення нової печатки.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

В силу вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Згідно ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Миколаївської селищної виборчої комісії Петриківського району Дніпропетровської області, третя особа 1 Петриківська районна виборча комісія, третя особа 2 Миколаївська селищна рада Петриківського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування протокольного рішення, закріпленого протоколом № 2 від 01 березня 2017 року, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення буде складений 21.12.2018 року.

Суддя

ОСОБА_7

Джерело: ЄДРСР 79011276
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку