ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2018 року
Львів
№ 857/1061/18
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Іщук Л.П.,
суддів Кухтея Р.В., Обрізка І.М.,
за участю секретаря судового засідання Сердюк О.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року, ухвалене головуючим суддею Главачем І.А. у м. Івано-Франківську, о 10:13 год., повний текст складений 18.06.2018 року, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до голови Івано-Франківської обласної ради Сича Олександра Максимовича про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити дії,
встановив:
ОСОБА _1 звернулася з позовом до голови Івано-Франківської обласної ради Сича О.М., яким просила визнати протиправною бездіяльність відповідача в частині нездійснення організаційного забезпечення її діяльності як депутата обласної ради та зобов'язати відповідача видати їй посвідчення депутата місцевої ради і картку для електронного голосування.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
ОСОБА_1 оскаржила рішення суду першої інстанції. Вважає, що судом першої інстанції ухвалено рішення із невідповідністю висновків суду обставинам справи та з порушенням норм матеріального і процесуального права.
В апеляційній скарзі зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів. На пленарному засіданні Івано-Франківської обласної ради від 24.03.2017 року голова Івано-Франківської обласної виборчої комісії ОСОБА_3 оголосив рішення комісії про реєстрацію її депутатом обласної ради. Позивач вважає, що у відповідача не було жодних правових підстав не виконувати постанови Івано-Франківської обласної виборчої комісії від 17.10.2016 року № 48 про визнання її обраною та реєстрацію депутатом Івано-Франківської обласної ради. Однак, відповідач всупереч вимогам Законів України «Про статус депутатів місцевих рад» та «Про місцеве самоврядування в Україні» не здійснив організаційного забезпечення її діяльності як депутата обласної ради, зокрема, не видав посвідчення місцевої ради і картку для електронного голосування. Також позивач наголошує, що згідно із змістом листа від 26.05.2016 року, яким надано відповідь на адвокатський запит її представника, відповідач усвідомлював і детально описав порядок видачі посвідчення депутата обласної ради і персональної картки для голосування, однак жодних дій щодо забезпечення її посвідченням і карткою не вчинив. Крім того, на пленарному засіданні Івано-Франківської обласної ради голова ради Сич О.М. відкрито висловлювався щодо невизнання постанови Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.12.2015 року у справі № 809/4390/15 та постанови Івано-Франківської обласної виборчої комісії від 17.10.2016 року № 48.
Апелянт просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
Голова Івано-Франківської обласної ради Сич О.М. подав відзив на апеляційну скаргу, в якому виклав свої заперечення проти вимог та доводів апеляційної скарги. Зазначив, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, просить його залишити без змін.
В судове засідання для розгляду апеляційної скарги учасники справи не прибули, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, а тому відповідно до ч. 4 ст. 229, ст. 313 КАС України апеляційний суд ухвалив розгляд апеляційної скарги здійснити за відсутності учасників справи та без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Заслухавши доповідь судді Восьмого апеляційного адміністративного суду, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що на виконання постанови Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.12.2015 року у справі № 809/4390/15 та постанови Центральної виборчої комісії від 04.10.2016 року № 404, прийнятого за результатами розгляду скарги ОСОБА_1 щодо неприйняття Івано-Франківською обласною виборчою комісією рішення про реєстрацію позивача депутатом обласної ради, Івано-Франківська обласна виборча комісія прийняла постанову № 48 «Про визнання обраною та реєстрацію ОСОБА_1 депутатом Івано-Франківської обласної ради на чергових виборах депутатів обласної ради 25 жовтня 2015 року».
04.04.2017 року ОСОБА_1 звернулась до голови Івано-Франківської обласної ради Сича О.М. із заявами, в яких просила забезпечити можливість її участі у голосуванні за допомогою електронної системи та включити її до складу Постійно діючої комісії з питань захисту прав людини, законності, правопорядку, антикорупційної політики, люстрації та очищення влади.
У відповідь на вказані заяви голова обласної ради повідомив позивача листом від 05.05.2017 року № 15/899 про те, що Івано-Франківська обласна рада працює у повному складі, а тому рекомендував позивачу врегулювати питання визнання депутатських повноважень ОСОБА_1 з Івано-Франківською обласною виборчою комісією.
Також 13.05.2017 року представник позивача звернувся до голови Івано-Франківської обласної ради Сича О.М. з адвокатським запитом щодо надання ОСОБА_1 посвідчення депутата місцевої ради і картки для електронного голосування.
У відповідь на цей запит відповідач надіслав листа від 23.05.2017 року № 11-197/737/182, в якому зазначив, що ст. 9 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що після набуття депутатом місцевої ради повноважень йому видаються посвідчення і нагрудний знак. Персональна картка для голосування депутату Івано-Франківської обласної ради видається на підставі Регламенту, затвердженого рішенням обласної ради від 26.05.2016 року № 175-5/2016 «Про Регламент Івано-Франківської обласної ради сьомого демократичного скликання».
Вважаючи протиправною бездіяльністю нездійснення головою Івано-Франківської обласної ради Сичем О.М. організаційного забезпечення її як депутата обласної ради, позивач звернулась до суду з даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що постанова Івано-Франківської обласної виборчої комісії від 17.10.2016 року № 48 «Про визнання обраною та реєстрацію ОСОБА_1 депутатом Івано-Франківської обласної ради на чергових виборах депутатів обласної ради 25 жовтня 2015 року» не відповідає обов'язковим вимогам ч. 15 ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори» та п. 9.7 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, а саме, у постанові відсутня інформація про заміщення ОСОБА_1 депутата Івано-Франківської обласної ради ОСОБА_4, який достроково припинив повноваження, що, на переконання суду, унеможливило відповідача видати позивачу посвідчення депутата обласної ради, нагрудного знаку та картки для голосування.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.
Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 4 Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 90 Закону України «Про місцеві вибори» у разі якщо депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації партії. Якщо черговість для отримання депутатського мандата вичерпана, депутатський мандат залишається вакантним до проведення чергових або позачергових виборів.
Реєстрація особи, обраної депутатом відповідно до частини першої цієї статті, та видання їй тимчасового посвідчення депутата здійснюються територіальною виборчою комісією з дотриманням порядку, передбаченого статтею 89 цього Закону. Територіальна виборча комісія направляє копії рішень про визнання обраним та реєстрацію депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації партії до Центральної виборчої комісії невідкладно після їх прийняття.
Також ч. 1 ст. 9 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що після набуття депутатом місцевої ради повноважень йому видаються посвідчення і нагрудний знак.
Відповідно до ст. 11 Регламенту Івано-Франківської обласної ради сьомого демократичного скликання, затвердженого рішенням обласної ради від 26.05.2016 року № 175-5/2016, перед відкриттям пленарного засідання сесії виконавчим апаратом проводиться поіменна письмова реєстрація депутатів ради. Дані письмової реєстрації є підставою для офіційного визнання присутності депутата на сесії та відкриття пленарного засідання. Для здійснення голосування за допомогою електронної системи під час поіменної письмової реєстрації депутатам під розписку видається персональна картка депутата та матеріали сесії.
Як встановлено судом першої інстанції, за результатами виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі, що відбулися 25.10.2015 року, Івано-Франківська обласна організація політичної партії «Об'єднання «Самопоміч» отримала 8 депутатських мандатів, на підставі одного з яких ОСОБА_4 було обрано депутатом Івано-Франківської обласної ради.
За результатами заслуховування інформації Голови Івано-Франківської обласної виборчої комісії щодо результатів виборів Івано-Франківська обласна рада прийняла рішення від 07.12.2015 року № 1/2015 «Про підсумки виборів депутатів обласної ради сьомого демократичного скликання та визнання їх повноважень». Додатком до цього рішення був список депутатів обласної ради, серед яких, під номером 36 вказаний депутат ОСОБА_4 (Івано-Франківська обласна організація політичної партії «Об'єднання «Самопоміч»).
Рішенням Коломийської міської ради Івано-Франківської області від 10.11.2015 року № 4-1/2015 "Про затвердження першого заступника, заступників міського голови та керуючого справами виконавчого комітету міської ради" затверджено на посаду першого заступника міського голови ОСОБА_4
Також рішенням Коломийської міської ради Івано-Франківської області від 10.11.2015 року № 5-1/2015 "Про утворення виконавчого комітету міської ради та затвердження його складу", утворено виконавчий комітет міської ради чисельністю 21 особа та затверджено склад виконавчого комітету, до якого увійшов, зокрема, ОСОБА_4 - перший заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
В зв'язку з виникненням зазначених обставин, ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Івано-Франківської обласної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4, про: визнання ОСОБА_4 таким, що припинив повноваження як депутат Івано-Франківської обласної ради; визнання протиправними дій Івано-Франківської обласної виборчої комісії щодо відмови в реєстрації її депутатом Івано-Франківської обласної ради; визнання незаконним протокольного рішення Івано-Франківської обласної виборчої комісії, відображеного в протоколі засідання Івано-Франківської обласної виборчої комісії № 20 від 05.12.2015 року; зобов'язання Івано-Франківської обласної виборчої комісії вирішити питання щодо реєстрації її депутатом Івано-Франківської обласної виборчої ради.
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.12.2015 року у справі № 809/4390/15 позов було задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Івано-Франківської обласної виборчої комісії щодо невирішення питання реєстрації ОСОБА_1 депутатом Івано-Франківської обласної ради. Зобов'язано Івано-Франківську обласну виборчу комісію вирішити питання щодо реєстрації ОСОБА_1 депутатом Івано-Франківської обласної ради у відповідності до вимог частини 1 статті 90 Закону України "Про місцеві вибори". В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Приймаючи дану постанову, суд виходив з того, що ОСОБА_4 займав посаду, щодо якої встановлено законом заборону перебування на посаді депутата місцевої ради, яка підтверджена офіційними документами. Також суд дійшов висновку, що оскільки така заборона прямо передбачена Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", не потребує прийняття рішення відповідної ради, то позовна вимога щодо визнання ОСОБА_4 таким, що припинив повноваження як депутат Івано-Франківської обласної ради, не підлягала задоволенню.
Таким чином, зазначеним вище рішенням суду, яке набрало законної сили, була надана правова оцінка обставинам дострокового припинення повноважень депутата Івано-Франківської обласної ради ОСОБА_4
Як зазначено вище, на виконання цієї постанови та рішення Центральної виборчої комісії від 04.10.2016 року № 404, прийнятого за результатами розгляду скарги ОСОБА_1 щодо неприйняття Івано-Франківською обласною виборчою комісією про реєстрацію позивача депутатом обласної ради, Івано-Франківська обласна виборча комісія прийняла постанову від 17.10.2016 року № 48 «Про визнання обраною та реєстрацію ОСОБА_1 депутатом Івано-Франківської обласної ради на чергових виборах депутатів обласної ради 25 жовтня 2015 року».
На пленарному засіданні Івано-Франківської обласної ради від 24.03.2017 року голова Івано-Франківської обласної виборчої комісії ОСОБА_3 оголосив рішення комісії про реєстрацію ОСОБА_1 депутатом обласної ради.
Як встановлено судом із змісту постанови Івано-Франківської обласної виборчої комісії від 17.10.2016 року № 48, в ній не було зазначено замість якого депутата обласної ради є обраною та зареєстрованою ОСОБА_1, що було підставою для відмови голови Івано-Франківської обласної ради Сича О.М. видати позивачу посвідчення депутата місцевої ради і картку для електронного голосування.
При цьому, колегія суддів враховує, що голова Івано-Франківської обласної ради неодноразово звертався до Івано-Франківської обласної виборчої комісії із заявами надати офіційне роз'яснення щодо виконання постанови від 17.10.2016 року № 48, скасування цієї постанови або внесення до неї змін, а саме, зазначення замість якого депутата обласної ради зареєстровано ОСОБА_1
Однак, за результатами розгляду цих заяв Івано-Франківська обласна виборча комісія не прийняла жодного з рішень та не вчинила дій, про які просив голова обласної ради.
В зв'язку з цим Івано-Франківська обласна рада звернулась до суду з адміністративним позовом до Івано-Франківської обласної виборчої комісії, голови Івано-Франківської обласної виборчої комісії ОСОБА_3, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1, ОСОБА_4, про визнання протиправною бездіяльності голови виборчої комісії в частині нескликання (організації) засідання комісії по зверненню обласної ради з питання встановлення, замість якого депутата обласної ради є обраною ОСОБА_1 та зобов'язання голови виборчої комісії скликати засідання комісії з розгляду питання встановлення, замість якого депутата обласної ради є обраною ОСОБА_1; зобов'язання Івано-Франківської обласної виборчої комісії внести зміни до своєї постанови від 17.10.2016 року № 48, уточнивши, замість якого депутата обласної ради є обраною та зареєстрованою ОСОБА_1
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.02.2018 року у справі № 809/1686/17, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.05.2018 року, позов було задоволено частково. Зобов'язано Івано-Франківську обласну виборчу комісію внести зміни до постанови від 17.10.2016 року № 48 «Про визнання обраною та реєстрацію ОСОБА_1 депутатом Івано-Франківської обласної ради на чергових виборах депутатів обласної ради 25 жовтня 2015 року», якими вказати про заміщення ОСОБА_1 депутата Івано-Франківської обласної ради ОСОБА_4, який достроково припинив повноваження депутата Івано-Франківської обласної ради. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Зазначені вище судові рішення відповідно до ст. ст. 255, 325 КАС України набрали законної сили 03.05.2018 року.
Колегія суддів враховує, що під час розгляду справи № 809/1686/17 суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що зміст постанови Івано-Франківської обласної виборчої комісії від 17.10.2016 року № 48 не відповідає обов'язковим вимогам ч. 15 ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори» та п. 9.7 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року № 228, а саме, не містить викладу обставин, що зумовили розгляд питання про визнання обраною та реєстрацію ОСОБА_1 депутатом Івано-Франківської обласної ради на засіданні виборчої комісії, та встановлених фактів про дострокове припинення повноважень депутата Івано-Франківської обласної ради ОСОБА_4
Відповідно до ч. 4 ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Так, відповідно до ч. 15 ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори» рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: 1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; 5) резолютивну частину. Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.
Відповідно до п. п. 9.6, 9.7 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року № 228, рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку (додаток 1).
Постанова виборчої комісії повинна містити: найменування комісії; найменування рішення (постанова); час, дату та місце прийняття; порядковий номер; мотивувальну частину; нормативно-правове обґрунтування; резолютивну частину.
Найменування постанови виборчої комісії повинно бути лаконічним та відображати її основний зміст. Якщо в постанові йдеться про кілька питань, найменування може бути узагальненим.
Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.
Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.
Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.
Резолютивна частина може містити вказівки на необхідність доведення змісту постанови до суб'єктів, на яких поширюється її дія, виконавців, осіб, на яких покладається контроль за виконанням документа, а також строки його виконання та додатки.
Резолютивна частина постанови складається з пронумерованих пунктів та підпунктів.
При цьому, колегія суддів зазначає, що для вчинення головою обласної ради передбачених законодавством дій щодо організаційної діяльності депутата ради, зокрема, видачі посвідчення депутата, нагрудного знаку та картки для голосування, обов'язковим є дотримання виборчою комісією встановленої законом процедури реєстрації особи депутатом відповідної ради, у спірному випадку - обов'язкове зазначення викладу обставин, що зумовили розгляд питання про визнання обраною та реєстрацію ОСОБА_1 депутатом обласної ради та встановлених фактів про дострокове припинення повноважень депутата ОСОБА_4
Проаналізувавши положення наведених вище норм законодавства, враховуючи встановлені обставини справи та висновки судів у зазначених адміністративних справах, колегія суддів погоджується яз висновком суду першої інстанції про те, що не заперечуючи факту набуття ОСОБА_1 повноважень депутата Івано-Франківської обласної ради, постанова Івано-Франківської обласної виборчої комісії від 17.10.2016 року № 48 не відповідає обов'язковим вимогам, встановленим законодавством, що унеможливило видачу ОСОБА_1 посвідчення депутата обласної ради, нагрудного знаку та картки для голосування відповідачем.
При цьому, колегія суддів зазначає, що у голови обласної ради відсутні повноваження щодо тлумачення змісту рішень виборчої комісії про реєстрацію депутатів ради, з метою врегулювання даної ситуації відповідач неодноразово звертався до Івано-Франківської обласної виборчої комісії із заявами надати офіційне роз'яснення щодо виконання постанови від 17.10.2016 року № 48, скасування цієї постанови або внесення до неї змін, а саме, зазначення, замість якого депутата обласної ради зареєстровано ОСОБА_1, а також ініціював питання про звернення до суду з позовом щодо бездіяльності виборчої комісії із вказаного питання.
За таких обставин колегія суддів дійшла висновку, що у спірному випадку відсутній факт протиправної бездіяльності голови Івано-Франківської обласної ради Сича О.М. щодо забезпечення діяльності ОСОБА_1 як депутата обласної ради, а тому відсутні підстави для задоволення позову та задоволення апеляційної скарги.
Крім того, на думку колегії суддів, задоволення позову ОСОБА_1 у даній адміністративній справі є неможливим також з тих підстав, що це буде втручанням у процес виконання рішення суду, яке набрало законної сили - рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.02.2018 року у справі № 809/1686/17, яким суд зобов'язав Івано-Франківську обласну виборчу комісію внести зміни до постанови від 17.10.2016 року № 48, а саме вказати про заміщення ОСОБА_1 депутата Івано-Франківської обласної ради ОСОБА_4, який достроково припинив повноваження депутата.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому постанову суду першої інстанції слід залишити без змін.
Апеляційний суд не здійснює новий розподіл судових витрат відповідно до ч. 6 ст. 139 КАС України, оскільки судове рішення першої інстанції залишається без змін.
Керуючись ст.ст. 229, 243, 272, 286, 310, 313, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року у справі № 809/1496/17 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.
Головуючий суддя
Л. П. Іщук
судді
Р. В. Кухтей
І. М. Обрізко
Повне судове рішення складено 12 грудня 2018 року.