Провадження № 2-а/522/1293/18
Справа № 522/14265/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2018 року м. Одеса
Приморський районний суд м. Одеси
у складі: судді - Бондар В.Я.,
за участі секретаря судового засідання - Грищук В.О.,
розглянувши у порядку спрощеного провадження (з урахуванням особливостей встановлених ст.ст. 268-271, 286 КАС України) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до інспектора Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції України лейтенанта поліції Кречуняка Владислава Володимировича, за участі третьої особи - Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції України, про визнання дій протиправними та скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, -
ВСТАНОВИВ:
До суду 15.08.2018 року надійшов позов ОСОБА_1 до Суворовського відділу поліції в м. Одесі ГУНП в Одеській області про скасування постанови.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що 01.08.2018 року відносно нього винесена постанова про накладення адміністративного стягнення у справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі. Відповідач надав лише квитанцію для сплати штрафу, а саму постанову позивачу не вручив. Відповідно до квитанції позивач керував транспортним засобом у якого не працювали задні габаридні ліхтарі в темну пору року. Вважає, що дії відповідача та постанова є протиправними, оскільки габаридні ліхтарі працювали, а постанову складено з порушенням вимог КУпАП, так як вона була складена у автомобілі поліції без присутності водія, тобто позивача, та постанова не була вручена позивачу.
Ухвалою суду від 21.08.2018 року позов ОСОБА_1 залишено без руху, позивачу надано 10-денний термін для усунення недоліків позовної заяви.
Після усунення недоліків позову, ухвалою суду від 25.09.2018 року провадження у справі відкрите, справа призначена до розгляду у судовому засіданні на 04.10.2018 року.
Ухвалою суду від 04.10.2018 року витребувано від Суворовського відділу поліції в м. Одесі ГУНП в Одеській області постанову серії ЕАВ №510547 про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення.
У судовому засідання 17.10.2018 року протокольною ухвалою постановлено повторно направити ухвалу про витребування доказів, оскільки постанову так і не було надано до суду.
Ухвалою суду від 06.11.2018 року здійснено заміну неналежного відповідача - Суворовський ВП в м. Одесі ГУНП в Одеській області на належного - інспектора Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції України лейтенанта поліції Кречуняка Владислава Володимировича також залучено до участі у справі третю особу.
У судове засідання 21.11.2018 року сторони не з'явилися, про час, дату та місце судового розгляду були повідомлені належним чином. Від представника позивача - ОСОБА_3 надійшла заява про розгляд справи за відсутності позивача та його представника.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка в судове засідання будь-якого учасник справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Суд, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін приходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що 01.08.2018 року у м. Одесі по вул. Кримській, 70/1 інспектором лейтенантом поліції Управління патрульної поліції в Одеській області Кречуняком Владиславом Володимировичем винесено постанову серії ЄАВ №510547, відповідно до якої ОСОБА_1 було притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення ст. ч. 1 ст. 121 КпАП України та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 340 грн.
Згідно ч. 1 ст. 222 Кодексу України про адміністративні правопорушення органи Національної поліції розглядають, серед іншого, справи про адміністративні правопорушення, передбачені частинами першою, другою і третьою статті 122 Кодексу.
Так, органи Національної поліції розглядають справи, в тому числі,: про порушення правил дорожнього руху, правил, що забезпечують безпеку руху транспорту, правил користування засобами транспорту (зокрема, частини перша, друга, третя, п'ята і шоста статті 121, статті 121-1, 121-2, частини перша, друга і третя статті 122, частина перша статті 123, статті 124-1 - 126).
Відповідно до ч. 1 ст. 121 КУпАП керування водієм транспортним засобом, що має несправності системи гальмового або рульового керування, тягово-зчіпного пристрою, зовнішніх світлових приладів (темної пори доби) чи інші технічні несправності, з якими відповідно до встановлених правил експлуатація його забороняється, або переобладнаний з порушенням відповідних правил, норм і стандартів, тягне за собою накладення штрафу в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу у зв'язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом, а провадження у справах про адміністративні правопорушення, у тому числі й віднесених до компетенції органів внутрішніх справ, здійснюється на основі додержання принципу законності (частини перша, друга статті 7); завданнями провадження у справах про адміністративні правопорушення є, зокрема, своєчасне, повне і об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом (стаття 245).
За частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, відповідно до ст. 35 Закону України «Про Національну поліцію» поліцейський може зупиняти транспортні засоби, зокрема, у разі, якщо водій порушив Правила дорожнього руху.
У положеннях КУпАП визначено систему правових механізмів щодо забезпечення дотримання прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, на стадії розгляду уповноваженим органом (посадовою особою) справи про адміністративне правопорушення, зокрема, з метою запобігти безпідставному притягненню такої особи до відповідальності.
Відповідно до положень ст. 283 КпАП України, розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 72 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З останньої норми вбачається, що законодавець встановлює презумпцію вини суб'єкта владних повноважень, рішення, дії чи бездіяльність якого оскаржується - повідомлені позивачем обставини справи про рішення, дії чи бездіяльність відповідача - суб'єкта владних повноважень відповідають дійсності, доки відповідач не спростує їх.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 2 КАС України, при цьому, у справах з приводу оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень судом не вирішується питання щодо притягнення особи до адміністративної відповідальності, а перевіряється законність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень у таких справах, за наслідками чого суд може визнати незаконним і скасувати рішення про накладення адміністративного стягнення або відмовити у цьому.
Між тим суд вбачає, що з боку відповідача не надано до суду доказів, щоб підтверджували обґрунтованість притягнення до адміністративної відповідальності Петрова Є,Г., оскільки матеріали справи не містять доказів того, що позивач дійсно здійснив рух на транспортному засобі у якого не були ввімкнені габаридні ліхтарі.
При цьому, відповідно до закріпленого в ст. 62 Конституції України принципу особа вважається невинуватою, доки її вину не буде доведено в законному порядку; ніхто не зобов'язаний доводити свою невинуватість; обвинувачення не може ґрунтуватися на припущеннях; усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
У справі Барбера, Мессеге і Жабардо проти Іспанії Європейський суд з прав людини в своєму рішенні від 6 грудня 1988 року зазначив, що докази, покладені в основу висновку суду про винність обвинуваченого, мають відповідати як вимогам достатності, так і переконливості.
Обов'язок дотримання принципу презумпції невинуватості відноситься не тільки до судових органів, але й до інших державних установ, таких як поліція (Рішення ЄСПЛ у справі «Дактарас проти Литви» від 24 листопада 2000 року ).
Також Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі «Салабіаку проти Франції» від 07 жовтня 1988 року зазначив, що тягар доведення вини покладається на обвинувачення і будь - які сумніви повинні бути на користь обвинуваченого. З метою судового переслідування необхідно приєднати до справи достатньо доказів для засудження обвинуваченого.
Правова природа адміністративної відповідальності за своєю суттю є аналогічною кримінальній, оскільки також є публічною, пов'язана із застосування державного примусу, ініціюється органами, які наділені владними повноваження, а застосовувані санкції можуть бути доволі суттєвими для особи.
У справі «Надточій проти України» Європейський суд з прав людини в своєму рішенні від 15 травня 2008 року відзначив, що Уряд України визнав карний кримінально - правовий характер Кодексу України про адміністративні правопорушення (п. 21 рішення).
Крім того, Конституційний Суд України в рішенні від 22 грудня 2010 року № 23 - рп/2010 дійшов до висновку, що адміністративна відповідальність в Україні та процедура притягнення до адміністративної відповідальності ґрунтуються на конституційних принципах та правових презумпціях, які зумовлені визнанням і дією принципу верховенства права в Україні ( п. 4. 1 ).
В рекомендації № R ( 9 1)1 Комітету Міністрів Європи Державам - членам стосовно адміністративних санкцій від 13 лютого 1991 року рекомендовано урядам держав - членів керуватися у своєму праві та практиці принципом, згідно з яким обов'язок забезпечення доказів покладається на адміністративний орган влади (принцип 7).
Отже, суд вважає, що зазначені принципи і положення Закону при винесенні постанови про притягнення позивача до адміністративної відповідальності відповідачем не були дотримані, оскільки жодні докази вини позивача в матеріалах справи відсутні.
Матеріали справи, окрім оскаржуваної постанови поліцейського, належних та допустимих доказів щодо наявності вини ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 121 КУпАП, за яке його було притягнуто до адміністративної відповідальності, не містять.
У відповідності до ч.3 ст. 62 Конституції України, усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Статтею 251 КУпАП, передбачено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Оцінюючи матеріали справи у їх сукупності, ту обставину, що відповідачем не було надано до суду доказів в підтвердження вини ОСОБА_1 у вчинені адміністративного правопорушення передбаченого ч.1 ст.121 КУпАП, суд приходить до висновку про те, що постанова про притягнення позивача до адміністративної відповідальності була винесена без достатніх правових підстав.
За таких обставин, вимога позивача про скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення серії ЕАВ №510547 від 01.08.2018 року про притягнення ОСОБА_1, до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 121 КУпАП та накладення штрафу у розмірі 340 грн. підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 3 ст. 286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право:
1) залишити рішення суб'єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення;
2) скасувати рішення суб'єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи);
3) скасувати рішення суб'єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення;
4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.
Зважаючи на обставини справи, викладені вище, суд вважає за необхідне закрити провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення ч. 1 ст. 121 КпАП України.
Керуючись ст. 19, 63 Конституції України, ст. 9, 23, 30, 33, ст. 122, 257, 258, 268, 278, 280, 283 КУпАП, ст.ст. 2-14, 19-20, 22, 72-77, 118, 192, ч. 3 ст. 194, ч. 9 ст. 205, 227-228, ч.4 ст.229, 241-246, 250, 286, 293, 295 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, місце реєстрації: АДРЕСА_1) до інспектора Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції України лейтенанта поліції Кречуняка Владислава Володимировича (м. Одеса, вул. Академіка Корольова, буд. 5), за участі третьої особи - Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції України (код ЄДРПОУ 40108740, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, буд. 5), про визнання дій протиправними та скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності - задовольнити.
Визнати дії інспектора Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції України лейтенанта поліції Кречуняка Владислава Володимировича щодо складення постанови серії ЕАВ №510547 від 01.08.2018 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення ч. 1 ст. 121 КУпАП - протиправними.
Постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, серії ЕАВ №510547 від 01.08.2018 року інспектора Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції України лейтенанта поліції Кречуняка Владислава Володимировича, про притягнення до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 121 КУпАП ОСОБА_1 та накладення штрафу у розмірі 340 грн. - скасувати.
Закрити провадження у справі про адміністративне правопорушення у відношенні ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, РНОКПП НОМЕР_1) за правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 121 КУпАП, згідно постанови про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі, серії ЕАВ №510547 від 01.08.2018 року.
Рішення суду може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Приморський районний суд м. Одеси, шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня проголошення рішення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення суду складено 26.11.2018 року.
Суддя: В.Я. Бондар