open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 листопада 2018 р. Справа № 818/2221/18

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соп'яненка О.В.,

за участю секретаря судового засідання - Усенко І.М.,

позивача ОСОБА_1,

представника позивача ОСОБА_2,

представника відповідача Мельник Ю.М.,

представника третьої особи Грицини В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Сумської міської ради, третя особа: комунальне підприємство "Міськводоканал" Сумської міської ради про визнання нечинним рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, який мотивує тим, що 06.09.2011 виконавчим комітетом Сумської міської ради прийнято рішення № 539 про внесення змін до додатку до рішення № 596 від 10.12.2007 та викладено у новій редакції "Правила приймання стічних вод у систему каналізації м. Суми. З копії ухвали Харківського апеляційного адміністративного осуду від 18.10.2017, яка надана КП "Міськводоканал" на запит позивача, дізнався, що при прийнятті рішення № 539 від 06.09.2011 відповідачем допущено порушення порядку прийняття. Відсутнє погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України. Проект нової редакції Правил та прийнята нова редакція не були оприлюднені належним чином. Ухвала суду набрала законної сили з дня проголошення 18.10.2017.

Обставини, встановлені рішенням суду, яке набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини.

Відповідач та КП "Міськовдоканал" були учасниками справи, їм відомий зміст судового рішення. Незважаючи на це, з посиланням на Правила у новій редакції, що прийняті з порушенням, не опубліковані належним чином та не набрали чинності, КП "Міськводоканал" обґрунтовує позовні вимоги про стягнення з позивача коштів за перевищення рівня забруднюючих речовин у стічних водах та штрафних санкцій. Просить визнати нечинним рішення виконавчого комітету Сумської міської ради № 539 від 06.09.2011 в частині "Правил приймання стічних вод у систему каналізації м. Суми" з дня їх затвердження.

Заявою від 14.08.2018 позовні вимоги уточнив. Просить рішення виконавчого комітету Сумської міської ради № 539 від 06.09.2011 в частині нової редакції "Правил приймання стічних вод у систему каналізації м. Суми" визнати таким, що не набрало чинності з дня прийняття рішення. В заяві від 11.09.2018 остаточно уточнив позовні вимоги та просив визнати нечинним рішення виконавчого комітету Сумської міської ради № 539 від 06.09.2011 в частині нової редакції "Правил приймання стічних вод у систему каналізації м. Суми".

Відповідач у письмовому відзиві позов не визнав, пояснив, що рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.2007 № 596 затверджено "Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Суми". При прийнятті правила були погоджені з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я. Правила були належним чином оприлюднені в газеті та на офіційному сайті міськради.

У зв'язку з набранням чинності законом України "Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування" правила підлягали перегляду. На виконання вимог закону виконавчий комітет прийняв рішення № 539 від 06.09.2011 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету № 593 від 10.12.2007 виклавши Правила у новій редакцію фактично було внесено зміни лише до п. 1.1. Рішення було оприлюднено на сайті Сумської міської ради та у офіційному віснику ради. Вважає, що рішення прийнято без порушень встановленого порядку, просить у задоволенні позову відмовити.

Третьою особою подано письмовий відгук у якому позов не визнав. Пояснив, що Правила прийняті відповідачем у межах наданих повноважень. При їх прийнятті у 2007 році були отримані усі необхідні погодження. Правила підлягали перегляду на підставі закону України " Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування". Рішення № 593 від 10.12.2007 було включено до плану підготовки регуляторних актів. Правила були викладені у новій редакції. Рішення було оприлюднено на офіційному сайті Сумської міської ради та офіційному віснику. Фактично у Правилах було змінено лише один пункт. Показники гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин, які і підлягають погодженню, змін не зазнали. Просить у задоволенні позову відмовити.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню. Судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.2007 №596 затверджено "Правила приймання стічних вод в системі каналізації м. Суми". Самі правила є додатком до рішення виконавчого комітету. (а.с. 104-142). Рішенням відповідача від 06.09.2011 № 539 внесено зміни до додатку до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.2007 № 596 "Про затвердження Правил приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми", викладено його у новій редакції (а.с. 143-151). Тобто, у новій редакції викладено власне "Правила приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми" (далі Правила) .

Відповідно до п. 1.3 Правил ( в редакції від 06.09.2011) Правила регламентують умови користування системою каналізації м. Суми . Відповідно до п. 1.4 Правила поширюються на всі підприємства, установи і організації, юридичні та фізичні особи, що зареєстровані як суб'єкти підприємницької діяльності, які скидають свої стічні води в систему каналізації м. Суми (далі Абоненти). Правила є обов'язковими для Абонентів всіх форм власності. (а.с. 144).

Відповідно до ст. 4 ч. 1 п. 18 КАС України нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб'єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування. Відповідно до ст. 1 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

Зазначені "Правила приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми", а відповідно і рішення виконавчого комітету Сумської міської ради, додатком до якого вони є, відповідають наведеним ознакам нормативно-правового та регуляторного акту.

Ухвалою Господарського суду Сумської області відкрито провадження за позовом КП "Міськводоканал" Сумської міської ради про стягнення з ОСОБА_5 коштів за понаднормове скидання забруднених стічних вод. Розрахунок проведено на підставі "Правил приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми", які оскаржуються позивачем. Таким чином, прийняття та подальше застосуванням Правил безпосередньо стосується прав та обов'язків позивача, оскільки він є учасником правовідносин, які регулюються Правилами.

Суд вважає безпідставними твердження 3-ї особи про пропуск позивачем строку звернення до суду. В обґрунтування таких доводів КП "Місьководоканал" Сумської міської ради вказує про обізнаність позивача з Правилами у новій редакції з моменту їх оприлюднення. Крім того, в договорі, що підписаний позивачем, мається посилання на Правила.

Відповідно до ст. 264 ч. 1 п. 4 КАС України нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності. Таким чином, твердження 3-ї особи про пропуск позивачем строку звернення до суду не ґрунтуються на законі.

Відповідач та 3-тя особа зазначають, що внесення змін до Правил здійснювалось за процедурою перегляду регуляторних актів, встановлених законом України "Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування". Відповідно до ст. 1 ч. 1 наведеного закону, прискорений перегляд регуляторних актів - комплекс заходів та дій, спрямованих на забезпечення якнайшвидшого приведення регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування, у відповідність із принципами державної регуляторної політики, визначеними у статті 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Відповідно до вимог ст. 2 ч. 1 цього закону, усі регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування на день набрання чинності цим Законом, підлягають прискореному перегляду в порядку, встановленому цим Законом, протягом 90 днів. Закон набув чинності 11.01.2011. Відповідно до ст. 8 ч.ч.4,6 закону України "Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування" протягом 90 днів органи та посадові особи місцевого самоврядування, зазначені у частині першій цієї статті, подають спеціально уповноваженому центральному органу виконавчої влади з питань державної регуляторної політики, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, відповідним місцевим державним адміністраціям копії актів про внесення змін, про визнання їх такими, що втратили чинність, або їх скасування за результатами прискореного перегляду регуляторних актів. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні місцеві державні адміністрації протягом 120 днів подають спеціально уповноваженому центральному органу виконавчої влади з питань державної регуляторної політики за встановленою ним формою зведену інформацію про результати прискореного перегляду регуляторних актів.

Рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.2007 № 596 про затвердження "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Суми" в порядку встановленому наведеним законом було включено до переліку № 2 регуляторних актів, що не відповідають принципам державної регуляторної політики та потребують внесення до них змін (а.с. 180-193). Разом з тим, дослідженими у судовому засіданні доказами не підтверджується внесення змін до рішення № 596 у строки, встановлені законом України "Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування" та повідомлення у встановленому законом порядку до Сумської обласної державної адміністрації. Тобто, до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.2007 № 596 про затвердження "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Суми" в межах процедури прискореного перегляду зміни внесені не були. Відповідно ж до повідомлення Департаменту фінансів, економіки та інвестицій Сумської міської ради, розпорядженням міського голови від 10.03.2011 № 23-Д доручено у строк до 11.05.2011 підготувати проекти регуляторних актів про внесення змін до регуляторних актів, які не відповідають принципам державної регуляторної політики та потребують внесення до них змін, з подальшим проходженням цими проектами процедур, визначених законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До плану підготовки проектів регуляторних актів виконавчих органів Сумської міської ради на 2011 рік внесено зміни та включено питання "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 10.12.2007 № 596 (а.с. 173-179). Наведене свідчить, що зміни до вказаного рішення вносились не за процедурою прискореного перегляду регуляторних актів, а у загальному порядку, встановленому законом "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Відповідно до ст. 8 ч.ч. 1,2 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" України стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій.

Відповідно до ст. 9, зазначеного закону, кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань. Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону. У випадках, встановлених цим Законом, може здійснюватися повторне оприлюднення проекту регуляторного акта. Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Відповідно до ст. 13 ч. 2 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Проект рішення виконавчого комітету Сумської міської ради "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.2007 № 596 "Про затвердження Правил приймання стічних вод в системі каналізації м. Суми" з аналізом регуляторного впливу оприлюднено у друкованому органі Сумської міської ради газеті Суми і сумчани" № 34 (667) від 26.08.2011 (а.с. 28). Відповідно до опублікованого проекту рішення, передбачалось внести зміни до п. 1.1. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Суми", затверджених рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради № 596 від 10.12.2007. Рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради № 539 від 06.09.2011 внесено зміни до додатку до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.2007 № 596 "Про затвердження Правил приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми", виклавши його в новій редакції згідно з додатком до рішення. Таким чином, відповідачем прийнято рішення, що за змістом не відповідає оприлюдненому раніше проект. Доказів оприлюднення проекту рішення у редакції, що була прийнята, дослідження його регуляторного впливу, надання часу для подання пропозицій та зауважень до нього, тобто дотримання встановленого законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" процедури підготовки та прийняття регуляторних актів, відповідачем не подано.

Відповідно до ст. 78 ч. 4 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

При розгляді Харківським апеляційним адміністративним судом справи № 591/1519/15-а за позовом ПАТ "Укрхімпроект", ОСОБА_6 до виконавчого комітету Сумської міської ради, КП "Міськводоканал" Сумської міської ради про визнання протиправним та скасування рішень встановлено, що при підготовці та прийнятті рішення № 539 від 06.09.2011 виконавчим комітетом Сумської міської ради порушено вимоги закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", що призвело до порушення прав та законних інтересів невизначеного кола осіб. Також встановлено, що зміни до "Правил приймання стічних вод в систему каналізації м. Суми" прийняті без обов'язкового їх погодження з територіальними органами Мінекоресурсів, Міністерства охорони здоров'я України. Ухвала суду набрала законної сили. (а.с. 11-16). Враховуючи, що відповідачем в справі, яка розглядається є та ж особа, щодо якої встановлено наведені обставини, повторному доказуванню вони не підлягають.

Відповідно до ст. 264 ч. 9 КАС України суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.

На підставі викладеного, суд вважає необхідним визнати протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 06 вересня 2011 року №539 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.07 №596 "Про затвердження Правил приймання стічних вод в системи каналізації м. Суми".

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Сумської міської ради про визнання нечинним рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради від 06 вересня 2011 року №539 "Про внесення змін та доповнень до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 10.12.07 №596 "Про затвердження Правил приймання стічних вод в системи каналізації м. Суми".

Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 12.11.2018

Суддя О.В. Соп'яненко

Джерело: ЄДРСР 78074336
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку