open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 808/1864/18
Моніторити
Ухвала суду /06.07.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Постанова /11.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /24.10.2018/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /24.10.2018/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2018/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2018/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Рішення /02.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 808/1864/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /06.07.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2022/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Постанова /11.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /24.10.2018/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /24.10.2018/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2018/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2018/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Рішення /02.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а їн и

24 жовтня 2018 року

м. Дніпро

справа № 808/1864/18

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючий суддя Мельник В.В. (доповідач),

судді: Сафронова С.В., Чепурнов Д.В.,

за участю секретаря судового засідання

Царьової Н.П.,

розглянувши у відкритому

судовому засіданні в м. Дніпрі

апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2018 року (головуючий суддя - Лазаренко М.С.) в адміністративній справі

за позовом Селянського (фермерського) господарства "ДДК"

до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області

про визнання дій протиправними та зобов'язати вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Селянське (фермерське) господарство "ДДК" (далі - Позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - Відповідач), в якому просило:

- визнати протиправною відмову Відповідача, оформлену листом від 20.04.2018 року №27-8-0.302-3349/2-18, у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області;

- зобов'язати Відповідача повторно розглянути заяву Позивача про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області (а.с. 4-8).

В обґрунтування адміністративного позову СФГ "ДДК", зазначило, що звернулося до Відповідача з заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради. Разом з тим, Відповідачем безпідставно та необґрунтовано було відмовлено у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки. Зазначено, що Відповідач неправомірно ототожнив два різні види землевпорядної документації, які мають різні призначення, а саме проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки передбачений статтею 50 Закону України «Про землеустрій» та технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель передбачену статтею 57 зазначеного Закону. У зв'язку з чим дії відповідача щодо відмови у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки є неправомірними.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 23 травня 2018 року відкрито провадження у справі №804/1864/18 (а.с. 2).

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2018 року адміністративний позов СФГ "ДДК" до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов'язати вчинити дії - задоволено у повному обсязі (а.с. 63-65).

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що чинним законодавством України не передбачено підстав за яких орган Держгеокадастру має право відмовити у наданні дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки, у разі якщо наявні підстави для проведення такої інвентаризації, в тому числі і за бажанням землекористувача та/або органу виконавчої влади, а також зазначає, що чинне законодавство України не забороняє проведення інвентаризації земельної ділянки після затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність/користування.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Відповідач оскаржив його в апеляційному порядку (а.с. 68-71).

В апеляційній скарзі Відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Вимоги апеляційної скарги мотивовано тим, що судом першої інстанції було неповно досліджено обставини, що мають значення для справи, зокрема, не досліджено те, що підстави проведення інвентаризації, які вказані Позивачем у позовній заяві, не передбачені ч. 1 ст. 35 Закону України «Про землеустрій». Крім того, зазначена мета проведення інвентаризації у позовній заяві та мета у заяві від 19.02.2018 року різняться.

Позивачем - Селянським (фермерським) господарством "ДДК" подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, як законне та обґрунтоване.

Представник Відповідача у судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав у повному обсязі, просив апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Представник Позивача, у судовому засіданні проти вимог апеляційної скарги заперечував, просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, як законне та обґрунтоване.

Проаналізувавши вимоги та підстави апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи в їх сукупності, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для скасування судового рішення, а апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що розпорядженням Василівської РДА від 20.10.2017 №428 «Про розроблення детального плану території площею 4,2973 га, на якій розташована тракторна бригада за адресою: вул. Танкістів, будинок 105, село Мала Білозерка Василівського району Запорізької області», визначено розробити детальний план території земельної ділянки площею 4,2973 га, на якій розташована тракторна бригада за адресою: вул.Танкістів, будинок 105, село Мала Білозерка Василівського району Запорізької області, а також визначено селянське (фермерське) господарство «ДДК» відповідальним за розроблення детального плану території та фінансування робіт з його виготовлення (а.с. 11).

09 січня 2018 року між Василівською РДА замовник, СФГ «ДДК» - інвестор та ФОП ОСОБА_2 - виконавець, укладено договір №07/18-дпт на створення містобудівної документації (а.с. 12).

19 лютого 2018 року СФГ «ДДК» звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області (а.с. 9).

Листом від 20.04.2018 №27-8-0.302-3349/2-18 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило Позивача про те, що Відповідач не має правових підстав для прийняття рішення про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки площею 4,2973 га. (а.с. 10).

Позивач, не погодившись відмовою у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки площею 4,2973 га, звернувся з даним позовом до суду.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами по справі врегульовано Законом України "Про землеустрій" від 22.05.2003 року №858-IV, Земельним кодексом України від 25.10.2001 року №2768-III, Постановою КМУ "Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель" від 23.05.2012 року №513.

Надаючи оцінку діям суб'єкта владних повноважень, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Статтею 13 Закону України «Про землеустрій» до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері землеустрою належать: а) забезпечення реалізації державної політики у галузі використання та охорони земель; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм щодо використання та охорони земель; в) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; г) координація здійснення землеустрою і державного контролю за використанням та охороною земель; ґ) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; д) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Як встановлено з матеріалів адміністративної справи розпорядженням голови районної державної адміністрації від 20.10.2017 №428 вирішено розробити детальний план території земельної ділянки площею 4,2973 га, на якій розташована тракторна бригада за адресою: вул. Танкістів, будинок 105, село Мала Білозерка Василівського району Запорізької області, а також визначено СФГ «ДДК» відповідальним за розроблення детального плану території та фінансування робіт з його виготовлення.

Відповідно до пункту «в» частини 1 статті 14 Закону України «Про землеустрій» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою, належать: здійснення землеустрою, у тому числі забезпечення проведення державної інвентаризації земель.

Статтею 35 Закону України «Про землеустрій» визначено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №513 затверджено Порядок проведення інвентаризації земель (далі Порядок №513), який установлює вимоги до проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою та складення за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель (далі - технічна документація).

Відповідно до пункту 2 Порядку №513 інвентаризація земель проводиться з метою: забезпечення ведення Державного земельного кадастру, здійснення контролю за використанням і охороною земель; визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь; узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі; прийняття за результатами інвентаризації земель Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідних рішень; здійснення землеустрою.

Також, з матеріалів справи встановлено, що Позивач звернувся до Відповідача із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель з метою визначення правильного розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються не раціонально або не за цільовим призначенням.

При цьому, сторонами не заперечувалась та обставина, що спірна земельна ділянка є земельною ділянкою державної власності, відведена на підставі проекту землеустрою СФГ «ДДК» для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.

Також, з матеріалів справи встановлено, що розпорядженням голови Василівської РДА від 24.04.2009 №280 затверджено СФГ «ДДК» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,2973 га (42973,00 кв.м) для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, а також вирішено передати СФГ «ДДК» в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 4,2973 га (42973,00 кв.м) для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.

Відповідно до пункту «в» статті 57 Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає: рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності).

Тобто, для проведення інвентаризації спірної земельної ділянки необхідне відповідне рішення ГУ Держгеокадастру, оскільки земельна ділянка відноситься до земель державної власності.

Відповідно до пункту 8 Порядку №513 підставою для проведення інвентаризації земель є рішення відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.

Згідно пункту 9 Порядку №513 замовниками технічної документації можуть бути органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі (далі - замовники).

При цьому, суд першої інстанції вірно звернув увагу на ту обставину, що чинним законодавством України не передбачено підстав за яких орган Держгеокадастру має право відмовити у наданні дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки, у разі якщо наявні підстави для проведення такої інвентаризації, в тому числі і за бажанням землекористувача та/або органу виконавчої влади.

Колегія суддів, приймаючи рішення по суті заявлених апеляційних вимог, бере до уваги й те, що інвентаризація земельної ділянки відповідно до статті 35 Закону України «Про землеустрій» не змінює та не встановлює прав власності/користування на земельну ділянку, а є лише спрямованою на усунення недоліків такої земельної ділянки.

При цьому, посилання Відповідача на розпорядження Василівської РДА від 24.04.2009 №280, яким затверджено проект землеустрою СФГ «ДДК» є безпідставними, оскільки Відповідачем фактично ототожнено поняття «проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок» з поняттям «технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель».

Чинне законодавство України не забороняє проведення інвентаризації земельної ділянки після затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність/користування.

Крім того, зі змісту листа про відмову в наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрої щодо інвентаризації земель не можливо встановити, яким саме вимогам і нормам законодавства не відповідає звернення Позивача. Зазначений лист про відмову не містить посилань на конкретні приписи нормативно-правових актів, які не були додержані Позивачем.

Суд враховує, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

За даних обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи об'єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права які регулюють саме ці правовідносини, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи та підтверджуються належними письмовими доказами, які зібрані та досліджені судом у судовому засіданні під час розгляду даної адміністративної справи, рішення суду першої інстанції у даній справі про задоволення адміністративного позову прийнято без порушення норм процесуального та матеріального права, і тому рішення суду першої інстанції у даній адміністративній справі від 02 серпня 2018 року необхідно залишити без змін.

Доводи апеляційної скарги Відповідача спростовуються дослідженими у справі доказами і не можуть бути підставою для скасування рішення суду, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243, 310, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2018 року

у справі №808/1864/18 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та регулятивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

В повному обсязі постанова складена 29 жовтня 2018 р.

Головуючий суддя В.В. Мельник

суддя С.В. Сафронова

суддя Д.В. Чепурнов

Джерело: ЄДРСР 77461067
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку