open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 809/163/18
Моніторити
Постанова /16.11.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Постанова /31.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /24.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.02.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.10.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Рішення /10.10.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Постанова /16.05.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.05.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.04.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.03.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.02.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 809/163/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /16.11.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Постанова /31.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /24.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.02.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.10.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Рішення /10.10.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.09.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.07.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Постанова /16.05.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.05.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.04.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.03.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.02.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2018/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд

ІВАНО -ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" жовтня 2018 р. справа № 809/163/18

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Лучко О.О.,

за участю секретаря Подольської Т.М.,

за участю сторін:

позивача: ОСОБА_1

представника позивача: ОСОБА_2,

представника відповідача: ОСОБА_3,

представника третьої особи КП “ЖЕО №1”: ОСОБА_4,

представника третьої особи КП “ЖЕО №4”: ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Виконавчого комітету Калуської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача КП “ЖЕО №1” та КП “ЖЕО №4”

про визнання протиправним і скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

30.01.2018 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Калуської міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення №162 від 25.07.2017 "Про затвердження тарифу на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій в м. Калуші" та зобов'язання бухгалтерії Комунального підприємства «Житлово-експлуатаційна організація №1» та Комунального підприємства «Житлово-експлуатаційна організація №4» (далі КП “ЖЕО №1 та КП “ЖЕО №4”) здійснити перерахунок плати за житлово-комунальні послуги з 25.07.2017 з виплатою зайво сплачених коштів споживачам.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.02.2018 позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху. Позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 10 днів з дня отримання даної ухвали.

Позивач не усунув недоліки позовної заяви у наданий йому для цього строк, у зв'язку з чим ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.02.2018 позовну заяву ОСОБА_1 повернено позивачу з усіма доданими до неї матеріалами.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.05.2018 скасовано ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.02.2018 та справу направлено для продовження розгляду в суд першої інстанції.

11.06.2018 ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі.

Під час підготовчого провадження судом було вчинено ряд дій процесуального характеру.

Протокольною ухвалою суду від 04.07.2018 задоволено заяву ОСОБА_1 про зменшення позовних вимог у частині зобов'язання КП “ЖЕО №1 та КП “ЖЕО №4” здійснити перерахунок плати за житлово-комунальні послуги з 25.07.2017 з виплатою зайво сплачених коштів споживачам та клопотання про допит свідків ОСОБА_6 і ОСОБА_7

Ухвалою суду від 23.07.2018 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду у зв’язку із пропущенням строків звернення до суду (а.с.235-236 т.1).

Ухвалою суду від 23.07.2018 залучено до участі у справі КП “ЖЕО №1 та КП “ЖЕО №4” як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог, щодо предмета спору, на стороні відповідача (а.с.237-238 т.1).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07.08.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (а.с.35-36 т.2).

Під час судового розгляду протокольною ухвалою суду від 06.09.2018 задоволено клопотання позивача про надання йому можливості скористатися правовою допомогою фахівця в галузі права.

10.09.2018 через канцелярію суду позивачем подано заяву про відвід судді та секретаря судового засідання у даній справі.

10.09.2018 ухвалою суду провадження у справі зупинено для вирішення питання про відвід судді.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12.09.2018 відмовлено у задоволенні заяви позивача про відвід судді у справі.

13.09.2018 ухвалою суду поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 26.09.2018 відмовлено у задоволенні заяви позивача про відвід секретаря судового засідання.

26.09.2018 через канцелярію суду позивач подав заяву про відвід судді у даній справі.

До вирішення питання про відвід судді ухвалою суду від 26.09.2018 провадження у справі зупинено.

Ухвалою суду від 28.09.2018 відмовлено у задоволенні заяви позивача про відвід судді у справі.

01.10.2018 ухвалою суду поновлено провадження у справі.

10.10.2018 через канцелярію суду надійшли заяви ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 про вступ у справу у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.10.2018 відмовлено у задоволенні даних заяв.

10.10.2018 через канцелярію суду надійшло клопотання представника позивача про призначення судово-економічної експертизи у даній справі.

Протокольною ухвалою суду від 10.10.2018 залишено без розгляду клопотання представника позивача про призначення судово-економічної експертизи відповідно до ч.4 ст.180 КАС України, оскільки вказане клопотання подане після закриття підготовчого засідання.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 25.07.2017 Виконавчим комітетом Калуської міської ради затверджено рішення «Про затвердження тарифів на послуги утримання будинків, споруд та прибудинкових територій м.Калуш» №162. Позивач вважає, що прийняте рішення не відповідає вимогам чинного законодавства України, а також прийняте з порушенням встановленої законом процедури. Зокрема, не надано економічно обґрунтування тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, КП “ЖЕО №1 та КП “ЖЕО №4” не доведено до споживачів обсяг виконаних робіт з утримання будинків перед тим, як застосовано нові тарифи. Крім того, не встановлено побудинковий тариф, що призвело до непрозорих умов надання послуг КП “ЖЕО №1 і КП “ЖЕО №4” та нечіткого обліку витрат по кожному окремому будинку. Вважає рішення Виконавчого комітету Калуської міської ради №162 від 25.07.2017 протиправним, а тому звернулася з даним позовом до суду.

Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив позов задоволити і скасувати рішення з підстав, наведених у позовній заяві.

Відповідач скористався своїм правом подання відзиву на позов (а.с.141-144), що надійшов на адресу суду 02.07.2018, в якому проти позову заперечив наступних підстав. Зазначив, що позивач не надав підтвердження звернення до КП “ЖЕО №1 та КП “ЖЕО №4” з проханням здійснити перерахунок розміру оплати за послуги з утримання будинків та споруд і прибудинкових територій і разі перерви у їх наданні, ненаданні або наданні у неповному обсязі. Крім того, позивачем не вказано, яке відношення він має до КП “ЖЕО №1 та КП “ЖЕО №4”. Відповідач вказав, що комунальні підприємства КП “ЖЕО №1 та КП “ЖЕО №4” оприлюднили інформацію по зміні тарифів на інформаційних стендах житлових будинків та у газеті «Дзвони Підгір’я» №20 за 19.05.2017. Також 23.06.2017 відбувся круглий стіл по обговоренню питання зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на який було запрошено усіх мешканців житлових будинків та ЗМІ. Відповідно до рішення виконавчого комітету тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для кожного будинку в м.Калуш розраховано відповідно до вимог чинного законодавства. Поряд з тим, відповідач зазначив, що позивач звернувся до суду з адміністративним позовом після закінчення строків встановлених законом на звернення з позовом до адміністративного суду.

Позивач на адресу суд 04.07.2018 подав заперечення на відзив на позовну заяву (т.2 а.с.178-180), в якому зазначив, що твердження відповідача про залишення адміністративного позову без розгляду з підстав пропуску строку звернення з позовом до адміністративного суду є безпідставним.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, наведених у відзиві на позов, в задоволенні позову просив відмовити.

Представник третьої особи КП “ЖЕО №1” на адресу суду 20.08.2018 (т.2 а.с.59-62) надав письмове пояснення, в якому проти позову заперечив. Зазначив, що КП «ЖЕО №1» є юридичною особою, що діє на принципах самоокупності з частковим фінансуванням з бюджету і підпорядковується Калуській міській раді. Свою діяльність здійснює відповідно до Статуту підприємства, основним предметом діяльності якого є технічне обслуговування будинків і споруд та прибудинкових територій. Послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій відносяться до житлово-комунальних, відповідно до ст.13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги». Тарифи на послуги КП «ЖЕО №1» сформувало відповідно до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України .№ 869 від 01.06.2011, згідно постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» №515 від 17.07.2015 та на основі економічно обгрунтованих витрат з урахуванням планового прибутку в розмірі 2% та податку на додану вартість. Необхідність зміни тарифу виникла у зв’язку із зміною нормативної бази (наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №603 «Про затвердження норм часу та матеріально - технічних ресурсів, норм обслуговування для робітників при утриманні будинків, споруд і прибудинкових територій» від 25.12.2013; крім того, збільшилася вартість технічного обслуговування ліфтів на 37,7% (з 367,87 грн. за обслуговування одного ліфта до 506,47 грн.); збільшено тариф на вивезення твердих побутових відходів на 66,8% (з 33,99 грн за 1 м.куб. до 56,68 грн.); зріс рівень мінімальної заробітної плати на 182% (з 1134.00грн. до 3200.00 грн.); змінено ставку єдиного соціального внеску (зміни в Податковому кодексі України з 01.01.2016 - 22%); зросли ціни на електроенергію в 4,6 рази (з 0,3648 грн. кВт/год. до 1,68 грн.); зросли ціни на паливно-мастильні матеріали та інші матеріали у порівнянні з 2013 роком на 97%. Діючі з травня 2013 року тарифи на вказані послуги, які були розраховані на рівні витрат 2012 року відшкодовували 59% собівартості підприємства та були не самоокупними, в результаті чого підприємство отримало збитки на суму 1533,2 тисяч гривень за 2016 рік. На підставі вищенаведеного та керуючись чинним законодавством виникла необхідність затвердити нові тарифи. КП «ЖЕО №1» здійснило розрахунки економічно-обгрунтоованих витрат на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо за кожним будинком, залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно - гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до вказаного вище Порядку із внесеними змінами та подало на розгляд до органів місцевого самоврядування. Внаслідок цього було перевірено правомірність розрахунку тарифу аудиторською фірмою. Зазначив, що протягом п’яти робочих днів з дати подання відповідних розрахунків до виконкому, КП «ЖЕО №1» проінформувало споживачів про намір здійснити зміну розміру тарифу, а саме: 18 травня 2017 року в кожному житловому будинку, зокрема на інформаційних стендах, у під’їздах та біля них, в адмінприміщенні було розміщено інформацію про перелік послуг, структуру нового тарифу, період та строки надання зміни тарифів з обгрунтуванням його необхідності та врахування відповідної позиції територіальної громади відповідно до Наказу Міністерства регіонального розвитку № 390 від 30.07.2012. 19 травня 2017 року така інформація була розміщена в газеті «Дзвони Підгір’я» № 20. Всі пропозиції та зауваження від споживачів приймалися до 3 червня 2017 року. Такі зауваження та пропозиції були зареєстровані в КП «ЖЕО №1», розглянуті у встановлений законом термін. 14 червня 2017 року КП «ЖЕО №1» повідомило листом міського голову м. Калуш про розгляд всіх зауважень та пропозицій. Таким чином, КП «ЖЕО №1» дотримало процедуру прийняття оскаржуваного рішення, крім того, як вбачається з аудиторського звіту, тарифи є заниженими. Враховуючи наведене, просив у задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи КП “ЖЕО №4” на адресу суду 20.08.2018 (т.2 а.с.45-48) надав письмове пояснення, в якому проти позову заперечив. Зазначив, що відповідно до статутних документів КП «ЖЕО №4» здійснює свою діяльність з метою забезпечення утримання житлового фонду та нежитлових приміщень. КП «ЖЕО №4» зареєстровало усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань щодо заміни тарифів на послуги утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, та надано обґрунтовані пояснення. Зазначив, що від мешканців проживаючих ІНФОРМАЦІЯ_1 не надходило жодних пропозицій чи зауважень щодо зміни тарифів. Згідно аудиторського звіту стосовно порядку розрахунків зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій № 24 від 17.05.2017 враховано зміну відсотку накладних витрат із 41,5 % на 40,29 %, що є складовою тарифів та зроблений перерахунок тарифів по кожному будинку. Тариф на послуги розраховано згідно Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 та згідно постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2015 «Про внесення змін до порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» на основі економічно обґрунтованих планових (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку в розмірі 2 % та податку на додану вартість. Необхідність зміни тарифів виникла у зв’язку із наступними чинниками: збільшення вартості технічного обслуговування ліфтів на 37,7% (з 367,87 гри. за один ліфт до 506,47 три. за один ліфі ); збільшення тарифу па вивезення побутових відходів на 66,8% (з 33,99 гри. за 1 м. куб. до 56,68 гри. за 1 м. куб.);зростання рівня мінімальної заробітної платті на 182 % (з 1 134,00 гри. до 3200,00 гри.); зміна ставки єдиною соціального внеску (зміни ставки в Податковому кодексі України з 01.01.2016 -22%); зростання ціни па електроенергію в 4,6 рази (з 0,3648 грн./Квт/год. до 1,68 грн./Квт/год.); зростання ціни на паливно-мастильні матеріали та інші матеріали у порівнянні з 2013 роком на 97%. Зазначив, що попередній тариф, діючий з травня 2013 року на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який був розрахований на рівні витрат 2012 року, відшкодовував 54% собівартості підприємства та не був самоокупним. На підставі вищенаведеного та керуючись чинним законодавством виникла необхідність затвердити новий тариф. КП «ЖЕО №4» здійснило розрахунки, економічно-обґрунтованих витрат на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо на кожний будинок, залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг та подало на розгляд до органів місцевого самоврядування. Внаслідок цього було перевірено правомірність розрахунку тарифу аудиторською службою. Протягом 5-ти робочих днів з дати подання відповідних розрахунків до виконкому проінформовано споживачів про намір здійснити зміну тарифів. В кожному будинку, зокрема на інформаційних стендах, у під’їздах та біля них і в адмінприміщенні ЖЕО було розміщено інформацію про перелік послуг, структуру нового тарифу, період та строки надання зміни тарифів. 12 травня 2017 року така інформація була розміщена у газеті «Дзвони Підгір’я» № 19. Всі зауваження та пропозиції приймалися до 31.05.2017. 14 червня 2017 року КП «ЖЕО №4» повідомило міського голову про розгляд усіх зауважень і звернень. З огляду на зазначене, просив у задоволення позову відмовити.

Свідок ОСОБА_7 показала суду, що відповідачем не було доведено до жителів м.Калуша інформацію про підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги у 2017 році. Підняття тарифів здійснено необґрунтовано, витрати на заробітну плату, транспортні витрати не мали вплинути на підвищення даних тарифів.

Свідок ОСОБА_6 суду показала, що тарифи нараховані необгрунтовано, оскільки відсутні паспорти будинків та прибудинкових територій, у договорах мешканців міста та ЖЕО відсутні перелік послуг, які надаються.

Розглянувши позовну заяву, відзив на позов, заперечення на відзив, пояснення третіх осіб, заслухавши пояснення представників сторін, показання свідків, дослідивши та оцінивши подані докази, суд встановив наступне.

25.07.2017 виконавчий комітет Калуської міської ради прийняв рішення №162 "Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші", згідно пункту 1 якого встановлено загальний розмір тарифу (з ПДВ) для кожного конкретного будинку, перелік послуг, що входять до складу послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкових територій, що надаватимуться в кожному конкретному будинку, їх вартість, періодичність та строки надання послуги виконавцями: комунальним підприємством «ЖЕО №1» та комунальним підприємством «ЖЕО №4» згідно з додатками 1, 2.

Зокрема, структура тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій включала в себе перелік таких послуг: прибирання прибудинкових територій, прибирання сходових кліток (1-поверх); вивезення побутових відходів (перевезення та захоронення); прибирання підвалу, технічних поверхів та покрівлі; технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем: холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення; зливної каналізації та ліквідації аварій у внутрішньоквартирних мережах; технічне обслуговування та поточний ремонт мереж електропостачання; обслуговування димовентиляційних каналів; поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків; прибирання снігу, посипання призначеної для проходу частини прибудинкової території протиожеледними сумішами; освітлення місць загального користування (підїзди будинку); технічне обслуговування ліфтів; енергопостачання для ліфтів. Окрім цього, визначено періодичність та строки надання послуг, та загальний розмір тарифу для кожного конкретного будинку.

Вулиця Б.Хмельницького, 8 у м.Калуш, в якому зареєстровано місце проживання позивача, віднесена до обслуговування КП «ЖЕО №4», який з позивачем уклав договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що підтверджується копією відповідного договору (т.1 а.с.197-199), а тому нові тарифи, затверджені рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради №162 від 25.07.2017, поширюються на споживачів комунальних послуг за вказаною адресою.

До прийнятті оскаржуваного рішення КП «ЖЕО №1» здійснило розрахунки економічно обґрунтованих витрат на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо за кожним будинком та листом №338 від 16.05.2017 подало їх на розгляд до органів місцевого самоврядування (а.с.89 т.2).

Аналогічно, КП «ЖЕО №4» звернулося до міського голови м.Калуш з поданням за №205 від 15.05.2017 про розгляд та затвердження переліку послуг та структуру тарифу на послуги з утримання будинків та споруд і прибудинкових територій окремо за кожним будинком (а.с.204 т.1, а.с.5, 49 т.2).

17.05.2017 ТзОВ АК «Альфа-Аудит ЛТД» на підставі укладеного договору з КП «ЖЕО №1» надано аудиторський звіт з виконання погоджених процедур стосовно порядку зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за №23 (а.с.90-104 т.2) та підставі укладеного договору з КП «ЖЕО №4» - аудиторський звіт №24 (а.с.209-226 т.1, а.с.10-26 т.2).

12.05.2017 інформація про зміну тарифів КП «ЖЕО №4» була розміщена у газеті «Дзвони Підгір’я» №19 (а.с.28-32 т.2).

19.05.2017 вказана інформація була розміщена також КП «ЖЕО №1» у газеті «Дзвони Підгір’я» №20 (а.с.148-152 т.1, а.с.105-108 т.2).

На адресу КП “ЖЕО №1 та КП “ЖЕО №4” надійшли зауваження та пропозиції щодо оприлюднених тарифів на житлово-комунальні послуги (а.с.128 т.1, а.с.76, 79, 82-83 т.2), на які надано обгрунтовану відповідь та частково враховано і внесено відповідні зміни до зазначених тарифів (т.1 а.с.129-130, т.2 а.с.7-9, 54-55).

14.06.2017 КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» повідомили міського голову м.Калуш про розгляд усіх зауважень та звернень, які надійшли на їх адресу від мешканців будинків (а.с. 6, 53, 75, 77-78, 80-81, 84-88 т.2).

23.06.2017 у палаці культури «Мінерал» відбувся круглий стіл по обговоренню питання зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (т.1 а.с.163).

А 25.07.2017 Виконавчим комітетом Калуської міської ради було прийнято оскаржуване рішення.

Вважаючи вказане рішення протиправним, прийнятим в порушення вимог чинного законодавства, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

При вирішенні даного спору суд виходив наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки визначає Закон України «Про житлово-комунальні послуги» №1875 від 24.06.2004 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» житлово-комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Згідно із частиною 1 статті 3 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» предметом регулювання цього Закону є правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг.

Законодавство України у сфері житлово-комунальних послуг базується на Конституції України і складається з нормативно-правових актів у галузі цивільного, житлового законодавства, цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері житлово-комунальних послуг (частина 1 статті 4 цього Закону).

Перелік учасників договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг регламентований статтею 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», частиною 2 якої встановлено, що учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник.

Згідно частини 1 статті 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: 1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом (частина 2 статті 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).

Так, частиною 1 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить, зокрема, встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.

В свою чергу, відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Таким чином, з огляду на зазначене виконавчий комітет Калуської міської ради як орган місцевого самоврядування мав право затверджувати тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші, яке було ним реалізоване 25.07.2017 шляхом прийняття оскаржуваного рішення №162.

Порядок формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги регламентований статтею 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

Так, порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України (частина 1 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).

Відповідно до частини 2 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів. Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням їх необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад розробляється і затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 30.07.2012 № 390, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2012 року за № 1380/21692, затверджено Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Вищевказаний Порядок №390 визначає механізм доведення суб'єктами господарювання, що виробляють або надають житлово-комунальні послуги (далі - суб'єкти господарювання), до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахування відповідної позиції територіальних громад при встановленні уповноваженими органами тарифів на житлово-комунальні послуги.

Відповідно до пункту 2.1 Порядку №390 суб'єкти господарювання здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

Протягом п'яти робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, суб'єкти господарювання інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів за визначеними цим Порядком способами (пункту 2.2 Порядку №390).

Згідно з пунктом 2.4 Порядку №390 суб'єктами господарювання, що надають послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір тарифу (з податком на додану вартість) для кожного конкретного будинку; перелік послуг, що входять до складу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаватимуться в кожному конкретному будинку, та їх вартість; періодичність та строки надання послуг; обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планового економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу, визначення відсотка зростання основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, матеріалів), визначення відсотка підвищення тарифу тощо); інша додаткова інформація, визначена суб'єктом господарювання та/або органом, уповноваженим встановлювати тарифи.

Зазначена інформація доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), в друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті суб'єкта господарювання (за наявності) та в кожному конкретному будинку (на прибудинковій території), зокрема на інформаційних стендах у під'їздах будинків та біля них. Суб'єкт господарювання додатково може також доводити до відома споживачів інформацію за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.

Про затвердження Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад

Відповідно до пункту 2.5 Порядку N390 суб’єктами господарювання, що надають послуги з вивезення побутових відходів до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір тарифу для кожного виду побутових відходів та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); періодичність надання послуги; обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планового економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу, зазначення відсотка зростання основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливо-мастильних матеріалів), визначення відсотка підвищення тарифу тощо).

Зазначена інформація доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті суб’єкта господарювання (за наявності) та, за необхідності, на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування, балансоутримувачів багатоквартирних будинків. Суб’єкт господарювання додатково може також доводити до відома споживачів інформацію за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.

Судом встановлено, що КП «ЖЕО №1» здійснило розрахунки економічно обґрунтованих витрат на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо за кожним будинком та листом №338 від 16.05.2017 подало їх на розгляд до органів місцевого самоврядування (а.с.89 т.2).

Аналогічно, КП «ЖЕО №4» звернулося до міського голови м.Калуш з поданням за №205 від 15.05.2017, в якому надало структуру тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та просило розглянути та дати на затвердження виконавчому комітету Калуської міської ради перелік послуг та структуру тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо за кожним будинком. (а.с.204 т.1, а.с.5, 49 т.2).

При цьому, інформація про зміну тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій була розміщена КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» в друкованому засобі масової інформації - газеті «Дзвони Підгір'я», що підтверджується наявними в справі копіями вказаного видання від 12.05.2017 №19 та від 19.05.2017 №20 (а.с.148-152 т.1, а.с.28-32, 105-108 т.2). Одночасно із структурою тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій було також опубліковано обґрунтування необхідності зміни наведених тарифів.

Окрім цього, представники третіх осіб повідомили суд, що у кожному житловому будинку, зокрема на інформаційних стендах, у під'їздах та коло них було розміщено інформацію про перелік послуг, структуру нового тарифу, періоди та строки надання зміни тарифів з обґрунтуванням його необхідності, та врахування відповідних пропозицій.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що інформація про зміну тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, на вивезення побутових відходів КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» була доведення до відома споживачів шляхом обрання основного способу - через друкований засіб масової інформації, що відповідає вимогам чинного законодавства. А тому суд відхиляє доводи позивача про не доведення даної інформації до споживачів послуг шляхом розміщення інформації на кожному конкретному будинку, зокрема на інформаційних стендах у під’їздах будинків та біля них.

Пунктом 2.8 Порядку №390 встановлено, що у процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань підлягають реєстрації та обов'язковому розгляду суб'єктом господарювання. Зауваження і пропозицій, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду суб'єкту господарювання. За результатами такого розгляду суб'єкт господарювання приймає рішення про їх урахування чи відхилення.

Відповідно до пункту 2.9 Порядку №390 суб'єкт господарювання в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень суб'єктом господарювання надаються споживачеві обґрунтовані пояснення.

Згідно пункту 2.11 Порядку №390 у разі відсутності пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань або вмотивованого їх відхилення, суб'єкт господарювання письмово сповіщає про це орган, уповноважений встановлювати тарифи.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється суб'єктом господарювання, але він не може бути меншим за 14 календарних днів та більшим ніж 20 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на житлово-комунальні послуги (пункту 2.12 Порядку №390).

Пунктом 2.15 Порядку №390 визначено, що процедура доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до суб'єкта господарювання/органу, уповноваженому встановлювати тарифи протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.

На виконання вищевказаних положень Порядку №390 КП “ЖЕО №1 та КП “ЖЕО №4” приймали від фізичних та юридичних осіб зауваження та пропозиції щодо тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (а.с.128 т.1, а.с.76, 79, 82-83 т.2), на які надавали обгрунтовану відповідь (а.с.129-130 т.1, а.с.7-9, 54-55 т.2).

14.06.2017 КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» повідомили міського голову м.Калуш про розгляд усіх зауважень та звернень, які надійшли на їх адресу від мешканців будинків (а.с. 6, 53, 75, 77-78, 80-81, 84-88 т.2).

Зокрема, КП «ЖЕО №4» врахувало зауваження та пропозиції мешканців будинків №6 на вул. Молодіжна, №1 на вул. Стуса та виключило з переліку послуг по даних будинках таку послугу як прибирання сходових кліток (перший поверх).

В матеріалах справи також міститься витяг з офіційного веб-сайту Калуської міської ради про оголошення в розділі «Новини» щодо проведення 23.06.2017 об 11:00 год. в палаці культури «Мінерал» круглого столу з питань зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші, до участі в якому запрошено громадськість міста (т.1 а.с.163).

За вказаних обставин, доводи позивача про недотримання Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, а також про неопублікування заздалегідь проекту рішення виконавчого комітету Калуської міської ради від 25.07.2017 року за №162 "Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші" та непроведення громадських слухань із зазначених питань, суд вважає безпідставними.

Надаючи оцінку економічного обґрунтування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 3 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання). При встановленні цін/тарифів на послуги, які виробляються суб'єктами природних монополій, діяльність яких регулюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до законодавства, повноваження органів місцевого самоврядування поширюються виключно на тариф (складову тарифу), який (яка) не підлягає встановленню цими національними комісіями.

У разі встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, орган, який їх затвердив, зобов'язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між встановленим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг (частина 4 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).

Згідно частини 7 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» центральні органи виконавчої влади, національні комісії, що здійснюють державне регулювання у відповідній сфері, несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень. Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається.

Частиною 10 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що у разі зміни протягом строку дії цін/тарифів обсягу окремих складових економічно обґрунтованих витрат з причин, які не залежать від виконавця/виробника, зокрема, збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, виконавці/виробники проводять коригування встановлених цін/тарифів на житлово-комунальні послуги і подають на затвердження до органу, уповноваженого здійснювати встановлення таких цін/тарифів. При цьому перерахунок цін/тарифів може проводитися шляхом коригування лише тих складових структури цін/тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення. При коригуванні додатково враховується компенсація втрат (або вилучення необґрунтовано отриманих прибутків) від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат ціни/тарифу в період до встановлення скоригованих цін/тарифів.

Розмір плати за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій встановлюється залежно від капітальності, рівня облаштування та благоустрою (частина 4 статті 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 затверджено Порядок формування формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Цей Порядок №869 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначає механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і поширюється на суб'єктів господарювання всіх форм власності, які надають послуги (далі - виконавці), суб'єктів господарювання всіх форм власності, що спеціалізуються на виконанні окремих послуг, на умовах субпідрядних договорів з виконавцями (далі - субпідрядники), органи місцевого самоврядування, власників, орендарів житлових будинків (гуртожитків), власників (наймачів) квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках).

Згідно з пунктом 2 Порядку №869 тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - тариф на послуги) є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку.

Тариф на послуги враховує вартість отриманих послуг з централізованого постачання холодної води (з урахуванням втрат та витрат води у внутрішньобудинкових системах), водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) в обсягах, визначених за приладами обліку або відповідно до ОСОБА_10 розроблення технологічних нормативів використання питної води житлово-експлуатаційними підприємствами та організаціями, затвердженої в установленому порядку.

Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.

З власниками (наймачами) квартир (житлових приміщень у гуртожитку) та власниками, орендарями нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) укладається договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - договір про надання послуг).

Послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід'ємною частиною договору про надання послуг.

Відповідно до пункту 3 Порядку №869 під час установлення тарифу на послуги необхідно забезпечувати прозорість визначення вартості усіх послуг з розрахунку на 1 кв. метр загальної площі квартири, житлового приміщення у гуртожитку та нежитлового приміщення у житловому будинку (гуртожитку).

Суд враховує те, що КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» у зв’язку із зміною окремих складових економічно обґрунтованих витрат з причин, які не залежать від виконавця/виробника (збільшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення цін на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, збільшення вартості технічного обслуговування ліфтів, збільшення тарифу на вивезення побутових відходів, зростання цін на електроенергію, на паливно-мастильні матеріали тощо) було проведено коригування встановлених тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в м.Калуші, оскільки попередні тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджені рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради №82 від 18.04.2013, були розраховані на рівні витрат 2012 року.

Судом враховано доводи відповідача та пояснення третіх осіб, які не заявлять самостійних вимог на стороні відповідача, про те, що прийняття за період з 2014 по 2017 роки Верховною Радою України та Урядом України Законів і Постанов, що є обов'язковими до виконання для всіх суб'єктів господарювання в країні, зумовили зростання виробничих витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що, відповідно, викликало необхідність коригування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Так, відбулося зростання мінімальної заробітної плати відносно мінімальної заробітної плати 2014 року з 1218,00 грн. до 3200,00 грн. у 2017 році.

Також Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняла постанову №220 від 26.02.2015 щодо поетапного підвищення тарифів на електроенергію для населення. Зазначене підвищення передбачає п'ять етапів, що почалися з 1 квітня 2015 року. Останній, 5-й етап, почав діяти з 1 березня 2017 року. Відтак, відбулося збільшення більш ніж у 5 разів (498%) тарифів на електроенергію що відпускається населенню (з 0,3372 грн. за кВт/год до 1,68 грн. за кВт/год з ПДВ).

Для виконання погоджених процедур стосовно порядку розрахунків зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» уклали з ТзОВ Аудиторською компанією «Альфа-Аудит ЛТД» договори про виконання погоджених процедур стосовно порядку розрахунків зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території.

Аудиторською компанією було підготовлено аудиторські звіти з виконання погоджених процедур стосовно порядку розрахунків зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» №23 від 17.05.2017 та №24 від 17.05.2017 відповідно (а.с. 90-104 т.1, а.с. 209-225 т.2).

У пункті 7 аудиторського звіту по КП «ЖЕО №1» №23 від 17.05.2017 та в пункті 7 аудиторського звіту по КП «ЖЕО №4» №24 від 17.05.2017 зазначено, що за існуючих умов та за дійсного стану відображення інформації на рахунках бухгалтерського обліку у системі ведення обліку 1С об’єктивно є неможливим встановити, наскільки достовірно розраховано підприємствами проекти нових тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

При цьому, зроблено висновки, що розраховані КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій не є завищеними. Також зазначено, що такі тарифи не можуть бути визнані економічно обґрунтованими, оскільки вони розраховані на базі занижених значень матеріальних витрат, витрат на електричну енергію, на окремі види послуг сторонніх організацій і у певній перспективі не зможуть покрити усіх майбутніх витрат, які неодмінно буде мати КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» в процесі здійснення виробничої діяльності та виконання статутних завдань.

Відтак, враховуючи наведені висновки аудиторських звітів №23 та №24 від 17.05.2017, суд дійшов висновку про економічну необгрутованість розроблених тарифів на на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

При цьому, представник КП «ЖЕО №4» в судовому засіданні пояснив, що підприємством було враховано висновки аудиторського звіту №24 від 17.05.2017 та відкориговано розраховані тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

З цього приводу суд зазначає наступне.

Згідно із пунктом 5 Порядку формування формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі Порядок №869) калькуляційною одиницею є 1 кв. метр загальної площі, що перебуває у власності або наймі фізичної чи юридичної особи.

В пункті 6 Порядку №869 передбачено, що під час розрахунку нормативних витрат виконавцем та субпідрядником враховуються: середньомісячні витрати з оплати праці (далі - заробітна плата) та середньомісячні матеріальні витрати на рік окремо за статтями експлуатаційних витрат; плановані трудовитрати, що не можуть перевищувати розмір, передбачений нормами часу та нормами обслуговування для робітників і виробничого персоналу, що встановлюються Мінрегіоном.

Під час планування організації робіт, пов'язаних з наданням послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на умовах субпідряду, розрахунок витрат здійснюється субпідрядником з дотриманням вимог цього Порядку.

Згідно з пунктами 7, 8, 9, 11, 16, 17, 18, 20, 22, 23 Порядку №869 витрати з прибирання прибудинкової території, витрати з прибирання сходових кліток, витрати з вивезення побутових відходів, витрати з технічного обслуговування ліфтів, витрати з обслуговування димових та вентиляційних каналів,вартість робіт з технічного обслуговування та поточного ремонту мереж електропостачання, витрати з проведення поточного ремонту конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення та зливової каналізації, витрати на прибирання і вивезення снігу, посипання призначеної для проходу та проїзду частини прибудинкової території протиожеледними сумішами (зимове прибирання), витрати з освітлення місць загального користування, витрати з енергопостачання для ліфтів розраховуються відповідно за визначеними формулами з урахуванням площ прибудинкової території та площ сходових кліток, яка прибирається механізованим способом, сумарна загальна площа (зазначена у технічному паспорті житлового будинку (гуртожитку) квартир (житлових приміщень у гуртожитку) (якщо в технічному паспорті житлового будинку (гуртожитку) не відображені та невідкореговані площі, необхідні для розрахунку тарифу на послуги, застосовуються площі, які зазначені в актах, складених за результатами проведених обмірів житлового фонду), сумарна загальна площа квартир (житлових приміщень у гуртожитку), нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) (крім квартир (житлових приміщень у гуртожитку) та нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) першого поверху).

Наведені положення нормативного акту вказують на те, що при розрахунку тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій враховуються площі квартир, будинків, нежитлових приміщень, прибудинкової території тощо.

В судовому засіданні представники КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» підтвердили про відсутність у підприємств технічних паспортів на всі будинки, на прибудинкові території, а також про відсутність актів обмірів будинків, технічна документація на які виготовлена ще за часів УРСР.

За таких обставин, розрахунок тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, виконаний КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» за відсутності відповідної технічної документації щодо площ суд вважає таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства України.

Відповідно до частини 9 статті 265 КАС України суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним та нечинним повністю або в окремій його частині.

З урахуванням наведеного, позов слід задоволити та визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Калуської міської ради “Про затвердження тарифів на послуги та утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші” №162 від 25.07.2017 року.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.265 КАС України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили. Нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, інших витрат не поніс, відсутні підстави щодо розподілу судових витрат.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 264, 265, 295, 297, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Калуської міської ради за №162 “Про затвердження тарифів на послуги та утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші” від 25.07.2017, з моменту набрання рішенням суду законної сили .

Зобов’язати Виконавчий комітет Калуської міської ради опублікувати резолютивну частину даного рішення у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням суду законної сили.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

ОСОБА _1 (номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, вул.Б.Хмельницького, 8/2, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77300);

Виконавчий комітет Калуської міської ради (код ЄДРПОУ 04054300, вул.Івана Франка, 1, м.Калуш, Івано-Франківська область, 77300);

КП "ЖЕО №1" (код ЄДРПОУ 32177260, вул.Грушевського, 54, м.Калуш, Івано-Франківська область, 77300);

КП "ЖЕО №4" (код ЄДРПОУ 32177228, вул.Пушкіна, 9а, м.Калуш, Івано-Франківська область, 77300);

Суддя Лучко О.О.

Рішення в повному обсязі складене 22 жовтня 2018 р.

Джерело: ЄДРСР 77299101
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку