open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 2а-4053/10/1270
Моніторити
Постанова /18.10.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /21.08.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.02.2014/ Луганський окружний адміністративний суд Судовий наказ /28.11.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Судовий наказ /15.09.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Судовий наказ /17.08.2010/ Луганський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 2а-4053/10/1270
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /18.10.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /21.08.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.04.2017/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.02.2014/ Луганський окружний адміністративний суд Судовий наказ /28.11.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Судовий наказ /15.09.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.08.2011/ Донецький апеляційний адміністративний суд Судовий наказ /17.08.2010/ Луганський окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

Іменем України

18 жовтня 2018 року

Київ

справа №2а-4053/10/1270

адміністративне провадження №К/9901/16757/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Гімона М.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №2а-4053/10/1270

за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Свердловську Луганської області до Державного підприємства "Свердловантрацит" про стягнення заборгованості по страхових внесках, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Свердловантрацит» на ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 23 травня 2017 року, постановлену головуючим суддею Пляшковою К. О.., та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: судді-доповідача Шишова О.О., суддів Сіваченка І.В., Чебанова О.О., за заявою Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Сєвєродонецьку Луганської області про заміну сторони виконавчого провадження у справі,

в с т а н о в и в :

У травні 2010 року Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Свердловську Луганської області звернулось до суду з позовом до Державного підприємства "Свердловантрацит" про стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків у розмірі 1270261,74 грн. та пені у розмірі 31598,52 грн..

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 17 серпня 2010 року позов задоволено. Стягнуто з Державного підприємства "Свердловантрацит" на користь відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м. Сверловську Луганської області заборгованість зі сплати страхових внесків (недоїмка) у розмірі 1270261,74 грн. та нараховану пеню у розмірі 31598,52 грн.

У травні 2017 року Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Сєвєродонецьку Луганської області звернулось до Луганського окружного адміністративного суду з заявою про заміну сторони у виконавчому провадженні по справі № 2а-4053/10/1270, а саме Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Свердловську Луганської області на Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Сєвєродонецьку Луганської області.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 23 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2017 року, заяву задоволено.

Замінено у виконавчому провадженні з виконання виконавчого листа у справі № 2а-4053/10/1270, виданого Луганським окружним адміністративним судом, стягувача з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Свердловську Луганської області (код ЄДРПОУ 25926833) на Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Сєвєродонецьку Луганської області (код ЄДРПОУ 25938871, місцезнаходження: 93404, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, 34).

Устанволено, що згідно листа Довжанського міського відділу державної виконавчої служби від 27.04.2017 № 816/16.9-31 відповідно до даних Автоматизованої системи виконавчого провадження (далі АСВП) на примусовому виконанні у ВДВС Свердловського міського управління юстиції знаходився виконавчий лист № 2а-4053/10/1270 від 17.08.2010 про стягнення боргу в сумі 1301860,26 грн. з Державного підприємства «Свердловантрацит» на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м.Свердловську Луганської області, за яким 09.07.2014 винесено постанову про відкриття виконавчого провадження. Відповідно до наказу Головного управління юстиції у Луганській області від 25.11.2014 № 46-В «Про переміщення органів та установ юстиції у Луганській області» ВДВС Свердловського МУЮ переміщено на контрольовану українською владою територію, однак, всі виконавчі провадження, які перебували на виконанні у Відділі до 01.01.2015 знаходяться на тимчасово окупованій території, за місцем його попередньої реєстрації. На підставі Інструкції з організації примусового виконання рішень відновленню підлягає, зокрема, виконавче провадження, виконання за яким здійснювалося на тимчасово окупованій території.

Задовольняючи заяву про заміну сторони виконавчого провадження суди виходили з того, що наказом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Луганській області від 04.08.2015 № 144 «Про тимчасовий розподіл роботи зі страхувальниками» визначено відділення, якими до закінчення проведення антитерористичної операції у Луганській області, буде забезпечена робота зі страхувальниками тих відділень, які знаходяться на тимчасово окупованій території Луганської області. Згідно з додатком до цього наказу обов'язки Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Свердловську Луганської області з проведення роботи зі страхувальниками покладено на Відділення виконавчої дирекції Фонду в м.Сєвєродонецьку Луганської області, а тому суди дійшли висновку про наявність підстав для заміни сторони з Відділення у м.Свердловську на Відділення в м.Сєвєродонецьку.

У касаційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Свердловантрацит» заявило вимогу про скасування судових рішень та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні заяви.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права. Зокрема, заявник зазначає, що заміна сторони виконавчого провадження на іншу юридичну особу без вибуття сторони виконавчого провадження, без наявності державної реєстрації реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) юридичної особи, що надає підстави для правонаступництва, є неможливим. Вказує, що наданий Фондом наказ Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Луганській області від 04.08.2015 №144 «Про тимчасовий розподіл роботи зі страхувальниками» є розпорядчим документом, який безпосередньо здійснює зміну структуру виконавчої дирекції, а тому не є належним доказом процесуального правонаступництва.

Заперечення на касаційну скаргу не надходили.

Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

У частині першій статті 264 КАС України (в редакції, чинній до 15.12.2017) передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд може замінити сторону виконавчого провадження її правонаступником.

Зі змісту цієї норми вбачається, що під правонаступництвом у виконавчому провадженні необхідно розуміти заміну однієї зі сторін (стягувача або боржника) з переходом прав та обов'язків від правопопередника до іншої особи (правонаступника), що раніше не брали участі у виконавчому провадженні.

Суди встановили, що наказом № 144 визначено відділення, якими до закінчення проведення антитерористичної операції у Луганській області, буде забезпечена робота зі страхувальниками тих відділень, які знаходяться на тимчасово окупованій території, в тому числі проведення роботи зі страхувальниками Відділення Фонду у місті Свердловську покладено на Відділення Фонду у місті Сєвєродонецьку.

Місто Свердловськ Луганської області входить до Переліку населених пунктів, на території яких здійснюється антитерористична операція, який затверджений Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р. На момент розгляду питання заміни сторони виконавчого провадження знаходиться на непідконтрольній Україні території.

Відділення Фонду в місті Свердловську є юридичною особою, включене до ЄДРПОУ за номером 25926833, місцезнаходження юридичної особи: 94800, Луганська область, місто Свердловськ, вулиця Ленінського комсомолу, 1.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України (далі - Фонд) є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

За змістом пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону соціальне страхування здійснюється за принципом законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування.

Згідно з пунктами 2, 8 частини першої статті 7 цього Закону правління Фонду спрямовує і контролює діяльність виконавчої дирекції Фонду та її робочих органів;&lФ;…&? ;; затверджує: статут Фонду; структуру органів Фонду, граничну чисельність працівників, схеми їх посадових окладів, видатки на адміністративно-господарські витрати Фонду (за погодженням із центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення); Порядок призначення, перерахування та проведення страхових виплат; інші нормативно-правові акти та документи, що регламентують діяльність Фонду з виконання його статутних завдань;

Відповідно до частин шостої, сьомої статті 7 цього Закону рішення правління Фонду, прийняте в межах його компетенції, є обов'язковим для виконання, у тому числі всіма страхувальниками та застрахованими особами, яких воно стосується. Рішення правління Фонду оформляється постановою. Постанови правління Фонду підлягають обов'язковому оприлюдненню на офіційному веб-сайті Фонду протягом 20 робочих днів після їх прийняття. Рішення правління Фонду, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

За приписами абзаців третього-шостого Закону України від 11 вересня 2003 року № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторний акт - це: прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом; регуляторний орган - &?о;…&gа; державні спеціалізовані установи та організації, некомерційні самоврядні організації, які здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо ці органи, установи та організації відповідно до своїх повноважень приймають регуляторні акти.

Згідно з підпунктами 2, 8, 81,12 пункту 12 Статуту Фонду, затвердженого постановою правління Фонду від 18 квітня 2000 року № 4 з наступними змінами і доповненням (далі - Статут Фонду) правління Фонду: спрямовує і контролює діяльність виконавчої дирекції Фонду та її робочих органів; &?м;…&? ; ; затверджує: Статут Фонду та зміни до нього; структуру органів Фонду, граничну чисельність працівників, схеми їх посадових окладів, видатки на адміністративно-господарські витрати Фонду (за погодженням із спеціально уповноваженими центральними органами виконавчої влади у сфері фінансів, праці та соціальної політики); нормативні документи, що регламентують внутрішню діяльність Фонду; Типові положення про робочі органи виконавчої дирекції Фонду та зміни до них, положення (статути) про юридичні особи - суб'єкти господарювання за напрямами статутної діяльності Фонду та зміни до них: лікувально-профілактичних закладів, навчально-інформаційних центрів, спеціальних медичних патронажних служб, видавництв; приймає рішення щодо створення окремих юридичних осіб - суб'єктів господарювання за напрямами статутної діяльності Фонду, участі в інших юридичних особах; виконує інші функції, передбачені Статутом Фонду.

За пунктом 24 Статуту Фонду постійно діючим виконавчим органом правління Фонду є виконавча дирекція Фонду, яка є підзвітною правлінню Фонду, проводить свою діяльність від імені Фонду у межах та в порядку, що визначаються його Статутом і Положенням про виконавчу дирекцію Фонду, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду.

Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням. Керівників управлінь і відділень Фонду призначає директор виконавчої дирекції Фонду за погодженням з правлінням Фонду.

Згідно з пунктом 1 Типового положення про відділення виконавчої дирекції Фонду в районах та містах обласного значення, затвердженого постановою правління Фонду від 20 квітня 2001 року № 19, відділення виконавчої дирекції Фонду в районах і містах обласного значення є робочим органом виконавчої дирекції Фонду, що утворюється відповідно до Закону №1105-XIV.

Із встановлених у цій справі обставин випливає, що стягувач - Відділення Фонду у місті Свердловську, на користь якого постановлено рішення про стягнення з ДП "Свердловантрацит" заборгованість зі сплати страхових внесків та пені за несвоєчасну їх сплату, юридично існує, хоча об'єктивно обмежено в реалізації своїх повноважень.

Ці повноваження, як було зазначено вище, на підставі наказу управління виконавчої дирекції Фонду у Луганській області від 4 серпня 2015 року № 144 передані іншому робочому органу Фонду Відділенню Фонду в місті Сєвєродонецьку.

Проте, таке рішення територіального підрозділу Фонду на рівні області не є і не може визнаватися регуляторним актом, позаяк воно було видано не на підставі закону і не в межах компетенції структурного підрозділу органу Фонду на видання актів про встановлення, тимчасову зміну, припинення чи реорганізацію відділень Фонду або обмеження їхніх повноважень чи наділення правоможностями одного відділення замість іншого.

Отже, незаконність надання територіальним управлінням Фонду правоможності Відділенню Фонду у місті Сєвєродонецьку на стягнення пені та заборгованості по сплаті страхових внесків, стягувачем якої за рішенням суду є Відділення Фонду у місті Свердловську, попри можливу доречну спрямованість цього рішення забезпечити погашення недоїмок і пені зі сплати страхових внесків до Фонду страхувальниками, не робить Відділення Фонду у місті Сєвєродонецьку правонаступником сторони виконавчого провадження у справі № 2а-4053/10/1270 замість Відділення Фонду у місті Свердловську.

Таким чином, доводи касаційної скарги про те, що наказ № 144 не є регуляторним актом, не встановлює, не змінює та не припиняє прав та обов'язків для сторін, є обґрунтованими.

Подібний підхід до застосування зазначених норм права Верховний Суд висловив у постановах від 3 квітня 2018 року у справі № 812/10446/13-а, від 7 серпня 2018 року у справі №2а-10471/11/1270.

Відповідно до частин першої та третьої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права; неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Оскільки суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норму процесуального права - частину першу статті 264 КАС (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), постановлені у справі рішення підлягають скасуванню, з прийняттям нового - про відмову у задоволенні заяви.

Керуючись статтями 345, 349, 351, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Свердловантрацит» задовольнити.

Ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 23 травня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2017 року скасувати.

Ухвалити нове рішення.

У задоволенні заяви Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Сєвєродонецьку Луганської області про заміну сторони у виконавчому провадженні по справі № 2а-4053/10/1270 - відмовити.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

Л.Л. Мороз

А.Ю. Бучик

М.М. Гімон ,

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 77248556
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку