ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.09.2018 Справа № 908/1105/18
м. Запоріжжя
Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова Ігоря Сергійовича, при секретарі судового засідання Чернетенко А.С. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Фізичної особи – підприємця ОСОБА_1, 71100, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Новоросійська, 127
до відповідача 1 Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області, 70600, Запорізька область, м. Пологи, вул. Єдності, 32
до відповідача 2 Фермерського господарства виробничого комплексу «Агроленд», 69089, м. Запоріжжя, вул. Бориса Грінченка, буд. 4
про скасування розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки
За участю представників сторін та учасників процесу:
від позивача: ОСОБА_2, адвокат, ордер ЗП№ 052207 від 11.06.2018;
від відповідача 1: ОСОБА_3, довіреність № 05-06/0423 від 31.05.2018;
від відповідача 2: ОСОБА_4, довіреність № 0407-18/1 від 04.07.2018.
Суть спору:
11.06.2018 до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Фізичної особи – підприємця ОСОБА_1, Запорізька область, м. Бердянськ до відповідачів ОСОБА_5 районної державної адміністрації Запорізької області, Запорізька область, м. Пологи та Фермерського господарства виробничого комплексу “Агроленд”, м. Запоріжжя про:
- скасування розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 02.02.2018 № 57 “Про затвердження фермерському господарству виробничому комплексу “Агроленд” технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області та передачу в оренду земельної ділянки;
- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) від 19.03.2018укладений між Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області та Фермерським господарством виробничого комплексу “Агроленд” щодо земельної ділянки площею 44,4 га кадастровий номер 2324283500:06:020:0001, номер запису у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 25429823 (спеціальний розділ) від 21.03.2018.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.06.2018, справу № 908/1105/18 передано на розгляд судді Горохову І.С.
Ухвалою суду від 13.06.2018 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито підготовче провадження у справі № 908/1105/18, присвоєно справі номер провадження 15/62/18. Розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 05.07.2018 о/об 11 год. 00 хв.
Ухвалою від 05.07.2018 розгляд справи відкладався на 30.07.2018.
Ухвалою суду від 26.07.2018, враховуючи перебування судді Горохова І.С. 30.07.2018 у відрядженні, з метою дотримання процесуальних строків, визначених ч. 3 ст. 177 ГПК України, було перенесено підготовче судове засідання з 30.07.2018 на 06.08.2018.
Ухвалою суду від 06.08.2018 продовжено строк розгляду справи на тридцять днів до 12.09.2018, розгляд справи відкладався на 16.08.2018.
Ухвалою суду від 16.08.2018 розгляд справи відкладався на 03.09.2018.
У призначеному судовому засіданні оголошувалась перерва на 11.09.2018.
Судове засідання призначене на 11.09.2018 проводилось в режимі відео конференції, здійснювався звукозапис судового процесу за допомогою звукозаписувального пристрою системи “Оберіг”.
Ухвалою суду від 11.09.2018 було закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/1105/18 до судового розгляду по суті на 21.09.2018.
Розгляд справи відповідно до вимог ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювався за допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме програмно – апаратного комплексу «Оберіг».
Судові засідання 06.08.2018, 16.08.2018, 03.09.2018, 11.09.2018 та 21.09.2018 здійснювались в режимі відеоконференнції та фіксувалися за допомогою звукозаписувального пристрою системи “Оберіг”.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним: 02.02.2018 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області (відповідач 1) прийнято розпорядження, яким було передано в оренду Фермерському господарству виробничого комплексу «Агроленд» (відповідачу 2) строком на 49 років земельну ділянку площею 44 гектари. 19.03.2018 між відповідачем 1 та відповідачем 2 укладено договір оренди земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв). Так позивач вважає, що зазначене розпорядження та укладений договори оренди землі прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, підстав і порядку прийняття відповідних актів, передбачених законом гарантій землекористувача та порушує права позивача, пов'язані з користуванням земельною ділянкою. Обґрунтовуючи позов посилався на ст. 19 Конституції України, ст. ст. 21, 203 Цивільного кодексу України, ст. 152 Земельного кодексу України, ст. 31 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)». Просить позов задовольнити в повному обсязі.
Представник позивача в судовому засіданні 21.09.2018 підтримав заявлені позовні вимоги з урахуванням відповіді на відзиви відповідачів 1, 2 від 19.07.2018, заяви поданої в порядку ч. 3 ст. 46 Господарського процесуального кодексу України від 28.08.2018.
Представник відповідача 1 проти позову заперечив, з підстав зазначених у відзиві за вих. № 1327/05-06 від 02.07.2018 та письмових пояснень по суті спору від 10.07.2018. В обґрунтування зазначив, що 01.09.2014 відповідачем 1 прийняте розпорядження за № 367. Пунктом 4 розпорядження були встановлені певні умови при яких настає право реалізації користування земельною ділянкою площею 44,4 умовних кадастрових гектари. Позивачем не були дотримані умови, визначені розпорядженням, у тому числі строки. Розпорядження було визнане таким, яке втратило чинність, шляхом видання розпорядження від 28.01.2015 № 33. Відповідачем 1 було видано розпорядження № 9 від 19.01.2016 «Про скасування розпоряджень голови Пологівської райдержадміністрації від 28.01.2015 № 33 «Про втрату чинності розпоряджень голови райдержадміністрації». На той час на зазначену земельну ділянку з ФОП ОСОБА_6 був укладений договір оренди, тобто розпорядження були реалізовані. Позивач листом від 29.12.2014 № 130 був повідомлений про настання наслідків у разі невиконання умов розпорядження від 01.09.2014 № 367. 20.07.2015 відповідачем 1 до Пологівського ВП ГУНП у Запорізькій області була подана заява (повідомлення) про самовільне зайняття земельної ділянки, розташованої на території Новоселівської сільської ради. 21.07.2015 заяву було зареєстровано у ЄРДР, про що відповідачі 1 надіслано повідомлення за № 46/903. До липня 2015 року позивач до районної державної адміністрації не звертався. І тільки після відкриття кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12015080320000903 від 21.07.2015 до Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області, почали надходити письмові звернення. Крім того, з доказів, які надавалися позивачем до господарського суду Запорізької області по справі 908/625/16, 01.10.2014 між позивачем та ФОП ОСОБА_7 був укладений договір на виконання робіт або надання послуг, коли та яким чином було сплачено за виконання робіт відповідачу 1 не відомо. Акт прийому-здачі виконаних робіт був укладений 16.10.2015 більше, ніж через календарний рік з дня замовлення виготовлення технічної документації із землеустрою. Відповідачем 1 було здійснене звернення до відділу у Пологівському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області. За результатами розгляду була надана інформація, що у відділі також відсутня технічна документація із землеустрою (лист додається). На думку відповідача 1, позивач не був наділений правом вчиняти будь-які дії щодо використання земельної ділянки, а також вчиняти активні дії по відношенню до чужої власності - замовляти технічну документацію, укладати договори про її розроблення, подавати заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру тощо. На неодноразові звернення позивача надавались відповіді про необхідність отримання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та необхідності подальшого ЇЇ затвердження (копії листів додаються). Ні за дозволом, ні з метою погодження, затвердження технічної документації із землеустрою фізична особа-підприємець ОСОБА_1 до Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області не зверталася, технічна документація нею не надавалася. Просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Представник відповідача 2 проти позову заперечив, з підстав зазначених у відзиві від 26.06.2018. Обґрунтовуючи відзив зазначили, що дійсно, 01.09.2014 відповідачем 1 винесено розпорядження № 367, згідно якого вирішено позивачу надати в оренду земельні частки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП імені Шевченка на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, загальною площею 44,4 умовних кадастрових гектара до 01.11.2025 з розміром орендної плати 4 відсотки від нормативної грошової оцінки землі. У терміни, встановлені розпорядженням, позивач проект договору оренди до Пологівської РДА не подала, договір оренди між відповідачем 1 та позивачем не укладався, право користування не реєструвалося. Отже, факт неподання проекту договору оренди та не укладання договору оренди землі у встановлений в розпорядженні термін свідчить про те, що дане розпорядження втратило чинність в зв'язку з завершенням своєї дії (в даному випадку розпорядження втратило чинність 02.11.2014). Таким чином, доводи позивача про те, що розпорядження № 367 від 01.09.2014 до теперішнього часу є чинним та таким, що підлягає виконанню всіма суб'єктами відповідних правовідносин, є безпідставними. Доводи про те, що позивач без обґрунтування і без доведення поважних причин тривалого ненадання проекту договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, має право в будь-який час реалізувати таке право на укладання такого договору, є хибними. Твердження позивача про те, що на виконання розпорядження № 367 від 01.09.2014, вона та ФОП ОСОБА_7 01.10.2014 уклали договір на виконання робіт або надання послуг щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - викликають обґрунтовані сумніви, оскільки відповідно до ОСОБА_5 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.10.2016, державна реєстрація земельної ділянки виконана на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка виконана ФОП ОСОБА_7 М.1. лише 08.08.2016. Недобросовісність поведінки позивача, як учасника цивільних правовідносин, стала наслідком прийняття Пологівською РДА розпорядження про надання дозволу на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) іншому суб'єкту господарювання та передачу йому земельної ділянки в оренду. Просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В судому засіданні 21.09.2018 судом, в порядку ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення, судом оголошено, що повний текст рішення буде складено протягом 10 днів.
Заслухавши доводи представників сторін та дослідивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.
01.09.2014 головою Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області винесено розпорядження № 367, згідно з п. 2 якого визначено надати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва Фізичній особі – підприємцю ОСОБА_1 земельні частки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені Шевченка на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, загальною площею 44,4 умовних кадастрових гектара (багаторічні насадження), встановивши термін оренди до 01.11.2025 з розміром орендної плати 4 відсотки від нормативної грошової оцінки землі та заборонено зміну виду угідь і використання земельних ділянок не за цільовим призначенням.
Підпунктом 1 п. 4 розпорядження визначено необхідність надання ФОП ОСОБА_1 до Пологівської РДА у двомісячний термін проекту договору оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв).
Підпунктом 3 п. 4 зазначено, що право використання земельної ділянки підлягає реалізації після укладення договору оренди.
02.12.2014 ОСОБА_1 звернулась до Пологівської РДА з пропозицією внести зміни до п. 2 розпорядження Рологівської РДА № 367 від 01.09.2014, а саме змінити строк передачі земельної ділянки в оренду на 30 років, до 2044 року.
29.12.2014 Пологівська РДА листом № 130 повідомила ОСОБА_8 про те, що звернення не може бути задоволено, у зв’язку з невиконанням п. 4.1 розпорядження, а саме: не надання у двомісячний термін до райдержадміністрації проекту договору оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок часток (паїв). Також попереджено, що у разі невиконання вказаного пункту до 01.01.2015 розпорядження вважатиметься таким, що втратило чинність.
28.01.2015 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області винесено постанову № 33 «Про втрату чинності розпоряджень голови райдержадміністрації», зокрема розпорядження від 01.09.2014 № 367.
20.07.2015 Пологівською райдержадміністрацією до Пологівського ВП ГУНП у Запорізькій області була подана заява (повідомлення) про самовільне зайняття земельної ділянки, розташованої на території Новоселівської сільської ради. 21.07.2015 заяву було зареєстровано у Єдиному реєстрі досудових розслідувань за № 12015080320000903, про що до відповідача 1 надійшло повідомлення за № 46/903.
01.09.2015 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області винесено постанову № 275 «Про передачу в оренду фізичній особі - підприємцю ОСОБА_6 земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області», якою вирішено надати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФОП ОСОБА_6 земельну ділянку загальною площею 44,4 умовних кадастрових гектари (багаторічні насадження), встановивши термін оренди до 01.11.2040 року з розміром орендної плати 5 (п'ять) відсотків від нормативної грошової оцінки землі та заборонити зміну виду угідь І використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
29.09.2015 між Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області та Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_6 укладено договір оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв).
20.10.2015 ОСОБА_1 звернулась до Пологівської РДА з запитом про надання документів на підтвердження укладення договору оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) іншій особі, а ніж визначено розпорядженням № 367.
27.10.2015 відповідач 1 повідомив позивача про те, що земельна ділянка передана в оренду іншій особі та укладено договір оренди з фізичною особою – підприємцем ОСОБА_6
07.01.2016 листом Пологівська РДА повідомила позивача про те, що у зв’язку з неотриманням проекту договору земельна ділянка з урахуванням розпорядження № 33 від 28.01.2015 передана в оренду фізичній особі – підприємцю ОСОБА_6
19.01.2016 розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації № 9 скасовано розпорядження голови Пологівської райдержадміністрації від 28.01.2015 № 33 «Про втрату чинності розпоряджень голови райдержадміністрації в частині втрати чинності розпорядження голови райдержадміністрації від 01.09.2014 № 367 «Про передачу в оренду фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельних часток нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області».
08.02.2016 позивач звернулась до Пологівської РДА з проектом договору оренди земельної ділянки, для укладення та подальшої реєстрації. В додатках було зазначено, у т. ч. 3 примірники договору оренди.
29.07.2016 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області винесено постанову № 308 «Про надання згоди фізичній особі - підприємцю ОСОБА_6 на розірвання договору оренди земельних ділянок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області».
16.08.2016 Пологівська РДА на звернення позивача про укладення договору оренди листом № 057 повідомила ОСОБА_1 про те, що земельна ділянка передана в оренду та укласти договір оренди на одну і ту саму земельну ділянку не має можливості.
28.08.2016 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області та Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_6 укладено договір про розірвання за взаємною згодою, на підставі розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 29.07.2016 № 308, договору оренди від 29.09.2015.
23.02.2017 листом № 0161/01-35 Пологівська РДА на звернення ОСОБА_1 від 12.01.2017 про укладення та подальшої реєстрації договору оренди на земельну ділянку площею 44,4 га повідомила про те, що відбулися зміни у законодавстві, у зв’язку з чим пропонувала звернутися до райдержадміністрації з клопотанням щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
10.05.2017 позивач звернувся до Пологівської РДА з листом – вимогою щодо укладення договору оренди. До листа – вимоги додано 3 примірники договору оренди.
22.06.2017 Пологівська РДА листом № 1036/01-49 повторно повідомила ОСОБА_1 про те, що з метою укладення договору оренди земельної ділянки необхідно отримати дозвіл на виготовлення технічної документації та затвердити її відповідно до вимог чинного законодавства України.
05.09.2017 позивач звернувся до Пологівської РДА з листом – вимогою щодо укладення договору оренди. До листа – вимоги додано 3 примірники договору оренди.
25.09.2017 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області винесено постанову № 326 «Про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю «Геоникс» на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, якою вирішено надати дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю «Геоникс» на встановлення (відновлення) меж земельних ділянок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) площею 44,4 умовних кадастрових гектара багаторічна насадження (категорія землі сільськогосподарського призначення, код цільового призначення - (01.01)), із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені Шевченко для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (за межами населених пунктів). Запропоновано Товариству з обмеженою відповідальністю «Геоникс» замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надати до районної державної адміністрації для затвердження технічну документацію із землеустрою.
22.11.2017 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області за № 414 винесено розпорядження про надання дозволу Фермерському господарству виробничого комплексу «Агроленд» на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 44,4 гектарів багаторічних насаджень, на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області. Запропоновано Фермерському господарству виробничому комплексу «Агроленд» замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); надати до районної державної адміністрації для затвердження технічну документацію Із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Рішенням господарського суду Запорізької області від 15.01.2018 по справі № 908/2212/17 у задоволенні позовних вимог Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, м. Бердянськ, Запорізька область до Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області, м. Пологи, Запорізька область про зобов'язання Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області на виконання розпорядження Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.09.2014 № 367 укласти договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 44.4 га кадастровий № 2324283500:06:020:0001 за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), відмовлено.
Розпорядженням голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 02.02.2018 № 57 було затверджено Фермерському господарству виробничого комплексу «Агроленд» технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) та передано в оренду земельну ділянку площею 44,4 га (багаторічні насадження) кадастровий номер 2324283500:06:020:0001 із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені Шевченка на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (за межами населених пунктів).
19.03.2018 Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області та Фермерським господарством виробничого комплексу «Агроленд» укладено договір оренди земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв).
Відповідно до п. 1 вказаного договору орендодавець на підставі розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 02.02.2018 № 57 надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені Шевченка на території Новоселівської ради Пологівського району Запорізької області.
Відповідно п. 2 договору в оренду передаються: земельна ділянка (земельні ділянки) нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 44,4000 кадастрових гектарів (багаторічні насадження) з кадастровим номером 2324283500:06:020:0001 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 17.04.2018 у справі № 908/2212/17 рішення господарського суду Запорізької області від 15.01.2018р. по справі № 908/2212/17 скасовано. Прийнято нове рішення по справі. Позовні вимоги Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, м. Бердянськ, Запорізька область до Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області, м. Пологи, Запорізька область про зобов’язання укласти договір задоволено.
З метою виконання постанови Донецького апеляційного господарського суду позивач звернувся до Виконавчою комітету Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області із відповідною заявою.
19.05.2018 рішенням № 41180468 державним реєстратором прав на нерухоме майно виконавчого комітету Біленьківської сільської ради Запорізького району Запорізької області ФОП ОСОБА_1 було відмовлено у державній реєстрації прав на земельну ділянку площею 44,4 га кадастровий № 2324283500:06:020:0001, з підстав того, що у Державному реєстрі прав на нерухоме майно від 21.03.2018 зареєстровано право оренди відповідної земельної ділянки за Фермерським господарством виробничий комплекс «Агроленд» строком на 49 років та відомості про припинення вищезазначеного права оренди відсутні.
Позивач вважає, що винесення розпорядження № 57 від 02.02.2018 та укладення договору оренди від 19.03.2018 між Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області та Фермерським господарством виробничого комплексу «Агроленд» порушують його права та законні інтереси, що стало причиною виникнення спору та звернення позивача до суду.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» голова районної державної адміністрації в межах своїх повноважень, на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, обласної державної адміністрації, власних і делегованих повноважень, видає розпорядження.
Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Пунктом 7 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів.
Отже, голова районної державної адміністрації наділений повноваженнями прийняття рішень у зазначеній сфері.
Статтями 11 та 509 Цивільного кодексу України визначено, що однією із підстав виникнення цивільних прав і обов'язків (зобов'язань), які мають виконуватись належним чином і в установлений строк, є договір.
Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України та ст. 526 Цивільного кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Відповідно до ст. 530 ЦК України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до положень ст. 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до статті 6 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору, згідно ч. 1 ст. 627 ЦК України.
Нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки - частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних райдержадміністрацій, а відтак надання таких ділянок у користування здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади відповідно до наданих їм повноважень та до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно із ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
За приписами ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ст. 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом (ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання ЇЇ власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Статтями 13, 14 вказаного Закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Зазначене свідчить, що укладення договору оренди землі є обов'язковим.
Відповідно до Перехідних положень Закону України «Про оренду землі» громадяни - власники сертифікатів на право на земельну частку (пай) до виділення їм у натурі (на місцевості) земельних ділянок мають право укладати договори оренди земель сільськогосподарського призначення відповідно до цих сертифікатів. Проте є випадки, коли земельна частка (пай) залишається невитребуваною, тобто особа, якій належить зазначене право, його не реалізує.
У цьому випадку відповідно до ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки. Відповідно до пункту Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
Тобто, зазначеним видом земель, які мають статус невитребуваних (нерозподілених) земельних часток паїв, які не виділені в натурі (на місцевості) і не мають чітко визначених меж, розпоряджаються органи прямо визначені законодавством - районні державні адміністрації та органи місцевого самоврядування. Інші органи не мають компетенції щодо розпорядження не витребуваними (нерозподіленими) земельними частками (паями), тобто спеціальної правосуб'єктності відповідно до ст. 207 Господарського кодексу України.
Водночас, відповідна районна державна адміністрація при здійсненні такого розпорядження повинна враховувати і додаткові вимоги щодо правового режиму зазначених земельних часток (паїв), зокрема паї не можуть передаватися у власність інших суб'єктів, окрім власників права на земельну частку (пай). У разі виявлення власника він може скористатися належним йому правом на земельну частку (пай), тобто вимагати виділення земельної частки в натурі (на місцевості) або переукласти договір оренди, укладений райдержадміністрацісю, чи припинити його дію.
Законодавством України встановлено загальні вимоги, додержання яких необхідні для дії правочину - ст. 203 ЦК. Так, його зміст не може суперечити актам цивільного законодавства, інтересам держави та суспільства, його моральним засадам. Для вчинення правочину особа повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності, а її волевиявлення має бути вільним і відповідати її внутрішній волі. Правочин повинен учинятись у формі, встановленій законом, та бути спрямованим на реальне настання правових наслідків, ним обумовлених. Таким чином, правова природа цих договорів є визначеною та чітко закріпленою в законодавстві. До них відносять договори оренди землі, так як зазначений вид договорів та їх істотні умови визначені Законом України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161 -XIV.
Враховуючи, що невитребувані земельні ділянки являються приватною власністю власників земельних часток (паїв), відповідні районні державні адміністрації чи органи місцевого самоврядування можуть надавати їх в оренду відповідно до вимог статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» без проведення аукціону.»
Стаття 125 Земельного кодексу України встановлює підстави виникнення права на земельну ділянку, а саме право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 30 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено особливості державної реєстрації права оренди на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки: право оренди на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, надані в оренду органами державної влади, органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному статтею 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», здійснюється без державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки в Державному реєстрі прав.
Визначення умов договорів оренди землі повинне відбуватись у певних межах. Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 затверджено Типовий договір оренди землі. У редакції зазначеної постанови від 23.11.2016 предметом договору оренди землі є передача у строкове платне користування земельної ділянки із зазначенням її цільового призначення, кадастрового номеру, місцезнаходженням.
Частиною 5 ст. 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що кадастрові номери земельних ділянок зазначаються в рішеннях органів державної влади про передачу цих ділянок у користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено:
Пункт 10-1 Під час формування та реєстрації заяви щодо державної реєстрації прав на земельну ділянку автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у режимі реального часу отримуються відомості Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку, у тому числі з метою перевірки її кадастрового номера щодо його наявності та автентичності, а також з метою встановлення наявності відомостей про власників, користувачів такої земельної ділянки, перенесених з державного реєстру земель, що містяться в Державному земельному кадастрі, та відповідності таким відомостям про власників, користувачів відомостей, зазначених заявником у заяві.
Законом України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» встановлено, що у проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) визначаються місце розташування земельних ділянок, їх межі та площі сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (наїв), їх цільове призначення, дії обмежень (обтяжень) у використанні земельних ділянок, у тому числі земельних сервітутів.
Встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою для складання документів, що посвідчують право оренди (користування) земельною ділянкою.
Відповідно до ч. 14 ст. 186 Земельного кодексу України технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується:
- Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності;
- власником земельної ділянки, у разі якщо земельна ділянка перебуває у приватній власності.
До моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку розпорядження не витребуваними (нерозподіленими) земельними ділянками, як зазначалося вище, здійснює райдержадміністрація.
Згідно з частиною 2 статті 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Абзацом першим пункту 4 Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) від 16.04.2009 № 7-рп/2009у справі № 1-9/2009 зазначено, що в Основному Законі України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території (частина перша статті 144). На основі цього положення Конституції України в Законі визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (частина перша статті 59). Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію. Такий висновок узгоджується із правовими позиціями Конституційного Суду України, викладеними у рішеннях від 27 грудня 2001 року № 20-рп/2001 у справі про укази Президії Верховної Ради України щодо Компартії України, зареєстрованої 22 липня 1991 року (абзац перший пункту 6 мотивувальної частини), від 23 червня 1997 року № 2-зп у справі про акти органів Верховної Ради України (абзац четвертий пункту 1 мотивувальної частини).
01.09.2014 головою Пологівської РДА винесено розпорядження № 367, згідно з пунктом 2 якого ФОП ОСОБА_1 надано в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельні частки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП імені Шевченка на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, загальною площею 44,4 умовних кадастрових гектара (багаторічні насадження) до 01.11.2025р. з розміром орендної плати 4 відсотки від нормативної грошової оцінки землі.
Заявляючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що розпорядження № 367 на даний час є чинним та підлягає виконанню.
Однак, слід зазначити, що у терміни, встановлені вказаним розпорядженням, ФОП ОСОБА_1 проект договору оренди до Пологівської РДА не подавала, договір оренди між Пологівською РДА та ОСОБА_1 не укладався, право користування земельною ділянкою не реєструвалося.
Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки кадастровий номер 2324283500:06:020:0001 зареєстрована 28.10.2016. Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) виготовлена ФОП ОСОБА_7 на замовлення позивача датована 08.08.2016, про що міститься запис у ОСОБА_5 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
З постанови Верховного Суду від 14.08.2018 у справі № 908/2212/17 за позовом ФОП ОСОБА_1 про зобов'язання Пологівської РДА Запорізької області на виконання розпорядження 01.09.2014 № 367 укласти договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 44,4 га, кадастровий № 2324283500:06:020:0001 за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) та вважати договір оренди укладеним, відповідачу 2 стало відомо про наявність інших розпоряджень відповідача 1 щодо вказаної земельної ділянки, а саме:
- розпорядження Пологівської РДА Запорізької області від 01.09.2015 № 275 про надання цієї ж земельної ділянки в оренду наступній особі після ФОП ОСОБА_9 - ФОП ОСОБА_6, з яким у подальшому укладений договір оренди;
- розпорядження Пологівської РДА Запорізької області № 308 від 29.07.2016 про надання згоди ФОП ОСОБА_6 на розірвання договору оренди земельних ділянок від 29.09.2015 та додаткової угоди до договору від 01.10.2015 № 1;
- розпорядження Пологівської РДА Запорізької області № 326 від 25.09.2017 про надання дозволу ТОВ «Геонікс» на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області.
Цей факт встановлений в постанові Верховного Суду і в порядку ст. 75 ГПК України додаткового доказування не потребує.
Таким чином, прийняття головою Пологівської РДА нового правового акту індивідуальної дії, який регулює подібні відносини (об'єкт правовідносин - одна й та сама земельна ділянка), свідчить про вичерпання своєї дії і нечинність попереднього розпорядження та/або про скасування однопредметного акту, який діяв у часі раніше.
Позивач в заяві вказує, що головою Запорізької обласної державної адміністрації було видано розпорядження від 19.01.2016 за № 9 яким скасовано розпорядження голови Пологівської РДА від 28.01.2015 № 33 в частині втрати чинності розпорядження від 01.09.2014 № 367, а також додає копію супровідного листа від 08.02.2016 на адресу голови Пологівської РДА, з якого вбачається, що цим же розпорядженням голови Запорізької ОДА скасовано і розпорядження голови Пологівської РДА від 01.09.2015 № 275 «Про передачу в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6 земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв).
Однак доказів того, що розпорядження голови Пологівської РДА про надання дозволу іншій особі - ТОВ «Геонікс» на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі, не було реалізовано, або було скасовано чи визнано недійсним, позивачем не надано.
Пологівською РДА було запропоновано ТОВ «Геонікс» замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надати до РДА для затвердження технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Прийняття такого розпорядження давало можливість надати ТОВ «Геонікс» в оренду земельні ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та наповнення місцевого бюджету за рахунок надходження орендної плати.
Отже, вищевикладене свідчить, що розпорядження № 367 від 01.09.2014 вичерпало свою дію забагато раніше правовідносин, які виникли між відповідачем 1 та відповідачем 2, оскільки після винесення відповідачем 1 розпорядження про передання спірної земельної ділянки третій особі, право позивача на одержання земельної ділянки у користування вже перестало існувати, а у зв'язку із цим, позивач втратив право набути у користування земельну ділянку.
Наслідком прийняття Пологівською РДА розпорядження про надання дозволу на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) іншому суб'єкту господарювання, була невизначеність поведінки ФОП ОСОБА_1, як учасника цивільних правовідносин.
Зі змісту заяви та наданих позивачем додаткових документів вбачається, що розпорядження № 367 винесено 01.09.2014, а позивач звернулась до відповідача 1 з пропозицією укласти договір оренди лише в 2016 році, що свідчить про те, що Пологівська РДА втратила можливість отримання вигоди від укладення такого договору у вигляді орендної плати протягом тривалого часу.
З пропозицією про надання більшого строку для звернення з проектом договору оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) позивач до Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області не звертався.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Намір укласти договір та його укладання різняться за своєї правою природою. Пологівська районна державна адміністрація мала очікувані сподівання, безпосередньо під час виконання розпорядження голови райдержадміністрації, а також у частині наповнення місцевих бюджетів.
Плата за землю регулюється статтею 288 Податкового кодексу України. Статтею 288.1. визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Всі твердження позивача, що вона мала намір укласти договір, спростовуються тим, що позивач у позові та доповненнях до нього не зазначив жодної причини та підстав не здійснення волевиявлення та протягом двох місяців, як визначено розпорядженням від 01.09.2014 № 367 не підписано проект договору.
Перший платіж за оренду землі, позивач здійснив у жовтні 2015 року, платіж був здійснений за відсутності укладеного договору оренди земельної ділянки.
Таким чином, доводи позивача про те, що розпорядження № 367 від 01.09.2014 до теперішнього часу є чинним та таким, що підлягає виконанню всіма суб'єктами відповідних правовідносин, є безпідставними. Відповідно доводи про те, що позивач має право в будь-який час реалізувати право на укладання договору оренди спірної земельної ділянки, є хибними.
Щодо правовідносин між відповідачем 1 та відповідачем 2, слід зазначити наступне.
22.11.2017 Пологівською РДА за № 414 винесено розпорядження про надання дозволу Фермерському господарству виробничого комплексу «Агроленд» на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 44,4 гектарів багаторічних насаджень, на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області. Запропоновано відповідачу 2 замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); надати до районної державної адміністрації для затвердження технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Розпорядженням голови Пологівської РДА Запорізької області від 02.02.2018 № 57 було затверджено відповідачу 2 технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) та передано в оренду земельну ділянку площею 44,4 га (багаторічні насадження) кадастровий номер 2324283500:06:020:0001.
В подальшому, 19.03.2018 на підставі вказаного розпорядження між відповідачем та відповідачем 2 було укладено договір оренди земельної ділянки нерозподільних (невитребуваних) земельних часток (паїв) площею 44,4 га (багаторічні насадження), кадастровий номер 2324283500:06:020:0001 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 49 років з розміром орендної плати 5 відсотків від нормативної грошової оцінки землі.
21.03.2018 право оренди на вказану земельну ділянку зареєстровано за відповідачем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію Іншого речового права за № 25429823.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч. ч. 1 - 3, 5 – 6 ст. 203 цього Кодексу.
Зазначені пункти ст. 203 ЦК України визначають, що правочин не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
При укладанні спірного договору оренди сторони вільно та в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Договір містить дані про об'єкт оренди; строк дії договору; розмір орендної плати та строків, порядку ЇЇ внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; відповідальність сторін тощо.
Отже, договір оренди землі від 19.03.2018 укладений між Пологівською РДА та Фермерського господарства виробничого комплексу «Агроленд» не суперечить чинному законодавству, як не суперечить законодавству й прийняте головою Пологівської РДА в межах його компетенції розпорядження № 57 від 02.02.2018.
За результатами встановлених обставин, досліджених наданих учасниками судового процесу доказів, вимог законодавства України, суд вважає заявлений позов необґрунтованим, не доведеним належними та допустимими засобами доказування, а відтак таким, що задоволенню не підлягає в повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
вирішив:
У задоволенні позову Фізичної особи – підприємця ОСОБА_1, Запорізька область, м. Бердянськ до відповідачів ОСОБА_5 районної державної адміністрації Запорізької області, Запорізька область, м. Пологи та Фермерського господарства виробничого комплексу «Агроленд», м. Запоріжжя про скасування розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки відмовити у повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст. ст. 240, 241 ГПК України 01 жовтня 2018 року.
Суддя І. С. Горохов