open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 808/1340/17

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 вересня 2018 року

м. Київ

справа №808/1340/17

адміністративне провадження №К/9901/15618/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючої судді - Желтобрюх І.Л.,

суддів: Білоуса О.В., Стрелець Т.Г.,

розглянувши у судовому засіданні без виклику сторін в порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.08.2017 (колегія суддів у складі: Гімона М.М., Чумака С.Ю., Юрко І.В.) у справі № 808/1340/17 за позовом ОСОБА_1 до Територіального сервісного центру № 2342 МВС м. Запоріжжя Регіонального сервісного центру МВС в Запорізькій області, третя особа: ОСОБА_5, про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

У травні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Територіального сервісного центру № 2342 МВС м. Запоріжжя Регіонального сервісного центру МВС в Запорізькій області, в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача, що виразилася у відмові в безоплатному закріпленні державного номерного знаку НОМЕР_2 за автомобілем MERCEDES-BENZ GLE 250D, що належить позивачу на праві власності, за новим власником, та зобов'язати відповідача безоплатно закріпити цей державний номерний знак за новим власником автомобіля MERCEDES-BENZ GLE 250D, ОСОБА_5

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 08.06.2017 адміністративний позов задоволено частково: зобов'язано Територіальний сервісний центр № 2342 в особі Регіонального сервісного центру МВС у Запорізькій області безоплатно перезакріпити номерний знак НОМЕР_2 за автомобілем MERCEDES-BENZ GLE 250D 4 MATIC, загальний легковий універсал-В НОМЕР_3, рік випуску 2016, синього кольору, за новим власником ОСОБА_5 В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Присуджено на користь позивача суму судового збору у розмірі 640,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.08.2017

постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 08.06.2017 скасовано та прийнято нову, якою у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Територіального сервісного центру № 2342 Регіонального сервісного центру МВС у Запорізькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії відмовлено.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є власником автомобіля MERCEDES-BENZ GLE 250D 4 MATIC, державний номерний знак НОМЕР_2, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу від 28.04.2016.

28.04.2016 позивачем за державну реєстрацію транспортного засобу було сплачено 20391,15 грн.

10.05.2017 позивач подав до Регіонального сервісного центру МВС у Запорізькій області заяву, в якій зазначив, що 29.04.2017 він звернувся до сервісного центру № 2342 МВС в м. Запоріжжі з метою продажу та реєстрації автомобіля MERCEDES-BENZ GLE 250D 4 MATIC, загальний легковий універсал-В НОМЕР_3, рік випуску 2016, синього кольору, на нового власника, ОСОБА_6, та просив безоплатно перезакріпити державний номерний знак НОМЕР_2 за зазначеним автомобілем, проте працівник сервісного центру усно повідомив, що при відчуженні вказаного автомобіля перезакріплення такого номерного знака за іншим власником чинним законодавством України не передбачено. У зв'язку з викладеним, просив повідомити його про підстави такої відмови.

Листом від 13.05.2017 № 31/8-Т-114 Регіональний сервісний центр МВС у Запорізькій області повідомив позивача, що перезакріплення номерних знаків, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009 за іншим власником транспортного не передбачено, тому безоплатно перезакріпити його за автомобілем, придбаним новим власником, неможливо.

13.05.2017 позивач звернувся до начальника Територіального сервісного центру № 2342 МВС в м. Запоріжжі з заявою про безоплатне перезакріплення державного номерного знаку НОМЕР_2 за автомобілем MERCEDES-BENZ GLE 250D 4 MATIC загальний легковий універсал-В НОМЕР_3, за новим власником, ОСОБА_5

Листом від 16.05.2017 № 31/8/2342-Т-241 позивачу надано відповідь, за змістом якої, на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 № 1076 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 31.01.1992 № 47 і від 11.07.2000 № 1081», наказом МВС від 29.10.2007 № 432 «Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів», встановлена вартість та порядок видачі номерних знаків від 0001 до 0009. Безоплатне закріплення вищезазначених номерних знаків при відчуженні автомобіля за іншим власником вказаними нормативними документами не передбачене. На підставі вищевикладеного, номерні знаки НОМЕР_4, які були закріплені за автомобілем позивача, безоплатно перезакріпити за автомобілем, придбаним новим власником, не має можливості.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, що полягала у відмові в безоплатному закріпленні номерного знака за новим власником, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги частково суд першої інстанції виходив з того, що номерний знак, за який позивач сплатив кошти, є його власністю, а тому він згідно з частинами першою та другою статті 319 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) має право вчиняти щодо них будь-які дії, які не суперечать закону. У зв'язку з чим, суд першої інстанції дійшов висновку, що власники номерних знаків мають право на безоплатне перезакріплення їх за транспортними засобами незалежно від того, чи є вони власником такого транспортного засобу, чи ні.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав до скасування рішення суду першої інстанції та відмови в задоволенні позовних вимог, оскільки відчудження спірного автомобіля не відбулось, а тому неможливо зобов'язати відповідача на майбутнє вчиняти певні дії чи утриматись від вчинення певних дій. Водночас, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що пункт 5.2 Інструкції № 379 не передбачає можливості безоплатного перезакріплення номерних знаків за іншим власником. При цьому суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції щодо необхідності відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності відповідача, оскільки останній вчинив передбачені законодавством дії з розгляду звернення позивача.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції позивач подав касаційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції. В обґрунтування касаційної скарги позивач зазначає, що власники номерних знаків мають право на безоплатне перезакріплення їх за транспортними засобами незалежно від того, чи є вони власником такого транспортного засобу, чи ні. При цьому вказує на те, що 13.05.2017 він не здійснив відчуження автомобіля через відсутність доступу до сплачених ним номерних знаків.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач наполягає на тому, що судом апеляційної інстанції в повному обсязі досліджені фактичні обставини справи та дана належна правова оцінка, постанова винесена обґрунтовано та відповідає чинному законодавству України, а тому просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги, виходячи з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно положень статті 34 Закону України від 30.06.1993 «Про дорожній рух» № 3353-ХІІ, державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України. На транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають вимогам стандартів. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов'язок щодо їх реєстрації. Єдині зразки державних номерних знаків та вимоги до них, у тому числі тих, що виготовляються за індивідуальним замовленням, встановлюються державними стандартами України.

Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби, ТЗ), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків, встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 (далі - Порядок № 1388).

Державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) (пункт 3 Порядку № 1388).

Пунктом 8 Порядку № 1388, встановлено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов'язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду транспортних засобів, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.

Відповідно до абзацу 1 пункту 16 Порядку № 1388 номерний знак видається на зареєстровані в уповноважених органах МВС транспортні засоби.

Пунктом 33 Порядку № 1388 передбачено, що перереєстрація транспортних засобів проводиться у разі, зокрема, зміни їх власників. При перереєстрації транспортних засобів у разі зміни їх власників зняття з обліку таких транспортних засобів не проводиться.

Порядок здійснення центрами надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів, оформлення і видачі свідоцтв про реєстрацію ТЗ, тимчасових реєстраційних талонів та номерних знаків на ТЗ встановлюється Інструкцією про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів номерних знаків на них, затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.08.2010 № 379 (далі - Інструкція № 379).

Абзацом 1 пункту 4.1. Інструкції № 379 передбачено, що у разі заміни номерних знаків (крім випадків їх втрати або викрадення) проводиться перереєстрація ТЗ із заміною свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічного паспорта). При цьому попередньо видані номерні знаки вилучаються. На заяві обов'язково проставляються відмітка про їх вилучення із зазначенням дати вилучення та підпис уповноваженої посадової особи. Вилучені номерні знаки оприбутковуються як такі, що вже були в користуванні, і при їх відповідності встановленим вимогам можуть видаватися для повторного використання або знищуватися в установленому порядку.

Згідно з абзацом 1 пункту 5.2. Інструкції № 379, у разі зняття транспортного засобу з обліку, номерні знаки, які були закріплені за ТЗ, вилучаються, про що робиться відповідна відмітка на заяві.

Відповідно до частини першої статті 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно зі статтею 179 ЦК України річчю є предмет матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права та обов'язки.

Аналізуючи вказані норми суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку, що номерний знак не є об'єктом права власності у розумінні статті 316 ЦК України, а є ідентифікаційним знаком в процедурі державної реєстрації транспортного засобу. Вільний обіг номерного знаку у цивільному обороті не передбачено, а тому реалізація щодо нього (номерного знаку) особою права вільного володіння та розпорядження не може здійснюватись. При цьому власник транспортного засобу при його реєстрації фактично здійснює відшкодування встановленої нормативним актом вартості номерних знаків, а не придбає їх у власність, незалежно від розміру такого відшкодування.

Підтвердженням цього також є запроваджені абзацом 3 пункту 16 Порядку № 1388, обмеження щодо заборони вивезення (пересилання) за межі України номерних знаків, виданих на території України, окремо від транспортних засобів, на які вони видані.

Таким чином, Верховний Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що номерні знаки не є річчю, предметом матеріального світу, щодо якого виникає право власності.

Разом із тим, Суд не визнає обґрунтованим висновок суду апеляційної інстанції щодо неможливості безоплатного перезакріплення номерних знаків за новим власником транспортного засобу.

Відповідно до пункту 5.2. Інструкції № 379, у разі зняття транспортного засобу з обліку, номерні знаки, які були закріплені за ТЗ, вилучаються, про що робиться відповідна відмітка на заяві. За письмовою заявою власника ТЗ або уповноваженої ним особи на вказаний у заяві термін номерні знаки, які були закріплені за цим ТЗ і відповідають діючим стандартам, приймаються на зберігання Центром, який проводив зняття з обліку ТЗ, за умови внесення плати за їх зберігання відповідно до вимог пункту 3.5 глави 3 цієї Інструкції. Зазначені номерні знаки за зверненням їх власника перезакріплюються за іншими придбаними ними транспортними засобами або за транспортними засобами інших власників. За відсутності такої заяви або після закінчення зазначеного в заяві терміну вилучені номерні знаки оприбутковуються як такі, що були в користуванні, і при їх відповідності чинним стандартам можуть видаватися для повторного використання або знищуються в установленому порядку. Номерні знаки легкових автомобілів, виготовлені відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, які здані до підрозділу Державтоінспекції МВС України без надання власником такого транспортного засобу письмової заяви про їх зберігання, знищуються в установленому законодавством порядку, а в разі надходження заяви про отримання такого номерного знака від іншого власника транспортного засобу виготовляються як нові та видаються відповідно до вимог чинного законодавства.

Аналізуючи вказану норму суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що абзац 1 пункту 5.2 вказаної Інструкції регулює обіг всіх номерних знаків, крім тих, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, та обіг яких регулюється абзацом 3 цього пункту і не передбачає можливість перезакріплення цих номерних знаків за іншою особою, зокрема і безоплатно. Іншому власнику транспортного засобу такі номерні знаки, на думку апеляційного суду, виготовляються як нові та видаються відповідно до вимог чинного законодавства на загальних підставах, тобто із внесенням плати за них.

Водночас, проаналізувавши зазначені приписи нормативно-правового акту, Верховний Суд дійшов висновку про неправильне тлумачення апеляційний судом змісту пункту 5.2 Інструкції № 379.

Верховний Суд виходить з такого, пунктом 5.2 Інструкції № 379 встановлено, що власник номерних знаків має право на вказаний у заяві термін передати їх на зберігання до Центру, який проводив зняття з обліку ТЗ, за умови внесення плати за їх зберігання. І лише у разі відсутності такої заяви, номерні знаки, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009 знищуються в установленому законодавством порядку, а в разі надходження заяви про отримання такого номерного знака від іншого власника транспортного засобу виготовляються як нові та видаються відповідно до вимог чинного законодавства. Крім того, зазначеною Інструкцією визначено, що за заявою власника номерних знаків вони перезакріплюються за іншими придбаними ним транспортними засобами або за транспортними засобами інших власників.

Дія закону (нормативно-правового акта) чи навіть окремої його норми - це обов'язковість їх виконання (всіма) громадянами, посадовими особами, державними органами та іншими суб'єктами права стосовно певної сфери (виду) суспільних відносин, за певних обставин (ситуацій), протягом певного часу, на певній території (у певному просторі) та щодо конкретного кола суб'єктів права, тобто осіб, організацій (в широкому значенні цього слова), які наділені певними характеристиками.

Отже, межі дії нормативних актів (законів) чи окремих норм визначаються критеріями (параметрами), зокрема, колом осіб, на яких поширюються норми акта.

За відсутності прямої вказівки на звуження певного кола осіб вважається, що така норма поширює свою дію на усіх респондентів.

Крім того, абзацом 7 пункту 42 Порядку № 1388 передбачено, що номерні знаки зі знятих з обліку транспортних засобів за умови їх відповідності стандартам перезакріплюються за зверненням власників за іншими придбаними ними транспортними засобами або за транспортними засобами інших власників.

Оплата вартості номерних знаків не може бути підставою обмеження прав особи ставити її у гірше становище порівняно з власником безкоштовних номерних знаків.

Враховуючи викладене, Верховний Суд дійшов висновку, що номерні знаки, які зберігаються за письмовою заявою власника ТЗ або уповноваженої ним особи у Центрі, який проводив зняття з обліку цього ТЗ, за умови внесення плати за їх зберігання, за заявою власника номерних знаків перезакріплюються за іншими придбаними ним транспортними засобами або за транспортними засобами інших власників. Прямої вказівки на протилежне Інструкція № 379 не містить.

У справах «Щокін проти України» (Shchokin v. Ukraine), заяви № 23759/03 та 37943/06, рішення від 14.10.2010 та «Серков проти України» (Serkov v. Ukraine), заява № 39766/05, рішення від 07.07.2011 Європейський Суд з прав людини дійшов висновку що, по-перше, національне законодавство не було чітким та узгодженим та не відповідало вимозі «якості» закону і не забезпечувало адекватного захисту осіб від свавільного втручання у права заявника; по-друге, національними органами не було дотримано вимоги законодавства щодо застосування підходу, який був би найбільш сприятливим для заявника, коли в його справі національне законодавство припускало неоднозначне трактування.

Водночас, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про необхідність відмови у задоволенні позовних вимог у зв'язку з тим, що неможливо зобов'язати відповідача на майбутнє вчиняти певні дії чи утриматись від вчинення певних дій, оскільки як вбачається з адміністративного позову, та зазначено скаржником в касаційній скарзі, 13.05.2017 відчуження автомобіля MERCEDES-BENZ GLE 250D 4 MATIC, державний номерний знак НОМЕР_2, не відбулось. Крім того, судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачем не надано доказів зняття з обліку зазначеного автомобіля та переходу права власності на нього до ОСОБА_7

Відповідно до частин першої, третьої та четвертої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Зміна судового рішення може полягати в доповнені або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону, або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Таким чином, колегія суддів вважає, що рішення суду апеляційної інстанції підлягає зміні в частині мотивів його прийняття у зв'язку з неправильним тлумаченням закону.

З огляду на викладене, враховуючи, що суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку по суті спору, проте невірно застосував норми матеріального права, суд касаційної інстанції вважає за необхідне рішення суду апеляційної інстанції змінити в частині мотивів його прийняття.

Керуючись статтями 341, 344, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Cуд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.08.2017 у справі № 808/1340/17 змінити в частині мотивів її прийняття.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.

Головуюча суддя: І.Л. Желтобрюх

Судді: О.В. Білоус

Т.Г. Стрелець

ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ,

яка висловлена Верховним Судом в постанові від 26.09.2018 у справі № 808/1340/17

Номерний знак не є об'єктом права власності у розумінні статті 316 ЦК України, а є ідентифікаційним знаком в процедурі державної реєстрації транспортного засобу. Вільний обіг номерного знаку у цивільному обороті не передбачено, а тому реалізація щодо нього (номерного знаку) особою права вільного володіння та розпорядження не може здійснюватись. При цьому власник транспортного засобу при його реєстрації фактично здійснює відшкодування встановленої нормативним актом вартості номерних знаків, а не придбає їх у власність, незалежно від розміру такого відшкодування.Таким чином, номерні знаки не є річчю, предметом матеріального світу, щодо якого виникає право власності.

З нормативного тлумачення пункту 5.2 Інструкції № 379 вбачається, що номерні знаки, які зберігаються за письмовою заявою власника ТЗ або уповноваженої ним особи у Центрі, який проводив зняття з обліку цього ТЗ, за умови внесення плати за їх зберігання, за заявою власника номерних знаків перезакріплюються за іншими придбаними ним транспортними засобами або за транспортними засобами інших власників. І лише у разі відсутності заяви про зберігання номерних знаків, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, вони знищуються в установленому законодавством порядку, а в разі надходження заяви про отримання такого номерного знака від іншого власника транспортного засобу виготовляються як нові та видаються відповідно до вимог чинного законодавства.

Джерело: ЄДРСР 76798163
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку