open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

20 вересня 2018 року

м. Рівне

№1740/2046/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання неправомірним та скасування рішення, визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Позивач , ОСОБА_1, звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача, Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області, в якому просить суд: визнати неправомірним рішення відповідача №18/06-30 від 15.12.2017 щодо відмови позивачу в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1; визнати неправомірними дії відповідача щодо відмови позивачу в зарахуванні пільгового стажу роботи та призначення відповідної пенсії за Списком №1; скасувати рішення відповідача №18/06-30 від 15.12.2017 щодо відмови позивачу в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1; зобов'язати відповідача зарахувати трудовий стаж роботи на посадах, до пільгового стажу за Списком №1 в період з 15.01.1986 по 13.11.1994, який складає 8 років 9 місяців та 23 дні з врахуванням наданих документів та трудової книжки; зобов'язати відповідача призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1 в період з 15.01.1986 по 13.11.1994 відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” з урахуванням пільгового стажу - 8 років 9 місяців та 23 дні та страхового стажу 22 роки 5 місяців та 9 днів з дати настання права на пенсію. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 09.11.2017 він звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах за Списком №1. Проте, відповідач відмовив позивачу в призначенні пенсії, мотивуючи це тим, що у позивача відсутній пільговий та страховий стаж роботи в розмірі, встановленому п.«а» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Як слідує із змісту спірного рішення, відповідачем не включено до пільгового стажу роботи позивача період з 15.01.1986 по 13.11.1994 на ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит”. Відповідач відмовляється визнати вказаний пільговий стаж виключно на тій підставі, що позивач надав уточнюючу довідку підприємства, яке залишилося на тимчасово окупованій території України. Однак, позивач вказує, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка, і лише у разі її відсутності, або відсутності в ній відповідних записів, трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, зокрема, уточнюючих довідок підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. Таким чином, збирання уточнюючих довідок повинно здійснюватись лише у випадках неправильного, неповного або нечіткого заповнення трудової книжки. Позивачем для відповідача було подано належним чином оформлену трудову книжку, в якій містяться записи про відповідний трудовий стаж із відомостями, які відповідають вимогам законодавства на підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах. Також, позивач зазначає, що період роботи з 15.01.1986 по 21.08.1992 не вимагає підтвердження атестації робочого місця, а тому повинен бути зарахований до пільгового. Крім того, відповідачу був наданий наказ ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит” від 24.11.1993 №1187 “Про результати атестації робочих місць за умовами праці для визначення права тільки для працівників на пільгове пенсійне забезпечення”. Вказаним наказом підтверджується проведення атестації робочих місць, робіт, професій для яких підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення, передбачене Списком № 1 по ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит”. Позивач зазначає, що з урахуванням трудової книжки, довідки про підтвердження трудового стажу для призначення пенсії та Типового договору №0181716900008 про добровільну участь в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування від 04.07.2018 його пільговий стаж за списком №1 складає 8 років 9 місяців та 23 дні, а страховий стаж 22 роки 5 місяців та 9 днів. На підставі викладеного позивач просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

У встановлений судом строк відповідач подав до суду відзив на адміністративний позов, в якому заперечив проти задоволення позовних вимог. На обґрунтування своїх заперечень зазначив, що 09.11.2017 ОСОБА_1 LI. звернувся із заявою про призначення/ перерахунок пенсії за віком на пільгових умовах по Списку № 1. Згідно паспортних даних Позивача року народження., тобто на момент написання заяви до управління Позивачу виповню повних 52 років. Відповідно до п.«а» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, незалежно від останнього місця роботи, мають працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах. За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи: з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 21 року 6 місяців у чоловіків. Так, одночасно з заявою про призначення пенсії позивачем надана уточнююча довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній від 06.02.2014 №831, видана ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит”, відповідно до якої останній в період з 15.01.1986 по 13.11.1994 працював на посадах підземного гірничого робітника та підземного електрослюсаря. Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит” є м.Хрустальний (інша назва – Красний Луч), яке на підставі розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р віднесене до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження. Крім того, відповідач вказує, що згідно з листом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 23.10.2017 №05/10-9546, ДП “Донбасантрацит” не надало інформації щодо евакуації майна та документів на контрольовану територію, тому немає можливості отримати документа, які підтверджують факт роботи позивача у ВП “Шахта “Новопавлшська” ДП “Донбасантрацит”. Враховуючи наведене, надана позивачем довідка ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит” від 06.02.2014 №831 не може бути врахована для визначення права останнього на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1. Таким чином, відповідач вказує на те, що згідно з документами для призначення пенсії за віком на пільгових умовах по Списку №1, які були надані позивачем, в Управлінням не було законних підстав для призначення йому пенсії, у зв’язку з відсутністю в останнього необхідного страхового та пільгового стажу роботи, визначеного п. «а» ст.13 Закону України “Про пенсійне забезпечення”. Одночасно, зауважив, що копію спірного рішення про відмову в призначенні пенсії позивач отримав 17.01.2018, а до суду з даним позовом звернувся 26.07.2018, тобто поза межами шестимісячного строку звернення до адміністративного суду, встановленого ч.2 ст.122 Кодексу адміністративного судочинства України. За наведених обставин, просив в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Ухвалою суду від 14.08.2018 відкрито провадження у справі та справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 05.09.2018 після відкриття провадження у справі позовна заява ОСОБА_1 залишалася без руху у зв’язку з пропуском останнім строку звернення до адміністративного суду.

На виконання вказаної ухвали, 13.09.2018 позивач подав до суду заяву про поновлення строку звернення до адміністративного суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 17.09.2018 задоволено заяву позивача про поновлення строку звернення до адміністративного суду. Також, вказаною ухвалою постановлено продовжили розгляд справи по суті.

Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об’єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд виходить з наступного.

Судом встановлено, що 09.11.2017 позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком за Списком №1.

15.12.2018 відповідач прийняв рішення №18/06-30 про відмову в призначенні пенсії позивачу. Підставою для прийняття вказаного рішення, як слідує з його змісту, слугувало те, що згідно з наданою позивачем уточнюючою довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній від 06.02.2014 №831, виданою ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит”, останній в період з 15.01.1986 по 13.11.1994 працював на посадах підземного гірничого робітника та підземного електрослюсаря. Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит” є м.Хрустальний (інша назва – Красний Луч), яке на підставі розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р віднесене до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження. Крім того, згідно з листом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 23.10.2017 №05/10-9546, ДП “Донбасантрацит” не надало інформації щодо евакуації майна та документів на контрольовану територію, у зв’язку з чим відсутня можливість отримати документа, які підтверджують факт роботи позивача у ВП “Шахта “Новопавлшська” ДП “Донбасантрацит”. З огляду на вказане, надана позивачем довідка ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит” від 06.02.2014 №831 не може бути врахована для визначення права останнього на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1.

Зміст вказаної відмови свідчить на користь того, що відповідачем фактично не визнається для зарахування до стажу роботи на посадах зі шкідливими і важкими умовами праці за Списком №1 період роботи позивача з 15.01.1986 по 13.11.1994.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначаються Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV (далі – Закон №1058).

Відповідно до п.2 Прикінцевих положень Закону №1058, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.

Частиною 1 статті 114 Закону №1058 передбачено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Згідно з п.1 ч.2 ст.114 Закону №1058, на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу: з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 21 року 6 місяців у чоловіків і не менше 16 років 6 місяців у жінок.

Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п’ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи; жінкам - на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи.

Частиною 1 статті 26 Закону №1058 встановлено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.

Аналіз вказаних вище правових норм дозволяє прийти до висновку, що чоловікам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, пенсія за віком на пільгових умовах призначається:

1) після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років, або

2) наявності страхового стажу не менше 21 року 6 місяців, з них не менше 10 років на зазначених роботах, в разі досягнення 50 років у період з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року, або

3) зі зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону №1058 (тобто, 60 років), на 1 рік за кожний повний рік роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, на підземних роботах за списком № 1, в разі наявності загального стаж на зазначених роботах не менше 5 років.

Список №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, на даний час діє в редакції постанови Кабінету Міністрів України №461 від 24.06.2016 зі змінами, внесеними постановою №479 від 04.07.2017.

Працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах включені до Списку №1 згідно з абзацом другим підрозділу 1 розділу I вказаного підзаконного нормативно-правового акту.

При цьому, суд зауважує, що працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, включались до Списку №1 і за попередніми постановами Кабінету Міністрів України №162 від 11.03.1994, №773 від 15.11.1994, №36 від 16.01.2003, а також постановою Ради Міністрів СРСР №173 від 22.08.1956.

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України №383 від 18.11.2005 затверджений Порядок застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі – Порядок №383).

Пунктом 3 зазначеного Порядку закріплено правило, згідно з яким при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

Пунктом 4 Порядку №383 передбачено, що згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №442 від 01.08.1992, атестація робочих місць за умовами праці проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Зазначена постанова набула чинності з 21.08.1992. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.1992, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (п.п.4.1 п.4 Порядку №383).

За правилами п.п.4.2 п.4 Порядку №383, результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умов і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація. Такий же порядок застосовується у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації із визначенням правонаступника.

Крім того, п.п.4.3. п.4 Порядку №383 передбачено, що у разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.1997 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць), до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.

В силу вимог пункту 4.4. Порядку №383, якщо атестація була вперше проведена після 21.08.1997, у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах, до пільгового стажу зараховується весь період роботи до 21.08.1992, 5-річний період роботи на даному підприємстві, що передує даті видання наказу про її результати, та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.

За правилами пункту 10 зазначеного Порядку, для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №637 від 12.08.1993. Останнім, в свою чергу, передбачено, що в уточнюючій довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Наявними в матеріалах справи копіями наказу Державного відкритого акціонерного товариства «Шахта «Новопавлівська» від 24.11.1993 №1187, уточнюючої довідки ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит” від 06.02.2014 №831 в повній мірі підтверджено, що стаж роботи позивача на даному підприємстві за Списком №1 становить 8 років 9 місяці 29 днів (період роботи: з 15.01.1986 по 13.11.1994).

Посилання відповідача на неможливість проведення перевірки відповідності змісту наданої позивачем уточнюючої первинним документам у зв’язку з тим, що вона була видана установою, що знаходиться в межах населеного пункту, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, суд оцінює критично, оскільки така можливість об’єктивно від позивача не залежить та, на переконання суду, не може бути підставою для відмови у зарахуванні періоду його роботи у з 15.01.1986 по 13.11.1994 до пільгового стажу за Списком №1.

Одночасно, суд зауважує, що відповідачем не наведено та судом в ході судового розгляду не встановлено фактичних обставин, які свідчили б про недостовірність (необґрунтованість видачі) ВП “Шахта “Новопавлівська” ДП “Донбасантрацит” уточнюючої довідки від 06.02.2014 №831, її скасування, відкликання або визнання недійсною тощо.

Оскільки стаж роботи позивача за Списком №1 становить більше 5 років, тому він має право на зниження пенсійного віку, встановлено ч.1 ст.26 Закону №1058, на 1 рік за кожний повний рік такого стажу, а саме на 8 років.

Матеріалами справи підтверджується, що позивач ІНФОРМАЦІЯ_1 звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії 09.11.2017.

Таким чином, на момент звернення до відповідача з заявою про призначення пенсії позивачу виповнилося 52 роки, а тому з врахуванням права останнього на зменшення загального пенсійного віку на 8 років, суд прийшов до висновку, що відповідач протиправно відмовив позивачу в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1, внаслідок чого порушив гарантоване державою право позивача на пенсійне забезпечення.

З огляду на вказане, позовні вимоги позивача про визнання неправомірними дій відповідача щодо відмови в призначені пенсії, визнання неправомірним та скасування рішення відповідача від 15.12.2017 №18/06-30, а також зобов’язання відповідача зарахувати стаж роботи позивача в період з 15.01.1986 по 13.11.1994 до пільгового стажу роботи за Списком №1 та призначити пенсію за віком на пільгових умовах, є обґрунтованими та підлягають до задоволення.

Одночасно суд звертає увагу на наступне.

Відповідно до ч.1 ст.24 Закону №1058, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

За правилами частини 2 вказаної статті, страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Крім того, згідно з абз.10 ч.3 ст.24 Закону №1058, за кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Матеріалами справи підтверджується, що за наслідками звернення позивача за призначенням пенсії відповідачем розрахований страховий стаж позивача на рівні 18 років 9 місяців 5 днів. При цьому, всупереч вимогам абз.10 ч.3 ст.24 Закону №1058, стаж роботи позивача з 15.01.1986 по 13.11.1994 на підземних роботах за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зарахований відповідачем до страхового стажу останнього в одинарному розмірі.

Також, відповідно до статті 12 Закону №1058, особи, які досягли 16-річного віку та не належать до кола осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до статті 11 цього Закону, у тому числі особи, які навчаються у вищих навчальних закладах за денною формою навчання, а також в аспірантурі та докторантурі, іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають або працюють на території України, громадяни України, які постійно проживають або працюють за межами України, якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, мають право на добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.

Зазначені особи можуть брати добровільну участь у солідарній системі або в накопичувальній системі пенсійного страхування, або одночасно в обох системах відповідно до укладеного договору про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі - договір про добровільну участь) згідно із Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування".

Згідно з ч.5 ст.10 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 № 2464-V, договором про добровільну участь може бути передбачена одноразова сплата особою єдиного внеску за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню (у тому числі за період з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2010 року). Сума сплаченого єдиного внеску за кожен місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладення договору, помножений на коефіцієнт 2.

Матеріалами справи підтверджується, що 04.07.2018 позивачем був укладений з Головним управлінням ДФС у Рівненській області Типовий договір про добровільну участь в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування №0181716900008, за умовами якого позивач зобов’язувався сплатити єдиний внесок на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за попередній період з 01.03.2015 по 31.05.2018 в розмірі 63886,68грн.

Згідно з квитанцією №0.0.1077764229.1 єдиний внесок в сумі 63886,68грн. був сплачений позивачем 06.07.2018, а тому період з 01.03.2015 по 31.05.2018 повинен бути зарахований до страхового стажу позивача при призначенні йому пенсії.

Крім того, суд зауважує, що згідно п.1 ч.1 ст.45 Закону №1058, пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку, а саме пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Враховуючи, що звернення позивача за призначенням пенсії відбулося 09.11.2017, тобто не пізніше трьох місяців з дня досягнення ним пенсійного віку (20.10.2017), тому суд вважає за необхідне зобов’язати відповідача призначити пенсію позивачу з 21.10.2017.

Одночасно, суд відхиляє доводи відповідача про порушення позивачем строків звернення до суду із цим позовом за захистом своїх прав, оскільки, на виконання ухвали про залишення позову без руху позивач подав до суду клопотання про поновлення пропущеного строку звернення до суду. Ухвалою суду від 17.09.2018 вказане клопотання було задоволено та позивачу було поновлено строк звернення до суду з даним позовом.

Підсумовуючи вищенаведене в його сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Разом з тим, відповідно до п.10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, застосувавши інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб’єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на вказане, сплачена сума судового збору у розмірі 2114,40грн. згідно з квитанціями від 25.07.2018 №0.0.1094030592.1 та від 07.08.2018 №0.0.1102625131.1, оригінал яких знаходяться в матеріалах справи, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Рівненського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області щодо відмови ОСОБА_1 в зарахуванні періоду його роботи з 15 січня 1986 року по 13 листопада 1994 року до стажу роботи за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах та призначенні пенсії за віком пільгових умовах.

Визнати протиправним та скасувати рішення Рівненського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області від 15 грудня 2017 року №18/06-30 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 в повному обсязі.

Зобов’язати Рівненське об’єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області зарахувати період роботи ОСОБА_1 з 15 січня 1986 року по 13 листопада 1994 року до стажу роботи за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком.

Зобов’язати Рівненське об’єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області з 21 жовтня 2017 року призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах на підставі пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та обчислити його страховий стаж з врахуванням вимог абзацу 10 частини 3 статті 24 вказаного Закону та Типового договору про добровільну участь в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування №0181716900008 від 04 липня 2018 року.

Сягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Рівненського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської судовий збір в сумі 2114,40грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

1) позивач - ОСОБА_1 (33027, АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1);

2) відповідач - Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області (33001, м. Рівне, вул. Яворницького, 34, код ЄДРПОУ 40373305).

Повний текст рішення складений 20 вересня 2018 року.

Суддя Комшелюк Т.О.

Джерело: ЄДРСР 76611540
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку