open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 вересня 2018 р.

м.Одеса

Справа № 821/353/18

Категорія: 10.2.4

Головуючий в 1 інстанції: Варняк С.О.

Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Танасогло Т.М.,

суддів - Запорожана Д.В.,

- Яковлєва О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 26 березня 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, за участі третьої особи - Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пропозиції Міністерства юстиції про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

У лютому 2018 року ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3, позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (далі - ГУ ПФУ в Херсонській області, відповідач) за участі третьої особи - Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пропозиції Міністерства юстиції, в якому просив:

- визнати незаконною відмову ГУ ПФУ в Херсонській області у призначенні ОСОБА_3 пенсії за вислугою років;

- зобов'язати ГУ ПФУ в Херсонській області призначити ОСОБА_3, пенсію за вислугою років з дати звернення 10.11.2017 року.

В обґрунтування позивних вимог ОСОБА_3 зазначив, що календарна вислуга років на день звільнення склала 19 років 06 місяців 27 днів, пільгова вислуга склала 25 років 07 місяців 06 днів, що відповідно до положень Закону України "Про державну кримінально-виконавчу службу України" (далі - Закон № 2317) та Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII) надає право на отримання довічної пенсії за вислугу років на умовах п. "а" ст. 12 Закону України 2262-XII.

Судовим рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 26 березня 2018 року адміністративний позов задоволено.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням ГУ ПФУ в Херсонській області звернулося до суду з апеляційною скаргою.

В апеляційній скарзі ГУ ПФУ в Херсонській області зазначає, що висновки суду першої інстанції не узгоджуються з вимогами Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо наявності вислуги років у календарному обчисленні. Оскільки вислуга років ОСОБА_3 на день звільнення у календарному обчисленні становить 19 років 06 місяців 27 днів, то права на пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" позивач не має.

Відповідно до приписів ст. 311 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції, може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд за їх участю, а також у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.

З 08.10.1999 року по 06.11.2017 року ОСОБА_3 проходив службу в органах Державної кримінально-виконавчої служби України.

З 03.05.2017 року по 06.11.2017 року займав посаду молодшого інспектора 1 категорії відділу режиму і охорони державної установи "Херсонський слідчий ізолятор".

Відповідно до витягу з наказу від 06.11.2017 року № 86 о/с у відповідності з Законом України "Про Національну поліцію" ОСОБА_3 звільнений з Державної кримінально-виконавчої служби України за п. 7 ст. 77 (за власним бажанням).

Вислуга років станом на 06.11.2017 року у календарному обчисленні становить 19 років 06 місяців 27 днів, у пільговому обчисленні становить 25 років 07 місяців 06 днів.

Відповідно до витягу з наказу від 09.11.2017 року № 87 о/с внесено зміни в наказ начальника державної установи "Херсонський слідчий ізолятор" від 06.11.2017 року № 86 о/с в частині звільнення з Державної кримінально-виконавчої служби України старшого прапорщика внутрішньої служби ОСОБА_3, молодшого інспектора відділу режиму і охорони, а саме вислуга років станом на 06.11.2017 року у календарному обчисленні становить 19 років 06 місяців 27 днів, у пільговому обчисленні становить 26 років 10 місяців 11 днів.

10.11.2017 року позивач звернувся до державної установи "Херсонський слідчий ізолятор" із заявою про направлення документів, перелік яких визначено Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України № 3-1 від 30.01.2007 р., з урахуванням пільгової вислуги років, до Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонської області для призначення пенсії.

Державна установа "Херсонський слідчий ізолятор" листом № 24/10-76-17/Б-45 від 13.11.2017 р. відмовила позивачу у задоволенні заяви. Відмову обґрунтовано тим, що для призначення ОСОБА_3 пенсії відповідно до Закону Україну "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" необхідно на день звільнення з військової служби мати вислугу 23 календарних років шість місяців і більше. Вислуга років на день звільнення у календарному обчисленні складає 19 років 06 місяців 06 днів. У зв'язку з тим, що станом на дату звільнення з органів ДКВС України у позивача у календарному обчисленні менша, ніж мінімально встановлена кількість років.

ОСОБА_3 оскаржив відмову державної установи "Херсонський слідчий ізолятор" у не направленні до Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області документів для призначення пенсії за вислугою років у судовому порядку.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 14.12.2017 року № 821/1725/17 позовні вимоги ОСОБА_3 задоволено. Визнано протиправною відмову державної установи "Херсонський слідчий ізолятор" у не направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області документів для призначення пенсії за вислугою років. Зобов'язано державну установу "Херсонський слідчий ізолятор" направити документи, перелік яких визначено Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України № 3-1 від 30.01.2007 р., з урахуванням пільгової вислуги років, до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області. Постанова суду набрала законної сили 03.01.2018 року.

25.01.2018 року Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції направило до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області документи для призначення пенсії ОСОБА_3

Відповідно до подання про призначення пенсії від 25.01.2018 року вислуга років станом на 06.11.2017 року для призначення пенсії складає 26 років 10 місяців 11 днів.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 07.02.2018 року № 1389/03 повернуто документи на ОСОБА_3 у зв'язку з відсутністю права на отримання пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Повідомлено, що згідно пункту "а" статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-XII пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 01 жовтня 2017 року по 30 вересня 2018 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки та 06 місяців і більше. Оскільки вислуга років ОСОБА_3 на день звільнення у календарному обчисленні становить 19 років 06 місяців 27 днів, то права на пенсію за вислугу років відповідно до Закону він не має.

Не погодившись з вищевикладеним позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на призначення пенсії за вислугу років, відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", оскільки станом на день звільнення позивача, вислуга років у пільговому обчисленні складала - 25 років 07 місяців 06 днів, що є достатнім для призначення вказаної пенсії.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Питання обчислення вислуги років при призначенні пенсії особам, звільненим з військової служби, регулюється Законом України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постановою Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» від 17.07.1992 № 393.

Згідно п. "а" ст. 12 Закону України № 2262-XII пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2017 року по 30 вересня 2018 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки та 6 місяців і більше.

Частиною 1 ст. 17 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" встановлено, що особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби і військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються служба в органах внутрішніх справ, поліції, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Державній кримінально-виконавчій службі України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду; час роботи в органах державної влади, органах місцевого самоврядування або сформованих ними органах, на підприємствах, в установах, організаціях і у вищих навчальних закладах із залишенням на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України.

Положеннями ст. 17-1 вказаного Закону встановлено, що порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 ст. 23 Закону України "Про Державну кримінально-виконавчу службу України" визначено, що держава забезпечує соціальний захист персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України відповідно до Конституції України, цього Закону та інших законів України.

Згідно ч. 4 ст. 23 Закону України "Про Державну кримінально-виконавчу службу України" особам рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби встановлюється пільговий залік вислуги років для призначення пенсії - один місяць служби за сорок днів; особам, які проходять службу у воєнізованих формуваннях і установах виконання покарань, призначених для тримання засуджених до довічного позбавлення волі - один місяць служби за півтора місяця, а в установах виконання покарань, призначених для тримання і лікування інфекційних та психічно хворих засуджених - один місяць служби за два місяці за переліком посад і в порядку, що затверджуються Міністерством юстиції України.

У відповідності до вимог пп. «г» п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 р. № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей" (далі - Постанова № 393) до вислуги років для призначення пенсій зараховується на пільгових умовах один місяць служби за сорок днів особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ та кримінально-виконавчої системи, які проходять службу у виправно-трудових установах, слідчих ізоляторах, лікувально-трудових профілакторіях, ізоляторах тимчасового тримання, приймальниках-розподільниках для осіб, затриманих за бродяжництво, спеціальних приймальниках для осіб, підданих адміністративному арешту, підрозділах конвойної служби міліції, та військовослужбовцям постійного складу, які проходять службу у дисциплінарних частинах, за переліками посад і на умовах, затверджуваних відповідно Міністерством внутрішніх справ, Міністерством юстиції, Центральним управлінням Служби безпеки, Міністерством оборони, час проходження служби особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби; час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах патрульної служби за переліком посад і умовами, що визначаються Міністерством внутрішніх справ.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що визначальною підставою у питанні можливості пільгового обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років, є наявність законодавчого регулювання, яке передбачає включення зазначеного періоду (строку) до стажу роботи працівників певної категорії для реалізації цими особами права на призначення різних видів пенсій, чи інших соціальних виплат. Основним актом, на підставі якого здійснюється таке регулювання є, зокрема, Закон № 2262-ХІІ. Можливість пільгового обчислення періоду проходження військової служби є похідною від визначальної підстави і має пов'язуватися не з категорією працівників, що реалізують право на пенсію за вислугу років, а зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті проходження військової служби в певний, визначений у законодавчому порядку період часу. Така можливість передбачена постановою № 393.

З урахуванням викладеного колегія суддів вважає, що до актів правового регулювання умов і порядку призначення пенсій за вислугу років належать і ті правові акти, які передбачають пільгове (кратне) обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу роботи, що дає право на призначення й отримання різних видів пенсій та соціального забезпечення.

Відповідної правової позиції дотримується Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 27 червня 2018 року №750/9775/16-а.

Крім того, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що положеннями Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" не встановлено виключень того, що роки вислуги в пільговому обрахуванні не можуть зараховуватись до вислуги років для призначення особі відповідної пенсії.

Також, колегія суддів вважає за необхідним зазначити, що питання наявності у позивача права на пільгову пенсію було предметом розгляду справи № 821/1727/17.

Так, у постанові Херсонського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року по справі № 821/1725/17, яка набула законної сили, встановлено, що суб'єкт владних повноважень помилково не врахував наявність підстав для призначення ОСОБА_3 пенсії за пільговими умовами з урахуванням пільгової вислуги років.

За приписами ч. 1 ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов'язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов'язані із реалізацією права на соціальний захист, і сформував правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них зокрема належать громадяни, які відповідно до ст. 17 Конституції України перебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме у Збройних Силах України, податковій міліції, Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання кримінальних покарань (на даний час ДКВС України), тощо (рішення Конституційного Суду України від 06.07.1999 року № 8-рп/99 у справі щодо права на пільги та від 20.03.2002 року № 5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).

Необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що така служба пов'язана з ризиком для життя і здоров'я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей (рішення Конституційного Суду України від 20.03.2002 року № 5 рп/2002).

Також, у рішенні зазначено, що зупинення пільг, компенсацій і гарантій є порушенням гарантованого державою права на їх соціальний захист.

За таких обставин, наявність права на пенсію за пільговою вислугою років при звільненні працівників ДКВС України є реалізацією гарантованої державою міри соціального захисту. Така міра соціального захисту є не тільки конституційною гарантією, а й складовою правового статусу таких осіб, з урахуванням правомірних (законних) очікувань на майбутнє щодо захищеного соціального статусу.

Як було встановлено судом першої інстанції, вислуга років ОСОБА_3 на день його звільнення зі служби становила 26 років 10 місяців 11 днів в пільговому обчисленні, а отже, колегія суддів вважає, що позивач набув право на призначення йому пенсії за вислугою років відповідно до Закону № 2262-XII.

Частиною 1 ст. 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги, колегія суддів, вважає не суттєвими та такими, що не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 26 березня 2018 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання судового рішення в повному обсязі.

Повний текст судового рішення складено 11.09.2018 року.

Головуючий суддя: Т.М. Танасогло

Судді: Д.В. Запорожан

О.В. Яковлєв

Джерело: ЄДРСР 76390583
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку