open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

14 серпня 2018 року

Київ

справа №809/883/15

адміністративне провадження №К/9901/24932/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (далі - ГУ ДФС в Івано-Франківській області) на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.04.2015 (суддя - Остап'юк С.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2016 (головуючий суддя - Довга О.І., судді - Затолочний В.С., Запотічний І.І.) у справі № 876/5343/15 за позовом фізичної особи-підприємця (далі - ФОП) ОСОБА_2 до ГУ ДФС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування фінансових санкцій, -

встановив:

Фізична особа-підприємець (далі - ФОП) ОСОБА_2 звернулася до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просила скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (далі - ГУ ДФС в Івано-Франківській області) від 05.12.2014 № 000032 про застосування фінансових санкцій.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.04.2015, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2016, позов задоволено частково.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій ГУ ДФС в Івано-Франківській області оскаржила їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати прийняті у справі судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

В доводах касаційної скарги відповідач посилається на те, що оскільки рішення контролюючого органу від 05.12.2014 № 000032 протиправним не визнане, скасоване лише в частині суми 8500 грн., а тому воно є правомірним та винесене у відповідності норм чинного законодавства, в зв'язку з чим позовні вимоги ФОП ОСОБА_2 є безпідставними.

Позивач не реалізував процесуальне право щодо подання заперечень на касаційну скаргу.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з'ясовано судами попередніх інстанцій, 01.04.2014 старшим оперуповноваженим ВОВЕЗ ОУ ДПІ у місті Івано-Франківську, в межах кримінального провадження внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 11.03.2014 за №32014000000000012, з дозволу та в присутності ФОП ОСОБА_2, за участю понятих, проведено огляд магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1», що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, де здійснює свою господарську діяльність позивач.

Під час проведеного огляду виявлено алкогольні напої з наклеєними стрічками з зображенням «Козачка» та марками акцизного податку з наступними серіями та номерами, а саме: горілка ємністю 0,5 л. «Синяя лошадь», 17 АААН 001837, 17 АААМ 001113, 17 АААВ 001357, 17 АААЗ 001306, 17 АААЇ 001255, 17 АААЕ 001789, 17 АААГ 001930, 17 АААН 001257; горілка ємністю 0,5 л. «Українська лінія», 17 АААВ 005143, 17 АААО 005287, 17 АААЗ 005511, 17 АААР 005948, 17 АААО 005767, 17 АААЗ 005367, 17 АААО 005047, 17 АААБ 005703, 17 АААЛ 005031, 17 АААВ 005959, 17 АААБ 00599, 17 АААП 005308.

Вказані алкоголь напої, у зв'язку із тим, що марковані марками акцизного податку невстановленого взірця, вилучено та дві марки акцизного податку на алкогольні напої: 17 АААВ 001357, 01/13, 9,174 грн. та 17 АААБ 005703, 01/13, 9,174 грн., направлено до Науково-дослідного експертно-криміналістичного центру при Управлінні МВС України в Івано-Франківській області для встановлення чи відповідають за способом нанесення зображення та первинними елементами захисту надані на дослідження марки акцизного податку тим, які перебувають в офіційному обігу, якщо ні, то яким способом виготовлені такі марки.

Згідно висновку експерта за від 25.06.2014 №09/07-228 дві марки акцизного податку на алкогольні напої: 17 АААВ 001357, 01/13, 9,174 грн. та 17 АААБ 005703, 01/13, 9,174 грн. за способом нанесення зображень та первинними елементами захисту не відповідають маркам акцизного податку на алкогольні напої, які знаходяться в офіційному обігу.

Всі зображення на двох марках акцизного податку на алкогольні напої серіями та номерами 17 АААВ 001357, 01/13, 9,174 грн. та 17 АААБ 005703, 01/13, 9,174 грн. виготовлені плоским офсетним способом друку без ірисового розкату.

Всі зображення на вказаних марках акцизного податку на алкогольні напої за способом друку: зображення номеру виконане плоским офсетним друком; Мікроволокна: імітовані шляхом нанесення барвника на поверхню паперу.

Матеріали кримінального провадження від 11.03.2014 №32014000000000012 в частині виявленого факту зберігання алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка направлені відповідачу.

Відповідач на підставі отриманих матеріалів прийняв рішення про застосування до позивача фінансових санкцій, передбачених абзацом п'ятнадцятим статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів», у розмірі 17 000 грн. за зберігання алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка.

Не погоджуючись з рішенням ГУ ДФС в Івано-Франківській області від 05.12.2014 № 000032 ФОП ОСОБА_2 оскаржила їх у судовому порядку.

Надаючи оцінку правомірності дій контролюючого органу з прийняття спірного рішення, суд виходить з наступного.

Частиною четвертою статті 11 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів» встановлено, що алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законодавством.

Згідно із підпунктами 14.1.107. та 14.1.109. пункту 14.1 статті 14 ПК України марка акцизного податку - спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів.

Маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів - наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою чи пачку (упаковку) тютюнового виробу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку.

Відповідно до положень підпункту 226.6, 226.7 статті 226 ПК України маркуванню підлягають усі алкогольні напої з вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об'ємних одиниць. Маркування вироблених в Україні алкогольних напоїв із вмістом спирту етилового до 8,5 відсотка об'ємних одиниць не здійснюється. Кожна марка акцизного податку на алкогольні напої повинна мати окремий номер, місяць і рік випуску марки та позначення про суму сплаченого акцизного податку за одиницю маркованої продукції, крім суми акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі алкогольних напоїв.

Згідно із пунктом 226.9. статті 226 ПК України вважаються такими, що немарковані алкогольні напої та тютюнові вироби з підробленими марками акцизного податку; алкогольні напої та тютюнові вироби, марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до якого здійснюються виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції; алкогольні напої з марками акцизного податку, на яких зазначення суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари.

Згідно з пунктом 5 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 №1251 марка для алкогольних напоїв, крім виноробної продукції (лікеро-горілчана продукція), вітчизняного виробництва виготовляється у зеленій кольоровій гамі, для алкогольних напоїв, які є виноробною продукцією, вітчизняного виробництва - червоній, для алкогольних напоїв, крім виноробної продукції (лікеро-горілчана продукція), імпортного виробництва - фіолетовій, для алкогольних напоїв, які є виноробною продукцією, імпортного виробництва - оранжевій, для тютюнових виробів вітчизняного виробництва (з фільтром та без фільтра) - зеленій, для тютюнових виробів імпортного виробництва (з фільтром та без фільтра) - синій кольоровій гамі.

На кожну марку серед іншого наносяться індекс регіону України (згідно з додатком), що відповідає місцезнаходженню виробника продукції, позначений двома цифрами (для маркування вітчизняної продукції), серія із чотирьох літер і шестизначний номер, два двозначних числа (місяць і рік, у якому вироблено марки для алкогольних напоїв) або двозначне та однозначне числа (рік і квартал, у якому вироблено марки для тютюнових виробів) через скісну риску та сума акцизного податку (для алкогольних напоїв), сплаченого за одиницю продукції, з точністю до тисячного знака, крім суми акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі алкогольних напоїв.

Висновком експерта від 24.06.2014 №09/07-225, встановлено зберігання позивачем алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного податку: зображення на марках акцизного податку на алкогольні напої 17 АААВ 001357, 01/13, 9,174 грн. та 17 АААБ 005703, 01/13, 9,174 грн. за способом друку: зображення номеру виконані плоским офсетним друком; Мікроволокна: імітовані шляхом нанесення барвника на поверхню паперу.

Відповідно до підпунктів 83.1.3, 83.1.6 пункту 83.1 статті 83 ПК України для посадових осіб контролюючих органів під час проведення перевірок підставами для висновків є: експертні висновки; інші матеріали, отримані в порядку та у спосіб, передбачені цим Кодексом або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на контролюючі органи.

Пунктом 5 Порядку застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за № 790, передбачено, що однією з підстав для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб'єктами підприємницької діяльності вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про наявність підстав для застосування до позивача фінансових санкцій у відповідності до абзацу 15 статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» за зберігання алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка.

Разом з тим, судами встановлено, що зберігання суб'єктом підприємницької діяльності алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка виявлено 01.04.2014, тобто моментом виникнення правовідносин є дата виявлення допущеного порушення.

Відповідно до абзацу 15 статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (в редакції Закону від 19.12.2013 року чинній на момент виникнення спірних правовідносин) до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі виробництва, зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку - 200 відсотків вартості товару, але не менше 8500 гривень.

Проте, на момент винесення оскаржуваного рішення ГУ ДФС в Івано-Франківській області у рішенні від 05.12.2014 №000032 використало норму вказаного Закону в редакції, що набрала чинності з 04.09.2014 та застосувало до ФОП ОСОБА_2 фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 17000 грн.

Отже, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що до позивача за зберігання алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка має бути застосована відповідальність, передбачена абзацом 15 статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» в редакції чинній на момент виникнення даних правовідносин, що становить 8 500 грн.

Доводи касаційної скарги зазначених висновків суду не спростовують і не дають підстав вважати, що судами попередніх інстанцій при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, судом апеляційної інстанції виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки апеляційного суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для його перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

постановив:

Касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області залишити без задоволення.

Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.04.2015 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2016 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

_________________________

_________________________

_________________________

В.В. Хохуляк

Л.І. Бившева

Т.М. Шипуліна

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 75850797
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку