open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 квітня 2018 року м. Рівне№817/747/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Махаринця Д.Є. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доКостопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання неправомірними дій щодо відмови у призначенні дострокової пенсії за віком як учаснику бойових дій та зобов`язання призначити, провести нарахування та виплачувати позивачу пенсію за віком як учаснику бойових дій з 26.09.2017.

Ухвалою суду від 16.03.2018 відкрито провадження та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст.262 КАС України.

02.04.2018 на адресу суду надійшов відзив Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (а.с.32-33) та 03.04.2018 - відповідь на відзив ОСОБА_1 (а.с.34-37).

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що він є учасником бойових дій в розумінні п.19 ч.1 ст.6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та по даний час бере участь в антитерористичній операції, має 55 років, а тому в вересні 2017 звернувся до органу Пенсійного фонду про призначення йому пенсії за віком із зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій. Однак відповідач своїм листом відмовив йому у призначенні пенсії, так як у позивача страховий стаж менше 25 років. Вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки період, в який позивач брав участь в антитерористичній операції підлягає зарахуванню до його стажу для призначення пенсії в кратному обчисленні: один місяць за три. За таких обставин, просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача у відзиві на позов позовні вимоги не визнав, на їх заперечення зазначив, що призначити пенсію позивачу із зниженням пенсійного віку відповідно до абз.5 п.3 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у відповідача немає підстав, так як його загальний страховий стаж складає 22 роки 08 місяців 18 днів при необхідному 25 років. Вважає дії відповідача щодо відмови у призначенні позивачу пенсії за віком законними та такими, що ґрунтуються на нормах чинного законодавства. За таких обставин просив в задоволенні позову відмовити повністю.

Розглянувши у визначеному статтею 263 КАС України порядку в письмовому провадженні позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 є учасником бойових дій оскільки, брав участь у проведенні антитерористичної операції на сході України, що підтверджується посвідченням учасника бойових дій серії НОМЕР_1 від 04.07.2017 (а.с.11).

Відповідно до довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України №2365А від 07.09.2017 молодший сержант ОСОБА_1 дійсно в період з 24.09.2016 по 30.11.2016 та з 14.12.2016 по даний час безпосередньо бере участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичної операції (с.Водяне Донецької області, с.Сотенне Луганської області) (а.с.24).

26.09.2017 позивач звернувся до Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області з заявою про призначення пенсії за віком (а.с.37).

Листом від 05.03.2018 за №443/04 Костопільським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Рівненської області відмовлено у призначенні пенсії із зниженням пенсійного віку відповідно до абз.5 п.3 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", оскільки для цього немає підстав, так як загальний страховий стаж позивача складає 22 роки 08 місяців 18 днів при необхідному стажі 25 років (а.с.25).

Не погодившись з правомірністю відмови відповідача у призначенні пенсії, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом.

Держава гарантує та забезпечує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове забезпечення, охорону здоров`я і безоплатне лікування, та соціальне забезпечення після їх звільнення з військової служби.

При цьому, основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначено Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", який також встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі, і відповідно до статті 1-2 цього Закону, військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.

Визначені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" пільги, гарантії та компенсації встановлені законодавцем саме у зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни. Так, ст.2 Закону України "Про загальний військовий обов`язок і військову службу" чітко визначено, що час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Пунктом 6 ст.2 вказаного Закону визначені види військової служби, до яких належить, зокрема військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Відповідно до абз.2 п.1 ст.8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

Страховий стаж, відповідно до статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.

Відповідно до ст.16 Закону України "Про пенсійне забезпечення" військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та поліцейські, які брали участь у бойових діях, а також ті, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов`язку, а також батьки і дружини (якщо вони не взяли повторний шлюб) військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та поліцейських, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення зі служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов`язку, мають право на пенсію: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років.

Відповідно до положень абз.6 п.3 розділу XV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в редакції на час виникнення спірних правовідносин згідно із змінами, внесеними Законом №3668-VI від 08.07.2011 військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які брали участь у бойових діях, а також ті, що стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов`язку, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов`язку, мають право на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років для чоловіків і не менше 20 років для жінок.

Водночас, згідно з підпунктом "а" пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей" встановлено, що до вислуги років для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, особам, зазначеним у пункті "ж" статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються на пільгових умовах: один місяць служби за три місяці час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції.

Системний аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що оскільки позивач проходив військову службу в складі Збройних Сил України за мобілізацією в особливий період та безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, то він мав право на зарахування цього періоду до страхового стажу і загального стажу роботи - на вказаних пільгових умовах.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме: атестату №6986, військового квитка НОМЕР_2 , трудової книжки НОМЕР_3 , архівної довідки №914 від 31.08.2017, довідки №53 від 04.09.2017 (а.с.12-23), страховий стаж позивача складав 22 роки 08 місяців, 18 днів. При цьому, ОСОБА_1 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції в період з 24.09.2016 по 30.11.2016 та з 14.12.2016 по 07.09.2017 (час формування довідки Військовою частиною НОМЕР_4 ), що свідчить про загальний страховий стаж позивача більше 25 років.

Враховуючи встановлені в ході судового розгляду обставини справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач, відмовляючи ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком із зниженням пенсійного віку, діяв не на підставі, не в межах та не у спосіб, передбачені чинним законодавством.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наведеного, відповідні позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають до задоволення повністю.

Правові підстави для застосування вимог ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) до Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (вул.Бурова, 17а/3, м.Костопіль, Рівненська область, 35000, код ЄДРПОУ 41247908) про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком як учаснику бойових дій відповідно до абз.6 п.3 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Зобов`язати Костопільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області провести нарахування та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 на підставі його заяви від 26.09.2017 у відповідності абз.6 п.3 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Махаринець Д.Є.

Джерело: ЄДРСР 75111213
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку