open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

УХВАЛА

про відкриття провадження у справі

04 липня 2018 року Справа № 913/324/18

Провадження №14/913/324/18

Господарський суд Луганської області у складі судді Лісовицького Є.А., розглянувши матеріали позовної заяви №114/4749 вих.18 від 26.06.2018

за позовом керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженому здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Старобільської районної ради Луганської області, м. Старобільськ Луганської області

до відповідача-1: ОСОБА_1 установи «Старобільське районне територіальне медичне об’єднання» Старобільської районної ради, м. Старобільськ Луганської області

відповідача-2: ОСОБА_1 підприємства «Луганська обласна «Фармація Північ», м.Сєвєродонецьк Луганської області

про визнання недійсними договору оренди нерухомого майна та зобов’язання повернути приміщення

в с т а н о в и в:

Керівник Старобільської місцевої прокуратури Луганської області звернувся до Господарського суду Луганської області з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, уповноваженому здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Старобільської районної ради Луганської області до відповідачів ОСОБА_1 установи «Старобільське районне територіальне медичне об’єднання» Старобільської районної ради та ОСОБА_1 підприємства «Луганська обласна «Фармація Північ», в якій просить суд :

1. Визнати недійсним договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальної громади Старобільського району, № 18 від 08.12.2017, укладений між комунальною установою «Старобільське районне територіальне медичне об’єднання» Старобільської районної ради та комунальним підприємством «Луганська обласна «Фармація Північ» та припинити виконання зобов’язань за ним на майбутнє.

2. Зобов’язати комунальне підприємство «Луганська обласна «Фармація Північ» повернути комунальній установі «Старобільське районне територіальне медичне об’єднання» Старобільської районної ради приміщення площею 27,8 м2 та вартістю 82 200 грн., яке розміщене у будівлі Старобільської районної центральної поліклініки (Поліклініка на 240 відвідувань на зміну), розташованої за адресою: Луганська область, м. Старобільськ, вул. Світличного, І.М., 5.

Згідно з ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Частиною 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов’язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб’єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб’єктом владних повноважень.

З огляду на викладене, зверненню прокурора з позовом до суду має передувати підтвердження суду підстав представництва інтересів держави в суді.

Обгрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначає, що відповідно до рішення Старобільської районної ради №22/4 від 12.09.2017 прийнято у спільну власність територіальних громад Старобільського району нежитлову будівлю «Поліклініку на 240 відвідувань за зміну». Згідно п. 2 вказаного рішення зазначене майно вирішено передати на баланс комунальної установи «Старобільське районне територіальне медичне об’єднання» Старобільської районної ради (далі - КУ «Старобільське РТМО») на праві оперативного управління.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником триповерхової нежитлової будівлі «Поліклініка на 240 відвідувань за зміну», розташованої за адресою: вул. ОСОБА_2, 5, м. Старобільськ, Луганська область, є територіальна громада Старобільського району в особі Старобільської районної ради.

Рішенням сесії Старобільської районної ради №24/11 від 22.12.2017 КУ «Старобільське РТМО» делеговано повноваження по оперативному управлінню об’єктами спільної власності територіальних громад Старобільського району, зокрема й Старобільською районною центральною поліклінікою (поліклініка на 240 відвідувань за зміну), розташованої за адресою: Луганська область, м. Старобільськ, вул. Світличного І.М., 5.

На підставі вказаного рішення 29.12.2017 між власником майна - Старобільською районною радою, яка діє від імені територіальних громад Старобільського району, та користувачем - КУ «Старобільське РТМО» укладено договір на закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад Старобільського району, на праві оперативного управління КУ «Старобільське РТМО».

Актом приймання-передачі майна, який є додатком до договору від 29.12.2017, Старобільська районна рада передала КУ «Старобільське РТМО» в користування на праві оперативного управління майно спільної власності територіальних громад Старобільського району для здійснення некомерційної господарської діяльності - Старобільську районну центральну поліклініку (поліклініка на 240 відвідувань за зміну), розташовану за адресою: Луганська область, м. Старобільськ, вул. Світличного І.М., 5.

08.12.2017 між КУ «Старобільське РТМО» (орендодавець) та комунальним підприємством «Луганська обласна «Фармація Північ» (орендар), укладено договір оренди нерухомого майна №18, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає в оренду частину нежитлового вбудованого приміщення (№125) площею 27,80 кв.м., яке розміщене у будівлі «Поліклініка на 240 відвідувань за зміну», розташованої за адресою: Луганська область, м. Старобільськ, вул. Світличного І.М., 5.

Договір укладено строком на 35 місяців та діє з моменту його підписання до 31.10.2020 включно.

Вартість приміщення відповідно до звіту про оцінку майна від 16.11.2017 станом на 31.10.2017 складає 82200,00 грн.

Вказане нежитлове приміщення, згідно з п. 1.3 Договору №18 від 08.12.2017 орендодавець передає орендареві для розміщення аптечного пункту.

Актом прийому-передачі нежитлового приміщення, який є додатком до договору від 08.12.2017, вищевказане приміщення передано в оренду комунальному підприємству «Луганська обласна «Фармація Північ».

При вивченні договору оренди нерухомого майна №18 від 08.12.2017 прокурором було встановлено, що вказаний договір укладений з порушенням вимог чинного законодавства, а відтак підлягає визнанню недійсним.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України, відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.

Згідно з ч. 4 ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника. Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна. Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.

Відповідно до ч. 6 ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.

Пунктом 4 Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради, який є невід’ємним додатком до Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад Старобільського району, затвердженої рішенням сесії Старобільської районної ради № 31/18 від 24.12.2013, передбачено, що конкурс на право оренди майна спільної власності територіальних громад району оголошується, окрім іншого, також і за ініціативою підприємств, організацій, установ, закладів спільної власності територіальних громад району, що мають можливість передати в оренду майно.

Згідно п. 6 зазначеного Порядку оголошення про конкурс публікується в засобах масової інформації та/або на web-сторінці Старобільської районної ради, не пізніше ніж за 7 календарних днів до дати проведення конкурсу, а в виключних випадках - не пізніше ніж за 1 день до дати проведення конкурсу.

В даному випадку сторони всупереч зазначеному Порядку та Закону України «Про оренду державного та комунального майна» без проведення конкурсу на оренду комунального майна уклали договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад Старобільського району № 18 від 08.12.2017.

Таким чином, орендодавець передав, а орендар прийняв приміщення за спірним договором всупереч вимогам закону щодо обов’язкового проведення конкурсу на оренду комунального майна, порушивши процедуру укладення договору, а саме: не забезпечено відкритість і прозорість передачі майна в оренду, передбачену Законом України «Про оренду державного та комунального майна», тим самим обмежили права інших осіб, зацікавлених в оренді даного комунального майна.

Крім того, під час укладання вказаного договору оренди, орендна плата визначена на основі незалежної оцінки, яка не затверджена органом, що уповноважений управляти майном.

Також прокурор зазначив, що повноваження по оперативному управлінню Старобільською районною центральною поліклінікою (поліклініка на 240 відвідувань за зміну) делеговані КУ «Старобільське РТМО» лише 22.12.2017 рішенням Старобільської районної ради №24/11. Фактично зазначене майно передано КУ «Старобільське РТМО» 29.12.2017 відповідно до акту приймання-передачі, що є додатком до договору на закріплення майна на праві оперативного управління від 29.12.2017, в п. 6.2. якого передбачено право за погодженням з власником передавати майно в оренду. Натомість, КУ «Старобільське РТМО» 08.12.2017, не маючи відповідних повноважень щодо передачі майна в оренду на момент вчинення правочину, уклала договір оренди частини нежитлового вбудованого приміщення (№125) площею 27,80 кв.м., яке розміщене у будівлі «Поліклініка на 240 відвідувань за зміну».

Оскільки спірний договір оренди нерухомого майна № 18 від 08.12.2017 укладено сторонами з порушеннями ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», п.п. 4, 6 Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Старобільської районної ради, п. 19 Методики оцінки об'єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 №629, наявні правові підстави для визнання вищезазначеного договору недійсним.

Згідно з положеннями п. 2 ч. 1 ст. 216 ЦК України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

Таким чином, оскільки договір оренди нерухомого майна №18 від 08.12.2017 підлягає визнанню недійсним, як наслідок, орендар за вказаним договором зобов’язаний повернути орендодавцю частину нежитлового вбудованого приміщення (№125) площею 27,80 кв.м., яке розміщене у будівлі «Поліклініка на 240 відвідувань за зміну».

Попри виявлені порушення вимог законодавства при наданні в оренду комунального майна, органом місцевого самоврядування – Старобільською районною радою Луганської області , яка діє від територіальної громади, не вжито належних заходів з метою реалізації своїх повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування щодо управління комунальним майном, в тому числі шляхом звернення до суду з позовом про визнання недійсним договору оренди нерухомого майна №18 від 08.12.2017.

Відповідно до інформації, наданої Старобільською районною радою №282 від 16.05.2018, районна рада не володіє інформацією щодо проведення конкурсу на право оренди вказаного нерухомого майна та не має у своєму розпорядженні документів з зазначених питань.

Проте, відповідно до статуту КУ «Старобільське РТМО», затвердженого рішенням районної ради №5/5 від 23.02.2016, власником КУ «Старобільське РТМО» є територіальна громада Старобільського району в особі Старобільської районної ради Луганської області.

Відповідно до ст. 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Згідно п.п. 5.1, 5.2 договору на закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління КУ «Старобільське РТМО» від 29.12.2017, Старобільська районна рада як власник майна від імені територіальних громад Старобільського району, має право контролювати наявність, технічний стан, напрямки та ефективність використання майна, переданого в оперативне управління; отримувати у користувача (КУ «Старобільське РТМО») звітність про рух майна згідно балансу, а також іншу необхідну інформацію стосовно переданого в управління майна; у разі передачі майна в оренду контролювати виконання договорів оренди.

Крім того, згідно п. 23 Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад Старобільського району, орендодавець, яким відповідно до спірного договору є КУ «Старобільське РТМО», надає до Старобільської районної ради піврічний та річний звіти про укладені договори оренди нерухомого майна за встановленою формою до 20 числа місяця, наступного за звітним.

Однак, Старобільською районною радою протягом тривалого часу будь-які заходи з метою реалізації прав, передбачених п. п. 5.1, 5.2 договору на закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад Старобільського району на праві оперативного управління КУ «Старобільське РТМО» від 29.12.2017, не вживались, звіти про укладені договори оренди нерухомого майна КУ «Старобільське РТМО» до районної ради станом на 22.05.2018 не надавались.

Прокурор зазначив, що він звертається до суду в інтересах держави в особі Старобільської районної ради Луганської області у зв’язку з тим, що Старобільська районна рада, яка виступає від імені територіальних громад Старобільського району та є власником майна за оспорюваним договором, не вжила будь-яких заходів для повернення майна, тобто бездіє, чим порушує інтереси територіальної громади, оскільки передача об’єкта комунальної власності в оренду відбулася з порушенням вимог чинного законодавства.

На виконання вимог ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» Старобільською місцевою прокуратурою повідомлено позивача про намір звернутися до господарського суду в його інтересах із зазначеним позовом.

Враховуючи наведене прокурором обґрунтування та положення законодавства, суд вважає за можливе підтвердити підстави представництва керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженому здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Старобільської районної ради Луганської області за позовною заявою у цій справі та визнає подані матеріали достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду.

Згідно з ч. 2 п. 5 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Таким чином, Старобільська районна рада Луганської області набуває статусу позивача.

Відповідно до ч. 1 ст. 176 Господарського процесуального кодексу України за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п’яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього кодексу.

Враховуючи підтвердження прокурором підстав позову, поданого з метою захисту інтересів держави, суд вважає можливим відкрити провадження у справі, справу розглядати за правилами загального позовного провадження та призначити справу до розгляду в підготовчому засіданні.

Керуючись ст. ст. 12, 53, 120, 176, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд

у х в а л и в:

1. Підтвердити підстави представництва керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженому здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Старобільської районної ради Луганської області з заявленими позовними вимогами.

2. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.

3. Здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

4. Підготовче засідання призначити на 01.08.2018 о 10 год. 20 хв.

Судове засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду Луганської області за адресою: м. Харків, проспект Науки, буд. 5, зал судових засідань №205.

5. Запропонувати позивачу - Старобільській районній раді Луганської області надати суду письмові пояснення стосовно правової позиції за даним позовом.

6. Встановити відповідачам строк для подачі відзиву на позовну заяву, з урахуванням вимог ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, до 30.07.2018.

7. При направленні в судове засідання уповноважених представників сторін, останнім мати при собі відповідно до ст. 60 Господарського процесуального кодексу України документи, що підтверджують повноваження представників.

Звертаємо увагу учасників судового процесу, що всі копії документів, що додаються до матеріалів справи та довіреності представників сторін повинні бути належним чином засвідчені. Крім того, п. 5.27 Уніфікованої системи організаційно-розпорядчої документації (ДСТУ 4163-2003) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «Згідно з оригіналом», назви, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії; засвідчуватись повинна кожна сторінка документу з відтиском печатки підприємства, установи, організації, іншої юридичної особи.

Учасники справи мають можливість отримувати процесуальні документи в електронному вигляді паралельно з документами у паперовому вигляді.

Для отримання процесуальних документів в електронному вигляді потрібно:

1. Зареєструватися в системі обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу (завести поштову скриньку електронного суду), розміщену на офіційному веб-порталі судової влади України за адресою: mail.gov.ua.

2. Подати до суду заявку про отримання процесуальних документів в електронному вигляді, яку необхідно роздрукувати на офіційному веб-порталі судової влади України у вищевказаному розділі.

Процесуальні документи у відповідній справі, що видані після дати подання вказаної заявки до суду, будуть надходити в електронному вигляді на зареєстровану електронну адресу учасника судового процесу в домені mail.gov.ua, зазначену в заявці.

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: (https://court.gov.ua/sud5014).

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею 04.07.2018 та оскарженню не підлягає.

Суддя Є.А. Лісовицький

Джерело: ЄДРСР 75080594
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку