open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2018 року

Луцьк

Справа № 803/876/18

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мачульського В.В.,

за участю секретаря судового засідання Масюк Г.С.,

позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши в судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ковельського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_3 про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

15.05.2018 ОСОБА_1 (далі – ОСОБА_1, позивач) звернувся з адміністративним позовом до Ковельського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області (далі - Ковельський міський відділ ДРАЦСГ, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_3 (далі – третя особа) про визнання дій відповідача протиправними та зобов’язання Ковельський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області вчинити дії, а саме:

- внести зміни до актового запису №2 від 17.06.2017 про народження ОСОБА_1, складеного Ковельським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області, а саме у відомостях про батька, прізвище батька змінити з прізвища «Стригіна» на прізвище «Стригін»;

- внести зміни до актового запису №2099 від 12.09.1992 про шлюб ОСОБА_1 та ОСОБА_4, складеного міським відділом реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції Донецької області, змінити відомості про національність чоловіка з «росіянин» на «німець»;

- внести зміни до актового запису №557 від 29.06.1995 про народження ОСОБА_3, складеного Донецьким міським відділом реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Донецької області, змінити відомості про національність батька з «росіянин» на «німець».

Позовні вимоги вмотивовані тим, що його мати та бабуся за національністю були німками. Позивач також відносить себе до німецької національності, прагне зберегти та відновити своє етнічне походження відповідно до положень Закону України «Про національність меншин України», дотримується німецьких традицій, підтримує стосунки із своїми родичами німцями, які проживають на території Німеччини. Пояснює, що внесення змін до актових записах в графу національність батька дитини з «росіянин» на «німець» необхідно для збереження та документального підтвердження її належності до німецької нації та майбутнього переїзду до Німеччини.

У зв’язку з цим позивач 10.11.2017 звертався до Ковельський міський відділ ДРАЦСГ з заявами про внесення змін в актових записів про народження позивача №2 від 17.06.2017, про шлюб №2099 від 12.09.1992 та про народження дочки заявника №557 від 19.06.1995, але за результатом розгляду вказаних заяв, відповідачем у їх задоволенні було відмовлено.

Вважає, що його законні права та інтереси були порушені неправомірними діями відповідача - суб’єкта владних повноважень, у зв’язку з чим позивач звернувся до суду за їх захистом, з даним адміністративним позовом.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, та зазначено що розгляд справи необхідно проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, надано відповідачу право протягом 15-денного строку з дня вручення ухвали надати відзив на позовну заяву (а.с.1). Розгляд справи призначено на 22.06.2018 на 11 год. 00 хв.

Крім того, судом вживались заходи, передбачені пунктом 20 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) шляхом розміщення оголошення про виклик до суду як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, ОСОБА_3 в даній справі (https://adm.vl.court.gov.ua/sud0370/gromadyanam/vyklyk_do_sudu_20/496589/).

15.06.2018 на адресу суду надійшли письмові пояснення третьої особи – ОСОБА_3, у яких остання з приводу заявленого позову зазначає наступне.

Зважаючи на стан здоров’я ОСОБА_3 не має об’єктивної можливості виїхати з місця свого постійного проживання на підконтрольну Україні території, щоб реалізувати своє право на внесення змін в актові записи щодо неї. Крім того, звернутися до уповноважених органів з приводу зміни відомостей про батька у своєму свідоцтві про народження вона не може, оскільки право на збереження своєї національності, а також право на вільний вибір форм та спосіб прояву своєї індивідуальності, якщо вони не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства є особистим немайновим правом особи, тобто такі зміни щодо себе може внести лише особисто її батько, а саме ОСОБА_1 також зазначає, що будь які рішення чи дії органів влади, які на сьогодні є за її місцем проживання (м. Макіївка Донецької області) не матимуть законно сили на території України. На підставі вище викладеного, третя особа не заперечує щодо задоволення позовної вимоги про внесення змін до актового запису №557 від 29.06.1995 про народження ОСОБА_3, складеного Донецьким міським відділом реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції в Донецькій області, а саме змінити відомості про національність батька з «росіянин» на «німець», а також просить суд розгляд справи проводити за її відсутності (а.с.57).

В судовому засіданні 22.06.2018 позивач та його представник позов підтримали з підстав викладених у ньому, просили суд його задовольнити.

Відповідач у судовому засіданні подав заперечення проти позову (а.с.67-69).

В обґрунтування своєї позиції вказав, що внесення змін до актових записів які просить зробити позивач, є не можливим, оскільки більшість паперових документів знаходяться на тимчасово окупованій території України (місто Донецьк та Донецька область), а відтак не можливо встановити вірність правопису.

Крім того зазначає, що відповідно до Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання заяви про внесення змін та поновлення актового запису подаються особою щодо якої складено актовий запис, одним із батьків неповнолітнього (малолітнього), опікуном недієздатної особи, спадкоємцем померлого, представником органу опіки та піклування під час здійснення повноважень. Відтак внесення змін до актового запису про народження дочки заявника №557 від 19.06.1995 можливо лише за заявою ОСОБА_3, оскільки вона є на даний час повнолітньою.

Також, вказує, що в актовому записі про народження (заявника) (поновленому) у відомостях про дитину відсутня графа «національність». Інших необхідних документів, які достовірно підтвердили б національність нареченого та стали б підставою для внесення змін, заявником не подано та відповідачем не виявлено.

На підставі вищевикладеного, вважає що Ковельським міський відділом ДРАЦСГ правомірно складено висновки про відмову у внесені змін до вказаних записів а відтак в позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянув позовну заяву та додані до неї матеріали, з'ясував доводи, якими позивач обґрунтовує позовні вимоги, розглянувши відзив відповідача, у якому він висловив свої аргументи по суті спору, пояснення третьої особи щодо позову, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об’єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з огляду на таке.

Судом встановлено, ОСОБА_1 взятий на обік як внутнішньо переміщена особа та його фактичне місце проживання 45063, Волинська область, Ковельський район, село Любитів, вулиця Миру, будинок 4, що підтверджується довідкою №706000092 від 19.04.2016 виданою Любитівською сільською радою (а.с.38).

Як слідує з матеріалів справи ОСОБА_1 22.08.2017 звернувся до Ковельського міського відділу ДРАЦСГ із заявою (а.с.17-19) про внесення змін до актових записів, а саме:

- про народження ОСОБА_1 №2 від 17.06.2017, складеного Ковельським міським відділом ДРАЦСГ, змінити у відомостях про батька прізвище батька, а саме замість зазначеного «Стригіна» на вірне прізвище «Стригін»;

- про шлюб ОСОБА_1 та ОСОБА_4 №2099 від 12.09.1992 складеного Міським відділом реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції Донецької області, змінивши відомості про національність чоловіка на «німець»;

- про народження ОСОБА_3 №557 від 29.06.1995, складеного Донецьким міським відділом реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Донецької області, змінивши відомості про національність батька на «німець».

Також, 10.11.2017 позивач звертався до відповідача із заявами про внесення вищевказаних записів окремо щодо кожного з них (а.с.13-15).

19.12.2017 начальником Ковельського міського відділу ДРАЦСГ ОСОБА_2 прийнято висновки щодо не можливості задоволення прохання заявника у внесені змін в актовий запис про народження (поновленого) №2 (ДРАЦСГ №135786023) від 17.06.2017 (а.с.10), в актовий запис про шлюб (заявника) №2099 (ДРАЦСГ №3231833) від 12.09.1992 (а.с.11) та в актовий запис про народження (дочки заявника) №557 (ДРАЦСГ №6180660) від 29.06.1995 (а.с.12).

Суд, надаючи правову оцінку висновку від 19.12.2017 щодо не можливості внести змін в актовий запис про народження (поновленого) №2 (ДРАЦСГ №135786023) від 17.06.2017 зазначає таке.

Спірні правовідносини регулюються Цивільним кодексом України, Законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01.07.2010 №2398-VІ (далі по тексту - Закон України №2398-VІ), Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України 12.01.2011 №96/5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14 січня 2011 року за №55/18793 (далі по тексту - Правила №96/5), Порядком ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2007 №1064 (далі по тексту - Порядок №1064).

Судом встановлено, що у свідоцтві серія І-ЕГ №256912 від 17.06.2017 про народження ОСОБА_1 (поновленого повторно) внесеного відповідно до запису №2, зазначено прізвище батька «Стригіна Анотолій Іванович» (а.с.21).

Також, як вбачається із витягу з Державного реєстру актів цивільного стану про державну реєстрацію народження ОСОБА_1 №00020122852 від 11.05.2018 у відомостях про батька зазначено прізвище «Стригіна Анатолій Іванович» (а.с.29).

Однак, як слідує з свідоцтва про народження ОСОБА_1 серія І-НО №434867 від 29.06.1972 прізвище батька зазначено «Стригін Анотолій Іванович», про що внесено відповідний запис №703 (а.с.22). Ті ж самі відомості містяться в свідоцтві про народження ОСОБА_1 (виданого повторно) 25.02.1976 серія ІІІ-НО №261666 прізвище батька зазначено як «Стригін Анатолій Іванович» (а.с.23).

Крім того, відповідно до свідоцтва про встановлення батьківства серія І-НО №278157 прізвище батька позивача зазначено «Стригін Анатолій Іванович» (а.с.24). Аналогічні відомості зазначені в свідоцтві про народження (виданого повторно) 25.02.1976 серія №І-НО №301250 (а.с.25).

В силу положень статті 49 Цивільного кодексу України та статі 2 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» № 2398-УІ від 01.07.2010 року (далі - Закон №2398) актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов’язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб’єктом цивільних прав та обов'язків. Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону №2398, відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд, здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Згідно з частиною першою статті 22 Закону №2398, внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Частинами 3 та 4 статті 22 №2398 Закону передбачено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану. Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.

Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану регулюється Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 за № 55/18793 із змінами і доповненнями (далі - Правила).

Відповідно до п.1.1 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затвердженого наказом Міністерства юстиції України №96/5 від 12.01.2011 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 р. за №55/18793 - внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством.

За приписами пунктів 1.7 та 1.15 Правил зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису. Відмова органів державної реєстрації актів цивільного стану у внесенні змін до актових записів цивільного стану, їх поновленні та анулюванні може бути оскаржена в судовому порядку.

Відповідно до п. 2.22 Правил після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається або надсилається для вручення до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем його проживання свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану. На свідоцтві проставляється штамп "Повторно". Свідоцтво про державну реєстрацію, подане заявником для внесення змін, анулюється та знищується у встановленому порядку.

Згідно з пунктом 3 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами справ про встановлення неправильності запису в актах громадянського стану» від 07.07.1995 № 12, суд розглядає заяви про встановлення неправильності запису в акті громадянського стану як у випадках не виправлення органами реєстрації актів громадянського стану помилок, допущених при складанні актового запису, так і при відмові зазначених органів внести в ці записи передбачені законодавством зміни (прізвища, імені, по батькові тощо) і доповнення (наприклад, про національність і громадянство батьків).

Згідно вищевказаних Правил підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема, рішення суду.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що відповідачем під час внесення запису допущено помилку у прізвищі батька «Стригіна Анатолія Івановича», а тому для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов'язати відповідача внести зміни до актового запису про народження позивача ОСОБА_1 № 2 від 17.06.2017 складеного Ковельським міським відділом ДРАЦСГ у Волинській області, а саме: в графі батько зазначити «Стригін Анатолій Іванович».

Щодо вимог позивача про внесення змін до актових записів №2099 від 12.09.1992 про шлюб ОСОБА_1 та ОСОБА_4, складеного міським відділом реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції Донецької області, змінити відомості про національність чоловіка з «росіянин» на «німець» та №557 від 29.06.1995 про народження ОСОБА_3, складеного Донецьким міським відділом реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Донецької області, змінити відомості про національність батька з «росіянин» на «німець», то суд зазначає наступне.

Як пояснив позивач в судовому засіданні надати копію свідоцтва про одруження ОСОБА_1 та ОСОБА_4 немає об’єктивної можливості, оскільки 24.09.2009 шлюб було розірвано, що підтверджується свідоцтвом про розірвання шлюбу (а.с.46), тому свідоцтво про одруження було передано до суду під час розгляду справи про одруження.

Як слідує з витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію шлюбу №00020123575 від 11.05.2018 у актовому записі №2099 від 12.09.1992 складеного міським відділом реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції Донецької області у відомостях про чоловіка – ОСОБА_1 зазначено національність «росіянин» (а.с.34).

Також відповідно до витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження №00020123958 від 11.05.2018 в актовому записі №557 від 29.06.1995 про народження ОСОБА_3 складеного Донецьким міським відділом реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Донецької області у відомостях про батька – ОСОБА_1 зазначено національність «росіянин» (а.с.35).

Такі ж відомості містяться у свідоцтві про народження ОСОБА_3 серія І-НО №342131 від 29.06.1995, копія якого була надана позивачем та наявна у матеріалах справи (а.с.45).

Згідно зі статті 300 Цивільного кодексу України фізична особа має право на збереження своєї національної, культурної, релігійної, мовної самобутності, а також право на вільний вибір форм та способів прояву своєї індивідуальності, якщо вони не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства.

Згідно зі статей 1, 3 Закону України «Про національні меншини в Україні» Україна гарантує громадянам республіки незалежно від їх національного походження рівні політичні, соціальні, економічні та культурні права і свободи, підтримує розвиток національної самосвідомості й самовиявлення. Усі громадяни України користуються захистом Держави на рівних підставах. При забезпеченні прав осіб, які належать до національних меншин, держава виходить з того, що вони є невід'ємною частиною загальновизнаних прав людини. До національних меншин належать групи громадян України, які не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою.

За змістом статей 11, 18 Закону України «Про національні меншини в Україні» громадяни України мають право вільно обирати та відновлювати національність. Примушення громадян у будь-якій формі до відмови від своєї національності не допускається. Будь-яке пряме чи непряме обмеження прав і свобод громадян за національною ознакою забороняється й карається законом.

Відповідно до статті 3 Рамкової конвенції про захист національних меншин, ратифікованої Законом України від 09.12.1997 № 703/97-ВР, кожна особа, яка належить до національної меншини, має право вільно вирішувати, вважатися їй, чи не вважатися такою, і таке рішення або здійснення прав у зв'язку з ним не повинно зашкоджувати такій особі.

Як уже було зазначено вище до компетенції відділів державної реєстрації актів цивільного стану віднесено проведення державної реєстрації народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, внесення змін до актових записів цивільного стану, поновлення та анулювання їх; формування Державного реєстру актів цивільного стану громадян, ведення його, збереження архівного фонду; здійснення відповідно до законодавства інших повноважень.

Також, внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав.

За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Аналогічна норма закріплена у п. 2.12 Правил №96/5.

Згідно з п. 2.29 Правил №96/5 зміни до паперових носіїв актових записів цивільного стану проводяться шляхом внесення додаткових відомостей у відповідні графи актових записів або закреслення даних у цих записах та внесення нових. Закреслення здійснюється таким чином, щоб можна було прочитати закреслені слова. На першому та другому примірниках паперового носія актового запису цивільного стану робиться відмітка або проставляється штамп.

Судом встановлено та не заперечується сторонами по справі, те що батьками позивача були: ОСОБА_5 - батько та ОСОБА_6 - мати.

Суд звертає увагу на те, що Рішенням Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 03.02.2017 в справі № 159/315/17 заяву ОСОБА_7, заінтересовані особи – ОСОБА_1, Ковельським міським відділом ДРАЦСГ у Волинській області про встановлення факту що має юридичне значення задоволено - встановлено факт належності ОСОБА_7 до національності «німка», шляхом внесення Ковельським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області відповідних змін до актових записів:

- про народження ОСОБА_8 до актового запису №19 від 26.05.1965 р., складеного Червоногвардійським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції у Донецькій області, змінивши відомості про місце народження на «Миколаївська обл., Миколаївський р-н, х. Лиманський» та про матір на «ОСОБА_9, національність «німка».

- про шлюб ОСОБА_10 та ОСОБА_8 до актового запису № 2 від 08.06.1957 р., складеного Матіясівською сільською радою Березанського району змінивши відомості про дружину на «Чокова Антоніна Митрофанівна», національність «німка».

- про розірвання шлюбу між ОСОБА_10 та ОСОБА_11 до актового запису № 676 від 10 жовтня 1964 року, складеного Миколаївським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області змінивши відомості про національність дружини на «німка».

- про розірвання шлюбу ОСОБА_10 та ОСОБА_11 до актового запису №23 від 19 червня 1968 року, складеного Відділом державної реєстрації актів цивільного стану Березанського районного управління юстиції Миколаївської області змінивши відомості про національність дружини на «німка».

- про шлюб ОСОБА_12 та ОСОБА_8 до актового запису № 18 від 11.01.1965 р., складеного Червоногвардійським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції у Донецькій області, змінивши відомості про національність дружини на «німка».

- про народження ОСОБА_1 до актового запису № 703 від 29.06.1972 р., складеного Червоногвардійським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції у Донецькій області, змінивши відомості про матір на «ОСОБА_6, національність «німка» (а.с.26-28).

На підставі вказаного рішення суду до Державного реєстру актів цивільного стану громадян внесено зміни до актового запису 676 від 10.10.1964 та у відомостях про національність дружини ОСОБА_8 змінено з «українка» на «німка» (а.с.32).

Відтак суд вважає, що виправлення неправильно вказаної національності матері позивача в актових записах на «німку» дасть можливість позивачу відновити свою справжню національність.

Крім того, суд враховує надані письмові пояснення третьої особи та погоджується з тим, що звернутися до уповноважених органів з приводу зміни відомостей про батька у своєму свідоцтві про народження ОСОБА_3 не може, оскільки право на збереження своєї національності, а також право на вільний вибір форм та спосіб прояву своєї індивідуальності, якщо вони не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства є особистим немайновим правом особи, тобто такі зміни щодо себе може внести лише особисто її батько, а саме ОСОБА_1

Також суд зазначає, що ОСОБА_3 є інвалідом першої «А» групи безстроково та потребує постійного стороннього догляду, що підтверджується довідкою МСЕК серія 10ААВ №435177 від 17.07.2013 та на сьогодні залишилась проживати за адресою ІНФОРМАЦІЯ_1.

Як визначено у пп. 2.13.2 п. 2.13 Правил постанова адміністративного суду є підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану.

За п. 3 постанови Пленуму Верховного Суду України від 07.07.1995 №12 «Про практику розгляду судами справ про встановлення неправильності запису в актах громадянського стану», в тому числі внесення змін про національність, заяви з цього приводу підлягають розгляду в судовому порядку. Питання щодо національності батьків суд вирішує на підставі письмових та інших доказів.

Також, слід зазначити, що у рішенні Європейського суду з прав людини від 16.05.2013 у справі «Гарнага проти України» (№20390/07) наголошено на необхідності дотримання державою справедливого балансу, який потрібно встановити між конкуруючими інтересами особи та суспільства в цілому.

Тобто, при обмеженні права позивача приймати рішення щодо визначення власної національної приналежності, державним органом не було надано жодного обґрунтування, що є недопустимим.

При цьому, зміна актового запису про шлюб в частині національності нареченого та зміна актового запису про народження третьої особи в частині національності батька дитини жодним чином не впливає ані на інтереси держави, ані на інтереси суспільства в цілому.

Як вже зазначалося вище, порядок внесення змін до актових записів цивільного стану врегульовано згаданим Законом та Правилами №96/5.

Пункт 2.12 Правил №96/5 передбачає, що на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обгрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Пунктом 2.20 Правил №96/5 встановлено, що висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичного представництва чи консульської установи України про відмову у внесенні змін до актових записів цивільного стану складається у двох примірниках. Один примірник разом з усіма матеріалами залишається у відділі державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичному представництві чи консульській установі України, якими складено висновок про відмову, а другий вручається (надсилається) заявнику.

Водночас, у висновку зазначається про можливість оскарження відмови про внесення змін до актового запису цивільного стану в судовому порядку.

Аналізуючи вказані норми та долучені до матеріалів справи оскаржувані висновки, в контексті частини другої статті 19 КАС України, Правил №96/5, суд дійшов до висновку, про наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання дій протиправними щодо прийняття висновків від 19.12.2017 про відмову у внесенні змін до актових записів, а відтак дані висновки підлягають скасуванню.

При цьому для повного захисту порушеного права позивача, в актових записах щодо національності, суд вважає, що останній має право на збереження своєї національної самобутності та відновлення своєї національності шляхом внесення відповідних змін у актові записи, а отже, вимоги позивача про зобов'язання змінити національність в актових записах №2099 від 12.09.1992 про шлюб ОСОБА_1 та ОСОБА_4, складеного міським відділом реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції Донецької області, змінити відомості про національність чоловіка з «росіянин» на «німець» та №557 від 29.06.1995 про народження ОСОБА_3, складеного Донецьким міським відділом реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Донецької області, змінити відомості про національність батька з «росіянин» на «німець» підлягають задоволенню.

Згідно із частин 1-3 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до Ковельського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_3 про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити дії у повному обсязі.

Крім того, вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань Ковельського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області на користь ОСОБА_1 слід присудити судовий збір в сумі 2 114,40 грн., сплачений відповідно до квитанції №197 від 14.05.2018 (а.с.2).

Керуючись статтями 72-77, 246, 255, 262, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про національні меншини в Україні», Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати висновки від 19.12.2018 винесені Ковельським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області (місцезнаходження: 45000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кармелюка, будинок 4, код ЄДРПОУ 34827061) про відмову у внесенні змін до актових записів про народження №2 від 16.06.2017, про шлюб №2099 від 12.09.1992, про народження №557 від 29.06.1995.

Зобов’язати Ковельський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області (місцезнаходження: 45000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кармелюка, будинок 4, код ЄДРПОУ 34827061) внести зміни до актового запису №2 від 17.06.2017 про народження ОСОБА_1, складеного Ковельським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області, а саме у відомостях про батька, прізвище батька змінити з прізвища «Стригіна» на прізвище «Стригін».

Зобов’язати Ковельський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області (місцезнаходження: 45000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кармелюка, будинок 4, код ЄДРПОУ 34827061) внести зміни до актового запису №2099 від 12.09.1992 про шлюб ОСОБА_1 та ОСОБА_4, складеного міським відділом реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції Донецької області, змінити відомості про національність чоловіка з «росіянин» на «німець».

Зобов’язати Ковельський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області (місцезнаходження: 45000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кармелюка, будинок 4, код ЄДРПОУ 34827061) внести зміни до актового запису №557 від 29.06.1995 про народження ОСОБА_3, складеного Донецьким міським відділом реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Донецької області, змінити відомості про національність батька з «росіянин» на «німець».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ковельський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Волинській області (місцезнаходження: 45000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кармелюка, будинок 4, код ЄДРПОУ 34827061) на користь ОСОБА_1 (45063, Волинська область, Ковельський район, село Любитів, вулиця Миру, будинок 4, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 2 114,40 грн. (дві тисячі сто чотирнадцять гривень сорок копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено судом 23 червня 2018 року.

Головуючий

Суддя В.В. Мачульський

Джерело: ЄДРСР 74872401
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку