open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 686/17871/17

Головуючий у 1-й інстанції: Петричкович А.І.

Суддя-доповідач: Драчук Т. О.

13 червня 2018 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Драчук Т. О.

суддів: Загороднюка А.Г. Полотнянка Ю.П.

за участю:

секретаря судового засідання: Охримчук М.Б.,

представника позивача: Говорецького А.Б.,

представника відповідача: Деренівського Ю.В.,

представника відповідача: Блідної В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Старокостянтинівського об`єднанного міського військового комісаріату Хмельницької області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 16 лютого 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Старокостянтинівського об`єднаного міського військового комісаріату Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

в вересні 2017 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Старокостянтинівського об`єднаного міського військового комісаріату Хмельницької області про визнання протиправною бездіяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка полягає в неподанні у 15 денний строк, з дня реєстрації всіх документів, розпорядникові бюджетних коштів, висновку щодо виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги згідно норм закону. Також позивач просить зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 подати висновок та документи щодо ОСОБА_1 , розпорядникові бюджетних коштів Міністерства оборони України щодо виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги згідно норм закону та зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 подати протягом п`ятнадцяти днів, з дня набрання законної сили, звіт про виконання судового рішення.

Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 12.12.2017 адміністративну справу №686/17871/17 передано на розгляд Хмельницького окружного адміністративного суду за підсудністю.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.02.2018 адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним повідомлення ОСОБА_1 у листі Старокостянтинівського об`єднаного міського військового комісаріату Хмельницької області за №1462 від 10.08.2017 про порушення ним постанови КМ України №975 від 25.12.2013 і не вирішення Старокостянтинівським об`єднаним міським військовим комісаріатом Хмельницької області заяви ОСОБА_1 від 20.07.2017 про виплату одноразової грошової допомоги, відповідно до компетенції у встановленому порядку.

Зобов`язано Старокостянтинівський об`єднаний міський військовий комісаріат Хмельницької області невідкладно направити заяву ОСОБА_1 від 20.07.2017 про виплату одноразової грошової допомоги з додатками до неї до Хмельницького обласного військового комісаріату для вирішення, відповідно до Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою КМ України №975 від 25.12.2013.

В решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з даним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції вважаючи, що воно підлягає скасуванню внаслідок неправильного застосування норм матеріального та процесуального права.

Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив відмовити у її задоволенні, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Представники відповідачів у судовому засіданні підтримали доводи апеляційної скарги в повному обсязі та просили її задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати.

Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що рішення суду першої інстанції слід змінити, а апеляційну скаргу задовольнити частково, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції, підтверджується матеріалами справи, витягу з протоколу засідання Військово-лікарської комісії Західного регіону по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв в колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 №645 від 08.12.2014: "Поранення. Контузія. Так, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії."

Згідно з Довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії АВ №0862807 від 15.12.2016, ОСОБА_1 довічно встановлено ІІ групу інвалідності з 15.12.2016, поранення, контузія так, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії.

20.07.2017 позивач звернувся до Старокостянтинівського об`єднаного міського військового комісаріату Хмельницької області із заявою про виплату одноразової допомоги у зв`язку з настанням інвалідності, пов`язаної з виконанням обов`язків військової служби у країнах, де велись бойові дії, та надав копії необхідних документів.

Однак, за результатами розгляду вказаної заяви від 20.07.2017, листом Старокостянтинівського об`єднаного міського військового комісаріату Хмельницької області за №1462 від 10.08.2017, позивача повідомлено про порушення ним Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою КМ України №975 від 25.12.2013, а саме про відсутність документів, що свідчать про причину та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва), зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження.

Не погоджуючись з такою відповіддю та діями Старокостянтинівського об`єднаного міського військового комісаріату Хмельницької області позивач звернувся до суду.

Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що Старокостянтинівський об`єднаний міський військовий комісаріат Хмельницької області не є уповноваженим органом, в розумінні п.13 Порядку №975, який встановлює наявність чи відсутність документів, поданих для виплати одноразової грошової допомоги, як того вимагає п.11 Порядку №975, а тому він: 1) не міг вирішувати заяву від 20.07.2017 згідно Закону України "Про звернення громадян"; 2) повідомляти позивача у листі за №1462 від 10.08.2017 про порушення ним постанови КМ України №975 від 25.12.2013, як і не надсилати до Хмельницького обласного військового комісаріату заяву позивача від 20.07.2017 з додатками. Також суд першої інстанції зазначив, що позивач подав достатні і належні документи, які зазначені в п.11 Порядку №975, що свідчать про причини та обставини його поранення, травми, контузії та захворювання.

Колегія суддів частково не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначені Законом України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Відповідно до ст.1 Закону України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ соціальний захист військовослужбовців - це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з ч.2 ст.16 Закону України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі встановлення військовослужбовцю (крім військовослужбовців строкової служби) інвалідності, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням ним військової служби, або встановлення особі, звільненій з військової служби, інвалідності не пізніше ніж через три місяці після звільнення її з військової служби чи після закінчення тримісячного строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження зазначеної служби.

На виконання цієї статті Закону Кабінет Міністрів України постановою від 25.12.2013 №975 затвердив Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.

Пунктом 3 цього Порядку передбачено, що днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги є у разі встановлення інвалідності - дата, що зазначена у довідці медико-соціальної експертної комісії.

Відповідно до пп.1 п.6 даного Порядку одноразова грошова допомога призначається і виплачується військовослужбовцю, інвалідність якого настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого ним під час виконання обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, чи встановлення інвалідності особі після її звільнення з військової служби внаслідок зазначених причин, у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності ІII групи.

Згідно з п.13 Порядку керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого додаються документи, зазначені в пунктах 10 і 11 цього Порядку.

Розпорядник бюджетних коштів приймає у місячний строк після надходження зазначених документів рішення про призначення або відмову у призначенні одноразової грошової допомоги і надсилає його разом з документами уповноваженому органові для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, або у разі відмови для письмового повідомлення заявника із зазначенням мотивів відмови.

Також, відповідно до пункту 10 Положення "Про військові комісаріати", затвердженого Поставною Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 389 обласні військові комісаріати, крім виконання функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення забезпечують оформлення та подання документів органам Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсій особам, звільненим з військової служби, і членам їх сімей відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, а також у передбачених законодавством випадках виплату грошової допомоги особам, звільненим з військової служби, і сім`ям загиблих (померлих) військовослужбовців Збройних Сил.

Згідно з п.11 Положення "Про військові комісаріати" районні, об`єднані районні, міські, об`єднані міські військові комісаріати, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення здійснюють приписку допризовників до призовних дільниць; розподіляють призовників під час їх приписки до призовних дільниць і призову на строкову військову службу за видами (родами військ) Збройних Сил, іншими військовими формуваннями, Держспецтрансслужбою; беруть участь в організації та забезпеченні роботи районних (міських) призовних комісій, готують матеріали з питань відстрочки або звільнення громадян від призову на строкову військову службу на розгляд зазначених комісій; сприяють призовним комісіям в організації проведення медичного огляду, обстеження та лікування призовників; організовують з визначеною періодичністю проведення медичних оглядів військово-лікарськими комісіями військовозобов`язаних і резервістів; оформляють військовозобов`язаним відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік; сприяють особам, звільненим з військової служби, і членам сімей померлих військовослужбовців у своєчасному огляді в медико-соціальних експертних комісіях, якщо їх право на пенсію, допомогу або пільги пов`язане з встановленням інвалідності; готують документи, необхідні для виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або каліцтва військовослужбовців Збройних Сил, а також військовозобов`язаних і резервістів, призваних на збори; видають в установленому порядку особам, які перебувають у запасі або відставці, посвідчення та інші документи на передбачені законодавством пільги; беруть участь, а у разі відсутності на відповідній території військових частин і гарнізонів - організовують поховання військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які померли (загинули) під час проходження відповідно військової служби або зборів, та згідно із законодавством інших осіб, які померли (загинули); ведуть облік та повідомляють в установленому порядку сім`ям або родичам про смерть (загибель) військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, призваних на збори, і про тих, що пропали безвісти, а також потрапили в полон в особливий період; беруть участь у підготовці та виконанні заходів територіальної оборони.

Також відповідно до п.11 Порядку №975 від 25.12.2013 військовослужбовець, військовозобов`язаний та резервіст, якому виплачується одноразова грошова допомога у разі настання інвалідності чи втрати працездатності без встановлення йому інвалідності, подає уповноваженому органу такі документи:

заяву про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності чи часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності;

довідку медико-соціальної експертної комісії про встановлення групи інвалідності або відсотка втрати працездатності із зазначенням причинного зв`язку інвалідності чи втрати працездатності.

До заяви додаються копії:

постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання;

документа, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва), зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження;

сторінок паспорта з даними про прізвище, ім`я та по батькові і місце реєстрації;

документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, виданого органом доходів і зборів (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідний орган доходів і зборів та має відмітку в паспорті громадянина України, - копію сторінки паспорта з такою відміткою).

Витяг з протоколу №645 від 08.12.2014 Військово-лікарської комісії Західного регіону свідчить, що поранення отримані позивачем пов`язанні з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах де велись бойові дії, а отже цей документ є документом, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва), зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження.

Проте, всупереч приписам вказаного Порядку та Положення Старокостянтинівський об`єднаний міський військовий комісаріат Хмельницької області не прийняв дій передбачених цим Положенням, а саме не підготував документи, необхідні для виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або каліцтва військовослужбовців Збройних Сил, а також військовозобов`язаних і резервістів, призваних на збори. Натомість не прийняв жодного рішення щодо передачі документів, а лише вчинив дію щодо повідомлення позивача про невідповідність його документів, яка Порядком не передбачена.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги в цій частині не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Однак суд першої інстанції в мотивувальній частині свого рішення прийшов до висновку про те, що позивачем до Старокостянтинівського об`єднаного військового комісаріату Хмельницької області подані достатні і належні документи, які зазначені в п.11 Порядку №975, що свідчать про причини та обставини його поранення, травми, контузії та захворювання. З таким висновком суду суд апеляційної інстанції не погоджується та вважає, що воно підлягає зміні в редакції цієї постанови.

Як зазначалось вище і як встановив суд першої інстанції, Старокостянтинівський об`єднаний військовий комісаріат Хмельницької області не наділений повноваженнями щодо оцінки достатності і належності поданих документів та прийняття відповідного рішення з цього приводу, зокрема складання висновку.

Висновок (за формою Додаток 13 Наказу №530) готується в даному випадку Хмельницьким обласним військовим комісаріатом та разом з документами до нього направляється розпорядникові бюджетних коштів Міністерству Оборони України.

За обставинами справи жодного висновку Хмельницький обласний військовий комісаріат по поданій позивачем 20 липня 2017 року заяві та доданих документах не приймав, тому на час судового розгляду відсутній спір між позивачем та повноважним органом (обласним військкоматом) щодо повноти та належності документів, а висновки суду першої інстанції з цього приводу є передчасними.

Крім того, рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 16 лютого 2018 року не задоволено жодної позовної вимоги, яка б стосувалася відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Оскільки рішення щодо прийняття або відмови у прийнятті документів, наданні одноразової грошової допомоги, ще не приймалось, то суд не вповноважений надавати оцінку доказам, які не стосуються предмету спору.

Враховуючи зазначене, колегія суддів не погоджується з судом першої інстанції щодо висновку, що позивач подав достатні і належні документи, які зазначені в п.11 Порядку №975, що свідчать про причини та обставини його поранення, травми, контузії та захворювання. Оскільки він є передчасним та не є предметом спору в даній адміністративній справі, а також з врахуванням того, що суд не може розглянути вимогу, спір по якій ще не виник.

Враховуючи зазначене вище колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції - зміні, в мотивувальній частині.

Пунктом 1 ч.1 ст.317 КАС України передбачено, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Старокостянтинівського об`єднанного міського військового комісаріату Хмельницької області задовольнити частково.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 16 лютого 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Старокостянтинівського об`єднаного міського військового комісаріату Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії змінити, виклавши його мотивувальну частину в редакції цієї постанови.

В іншій частині рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.02.2018 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 18 червня 2018 року.

Головуючий Драчук Т. О. Судді Загороднюк А.Г. Полотнянко Ю.П.

Джерело: ЄДРСР 74766661
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку