open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 815/621/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2018 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді – Соколенко О.М.;

при секретарі – Любімовій О.Є.

за участю:

представника позивача – ОСОБА_1 (за довіреністю),

представника третьої особи - Лиманського ВП ГУНП в Одеській області – ОСОБА_2 (за довіреністю),-

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Лиманської районної державної адміністрації до громадського формування з охорони громадського порядку “Опора села”, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на боці позивача: Красносільська сільська рада Лиманського району Одеської області, Лиманський ВП ГУНП в Одеській області, про примусовий розпуск (ліквідацію) Громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА»,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду, з урахуванням наданих уточнень до позовної заяви від 05.03.2018 року (а.с.70-78), надійшов позов Лиманської районної державної адміністрації до громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА», треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на боці позивача: Красносільська сільська рада Лиманського району Одеської області, Лиманський ВП ГУНП в Одеській області, в якому позивач просить суд примусово розпустити (ліквідувати) громадське формування з охорони громадського порядку “Опора села” (код ЄДРПОУ 40527729) шляхом його виключення з Єдиного реєстру громадських формувань.

Так, в обґрунтування позовних вимог позивач в уточненому позові зазначає, що рішенням виконавчого комітету Красносільської сільської ради Комінтернівського району Одеської області № 47 від 18.04.2016 року узгоджено статут громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» на підставі заяви ОСОБА_3 від 29.03.2016 року, якого обрано головою ГФ «ОПОРА СЕЛА».

Відповідно до протоколу № 1 зборів (конференції) громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» від 23.03.2016 року, вказане громадське формування створювалось з метою сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні кримінальних та адміністративних правопорушень, захисті життя та здоров’я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха.

01.06.2016 року Лиманською районною державною адміністрацією Одеської області відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», здійснено державну реєстрацію юридичної особи: громадського формування з охорони громадського порядку “Опора села” (ідентифікаційний код: 40527729), юридична адреса: 67560, Одеська область, Комінтернівський (Лиманський) район, с. Красносілка, вул. Радгоспна,3.

Позивач вказує, що відповідно до статуту громадського формування «ОПОРА СЕЛА», воно створене відповідно до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону». Формування створене, як громадське об’єднання на добровільних засадах з метою сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні кримінальних і адміністративних правопорушень, захисті життя та здоров’я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій.

Посилаючись на положення ст.3, ст.9, ст.10, ст.11, ст.13 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону», позивач вказує, що у членів ГФ «Опора села» відсутні нарукавні пов’язки та посвідчення члена громадського формування з метою здійснення свого прямого обов’язку по охороні громадського порядку; вони не пройшли спеціальну перевірку та список їх не погоджено ні Красносільською сільською радою, ні Лиманським ВП ГУНП в Одеській області.

Згідно інформації Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області, наданої на запит Лиманського ВП ГУП в Одеській області, громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» не виконує свої статутні обов’язки з охорони громадського порядку на території Красносільської сільської ради, патрулювання на вказаній території не здійснює, не приймає участі у масових заходах сільської ради, не взаємодіє з іншими органами громадської самодіяльності у заходах по охороні природи і пам’яток історії та культури, а також у забезпеченні безпеки дорожнього руху, графіки по охороні громадського порядку не затверджує та перед сільрадою не звітує, тобто ніяким чином не взаємодіє з виконавчим органом Красносільської сільської ради, а також з її посадовими особами, у зв’язку з чим сільська рада не має змоги координувати діяльність вказаного громадського формування.

В 2017 році Лиманським ВП ГУНП в Одеській області, відповідно до ст. 20 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», проведено перевірку діяльності громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА», в ході якої встановлено, що громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА», в порушення вимог ст. ст.3, 5, 9, 11, 13 Закону не виконує свої статутні обов’язки з охорони громадського порядку на території Красносільської сільської ради.

Крім того, як стверджує позивач у позовній заяві, громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» за весь час свого існування ніяким чином не взаємодіяло з органами Національної поліції, не надавало допомогу правоохоронним органам у забезпеченні громадського порядку, запобіганні адміністративним правопорушенням та злочинам, не приймало участі у патрулюванні та заходах органів Національної поліції, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень. Громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» жодного разу не затверджувала у Лиманському ВП ГУНП в Одеській області графіки по охороні громадського порядку, не звітувала про свою діяльність перед відділом поліції. З моменту утворення ГФ «ОПОРА СЕЛА» не здійснило будь-яких заходів щодо отримання особистих посвідчень членів громадського формування та нарукавних пов’язок, що порушує вимоги ст. 13 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону».

Зважаючи на вищевикладене та з посиланням на положення ст.ст.2, 3, 5, 9-12,13, 20 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» позивач просить суд задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 12.03.2018 року судом:

- прийнято до розгляду позовну заяву Лиманської районної державної адміністрації;

- вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

- відкрито провадження у справі за позовною заявою Лиманської районної державної адміністрації до громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА», треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на боці позивача: Красносільська сільська рада Лиманського району Одеської області, Лиманський ВП ГУНП в Одеській області про примусовий розпуск (ліквідацію) Громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА»;

- призначено підготовче засідання на 05.04.2018 року.

- встановлено відповідачу п’ятнадцятиденний термін з дати отримання копії ухвали суду про відкриття провадження у справі для подання відзиву;

Копію ухвали суду від 12.03.20118 року направлено засобами поштового зв’язку на адреси учасників справи.

У підготовче засідання 05.04.2018 року відповідач та третя особа – Лиманський ВП ГУНП в Одеській області не з’явились, про дату час та місце розгляду справи повідомлені належним чином та своєчасно, що підтверджується матеріалами справи.

Як вже зазначалось вище, ухвалою суду від 12 березня 2018 року відповідачу був встановлений строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п’ятнадцяти днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі.

Станом на 05 квітня 2018 року відзиву на позовну заяву до суду не надходило.

Як вбачається з матеріалів справи, копія ухвали від 12.03.2018 про відкриття провадження у справі не була вручена відповідачу та повернута підприємством поштового зв`язку до Одеського окружного адміністративного суду із зазначенням причини “немає в обслуговуванні”, про що складена довідка ф.20 від 22 березня 2018 року.

Згідно відомостей з пошуку поштових відправлень “Укрпошта”, вбачається, що копію позову з додатками відповідачу не вручено та відправлення повернулось на адресу відправника із зазначенням причини: “закінчення встановленого терміну зберігання”.

У судовому засіданні представник позивача надав докази повернення підприємством поштового зв`язку до Лиманської РДА копії позову з додатками, які були направлені на адресу відповідача та повернуті позивачу.

Водночас, 27 березня 2018 року через канцелярію суду від представника відповідача надійшло клопотання про ознайомлення з матеріалами справи, на якому міститься відмітка про ознайомлення представником відповідача із матеріалами справи 03 квітня 2018 року (а.с.151-152).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 05.04.2018 року, яка прийнята на місці та занесена до протоколу судового засідання, судом відкладено підготовче засідання на 25.04.2018 року об 11:00 год. та встановлено строки учасникам справи для подання заяв по суті справи, а саме:

- заслухавши думку учасників справи, присутніх у судовому засіданні, встановлено відповідачу десятиденний строк з дати ознайомлення з матеріалами справи для подання відзиву на позовну заяву, а саме до 13.04.2018 року включно;

- встановлено позивачу десятиденний строк з дати отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив на позову заяву;

- встановлено третім особам десятиденний строк з дати отримання відзиву на позовну заяву для подання пояснень щодо відзиву із відповідними доказами;

- встановлено відповідачу десятиденний строк з дати отримання відповіді на відзив на позовну заяву для подання заперечень.

У підготовче засідання, призначене на 25.04.2018 року представник відповідача - Громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» не з’явився, про дату, час та місце проведення підготовчого засідання відповідач повідомлений належним чином та своєчасно, що підтверджується матеріалами справи.

Також, у підготовче засідання 25.04.2018 року не з’явився уповноважений представник третьої особи - Лиманського ВП ГУНП в Одеській області, про дату, час та місце проведення підготовчого засідання третя особа повідомлена належним чином та своєчасно, що підтверджується матеріалами справи.

У визначений судом строк та станом на 25.04.2018 року з боку відповідача відзиву на позовну заяву на адресу суду не надходило. Водночас, з боку відповідача до суду станом 25.04.2018 року не надходило жодних доказів, будь-яких клопотань, а також, повідомлень щодо причин неприбуття у судове засідання.

У підготовчому засіданні 25.04.2018 року судом поставлено на обговорення питання про можливість закрити підготовче провадження у даній справі.

Учасники справи, які з’явились до суду 25.04.2018 року зазначили, що вважають, що судом здійснені усі необхідні дії у підготовчому засіданні відповідно до ч.2 ст.180 КАС України та вважали за можливе закрити підготовче провадження у даній справі та призначити справу до судового розгляду по суті.

Зважаючи на вищевикладене, ухвалою суду від 25.04.2018 року судом закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 815/621/18 та призначено дану справу до судового розгляду по суті на 17 травня 2018 року об 11:40 год.

17 травня 2018року за вх. №ЕП/2795/18 від представника відповідача до суду засобами електронної пошти надійшло клопотання про відкладення розгляду справи для надання можливості відповідачу об’єктивно оцінити доцільність та обґрунтованість позовних вимог Лиманського районної державної адміністрації. До вказаного клопотання відповідачем додано копію листа громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» від 03.05.2018 року №12/10, адресованого начальнику Лиманського ВП ГУНП в Одеській області щодо узгодження оновленого списку претендентів на членство у громадському формуванні з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА».

Ухвалою суду від 17.05.2018 року, яка прийнята на місці та занесена до протоколу судового засідання, відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи з підстав його необґрунтованості та продовжено розгляд справи, заслухано вступне слово представника позивача та представника третьої особи. Водночас, у зв’язку із необхідністю отримати додаткові докази з боку третьої особи - Лиманського ВП ГУНП в Одеській області, у судовому засіданні оголошено перерву до 24.05.2018 року о 10:00 год.

25 травня 2018 року судом долучено до матеріалів справи лист Лиманського ВП ГУНП в Одеській області від 23.05.2018 року №115/10185, у якому вказано, що до канцелярії третьої особи - Лиманського ВП ГУНП в Одеській області надійшов лист з оновленим списком претендентів на членство в ГФзОГП «Опора села», який буде розглянуто у встановлені законодавством строк. Також, у вказаному листі повідомлено, що відповідач за весь час свого існування, в тому числі і за травень 2018 року, ніяким чином не взаємодіяв з органами Національної поліції, не надавав допомогу правоохоронним органам у забезпеченні громадського порядку під час проведення масових і культурних заходів, не приймав участь у патрулюванні та заходах органів Національної поліції, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень. Відповідач жодного разу не затверджував у Лиманському ВП ГУНП в Одеській області графіки по охороні громадського порядку, не звітував за свою діяльність перед відділом поліції.

Представник відповідача у судове засідання 24.05.2018 року не з’явився, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином та своєчасно, що підтверджується матеріалами справи.

24 травня 2018 року за вх. №ЕП/2969/18 від представника відповідача засобами електронної пошти надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату, оскільки на звернення відповідача щодо погодження списків членів громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» відділом поліції не надано відповіді.

Від представника третьої особи - Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області до суду 24.05.2018 року за вх. №14679/18 надійшла заява про розгляд справи без участі представника Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області.

Ухвалою суду від 24.05.2018 року, яка прийнята на місці та занесена до протоколу судового засідання відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи з підстав його необґрунтованості та недоведеності, та зважаючи на строки розгляду справи по суті, а також приписи ст.205 КАС України, судом продовжено розгляд справи за відсутності належним чином сповіщених відповідача та третьої особи - Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області.

У судовому засіданні 24.05.2018 року представник позивача підтримав позовні вимоги у позовну обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, які викладені у позовній заяві, а також, зважаючи на надані до суду докази.

Представник третьої особи – Лиманського ВП ГУНП в Одеській області у судовому засіданні 24.05.2018 року підтримав позовні вимоги Лиманської районної державної адміністрації та просив суд їх задовольнити.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши вступне слово представників позивача та третьої особи у справі, ознайомившись із позовом, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються вимоги, та перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Згідно з протоколом № 1 зборів (конференції) громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» від 23.03.2016 року (а.с.45-48,115-118) вирішено створити вказане громадське формування з метою сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні кримінальних та адміністративних правопорушень, захисті життя та здоров’я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних подій.

28 березня 2016 року ОСОБА_3 звернувся до Красносільського міського голови із заявою, в якій містилось прохання узгодити статут громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (а.с.49, 119).

До вказаної заяви ОСОБА_3 було додано копію протоколу №1 зборів (конференції) громадського формування; інформацію про склад керівного органу, список членів формування, копії паспортів членів формування, статут громадського формування.

Рішенням виконавчого комітету Красносільської сільської ради Комінтернівського району Одеської області № 47 від 18.04.2016 року, за розглядом заяви ОСОБА_3 та доданих до неї документів, узгоджено статут громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (адреса місцезнаходження: 67560, Одеська область, Комінтернівський район, с. Красносілка, вул.. Радгоспна, буд.3а) (а.с.50-51, 120-121).

Також, вказаним рішенням вирішено:

- узгодити статут громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» з керівництвом відповідного територіального органу Національної поліції;

- здійснити державну реєстрацію громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»;

- координацію та контроль за діяльністю громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» здійснювати згідно зі статтею 16 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» у межах своєї компетенції.

Судом встановлено, що Лиманською районною державною адміністрацією Одеської області відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», 01.06.2016 року здійснено державну реєстрацію юридичної особи: громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (ідентифікаційний код: 40527729), юридична адреса: 67560, Одеська область, Комінтернівський (Лиманський) район, с. Красносілка, вул. Радгоспна,3, керівник якої - ОСОБА_3 (а.с.15-17, 101-105). Дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи: 01.06.2016 року № 1 538 102 0000 016726.

Також, з матеріалів справи судом встановлено, що 02.02.2018 року до Голови Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області надійшов лист відповідача №12/04 разом із яким громадським формуванням з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» надано оновлений список членів ГФзОГП «ОПОРА СЕЛА» для подальшого його узгодження» (а.с.129-131).

У відповідь на вказаний лист головою Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області на адресу відповідача направлено лист від 12.02.2018 року №05-11/401, у якому зазначено, що у додатках до листа, який надійшов до Красносільської сільської ради від громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА», відсутні будь які документальні дані, які б підтверджували проведення органами Національної поліції спеціальної перевірки членів громадського формування з охорони громадського формування «ОПОРА СЕЛА» та проходження ними відповідної правової та спеціальної підготовки в органах Національної поліції. Також, вказано, що у Красносільській сільській раді відсутні будь-які дані, щодо наявності у членів ГФ «ОПОРА СЕЛА» особистих посвідчень членів громадського формування та нарукавних пов’язок. Вказані факти, як зазначено у листі, унеможливлюють можливість забезпечення правопорядку членами будь-якого громадського формування з охорони громадського порядку за місцем його реєстрації. Крім того, у вказаних додатках відсутня копія протоколу загальних зборів ГФ «ОПОРА СЕЛА» щодо виключення старих та обрання нових членів громадського формування.

У зв’язку із викладеним головою Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області повідомлено відповідача, що у разі надання вказаних документів, сільська рада буде правомочна приймати рішення щодо узгодження списку членів ГФ «ОПОРА СЕЛА» (а.с.132-133).

Як вбачається з матеріалів справи, 09 серпня 2017 року за вих. №45/12528 та №45/12529 начальником Лиманського ВП ГУНП в Одеській області, з метою перевірки та контролю діяльності громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» направлено листи голові Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області із проханням повідомити інформацію щодо взаємодії громадського формування з охорони громадського порядку «Опора села» з Красносільською сільською радою (а.с.51, 122) та із вимогою термінового надання належним чином засвідчених копій статутних та установчих документів громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» зі списком членів вказаного громадського формування (а.с.53, 124).

У відповідь на лист від 09.08.2018 року за вих. №45/12528 сільським головою Красносільської сільської ради на адресу начальника Лиманського ВП ГУНП в Одеській області направлено лист від 10.08.2017 року №626/05-10/16/2206, в якому повідомлено, що громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» не виконує свої статутні обов’язки з охорони громадського порядку на території Красносільської сільської ради, патрулювання на вказаній території не здійснює, не приймає участі у масових заходах сільської ради, не взаємодіє з іншими органами громадської самодіяльності у заходах по охороні природи і пам’яток історії та культури, а також у забезпеченні безпеки дорожнього руху, графіки по охороні громадського порядку не затверджує та перед сільською радою не звітує, тобто ніяким чином не взаємодіє з виконавчим органом Красносільської сільської ради, а також її посадовими особами, у зв’язку з чим сільська рада не має змоги координувати діяльність вказаного громадського формування (а.с.52, 123).

У відповідь на лист від 09.08.2018 року за вих. №45/12528 сільським головою Красносільської сільської ради на адресу начальника Лиманського ВП ГУНП в Одеській області направлено лист від 10.08.2017 року №625/05-10/16/2207 разом із копією статуту громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА», протоколом зборів громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА», рішенням виконавчого комітету Красносільської сільради №47 від 18.04.2016 року, списком членів громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА», копіями документів, які посвідчують особи членів формування (а.с.54, 125).

16 серпня 2018 року за вих. №46/13097 (а.с.55, 126-127) начальником Лиманського ВП ГУНП в Одеській області, за результатом перевірки діяльності громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА», голові Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області направлено Вимогу відповідно до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону, в якій, зокрема, зазначається, що в ході проведення перевірки встановлено, що громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» не виконує свої статутні обов’язки з охорони громадського порядку на території Красносільської сільської ради, патрулювання на вказаній території не здійснює, не приймає участі у масових заходах сільської ради, у заходах по охороні природи і пам’яток історії та культури, а також у забезпеченні безпеки дорожнього руху, графіки по охороні громадського порядку не затверджує та перед сільрадою не звітує, тобто ніяким чином не взаємодіє з виконавчим органом Красносільської сільської ради, а також її посадовими особами, в зв’язку з чим сільська рада не має змоги координувати діяльність вказаного громадського формування. Крім того, ГФ з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» за весь час свого існування ніяким чином не взаємодіяло з органами Національної поліції, не надавало допомогу правоохоронним органам у забезпеченні громадського порядку, запобіганні адміністративним правопорушенням та злочинам, не приймало участі у патрулюванні та заходах органів Національної поліції, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень. Громадське формування з охорони громадського порядку «Опора села» жодного разу не затверджувала у Лиманському ВП ГУНП в Одеській області графіки по охороні громадського порядку, не звітувала про свою діяльність перед відділом поліції, що грубо порушує вимоги ст.ст.1,3,9,13,20 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону».

У зв’язку із вищевикладеним Лиманським ВП ГУНП в Одеській області у вищевказаній вимозі рекомендовано голові Красносільської сільської ради Лиманського району Одеської області звернутись до суду з позовом щодо примусового припинення діяльності ГФ з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА».

У відповідь на лист від 16.08.2018 року за вих. №45/13097 сільським головою Красносільської сільської ради на адресу начальника Лиманського ВП ГУНП в Одеській області направлено лист від 30.08.2017 року №05-10/16/2408, в якому зазначено, що громадське формування з охорони громадського порядку «Опора села» (ідентифікаційний код 40527729) зареєстроване 01.06.2016 року Лиманською районною державною адміністрацією Одеської області, у зв’язку з чим, відповідно до ст. 8 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», діяльність громадського формування може бути заборонена судом у встановленому законом порядку виключно за заявою реєструючого органу (а.с.56, 128).

Зважаючи на вказані обставини, позивач звернувся до суду із вказаним позовом (з урахуванням наданих уточнень до нього), в якому просив примусово розпустити (ліквідувати) громадське формування з охорони громадського порядку “Опора села” (код ЄДРПОУ 40527729) шляхом його виключення з Єдиного реєстру громадських формувань.

Спірні правовідносини врегульовані, зокрема, але не виключно, Законами України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», «Про громадські об'єднання», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».

Відповідно до ст.1 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об'єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров'я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин (далі - громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону).

Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути створені на засадах громадської самодіяльності як зведені загони громадських формувань, спеціалізовані загони (групи) сприяння Національній поліції та Державній прикордонній службі України, асоціації громадських формувань тощо.

Положеннями ст. 3 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» визначено, що громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, додержання прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів цих формувань.

Координацію діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюють відповідно місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.

Повсякденна (оперативна) діяльність таких формувань організовується, спрямовується і контролюється відповідними органами Національної поліції, підрозділами Державної прикордонної служби України.

Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону не мають права займатися підприємницькою або іншою діяльністю з метою одержання прибутку.

Використання громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону України для виконання завдань, не передбачених цим Законом, забороняється.

Відповідно до абз.1 ст.5 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону діє на основі положення (статуту) про нього.

Згідно з положеннями до п.п.1,2,3 ч.1 ст.9 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є:

1) у сфері охорони громадського порядку: надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам; інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань; сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;

2) у сфері охорони державного кордону: надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон чи провадять іншу протиправну діяльність на кордоні; сприяння військовослужбовцям Державної прикордонної служби України в охороні державного кордону, виключної (морської) економічної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, проведення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи; надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на кордоні, і вжиття заходів до їх усунення; участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку поблизу кордону та за прикордонними інженерними спорудами; участь у заходах Державної прикордонної служби України з профілактики порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщення через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна;

3) у разі виникнення надзвичайних ситуацій: надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень; участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.

Відповідно до статуту громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (а.с.35-44, 105-118), формування створене як громадське об’єднання на добровільних засадах з метою сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні кримінальних і адміністративних правопорушень, захисті життя та здоров’я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій (п.1.2).

Формування є юридичною особою з моменту його реєстрації, може мати рахунки в установах банків, печатку із власним найменуванням, штамп та інші необхідні реквізити (п.1.4). Формування відповідає за своїми зобов’язаннями усім належним йому майном, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов’язки, може виступати позивачем та відповідачем у суді.

Основними завданнями формування є:

- у сфері громадського порядку (п.2.1.1): надання допомоги органам внутрішніх справ у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні кримінальним і адміністративним правопорушенням; інформування органів і підрозділів внутрішніх справ про вчинені або ті, що готуються, кримінальні правопорушення, місця зосередження злочинних угрупувань; сприяння органам внутрішніх справ у виявленні кримінальних правопорушень, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх. Відповідно до статутних обов’язків члени громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» зобов’язані (п.7.1): брати участь в охороні громадського порядку, припиненні кримінальних і адміністративних правопорушень і злочинів та запобіганні їм; під час виконання обов’язків з охорони громадського порядку мати особисте посвідчення та нарукавну пов’язку члена формування; доставляти до органу внутрішніх справ, штабу формування або громадського пункту охорони порядку, приміщення виконавчого органу селищної , сільської ради осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, з метою його припинення (або вичерпно інші заходи впливу), встановлення особи правопорушника, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості скласти його на місці вчинення правопорушення (якщо складення протоколу є обов’язковим); надавати у межах наданих прав допомогу народним депутатам України, представникам органів державної влади та органів місцевого самоврядування у їх законній діяльності, якщо в цьому їм чиниться протидія або загрожує небезпека з боку правопорушників.

Відповідно до ст.11 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України шляхом:

1) спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування;

2) проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;

3) участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.

Відповідно до ст. 16 Закону місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування у межах своєї компетенції спільно з органами Національної поліції та підрозділами Державної прикордонної служби України здійснюють координацію та контроль за діяльністю громадських формувань, заслуховують повідомлення і звіти керівників зазначених формувань.

З наявних в матеріалах справи доказів, судом встановлено, що громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» не виконує свої статутні обов’язки з охорони громадського порядку на території Красносільської сільської ради, патрулювання на вказаній території не здійснює, не приймає участі у масових заходах сільської ради, у заходах по охороні природи і пам’яток історії та культури, а також у забезпеченні безпеки дорожнього руху, графіки по охороні громадського порядку не затверджує та перед сільрадою не звітує, тобто ніяким чином не взаємодіє з виконавчим органом Красносільської сільської ради, а також її посадовими особами, в зв’язку з чим сільська рада не має змоги координувати діяльність вказаного громадського формування. Крім того, ГФ з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» за весь час свого існування ніяким чином не взаємодіяло з органами Національної поліції, не надавало допомогу правоохоронним органам у забезпеченні громадського порядку, запобіганні адміністративним правопорушенням та злочинам, не приймало участі у патрулюванні та заходах органів Національної поліції, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень. Громадське формування з охорони громадського порядку «Опора села» жодного разу не затверджувала у Лиманському ВП ГУНП в Одеській області графіки по охороні громадського порядку, не звітувала про свою діяльність перед відділом поліції

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, встановленому законом. Органи, що проводять реєстрацію зазначених громадських формувань, здійснюють контроль за дотриманням ними вимог положення (статуту). Представники цих органів мають право спостерігати за проведенням громадськими формуваннями заходів, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Контроль за джерелами і розмірами надходжень коштів до цих громадських формувань здійснюється відповідно до закону. У разі порушення фінансової дисципліни з боку громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону воно несе відповідальність згідно з законом.

На спростування викладеного з боку відповідача до суду не надано належних та допустимих доказів.

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, суд вважає, що наведене свідчить про невиконання громадським формуванням з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» своїх статутних обов’язків та безпосередніх статутних завдань, і визначених законом України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», для виконання яких відповідач і був зареєстрований, а відтак й про формальне існування даного громадського формування.

При цьому, наданий відповідачем до суду у копії лист до Лиманського ВП ГУНП в Одеській області від 07.05.2018 року, з урахуванням встановлених судом обставин, висновків суду не спростовує.

Лиманська районна державна адміністрація просить суд розпустити (ліквідувати) громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (код ЄДРПОУ 40527729) шляхом його виключення з Єдиного реєстру громадських формувань.

Пунктами 12.1,12.3,12.4,12.7 Статуту громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» визначено, що діяльність формування може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. Ліквідація формування проводиться призначеною загальними зборами комісією. З дня призначення ліквідаційної комісії до неї переходять повноваження з управління справами формування. Ліквідаційна комісія публікує інформацію про ліквідацію формування в одному із друкованих засобів масової інформації із зазначенням терміну подання кредиторами своїх претензій, оцінує наявне майно формування, виявляє його дебіторів і кредиторів та розраховується з ними, вживає заходів до сплати боргів формування третім особам, а також його членам, складає ліквідаційний баланс та подає його загальним зборам. Після ліквідації формування реєструючий орган приймає рішення щодо скасування запису про його реєстрацію.

Відповідно до п.2 ч.4 ст.46 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об’єднання, юридичні особи, які не є суб’єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб’єкта владних повноважень про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об’єднання.

При цьому, суд зазначає, що відповідно до ст.8 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу його діяльність може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.

Стаття 25 «Способи припинення діяльності громадського об'єднання» Закону України «Про громадські об’єднання» визначає, що припинення діяльності громадського об'єднання здійснюється:

1) за рішенням громадського об'єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об'єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації;

2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об'єднання.

Припинення діяльності громадського об’єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Стаття 25 «Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій» Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:

1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;

2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження".

Суб’єкт державної реєстрації не пізніше наступного робочого дня з дати отримання судового рішення, передбаченого пунктом 2 частини першої цієї статті, зокрема, проводить відповідну реєстраційну дію шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру (крім випадків, передбачених пунктами 1 та 2 цієї частини).

Відповідно до ч.1 та п.8 ч.2 ст.245 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про примусовий розпуск (ліквідацію) об’єднання громадян.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Суд зазначає, що протягом усього строку розгляду даної адміністративної справи з боку відповідача не надано ані відзиву на позовну заяву, ані доказів виконання статутних обов’язків.

Згідно зі ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Враховуючи, що громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» фактично не здійснює статутну діяльність, не співпрацює з органами Національної поліції, Державної прикордонної служби, органами місцевого самоврядування, в силу положень ст.8 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», громадське формування з охорони громадського порядку “Опора села” підлягає припиненню шляхом примусового розпуску.

Таким чином, з огляду на вищезазначені положення законодавства в частині припинення громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону, Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» позовні вимоги Лиманської районної державної адміністрації підлягають частковому задоволенню шляхом припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (код ЄДРПОУ 40527729, місцезнаходження юридичної особи: вул.Радгоспна, 3, с.Красносілка, Лиманський район, Одеська область, 67560) шляхом його примусового розпуску (ліквідації), а в іншій частині (щодо виключення з Єдиного реєстру громадських формувань) позов задоволенню не підлягає, оскільки законодавчо не передбачено право на звернення позивача до суду у спірних правовідносинах з такою вимогою.

В уточненій позовній заяві позивач просив суд допустити негайне виконання постанови суду в частині розпуску (ліквідації) громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (код ЄДРПОУ 40527729).

Відповідно до п.2 ч.2 ст.371 КАС України, суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об’єднання.

Отже, враховуючи викладене, рішення суду у даній справі щодо примусового розпуску (ліквідації) громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (код ЄДРПОУ 40527729) підлягає негайному виконанню.

24.05.2018 року судом оголошено вступну та резолютивну частину рішення суду та зазначено, що повний текст рішення суду буде виготовлено у строк, визначений ч.3 ст.243 КАС України.

Згідно з приписами ч.3 ст.243 КАС України залежно від складності справи складення рішення, постанови у повному обсязі може бути відкладено на строк не більш як десять, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п’ять днів з дня закінчення розгляду справи.

Згідно з ч. 1 ст. 120 КАС України перебіг процесуального строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок. Відповідно до ч.6 ст.120 КАС України якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.

Керуючись ст.ст. 2,9,12,46,72-77, 120, 241-246, 250, 255, 295,371 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Лиманської районної державної адміністрації (пр.40-річчя Визволення, 1, смт.Доброслав, Лиманський район, Одеська обл., 67500) до громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (вул.Радгоспна, 3, с.Красносілка, Лиманський район, Одеська область, 67560), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на боці позивача: Красносільська сільська рада Лиманського району Одеської області (вул.Набережна,87а, с.Красносілка, Лиманский район, Одеська обл., 67560), Лиманський ВП ГУНП в Одеській області (вул.Грубнікова, 33-б, смт.Доброслав, Лиманський район, Одеська обл., 67500), про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» – задовольнити частково.

Припинити діяльність громадського формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (код ЄДРПОУ 40527729, місцезнаходження юридичної особи: вул. Радгоспна, 3, с. Красносілка, Лиманський район, Одеська область, 67560) шляхом його примусового розпуску, а саме, ліквідувати (припинити) юридичну особу – громадське формування з охорони громадського порядку «ОПОРА СЕЛА» (код ЄДРПОУ 40527729, місцезнаходження юридичної особи: вул. Радгоспна, 3, с. Красносілка, Лиманський район, Одеська область, 67560).

В решті позовних вимог - відмовити.

Рішення суду підлягає негайному виконанню.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 04.06.2018 року.

Суддя О.М. Соколенко

.

Джерело: ЄДРСР 74446309
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку