open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2018 р. м. Харків

Справа № 820/4154/17

Харківський апеляційний адміністративний суд

у складі колегії:

головуючого судді: Сіренко О.І.

суддів: Спаскіна О.А. , Любчич Л.В.

за участю секретаря судового засідання Медяник А.О.

представника позивача: Жирного О.С.

відповідача: Мотузенка С.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії Управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.02.2018, суддя Бідонько А.В., вул. Мар'їнська, 18-Б-3, м. Харків, 61004, повний текст складено 28.02.18 по справі № 820/4154/17

за позовом Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії Управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз"

до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області , Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Харківській області- головного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Мотузенка С.П.

про визнання неправомірними дій, визнання неправомірним та скасування припису і розрахунку,

ВСТАНОВИВ:

Позивач , Публічне акціонерне товариство "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії Управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Харківській області - головного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Мотузенко С. П., в якому просить суд:

- визнати неправомірними дії Управління з контролю за використання та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Харківській області при проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства філією УМГ "Харківтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз";

- визнати неправомірними та скасувати Припис від 09.08.2017 р. № 335-ДК/0182Пр/03/01/-17 та Розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу УМГ "Харківтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" від 09.08.2017 р. №32-20-5,2-937/90-17.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що дії відповідача при проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства філією УМГ "Харківтрансгаз" є неправомірними, та оскаржувані припис та розрахунок є протиправними та підлягають скасуванню.

Представник відповідача у письмових запереченнях зазначив, що в даному випадку відповідач діяв на підставі та в межах законодавства України.

20 лютого 2018 року рішенням Харківського окружного адміністративного суду у задоволенні адміністративного позову Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії Управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Харківській області - головного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Мотузенка С. П. про визнання неправомірними дій, визнання неправомірним та скасування припису і розрахунку - відмовлено. В апеляційній скарзі представник позивача просить скасувати рішення суду першої інстанції, як таке, що ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зазначив, що приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов до помилкових висновків, які призвели до неправильного вирішення справи. Заявник вказує, що дії відповідача при проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства філією УМГ "Харківтрансгаз" є неправомірними. Крім того, судом першої інстанції не враховано, що позивач не є власником вказаних в акті перевірки земельних ділянок, а тому, відповідно до діючого законодавства фактичного не міг отримати Дозвіл на зняття родючого ґрунту. Більше того, позивач вказує, що судом першої інстанції безпідставно не надано належної оцінки наданим ним документам, саме: експертному звіту щодо розгляду проектної документації за проектом "Реконструкція газопроводу Шебелинка-Слов'янськ (заміна Ду 700 на Ду 500 км 1,1 -68,0 довжиною 67,0 км) Краматорського ЛВУМГ, Донецької області, на Ділянці УТ 4 (км 39,9 - км 55,1), який затверджений директором ДП "Укрдержбудекспертиза" від 05.12.2012 року, зі змісту якого випливає, що рішення про необхідність реконструкції газопроводу було прийнято у зв'язку з тим, що ділянка газопроводу Шебелинка - Слов'янськ, км 1.1 - км 68, (довжиною 67 км) експлуатується тривалий час - з 1968 року, і має значний корозійний ізнос існуючих труб, пошкодження ізоляційного покриття і тіла труб, моральне старіння існуючого обладнання. Робочий тиск по їх причинах знижений до РК 16 кгс/см2. Також, представником позивача до матеріалів справи долучено дозвіл на виконання будівельних робіт, виданий Державною архітектурно-будівельною інспекцією України від 07.07.2016 року № ІУ 1151161892367. В матеріалах справи наявні договори про доступ на земельну ділянку для використання реконструкції газопроводу та на відшкодування збитків власнику земельної ділянки, укладені із підприємством позивача та власниками земельних ділянок, на яких проводились ремонтні роботи.

У відзиві на апеляційну скаргу представник відповідача вважає апеляційну скаргу необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню. Зазначає, що апелянтом безпідставно не враховані зміни до статті 168 Земельного кодексу України Законом України від 01.03.2018 № 2314- III. Тобто в теперішній час відповідно до підпункту а) пункту 2 статті 168 ЗК України не вимагається отримання спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву в тому числі для обслуговуванням об'єктів трубопровідного транспорту, роботи проводяться виключно на підставі робочого проекту землеустрою. Це підтверджує, те що до прийняття Закону України від 01.03.2018 № 2314-VIII отримання спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву було обов'язковим для робіт пов'язаних в тому числі з трубопровідним транспортом, крім того обов'язковим було і є розробка робочого проекту землеустрію на проведения рекультивації.

Колегія суддів, вислухавши суддю - доповідача, пояснення учасників процесу та їх представників, вивчивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, відзив на апеляційну скаргу, приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав :

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що позивач публічне акціонерне товариство «УКРТРАНСГАЗ» в особі філії «Управління магістральних газопроводів «ХАРКІВТРАНСГАЗ» у період з липня по серпень 2017 року проводило ремонтні роботи з реконструкції газопроводу Шебелинка-Слов'янськ (заміна Ду 700 на Ду 500 км 1,1 -68,0 довжиною 67,0 км) Краматорського ЛВУМГ, Донецької області, на Ділянці УТ 4 (км 39,9 - км 55,1).

05 липня 2017 року Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області видано наказ № 287-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності», яким відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», «Про охорону земель», Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308, та на підставі доповідної записки головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Балаклійському, Барвінківському, Борівському, Ізюмському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Бакало В.А. від 05.07.2017 № 3802/34-17-0.9,2, яким наказано здійснити заходи державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, шляхом проведення перевірки земельної ділянки довжиною приблизно 9 кілометрів шириною 15-20 метрів, яка знаходиться між земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_1 та земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_2, розташованих на території Грушеваської сільської ради Барвінківського району Харківської області, за межами населених пунктів.

Виконання наказу від 05.07.2017 № 287-ДК покладено на державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Мотузенка С.П. та державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Тертичного Андрія Сергійовича у термін з 05.07.2017 року по 22.07.2017 року.

21 липня 2017 року наказом № 535-ДК внесено зміни до наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 05.07.2017 № 287-ДК, та змінено термін проведення перевірки з 05.07.2017 року по 15.08.2017 року.

На виконання наказу від 05.07.2017 року № 287-ДК 06.07.2017 року було проведено обстеження земельної ділянки.

За результатами обстеження земельної ділянки складено акт обстеження від 06.07.2017 Г 287-ДК/225/10/10/01/-17 в якому зазначено, що в ході обстеження земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Грушеваської сільської ради Барвінківського району Харківської області на земельній ділянці довжиною приблизно 7 км та шириною від 7 до 12 метрів, з початком від земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 до земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3 проведено земляні роботи по зняттю та перенесенню ґрунтового покриву, складуванню ґрунтового покриву в бурти вздовж ділянки проведення земляних робіт. Спеціальний дозвіл на зняття та перенесення поверхневого шару ґрунту на даній земельній ділянці представниками замовника та підрядної організації не надано, про їх наявність не повідомлено. Також, обстеженням земельної ділянки встановлено, що зняття ґрунтового покриву проводилось без виконання технології пошарового зняття та складування. На земельних ділянках, де проводяться роботи, засіяні зернові культури та знаходились в стадії достигання. В ході обстеження проведена фотозйомка та складена приблизна план-схема проведення земельних робіт.

Відповідачем оформлено припис № 335-ДК/0182Пр/03/01/-17 від 09.08.2017 року, яким приписано УМГ «Харківтрансгаз» філії ПАТ «Укртрансгаз» усунути порушення частини 2 статті 168 Земельного кодексу України, статті 52 Закону України «Про охорону земель» привести ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) частини земельних ділянок загальною площею 11,3830 га на частині 65 земельних ділянок, які розміщені за межами населених пунктів на території Грушеваської та Великомишуваської сільських рад Барвінківського району, у попередній стан, що відповідав показникам ґрунтового покриву до проведення земляних робіт у термін 30 календарних днів з дня отримання.

Також відповідачем здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу УМГ «Харківтрансгаз» філії ПАТ «Укртрансгаз» № 70-01-623 від 25.07.2017 року. Не погодившись з діями відповідача при проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства філією УМГ "Харківтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз", та з складеними відповідно до перевірки припису від 09.08.2017 р. № 335-ДК/0182Пр/03/01/-17 та розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу УМГ "Харківтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" від 09.08.2017 р. №32-20-5,2-937/90-17 та з метою відновлення порушених прав, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку, що в даному випадку відповідач діяв на підставі та у межах чинного законодавства України, а оскаржувані припис від 09.08.2017 р. № 335-ДК/0182Пр/03/01/-17 та розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу УМГ "Харківтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" від 09.08.2017 р. №32-20-5,2-937/90-17 є правовірними та скасуванню не підлягають.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Частинами 2, 3 ст. 168 ЗК України передбачено, що власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; при здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Порядок отримання спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок врегульований Порядком видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок котрий затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 січня 2005 року № 1 (надалі Порядок).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 року "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади", утворено Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, реорганізувавши Державне агентство земельних ресурсів України шляхом перетворення.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15 (далі - Положення № 15), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру. Згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України № 482 від 22.07.2016 року повноваження щодо видачі дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок передані Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру від Державної інспекції сільського господарства України.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про трубопровідний транспорт" №192/96-вр магістральний трубопровід - технологічний комплекс, що функціонує як єдина система і до якого входить окремий трубопровід з усіма об'єктами і спорудами, зв'язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька трубопроводів, якими здійснюються транзитні, міждержавні, міжрегіональні поставки продуктів транспортування споживачам, або інші трубопроводи, спроектовані та збудовані згідно з державними будівельними вимогами щодо магістральних трубопроводів.

Стаття 11 Закону України "Про трубопровідний транспорт" зазначає, що до земель трубопровідного транспорту належать земельні ділянки, на яких збудовано наземні і надземні трубопроводи та їх споруди, а також наземні споруди підземних трубопроводів. Уздовж трубопроводів встановлюються охоронні зони. Земля в межах охоронних зон не вилучається, а використовується з обмеженнями (обтяженнями) відповідно до закону або договору. Порядок встановлення, розмір та режим використання охоронної зони об'єкта трубопровідного транспорту визначаються законодавством України.

Згідно з визначенням поняття самовільного зайняття земельної ділянки, що міститься у ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до ч.1 ст. 22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Статтею 91 Земельного кодексу України визначено, що власники земельних ділянок зобов'язані: а) забезпечувати використання їх за цільовим призначенням; б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; в) своєчасно сплачувати земельний податок; г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов'язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем; ж) за свій рахунок привести земельну ділянку у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком здійснення такої зміни не власником земельної ділянки, коли приведення у попередній стан здійснюється за рахунок особи, яка незаконно змінила рельєф.

Ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей ( стаття 168 Земельного кодексу України ).

В той же час положення статті 112 Земельного кодексу України визначають, що охоронні зони створюються: а) навколо особливо цінних природних об'єктів, об'єктів культурної спадщини, гідрометеорологічних станцій тощо з метою охорони і захисту їх від несприятливих антропогенних впливів; б) уздовж ліній зв'язку, електропередачі, земель транспорту, навколо промислових об'єктів для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об'єкти. Правовий режим земель охоронних зон визначається законодавством України.

Згідно з п. 4 ч. 2 ст. 11 Закону України "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів", для забезпечення безпечної експлуатації вздовж об'єктів магістральних газопроводів, етиленопроводів встановлюються охоронні зони таких розмірів: для газорозподільних станцій та газозбірних пунктів підземних сховищ газу (від огорожі) магістральних газопроводів І класу, умовним діаметром від 1200 міліметрів до 1400 міліметрів включно - 350 метрів (з кожної сторони газопроводу).

Відповідно до ст. 9 Закону України "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів ", охоронні зони об'єктів магістральних трубопроводів зазначаються у схемах землеустрою і техніко-економічному обґрунтуванні використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектах землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів, проектах землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), іншій визначеній законом документації із землеустрою. Охоронні зони об'єктів магістральних трубопроводів зазначаються в документації із землеустрою з моменту надання земельної ділянки для будівництва об'єкта магістрального трубопроводу. Власники або користувачі земельної ділянки, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства магістральних трубопроводів вживають заходів щодо охорони земель та дотримання встановлених обмежень у використанні земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів.

Статтею 8 Закону України № 3041-17 "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів " закріплено обмеження прав на земельні ділянки в межах охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів. На використання власником або користувачем земельної ділянки чи її частини в межах земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів встановлюються обмеження в обсязі, передбаченому цим Законом. Обмеження на використання земельних ділянок у межах земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів встановлюються і діють з дня введення відповідного об'єкта магістрального трубопроводу в експлуатацію. Перехід права власності чи користування земельною ділянкою не є підставою для припинення дії обмежень на використання земельної ділянки в межах земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів.

Положенням ст. 15 Закону України "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів" передбачено, що підприємства магістральних трубопроводів під час виконання капітальних та інших планових робіт з метою забезпечення безаварійної експлуатації магістральних трубопроводів без оформлення речових прав на земельні ділянки мають право: облаштовувати під'їзні шляхи та пересуватися будь-якими видами транспорту і спеціальної техніки на об'єкти магістральних трубопроводів для їх технічного обслуговування, проведення ремонтних робіт згідно із схемами під'їздів, погодженими з власниками або користувачами земельних ділянок; копати шурфи на земельних ділянках, розташованих в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів, для перевірки якості ізоляції об'єктів магістрального трубопроводу і стану засобів їх електрохімічного захисту від корозії та проводити інші земляні роботи, необхідні для забезпечення нормальної експлуатації об'єктів магістрального трубопроводу, за умови повідомлення про це власників або користувачів земельних ділянок не менш як за три дні до початку робіт та приведення цих земельних ділянок у стан, придатний для подальшого використання за призначенням; здійснювати технологічну розчистку (облаштовувати просіку) від чагарників та деревостанів лінійної частини магістральних трубопроводів до 10 метрів від їх осі з кожного боку з метою запобігання негативній дії шкідливих факторів на магістральні трубопроводи та з метою захисту лісів без попереднього погодження з лісокористувачами та відповідними органами нагляду і контролю.

Статтею 16 Закону України "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів" закріплено, що у разі аварії або загрози її виникнення (аварійної ситуації) для негайної її локалізації, ліквідації можливих наслідків чи відвернення загрози підприємства магістральних трубопроводів без попереднього погодження з власниками або користувачами земельних ділянок, без оформлення речових прав на земельні ділянки та без отримання відповідних дозволів і погоджень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, визначених законодавством, мають право: безперешкодно проїжджати до місця аварії (аварійної ситуації) для виконання ремонтних і аварійно-відновлювальних робіт; здійснювати облаштування ґрунтових комор та інших тимчасових споруд з подальшою рекультивацією землі; здійснювати рубку дерев у разі аварій (аварійних ситуацій) на магістральних трубопроводах, що проходять через лісові ділянки, з подальшим оформленням у встановленому порядку спеціальних дозволів на рубку та очищення місць від їх залишків; проводити земляні та інші роботи для негайної локалізації аварій (аварійних ситуацій), ліквідації наслідків або відвернення їх загрози.

Згідно з п. 1.6 розділу V "Правил безпечної експлуатації магістральних газопроводів", затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 27.01.2010 року № 11, для забезпечення надійної і безпечної роботи ЛЧМГ газотранспортні підприємства та їх підрозділи повинні забезпечувати будівництво, реконструкцію та ремонт ЛЧМГ спеціалізованими будівельно-монтажними організаціями чи підрозділами згідно з проектом, що отримав позитивний експертний висновок відповідно до Положення про порядок проведення державної експертизи (перевірки) проектної документації на будівництво та реконструкцію виробничих об'єктів.

З огляду на вищезазначене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у разі аварії або загрози її виникнення (аварійної ситуації) для негайної її локалізації, ліквідації можливих наслідків чи відвернення загрози підприємства магістральних трубопроводів без попереднього погодження з власниками або користувачами земельних ділянок, без оформлення речових прав на земельні ділянки та без отримання відповідних дозволів і погоджень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, визначених законодавством, мають право, зокрема, проводити земляні та інші роботи для негайної локалізації аварій (аварійних ситуацій), ліквідації наслідків або відвернення їх загрози.

Представниками позивача до матеріалів справи надано Експертний звіт щодо розгляду проектної документації за проектом "Реконструкція газопроводу Шебелинка-Слов'янськ (заміна Ду 700 на Ду 500 км 1,1 -68,0 довжиною 67,0 км) Краматорського ЛВУМГ, Донецької області, на Ділянці УТ 4 (км 39,9 - км 55,1), який затверджений директором ДП "Укрдержбудекспертиза" від 05.12.2012 року, зі змісту якого судом встановлено, що рішення про необхідність реконструкції газопроводу було прийнято у зв'язку з тим, що ділянка газопроводу Шебелинка - Слов'янськ, км 1.1 - км 68, (довжиною 67 км) експлуатується тривалий час - з 1968 року, і має значний корозійний ізнос існуючих труб, пошкодження ізоляційного покриття і тіла труб, моральне старіння існуючого обладнання. Робочий тиск по їх причинах знижений до РК 16 кгс/см2. Також, представником позивача до матеріалів справи долучено дозвіл на виконання будівельних робіт, виданий Державною архітектурно-будівельною інспекцією України від 07.07.2016 року № ІУ 1151161892367.

В матеріалах справи наявні договори про доступ на земельну ділянку для використання реконструкції газопроводу та на відшкодування збитків власнику земельної ділянки, укладені із підприємством позивача та власниками земельних ділянок, на яких проводились ремонтні роботи.

Посилання представника позивача на вищевказаний Експертний звіт, як на обставину відвернення загрози виникнення аварії, суд вважає безпідставними, оскільки такий звіт було складено 05.12.2012 року, тобто з моменту встановлення факту експлуатації газопроводу у непридатному стані пройшло п'ять років.

З огляду на вищезазначене, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про безпідставність вимог позивача.

Колегія суддів вважає безпідставними доводи позивача щодо порушення відповідачем порядку проведення перевірок.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 4 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами, що закріплено у ст. 79 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.

05 липня 2017 року Головним Управлінням Держгеокадастру у Харківській області видано наказ від 05.07.2017 № 287-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності» яким, відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», «Про охорону земель», Положення про Головне управління Держіеокадастру у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 та на підставі доповідної записки головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель в Балаклійському, Барвінківському, Борівському, Ізюмському районах управління з контролю та використанням та охороною земель Головного управління Бакало В.А. від 05.07.2017 № 3802/34-17-0.9,2, наказано здійснити заходи державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, шляхом проведення перевірки земельної ділянки довжиною приблизно 9 кілометрів шириною 15-20 метрів, яка знаходиться між земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_1 та земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_2, розташованих на території Грушеваської сільської ради Барвінківського району Харківської області, за межами населених пунктів.

Виконання даного наказу від 05.07.2017 № 287-ДК покладено на відповідача та на інших фахівців Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області у термін з 05.07.2017 по 22.07.2017.

21 липня 2017 наказом № 535-ДК внесені зміни до наказу Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 05.07.2017 № 287-ДК. та змінено термін проведення перевірки з 05.07.2017 по 15.08.2017.

Відповідно до вимог ч.4 ст. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державні інспектори у сфері державною контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

На виконання наказу від 05.07.2017 № 287-ДК відповідачем спільно з державним інспектором у сфері контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель у Харківській області Бакало В.А. та в присутності представника УМГ «Харківтрансгаз» інженера капітального будівництва та поточного ремонту Краматорського лінейного виробничого управління магістральних газопроводів філії УМГ «Харківтрансгаз» ПАТ «Укртрансгаз» Бережного О.М. представника підрядної організації по виконанню земельних робіт начальника дільниці № З ТОВ «Трубремонт» Калмикова Р.М. 06.07.2017 було проведено обстеження земельної ділянки.

За результатами обстеження земельної ділянки складено акт обстеження від 06.07.2017 № 287-ДК/225/10/10/01/-17 в якому зазначено, що в ході обстеження земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Грушеваської сільської ради Барвінківського району Харківської області на земельній ділянці довжиною приблизно 7 км та шириною від 7 до 12 метрів, з початком від земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 до земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3 проведено земляні роботи по зняттю та перенесенню ґрунтового покриву, складуванню ґрунтового покриву в бурти вздовж ділянки проведення земляних робіт. Спеціальний дозвіл на зняття та перенесення поверхневого шару ґрунту на даній земельній ділянці представниками замовника та підрядної організації не надано, про їх наявність не повідомлено. Також, обстеженням земельної ділянки встановлено, що зняття ґрунтового покриву проводилось без виконання технології пошарового зняття та складування. На земельних ділянках, де проводяться роботи, засіяні зернові культури та знаходились в стадії достигання. В ході обстеження проведена фотозйомка та складена приблизна план-схема проведення земельних робіт, (копії фотографій додаються).

З метою встановлення площі та обсягів проведених земельних робі і по зняттю поверхневого шару ґрунту Державним підприємством «Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» проведено геодезичні виміри меж земельних ділянок на місцевості на території Барвінківського району Харківської області. Звіт про виконання геодезичних вимірів надано листом ДП «Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» від 25.07.2017 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області 27.07.2017 за вхідним №24-7468/0/18-18. Відповідно до виконавчої геодезичної зйомки земельної ділянки зняття ґрунтового покриву проведено на 65 земельних ділянках, перелік кадастрових номерів наведено у додатках № 1.2 в тому числі чотири земельних ділянки за категорією землі сільськогосподарського призначення, державної форми власності. Загальна площа знятого поверхневого шару ґрунту відповідно до виконавчої геодезичної зйомки становить S=11.3830 га. периметр земельної ділянки на якій знято ґрунтовий покрив становить Р=14568.4675м.

Відповідно до статті 52 Закону України «Про охорону земель», рекультивації підлягають землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та в гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт.

При проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, відокремлена ґрунтова маса підлягає зняттю, складуванню, збереженню та перенесенню на порушені або малопродуктивні земельні ділянки відповідно до робочих проектів землеустрою.

При знятті ґрунтового покриву здійснюється пошарове зняття і роздільне складування верхнього, найбільш родючого шару ґрунту, та інших прошарків ґрунту відповідно до структури ґрунтового профілю, а також материнської породи.

Об'єм ґрунтової маси, що підлягає зняттю і роздільному складуванню, визначається в робочих проектах землеустрою.

Рекультивація земельних ділянок здійснюється шляхом пошарового нанесення на малопродуктивні земельні ділянки або ділянки без ґрунтового покриву знятої ґрунтової маси, а в разі потреби - і материнської породи в порядку, який забезпечує найбільшу продуктивність рекультивованих земель.

Роботи із зняття, складування, збереження та нанесення ґрунтової маси на порушені земельні ділянки здійснюються за рахунок фізичних та юридичних осіб з ініціативи або вини яких порушено ґрунтовий покрив, а роботи з нанесення знятої ґрунтової маси на малопродуктивні землі здійснюються за бажанням власників або землекористувачів, у тому числі орендарів, цих земельних ділянок за їх рахунок.

Згідно статті 54 Закону України «Про землеустрій», робочі проекти землеустрою складаються з метою реалізації заходів з рекультивації порушених земель, консервації деградованих та малопродуктивних угідь, поліпшення сільськогосподарських і лісогосподарських угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення. вторинного засолення, висушення, зсувів, ущільнення, закислення, забруднення промисловими та іншими відходами, радіоактивними та хімічними речовинами.

Робочі проекти землеустрою розробляються на підставі рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим. Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару грудну) земельних ділянок, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005 №1. власники земельних ділянок та землекористувачі. які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на шиття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Згідно пункту 4 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 р. № 466, підготовчі роботи, визначені будівельними нормами, стандартами і правилами, можуть виконуватися замовником після набуття права на земельну ділянку відповідного цільового призначення та подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Виконання підготовчих робіт може здійснюватися на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт ( далі - дозвіл).

20 липня 2017 на адресу УМГ «Харківтрансгаз» та 24.07.2017 на адресу ТОВ «Трубремонт» Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області надіслані повідомлення про виклик для надання пояснень, та клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації.

Проте, документи, в т.ч. дозвільного характеру, проектна документація на підставі яких проведено зняття та перенесення ґрунтового покриву на земельних ділянках підприємством замовником УМГ «Харківтрансгаз» та підрядною організацією ГОВ «Трубремонт» до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області не надано, що свідчить про відсутність зазначених документів у позивача та відсутність правових підстав для виконання земляних робіт по зняттю та перенесенню ґрунтового покриву на земельних ділянках.

За результатами проведеної перевірки земельної ділянки відповідачем складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом земельної ділянки № 335-ДК/305/АП/09/01/-17 від 09.08.201 7.

Окрім того, спеціалістом Державного підприємства «Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» в присутності комісії на місцевості здійснено геодезичні виміри меж земельних ділянок, та листом від 25.07.2017 № 70/01-623 надіслано до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області геодезичну зйомку земельних ділянок на території Барвінківського району Харківської області у вигляді додатків 1.2. які є невід'ємною частиною акту перевірки.

Згідно з ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті такі, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано: обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

На підставі вищевикладеного, позивачем не надано жодних доказів для визнання неправомірних дій держаного інспектора Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру v Харківській області при проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства філією УМІ «Харківтрансгаз» ПАТ «Укртрансгаз», при проведені розрахунку заподіяної шкоди, винесення припису.

Окрім того, накази Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності № 287-ДК від 05.07.2017 та № 335-ДК від 21.07.2017 є чинними, в судовому порядку позивачем не оскаржувалися.

Щодо визнання неправомірними та скасування припису від 09.08.2017 №'335- ДК/0182Пр/03/01/-17 та розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу УМГ «Харківтрансгаз» ПАТ «Укртрансгаз» колегія суддів зазначає.

09 серпня 2017 року за наслідками встановлення порушень земельного законодавства викладених в акті перевірки, відповідачем оформлено припис № 335-ДК/0182Пр/03/01/-17 від 09.08.2017, яким приписано УМГ «Харківтрансгаз» філії ПАТ «Укртрансгаз» усунути порушення частини 2 статті 168 Земельного кодексу України, статті 52 Закону України «Про охорону земель» привести ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту ) частини земельних ділянок загальною площею 11.3830 га на частині 65 земельних ділянок, які розміщені за межами населених пунктів на території Грушеваської га Великокомишуваської сільських рад Барвінківського району, у попередній стан, що відповідав показникам ґрунтового покриву до проведення земляних робіт у термін 30 календарних днів з дня отримання.

Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають, право, зокрема, давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.

Згідно ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій. які відповідно до закону є правомірними.

Керуючись ч.1 ст.5, статтями 6 і 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», ч.1 ст. 19 Закону України «Про охорону земель» відповідачем на адресу директора УМГ «Харківтрансгаз» філії ПАТ «Укртрансгаз» Собчуку М.П. видано обов'язковий для виконання припис від 09.08.201 №335-ДК/0182Пр/03/01 /-17, яким зобов»язано привести ґрунтовий покрив земельних ділянок загальною площею 11.3830 га у попередній стан, що відповідав показникам ґрунтового покриву до проведення земляних робіт у термін 30 календарних днів з дня отримання.

Згідно пункту 34 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, Головне управління розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів щодо її відшкодування в установленому законодавством порядку.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 «Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням,

зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціальною дозволу» вищезазначеними інспекторами було здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

Згідно з пунктом 7 даної постанови Кабінету Міністрів України визначено, що розрахунок розміру шкоди. заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу проводиться Державною екологічною інспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам - територіальними органами Держгеокадастру на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 р. N 1619.

Таким чином, заходи державного контролю в ході перевірки вищевказаної земельної ділянки, на якій проведені земельні роботи по зняттю поверхневого шару ґрунту без отримання спеціального дозволу УМГ «Харківтрансгаз» філії ПАТ«Укртрансгаз», проведені відповідачем з дотримання вимог земельного законодавства у відповідності до норм чинного законодавства та в межах наданих повноважень.

Оскільки доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, суд апеляційної інстанції підстав для його скасування не вбачає.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 242, 243, 308, 310, п.1 ч.1 315, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ" в особі філії Управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" залишити без задоволення .

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.02.2018 по справі № 820/4154/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

.

Головуючий суддя

О.І. Сіренко

Судді

О.А. Спаскін Л.В. Любчич

Повний текст постанови складений та підписаний: 21.05.2018.

Джерело: ЄДРСР 74098506
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку