open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14 травня 2018 року о/об 16 год. 01 хв.

Справа № 336/650/18 ЗП/808/91/18 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., за участю позивача ОСОБА_1, представника позивача ОСОБА_2, представників відповідача ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, розглянувши у місті Запоріжжі за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 (69009, АДРЕСА_1; ідентифікаційний номер НОМЕР_1)

до Комунального закладу «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» (69120, м.Запоріжжя, вул.Авраменка, буд.4; код ЄДРПОУ 38783657)

про визнання протиправними дій та зобов’язати вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 (надалі – позивач або ОСОБА_1Ю.) звернувся до суду з адміністративним позовом до Комунального закладу «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» (надалі – відповідач, КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2»), в якому позивач просить суд: 1) визнати противоправними дії відповідача щодо відмови у наданні дитині - ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, дозволу на відвідування дошкільного навчального закладу з причини відсутності обов'язкових профілактичних щеплень оформленого висновком лікарсько-консультативної комісії КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» №112/1 від 16.06.2017; 2) зобов'язати відповідача провести засідання лікарсько-консультативної комісії для вирішення питання можливості відвідування дошкільного навчального закладу дитиною - ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, з видачею належним чином оформленого висновку лікарсько-консультативної комісії про надання дозволу на відвідування дошкільного навчального закладу.

В адміністративному позові (а.с.2-6) зазначено, що ОСОБА_1 є батьком малолітньої дитини ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується свідоцтвом про народження серії І-ЖС №269018 від 06.11.2014. Після досягнення дитиною дворічного віку позивач звернувся до Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №131 "ВІНОЧОК" Запорізької міської ради Запорізької області з метою влаштувати дитину до садочку, таким чином забезпечити її соціальну адаптацію та отримання дошкільної освіти. Проте, керівництво вищезазначеного закладу відмовляється у прийнятті дитини до дитячого закладу у зв'язку з тим, що у ОСОБА_6 немає профілактичних щеплень. У відповіді Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №131 "ВІНОЧОК" Запорізької міської ради Запорізької області №01-32/110 від 20.10.2017 зазначено: «дитина, яка не отримала профілактичних щеплень, зможе відвідувати дошкільний навчальний заклад тоді, коли надасть висновок лікарсько-консультативної комісії, що вона може відвідувати начальний заклад». Так, ОСОБА_6 пройшла повне медичне обстеження та огляд спеціалістів: педіатра, ревматолога, хірурга, офтальмолога, отоларинголога, невропатолога, дерматовенеролога, логопеда, стоматолога у результаті яких патологій не виявлено, стан дитини задовільний, а тому дівчинка може відвідувати дошкільний навчальний заклад. У висновку лікарсько-консультативної комісії КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» №112/1 від 16.06.2017 зазначено про те, що: «На теперішній час дитина ОСОБА_6 здорова, медичних протипоказань до вакцинацій не має. Батьки відмовляються від проведення профілактичних щеплень дитині. Проте, враховуючи несприятливу епідеміологічну ситуацію з карантинних інфекцій дитина відвідувати дошкільний навчальний заклад не може». Лише посилаючись на відсутність профілактичних щеплень протягом перших двох років життя дитини, КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» надав висновок від 16.06.2017, згідно з яким, дитина без необхідних щеплень відвідувати дошкільний навчальний заклад не може. З зазначеним висновком лікарсько-консультативної комісії КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» позивач не згоден, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Позивач посилаючись на приписи п.2 розділу XI «Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів», затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 24.03.2016 №234, ст.ст.12, 15 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», п.18 «Положення про організацію і проведення профілактичних щеплень», затвердженого 03.02.2006 наказом МОЗ України №48, наполягає на тому, що його донька пройшла обстеження всіх лікарів, отримала належно оформлену медичну картку №026/о у відповідності до вимог діючого законодавства, згідно з якою жодних протипоказань та проблем зі здоров'ям не має. При цьому, на його думку, відсутність щеплень при основному діагнозі здорова, не може бути підставою для заборони відвідування навчальний заклад. При проведенні засідання лікарсько-консультативної комісії з питання відвідування донькою позивача загальноосвітнього навчального закладу, яка не отримала профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, не був залучений лікар епідеміолог, що не відповідає вимогам п.4 розділу 2 «Примірного положення про підготовку дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного та шкільного загальноосвітнього навчального закладу», затвердженого 29.11.2002 наказом Міністерства охорони здоров'я України №434. Таким чином позивач вважає, що права ОСОБА_6, передбачені ст.53 Конституції України, ст.2 Протоколу №1 Ради Європи до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 20.03.1952, ст.26 Загальної Декларації прав людини (ООН) від 10.12.1948, ст.12 Закону України «Про охорону дитинства», ст.ст.4, 9 Закону України «Про дошкільну освіту» – були порушені відповідачем.

Позивач, представник позивача підтримали позовні вимоги, просили їх задовольнити.

Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву (а.с.49-51), в якому зазначено, що відповідно до ст.27 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» передбачено що, профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на туберкульоз, поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір в Україні є обов'язковими. Відповідно до ст.12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов'язковими і включаються до календаря щеплень. Батьки неповнолітньої особи, мають право відмовитися від проведення профілактичних щеплень таким особам. Позивачу було також роз'яснено, що в разі відсутності у дитини щеплень, він не має право відвідувати початкові, оздоровчі, виховні та інші дитячі установи. Згідно з ст.15 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» прийом дітей до виховних, навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров'я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом. Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини, якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні хвороби або бактеріоносіями. Дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється. У разі якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв'язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його. Для прийому дитини позивача в дитсадок була видана довідка за формою №026/о (затвердженої Наказом МОЗ України від 29.05.2013 за №435). В довідці було вказано, що дитина здорова і їй не проведені профілактичні щеплення. Дані обставини були зафіксовані в довідці за формою №063-2/о. Відповідно до ст.34 Закону України «Про дошкільну освіту» органи охорони здоров'я, заклади охорони здоров'я разом з органами управління освітою здійснюють контроль за дотриманням санітарного законодавства у дошкільних навчальних закладах і несуть відповідальність за додержання санітарно-гігієнічних норм, проведення лікувально-профілактичних заходів у дошкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типу і форми власності. На підставі вищевикладеного, можна зробити висновок, що видача довідки консиліумом лікарів ЛКК, про можливості відвідування дитиною дошкільного закладу (без проведення щеплень) можливо тільки якщо був порушений графік проведення щеплень (встановлені терміни) і у дитини є медичні протипоказання для проведення вакцинації. У сформованих правовідносинах, такі обставини відсутні (батьки в добровільному порядку відмовилися від проведення щеплень). Вважаю, що при таких підставах у відповідача відсутні правові підстави для видачі довідки з дозволом відвідувати дошкільний заклад без проведення щеплень.

Представники відповідача проти позову заперечували, просили у задоволенні позову відмовити.

У п.9 ч.1 ст.19 КАС України зазначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов’язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з’ясував наступне.

ОСОБА_1 є батьком малолітньої дитини ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується Свідоцтвом про народження серії І-ЖС №269018 від 06.11.2014 (а.с.7, 9).

З пояснень позивача, після досягнення ОСОБА_6 дворічного віку він звернувся до Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №131 «Віночок» Запорізької міської ради Запорізької області з метою влаштувати дитину до садочку і таким чином забезпечити її соціальну адаптацію та отримання дошкільної освіти. Проте, керівництво Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №131 «Віночок» Запорізької міської ради Запорізької області відмовляється у прийнятті дитини до дитячого закладу у зв'язку з тим, що у доньки позивача немає профілактичних щеплень.

У відповіді Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №131 «Віночок» Запорізької міської ради Запорізької області (вих.№01-32/110 від 20.10.2017) на адресу позивача зазначено, що дитина, яка не отримала профілактичних щеплень, зможе відвідувати дошкільний навчальний заклад тоді, коли надасть висновок лікарсько-консультативної комісії, що вона може відвідувати начальний заклад (а.с.13).

У відповіді Територіального відділу освіти Шевченківського району Департаменту освіти і науки Запорізької міської ради (вих.№С-8 від 27.10.2017) на адресу позивача зазначено, що позивачу необхідно звернутись за висновком, що дитина може відвідувати дитячий заклад, до лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу (а.с.14).

Судом досліджено медичну документацію стосовно ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_1: Медичну карту дитини (для дошкільного та загальноосвітнього навчальних закладів) Форми №026/о; Висновок лікарсько-консультативної комісії КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» №112/1 від 16.06.2017 (а.с.10-12; 17).

Зокрема, у Висновку лікарсько-консультативної комісії КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» №112/1 від 16.06.2017 зазначено: «… На теперішній час дитина ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, здорова, медичних протипоказань до вакцинацій не має. Згідно календаря щеплень, що затверджений наказом МОЗ України від 11.08.2014 №551 дитина підлягає імунізації проти інфекційних захворювань. Батьки відмовляються від проведення профілактичних щеплень дитині. На вимогу Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» статті 12, 15 дитина що відвідує дитячий заклад має бути щеплена. Враховуючи несприятливу епідемічну ситуацію з карантинних інфекцій, що керуються засобами імунопрофілактики, дитина відвідувати дошкільний навчальний заклад не може. Дитину направлено до територіального відділу освіти для подальшого визначення форми навчання. …» (а.с.17).

Тобто, не КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2», як заклад охорони здоров’я, а Територіальний відділ освіти Шевченківського району Департаменту освіти і науки Запорізької міської ради повинен визначати форму навчання ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1.

Також, КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» з вказаного приводу надавалась відповідь (вих.№07/01-23/деп/з. від 29.11.2017) на адресу депутата Запорізької обласної ради, в якій, зокрема, зазначено: «… КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» по суті звернення ОСОБА_1 та ОСОБА_7 у зв'язку з порушенням права дитини ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_2 на отримання дошкільної освіти повідомляє наступне: … З батьками дільничною службою неодноразово проводились бесіди щодо необхідності проведення профілактичних щеплень, але щоразу батьки відмовлялись. У червні поточного року батьки з дитиною звернулись до лікаря-педіатра Центру для оформлення медичної карти дитини (форма 026/о) для дошкільного навчального закладу. Після проведення обстежень та огляду дівчинки фахівцями: неврологом, хірургом, отоларингологом, офтальмологом, імунологом, ортопедом, педіатром була заповнена ф.026/о «Медична карта дитини» (для дошкільного та загальноосвітнього навчальних закладів) відповідно інструкції, затвердженої наказом МОЗ України від 29.05.2013 №435, згідно п.15 вищезазначеної інструкції у розділі IX «профілактичні щеплення» було зазначено відмову батьків від щеплень та дитина направлена до КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» на лікарняно-консультативну комісію для отримання довідки щодо відвідування дитячого колективу. 14.06.2017 фахівцями Центру оформлена відмова батьків від профілактичних щеплень в амбулаторній картці дитини. Відповідно Законів України від 06.04.2000 №1645-ІІІ «Про захист населення від інфекційних хвороб» (стаття 12 та 15) та про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» (стаття 27), з метою запобігання захворювання на туберкульоз, поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір в Україні профілактичні щеплення є обов'язковими. Дітям, які не отримані профілактичні щеплення, згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється. Питання щодо відвідування дошкільного навчального закладу дітьми, батьки яких відмовилися від щеплень вирішується індивідуально лікарсько-консультативною комісією. Рішенням лікарсько-консультативної комісії від 16.06.2017 №112/1 батькам видано довідку про те, що дівчинка не може відвідувати дитячий колектив. До лікарсько-консультативної комісії не залучено лікаря-епідеміолога, посада якого не передбачена штатним розкладом КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2». Із висновком комісії дитину направлено до територіального відділу освіти для подальшого визначення форми навчання, підстава лист Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров'я України від 29.09.2014 №1/9-500/№04.01.2016/28103 «Щодо вирішення окремих питань про зарахування до дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів дітей, у яких відсутні обов'язкові профілактичні щеплення» та лист Департаменту охорони здоров'я облдержадміністрації від 18.05.2016 №1067/01-03 «Рекомендації щодо оформлення медичної документації для зарахування дитини до дошкільного навчального закладу для лікарів центрів первинної медико-санітарної допомоги, лікарів дошкільно-шкільних відділень медичних закладів». Оформлення медичної документації на дитину відповідає вимогам діючої нормативної бази. …» (а.с.15-16).

Аналогічні за змістом є і пояснення щодо регулювання правовідносин по вакцинації заступника головного лікаря з експертизи тимчасової непрацездатності – голови ЛКК КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» ОСОБА_5 (а.с.68-69).

Вирішуючи переданий на розсуд публічно-правовий спір суд виходить з наступного.

1. Згідно з ч.1 ст.27 Закону України №4004-XII від 24.02.1994 «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на туберкульоз, поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір в Україні є обов'язковими.

Аналогічні вимоги містяться і у ч.1 ст.12 Закону України №1645-III від 06.04.2000 «Про захист населення від інфекційних хвороб»: профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов'язковими і включаються до календаря щеплень.

Відповідно до ч.7 ст.12 Закону України №1645-III від 06.04.2000 «Про захист населення від інфекційних хвороб» відомості про профілактичні щеплення, поствакцинальні ускладнення та про відмову від обов'язкових профілактичних щеплень підлягають статистичному обліку і вносяться до відповідних медичних документів. Медичні протипоказання, порядок проведення профілактичних щеплень та реєстрації поствакцинальних ускладнень встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.

Позивач, його представник не довели суду наявність медичних протипоказань для проведення обов’язкових щеплень ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу.

Групи населення та категорії працівників, які підлягають профілактичним щепленням, у тому числі обов'язковим, а також порядок і терміни їх проведення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я (ч.3 ст.27 Закону України №4004-XII від 24.02.1994 «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»).

Згідно з ч.1 ст.15 Закону України №1645-III від 06.04.2000 «Про захист населення від інфекційних хвороб» прийом дітей до виховних, навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров'я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом. Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини, якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні хвороби або бактеріоносіями.

Як зазначено у ч.2 ст.15 Закону України №1645-III від 06.04.2000 «Про захист населення від інфекційних хвороб», дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється. У разі якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв'язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його.

Отже, ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, входить до групи населення, яка підлягає профілактичним щепленням, у тому числі обов'язковим.

Документальних доказів отримання ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень позивач, його представник суду – не надали.

З урахуванням зазначеного, дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, у тому числі і ОСОБА_6, відповідно до вимог ч.2 ст.15 Закону України №1645-III від 06.04.2000 «Про захист населення від інфекційних хвороб», відвідування дитячих закладів не дозволяється.

З’ясовано, що п.18 «Положення про організацію і проведення профілактичних щеплень», затвердженого 03.02.2006 наказом МОЗ України №48, яким обґрунтовує свої позовні вимоги позивач, втратив чинність 31.10.2011 – у зв’язку з затвердженням 16.09.2011 Наказом Міністерства охорони здоров'я України №595 (у редакції Наказу Міністерства охорони здоров’я України 11.08.2014 за №551), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.10.2011 за №1159/19897, «Календарю профілактичних щеплень в Україні».

У п.1 Розділу І «Календарю профілактичних щеплень в Україні», затвердженого 16.09.2011 Наказом Міністерства охорони здоров'я України №595 (у редакції Наказу Міністерства охорони здоров’я України 11.08.2014 за №551), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.10.2011 за №1159/19897, зазначено, що цей Календар включає обов’язкові профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на дифтерію, кашлюк, кір, поліомієліт, правець, туберкульоз. Інші обов’язкові щеплення встановлюються відповідно до цього Календаря для груп населення: за віком; щеплення дітей з порушенням цього Календаря; щеплення ВІЛ-інфікованих осіб; за станом здоров’я; щеплення дітей після алло/ауто-ТСГК (трансплантація стовбурових гемопоетичних клітин); щеплення на ендемічних і ензоотичних територіях та за епідемічними показаннями.

Як передбачено п.2 розділу XI «Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів», затвердженого 24.03.2016 Наказом Міністерства охорони здоров'я України №234, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.04.2016 за №563/28693, перед зарахуванням дитини до дошкільного навчального закладу у закладі охорони здоров'я за місцем спостереження дитини повинні бути проведені заходи з її підготовки до перебування в організованому дитячому колективі, а саме: проведення оцінки стану фізичного та психічного розвитку, медичне обстеження спеціалістами, визначеними у формі первинної облікової документації №026/о "Медична карта дитини (для дошкільного та загальноосвітнього навчальних закладів)" (далі - форма 026/о), затвердженій наказом Міністерства охорони здоров'я України від 29 травня 2013 року №435, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17 червня 2013 року за №990/23522, та за показаннями іншими спеціалістами. За необхідності - санація ротової порожнини та носоглотки, корекція порушення зору, оздоровчі, диспансерні та інші необхідні заходи. При прийманні дитини до дошкільного навчального закладу обов'язково подається медична довідка про стан здоров'я дитини, яка заповнюється лікарем центру первинної медико-санітарної допомоги на кожну дитину у присутності батьків за формою №026/о з висновком лікаря про те, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад. Питання про відвідування дошкільного навчального закладу дітьми, батьки яких відмовляються від щеплень, вирішується лікарсько-консультативною комісією при закладі охорони здоров'я. (…).

Так, п.1.8 Наказу Міністерства охорони здоров'я України №435 від 29.05.2013 «Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я, які надають амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу населенню, незалежно від підпорядкування та форми власності» (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за №990/23522) затверджено Форму первинної облікової документації №026/о "Медична карта дитини (для дошкільного та загальноосвітнього навчальних закладів)" та Інструкцію щодо її заповнення, що додаються.

Досліджена медична документація стосовно ОСОБА_6: Медична карта дитини (для дошкільного та загальноосвітнього навчальних закладів) Форми №026/о; Висновок лікарсько-консультативної комісії КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» №112/1 від 16.06.2017, – не викликають у суду зауважень щодо форми та порядку їх оформлення, видачі тощо.

Судом взято до уваги, що позивачем не у повному обсязі надано Медичну карту дитини (для дошкільного та загальноосвітнього навчальних закладів) Форми №026/о (розділи V «Відомості про диспансерне спостереження», X «Професійна консультація із вказівкою медичних протипоказань до професії», XІ «Рекомендації до занять спортом», XІІ «ОСОБА_5 поточного медичного огляду» – до суду не надані).

Пунктом 4 розділу ІІ «Примірного положення про підготовку дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного та шкільного загальноосвітнього навчального закладу», затвердженого 29.11.2002 наказом Міністерства охорони здоров'я України №434, (на порушенні якого наполягає позивач) передбачено: «4.Питання відвідування загальноосвітнього навчального закладу дітьми, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень вирішується індивідуально за рішенням лікарсько-консультативної комісії з залученням епідеміолога територіальної санепідстанції згідно розділу III ст.15 вимог Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»».

Згідно з ч.1 ст.8 Розділу II Закону України №651-XIV від 13.05.1999 «Про загальну середню освіту» заклад загальної середньої освіти – це заклад освіти, основним видом діяльності якого є освітня діяльність у сфері загальної середньої освіти. Заклад освіти провадить освітню діяльність на певному рівні загальної середньої освіти, за умови наявності відповідної ліцензії, виданої в установленому законодавством порядку.

Аналогічне визначення загальноосвітнього навчального закладу надано і п.2 «Положення про загальноосвітній навчальний заклад», затвердженого 27.08.2010 постановою Кабінету Міністрів України №778.

Відтак, позивач дійшов до хибної думки про порушення відповідачем п.4 розділу ІІ «Примірного положення про підготовку дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного та шкільного загальноосвітнього навчального закладу», оскільки ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1, до загальноосвітнього навчального закладу не направлялась.

2. Надаючи правову оцінку доводам позивача про порушення, на його думку, прав ОСОБА_6 на освіту, суд виходить з того, що згідно з ч.3 ст.53 Конституції України Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Офіційне тлумачення цієї норми надано у п.1 Рішення Конституційного Суду України №5-рп/2004 від 04.03.2004 (Справа №1-4/2004): «1.В аспекті конституційного подання положення частини третьої статті 53 Конституції України "держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах" у контексті частин першої, другої, четвертої зазначеної статті необхідно розуміти так: - доступність освіти як конституційна гарантія реалізації права на освіту на принципах рівності, визначених статтею 24 Конституції України, означає, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості для реалізації цього права; …».

Державою створена можливість для реалізації цього права, яка реалізована у приписах Закону України №2628-III від 11.07.2001 «Про дошкільну освіту», згідно з ч.1 ст.4 якого дошкільна освіта є обов'язковою первинною складовою частиною системи безперервної освіти в Україні.

Як визначено ч.2 ст.4 Закону України №2628-III від 11.07.2001 «Про дошкільну освіту», дошкільна освіта – цілісний процес, спрямований на: забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.

Громадяни України незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак мають рівні права на здобуття дошкільної освіти у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності, а також у сім'ї (ч.1 ст.9 Закону України №2628-III від 11.07.2001 «Про дошкільну освіту»).

Відповідно до ч.5 ст.9 Закону України №2628-III від 11.07.2001 «Про дошкільну освіту» діти можуть здобувати дошкільну освіту за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють: у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності; у структурних підрозділах юридичних осіб приватного і публічного права, у тому числі закладів освіти; у сім’ї - за сімейною (домашньою) формою здобуття дошкільної освіти; за допомогою фізичних осіб, які мають педагогічну освіту та/або професійну кваліфікацію педагогічного працівника, у тому числі які провадять незалежну професійну діяльність; за допомогою фізичних осіб - підприємців, основним видом діяльності яких є освітня діяльність.

З урахуванням викладених норм батьки мають право обирати одну із визначених форм здобуття їх дитиною дошкільної освіти.

Позивачем, його представником не доведено обговорення з Територіальним відділом освіти Шевченківського району Департаменту освіти і науки Запорізької міської ради форму здобуття ОСОБА_6 дошкільної освіти. При відсутності волевиявлення батьків щодо форми здобуття ОСОБА_6 дошкільної освіти відсутнє і порушення відповідачем, органами освіти прав та інтересів дитини.

При цьому, згідно з ч.2 ст.28 Закону України №2628-III від 11.07.2001 «Про дошкільну освіту» дитина має гарантоване державою право на: безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти; безпечні та нешкідливі для здоров'я умови утримання, розвитку, виховання і навчання; захист від будь-якої інформації, пропаганди та агітації, що завдає шкоди її здоров'ю, моральному та духовному розвитку; безоплатне медичне обслуговування у закладах дошкільної освіти; захист від будь-яких форм експлуатації та дій, які шкодять здоров'ю дитини, а також від фізичного та психологічного насильства, приниження її гідності; здоровий спосіб життя.

Отже, завданням Держави є забезпечення дотримання оптимального балансу між реалізацією права дитини на дошкільну освіту та інтересами інших дітей.

У спорі, що розглядається, індивідуальне право (інтерес) відмовитися від щеплення батьками дитини при збереженні обсягу права дитини на здобуття освіти, в тому числі в дошкільних закладах освіти протиставляється загальному праву (інтересу) інших батьків та їх дітей, які провели щеплення, перед направленням дитини для здобуття освіти в дошкільних закладах освіти з метою досягнення загального блага у формі права на охорону здоров'я, що, крім іншого, гарантовано статтями 3, 27 та 49 Конституції України.

Як зазначив Конституційний Суд України у підпункті 4.1 Рішення від 02.11.2004 №15-рп/2004 (Справа №1-33/2004): «… Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Верховенство права – це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об’єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України. Таке розуміння права не дає підстав для його ототожнення із законом, який іноді може бути й несправедливим, у тому числі обмежувати свободу та рівність особи. Справедливість – одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права. …».

Про необхідність забезпечення справедливого балансу, який потрібно встановити між конкуруючими інтересами особи та суспільства в цілому, йдеться також у ряді рішень Європейського Суду з прав людини (рішення у справі «Ст'єрна проти Фінляндії» (Stjerna v. Finland №18131/91) та рішення у справі «Юханссон проти Фінляндії» (Johansson v. Finland №10163/02).

Такий баланс у даних спірних правовідносинах може бути досягнутий лише в разі поєднання трьох складових: 1) надання державою права вибору батькам щодо надання згоди або відмови від проведення профілактичних щеплень дитині на підставі об'єктивної інформованості батьків щодо якості вакцини, її походження, можливих негативних наслідків (реакцій) від проведення або відмови проведення вакцинації для дитини; 2) створення державою рівних умов для отримання дітьми, не залежно від наявності або відсутності у них профілактичних щеплень, дошкільної освіти, в тому числі шляхом забезпечення функціонування соціально-педагогічного патронату та інших форм дошкільної освіти, які за всіма критеріями (якості, доступності, зручності тощо) мають бути не гіршими, ніж отримання дошкільної освіти в умовах стаціонару в комунальних чи державних закладах дошкільної освіти; 3) надання державою гарантій щодо забезпечення високих стандартів якості, як вакцин, що надходять на внутрішній ринок України, так і медичних послуг, пов'язаних з організацією та проведенням профілактичного щеплення.

Водночас, у силу приписів ст.15 Закону України №1645-III від 06.04.2000 «Про захист населення від інфекційних хвороб» до навчального закладу не може бути прийнято дитину без проведення відповідного медичного обстеження та надання висновку ЛКК (у разі відсутності у дитини щеплень) про відсутність протипоказань для відвідування дошкільного навчального закладу.

Ознак протиправності дій КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» при оформленні медичної документації стосовно ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_1 (Медичної карти дитини (для дошкільного та загальноосвітнього навчальних закладів) Форми №026/о, Висновку лікарсько-консультативної комісії №112/1 від 16.06.2017) судом не встановлено.

Таким чином, відповідач відмовляючи позивачу у наданні висновку ЛКК про відсутність протипоказань для відвідування дитиною дошкільного навчального закладу діяв у межах норм права, тобто в його діях відсутні ознаки протиправності.

Аналогічне застосування норм матеріального права викладено Верховним Судом у постанові від 20.03.2018 по справі №337/3087/17(2-а/337/236/2017) (адміністративне провадження К/9901/283/18).

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги ОСОБА_1 є не обґрунтованими і не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов’язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд, –

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

У стягненні з відповідача на користь позивача суми сплаченого судового збору за подання адміністративного позову до суду - відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Повний текст судового рішення складено 16.05.2018.

Суддя О.О. Прасов

Джерело: ЄДРСР 74071957
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку