open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 562/37/17
Моніторити
Постанова /25.04.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /05.04.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /02.03.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /05.01.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /11.10.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /05.10.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /24.07.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /24.07.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /12.07.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Рішення /08.06.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області Рішення /08.06.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області Ухвала суду /03.03.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області Ухвала суду /03.03.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області Ухвала суду /10.01.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області
emblem
Справа № 562/37/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /25.04.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /05.04.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /02.03.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /05.01.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /11.10.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /05.10.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /24.07.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /24.07.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Ухвала суду /12.07.2017/ Апеляційний суд Рівненської області Рішення /08.06.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області Рішення /08.06.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області Ухвала суду /03.03.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області Ухвала суду /03.03.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області Ухвала суду /10.01.2017/ Здолбунівський районний суд Рівненської області

Постанова

Іменем України

25 квітня 2018 року

м. Київ

справа № 562/37/17

провадження № 61-1810 св 17

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Стрільчука В. А.,

суддів: Карпенко С. О., Погрібного С. О., Ступак О. В., Усика Г. І. (суддя-доповідач),

учасники справи:

позивачі: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10

відповідач - Здолбунівська центральна районна лікарня Рівненської області

третя особа - Здолбунівська районна державна адміністрація Рівненської області

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну

скаргу Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області на рішення Здолбунівського районного суду Рівненської області від 08 червня

2017 року у складі судді Чорного І. А. та ухвалу апеляційного суду Рівненської області від 06 грудня 2017 року у складі колегії суддів: Гордійчук С. О., Ковальчук Н. М., Шимків С. С.,

ВСТАНОВИВ:

У січні 2017 року ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4,

ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9,

ОСОБА_10 звернулись до суду з позовом до Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області, у якому з урахуванням уточнень, просили визнати протиправним та скасувати наказ виконуючого обов'язки головного лікаря Здолбунівської центральної районної лікарні від 21 жовтня 2016 року

№ 149 «Про оптимізацію ліжкового фонду Здолбунівської центральної районної лікарні та скорочення ліжкового фонду терапевтичного відділення № 2 (смт Мізоч)».

На обгрунтування позовних вимог зазначали, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року № 1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення», наказу Міністерства охорони здоров'я України від 01 лютого 2016 року № 51, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 лютого 2016 за № 269/28399 «Про затвердження Методики щодо забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення», розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації

від 25 березня 2016 року № 148 «Про заходи щодо оптимізації ліжкового фонду закладів охорони здоров'я області» та листа голови Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області від 19 жовтня 2016 року № 3097/01-13/16 був виданий вищезазначений наказ, згідно якого, скорочено 25 ліжок та 17,5 посад терапевтичного відділення № 2 смт Мізоч Здолбунівського району Рівненської області.

В наказі виконуючим обов'язки головного лікаря Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області не наведено жодної підстави на обгрунтування повного скорочення ліжкового фонду терапевтичного відділення № 2.

Проведення оптимізації ліжкового фонду всієї лікарні за рахунок лише терапевтичного відділення позбавило позивачів робочих місць, а мешканців десяти населених пунктів, що межують з смт Мізоч Здолбунівського району Рівненської області фахової медичної допомоги.

20 грудня 2016 року голова Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненської області відкликав листа від 19 жовтня 2016 року, на який є посилання в оспорюваному наказі, рекомендувавши скоротити 7 ліжок терапевтичного відділення № 2 в селищі Мізоч Здолбунівського району Рівненської області та 18 ліжок у Здолбунівській центральній районній лікарні Рівненскьої області. Незважаючи на зазначені рекомендації, виконуючим обов'язки головного лікаря, відповідних змін до наказу внесено не було.

Посилаючись на те, що оспорюваний наказ став підставою для винесення наказу про попередження щодо вивільнення працівників терапевтичного відділення, просили позов задовольнити.

Рішенням Здолбунівського районного суду Рівненської області від 08 червня

2017 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ виконуючого обов'язки головного лікаря Здолбунівської центральної районної лікарні від 21 жовтня 2016 року

№ 149 «Про оптимізацію ліжкового фонду Здолбунівської центральної районної лікарні та скорочення ліжкового фонду терапевтичного відділення № 2 (смт Мізоч)».

В іншій частині позову відмовлено.

Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року визнано протиправною та скасовано постанову Кабінету Міністрів України

від 25 листопада 2015 року №1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення». А тому, суд дійшов висновку, що оспорюваний наказ, виданий на виконання зазначеної постанови підлягає скасуванню, оскільки відпала правова підстава для його видання.

Ухвалою апеляційного суду Рівненської області від 06 грудня 2017 року апеляційну скаргу Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області відхилено, рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Судове рішення апеляційного суду мотивовано тим, що наказ виконуючого обов'язки головного лікаря Здолбунівської центральної районної лікарні

від 21 жовтня 2016 року № 149 «Про оптимізацію ліжкового фонду Здолбунівської центральної районної лікарні та скорочення ліжкового фонду терапевтичного відділення № 2 (смт. Мізоч)» було видано на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року №1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення», яку судом було визнана протиправною та скасовано, а тому суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку скасування оспорюваного наказу.

У касаційній скарзі Здолбунівська центральна районна лікарня Рівненської області, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення, справу направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Касаційна скарга мотивована тим, що на момент винесення оспорюваного наказу постанова Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року №1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення» була чинною і підлягала обов'язковому виконанню.

Після визнання її протиправною та скасування в судовому порядку, наказ Міністерства здоров'я України від 01 лютого 2016 року №51, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22 лютого 2016 року за №269/28399, та розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації

від 25 березня 2016 року №148 зберігають свою чинність.

Висновок судів про те, що з набранням законної сили постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року відпала правова підстава для існування оспорюваного наказу є помилковим, оскільки пунктом 4.11 статуту Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області передбачено, що вирішення питань щодо визначення організаційної структури лікарні та чисельності працівників належить до компетенції головного лікаря.

Звертаючись до суду з указаним позовом, позивачі посилались на те, що внаслідок винесення оспорюваного наказу працівники терапевтичного відділення № 2 (смт Мізоч) Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області підлягають звільненню. Разом з тим, судами не ураховано, що скорочення штатних одиниць терапевтичного відділення є лише частина наказу, а тому вважає, що пункт 1 наказу щодо скорочення 25 ліжок терапевтичного відділення №2 (смт. Мізоч) не порушує права, свободи чи інтереси позивачів.

Станом на час розгляду вказаної справи у Верховному Суді відзивів на касаційну скаргу не надходило.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу XIII «Перехідні положення» Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України), у редакції Закону України № 2147-VIII від 3 жовтня 2017 року «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Вивчивши матеріали цивільної справи, доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Відповідно до частини другої статті 389 ЦПК України, підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судами норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Судами установлено, що відповідно до наказу виконуючого обов'язки головного лікаря Здолбунівської центральної районної лікарні від 21 жовтня 2016 року

№ 149 «Про оптимізацію ліжкового фонду Здолбунівської центральної районної лікарні та скорочення ліжкового фонду терапевтичного відділення № 2

(смт Мізоч)» скорочено 25 ліжок терапевтичного відділення № 2 (смт Мізоч), проведено скорочення штатних одиниць терапевтичного відділення № 2 (смт Мізоч) та адміністративно-господарського персоналу Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області, з 26 грудня 2016 року, згідно з додатком 1, загальною кількістю 17,5 посад.

На обгрунтуванням оспорюваного наказу наведено посилання на постанову Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року № 1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення», наказ Міністерства охорони здоров'я України від 01 лютого 2016 року за № 51, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22лютого 2016 за № 269/28399 «Про затвердження Методики щодо забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення», розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 25 березня 2016 року № 148 «Про заходи щодо оптимізації ліжкового фонду закладів охорони здоров'я області» та лист голови Здолбунівської районної державної адміністрації Рівненскьої області від 19 жовтня 2016 року.

На підставі зазначеного наказу, виконуючим обов'язки головного лікаря Здолбунівської центральної районної лікарні видано наказ № 258-к

від 25 жовтня 2016 року «Про попередження про вивільнення працівників у зв'язку з скороченням штатних одиниць Здолбунівської центральної районної лікарні».

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 31 січня

2017 року у справі №826/6046/16, постанову Кабінету Міністрів України

від 21 листопада 2015 року № 1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення» визнано протиправною та скасовано.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що наказ виконуючого обов'язки головного лікаря Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області від 21 жовтня 2016 року № 149 «Про оптимізацію ліжкового фонду Здолбунівської центральної районної лікарні та скорочення ліжкового фонду терапевтичного відділення № 2 (смт Мізоч)» є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2015 року № 1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення», на підставі якої він був виданий, скасована постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року.

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду вважає, що такого висновку суді дійшли внаслідок неправильного застосування норм матеріального права.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2015 року

№ 1024 затверджено граничний норматив забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення не більш як 60 ліжок.

Зобов'язано Міністерство охорони здоров'я розробити та затвердити у місячний строк методику щодо забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення, а обласним, Київській міській державним адміністраціям - вжити заходів до приведення ліжкового фонду стаціонарів підпорядкованих комунальних закладів охорони здоров'я у відповідність із затвердженим цією постановою нормативом забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення.

Постановлено коригувати кількість ліжкового фонду, зменшуючи його з урахуванням рівня захворюваності населення та регіональних особливостей, та забезпечити дотримання законодавства під час вивільнення у процесі оптимізації ліжкового фонду працівників закладів охорони здоров'я.

Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 01 лютого 2016 року за

№ 51, зареєстрований у Міністерствіюстиції України 22 лютого 2016 року затверджено Методику щодо забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення.

Пунктом 8 зазначеної Методики визначено, що з метою підвищення ефективності використання наявних фінансових, матеріально-технічних та кадрових ресурсів галузі у процесі оптимізації структури ліжкового фонду можливе перепрофілювання існуючих закладів у заклади охорони здоров'я або відповідні профільні структурні підрозділи закладів, які надають медичну допомогу населенню декількох адміністративно-територіальних одиниць, у межах встановленого граничного нормативу забезпечення стаціонарними ліжками. Прийняття таких рішень має бути спрямовано на забезпечення оптимального балансу між економічною ефективністю та якістю й своєчасністю надання медичної допомоги населенню.

На виконання вищезазначеної постанови Кабінету Міністрів України головою Рівненської обласної державної адміністрації видано розпорядження

від 25 травня 2016 року № 148 «Про заходи щодо оптимізації ліжкового фонду закладів охорони здоров'я області».

На підставі нормативно-правового акта Уряду України та вищенаведених розпорядчих актів, 21 жовтня 2016 року, виконуючим обов'язки головного лікаря Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області було видано оспорюваний позивачами наказ.

Відповідно до частиною першою 1 статті 3 ЦПК України 2004 року кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Захист цивільних прав - це застосування цивільно-правових засобів з метою забезпечення цивільних прав.

Згідно зі статті 11 ЦПК України 2004 року суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, у межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

Частинами другою, третьою статті 64 ГК України передбачено, що функції, права та обов'язки структурних підрозділів підприємства визначаються положеннями про них, які затверджуються в порядку, визначеному статутом підприємства або іншими установчими документами. Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис, тобто, таке право належить виключно роботодавцю, у зв'язку з чим обговорення питання про доцільність проведення скорочення чисельності або штату працівників на підприємствах, в установах, організаціях не входить до компетенції суду.

Згідно з пунктом 4.11 нової редакції Статуту Здолбунівської центральної районної лікарні, затвердженої рішенням Здолбунівської районної ради

від 21 жовтня 2015 року № 924 Здолбунівська центральна районна лікарня самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і подає на затвердження в райдержадміністрацію штатний розпис.

Таким чином, видаючи наказ від 21 жовтня 2016 року

№ 149 «Про оптимізацію ліжкового фонду Здолбунівської центральної районної лікарні та скорочення ліжкового фонду терапевтичного відділення № 2 (смт Мізоч)» виконуючий обов'язки головного лікаря Здолбунівської центральної районної лікарні діяв у межах наданих йому повноважень, відповідно до чинного законодавства України та Статуту лікарні.

Ураховуючи наведене, суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про те, що само по собі скасування Постанови Кабінету Міністрів України

від 21 листопада 2015 року № 1024 є достатньою правовою підставою для скасування зазначеного наказу, оскільки по своїй суті він наказом з господарської діяльності, який визначає структуру і штат установи та його відділень.

Крім того, постанова Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2015 року №1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення» була скасована судом у зв'язку із порушенням порядку її оприлюднення. Зазначенні порушення були усунуті на виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2017 року та вказаний нормативно-правовий акт є чинний. При цьому він був чинним і на час видання оспорюваного наказу.

За змістом частин першої, другої статті 412 ЦПК України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміна рішення є неправильне застування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до ухвалення незаконного рішення.

Ураховуючи те, що суди попередніх інстанцій правильно встановили обставини справи, але неправильно застосували до спірних правовідносин норми матеріального права, оскаржувані рішення не можуть вважатися законними та обґрунтованими, а тому в силу статті 412 ЦПК України, підлягають скасуванню з ухваленням у справі нового рішення про відмову у задоволенні позову.

Відповідно до підпунктів, «в» пункту 4 частини першої статті 416 ЦПК України у резолютивній частині постанови суду касаційної інстанції зазначається розподіл судових витрат, понесених у зв'язку із переглядом справи у суді касаційної інстанції.

Ураховуючи, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення суду першої інстанції та ухвала апеляційного суду скасуванню, сплачений Здолбунівською центральною районною лікарнею Рівненської області судовий збір при поданні касаційної скарги у розмірі 768 грн 00 коп. підлягає стягненню з ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 по 76 грн 80 коп. з кожного на користь відповідача.

Керуючись статтями 400, 402, 412, 416, ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області задовольнити частково .

Рішення Здолбунівського районного суду Рівненської області від 08 червня

2017 року та ухвалу апеляційного суду Рівненської області від 06 грудня

2017 року скасувати та ухвалити нове рішення.

У задоволенні позову ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 до Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області про визнання протиправним та скасування наказу, відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 по 76 грн 80 коп. з кожного на користь Здолбунівської центральної районної лікарні Рівненської області судовий збір у розмірі 768 грн 00 коп., сплачений відповідачем при поданні касаційної скарги.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий: В. А. Стрільчук

Судді: С. О. Карпенко

С.О. Погрібний

О.В. Ступак

Г.І. Усик

Джерело: ЄДРСР 74021915
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку