Справа № 2а - 180
2009 р.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
1 грудня 2009 р. м. Городенка
Городенківський районний суд Івано-Франківської області в складі:
Головуючого судді Корюкіної М.П.,
при секретарі Остапик Т.В.,
з участю: позивачки ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Городенка справу за позовом ОСОБА_1 до управління праці та соціального захисту населення Городенківської районної державної адміністрації про визнання дій неправомірними і виплату держдопомоги,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1- звернулась в суд з позовом до управління праці та соціального захисту населення Городенківської РДА, в якому просить визнати неправомірними дії управління праці та соціального захисту населення Городенківської районної державної адміністрації щодо відмови виплачувати щомісячно допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, в розмірі не менше від прожиткового мінімуму, встановленого для дітей віком до 6 років. Просить зобов’язати відповідача виплачувати щомісячно допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку в розмірі не менше від прожиткового мінімуму, встановленого для дітей віком до 6 років.
Також просить зобов’язати відповідача зробити донарахування за 2007-2008 роки та перерахунок нарахованих сум цієї допомоги за 2009 рік відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» до рівня не менше від прожиткового мінімуму на місяць.
Позовнi вимоги мотивувала тим, що вона є матір’ю ОСОБА_3 19.03.2007 року, відповідач відповідно до поданої заяви, нарахував їй виплату по догляду за дитиною в розмірі, визначеному як різниця між 50% прожиткового мінімуму для працездатної особи і середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні 6 місяців, але не менше як 90 грн. для незастрахованих осіб і не менш як 130грн. для застрахованих тобто не менш 23% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
Хоча в ст.43 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування в зв’язку з тимчасовою втратою працездатності і видатками, обумовленими народженням і похованням» розмір цієї виплати визначений у сумі не менше від розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом. Прожитковий мінімум на особу з розрахунку на місяць затверджений у 2007р. в таких розмірах: із 1 січня - 434грн., із 1 квітня - 442 грн., із 1 жовтня - 450грн. У 2008 році: із 1 січня - 526 грн., із 1 квітня - 538 грн., із 1 липня - 540 грн., із 1 жовтня - 557 грн. Та вказала, що при зверненні до відповідача, щодо призначення допомоги по догляду за дитиною у відповідності до зазначеного закону, відповідач повідомив, що Мінпраці України здійснюючи свою діяльність через місцеві органи праці та соціального захисту населення щодо виплат допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, Кабінету Міністрів України. У межах своїх повноважень Мінпраці організовує виконання актів законодавства і здійснює систематичний контроль за їх реалізацією. Тому із таким рішенням органу соціального захисту вона не згодна з таких мотивів: у Конституції України держава проголошена демократичною, соціальною, правовою державою - це передбачено (ст.1), (ст.3) визнано, що найвищою соціальною цінністю в ній є людина, її права та свободи, гарантування яких є головним обов’язком держави. У ст.21 Конституції України зазначено, що права та свободи людини непорушні, їх зміст і обсяги при ухваленні нових законів чи внесенні змін у чинні закони не можуть бути звуженими відповідно до ст.22 зазначеної Конституції України. Одночасно вказала, що Законами України «Про Державний бюджет на 2007 - 2008 роки» її права на отримання виплати по догляду за дитиною, які є складовою її конституційного права на соціальний захист і достатній рівень життя (ст.ст.46,48 Конституції України) порушені. Також зазначила, що при зверненні в управління праці та соціального захисту населення Городенківської районної державної адміністрації в перерахунку виплати по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку їй відмовлено, мотивуючи тим, що Законом України «Про Державний бюджет на 2009рік» не передбачено коштів на виплату допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку за попередній період.
В судовому засіданні позивачка підтримала позовні вимоги і просить їх задовольнити у повному обсязі.
Представник вiдповiдача ОСОБА_2, в судовому засiданні позовні вимоги не визнала. Вона пояснила, що згідно зі ст. 4 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми ( тому числі по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку) здійснюється за рахунок коштів державного бюджету України у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів. Згідно ст.95 Конституції України будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків визначаються виключно Законом про Державний бюджет, який діє протягом бюджетного року, безумовним та пріоритетним відносно інших законів. Крім того ч.2ст.4 Бюджетного кодексу України встановлено, що при здійсненні бюджетного процесу в Україні положення нормативно правових актів застосовуються лише в частині, в якій вони не суперечать положенням Конституції України, Бюджетного кодексу та закону про Державний бюджет України. Пунктом 20 ст.2 Бюджетного кодексу України визначено, що закон про Державний бюджет України, який затверджує повноваження органів державної влади виконувати державний бюджет України слід протягом бюджетного періоду, який починається з 01 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року(ст.3 Бюджетного кодексу).
Законом про Державний бюджет України на 2008 рік та на 2009 рік не передбачені кошти на виплату допомоги по догляду за дитиною до досягнення дитиною трирічного віку за попередній період. Також в запереченні зазначено, що ч.10 ст.78 Бюджетного кодексу України визначено, що «після введення в дію Закону про Державний бюджет України органам державної влади та їх посадовим особам забороняється приймати рішення, що призводить до виникнення нових бюджетних зобов’язань місцевих бюджетів, які не забезпечені бюджетними асигнуваннями, без визначення джерел коштів, виділених державою для виконання цих зобов’язань». Виходячи із викладеного вважає, що законодавством України врегульовані правовідносини щодо виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, і позивачка отримала зазначену допомогу в розмірі, встановленому Законом України «Про державний бюджет України на 2007 рік».
Суд, заслухавши пояснення позивачки, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов підлягає до часткового задоволення, виходячи з наступного.
В судовому засіданні встановлено, що позивачка ОСОБА_1 є матір’ю – дочки ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1, що стверджується її свідоцтвом про народження: серії І-НМ №063308 - виданим 04.04.2007 р. Таким чином ОСОБА_1 фактично здійснювала догляд за малолітньою дочкою, за її заявою управлінням праці та соціального захисту Городенківської РДА їй була призначена допомога по догляду за дитиною. Позивачка є особою, на яку поширюється дія ст. 13 Закону України „Про державну допомогу сім’ям з дітьми».
Як стверджено довідкою, виданою Городенківським управлінням праці та соціального захисту населення довідкою від 14.07.2009 року позивачка ОСОБА_1 щомісячно, з 26.06.2007 року по даний час одержує допомогу по догляду за дитиною до досягнення 3-х років: в 2007році – 646.62 грн., в 2008 році –1560.00 грн., в 2009 році – 780.00 грн.
Відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сiм'ям з дітьми" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирiчного вiку надається у розмiрi прожиткового мiнiмуму для дiтей вiком до 6 років. Пунктом 3 розділу VІІІ «Прикінцеві положення» Закону України "Про державну допомогу сiм'ям з дітьми" розмір державної допомоги сім’ям з дітьми, передбаченої ст. 15 цього Закону, визначається Верховною Радою України в Законі про Державний бюджет України на відповідний рік у відсотковому відношенні до прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку з поступовим наближенням до прожиткового мінімуму, але при цьому не може бути нижчим за величину, що дорівнює 25 відсоткам зазначеного прожиткового мінімуму, а з 1 січня 2006 року - 50 відсоткам цього прожиткового мінімуму.
П.14 ст.71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» була зупинена на 2007 рік дія ч.1 ст.15 та п.3 розділу VІІІ "Прикінцеві положення", Закону України "Про державну допомогу сiм’ям з дітьми". Статтею 56 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України "Про державну допомогу сiм'ям з дітьми" здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 грн. для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 визнано неконституцiйними положення п.14 ст. 71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рiк" в частині зупинення на 2007 рік дії ч.1 ст. 15, п.3 роздiлу VIII "Прикiнцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сiм'ям з дiтьми" щодо встановлення розмiру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирiчного вiку.
Відповідно до ст. 152 Конституції України закони та інші правові акти, які за Рішенням Конституційного Суду України визнаються неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Зважаючи на те, що зупинення дії законів є способом тимчасового припинення їх дії в часі, то втрачання чинності нормативно-правовим актом, яким відбулося зупинення дії певного закону, за правовими наслідками є поновленням дії цього закону, а відповідно і поновленням прав та обов’язків осіб, які є учасниками правовідносин, що є предметом регулювання такого закону.
Відповідно до п. 5 резолютивної частини вище згаданого Рішення Конституційного Суду України воно має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв’язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статтей законiв, що визнанi неконституцiйними. Отже, з 09.07.2007 року відновлена дія ст. 15 вищевказаного Закону, згідно з якою допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирiчного вiку надається у розмiрi прожиткового мiнiмуму для дiтей вiком до 6 років.
У відповідності до ч.4 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі невідповідності нормативно-правого акту Конституції України, Закону України, міжнародному договору, згода на обов’язковість якого надана Верховною радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу. Суд приходить до висновку, що постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2007 року №13 «Деякі питання призначення і виплати допомоги сім’ям із дітьми» є підзаконним правовим актом, а відтак, застосуванню підлягає положення ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми».
Відповідно до ст. 5 вказаного закону, всі види державної допомоги сім’ям з дітьми, призначають та виплачують органи соціального захисту населення за місцем проживання батьків (усиновителів, опікуна чи піклувальника). Тому дії Управління праці та соціального захисту населення Городенківської РДА щодо не нарахування та невиплати позивачу щомісячної державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», обчислюються з урахуванням встановленого прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років відповідно до ст.62 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік».
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідач неправомірно не провів позивачці нарахування та виплату допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р.
Вище зазначеною статтею „Про державний бюджет України на 2007 рік” встановлений прожитковий мінімум для дітей віком до 6-ти років: з 01.01.2007 р. - у розмірі з 01 січня - 434 грн., з 1.04.2007 р. - 463 грн., з 1.10.2007 року - 470 грн.
При таких обставинах, суд приходить до висновку, що слід визнати неправомірними дії управління праці та соціального захисту населення Городенківської районної державної щодо відмови виплачувати ОСОБА_1 допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, в розмірі не менше від прожиткового мінімуму, встановленого для дітей віком до 6 років за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року. Одночасно слід зобов’язати відповідача зробити донарахування допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» ОСОБА_1 за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року до рівня не менше від прожиткового мінімуму на місяць встановленого для дітей віком до 6 років
Оскільки відповідач є державною бюджетною установою, суд вважає можливим у відповідності до ст. 88 КАС України звільнити УПТСЗН Городенківської РДА від сплати судових витрат.
Пунктом 23 розділу І1 «Внесенням змін до деяких законодавчих актів України Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік» та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» частину першу ст.15 Закону України « Про державну допомогу сім’ям з дітьми» викладено в такій редакції: допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень.
Рішенням Конституційного суду України від 22.05.2008 року №10-рп/2008 статті Закону України «Про Державний бюджет України на 2008рік», якими було визначено розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, не визнано не конституційними, відповідно до чого відсутні будь-які підстави для визнання дій відповідача УПТСЗН Городенківської РДА в частині визнання дій протиправними при донарахуванні допомоги по догляду за дитиною за 2008 рік та стягнення різниці недоплаченої допомоги по догляду за дитиною за 2008 рік і перерахунку нарахованих сум цієї допомоги за 2009 рік та щодо проведення перерахунку сум цієї допомоги до рівня не менше від прожиткового мінімуму на місяць.
Ст. 99 КАС України встановлює річний строк звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Із листа управління праці та соціального захисту населення Городенківської райдержадміністрації № Г-29/215 від 14 липня 2009 року та із клопотання позивачки вбачається, що позивачці відмовлено у проведенні виплат по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за 2007 рік, отже ОСОБА_4 звернулася до суду саме тоді, коли вона дізналася про порушення своїх прав та інтересів.
Керуючись ст.ст.10-15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», ст. ст. 22, 55, 124,152 Конституцiї України, ст. ст. 99,100,104,158-163, 167,186 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії управління праці та соціального захисту населення Городенківської районної державної адміністрації щодо відмови виплачувати ОСОБА_1 допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі не менше від прожиткового мінімуму, встановленого для дітей віком до 6 років за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року.
Зобов’язати управління праці та соціального захисту населення Городенківської районної державної адміністрації зробити донарахування допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» ОСОБА_1 за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007 р. до рівня не менше від прожиткового мінімуму на місяць встановленого для дітей віком до 6 років.
В решті позову – відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Львівського апеляційного адміністративного суду через Городенківський районний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення постанови заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції, або в порядку ч.5 ст. 186 КАС України.
Суддя Корюкіна М.П.
Постанову у повному об’ємі виготовлено 04.12.2009 року.