open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 466/8748/16-ц Головуючий у 1 інстанції: Кавацюк В.І.

Провадження № 22-ц/783/7316/17 Доповідач в 2-й інстанції: Мікуш Ю. Р.

Категорія:57

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2018 року колегія суддів Судової палати у цивільних справах Апеляційного суду Львівської області в складі :

головуючого - Мікуш Ю.Р.,

суддів: Павлишина О.Ф., Приколоти Т.І.

секретар Бохонко Е.Р.

З участю: позивача ОСОБА_2, представника відповідача ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові цивільну справу за апеляційною скаргою ОСББ «Заозерне» на рішення Шевченківського районного суду м.Львова від 01 листопада 2017 року у справі за позовом ОСОБА_2 до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Заозерне», третіх осіб без самостійних вимог: Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради, ОСОБА_4, про часткове скасування рішення загальних зборів ОСББ «Заозерне»,-

в с т а н о в и л а :

У жовтні 2016 року ОСОБА_2 звернувся з позовом до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Заозерне» (далі - ОСББ «Заозерне», об'єднання, відповідач), третьої особи без самостійних вимог - департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради про часткове скасування рішення загальних зборів об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Заозерне».

В обгрунтування позовних вимог зазначав, що відповідно до витягу з реєстру №16981239 від 10 грудня 2007 року він є власником квартири АДРЕСА_1. У цьому ж будинку у 2008 році співвласниками квартир було створено ОСББ «Заозерне». 19 травня 2016 року відбулися загальні збори співвласників ОСББ «Заозерне», на яких один з пунктів порядку денного визначав прийняття кошторису та перелік послуг на утримання будинку. В кошторис ОСББ «Заозерне» по утриманню будинку неправомірно включені додаткові послуги - сторожі, спецодяг та правова допомога, які не передбачені чинним законодавством на утримання будинку та прибудинкової території, порушують його права, як споживача житлово-комунальних послуг та співвласника ОСББ «Заозерне». Просив позов задовольнити.

Оскаржуваним рішенням суду позов задоволено частково.

Скасовано рішення загальних зборів об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Заозерне» від 19 травня 2016 року про затвердження кошторису в розмірі тарифу 3,57 грн. /кв.м, на утримання будинку за адресою: АДРЕСА_1 з терміном дії з 01 червня 2016 року по 31 грудня 2016 року в частині включення до даного кошторису статтей витрат на оплату праці сторожів, придбання спецодягу та витрат на правову допомогу.

Стягнуто з об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Заозерне» судовий збір в дохід держави в розмірі 640,00 грн. (шістсот сорок гривень).

Рішення суду оскаржив представник ОСББ «Заозерне» Купець О.І. В апеляційній скарзі зазначає, що вважає рішення таким, що ухвалене на підставі неправильного застосування матеріального права. Стверджує, що включення до тарифу на утримання будинку складових щодо заробітної плати сторожів, спецодягу та правової допомоги не суперечать чинному законодавству, а навпаки затвердження таких тарифів на утримання будинку відповідає ЗУ «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», статуту ОСББ «Заозерне» та не порушує прав співвласників багатоквартирного будинку, а саме затвердження кошторису та тарифу відбувалось відповідно до встановленої законом процедури. Твердження позивача про те, що включення таких складових до тарифів на утримання будинку здійснюється на договірних засадах та потребує особистої згоди власника квартири суперечить висновкам, які викладені у Постанові ВСУ №3-945гс15 від 11 листопада 2015 року, де зазначено, що особа, яка є співвласником будинку в якому створено ОСББ зобов'язана брати участь у витратах на управління, утримання та збереження будинку, а об'єднання наділене правом у разі нездійснення таких дій цією особою звернутися до суду з позовом про стягнення нарахованих за цими витратами платежів. При цьому ні Законом про ОСББ, ні іншими законодавчими актами не передбачено затвердження або погодження органами місцевого самоврядування внесків і платежів, визначених загальними зборами ОСББ. Просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення.

Матеріалами справи та судом встановлено, що ОСББ «Заозерне» створено установчими зборами власників квартир будинку АДРЕСА_1 22 січня 2008 року.

На даний час ОСББ «Заозерне» керується у своїй роботі новою редакцією Статуту, яка затверджена загальними зборами 25 лютого 2016 року (протокол №48).

Позивач по справі є мешканцем квартири АДРЕСА_1.

Відповідно до Статуту, ОСББ «Заозерне» є юридичною особою та діє відповідно до Закону України «Про об»єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі Закон), чинного законодавства України та Статуту.

Згідно ч.ч.1, 2 ст. 10 цього Закону органами управління об»єднання є загальні збори співвласників, правління, ревізійна комісія об»єднання. Вищим органом управління об»єднання є загальні збори.

Згідно абз. 4 ч.9 цієї статті до виключної компетенції загальних зборів співвласників відноситься визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників.

Об»єднання у своїй діяльності керується правами, визначеними статтями 16,17 Закону України «Про об»єднання співвласників багатоквартирного будинку» та має обов»язки, передбачені статтею 18 цього Закону.

Згідно п.1 розділу ІІ Статуту ОСББ «Заозерне» метою створення об»єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов»язків, належне утримання та використання спільного майна будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та Статутом.

Відповідно до розділу 3 Статуту вищим органом управління об»єднання є загальні збори. Загальні збори вправі приймати рішення з усіх питань діяльності об»єднання. До виключної компетенції загальних зборів належить, зокрема, затвердження кошторису та визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників. Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до Статуту, є обов»язковим для всіх співвласників багатоквартирного будинку.

Рішенням загальних зборів ОСББ «Заозерне» від 19 травня 2016 року затверджено кошторис ОСББ «Заозерне» на період з 01.06.2016р. по 31.12.2016 року в розмірі тарифу (внеску) 3,57 грн. за кв.м у який включено наступні складові внеску:

-заробітна плата голови правління ОСББ 0,33 грн/кв.м (1);

-заробітна плата бухгалтера ОСББ 0,32 грн./кв.м (1);

-заробітна плата сторожів ОСББ -1,19 грн/кв.м (4);

-заробітна плата прибиральниці ОСББ- 0,3 грн./кв.м;

-нарахування на заробітну плату- 0,47 грн. /кв.м (де 0,26 грн./кв.м-сторожі);

-утримання будинку-0,1 грн /кв.м;

-освітлення місць загального користування- 0,18 грн. /кв.м;

-водопостачання-0, 03 грн. /кв.м;

-банківське обслуговування-0,06 грн./кв.м;

-вивезення побутових відходів-0, 16 грн./кв.м;

-послуги зв»язку-0,02 грн. /кв.м;

-господарські витрати -0,08 рн /кв.м;

-спецодяг-0,04 грн. /кв.м;

-податок на користування землею- 0,01 грн. /кв.м;

-обслуговування димовентилізаційних каналів -0,07 грн. /кв.м;

-правова допомога- 0,21 грн. /кв.м.

За визначений розмір внесків співвласників багатоквартирного будинку проголосувало 44 співвласники, які є власниками загальної площі квартир або нежитлових приміщень у розмірі 4036, 573 кв.м (75, 191 % від загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень із гаражами). Проти вказаного рішення проголосував один співвласник (загальна площа 78 кв.м).

Позивач ОСОБА_2 не згідний із включенням до платежів (внесків) заробітної плати сторожів, на спецодяг та на правову допомогу.

Задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_2, суд першої інстанції скасував рішення загальних зборів ОСББ «Заозерне» від 19 травня 2016 року про затвердження кошторису в розмірі тарифу 3, 57 грн/кв.м на утримання будинку за адресою Замарстинівська,240 м.Львів з терміном дії з 01 червня 2016 року до 31 грудня 2016 року в частині включення до даного кошториссу статтей витрат на оплату праці сторожів, придбання спецодягу та витрат на правову допомогу.

Колегія суддів не погоджується із рішенням суду першої інстанції.

Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд посилався на Закон України «Про надання житлово-комунальних послуг», Постанову КМУ №529 «Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» та на Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджений постановою КМУ від 01.06.2011 року №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».

Із змісту зазначених вище нормативно-правових актів вбачається, що такі регулюють відносини, що виникають між споживачами і особами, що надають житлово-комунальні послуги та стосуються встановлення та затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги для населення.

Помилковим є ототожнення внесків (збори, платежі) на утримання будинку, визначені загальними зборами ОСББ із тарифом на житлово-комунальну послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що затверджуються органами місцевого самоврядування. На зазначене звертає увагу Верховний Суд України у постанові з питань неоднакового застосування норм матеріального права у справі № 3-28 гс/15 від 01 квітня 2015 року.

У названій постанові Верховний Суд України висловив правову позицію, що за змістом статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавцем житлово-комунальних послуг є суб»єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору, а виробником-суб»єкт господарювання, який виробляє або створює житлово-комунальні послуги.

Відповідно до положень ст.4 Закону України «Про об»єднання співвласників багатоквартирного будинку» та Статуту ОСББ «Заозерне» об»єднання може здійснювати господарську діяльність для забезпечення власних потреб безпосередньо або шляхом укладення договорів з фізичними та юридичними особами. Об»єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами об»єднання.

З приводу зазначеного вище, таке не взято судом до уваги, не враховано, що ОСББ «Заозерне» не здійснює господарської діяльності із врахуванням норм законодавства на які суд першої інстанції посилався, оскільки така діяльність відповідача спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов його функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб»єктів господарювання, а відтак ця діяльність є господарчим забезпеченням діяльності негосподарчого суб»єкта.

Враховуючи те, що ОСББ «Заозерне» не є виробником та/або виконавцем житлово-комунальних послуг, визначених відповідно до положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги», оскільки не надає і не виробляє таких послуг, а отже, і не формує цін чи тарифів на послуги, які б підлягали встановленню (затвердженню) органами місцевого самоврядування, відтак, до відносин між ОСББ «Заозерне» та його членами не можуть застосовуватися норми законодавства, які судом першої інстанції покладено в основу рішення.

Суд першої інстанції у своєму рішенні посилається на «Типовий перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» (далі Типовий перелік) затверджений постановою КМУ №529 від 20 травня 2009 року, оскільки такий перелік є додатком до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який втратив чинність відповідно до постанови КМУ № 869 від 01 червня 2017 року «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги». Слід відмітити, що постанова №529 затверджує і Типовий перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» та Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які є в комплексі як єдине ціле.

Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій укладається між суб»єктом господарювання, предметом якого є надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та фізичною чи юридичною особою, яка є власником житлового чи нежитлового приміщення, щодо надання послуг відповідно до встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання.

Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі Порядок) та Перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які затверджені постановою КМУ №869 від 01 червня 2011 року «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» на які суд першої інстанції посилався при прийнятті оскаржуваного рішення поширюється на відносини формування та затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги органами місцевого самоврядування, а внески на утримання будинку, що затверджуються рішенням загальних зборів ОСББ не є тотожним поняттям тарифів за житлово-комунальні послуги, що надаються спеціалізованими суб»єктами господарювання.

Висновок суду, що затвердження внесків на заробітну плату сторожів, правову допомогу та спецодяг має здійснюватися шляхом укладення додаткових договорів на підставі особистої згоди власника квартир суперечить вимогам Закону України «Про об»єднання співвласників багатоквартирних будинків» та правовій природі інституту ОСББ.

Рішення загальних зборів ОСББ є волевиявленням власників квартир про складові внеску співвласників та їх розмір.

Договори про надання правової допомоги чи договори купівлі-продажу спецодягу, договори із сторожами укладаються ОСББ, яке представляє всіх мешканців та на балансі якого перебуває багатоквартирний будинок із відповідними особами, які надають ці послуги, а не кожний окремо мешканець квартири із сторожем чи правником, якого він бажає мати.

Суд першої інстанції неналежно оцінив роз»яснення надане Департаментом гуманітарної політики та Департаментом житлового господарства та інфраструктури ЛМР (далі роз»яснення) стосовно тверджень позивача щодо неправомірності включення послуг сторожа та витрат на правову допомогу до тарифу та прирівняв внески до комунальних витрат. Колегія суддів критично відноситься до висновку суду з цього приводу, який не застосував Закон України «Про об»єднання співвласників багатоквартирного будинку» та Статут ОСББ «Заозерне». Саме зазначені вище нормативні акти є основою діяльності ОСББ, визначають їх порядок господарювання та взаємовідносини із іншими суб»єктами господарювання.

Визначений загальними зборами членів ОСББ розмір внесків (платежів) на утримання будинку і прибудинкової території не потребує затвердження органами державної влади чи місцевого самоврядування. При визначенні розміру внесків (платежів) відповідач діє на підставі Статуту та Закону України «Про об»єднання співвласників багатоквартирного будинку». Встановлений на загальних зборах 19 травня 2016 року розмір обов»язкового внеску (платежу) не є комунальним платежем у розумінні положення ст. 22 Закону України «Про об»єднання співвласників багатоквартирного будинку».

Відповідно до ст. 376 ч.1 п.4 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Враховуючи вище викладене, колегія суддів дійшла висновку про скасування оскаржуваного рішення суду та ухвалення нового рішення.

Керуючись ст.ст. 374 ч.1 п.2, 376 ч.1 п.4, 383, 384 ЦПК України, колегія суддів,

п о с т а н о в и л а :

Апеляційну скаргу ОСББ «Заозерне» задовольнити.

Рішення Шевченківського районного суду м.Львова від 01 листопада 2017 року скасувати.

Ухвалити нове рішення.

Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_2 до ОСББ «Заозерне», третіх осіб без самостійних вимог: Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради, ОСОБА_4 про часткове скасування рішення загальних зборів ОСББ «Заозерне».

Стягнути з ОСОБА_2 в користь ОСББ «Заозерне» судові витрати по справі в сумі 704 грн.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови в порядку визначеному ст. 389 ЦПК України.

Повний текст постанови складено 08 травня 2018 року.

Головуючий Ю.Р.Мікуш

Судді: О.Ф.Павлишин

Т.І.Приколота

Джерело: ЄДРСР 73940901
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку