open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2018 року 14 год. 50 хв.

Справа № 804/3347/18

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді судді судді

Сидоренко Д.В. Верба І.О. Коренев А.О.

за участі секретаря судового засідання

Кручина Ю.Д.

за участі:

представника позивача представника відповідача

ОСОБА_5 Борисенко А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом кандидата в депутати Піщанської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №16 ОСОБА_8 до Піщанської сільської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про скасування протоколу про результати виборів та зобов'язання вчинити певні дії,-

Обставини справи: 07.05.2018 року о 15 год. 31 хв. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява кандидата в депутати Піщанської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №16 ОСОБА_8 до Піщанської сільської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, в якій позивач просить:

- скасувати протокол Піщанської сільської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про результати виборів депутатів Піщанської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №16 складений 02.05.2018 року о 15 год. 40 хв.;

- зобов'язати Піщанську сільську виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області визнати голосування на виборчій дільниці Піщанської сільської ради в одномандатному виборчому округу №16 недійсним.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 02.05.2018 року о 15 год. 40 хв. було складено протокол Піщанської сільської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про результати виборів, дані результати голосування по виборчому округу №16 мають бути визнані недійсними, оскільки під час проведення виборів з'ясувалось, що заяви виборців про бажання голосувати за місцем проживання (перебування) оформлені всупереч вимог Закону України «Про місцеві вибори». На думку позивача, тридцять три особи, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування, голосували незаконно, адже порушено норму частини 5 статті 78 Закону України «Про місцеві вибори» - невірно подано заяву про бажання голосувати за місцем проживання (перебування). Процентне співвідношення тих, хто проголосував на дільниці та тих хто подав заяву про голосування за місцем перебування складає 14,67%. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 81 Закону України «Про місцеві вибори», якщо виявлено факти незаконного голосування у кількості, що перевищує 5 % від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, то виборча комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним. Але Піщанською сільською виборчою комісією Новомосковського району Дніпропетровської області було винесено постанову про обрання депутатів Піщанської сільської ради з проігнорованим фактом порушення частини 5 статті 78 та пункту 1 частини 1 статті 81 Закону України «Про місцеві вибори».

Ухвалою суду від 07.05.2018 року відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання та встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позовну заяву та відповідних доказів.

Разом з позовною заявою позивачем надано заяву про забезпечення доказів шляхом витребування у Піщанської сільської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, яка розташована за адресою: 51280, Дніпропетровська область, Новомосковський район, сел.Знаменівка, вул.Центральна, 185, оригінали заяв виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування для голосування на виборчій дільниці Піщанської сільської ради в одномандатному виборчому округу №16, а також оригінал журналу реєстрації цих заяв.

В задоволенні заяви про забезпечення доказів, розглянутої 8 травня 2018 року у підготовчому засіданні на підставі пункту сьомому частини другої статті 180 Кодексу адміністративного судочинства України, відмовлено.

Ухвалою суду від 08.05.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

08.05.2018 року на виконання вимог ухвали від 07.05.2018 року відповідач надав до суду відзив на позовну заяву відповідно до якого просив відмовити у задоволенні позову, та зазначено, що прийняття рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним є безпосередньою та виключною компетенцією дільничної виборчої комісії, а не територіальної виборчої комісії, а тому належним відповідачем по даній справі є дільнична виборча комісії №120330. Наявність діючого та не скасованого рішення дільничної виборчої комісії №120330 від 28.04.2018 про включення виборців до витягу із списку виборців на підставі складених та поданих заяв про голосування за місцем перебування, відсутні будь-які правові підставі та фактичні обставини для визнання недійсним голосування на виборчій дільниці №120330 в одномандатному виборчому окрузі №16. При складанні оскаржуваного протоколу територіальна виборча комісія діяла правомірно, згідно приписів Закону України «Про місцеві вибори».

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити, при цьому посилаючись на доводи вказані у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував та просив відмовити у його задоволенні, при цьому посилаючись на доводи наведені у відзиві на позовну заяву.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_8 є кандидатом в депутати в одномандатному виборчому окрузі №16 з виборів депутатів Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, що підтверджується посвідченням №186 від 6 квітня 2018 року.

29 квітня 2018 року відбулись перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів в одномандатному виборчому окрузі №16.

2 травня 2018 року о 15 год. 40 хвил. Піщанською сільською виборчою комісією Новомосковського району Дніпропетровської області на підставі частин першої, другої, шостої, восьмої статті 85 Закону України «Про місцеві вибори», як територіальною виборчою комісією, складено оскаржуваний протокол про результати виборів депутатів Піщанської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №16.

Згідно оскаржуваного протоколу:

1) кількість виготовлених виборчих бюлетенів: 520;

2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями: 523;

3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях: 517;

4) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування: 33;

5) кількість невикористаних виборчих бюлетенів: 298;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування: 192;

7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування: 33;

8) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у межах відповідного одномандатного виборчого округу: 225;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні: 225

10) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню 0;

11) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 9;

12) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати:

1. ОСОБА_9 - 52;

2. ОСОБА_10 - 70;

3. ОСОБА_11 - 1;

4. ОСОБА_12 - 1;

5. ОСОБА_13 - 1;

6. ОСОБА_14 - 42;

7. ОСОБА_8 - 11;

13) загальна кількість голосів виборців, поданих за кандидатів в депутати: 216;

14) найбільшу кількість голосів виборців у відповідному виборчому окрузі - 70, набрав: ОСОБА_10.

Протокол підписаний членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні 2 травня 2018 року о 15 год. 40 хвил.

Вирішуючи заявлений спір по суті та надаючи оцінку обґрунтованості позовних вимог про скасування протоколу від 2 травня 2018 року про результати виборів депутатів Піщанської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі №16, суд виходить із того, що відповідно до частини першої статті 85 Закону України «Про місцеві вибори», якою врегульований порядок встановлення результатів виборів депутатів у одномандатних виборчих округах, сільська територіальна виборча комісія на підставі протоколу про підсумки голосування у відповідному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів (протоколів, у тому числі з позначкою "Уточнений") встановлює результати виборів у цьому окрузі, про що складає протокол.

Вказаний протокол про результати виборів депутатів у єдиному одномандатному виборчому окрузі, згідно частини другої вказаної норми, є підставою для прийняття сільською територіальна виборча комісія на своєму засіданні, не пізніш як на п'ятий день з дня голосування, одного з таких рішень:

1) про визнання депутата обраним у відповідному єдиному одномандатному виборчому окрузі;

2) про проведення повторного голосування;

3) про визнання виборів у відповідному одномандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися.

Складенню оскаржуваного протоколу передувала процедура складення протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців (стаття 80); транспортування протоколів дільничних виборчих комісій до територіальної виборчої комісії (стаття 82); встановлення територіальною виборчою комісією підсумків голосування, в межах якої можливо прийняття рішення про відмову у прийнятті виборчих документів від дільничної виборчої комісії, про зобов'язання дільничної комісії виправити виявлені недоліки чи внести зміни до цього протоколу шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений" (стаття 83).

Таким чином, оскаржуваний протокол не є рішенням виборчої комісії, до якого можливо застосування процедури скасування, а є способом фіксування результатів голосування, на підставі якого приймається відповідне рішення.

У разі незгоди кандидата у депутати із результатами голосування, які визначаються відповідним рішенням, належним способом захисту є оскарження саме такого рішення.

Надаючи оцінку аргументам позивача про складення 33 виборцями заяв про бажання голосувати за місцем проживання (перебування) не власноруч у повному обсязі тексту заяви, додання до вказаної заяви довідки медичної установи про стан здоров'я не містять повної інформації про особу, якій вони видані, не містять дату видачі, та скріплені печаткою, яка дуже погано читається, не містить чіткого відтиску із даними лікаря, як підставу задоволення заявлених позовних вимог, суд зазначає, що порядок організації голосування за місцем перебування врегульований статтею 78 Закону України «Про місцеві вибори».

Так, згідно вказаної статті виборцю, який внесений до списку виборців на виборчій дільниці, але за віком, у зв'язку з інвалідністю чи за станом здоров'я не здатний пересуватися самостійно, дільнична виборча комісія надає можливість голосувати за місцем перебування цього виборця.

Для організації голосування виборців, не здатних пересуватися самостійно, за їх місцем перебування дільнична виборча комісія в останній день перед днем голосування на своєму засіданні виготовляє витяг із списку виборців за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Такий витяг невідкладно після його складення надається для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.

До витягу із списку виборців включаються:

1) без рішення комісії - виборець, постійно не здатний самостійно пересуватися, стосовно якого у списку виборців зазначена відповідна відмітка, якщо такий виборець до 12 години останньої суботи перед днем голосування письмово або особисто не повідомив відповідну дільничну виборчу комісію про бажання проголосувати у приміщенні для голосування;

2) за рішенням дільничної виборчої комісії - виборці, які тимчасово не здатні самостійно пересуватися, на підставі їх заяви та довідки медичної установи про стан їх здоров'я, поданих до дільничної виборчої комісії, з проханням забезпечити їм голосування за місцем перебування. Така заява із зазначенням місця перебування виборця може бути подана ним особисто, поштою або через інших осіб не пізніше 20 години останньої п'ятниці перед днем голосування.

Власноручно написана заява виборця про бажання голосувати за місцем проживання (перебування) разом із довідкою медичної установи про стан його здоров'я реєструється дільничною виборчою комісією в окремому журналі, де зазначаються день і час її надходження, прізвище, ім'я (усі власні імена), по батькові (за наявності), місце проживання (перебування) виборця, назва та місцезнаходження медичної установи, що видала довідку про стан здоров'я виборця.

Постановою ЦВК від 2 жовтня 2015 року №380 затверджені «Роз'яснення положень Закону України "Про місцеві вибори" щодо перевірки факту тимчасової нездатності виборця самостійно пересуватися для надання йому можливості голосування за місцем перебування на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ».

Згідно Роз'яснення, виборцю, який внесений до списку виборців на виборчій дільниці, але за віком, у зв'язку з інвалідністю чи за станом здоров'я не здатний пересуватися самостійно, дільнична виборча комісія з місцевих виборів (далі - дільнична виборча комісія) надає можливість голосувати за місцем перебування цього виборця.

Виборець, який тимчасово нездатний пересуватися самостійно і має бажання проголосувати за місцем свого перебування, особисто, поштою або через інших осіб не пізніше 20 години останньої п'ятниці перед днем голосування подає до дільничної виборчої комісії виборчої дільниці, на якій він включений до списку виборців, власноручно написану заяву з проханням надати йому можливість голосувати за місцем свого перебування із зазначенням такого місця. Заява викладається в довільній формі.

До заяви додається довідка медичної установи про стан здоров'я виборця, яка засвідчує факт тимчасової нездатності його пересуватися самостійно. Така заява є зобов'язанням виборця забезпечити умови для дотримання вимог щодо порядку голосування, передбачених Законом.

Під час організації голосування виборців за місцем їх перебування члени дільничної виборчої комісії зобов'язані до дня виборів перевірити факт тимчасової нездатності кожного такого виборця самостійно пересуватися.

Для здійснення вказаної перевірки рішенням дільничної виборчої комісії визначаються не менше трьох членів комісії, які повинні бути представниками різних суб'єктів подання кандидатур до складу цієї дільничної виборчої комісії (місцевих організацій різних політичних партій, кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища).

Перевірка факту тимчасової нездатності виборця пересуватися самостійно здійснюється до прийняття на засіданні дільничної виборчої комісії (не пізніше 24 години останньої суботи перед днем голосування) рішення щодо включення виборця до витягу із списку виборців на звичайній (спеціальній) виборчій дільниці для голосування за місцем перебування виборців, не здатних пересуватися самостійно.

Таким чином, процедура забезпечення права виборців голосувати за місцем перебування здійснюється дільничною виборчою комісією до дня голосування, шляхом перевірки факту тимчасової нездатності виборця пересуватися самостійно, шляхом формування витягу із списку виборців, для кого включаються особи без рішення комісії - у разі, коли виборець, постійно не здатний самостійно пересуватися, та за рішенням дільничної виборчої комісії - щодо виборців, які тимчасово не здатні самостійно пересуватися, на підставі їх заяви та довідки медичної установи про стан їх здоров'я, поданих до дільничної виборчої комісії.

Враховуючи безперервність та послідовність виборчого процесу, у разі незгоди позивача із включенням 33 осіб, які голосували за місцем перебуванням, наведені доводи мали слугувати підставою позову до дільничної виборчої комісії щодо організації 28 квітня 2018 року голосування виборців, не здатних пересуватись самостійно, за місцем їх перебування, а не позову щодо встановлення результатів виборів територіальною виборчою комісією.

Вирішуючи заявлений спір в частині зобов'язання відповідача визнати голосування Піщанської сільської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області в одномандатному виборчому округу №16 недійсним, суд зазначає про їх необґрунтованість звернення до територіальної виборчої комісії, оскільки визнання голосування недійсним врегульовано статтею 81 Закону України «Про місцеві вибори», та вказана процедура віднесена до компетенції дільничної виборчої комісії та щодо визнання недійсним голосування на виборчій дільниці, а не в одномандатному окрузі.

Так, частиною першою вказаної статті встановлений вичерпний перелік обставин, за яких дільнична виборча комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог Закону України «Про місцеві вибори», внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців.

Повноважень територіальної виборчої комісії по визнанню голосування недійсним на виборчій дільниці Закон України «Про місцеві вибори» не передбачає.

З системного аналізу матеріалів справи колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України,-

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_8 (код НОМЕР_1; АДРЕСА_1) до Піщанської сільської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (51280, Дніпропетровська область, Новомосковський район, сел.Знаменівка, вул.Центральна, 185) про скасування протоколу про результати виборів та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені ч.2 ст.278 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Сидоренко Д.В.

Суддя Верба І.О.

Суддя Коренев А.О.

Джерело: ЄДРСР 73840409
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку