open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Вн . №27/31

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

20 лютого 2018 року 19:50 № 826/14566/17

за позовом Головного управління Держпраці у Київській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бріколяж Україна"

3-я особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Леруа Мерлен Україна"

про застосування заходів реагування

Суддя О.В.Головань

Секретар Б.О.Литвин

Представники:

Від позивача: Береза Я.О. - п/к (дов. від 06.11.17 р.), Силенок В.А. - п/к (дов. від 06.11.17 р.)

Від відповідача: Жуков М.О. - п/к (дов. від 30.10.17 р.), Прокудін Д.В. - п/к (дов. від 30.10.17р.)

Від 3-ї особи: Гріцев В.Б. - п/к (дов. від 03.12.17 р.)

Обставини справи:

Позовні вимоги заявлені про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бріколяж Україна" заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинки робіт, а саме: заборонити експлуатацію об'єктів системи газопостачання: підземного газопроводу середнього тиску: Ду-90мм, довжиною - 17м.п., наземного газопроводу середнього тиску Ду-89мм довжиною - 138 м.п., шафового регуляторного пункту - 1 од., вузла обліку газу - 1 од., надземного газопроводу низького тиску: ДУ - 100мм, довжиною - 6,5 м.п., внутрішнього газопроводу та газового обладнання котлів котельні "Колві 90" зав. №1982, зав. №1981, всього 2 одиниці, надземного газопроводу низького тиску Ду-89 мм, 32мм - 423, 5 м.п., газових дахових кондиціонерів "Руфтоп": потужністю 45 кВт, всього - 2 одиниці, потужністю 150 кВт, всього - 6 одиниць по вул. Полярна, 17-А в м. Києві, заборону експлуатації ТП-7548 (комірки №1.3, 1.4 та 2.7, 2.8 живлення силових трансформаторів 10/0.4 кВт Т1, Т2, комірки приладів обліку електроенергії в РУ-10 кВ), кабельні лінії 10 кВ №1.2 живлення силових трансформаторів, силові трансформатори Т1, Т2 шляхом відключення зазначеного обладнання від мереж електропостачальної організації по вул. Полярна, 17-А в м. Києві до усунення порушень та отримання у встановленому порядку рішення на відновлення робіт.

В судовому засіданні 20.02.18р. оголошено резолютивну частину рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін та 3-ї особи, суд, -

ВСТАНОВИВ:

ТОВ "Леруа Мерлен Україна" (код 35679295, 04201, м. Київ, вул. Полярна, 17-А) здійснює господарську діяльність з експлуатації будівельного гіпермаркету "Леруа Мерлен" за адресою: м. Київ, вул. Полярна, 17-А.

Будівельний гіпермаркет становить собою окремо розташовану будівлю торговельного центру (за виключенням наземної автостоянки) з вбудовано-прибудованими приміщеннями (за виключенням приміщення №6 на першому поверсі площею 5,3 кв.м.) загальною площею 15 189, 7 кв.м., розташовану на земельній ділянці з підключенням до внутрішніх та зовнішніх інженерних мереж водопостачання та каналізації, електропостачання та газопостачання.

Користування будівлею здійснюється на підставі договору оренди від 01.10.17 р., укладеного ТОВ "Бріколяж Україна" як власником приміщення та ТОВ "Леруа Мерлен Україна".

На підставі наказу Головного управління Держпраці у Київській області від 30.11.16р. №2580 "Про затвердження плану проведення перевірок суб'єктів господарювання (виробничих об'єктів) на 2017 рік", повідомлення про проведення планової перевірки суб'єкта господарювання від 12.09.17 р. №5.4/139, направлення на проведення перевірки від 25.09.17 р. №5.4/201 співробітниками Головного управління Держпраці у Київській області проведено планову перевірку ТОВ "Бріколяж Україна" дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, про що складено акт від 06.10.17 р. №5.4/099/177А.

За результатами проведеної перевірки було виявлено, що ТОВ "Бріколяж Україна" порушено нормативно - правові акти з охорони праці, а саме:

1. не розроблено "Положення про службу охорони праці" в ТОВ "БРІКОЛЯЖ УКРАЇНА" на порушення вимог ст.13 Закону України "Про охорону праці";

2. не проведене навчання та перевірку знань з питань охорони праці у працівників підприємства (директор ТОВ "БРІКОЛЯЖ УКРАЇНА" Кузм'як Ю.Й.) на порушення п.п. 3.1, 3.7 "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці" (далі - НПАОП 0.00-4.12-05);

3. не одержано дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки (лінійні частини та їх елементи систем газопостачання природним газом, споруди на них, газовикористовуюче обладнання потужністю понад 100кВт) на порушення вимог ст.21 Закону України "Про охорону праці", п. 3 додатку 3 "Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.11р № 1107, п. 3.1. розділ III НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання" (далі - ПБСГ), затверджені наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 285 від 15.05.15р., зареєстровані в Міністерстві юстиції України 08.06.15р. за № 674/27119;

4. не визначено особу відповідальну за газове господарство підприємства на порушення п. 3.1. розділ V ПБСГ;

5. не надано інформацію щодо виконавців робіт, які здійснюють технічний огляд об'єктів системи газопостачання підприємства, що вони знають та можуть виконувати вимоги плану локалізації та ліквідації аварійних ситуацій, на порушення п. 4.13. розділ IV, п.2.5 "Порядок технічного огляду, обстеження, оцінки та паспортизації технічного стану, здійснення запобіжних заходів для безаварійного експлуатування систем газопостачання", затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 24.10.11р. №640 зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.11.11 р. за № 1326/20064;

6. не виконано технічне обстеження підземного газопроводу на порушення п.п. 1.16, 1.24 розділ V ПБСГ;

7. не проведено технічне обстеження, оцінка та паспортизація технічного стану надземного газопроводу, не визначена можливість подальшої експлуатації надземного газопроводу відповідно до вимог "Порядку технічного огляду, обстеження, оцінки та паспортизації технічного стану, здійснення запобіжних заходів для безаварійного експлуатування систем газопостачання", затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 24.10.11 р. № 640, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 21.11.11 р. за № 1326/20064, що є порушенням п. 4.13. розділ IV ПБСГ;

8. роботодавцем не одержано дозволи Держпраці (Держгірпромнагляду) на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки - роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В, на технічне обслуговування та експлуатацію такого устаткування (ТП-7548 (комірки № 1.3, 1.4 та 2.7, 2.8 живлення силових трансформаторів 10/0.4 кВ ТІ, Т2, комірки приладів обліку електроенергії в РУ-10 кВ), кабельні лінії 10 кВ .№ 1. 2 живлення силових трансформаторів, силові трансформатори ТІ, Т2. п. 2 та п. 12 додатку 2, на порушення п. 15 додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.11 р. № 1107;

9. керівник підприємства не забезпечив утримання, експлуатацію і обслуговування електрогосподарства відповідно до вимог чинних нормативних документів, а саме: - не забезпечив проведення профілактичних випробувань та вимірювань електрообладнання підприємства, згідно з правилами і нормами "Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів", затверджених наказом Міненерговугілля України від 13.02.12р. № 91, на порушення п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів";

10. список працівників, які мають право проведення оперативних переговорів з енергопостачальною організацією, не погоджений з Головним управлінням Держпраці у Київській області на порушення п. 2.2.11 НПАОП 40.1.-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів";

11. випробування електрообладнання підприємства виконано працівниками електротехнічних лабораторій ТОВ "Юренерго" та ТОВ "Пауерелектрик", які не пройшли спеціальну підготовку і перевірку знань схем випробувань і правил з включенням до складу комісії з перевірки знань спеціаліста з випробування устаткування, який має відповідну групу з електробезпеки, в протоколі перевірки знань і в посвідченнях відсутній відповідний запис, на порушення п.7.6.2 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів";

12. не надано копії актів посвідчення стану безпеки електроустановок напругою понад 1000В в Головне управління Держпраці у Київській області на порушення п.8.1.-п.8.4. НПАОП 40.1.-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

У зв'язку з виявленням вказаних порушень, ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" Головне управління Держпраці у Київській області звернулося до суду з позовом про застосування заходів реагування та зупинення робіт на об'єкті перевірки.

У січні 2018 р. Головне управління Держпраці у Київській області провело повторну перевірку ТОВ "Бріколяж Україна" щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки щодо виконання вимог припису від 13.10.17 р. №5.4/099/177П, про що складено акт від 11.01.18 р. №5.4/280/01А.

Згідно акту перевірки встановлено невиконання суб'єктом господарювання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, а саме: п. 3, 4, 6, 8, 10 припису Головного управління Держпраці у Київській області від 13.10.17 р. №5.4/099/177П, у зв'язку з чим позивач підтримав позовні вимоги щодо вжиття заходів реагування та зупинення робіт на об'єкті перевірки.

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Бріколяж Україна" - вважає позовні вимоги безпідставними та просить відмовити в їх задоволенні з таких підстав.

Відповідач зазначає, що за результатами повторної перевірки позивачем безпідставно проігноровано виконання вимог п. 3, 4, 6, 8, 10 акту перевірки від 06.10.17 р. №5.4/099/177А та припису від 13.10.17 р. №5.4/099/177П.

Зокрема, відповідач посилається на те, що позивачем безпідставно не враховано докази, складені за договірними зобов'язаннями з ТОВ "Леруа Мерлен Україна", тоді як вказане товариство як орендар оформив на своє ім'я частину дозвільної документації, щодо якої позивачем зроблено висновок про порушення вимог законодавства.

3-я особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Леруа Мерлен Україна" - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.

3-я особа зазначає, що позивачем заявлено вимоги, не передбачені чинним законодавством, зокрема, ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки в ній відсутній такий примусовий засіб як заборона експлуатації та зупинка експлуатації обладнання.

У позовній заяві не вказано підстави для звернення до суду, зокрема, позивач посилається на Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затверджене наказом МНС від 11.08.11 р. №826, яке скасоване на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України №169-р від 10.03.17 р.

Також 3-я особа зазначає, що позивачем не доведено наявність загрози життю та здоров'ю працівників підприємства, на що позивач посилається в позові.

Позивачем протиправно не враховано дозволи, які отримані 3-ю особою як особою, яка експлуатує відповідне обладнання торговельного центру, зокрема, дозволи №2661.13.32 від 07.08.13 р. на проведення робіт в діючих електричних установках понад 1000 В (до 10 кВ), №2687.13.32 від 08.08.13 р. на експлуатацію електричного устаткування електричних мереж, яке розташоване за адресою: м. Київ, вул. Полярна, 17-А; №2690.16.32 від 06.10.16 р. на експлуатацію систем та елементів газового обладнання, яке розташоване за адресою: м. Київ, вул. Полярна, 17-А, №38.18.32 від 03.01.18 р. на експлуатацію електричних станцій та мереж електрообладнання, яке розташоване за адресою: м. Київ, вул. Полярна, 17-А.

Вимога позивача отримати другий комплект тих самих дозволів, але на ім'я відповідача, є протиправною.

Щодо вимог п. 6 акту та припису щодо невиконання технічного обстеження підземного газопроводу, то вказані твердження також є безпідставними, докази чого надано позивачу під час перевірки.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін та 3-ї особи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких підстав.

Згідно ч.4 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами.

Згідно з ч.1 ст. 4 Закону України "Про охорону праці" державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Згідно ч.1 ст. 13 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

Ч.1 ст. 38 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно з ч.5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Ч.7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до норм ч.5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, однак, не визначено такого способу реагування як заборона виконання робіт чи експлуатації обладнання та не визначено події, до якої застосовуються заходи реагування.

Окремо суд зазначає, що Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затверджене наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.11.11 р. №826, станом на час проведення перевірки було нечинне згідно розпорядження Кабінету Міністрів України "Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади" від 11.08.11 р. №826, згідно якого скасовано накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що не відповідають Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", за переліком згідно з додатком 1.

Відповідно, під час проведення перевірки відповідача у жовтні 2017 р. та повторної перевірки у січні 2018 р. позивач мав керуватися виключно загальними положеннями Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Щодо виявлених порушень по суті суд зазначає наступне.

У січні 2018 р. Головне управління Держпраці у Київській області провело повторну перевірку ТОВ "Бріколяж Україна" щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки щодо виконання вимог припису від 13.10.17 р. №5.4/099/177П, про що складено акт від 11.01.18 р. №5.4/280/01А.

Згідно акту перевірки від 11.01.18 р. №5.4/280/01А за результатами повторної перевірки Головного управління Держпраці у Київській області встановлено невиконання ТОВ "Бріколяж Україна" вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, а саме: п. 3, 4, 6, 8, 10 припису Головного управління Держпраці у Київській області від 13.10.17 р. №5.4/099/177П.

Суд не може погодитися з вказаними висновками з огляду на наступне.

п. 3, 4, 8, 10 припису -

не одержано дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки (лінійні частини та їх елементи систем газопостачання природним газом, споруди на них, газовикористовуюче обладнання потужністю понад 100кВт) на порушення вимог ст.21 Закону України "Про охорону праці" п. 3 додатку 3 "Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.11р № 1107, п. 3.1. розділ III НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання" (далі - ПБСГ), затверджені наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 285 від 15.05.15р., зареєстровані в Міністерстві юстиції України 08.06.15р. за № 674/27119;

роботодавцем не одержано дозволи Держпраці (Держгірпромнагляду) на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки - роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В, на технічне обслуговування та експлуатацію такого устаткування (ТП-7548 (комірки № 1.3, 1.4 та 2.7, 2.8 живлення силових трансформаторів 10/0.4 кВ ТІ, Т2, комірки приладів обліку електроенергії в РУ-10 кВ), кабельні лінії 10 кВ. № 1. 2 живлення силових трансформаторів, силові трансформатори ТІ, Т2. п. 2 та п. 12 додатку 2, на порушення п. 15 додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.11 р. № 1107;

не визначено особу відповідальну за газове господарство підприємства на порушення п. 3.1. розділ V ПБСГ; -

підставою для висновку про невиконання вимог став факт відсутності у ТОВ "Бріколяж Україна" відповідних перерахованих дозволів;

список працівників, які мають право проведення оперативних переговорів з енергопостачальною організацією не погоджений з Головним управлінням Держпраці у Київській області на порушення п. 2.2.11 НПАОП 40.1.-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

При цьому, позивачем не враховано той факт, що будівельний гіпермаркет "Леруа Мерлен" за адресою: м. Київ, вул. Полярна, 17-А експлуатується на умовах оренди з ТОВ "Леруа Мерлен Україна", яке, в свою чергу, є об'єктом перевірок дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

Зокрема, суду надано копію акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 13.10.17 р. №5.2/180/427, згідно якого перевірено ТОВ "Леруа Мерлен Україна" за адресою: м. Київ, вул. Полярна, 17-А на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, проведеної Головним управлінням Держпраці у Київській області.

Тобто, один і той самий об'єкт - будівельний гіпермаркет "Леруа Мерлен" за адресою: м. Київ, вул. Полярна, 17-А - був двічі предметом перевірки Головного управління Держпраці у Київській області з того самого питання - дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці.

При проведенні перевірки відповідача позивачем було враховано як належні отримані ТОВ "Леруа Мерлен Україна" дозволи Головного управління Держпраці у Київській області -

№2690.16.32 від 06.10.16 р. (діє до 05.10.21 р.) експлуатувати технологічне устаткування, лінійні частини та їх елементи систем газопостачання природним газом суб'єктів господарювання, а також газовикористовуюче обладнання потужністю понад 100 кВт згідно переліку на підставі заяві власників від 27.09.16 р. №з-3672, висновку експертизи ДП "Київський ЕТЦ" Держпраці" №80.2-02-304-2857.16 від 22.08.16 р. за умови додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки;

№2661.13.32 від 07.08.13 р. (до 06.08.18 р.) виконувати роботи в діючих електроустановках понад 1000 В (до 10 кВ) на підставі заяви власника від 01.08.13 р. №3-3067, висновку експертизи ДП "Київський ЕТЦ" Держгірпромнагляду України" №80.2-04-05-2982.13 від 30.07.13 р. за умови додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки;

№2661.13.32 від 07.08.13 р. (до 06.08.18 р.) виконувати роботи в діючих електроустановках понад 1000 В (до 10 кВ) на підставі заяви власника від 01.08.13 р. №3-3067, висновку експертизи ДП "Київський ЕТЦ" Держгірпромнагляду України" №80.2-04-05-2982.13 від 30.07.13 р. за умови додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки;

№2687.13.32 від 08.08.13 р. (до 07.08.18 р.) експлуатувати електричне устаткування електричних мереж згідно переліку на підставі заяви власника від 01.08.13 р. №3-3068, висновку експертизи ДП "Київський ЕТЦ" Держгірпромнагляду України" №80.2-04-05-2850.13 від 25.07.13 р. за умови додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки;

№38.18.32 від 03.01.18 р. (до 03.01.23 р.) експлуатувати електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне електрообладнання напругою понад 1000 В згідно переліку на підставі заяви власника від 21.12.17 р. №з-6029, висновку експертизи ДП "Київський ЕТЦ" Держпраці" №80.2.-02-108-4584.17 від 01.12.17 р.

Також ТОВ "Леруа Мерлен Україна" 14.08.17 р. видано наказ "Про призначення особи, відповідальної за газове господарство м. Полярний" №24М/17, згідно якого визначено особу, відповідальну за технічний стан і безпечну експлуатацію системи газопостачання по товариству.

Тобто, дозволи, неотримання яких зазначено у п. 3, 8 припису Головного управління Держпраці у Київській області від 13.10.17 р. №5.4/099/177П, щодо експлуатації газо- та електрообладнання та виконання відповідних робіт у приміщенні будівельного гіпермаркету "Леруа Мерлен" за адресою: м. Київ, вул. Полярна, 17-А, отримано орендарем приміщення - ТОВ "Леруа Мерлен Україна", і згідно змісту акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 13.10.17 р. №5.2/180/427 до них жодних зауважень не висунуто.

Згідно ст. 21 Закону України "Про охорону праці" (в редакції станом на час проведення перевірки), зокрема, передбачено, що виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.

Проектування виробничих об'єктів, розроблення нових технологій, засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту працюючих повинні провадитися з урахуванням вимог щодо охорони праці. Не допускається виготовлення і впровадження нових для даного підприємства технологій і зазначених засобів без попередньої експертизи робочого проекту або робочої документації на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці. Фінансування цих робіт може провадитися лише після одержання позитивних результатів експертизи. Експертиза проектів будівництва проводиться відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно п. 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.11 р. №1107, дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається: роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.

Згідно п. 3.2 р. ІІІ Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 15.05.15р. №285, власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) повинен забезпечити утримання систем газопостачання відповідно до вимог чинного законодавства України.

Згідно п. 3.1 р. V Правил на підприємстві, де експлуатується система газопостачання власними силами, повинна бути створена газова служба, затверджено відповідне положення про газову службу та визначено особу, відповідальну за газове господарство.

Згідно пп. 2.2.11 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98р. №4, список працівників, які мають право проведення оперативних переговорів з енергопостачальною організацією, визначається особою, відповідальною за електрогосподарство, затверджується керівником, погоджується з Держнаглядохоронпраці і передається у відповідну оперативну службу енергопостачальної організації.

Законодавство не визначає, хто має отримувати відповідні дозволи у випадку експлуатації приміщення, переданого власником в користування, як у даному випадку, проте, законодавство і не зобов'язує отримувати відповідні дозволи одночасно і власника приміщення, і орендаря як про це зазначає позивач.

ТОВ "Леруа Мерлен Україна" як орендар та особа, що фактично здійснює експлуатацію приміщення, є роботодавцем в розумінні ст. 21 Закону, тому оформлення відповідних дозволів на його ім'я є цілком достатнім для виконання вимог законодавства.

Згідно чинного договору оренди від 01.10.17 р. сторони погодили між собою виконання зобов'язань щодо отримання дозволів, необхідних для експлуатації приміщення, зокрема, згідно п. 7.1 договору орендар (ТОВ "Леруа Мерлен України") зобов'язується отримати дозволи та інші документи, необхідні для роботи Магазину та слідкувати за їх діяльністю та достатністю відповідно до вимог чинного законодавства; згідно п. 7.4 договору орендар бере на себе всі зобов'язання щодо виконання вимог нормативно-правових актів з охорони праці відносно об'єкта оренди, отримання необхідних дозвільних документів з охорони праці, що пов'язані з експлуатацією будівлі та мереж, які забезпечують функціонування об'єкта оренди.

Листом від 12.10.17 р. №15/10-17 ТОВ "Леруа Мерлен Україна" звернулося до Головного управління Держпраці у Київській області щодо погодження списку працівників, які мають право проведення оперативних переговорів з енергопостачальною організацією, визначається особою, відповідальною за електрогосподарство, затверджується керівником, згідно пп. 2.2.11 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів.

Під час розгляду справи суду надано інформацію про погодження відповідного списку, що підтверджено представником позивача.

З врахуванням викладеного суд не може визнати обґрунтованими твердження позивача про необхідність отримання відповідних дозволів також ТОВ "Бріколяж Україна" та вважає необґрунтованим висновок про порушення відповідачем вимог законодавства згідно п. 3, 4, 8, 10 припису Головного управління Держпраці у Київській області від 13.10.17 р. №5.4/099/177П.

Щодо виконання п. 6 припису Головного управління Держпраці у Київській області від 13.10.17 р. №5.4/099/177П (не виконано технічне обстеження підземного газопроводу на порушення п.п. 1.16, 1.24 розділ V ПБСГ) суд зазначає наступне.

Згідно п.1.16, 1.24 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 15.05.15р. №285, при виконанні технічного обстеження, в тому числі КПО, підземних сталевих, поліетиленових газопроводів та наземних і надземних газопроводів необхідно: визначати місцезнаходження і глибину закладання газопроводу (тільки для підземних); визначати герметичність газопроводу; здійснювати обстеження газопроводів на наявність корозії; визначати стан захисного ізоляційного покриття та електропотенціалу для підземних сталевих газопроводів; визначати якість зварних з`єднань (за необхідності).

Перевірку щільності та виявлення місць пошкодження ізоляції при КПО необхідно здійснювати до промерзання та після повного відтаювання ґрунту.

За результатами КПО сталевих і поліетиленових газопроводів складається відповідний документ згідно з вимогами Порядку технічного огляду, обстеження, оцінки та паспортизації технічного стану.

Під час розгляду справи суду надано докази виконання ТОВ "Леруа Мерлен Україна" як власником та балансоутримувачем приміщення вказаних вимоги, а саме.

Між ТОВ "Леруа Мерлен Україна" та ТОВ "РЕМО - ремонт енергосистем, модернізація обладнання" укладено договір №13К від 11.10.17 р. на експертне обстеження (технічне обслуговування газопроводу середнього тиску, газопроводу низького тиску, за результатами якого підписано акт здачі (приймання) робіт (послуг) від 16.10.17 р. та отримано висновок експертизи №32559536-09-13-0233.17 за результатами експертного обстеження газопроводу підземного розподільного поліетиленового середнього тиску та надземного середнього та низького тиску.

Вказане ТОВ "РЕМО - ремонт енергосистем, модернізація обладнання" є уповноваженою організацією на виконання вказаних робіт згідно наказу Держгірпромнагляду від 18.12.06 р. №13.

Згідно вказаного експертного висновку проведено обстеження як підземного, так і наземного газопроводу.

Крім того, відповідачем додатково замовлено обстеження газопроводу Філії експлуатації газових мереж №2 ПАТ "Київгаз", про що складено відповідний акт.

Також згідно листа ПАТ "Київгаз" від 12.02.18 р. №41-7 відповідача повідомлено про комплекс проведених робіт, а також про підписання акту комісією, призначеною наказом №1, а наказом ТОВ "Бріколяж Україна" від 30.01.18 р. №01-30-18 вказаний акт затверджено.

Під час розгляду справи позивачем надано пояснення, згідно яких під час проведення перевірки відповідачем не надано докази дотримання п. 1.5, п. 4.5, 4.6, 4.9.5, 9.4, 9.5, 9.13 Порядку технічного огляду, обстеження, оцінки та паспортизації технічного стану, здійснення запобіжних заходів для безаварійного експлуатування систем газопостачання, затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 24.10.11р. №640, зокрема, щодо проведення обстеження на участі власника (балансоутримувача) або призначених ним відповідальних осіб та оформлення відповідного акту за формою додатку 22).

Надані відповідачем докази дають підстави для висновку про дотримання відповідачем вимог актів законодавства щодо обстеження газопроводу, що забезпечує експлуатацію орендованого приміщення та переданий в оренду ТОВ "Леруа Мерлен Україна" і відсутність підстав для висновку про недотримання вказаних вимог.

Згідно матеріалів справи відповідачем та 3-ю особою як власником та орендарем приміщення вжито всі заходи щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, зокрема, добровільно усунено всі виявлені порушення згідно акту від 06.10.17 р. №5.4/099/177А.

В той же час, згідно наведеного вище, суд не може погодитися з позивачем щодо наявності порушень п. 3, 4, 8, 10 припису Головного управління Держпраці у Київській області від 13.10.17 р. №5.4/099/177П і, відповідно, про наявність підстав для вжиття заходів реагування у вигляді зупинки робіт та заборони експлуатації приміщення до усунення виявлених недоліків.

На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 257-262, 293, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позовних вимог відмовити.

2. Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 23.04.18 р.

Джерело: ЄДРСР 73602911
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку