open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

17 квітня 2018 року

Київ

справа №826/14464/16

адміністративне провадження №К/9901/35576/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

за участю секретаря судового засідання - Загороднього А.А.,

учасники справи:

представники позивача - Колісниченко О.Л., Потопальська Т.В., Опалько Л.В.,

представник відповідача - Тараненко О. М.,

розглянувши у судовому засіданні касаційну скаргу Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 6 лютого 2018 року (судді: Земляна Г.В. (головуючий), Ісаєнко Ю.А., Сорочко Є.О.) у справі №826/14464/16 за позовом Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог: Кабінет Міністрів України, Державна казначейська служба України, Міністерство фінансів України про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

Державне підприємство "Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (далі - позивач, ДП НАЕК «Енергоатом») звернулось до суду з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо нездійснення заліку надміру сплачених грошових зобов'язань, що надійшли від позивача у грудні 2013 року за кодом бюджетної класифікації 11022200 та не були повністю використані у погашення недоїмки, у рахунок погашення поточних податкових зобов'язань з податку на прибуток за 1 півріччя 2016 року у розмірі 241 552 735,30 гривень; зобов'язання відповідача відобразити в інтегрованій картці платника податку на прибуток позивача за кодом бюджетної класифікації 11020100 переплату у розмірі 241 552 735,30 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення права на залік наявної переплати з податку на прибуток у рахунок погашення поточних податкових зобов'язань.

Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 25 жовтня 2017 року задоволено адміністративний позов. Визнано протиправною бездіяльність відповідача щодо нездійснення заліку надміру сплачених грошових зобов'язань, що надійшли від позивача у грудні 2013 року за кодом бюджетної класифікації 11022200 та не були повністю використані у погашення недоїмки, у рахунок погашення поточних податкових зобов'язань з податку на прибуток за 1 півріччя 2016 року у розмірі 241 552 735,30 гривень. Зобов'язано відповідача відобразити в інтегрованій картці платника податку на прибуток позивача за кодом бюджетної класифікації 11020100 переплату у розмірі 241 552 735,30 гривень.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 6 лютого 2018 року скасовано рішення суду першої інстанції та прийнято нове, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що кошти, які надійшли за кодом бюджетної класифікації 11022200 та не були повністю використані у погашення недоїмки, не є коштами позивача, а є субвенцією держави, яку було виділено у 2013 році для погашення заборгованості ДП "НАЕК "Енергоатом" за спожиту у минулих роках електричну енергію за рахунок бюджетних коштів, невикористаний залишок якої не підлягає поверненню платнику податків.

Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 6 лютого 2018 року та залишити в силі постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 жовтня 2017 року.

У доводах касаційної скарги позивач посилається на порушення норм процесуального права, неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи зважаючи на помилкове визначення природи залишку коштів, які позивач у грудні 2013 року направив до Державного бюджету, як субвенцію держави, яка не підлягає поверненню, оскільки, такі кошти є надміру сплаченими грошовими зобов'язаннями, які підлягають зарахуванню до особового рахунку платника податків як переплати та можуть бути джерелом сплати грошових зобов'язань, що виникли у наступних податкових періодах.

Контролюючим органом подано відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, а судове рішення апеляційної інстанцій - без змін, з посиланням на необґрунтованість такої скарги, з огляду на те, що законодавством не передбачено повернення платнику податків на розрахунковий рахунок коштів, які надійшли на виконання постанов КМ України від 27 листопада 2013 року №865 та від 18 грудня 2013 року №916 у межах дії Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» з метою погашення заборгованості за спожиту електроенергію за рахунок бюджетних коштів.

Касаційний розгляд справи проведено у судовому засіданні, відповідно до статті 344 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року №2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).

Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України).

Переглянувши судове рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що зазначена касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних мотивів.

Відповідно до положень підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України, платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Так, позивач звертався за заявленою процедурою про повернення надміру сплачених коштів до Державного бюджету України суми податку на прибуток у розмірі 241 552 735,30 грн та стягнення з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві надміру сплачених коштів, та постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2017 року у справі №826/732/15 у задоволенні позову відмовлено.

Пунктом 7 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реструктуризації вугільної та торфодобувної промисловості, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2011 року №236 (з урахуванням змін затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року №916) визначено процедуру погашення заборгованості за спожиту у минулих роках електричну енергію за рахунок бюджетних коштів, у якій приймало участь ДП "НАЕК "Енергоатом".

Вказаною нормою закріплено, що кошти в сумі 240000 тис. гривень, передбачені в загальному фонді Державного бюджету України на 2013 рік, перераховуються Казначейством на рахунок Міненерговугілля, Міненерговугіллям - на рахунки підприємств реструктуризації, відкриті в органах Казначейства; підприємствами реструктуризації - на відкриті в уповноваженому банку поточні рахунки із спеціальним режимом використання енергопостачальних компаній; енергопостачальними компаніями - на відкритий в уповноваженому банку поточний рахунок із спеціальним режимом використання ДП "Енергоринок" з подальшим їх спрямуванням на погашення заборгованості перед ДП "НАЕК "Енергоатом".

Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 року №167 затверджено Порядок та умови надання у 2013 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування.

Пунктом 8 цього Порядку та умови надання у 2013 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, в редакції, що діє з 07 грудня 2013 року (після внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2013 року № 865), передбачено, що заборгованість з податку на прибуток державного підприємства «НАЕК «Енергоатом» у сумі 1 300 000,00 грн, в тому числі відповідні штрафні санкції, визначені відповідно до судових рішень, спрямовується до загального фонду державного бюджету та є джерелом фінансування субвенції, що надається із загального фонду державного бюджету.

Як встановлено судами попередніх інстанцій 19 грудня 2013 року позивачем було укладено договір №167Е/313 про організацію взаєморозрахунків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 року №167.

Пунктом 1 статті 14 Закону України «Про Державний бюджет на 2013 рік» визначено, що у 2013 році кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами статей 11, 12 і 13 цього Закону, спрямовуються відповідно на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування (за рахунок джерел, визначених пунктами 1 - 3 та 6 статті 11 цього Закону).

Відповідно до пункту 48 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України субвенції - це міжбюджетні трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про надання субвенції.

Таким чином, урядом України, з метою погашення заборгованості за спожиту у минулих періодах електричну енергію, яка виникла внаслідок невідповідності фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, вирішено погасити частину такої заборгованості за рахунок податкового боргу з податку на прибуток ДП "НАЕК "Енергоатом" шляхом спрямування цих коштів до загального фонду державного бюджету та подальшої їх передачі до місцевих бюджетів (як субвенції).

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач листом від 20 грудня 2013 року №1407/9/20-335 повідомив ДП «НАЕК «Енергоатом» про відкриття органом Державної казначейської служби рахунку за кодом бюджетної класифікації 11022200 для проведення розрахунків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 року №167 (із змінами і доповненнями) на виконання статті 14 Закону України «Про Державний бюджет на 2013 рік».

З метою погашення заборгованості з податку на прибуток, яка виникла після узгодження грошових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням від 27 грудня 2012 року №0001224110, у порядку, встановленому наведеними постановами Кабінету Міністрів України, ДП «НАЕК «Енергоатом» з 20 по 30 грудня 2013 року сплачено суму коштів у розмірі 1 293 114 812,81 грн на рахунок органу державної казначейської служби по коду бюджетної класифікації 11022200.

Одночасно, як вбачається з інтегрованої картки платника ДП «НАЕК «Енергоатом» з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності (ККДБ 11020100) станом на 20 грудня 2013 року обліковувались суми переплати (надміру сплачені грошові зобов'язання) у розмірі 688 703 971,27 грн.

Донараховані суми за рішенням суду згідно податкового повідомлення-рішення від 26 грудня 2012 року №0001224110 на загальну суму 1 537 705 659,00 грн та пеня в розмірі 202 560 389,78 грн, які відображені в інтегрованій картці платника 20 грудня 2013 року, погашені в автоматичному режимі в першу чергу (в хронологічному порядку від дати виникнення переплати) за рахунок існуючої суми переплати в інтегрованій картці платника з податку на прибуток у розмірі 688 703 971,27 грн (дата виникнення 28.12.2012 п/д) та за рахунок надходження коштів по постанові №167 по коду класифікації доходів бюджету 11022200 в розмірі 1 051 562 077,51 грн.

ДП «НАЕК «Енергоатом» звернулось до Центрального офісу листом від 19 грудня 2013 року №17526/15, в якому просило зарахувати суми переплати, яка обліковувалася в інтегрованій картці платника (код платежу 11020100) в рахунок погашення вищезазначених донарахованих сум.

За результатами проведення звірки розрахунків з бюджетом по податку на прибуток згідно акту від 17 липня 2014 року № 6699-20 ДП «НАЕК «Енергоатом» звернулося до відповідача листом від 6 серпня 2014 року за №10829/15 разом з заявою про зарахування переплати з податку на прибуток з коду платежу 11022200 на код платежу 11020100 у розмірі 241 552 735,30 грн.

Податковим органом надана відповідь листом від 27 серпня 2014 року №15678/10/28-10-20-3-20 про неможливість зарахування у збільшення переплати по податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності, коштів, які надійшли в рахунок погашення боргу на виконання вищевказаних постанов Кабінету Міністрів України та в межах дії Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік», у зв'язку з відсутністю заборгованості по даному податку на дату звернення.

ДП «НАЕК «Енергоатом» звернулося до контролюючого органу із заявою від 9 грудня 2014 року №17433/15 про повернення переплати з податку на прибуток з коду платежу 11022200 на поточний рахунок ДП «НАЕК «Енергоатом» у розмірі 241 552 735,30 грн.

Листом від 26 грудня 2014 року №23591/10/28-10-20-3-20 контролюючий орган відмовив позивачу у задоволенні його заяви посилаючись на те, що законодавством не передбачено повернення на розрахунковий рахунок коштів, які надійшли на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2013 року №865 та від 18 грудня 2013 року №916 та у межах дії Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік».

Як встановлено судом попередньої інстанції, станом на 31 грудня 2013 року в інтегрованій картці платника ДП «НАЕК «Енергоатом» за кодом класифікації доходів бюджету 11022200 загальна сума перерахованих коштів до бюджету складає 1 293 114 812,81 грн, що надійшли на виконання постанови №865 та в межах дії Закону України «Про Державний бюджет на 2013 рік» і здійснено зарахування в погашення податкового боргу в розмірі 1 051 562 077,51 грн, кошти в сумі 241 552 735,30 грн залишились не використаними в погашення податкового боргу у зв'язку з його відсутністю в інтегрованій картці платника за платежем 11020100.

Враховуючи встановлені обставини суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про те, що кошти які надійшли за кодом бюджетної класифікації 11022200 та не були повністю використані у погашення недоїмки, не є коштами позивача, а є субвенцією держави, яку було виділено в 2013 році для погашення заборгованості Державного підприємства "НАЕК "Енергоатом" за спожиту у минулих роках електричну енергію за рахунок бюджетних коштів та погашено таку заборгованість за рахунок податкового боргу з податку на прибуток ДП "НАЕК "Енергоатом" шляхом спрямування цих коштів до загального фонду державного бюджету та подальшої їх передачі до місцевих бюджетів (як субвенції).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій (частина перша статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України).

З огляду на зазначене, колегія суддів приходить до висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд апеляційної інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, які могли б бути підставою для скасування судового рішення, а тому, касаційну скаргу Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 6 лютого 2018 року слід залишити без задоволення.

Керуючись статтями 341, 344, 349, 350, 355, 356, 359, пунктом 4 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 6 лютого 2018 року у справі №826/14464/16 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

І.Я.Олендер

І.А. Гончарова

Р.Ф. Ханова,

Судді Верховного Суд

Джерело: ЄДРСР 73532463
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку