open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
15 Справа № 820/3288/16
Моніторити
emblem
Справа № 820/3288/16

ПОСТАНОВА

Іменем України

11 квітня 2018 року

Київ

справа №820/3288/16

провадження №К/9901/6686/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенко В.М., Білоуса О. В.,

розглянувши у письмовому провадженні в касаційній інстанції адміністративну справу № 820/3288/16

за позовом ОСОБА_1 до Головного Управління Державної фіскальної служби у Харківській області про зобов'язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного Управління Державної фіскальної служби у Харківській області на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду прийняту 29 серпня 2016 року у складі колегії суддів: головуючого - Шевцової Н.В., суддів: Макаренко Я.М., Мінаєвої О.М.,

в с т а н о в и в :

У червні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Головного Управління Державної фіскальної служби у Харківській області (далі також - ГУ ДФС у Харківській області), в якому просила:

- зобов'язати ГУ ДФС у Харківській області видати довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцем станом на 1 грудня 2015 року, в якій заробітну плату для обчислення пенсії визначити відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», чинній на 01 грудня 2015 року, при цьому, посадовий оклад встановити в розмірі який одержує працюючий державний службовець з урахуванням підвищення передбаченого постановою від 09 грудня 2015 року № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів»; у разі перейменування або відсутності посад довідку для перерахунку пенсії видати відповідно до наказу Міністерства праці та соціальної політики Головного управління державної служби від 03 грудня 2003 року № 319/144; спеціальне звання визначити у відповідності до Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про спеціальні звання посадових осіб органів доходів і зборів» від 23 жовтня 2013 року № 839.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначала, що відповідачем, усупереч вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», чинній на 01 грудня 2015 року, не видано позивачу довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцем станом на 1 грудня 2015 року.

Харківський окружний адміністративний суд постановою від 14 липня 2016 року у задоволенні позову відмовив.

Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 29 серпня 2016 року, постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14 липня 2016 року скасував, та прийняв нову, якою позов задовольнив.

Зобов'язав Головне управління ДФС у Харківській області видати ОСОБА_1 довідку про заробітну плату, що надається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям станом на 01 грудня 2015 року.

Вирішив питання щодо розподілу судових витрат.

У касаційній скарзі представник відповідача посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Аргументуючи вимоги касаційної скарги представник відповідача зазначає, що з 1 грудня 2015 року підстави для проведення перерахунку пенсії, призначених відповідно до Закону України «Про державну службу», та відповідно, для видачі довідок про складові заробітної плати, що подаються для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, форма якої затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 4 вересня 2013 року № 15-1, відсутні.

Касаційна скарга підлягає до задоволення з таких підстав.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII (далі - КАС України) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Згідно з частиною другою статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суди попередніх інстанцій встановили, що ОСОБА_1 є пенсіонером відповідно до пенсійного посвідчення НОМЕР_1, виданого 22 листопада 2006 року.

27 жовтня 2006 року позивач звільнена з посади завідувача сектору Державної податкової адміністрації у Харківській області у зв'язку з виходом на пенсію, 30 жовтня 2006 року їй призначено пенсію відповідно до Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ «Про державну службу».

16 травня 2016 року позивач звернулась із заявою (вх. № 4/861 від 16 травня 2016 року) до Головного управління ДФС у Харківській області щодо видачі довідки про складові заробітної плати непрацюючим державним службовцям, за формою, затвердженою постановою правління ПФУ № 15-1 від 04 вересня 2013 року у зв'язку з підвищенням з 1 грудня 2015 року посадових окладів працівникам установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів».

Листом від 30 травня 2016 року за № 1857/4/20-40-05-73 Головне управління ДФС у Харківській області відмовлено позивачу у видачі довідки, відмова аргументована тим що з 01 грудня 2015 року підстави для проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону, та, відповідно, видачі довідок про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавка за ранг, або кваліфікаційні класи, або класний чин, або спеціальні звання, або дипломатичний ранг, надбавка (винагорода) за вислугу років), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 04 вересня 2013 року №5-1, відсутні.

Позивач, не погодившись з такимрішенням відповідача, звернулася з цим позовом до суду.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки перерахунок пенсій державних службовців, призначених згідно з Законом України «Про державну службу» у зв'язку з підвищенням посадових окладів з 01 грудня 2015року не проводиться, підстави для видачі відповідачем позивачу довідки про складові заробітної плати, що подається для перерахунку пенсії, відсутні.

Суд апеляційної інстанції не погодився з таким висновком суду першої інстанції, зазначив про те, що Управління зобов'язане видати позивачці Довідку для перерахунку пенсії, про яку вона просила у своїй заяві від 16 травня 2016 року, а тому рішення Харківського окружного адміністративного суду скасував, та постановив нове рішення про задоволення позовних вимог.

Верховний суд не може погодитись з таким висновком суду апеляційної інстанції з огляду на таке.

Відповідно до статті 371 Закону України від 16 грудня 1993 року №3723-ХІІ «Про державну службу» (далі - Закон № 3723-ХІІ; тут в редакції, чинній до 1 січня 2015 року) у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.

Законом України від 28 грудня 2014 року № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (який набрав чинності з 1 січня 2015 року) статтю 371 Закону № 3723-ХІІ викладено у новій редакції, за якою умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 5 Прикінцевих положень Закону № 213-VIII у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України "Про державну службу",<…>.

Порядок перерахунку пенсій, призначених державним службовцям, у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям було встановлено пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» (далі - Постанова № 865). Згодом цей пункт було виключено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2015 року № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» (далі - Постанова № 1013). Крім того, Постановою № 1013 було внесено зміни до пункту 5 Постанови № 865, який, з-поміж іншого, встановлював, що перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.

Форму довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію, була затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 4 вересня 2013 року № 15-1 «Про виконання рішень Окружного адміністративного суду міста Києва по справах № 2а-8893/12/2670, № 2а-4753/09/2670».

У редакції Постанови № 1013 пункт 5 Постанови № 865 передбачав лише те, що форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.

Внесені згідно з Постановою № 1013 зміни до Постанови № 865 підлягали застосуванню з 1 грудня 2015 року. Отож, з цієї дати вже немає правових підстав (умов) для перерахунку раніше призначених пенсії державного службовця у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям.

Окрім того, відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України від 4 липня 2016 року № 15-2 «Про внесення змін до постанови правління Пенсійного фонду України від 4 вересня 2013 року № 15-1» форму Довідки для перерахунку пенсії було виключено. Постанова правління Пенсійного фонду України від 4 липня 2016 року № 15-2 набрала чинності 2 вересня 2016 року (з 1 січня 2017 року вже втратила чинність).

Відтак з 2 вересня 2016 року державні органи можуть видавати довідку за останнім місцем роботи лише для призначення пенсії, але не для перерахунку.

З 1 травня 2016 року набрав чинності Закон України від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ «Про державну службу» (далі - Закон № 889-VIII), у зв'язку з чим, зокрема, стаття 37-1 Закону № 3723-ХІІ втратила чинність.

Відповідно до статті 90 Закону № 889-VІІІ пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється за нормами Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Між тим, як Закон № 889-VІІІ, так і Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» не передбачають підстав (умов) для перерахунку пенсії державного службовця.

На виконання пунктів 10 і 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 889-VIII Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 14 вересня 2016 року № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» (далі - Постанова № 622), на підставі якої втратили чинність, зокрема, Постанова № 865, а також пункт 1 змін що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених Постановою № 1013. За пунктом 5 Постанови № 622 вона застосовується з 1 травня 2016 року.

У справі, що розглядається, встановлено, що станом на дату звернення позивача до Управління (16 травня 2016 року) за Довідкою для перерахунку пенсії законодавство, яке регулює цю сферу правовідносин, вже не передбачало підстав (умов) для такого перерахунку.

Форму Довідки для перерахунку пенсії (затверджену постановою правління Пенсійного фонду України від 4 вересня 2013 року № 15-1) було скасовано вже після того, як до Управління надійшло звернення позивачки (з 2 вересня 2016 року). Позивач слушно зауважує, що Управління не приймає рішень щодо перерахунку пенсії, оскільки Довідка, за якою звертається позивач, може бути тільки підставою для перерахунку пенсії державного службовця, тоді як рішення про перерахунок приймає Пенсійний фонд.

Втім зважаючи на наведені вище норми законодавства такі аргументи позивача, на думку колегії суддів, безпідставні. Управління як суб'єкт владних повноважень теж зобов'язане діяти на підставі, в межах повноважень і в спосіб, що передбачені Конституцією і законами України. Тож з огляду на те, що форму Довідки для перерахунку пенсії було затверджено підзаконним нормативно-правовим актом на виконання передусім вимог Закону №3723-ХІІ, який передбачав право на такий перерахунок, то сам факт наявності (при зверненні позивачки) затвердженої форми Довідки для перерахунку пенсії (як документа), за відсутності законних підстав для такого перерахунку, не є достатньою підставою для оформлення такої довідки. Відтак колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1

Відповідно до статті 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Статтею 352 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

З огляду на викладене, враховуючи те, що рішення суду першої інстанції постановлено на підставі повно і всебічно з'ясованих обставинах справи, підтверджених доказами які були дослідженні в ході судового розгляду, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, постанова Харківського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2016 року підлягає скасуванню, а постанова Харківського окружного адміністративного суду від 14 липня 2016 року - залишенню в силі.

Керуючись статтями 242, 243, 341, 345, 349, 352, 355 - 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Головного Управління Державної фіскальної служби у Харківській областізадовольнити.

Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2016 року - скасувати.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14 липня 2016 року - залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий М. І. Смокович

Судді В.М. Бевзенко

О.В. Білоус

Джерело: ЄДРСР 73354911
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку