open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 квітня 2018 року

справа № 804/2589/18

головуючий суддя І інстанції - Барановський Р.А., судді - Бондар М.В., Рябчук О.С.

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Іванова С.М.

судді: Панченко О.М. Чередниченка В.Є.

за участю секретаря судового засідання: Яковенко О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпрі апеляційну скаргу Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2018 року у справі № 804/2589/18 за адміністративним позовом Новомосковської районної організації Політичної партії "Рух нових сил Михайла Саакашвілі" до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання рішення протиправним, зобов'язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

07 квітня 2018 року Новомосковська районна організація Політичної партії "Рух нових сил Михайла Саакашвілі" (далі - позивач-1), звернулася з позовом до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (далі - відповідач), в якому просила:

визнати протиправною та скасувати постанову № 14 від 05.04.2018 року Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади від Новомосковської районної організації Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі»;

зобов'язати Перещепинську міську виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області повторно розглянути документи щодо реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади від Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі», згідно виборчого списку.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2018 року адміністративний позов Новомосковської районної організації Політичної партії "Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі" (52000, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, буд. 48) до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (51220, Дніпропетровська область, Новомосковський район, м. Перещепине, вул. Шевченка, буд. 43, код ЄДРПОУ 37989253) про визнання рішення протиправним, зобов'язання вчинити певні дії - задоволено повністю.

Визнано протиправною та скасовано постанову Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області № 14 від 05.04.2018 року.

Зобов'язано Перещепинську міську виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області повторно розглянути документи щодо реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади від Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі», згідно виборчого списку.

Вирішено питання про судові витрати.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Перещепинська міська виборча комісія Новомосковського району Дніпропетровської області звернулася з апеляційною скаргою, в якій просила скасувати вищезазначену постанову як таку, що прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована тим, що приписи ч. 1 ст. 38 Закону України «Про місцеві вибори» містять чіткий перелік документів, які мають бути подані кандидатами у депутати, із зазначенням відповідних відомостей у останніх. Разом з тим, позивачем не заперечується відсутність обов'язкової інформації у автобіографіях ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 При цьому не зазначення у поданих автобіографіях відповідних відомостей не може розцінюватись як помилка чи неточність, оскільки зазначення останніх є обов'язковим відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 38 Закону України «Про місцеві вибори». Зауважено, що виборчий список та рішення про висування кандидатів у депутати від позивача було підписано координатором, а не керівником партії, як визначено Законом України «Про місцеві вибори».

Представник відповідача в судовому засіданні просив задовольнити вимоги апеляційної скарги на підставах, що в ній зазначені, та скасувати рішення суду першої інстанції і прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги, зазначав, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому підлягає залишенню без змін.

Заслухавши учасників судового процесу, перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів останньої, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції, постановою Центральної виборчої комісії від 16 лютого 2018р. № 22 на 29 квітня 2018 р. призначені перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

03.04.2018 року о 13.45 год. Перещепинською міською виборчою комісією Новомосковського району Дніпропетровської області прийнято від ОСОБА_13 документи на реєстрацію кандидатів згідно виборчого списку у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади висунутих від Новомосковської районної організації Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі», що підтверджується відповідною довідкою (а.с. 13).

05 квітня 2018 року Перещепинська міська виборча комісія Новомосковського району Дніпропетровської області прийняла постанову № 14 від 05.04.2018 року про відмову у реєстрації всіх 13 (тринадцяти) кандидатів згідно виборчого списку, у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади висунутих від Новомосковської районної організації Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» (а.с. 6).

Підставою відмови у постанові зазначено, що згідно вимог ч. 3 ч. 7 статті 38 Закону України «Про місцеві вибори» Перещепинська міська виборча комісія відмовляє у зв'язку з тим, що: «виборчий список та рішення партії Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» підписаний координатором, а не головою партії; невідповідність виборчого списку та паспортних даних; невідповідність змісту автобіографії вимогам Закону України; в заяві помилка в області (крім ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16); в автобіографії не вказано повну адресу і місце народження (ОСОБА_17, ОСОБА_5, ОСОБА_3); в автобіографії немає Новомосковського району (ОСОБА_5); назва вулиці в заяві не відповідає назві в паспорті (ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_9).».

Визнання протиправною та скасування вказаної постанови та зобов'язання відповідача повторно розглянути подані документи і було предметом судового розгляду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувана постанова містить посилання на те, що позивачем була допущена «помилка», «невідповідність», в той же час, відповідачем виправити останню шляхом надання відповідних уточнень, можливості надано не було. При цьому відповідачем при перевірці поданих документів не було з'ясовано, чи є координатор Новомосковської районної організації Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» керівником місцевої організації партії.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог з огляду на наступне.

Згідно частин 1 та 2 статті 35 Закону України «Про місцеві вибори», висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.

Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах через місцеві організації партій у порядку, передбаченому цим Законом.

Положеннями частини 1 статті 38 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;

3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

5) виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

6) заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;

7) автобіографій осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

8) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації партії, відповідно до статті 45 цього Закону;

9) по чотири фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, розміром 4 x 6 сантиметрів;

10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.

До зазначених у цій частині документів додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати відповідної місцевої організації партії.

Згідно частини 2 статті 38 Закону України «Про місцеві вибори», у рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про осіб, висунутих кандидатами у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, громадянство, освіта, партійність, посада, місце роботи (заняття), місце проживання), номер територіального виборчого округу, за яким закріплюється кандидат (у разі такого закріплення), дата його прийняття.

Відповідно до частини 1 статті 41 Закону України «Про місцеві вибори», кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону.

Частиною 4 статті 41 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що представник місцевої організації партії, уповноважений на підставі довіреності від місцевої організації партії, подає для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі документи, передбачені частиною першою статті 38 цього Закону. При цьому відповідно до приписів ч. 12 ст. 41 Закону України «Про місцеві вибори» помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

Частиною 1 та 2 статті 46 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі:

1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;

2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;

3) припинення громадянства України особи;

4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;

6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення видається особі, яка відповідно до частини четвертої статті 41, частини другої статті 42, частини другої статті 43 цього Закону подавала документи для реєстрації кандидата (кандидатів) в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, або кандидату особисто у строки, визначені частиною дев'ятою статті 41, частиною четвертою статті 42, частиною четвертою статті 43 цього Закону.

З аналізу вищенаведених правових норм слідує, що чинним законодавством визначено вичерпний перелік підстав, за наявності яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зокрема у разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, згідно оскаржуваної постанови від 05.04.2018 року № 14 підставою відмови у реєстрації зазначено наступне:

- виборчий список та рішення партії Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» підписаний координатором, а не головою партії;

- невідповідність виборчого списку та паспортних даних;

- невідповідність змісту автобіографії вимогам Закону України; в заяві помилка в області (крім ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16);

- в автобіографії не вказано повну адресу і місце народження (ОСОБА_17, ОСОБА_5, ОСОБА_3);

- в автобіографії немає Новомосковського району (ОСОБА_5);

- назва вулиці в заяві не відповідає назві в паспорті (ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_9).»

З огляду на викладені обставини, колегія суддів апеляційного суду приходить до висновку, що фактично позивачем було подано усі документи за переліком, визначеним ст. 38 Закону України «Про місцеві вибори», в той же час, окремі з них, а саме автобіографії не містили усіх даних або містили неточні дані, а також виборчий список та рішення партії Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» підписаний координатором, а не головою партії.

Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що недоліки чи неповнота викладених відомостей у документах не можуть бути підставою для висновку щодо відсутності цих документів взагалі.

При цьому зі змісту оскаржуваної постанови вбачається, що відповідачем було встановлено, що позивачем було допущено саме «помилки», «невідповідності», в той же час, всупереч приписам ч. 12 ст. 41 Закону України «Про місцеві вибори» відповідачем не надано позивачу можливості виправити ці помилки та невідповідності, шляхом надання уточнених документів.

Зважаючи на наведене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що помилковість даних щодо адреси, освіти, партійність, громадянства, громадської роботи, телефонів, тощо або неповнота викладення таких даних у поданих кандидати автобіографіях не є підставою для відмови у реєстрації кандидата в депутати, а виявлення неточностей в поданих документах може бути лише підставою для внесення до них відповідних виправлень в порядку статті 42 Закону України "Про місцеві вибори".

Крім того, колегія суддів зазначає, що Європейський суд з прав людини у виборчих справах щодо інших країн, зокрема, у рішенні «Краснов та Скуратов проти Російської Федерації» від 19.07.2007 року, визначає поняття «надмірного формалізму», коли в документі відсутня якась назва або реквізит, це вважається органами влади не помилкою (неточністю), а відсутністю самого документу. Таким чином, Європейський суд з прав людини вважає хибною практикою факт позбавлення органами виконавчої влади заявника можливості приймати участь в виборах у зв'язку з можливим неподанням заявником точної інформації про свою зайнятість, через що в подібних правових ситуаціях суд вважає відсутнім розумне співвідношення пропорційності між застосованим заходом і законною метою.

Також, зі змісту остаточного звіту за після виборний період 29 жовтня - 6 листопада 2012 року, складеного Місією спостереження за виборами в Україні Бюро демократичних інституцій та прав людини ОБСЄ та опублікованого у Віснику Центральної виборчої комісії за 2013 рік № 1 вбачається висновок про те, що можна було б запровадити ефективні механізми повідомлення, щоб потенційні кандидати отримували інформацію від органів управління виборчим процесом про виявлені пропуски та помилки у їхніх поданнях, що дасть їм змогу виправити відповідні помилки.

Слід зауважити, що у постанові від 05.04.2018 року № 14 Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Новомосковської районної організації Політичної партії "Рух нових сил Михайла Саакашвілі" взагалі відсутні посилання на будь-який пункт частини 1 статті 46 Закону України "Про місцеві вибори" та підстави визначенні цією статтею, що вірно було встановлено судом першої інстанції.

Натомість, частиною 2 статті 46 Закону України "Про місцеві вибори" визначено, що перелік підстав для відмови в реєстрації кандидатів є вичерпним.

Стосовно відсутності підпису голови партії, колегія суддів апеляційного суду зазначає наступне.

Так, рішенням державного реєстратора Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області від 03.03.2018 р. здійснено державну реєстрацію структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи Новомосковської районної організації Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі».

Відповідно до протоколу установчих зборів Новомосковської районної організації Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» від 16.02.2018, що наявний у матеріалах справи (а.с. 33) п. 4.10.2 Статуту Партії встановлено, що виборними керівними органами місцевої партійної організації є Координатор та Рада. При цьому, координатором Новомосковської районної організації Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» обрано ОСОБА_13.

Отже, відповідачем при перевірці отриманих від позивача документів не з'ясовано чи є координатор Новомосковської районної організації Політичної партії «Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі» керівником місцевої організації партії, та не надано можливості виправити недолік шляхом виправлення у поданих документах слова «координатор» на слово «керівник», як це передбачено Законом України «Про місцеві вибори» та надання для підтвердження цього копії статуту партії (чи витягу з нього), що вірно було встановлено судом першої інстанції.

Разом з тим, колегія суддів апеляційного суду не входить в обговорення механізму вправлення недоліків та неточностей у поданих документах, тому як останнє не є предметом розгляду даної справи.

Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідачем при поданні апеляційної скарги не було сплачено судовий збір.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір", за подання суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем до адміністративного суду позову немайнового характеру ставка судового збору складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 4 Закону, за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду судовий збір справляється в розмірі 150 відсотків ставки, що підлягав сплаті при поданні позовної заяви.

Згідно з абзацом 4 статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік", з 1 січня 2018 року встановлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 1762 гривень.

Таким чином, враховуючи дату подання адміністративного позову та дату подання апеляційної скарги, розмір ставки судового збору за подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції становить 2643,00 грн. (1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (1762,00 грн.)*150%).

Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Оскільки у задоволенні апеляційної скарги відповідача відмовлено, колегія суддів приходить до висновку про необхідність стягнення з останнього на користь Державного бюджету України судового збору в розмірі 2643,00 грн.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про залишення оскаржуваного рішення суду першої інстанції без змін.

Керуючись ст. 273, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2018 року у справі № 804/2589/18 - залишити без змін.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 33919601) на користь Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 2643 грн. (дві тисячі шістсот сорок три гривні).

Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню в касаційному порядку не підлягає у відповідності до приписів ч. 3 ст. 272 КАС України.

Головуючий суддя: С.М. Іванов

Суддя: О.М. Панченко

Суддя: В.Є. Чередниченко

Джерело: ЄДРСР 73345755
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку