open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Харківський окружний адміністративний суд

61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

28 березня 2018 р. № 820/1462/18

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Зоркіна Ю.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) до Харківського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області (61022, м. Харків, вул. Сумська, б. 61) про визнання протиправною відмову у внесенні змін до актових записів та зобов'язання внести відповідні зміни, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом та просить суд: скасувати висновок Харківського міського відділу держаної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області від 17.01.2018 року про відмову гр. ОСОБА_1 у внесенні змін до актового запису цивільного стану; зобов'язати Харківський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області внести зміни до актового запису про народження гр. ОСОБА_1 № 127, складеного 06.02.1979 року Ленінським районним у місті Луганську відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Луганській області змінивши національність "українець" на "німець".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з метою збереження свого етнічного німецького походження та подальшого впорядкування документів для реалізації особистих прав, належати до німецького народу, звернувся до відповідача із заявою про доповнення актового запису про народження інформацією про свою національність. Відповідач відмовив, оскільки питання зміни національності не відноситься до компетенції органів державної реєстрації актів цивільного стану, а також з підстави - відсутності у вказаних актових записах графи "національність".

Відповідач надав до суду відзив в якому просив відмовити в задоволенні позову посилаючись на те, що питання зміни національності не відноситься до компетенції відповідача. Крім того, зазначив, що відповідно до Правил державної реєстрації актів громадського стану в Україні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.09.2002 №1367, бланк свідоцтва про народження та про шлюб не містять графу "національність".

Сторони в судове засідання не прибули, надали суду заяви про розгляд справи за їх відсутності

Суд, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до відповідача з заявою про розгляд питання про внесення змін до актового запису про народження шляхом виконання рішення суду та змінити його національність на "німець"

За результатом розгляду заяви Харківським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області, зроблено висновок про відмову у внесенні змін до актового запису цивільного стану. Підставами такого висновку стало те, що вказане питання не віднесено до компетенції органів державної реєстрації актів цивільного стану, так як Указом Президента України від 27.01.1999 №70/90 "Про зміни та визнання такими, що втратили чинність деяких актів Президента України" втратив чинність та був відмінений Указ Президента України від 31.12.1991 "Про порядок зміни громадянами України національності". Крім того, актові записи цивільного стану, складені на бланках, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2010 №1025, не містять графу "національність".

Не погоджуючись із відмовою, позивач звернувся до суду з зазначеним позовом та просить суд зобов'язати відповідача змінити в актовому записі про народження № 129 від 06.02.1979 інформацію про національність на "німець".

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини регулюються Цивільним кодексом України, Законом України "Про національні меншини в Україні" від 25.06.1992 № 2494-XII, Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01.07.2010 №2398-VI, Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення, та анулювання, затверджені наказом Міністерства юстиції України 12.01.2011 року №96/5.

Відповідно до статті 3 Конституції України кожна особа, яка належить до національної меншини, має право вільно вирішувати, вважатися їй, чи не вважатися такою, і таке рішення або здійснення прав у зв'язку з ним не повинно зашкоджувати такій особі.

Статтею 3 Закону України "Про національні меншини в Україні" визначено, що до національних меншин належать групи громадян України, які не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою.

Відповідно до статті 4 Закону України "Про національні меншини в Україні" відносини, які виникають з приводу реалізації громадянами України прав і свобод, пов'язаних з їх належністю до національних меншин, регулюються Конституцією України, цим Законом, прийнятими на їх підставі іншими законодавчими актами, а також міжнародними договорами України.

Згідно статті 11 Конституції України держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, а також розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України. Згідно з приписами частини другої статті 300 ЦК України фізична особа має право на збереження своєї національної, культурної, релігійної, мовної самобутності, а також право на вільний вибір форм та способів прояву своєї індивідуальності, якщо вони не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства.

За змістом статей11,8 Закону України "Про національні меншини в Україні" громадяни України мають право вільно обирати та відновлювати національність. Примушення громадян у будь-якій формі до відмови від своєї національності не допускається. Будь-яке пряме чи непряме обмеження прав і свобод громадян за національною ознакою забороняється й карається законом.

Статтею 3 Рамкової конвенції про захист національних меншин, ратифікованої Законом України від 09.12.1997 №703/97-ВР, кожна особа, яка належить до національної меншини, має право вільно вирішувати, вважатися їй, чи не вважатися такою, і таке рішення або здійснення прав у зв'язку з ним не повинно зашкоджувати такій особі.

Факт належності позивача до німецького народу підтверджується рішенням Київського районного суду м.Харкова від 27.10.2017 року у справі № 640/13904/17-ц

Відповідно до частини першої статті 6,9 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану. Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Зразки актових записів цивільного стану затверджуються Кабінетом Міністрів України. Правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.

Відповідно до частини першої статті 22 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку. Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану.

Як зазначалось, порядок внесення змін до актових записів цивільного стану регулюється Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 №96/5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 року за №55/18793 (далі - Правила).

Пунктом 1.1. Правил визначено, що внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення), міськрайонними, міжрайонними відділами державної реєстрації актів цивільного стану головного територіального управління юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.

За приписами пункту 1.7 Правил зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.

Відповідно до пункту 2.13.2 Правил підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є постанова адміністративного суду.

Пунктом 2.16. Правил передбачено, що зміни, доповнення, виправлення вносяться в паперові носії актових записів цивільного стану та одночасно до Державного реєстру актів цивільного стану громадян.

На підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду (п. 2.16.7. Правил).

Згідно з пунктом 3 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику розгляду судами справ про встановлення неправильності запису в актах громадянського стану" від 07.07.1995 №12 суд розглядає заяви про встановлення неправильності запису в акті громадянського стану як у випадках не виправлення органами реєстрації актів громадянського стану помилок, допущених при складанні актового запису, так і при відмові зазначених органів внести в ці записи передбачені законодавством зміни (прізвища, імені, по батькові тощо) і доповнення (наприклад, про національність і громадянство батьків).

Відмова відповідача фактично зводиться до того, що актові записи цивільного стану, складені на бланках, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2010 №1025, не містять графу "національність"

Суд погоджується, з тим, що Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження зразків актових записів цивільного стану, описів та зразків бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 10.11.2010 №1025 не передбачено графу "національність"

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що при винесенні оскаржуваного рішення відповідач діяв у відповідності до вимог чинного законодавства, а отже відсутні підстави для скасування висновку

Проте, суд зауважує, що згідно зразків актових записів про шлюб та народження в останніх відсутня графа "Національність", однак, наявна графа "Для відміток". Зі змісту приписів постанови Кабінету Міністрів України №1025 не вбачається, що саме законодавець хотів віднести до графи "Для відміток" (які саме необхідні примітки зазначати у даній графі), тому на думку суду, для захисту прав, свобод та інтересів позивача, відповідач має можливість внести до зазначеної графи інформацію щодо національності позивача. На думку суду, внесення інформації щодо "національності позивача" до графи "Для відміток" у актовому записі про народження, жодним чином не впливає ані на інтереси держави, ані на інтереси суспільства в цілому.

Також суд зазначає, що в рішенні Європейського суду з прав людини від 16.05.2013 року у справі "Гарнага проти України" (№20390/07) наголошено на необхідності дотримання державою справедливого балансу, який потрібно встановити між конкуруючими інтересами особи та суспільства в цілому.

Суд, керуючись приписами статті 9 КАС України, вважає, що вказане право позивача підлягає судовому захисту шляхом зобов'язання відповідача внести зміни до актового запису шляхом його доповнення інформацією про національність, оскільки, як встановлено з відзиву на адміністративний позов перші та другі примірники актового запису про народження позивача № 127 від 06.02.1979 рок перебувають на тимчасово окупованій території, що в силу п.2.28 Правил вимагає поновлення вказаного запису.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 241-244, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов задовольнити частково

Зобов'язати Харківський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області внести зміни до актового запису про народження гр. ОСОБА_1 № 127, складеного 06.02.1979 року Ленінським районним у місті Луганську відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Луганській області шляхом доповнення актового запису інформацією про національність - "німець"

В іншій частині вимог позов залишити без задоволення

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Зоркіна Ю.В.

Джерело: ЄДРСР 73014827
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку