open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

28 березня 2018 р. Справа № 802/950/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Томчука А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.

позивача: ОСОБА_1С

відповідача: ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_3

до: Тростянецької селищної виборчої комісії у Тростянецькому районі Вінницької області

про: визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

26 березня 2018 року ОСОБА_3 (далі – ОСОБА_3, позивач) звернувся в суд з позовом до Тростянецької селищної виборчої комісії у Тростянецькому районі Вінницької області (далі Тростянецька СВК, відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови №6 від 21 березня 2018 року, зобов’язання вчинити дії.

В обґрунтування заявленого позову зазначає, що 21 березня 2018 року Тростянецькою СВК прийнято постанову №6 "Про утворення одномандатних округів для організації виборів депутатів селищної ради під час проведення перших виборів депутатів Тростянецької селищної ради об’єднаної територіальної громади і відповідно Тростянецького селищного голови". Вказану постанову позивач вважає такою, що прийнята з порушенням законодавства про вибори, зокрема Закону України "Про місцеві вибори", оскільки при утворенні одномандатних округів відповідачем не дотримано положень Закону щодо приблизно однакової кількості виборців у виборчих округах. Зокрема, не дотримано припустимих норм відхилення від кількості виборців у 4, 14, 18 та 19 виборчих округах.

У зв’язку з чим позивач просив:

- визнати протиправною постанову №6 Тростянецької селищної виборчої комісії Тростянецького району Вінницької області "Про утворення одномандатних округів для організації виборів депутатів селищної ради під час проведення перших виборів депутатів Тростянецької селищної ради об’єднаної територіальної громади і відповідно Тростянецького селищного голови" від 21 березня 2018 року;

- зобов’язати Тростянецьку селищну виборчу комісію Тростянецького району Вінницької області утворити одномандатні округи для організації виборів депутатів селищної ради під час проведення перших виборів депутатів Тростянецької селищної ради об’єднаної територіальної громади і відповідно Тростянецького селищного голови, із приблизно рівною кількістю виборців згідно норм ч. 2 ст. 17 Закону України "Про місцеві вибори".

Ухвалою суду від 26 березня 2018 відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду на 26 березня о 14:00 год. та запропоновано відповідачу подати відзив на позов.

26 березня 2018 року в судовому засіданні оголошено перерву до 28 березня 2018 року 13:00 год. для надання додаткових доказів.

У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги з підстав викладених у позовній заяві. Додатково усно пояснив, що право ОСОБА_3 порушено нерівномірним розподілом кількості виборців в округах, тому вага його голосу виборця по 4 округу (де він проживає) буде меншою при підрахунку голосів ніж вага голосів виборців у інших округах, зокрема у 18, 19 виборчих округах.

Представники відповідача заперечили щодо заявленого адміністративного позову, надавши до суду відзив на позовну заяву. Зокрема наголосили, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення не порушив вимоги Конституції України, закону чи міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. Вказали, що Кодекс належної практики у виборчих справах не є зобов’язальним документом, а носить рекомендаційний характер і не може бути застосований при визначенні ефективності існуючого національного виборчого законодавства та ефективності рішень прийнятих суб’єктами виборчого процесу та їх дій чи бездіяльності, а не для визначення їх протиправності.

Позивач всупереч вимогам ч.2 ст. 273 КАС України та ч.1 ст.94 Закону України "Про місцеві вибори" не зазначив і не обґрунтував, яким чином оскаржуване рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права та інтереси щодо участі у виборчому процесі.

Вказали, що право рівності виборця жодним чином не порушується відхиленням від кількості виборців у одномандатних виборчих округах від середньої кількості виборців в одномандатних виборчих округах на території селища. Наголосили, що позивач в оцінці відхилень від кількості виборців використав неприпустиму методологію, визнаючи відсоток відхилення шляхом ділення максимальної кількості виборців на певному виборчому окрузі на кількість виборців на виборчому окрузі з найменшою кількістю, позивачем прирівнюються округи з різних виборчих дільниць з абсолютно різною щільністю заселення.

На підставі наведеного просили відмовити у задоволенні заявленого адміністративного позову.

Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, з'ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

З метою проведення перших виборів депутатів місцевих рад об’єднаних територіальних громад та сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року Тростянецькою селищною виборчою комісією у Тростянецькому Вінницької області - 21 березня 2018 року прийнято постанову № 6 "Про утворення одномандатних округів для організації виборів депутатів селищної ради під час проведення перших виборів депутатів Тростянецької селищної ради об’єднаної територіальної громади і відповідно Тростянецького селищного голови".

Як видно із змісту постанови Тростянецької селищної виборчої комісії № 6, відповідно до частини третьої статті 16 та частини першої, десятої-чотирнадцятої статті 17 Закону України "Про місцеві вибори" постановлено:

1. Утворити 26 одномандатних виборчих округів для організації виборів депутатів Тростянецької селищної ради під час проведення перших виборів депутатів Тростянецької селищної ради об’єднаної територіальної громади і відповідно Тростянецького селищного голови згідно додатку.

2. Взяти до відома, що єдиний одномандатний виборчий округ з виборів селищного голови складає територія відповідного селища, об’єднаної територіальної громади.

3. Невідкладно передати рішення про утворення округів на паперових носіях та в електронному вигляді за формою та в порядку, встановленими Центральною виборчою комісією, органу ведення Державного реєстру виборців оприлюднити в районній газеті "Тростянецькі вісті" та на сайті Тростянецької селищної ради не пізніше наступного дня після прийнятті рішення про утворення.

Відповідно додатку до постанови Тростянецької селищної виборчої комісії № 6 від 21 березня 2018 року утворено та визначено межі таких територіальних виборчих округів:

№ 1 - вул. Мічуріна №1-32, провулок Мічуріна - 223 виборці;

№ 2 – вул. Мічуріна №33-155, вул. Космонавтів №2 – 257 виборців;

№ 3 – вул. ОСОБА_4, вул. Медична, вул. З. Космодемянської, вул. Кармелюка, вул. Шукшина, вул. Висоцького, вул. Грушевського – 260 виборців ;

№ 4 – вул. Подільська, вул. Космонавтів, вул. М. Вовчок, вул. Незалежності, вул. Молодіжна, вул. Героїв України – 330 виборців;

№ 5 – вул. Абрикосова, вул. Козицького, вул. Л. Костенко – 306 виборців;

№ 6 – вул. Гоголя, вул. Горького, вул. Маяковського – 243 виборці;

№ 7 – вул. Джерельна, вул. Шкільна, вул. Б.Хмельницького, вул. ОСОБА_4 – 324 виборці;

№ 8 – вул. Поштова, вул. Пирогова, вул. Кирила Курашкевича, провулок Поштовий – 269 виборців;

№ 9 – вул. Соборна №1-12, 20, 22, 22 а – 282 виборці;

№ 10 - вул. Спортивна, вул. Наконечного – 292 виборці;

№ 11 – вул. Соборна №41,43,45, вул. Макаренка, 1 і 2 провулки Макаренка, вул. Набережна – 238 осіб;

№ 12 - вул. Заводська, вул. Соборна №23,29,31,33,35, 36,38, 40, 42, 44, 48а – 335 виборців;

№ 13 - вул. Паркова, вул. Щаслива – 306 виборців;

№ 14 - вул. 1. Травня, провулок Першотравневий, вул. Робітнича, вул. Валі Котика – 343 виборці;

№ 15 - вул. Соборна №53-119, вул. Чкалова, вул. Аграрна №1,2, 2а, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26 – 185 виборців;

№ 16 - вул. Витягайлівська №1-98, провулок Польовий, вул. Лермонтова – 244 виборці;

№ 17 - вул. Витягайлівська №99-134, провулок Витягайлівський, вул. Калинова, провулок Калиновий, вул. Затишна – 202 виборці;

№ 18 - вул. Витягайлівська №135-198, вул. Садова, вул. 30 річчя Визволення – 169 виборців;

№ 19 - вул. Аграрна №25, 27, 30, 32, 33, 34, 36а, 38, 40, 42, 44, 46, 48, вул. Могильчака, вул. Лесі України – 169 виборців;

№ 20 - вул. Довженка – 205 виборців;

№ 21 - вул. Качурівська – 218 виборців;

№ 22 - вул. Злагоди, вул. Грабовського, вул. Яблунева, вул. Комарова – 236 виборців;

№ 23 - вул. Коцюбинського, вул. Гагаріна, провулок Гагаріна – 244 виборці;

№ 24 - вул. Ковалівка, вул. Перемоги, вул. Пушкіна, вул. Шевченка, вул. Вишнева, вул. Карєрна, вул. Сонячна, вул. Суворова – 234 виборці;

№ 25 - с. Демидівка: вул. Вишнева, вул. Могильчака, вул. Польова, вул. Садова, вул. Сонячна, вул. Шкільна – 243 виборці;

№ 26 - с. Демидівка: вул. Затишна, вул. Кленова, вул. Козацька, вул. Молодіжна, вул. Першотравнева, вул. Шевченка, вул. Ювілейна, пров. Високий, пров. Тихий – 264 виборці.

Не погоджуючись із постановою Тростянецької селищної виборчої комісії № 6 від 21 березня 2018 року "Про утворення одномандатних округів для організації виборів депутатів селищної ради під час проведення перших виборів депутатів Тростянецької селищної ради об’єднаної територіальної громади і відповідно Тростянецького селищного голови", з метою її скасування та зобов’язання комісії утворити одномандатні округи для організації виборів депутатів селищної ради під час проведення перших виборів депутатів Тростянецької селищної ради об’єднаної територіальної громади і відповідно Тростянецького селищного голови, із приблизно рівною кількістю виборців згідно норм ч. 2 ст. 17 Закону України "Про місцеві вибори", позивач, будучи виборцем територіального виборчого округу № 4, звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовим відносинам, що виникли між сторонами, суд бере до уваги наступне.

Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, Законом України “Про місцеві вибори” від 14.07.2015 року № 595-VIII (далі - Закон України “Про місцеві вибори”) та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Згідно з абз. 1 ч. 1 ст. 11 Закону України "Про місцеві вибори", виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону України “Про місцеві вибори”, одним з етапів виборчого процесу є утворення територіальних виборчих округів.

Згідно з ч. 1, ст. 14 Закону України “Про місцеві вибори”, місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими. Перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.

Пунктом 4 ч. 3 ст. 16 Закону України “Про місцеві вибори” встановлено, що загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради при чисельності виборців від 5 тисяч до 20 тисяч виборців становить 26 депутатів.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України “Про місцеві вибори”, центральна виборча комісія відповідно до статті 16 цього Закону та частин другої - восьмої, одинадцятої цієї статті на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначає кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями на територіях адміністративно-територіальних одиниць для організації виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, виборів депутатів усіх місцевих рад після призначення чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, але не пізніш як за 50 днів до дня чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, невідкладно розміщує ці відомості на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує їх доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій.

Згідно з ч. 2 ст. 17 Закону України “Про місцеві вибори”, для проведення виборів депутатів сільської, селищної ради відповідна сільська, селищна територіальна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону та частини першої цієї статті. Орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних виборчих округах на території села, селища визначається відповідною територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які проживають на території відповідного села, селища, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за 40 днів до дня виборів.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 Закону України “Про місцеві вибори”, суб'єкт виборчого процесу може звернутися до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Частиною 1 ст. 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до ч. 2 ст. 273 КАС України, виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Так, кожна особа має право звернутись до адміністративного суду з позовом у разі, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. Обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Отже, право на судовий захист має лише та особа, яка є суб'єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів, а тому для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.

Постановою Центральної виборчої комісії від 16 лютого 2018 року призначено на неділю 29 квітня 2018 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-17.

Відповідно до п.1 Постанови Центральної виборчої комісії від 1 березня 2018 року №32 "Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року" вказано визначити на підставі відомостей Державного реєстру виборців кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року, згідно з додатками 1 – 17.

Додатком 1 до Постанови від 1 березня 2018 року, визначено кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року, зокрема у Вінницькій області визначено 26 виборчих округів , що мають бути утворені Тростянецькою селищною радою об’єднаної територіальної громади.

Як встановлено в судовому засіданні та не заперечується сторонами, загальна орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних виборчих округах з виборів депутатів Тростянецької селищної ради об’єднаної територіальної громади становить 6221 особа. Утворено 26 одномандатних виборчих округів з виборів депутатів визначених у додатку до Постанови №6.

Позивач вказує у позові, що є ознаки протиправності оскаржуваної Постанови №6 від 21.03.2018, якою: 1) не враховано вимоги ч.2 ст.17 Закону №595-VIII щодо приблизно рівної кількості виборців і п. І.2.2.2.ІV рекомендацій Венеціанської комісії, закріплених в Кодексі належної практики у виборчих справах 2002 року, в утворених 26 одномандатних виборчих округах, зокрема відхилення від норм кількості виборців становить по 4 округу 48,8%; розрив у кількості виборців між округом №14 та округом №18 становить 50,7%.

Суд, зважає на те, що, 19.10.2002 року Венеційською комісією прийнято Кодекс належної практики у виборчих справах, який Резолюцією Парламентської асамблеї Ради Європи 1320 (2003) від 30.01.2003 року “Про Кодекс належної практики у виборчих справах” визнано “еталонним документом Ради Європи”.

Необхідно зазначити, що кодекс належної практики у виборчих справах не є зобов’язальним документом, а носить лише рекомендаційний характер і може бути застосований при визначенні ефективності існуючого національного виборчого законодавства та ефективності рішень прийнятих суб’єктами виборчого процесу, а не для визначення їх протиправності.

Так, Кодексом належної практики у виборчих справах, п.2.2 визначено: "Рівна вага голосу: мандати мають рівномірно розподілятися між виборчими округами. і. Це має поширюватися принаймні на вибори до нижніх палат парламентів та на регіональні й місцеві вибори. іі. Це означає чіткий і збалансований розподіл мандатів між виборчими округами на підставі одного з таких критеріїв розподілу: кількість населення відповідного округу, кількість громадян, які на ньому проживають (включно з неповнолітніми), кількість зареєстрованих виборців і, можливо, кількість осіб, які фактично голосують. Може бути передбачене відповідне поєднання цих критеріїв розподілу. ііі. Можуть бути взяті до уваги географічний критерій та межі адміністративного поділу чи й, можливо, навіть історичні межі. iv. Припустиме відхилення від норми не повинно перевищувати 10%, але в жодному разі не може перевищувати 15%, за винятком особливих обставин (захист інтересів меншини, що компактно проживає, адміністративна одиниця з низькою густиною населення).

Суд вважає, що позивач наголошуючи у позовній заяві на п. І.2.2.2.ІV Кодексу, не зважає, на те, що відповідно п.ііі.2.2. розділу 2 Кодексу при утворенні округів можуть бути взяті до уваги географічний критерій та межі адміністративного поділу.

Відповідно до п. vii розділу 2 Кодексу у разі перегляду меж виборчих округів – відповідно до вимог одномандатної системи – він має:

- бути неупередженим:

- не завдавати шкоди інтересам національних меншин;

- з урахуванням думки комісії, більшість складу якої є незалежні члени, серед котрих бажано мати спеціаліста з географії, соціолога й урівноважену кількість представників партій і, за потреби, представників національних меншин.

Проте слід повторно наголосити, що вказаний акт не є джерелом міжнародного права. Відтак, посилання позивача на його норми не можуть бути взяті судом до уваги в контексті даної спірної ситуації.

Як пояснили в судовому засіданні представники відповідача, виборчі округи утворювались і у 2010, 2015, 2017 роках, тому при створенні у 2018 році виборчих округів враховано порядок їх створення у попередніх роках.

Згідно протоколу засідання Тростянецької селищної виборчої комісії від 21 березня 2018 року за вказане рішення щодо утворення 26 виборчих округів та визначення їх меж 16 членів комісії (з загальної кількості 18), проголосували одноголосно та були проінформовані про межі утворюваних округів.

Представники відповідача вказали, що утворені округи забезпечують оптимальну територіальну доступність для виборців. Одночасно в підтвердження власної позиції вказали, що по округах №18 та №19 померло багато людей, а округ №4 охоплює район у селищі, де знаходяться багатоповерхівки, відтак, розірвання визначених територіальних меж вказаних округів, призведе до незручностей для виборців, які виявлять бажання реалізувати своє виборче право у день виборів 29 квітня 2018 року.

Серед іншого, голова Тростянецької селищної виборчої комісії пояснила, що телефонувала до ЦВК з поясненнями про неможливість розірвання територіальних меж округів, в результаті чого отримала усне погодження.

В судовому засіданні оглянуто картографічні матеріали схематичний план смт.Тростянець з виділенням кожного виборчого округу та їх місцярозташування.

Позивач, як слідує з матеріалів справи, згідно копії паспорта (зареєстрований у ІНФОРМАЦІЯ_1) може (буде) реалізувати своє виборче право в окрузі № 4 одномандатного виборчого округу з виборів депутатів Тростянецької селищної ради, де налічується 330 виборців. Тоді як, вбачається з додатку до оскаржуваної Постанови №6, у окрузі №15 зареєстровано 185 виборців, округах №18 та 19 по 169 виборців.

Разом з тим, на переконання суду, права позивача як свідомого виборця, жодним чином не порушуються, так як при підрахунку голосів внаслідок проведених виборів враховується та має значення голос кожного виборця, вага такого голосу ніяк не зменшується, внаслідок відхилення від ідеальної можливої кількості виборців на різних виборчих округах.

Позивач всупереч вимогам ч.2 ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України та ч. 1 статті 94 Закону України «Про місцеві вибори», у позовній заяві не зазначив і не обґрунтував, яким чином оскаржуване рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі.

Аналіз зазначених норм процесуального Закону свідчить, що виборець має право на звернення до суду у вказаному порядку лише в разі пору шення його виборчих прав або інтересів щодо участі у виборчому процесі особисто. Аналогічний висновок викладений у п. 3.1.2 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України №15 від 01.11.2013 року «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом».

Тому, суд зазначає, що при вирішенні виборчих спорів за позовом виборця необхідно надати оцінку не лише правомірності оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідача, а й факту порушення ними прав або охоронюваних законом інтересів позивача. Відсутність такого порушення є підставою для відмови у задоволенні позову.

Згідно статті 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Принцип рівності виборчого права виборця визначено ч. 1 та ч. 2 ст. 4 Закону України «Про місцеві вибори» і полягає в тому, що місцеві вибори є рівними. Громадяни України беруть участь у відповідних місцевих виборах на рівних засадах. Кожен виборець на відповідних місцевих виборах має один голос. Виборець на відповідних місцевих виборах може використати свій голос тільки на одній виборчій дільниці, на якій він включений до списку виборців.

Порушень вищезазначених прав позивача судом не встановлено.

Серед іншого необхідно звернути увагу сторін, що в інших 25 округах право позивача не може бути порушено фактично, оскільки він є виборцем лише по 4 округу.

Посилання позивача на п.1 ч.2 ст.18 Закону України "Про вибори народних депутатів", згідно якого одномандатні округи утворюються в межах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя з приблизно рівною кількістю виборців у кожному окрузі. Орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних округах визначається Центральною виборчою комісією виходячи з відомостей Державного реєстру виборців. Відхилення кількості виборців в одномандатному окрузі не може перевищувати дванадцяти відсотків орієнтовної середньої кількості виборців в одномандатних округах, суд відхиляє на те може взяти до уваги.

Так, в даній ситуації, серед створених 26 одномандних виборчих округів, утворених Тростянецькою селищною виборчою комісією для організації виборів депутатів селищної ради, 343 виборців - максимальне число виборців серед вказаних 26 округів, тоді як при проведенні виборів народних депутатів України, максимальна кількість виборців по одному виборчому округу під час виборів народних депутатів України сягає десятків тисяч виборців.

Тому, при такій кількості виборців недоцільно ототожнювати поняття "приблизна рівна кількість виборців" визначених у Законі України "Про місцеві вибори" та Законі України "Про вибори народних депутатів".

Суд наголошує, що законодавством "Про місцеві вибори" не встановлено відсоткових нормативів відхилення від кількості виборців по округах, закріплене поняття щодо утворення виборчих округів з приблизно рівною кількістю виборців є оціночним, орієнтовним та має відбуватись з урахуванням перш за все прав самих виборців та географічних особливостей щодо місця розташування виборчих округів, з метою створення умов для максимальної явки виборців для голосування.

При визначенні принципу формування одномандатних виборчих округів слід враховувати географічний критерій та межі адміністративного поділу.

Як встановлено судом, відповідачем враховувались межі розташування звичайних виборчих дільниць, нерозривність виборчих одномандатних округів, цілісність малих вулиць, густота заселення адміністративно-територіальних одиниць.

Оглянувши, картографічні матеріали, необхідно зазначити, що 4 округ (кількість виборців - 330), на якому зареєстрований позивач, як виборець – неможливо розділити та приєднати частину вказаного округу до 1 округу ( де кількість виборців – 223), оскільки збільшиться кількість виборців по 1 округу, яка на думку позивача вийде за межі поняття «приблизної рівної кількості виборців».

Щодо об’єднання 18 (кількість виборців – 169) та 19 (кількість виборців - 169) округів, суд звертає увагу, що дана дія буде необгрунтованою, оскільки загальна кількість виборців буде становити 338, що на думку позивача, також є неприпустимим.

Щодо об’єднання частково 4 округу та 18 округу є географічна перешкода, оскільки 4 округ знаходиться на півночі селища, а 18 округ - на півдні, що як наслідок матиме ускладнення територіального спілкування кандидатів в депутати з виборцями, а також відбудеться фактичний розрив округу, що призведе до певних незручностей та порушення прав виборців.

В контексті даної спірної ситуації відступ комісією від принципу приблизної рівності кількості виборців у різних територіальних округах, не тягне за собою порушення засад рівності впливу виборців на результати голосування, оскільки вага кожного голосу є рівнозначною, а формування виборчих округів проведене за максимально вигідною територіальною приналежністю кожного виборця.

Крім того, як пояснили представники відповідачів під час проведення виборів у 2010, 2015, 2017, а ні межі виборчих округів, а ні кількість виборців по жодному з них не оскаржувались.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено).

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та надані позивачем, суд доходить висновку, що мотивація, на яку посилається останній, не дає суду підстав для постановлення висновків, які б спростовували доводи відповідача, а відтак відсутні підстави для задоволення позову.

В силу частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Зважаючи на несплату судового збору позивачем на момент вирішення справи, суд, з врахуванням положень статті 139 КАС України, вважає за необхідне вирішити питання про його стягнення з ОСОБА_3

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Стягнути з ОСОБА_3 судовий збір, який мав бути сплачений за подання до Вінницького окружного адміністративного суду позовної заяви немайнового характеру у розмірі 704, 80 коп. (сімсот чотири грн. 80 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення.

ОСОБА _3 (вул. Подільська, 27, смт.Тростянець, Вінницька область, 24300, ідентифікаційний код платника податків - НОМЕР_1)

Тростянецька селищна виборча комісія у Тростянецькому районі Вінницької області (вул. Соборна, 77, смт. Тростянець, Вінницька область, 24300, код ЄДРПОУ 34144533)

Повний текст рішення суду складено та проголошено 28.03.2018 о 18:30.

Суддя Томчук Андрій Валерійович

Джерело: ЄДРСР 73003491
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку