open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

26 лютого 2018 року № 826/6077/16

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючого судді Григоровича П.О., суддів Смолія І.В., Аблова Є.В., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом

ОСОБА_1

до

Міністерства юстиції України

про

визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 (далі також - позивач або ОСОБА_1) з позовною заявою до Міністерства юстиції України (далі також - відповідач або Мін'юст України), в якому просить суд:

1. Визнати протиправним рішення Міністерства юстиції України про відмову в реєстрації Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ», яке оформлене наказом № 706/5 «Про відмову в реєстрації Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» та скасувати його.

2. Зобов'язати Міністерство юстиції України розглянути заяву ОСОБА_1 від 28.12.2015 про реєстрацію політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» (разом із іншими поданими ним документами) у відповідності до вимог законодавства України та прийняти рішення про реєстрацію Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ».

Позовні вимоги мотивовано тим, що рішення відповідача є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки прийняте на підставі правового висновку, який не відповідає дійсності; необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; недобросовісно та несвоєчасно.

Представник відповідача подав суду письмові заперечення на позовну заяву, в яких наголосив на необґрунтованості позовних вимог та відсутності підстав для їх задоволення, оскільки вважає спірне рішення таким, що прийняте відповідачем в межах дискреційних повноважень, у спосіб та на підставі діючого законодавства.

Керуючись частиною четвертою статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції статті, яка діяла на момент прийняття процесуального рішення про перехід у письмове провадження), розглянувши у порядку письмового провадження подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, на установчому з'їзді Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» від 03.02.2015 (протокол № 1) були прийняті рішення, зокрема, про створення Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ»; про затвердження Програми та Статуту Партії; про обрання Голови та надання повноважень на здійснення державної реєстрації Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» у встановленому законом порядку.

На виконання наданих повноважень на здійснення державної реєстрації Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ», позивач 29.12.2015 звернувся до відповідача зі заявою, додавши до неї наступні документи: статут і програму політичної Партії; протокол установчого з'їзду Партії із зазначенням дати і місця його проведення, кількості учасників, які проголосували за створення політичної партії; 10 108 підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії та засвідчені особами, які збирали підписи; відомості про склад керівних органів Партії; платіжний документ, що посвідчує внесення реєстраційного збору; назва та адреса банківської установи, в якій Партія відкриватиме рахунки; додатково, реєстраційну картку форми 1 на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи.

За результатом розгляду установчих документів, поданих на реєстрацію Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ», відповідачем 28.01.2016 було підготовлено правовий висновок, затверджений 01.03.2016, з висновку якого вбачається, що може бути відмовлено у реєстрації Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» на підставі статті 11 Закону України «Про політичні партії в Україні», оскільки програма Партії носить декларативний характер та, всупереч, статті 7 зазначеного Закону, не містить чітко викладених цілей та завдань Партії.

На підставі вказаного висновку, відповідачем було прийнято рішення, оформлене спірним наказом від 14.03.2016 № 706/5 «Про відмову в реєстрації Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ».

Вважаючи таке рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Дослідивши та надавши оцінку наявним у матеріалах справи письмовим доказам за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на безпосередньому, всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наступне.

Частиною другою статті 2 Кодекс адміністративного судочинства України закріплено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуваннях усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 36 Конституції України, громадяни України мають право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.

Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об'єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій.

За приписами пункту 11 частини першої статті 92 Конституції України, виключно законами України визначаються засади утворення і діяльності політичних партій, інших об'єднань громадян, засобів масової інформації.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 № 2365-III (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) (далі також - Закон), право громадян на свободу об'єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України.

Політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об'єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах (стаття 2 Закону).

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (стаття 3 Закону).

Згідно зі статтею 7 Закону, політичні партії повинні мати програму. Програма політичної партії є викладом цілей та завдань цієї партії, а також шляхів їх досягнення.

Рішення про створення політичної партії приймається на її установчому з'їзді (конференції, зборах). Це рішення має бути підтримано підписами не менше десяти тисяч громадян України, які відповідно до Конституції України мають право голосу на виборах, зібраними не менш як у двох третинах районів не менш як двох третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менш як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим (частина перша статті 10 Закону).

Відповідно до частин першої-третьої, чотирнадцятої, п'ятнадцятої статті 11 Закону, реєстрацію політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.

Для реєстрації політичної партії до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, разом з заявою подаються: статут і програма політичної партії; протокол установчого з'їзду (конференції, зборів) політичної партії із зазначенням дати і місця його проведення, кількості учасників, які проголосували за створення політичної партії; підписи громадян України, зібрані відповідно до вимог цього Закону на підтримку рішення про створення політичної партії та засвідчені особами, які збирали підписи; відомості про склад керівних органів політичної партії; платіжний документ, що посвідчує внесення реєстраційного збору; назва та адреса банківської установи, в якій політична партія відкриватиме рахунки.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, здійснює реєстрацію політичної партії після перевірки поданих матеріалів.

Протягом 30 днів з моменту надходження документів, зазначених у пунктах 1-6 цієї статті, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації політичної партії. Цей строк може бути продовжений центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, у разі потреби, але не більше ніж на 15 днів.

У реєстрації політичної партії може бути відмовлено, якщо документи, подані для реєстрації політичної партії, не відповідають Конституції, цьому та іншим законам України.

На момент виникнення спірних правовідносин, рішення стосовно реєстрації політичних партій та їх структурних утворень приймались відповідно до Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 08.07.2011 № 1828/5 (далі також - Порядок).

Відповідно до пункту 4 Порядку, легалізація (реєстрація) громадських формувань полягає у проведенні правової експертизи установчих документів на їх відповідність Конституції та іншим актам законодавства України, а у випадках, передбачених законодавством, також статуту (положенню) громадського формування, прийнятті рішення про легалізацію (реєстрацію) громадського формування, занесенні відомостей до відповідного реєстру та присвоєнні реєстраційного номера, видачі свідоцтва (крім громадських формувань, яким законодавством не передбачено видачу свідоцтва) або довідки.

Згідно з пунктом 8 Порядку, Мін'юст та його територіальні органи (далі - легалізуючий орган), зобов'язані у строк, визначений законами України та іншими актами законодавства України, прийняти одне з таких рішень про легалізацію (реєстрацію) громадського формування; про відмову в легалізації (реєстрації) громадського формування.

Рішення, зазначені у пункті 8 цього Порядку, приймаються в межах установленого строку виключно на підставах, встановлених законами, а також прийнятими на їх виконання актами Кабінету Міністрів України та наказами Мін'юсту України. Такі рішення оформляються наказами, до яких додається правовий висновок щодо відповідності законодавству України установчих документів, поданих на легалізацію (реєстрацію) (пункт 9 Порядку).

Рішення легалізуючого органу оформлюється у вигляді наказу, який підписує Міністр юстиції/керівник відповідного територіального управління юстиції. Невід'ємною частиною наказу є правовий висновок (пункт 13 Порядку).

Судом встановлено, що позивачем 29.12.2015 подавалися відповідачу у повному обсязі разом із заявою документи, перелік яких закріплений частиною другою статті 11 Закону, що відповідачем не заперечується, а навпаки підтверджується.

Разом з тим, рішення у вигляді спірного наказу за результатом розгляду поданих позивачем документів було оформлене відповідачем лише 14.03.2016 за № 706/5, тобто з порушенням встановленого Законом строку.

Окрім того, як вже зазначалося, за приписами частини п'ятнадцятої статті 11 Закону, у реєстрації політичної партії може бути відмовлено, якщо документи, подані для реєстрації політичної партії, не відповідають Конституції, цьому та іншим законам України. При цьому, у разі відмови в реєстрації центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, повинні надати заявникові своє письмове вмотивоване рішення.

У свою чергу, легалізація (реєстрація) громадських формувань полягає у проведенні правової експертизи установчих документів на їх відповідність Конституції та іншим актам законодавства України.

Так, положеннями Конституції України та Закону, не закріплено окремо поняття установчих документів політичної партії. Проте, за загальними правилами, установчими документами є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення).

З аналізу доданого до спірного наказу правового висновку щодо відповідності законодавству України установчих документів, поданих на реєстрацію Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» вбачається, що жодних претензій чи зауважень до протоколу установчого з'їзду Партії № 1 від 03.02.2015 та статуту Партії відповідачем не наведено.

В той же час, надано оцінку програмі Партії та зазначено, що програма носить декларативний характер, оскільки не містить чітко викладених цілей та завдань Партії, при цьому не зазначивши жодних мотивів, підстав та обґрунтувань, зі сукупності яких зроблено такий висновок, отже суд вважає такий висновок відповідача суб'єктивним.

При цьому, Конституцією України, Законом чи іншими законодавчими актами не закріплені критерії чи вимоги до оформлення програми політичної партії.

Разом з тим, відповідно до наданого позивачем суду висновку експертного семантико-текстуального дослідження програми Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» від 19.09.2017 № 14552 текст програми політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» містить висловлювання, в яких викладаються цілі та завдання цієї політичної партії та шляхи їх реалізації.

Виходячи з наведеного в сукупності, суд дійшов висновку про те, що спірне рішення відповідача не відповідає критеріям, закріпленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, отже є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частини першої, пункту 2 частини другої, частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, за правилами, встановленими статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими в частині визнання протиправним спірного рішення відповідача та його скасування, а також щодо зобов'язання відповідача розглянути заяву позивача від 28.12.2015 про реєстрацію політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» у відповідності до вимог законодавства України, отже підлягають частковому задоволенню.

Вимога ж позивача щодо зобов'язання відповідача прийняти рішення про реєстрацію Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» задоволенню не підлягає, оскільки повноваження по прийняттю відповідного рішення є дискреційними повноваженнями відповідача, отже адміністративний суд не наділений повноваженнями щодо зобов'язання відповідача прийняти будь-яке рішення, оскільки не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач належним чином не виконав обов'язок щодо доказування з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 2, 6, 72-77, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

2. Визнати протиправним рішення Міністерства юстиції України про відмову в реєстрації Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ», яке оформлене наказом № 706/5 «Про відмову в реєстрації Політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» та скасувати його.

3. Зобов'язати Міністерство юстиції України розглянути заяву ОСОБА_1 від 28.12.2015 про реєстрацію політичної партії «РІШУЧИХ ДІЙ» (разом із іншими поданими ним документами) у відповідності до вимог законодавства України.

4. В іншій частині - відмовити повністю.

5. Стягнути судові витрати в сумі 551,20 грн. (п'ятсот п'ятдесят одну грн. 20 коп.) на користь ОСОБА_1 шляхом їх безспірного списання з рахунків Міністерства юстиції України за рахунок бюджетних асигнувань.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя П.О. Григорович

Судді Смолій І.В.

Є.В.Аблов

Джерело: ЄДРСР 72978216
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку