open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 682/3084/17
Моніторити
Ухвала суду /24.09.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.09.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2018/ Славутський міськрайонний суд Хмельницької області Ухвала суду /08.05.2018/ Славутський міськрайонний суд Хмельницької області Ухвала суду /04.04.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.03.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.03.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /22.02.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /22.02.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /13.12.2017/ Славутський міськрайонний суд Хмельницької області Ухвала суду /26.10.2017/ Славутський міськрайонний суд Хмельницької області
emblem
Справа № 682/3084/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /24.09.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.09.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.05.2018/ Славутський міськрайонний суд Хмельницької області Ухвала суду /08.05.2018/ Славутський міськрайонний суд Хмельницької області Ухвала суду /04.04.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.03.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.03.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /22.02.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /22.02.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2018/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Постанова /13.12.2017/ Славутський міськрайонний суд Хмельницької області Ухвала суду /26.10.2017/ Славутський міськрайонний суд Хмельницької області

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 682/3084/17

Головуючий у 1-й інстанції: Зеленська В.І.

Суддя-доповідач: Біла Л.М.

22 лютого 2018 року

м . Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Білої Л.М.

суддів: Граб Л.С. Гонтарука В. М. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Черняк А.В.,

позивача : ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області на постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 13 грудня 2017 року (місце складання м. Славута) у справі за адміністративним позовом Голови Громадської ради при Славутській районній державній адміністрації Хмельницької області, координатора Громадсько-політичного об'єднання демократичних сил "Наша Славутчина" ОСОБА_2 до Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення Берездівської сільської ради Славутського району від 17.08.2017 р. № 15 "Про створення опорних закладів Берездівської сільської ради",

В С Т А Н О В И В :

в жовтні 2017 року позивач - ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення Берездівської сільської ради Славутського району від 17.08.2017 р. № 15 "Про створення опорних закладів Берездівської сільської ради".

Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуваним рішенням передбачено створення чотирьох Опорних закладів та їх філій, припинено юридичні особи, на основі яких створено Опорні заклади та їх філії, затверджено статути Опорних закладів та положення про філії відповідно. Однак, прийняття вказаного рішення відбувалось з численними порушеннями чинного законодавства, зокрема, прийняттю вказаного рішення не передувало обговорення доцільності реорганізації навчальних закладів з громадськістю, батьками учнів, які у них навчаються та працівниками навчальних закладів та не проведено належним чином конкурс на визначення опорних закладів - переможців, як цього вимагає Положення про освітній округ, не вказано у рішенні ступінь новоутворених навчальних закладів, що порушує права учнів, їх батьків, педагогічних працівників щодо належного отримання освітніх послуг

Постановою Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 13 грудня 2017 року позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення двадцять третьої сесії VII скликання Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області від 17.08.2017 №15 "Про створення опорних закладів Берездівської сільської ради". Стягнуто з Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області на користь ОСОБА_2 витрати на оплату судового збору в сумі 640 грн.

Задовольняючи позовні вимоги та скасовуючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції, дійшов висновку, що відповідач не довів законності прийнятого ним рішення, належними та допустимими доказами.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Так апелянт вказує на те, що оскаржуваним рішенням жодним чином не порушуються права позивача та відповідачем не було порушено порядок обговорення з громадськістю проекту даного рішення.

31 січня 2018 року до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від позивача, в якому останній надав обґрунтування порушення його прав прийняттям оскаржуваного рішення та просив залишити апеляційну скаргу без задоволення.

Позивач в судовому засіданні заперечив проти задоволення апеляційної скарги та просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Відповідач повноважного представника в судове засідання не направив, хоча належним чином повідомлявся про дату, час та місце апеляційного розгляду справи.

Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення позивача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а постанову суду - без змін, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, рішенням 23 сесії сільської ради VII скликання Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області від 17.08.2017 року №15 "Про створення опорних закладів Берездівської сільської ради" (а.с. 9-11) створено чотири Опорні заклади: 1. Берездівський навчально виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІІ ступенів" Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області, до складу якого увійшли філії: Ставичанська філія; Мухарівська філія; Піддубецька філія; Сьомаківська філія; 2. Малоправутинський навчально виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІІ ступенів" Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області, до складу якого увійшли філії: Хвощівська філія; Великоправутинська філія; Манятинська філія; 3. Мирутинський навчально виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІІ ступенів" Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області, до складу якого увійшла Дяківська філія; 4. Горицький навчально виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІІ ступенів" Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області без утворення філій.

Пунктами 8, 9 зазначеного рішення передбачено припинення юридичних осіб, зокрема: Берездівський навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІІ ступенів", Мухарівський навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад - школа І-ІІ ступенів", Піддубецький навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад школа І-ІІ ступенів", Сьомаківський навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад школа І-ІІ ступенів", Ставичанський навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад школа І-ІІ ступенів", Малоправутинський навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад школа І-ІІІ ступенів" затверджено склад комісії з ліквідації навчальних закладів (а.с. 6, 7, 9, 10).

Відповідно до п. 14 оскаржуваного рішення затверджено Статути Опорних закладів освіти по Берездівській сільській раді, а згідно з п. 15 - затверджено положення про філії Опорних закладів.

Не погоджуючись з прийнятим відповідачем рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення прийнято органом місцевого самоврядування без обговорення питання про реформування закладів освіти на території Берездівської сільської ради, без урахування потреб територіальних громад про організацію здобуття початкової, базової та профільної середньої освіти в закладі освіти (його філії), без організації підвезення учнів до відповідних закладів освіти і у зворотному напрямку та з грубим порушенням порядку створення опорних закладів.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, зважаючи на наступне.

Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 53 Конституції України кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Положеннями ч. 2 ст. 4 Закону України "Про освіту" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що державна політика в галузі освіти визначається Верховною Радою України відповідно до Конституції України і здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Згідно з ст. 6 Закону України "Про освіту" одним із основних принципів освіти в Україні є доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою.

За приписами ч. 1 ст. 14 Закону України "Про освіту" місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування; можуть забезпечувати пільговий проїзд учнів, вихованців, студентів та педагогічних працівників до місця навчання і додому у порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, та передбачати на це відповідні видатки з місцевих бюджетів.

Нормами ст. 35 Закону України "Про загальну середню освіту" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що управління системою загальної середньої освіти здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти, іншими центральними органами виконавчої влади, яким підпорядковані навчальні заклади, зазначені у частині другій статті 9 цього Закону, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері освіти, обласними, Київською та Севастопольською міською, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, а також органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання прийняття рішень про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади. Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

У п. 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст.

Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні і обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

Згідно з ч. 1 ст. 18 Закону України "Про освіту" навчальні заклади створюються органами державної виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, у тому числі релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, громадянами відповідно до потреби громадян у мові навчання, соціально-економічних, національних, культурно-освітніх потреб у них за наявності необхідної матеріально-технічної, науково-методичної бази, педагогічних кадрів. Навчальний заклад набуває статусу юридичної особи з дня його державної реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Нормами абз. 4, 5 ч. 4 ст. 18 Закону України "Про освіту" визначено, що потреба в навчальних закладах, заснованих на комунальній власності, визначається місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Порядок створення, реорганізації і ліквідації навчальних закладів встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ч. 1 ст. 11 Закону України "Про загальну середню освіту" державні та комунальні загальноосвітні навчальні заклади створюються відповідно центральними, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх і мовних потреб за наявності необхідної кількості учнів (вихованців) відповідно до встановлених нормативів наповнюваності класів, необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних кадрів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За приписами ч. 6 ст. 11 вказаного Закону реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників).

Відповідно до ч. 1 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Тобто, ст. 104 ЦК України передбачає два способи припинення юридичної особи: реорганізація і ліквідація, вибір одного з цих способів здійснюється за рішенням органу, до повноважень якого відноситься прийняття рішення про припинення юридичної особи.

Отже, враховуючи наведені правові норми саме до повноважень Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області було віднесено питання прийняття рішення щодо ліквідації або реорганізації навчальних закладів комунальної форми власності у межах повноважень, наданих чинним законодавством як органу місцевого самоврядування.

Аналізуючи доводи апелянта стосовно того, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем здійснювалось обговорення питання щодо реорганізації шкіл з громадськістю цих сіл без порушення порядку проведення таких консультацій, колегія суддів враховує наступне.

Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03 листопада 2010 року (далі - Порядок №996).

Відповідно до п. 3 Порядку № 996 консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Згідно з п. 5 Порядку № 996 консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя.

Положеннями п. 11 Порядку № 996 передбачено, що консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) та вивчення громадської думки (опосередкована форма). Консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю та вивчення громадської думки з одних і тих самих питань можуть проводитись одночасно.

За приписами п. 13 Порядку № 996 публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення публічних заходів: конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей (нарад) з громадськістю; Інтернет-конференцій, відеоконференцій. Додатково у рамках публічного громадського обговорення можуть проводитися засідання громадських рад, інших допоміжних органів, утворених при органах виконавчої влади. Для організаційного забезпечення проведення публічного громадського обговорення орган виконавчої влади може утворювати робочу групу.

Водночас у п. 5 Постанови від 03 листопада 2010 року вказано, що рекомендувати органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.

За вказаних обставин на відповідача, який є саме органом місцевого самоврядування, обов'язки з проведення консультацій з громадськістю не покладені.

Не передбачають необхідності отримання згоди територіальної громади стосовно реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів, так само як і необхідності обговорення вказаного питання з громадськістю і норми ч. 6 ст. 11 Закону України "Про загальну середню освіту".

Водночас, виключно рекомендаційний характер Порядку №996 щодо проведення консультацій з громадськістю для органів місцевого самоврядування не позбавляє відповідача обов'язку підтвердити, що прийняття оскаржуваного рішення відбулося саме в інтересах громади та за належного забезпечення прав дітей, а також їх батьків та вказати, яким саме чином відповідач встановив необхідність проведення реорганізації вказаних загальноосвітніх навчальних закладів.

Відповідно до абз. 6 п. 4 Положення про освітній округ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 777 (далі - Положення №777) головними завданнями округу, опорного закладу та його філій є концентрація та ефективне використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів (вихованців), створення єдиної системи виховної роботи.

Тобто, створення освітнього округу та відповідно функціонування закладів освіти та їх філій має відповідати меті та завданням, визначеним вказаним Положенням.

Згідно з витягом з протоколу про порядок денний 23 сесії сільської ради VII скликання Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області від 17.08.2017 під порядковим номером 13 винесено питання про перспективний план розвитку освіти Берездівської сільської ради на 2017-2019 навчальні роки та питання про створення опорних закладів Берездівської сільської ради, про які інформував начальник відділу освіти Берездівської сільської ради Мосіюк В.М. Присутні 16 депутатів.

08.08.2017 зазначені питання винесено на порядок денний постійної комісії сільської ради з питань освіти, культури, охорони здоров'я, фізкультури, спорту та соціального захисту населення.

Суд апеляційної інстанції також критично оцінює протокол засідання постійної комісії, який датований 13 серпня 2017 року, оскільки він викликає сумніви у проведенні такого засідання.

З аудіозапису засідання Постійної комісії вбачається, що начальник відділу освіти Берездівської сільської ради Моїсюк В.М. проінформував депутатів про можливу реорганізацію закладів освіти на території Берездівської сільської ради та запропонував обговорити питання реформування закладів освіти в колективах освітніх закладів (аудіозапис додається). При цьому, проект рішення "Про перспективний план розвитку освіти Берездівської сільської ради" членам Постійної комісії не був запропонований та не був розданий для вивчення і обговорення.

17.08.2017 Берездівською сільською радою прийнято рішення №13 "Про перспективний план розвитку освіти Берездівської сільської ради на 2017 2019 н.р.", в якому передбачено створення до 30.10.2017 ряду опорних навчальних закладів та їх філій (а.с. 88-91), незважаючи на те, що Закону України "Про освіту" № 2145-VIII набрав чинності лише 28.09.2017.

Так, лише положеннями ст. 13 Закону України "Про освіту" № 2145-VIIІ, які діють з 28.09.2017 визначено, що для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.

Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.

Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.

З метою створення умов для здобуття повної загальної середньої освіти, запровадження профільного навчання, забезпечення всебічного розвитку особи, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів і матеріально-технічної бази закладів освіти, їх модернізації створюється освітній округ.

Освітній округ - це сукупність закладів освіти (їхніх філій), у тому числі закладів позашкільної освіти, закладів культури, фізичної культури і спорту, що забезпечують доступність освіти для осіб, які проживають на відповідній території.

Опорний заклад освіти - це заклад загальної середньої освіти, що має зручне розташування для підвезення дітей з інших населених пунктів, забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу та спроможний забезпечувати на належному рівні здобуття профільної освіти.

Положення про освітній округ і опорний заклад освіти затверджується Кабінетом Міністрів України.

З метою наближення місця навчання дітей до їхнього місця проживання у відповідному населеному пункті може утворюватися філія закладу освіти. Філія закладу освіти - це територіально відокремлений структурний підрозділ закладу освіти, що не має статусу юридичної особи та діє на підставі положення, затвердженого засновником відповідного закладу освіти на основі типового положення, що затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Початкова школа може забезпечувати здобуття початкової освіти дітьми (незалежно від їх кількості) одного або різного віку, які можуть бути об'єднані в один або в різні класи (групи). Освітній процес у такій школі може організовуватися одним чи кількома вчителями або в будь-якій іншій формі, яка є найбільш зручною та доцільною для забезпечення здобуття дітьми початкової освіти відповідно до стандарту початкової освіти.

Особи, які здобувають повну загальну середню освіту, проживають у сільській місцевості і потребують підвезення до закладу освіти і у зворотному напрямку, забезпечуються таким підвезенням за кошти місцевих бюджетів, у тому числі із забезпеченням доступності відповідного транспорту для осіб з порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату та інших маломобільних груп населення.

Органи місцевого самоврядування різних адміністративно-територіальних одиниць мають право прийняти з урахуванням потреб і пропозицій територіальних громад спільне рішення про організацію здобуття початкової, базової та профільної середньої освіти в закладі освіти (його філії) та забезпечення підвезення здобувачів освіти до нього і у зворотному напрямку.

Крім того, в порушення вимог ч. 3 ст. 15 Закону "Про доступ до публічної інформації", відповідно до якої проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття, відповідачем не надано доказів того, що на сайті Берездівської сільської ради висвітлювалася будь-яка інформація, пов'язана з створенням опорних закладів.

Також, як встановлено судом, допитані в суді першої інстанції свідки ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 показали, що на засіданні сесії Берездівської сільської ради 17.08.017, на якій вони були присутні, їм не було відомо про включення до порядку денного питання про створення опорних закладів Берездівської сільської ради шляхом припинення юридичних осіб НВК та створення філій навчальних закладів, проект рішення не був розданий депутатам, а в оголошеному проекті рішення було вказано лише про створення опорних закладів. Жодних обговорень ні з громадськістю, ні з трудовими колективами закладів освіти, ні з батьками дітей щодо створення опорних навчальних закладів та їх філій проведено не було.

Крім цього, в рішенні сесії Берездівської сільської ради №13 "Про перспективний план розвитку освіти Берездівської сільської ради на 2017 2019 н.р." від 17.08.2017, в якому передбачено створення до 30.10.2017 ряду опорних навчальних закладів та їх філій, не зазначено відповідно до Закону України "Про освіту" рівень освіти кожного навчального закладу, який є невід'ємним складником системи освіти, що порушує права як самих новостворених закладів освіти, оскільки не визначає їх освітній статус, так і права педагогічних працівників і батьків, діти яких мають здобувати освіту у вказаних опорних закладах чи їх філіях.

Колегія суддів приймає до уваги ту обставину, що в матеріалах справи відсутні будь-які належні докази, які б підтверджували позицію апелянта, що прийняттю оскаржуваного рішення все таки передувало проведення нарад з директорами шкіл і широке обговорення питання створення опорних закладів та його філій серед громадськості.

Не надано апелянтом і належних доказів щодо наявності малої кількісті учнів або недостатньої матеріальної бази у вказаних вище школах, що б вказувало на доцільність створення опорного закладу та його філій.

На переконання суду апеляційної інстанції, вказані обставини справи підтверджують позицію суду першої інстанції, що відповідачем не проводився аналіз щодо доцільності проведення реорганізації зазначених шкіл, а відтак останнім не доведено, що оскаржуване рішення прийнято в інтересах учнів цих шкіл та їх батьків.

Щодо доводів апелянта про те, що останнім належним чином проведено конкурс з визначення опорної школи перед прийняттям оскаржуваного рішення, суд апеляційної інстанції вказує на наступне.

Відповідно до п. 1 Положення № 777 округ - об'єднання навчальних закладів, закладів культури, фізичної культури і спорту (далі - суб'єкти округу). До складу округу можуть входити опорні загальноосвітні навчальні заклади (далі - опорні заклади), їх філії. До діяльності округу можуть залучатися також інші юридичні особи, їх відокремлені підрозділи.

За приписами п. 2 Положення № 777 засновниками (співзасновниками) освітнього округу (опорного закладу, його філій) можуть бути представницькі органи місцевого самоврядування об'єднаних територіальних громад, районні ради (далі - засновники). Опорний заклад є юридичною особою, має рахунки в органах Казначейства, самостійний баланс, штамп, печатку та має у своєму складі філії. Кількість учнів (вихованців) опорного закладу (без врахування учнів (вихованців) філій), як правило, становить не менше 360 осіб. Філія не є юридичною особою і діє на підставі положення, затвердженого в установленому порядку. Філія виконує функції початкової школи, а також може за рішенням засновника виконувати функції основної школи.

Згідно з п. 5 вказаного Положення засновники для прийняття рішення про створення освітнього округу, опорного закладу та його філій: проводять аналіз мережі підпорядкованих навчальних закладів, закладів культури, фізичної культури і спорту з урахуванням їх кадрового потенціалу та рівня матеріально-технічного забезпечення; вивчають стан впровадження допрофільної підготовки і профільного навчання у навчальних закладах, що входитимуть до складу округу, та якість надання зазначених освітніх послуг; прогнозують витрати на зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення учнів (вихованців) і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безбар'єрного середовища для осіб з особливими освітніми потребами; організовують проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення округу, опорних закладів та їх філій.

Нормами п. 6 Положення №777 визначено, що засновник визначає опорні заклади серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів на конкурсній основі відповідно до затверджених ним умов.

Під час проведення конкурсу обов'язково враховуються: освітні потреби учнів (вихованців) у забезпеченні певних напрямів спеціалізації; здатність забезпечити на належному рівні організацію допрофільної підготовки і профільного навчання; рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами; наявність належної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об'єктів, кабінетів фізики, хімії, біології, географії та інших, лабораторій, навчальних майстерень, комп'ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету); укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою; зручність та наявність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення учнів (вихованців) і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.

Як слідує з матеріалів справи, 07.08.2017 ще до обговорення питання про реформування закладів освіти на території Берездівської сільської ради на засіданні Постійної депутатської комісії, Берездівським сільським головою винесене розпорядження "Про проведення конкурсу на кращий опорний заклад", яким створено конкурсну комісію, а в додатку до розпорядження "Умови проведення конкурсу на кращий проект опорної школи" зазначено, що підбиття підсумків конкурсу відбудеться 11.08.2017 (а.с. 96), тобто вже через три дні після винесення розпорядження.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що у п. 3.2 Умов проведення конкурсу на кращий проект опорної школи не зазначено, до якої дати приймаються матеріали конкурсу учасниками такого конкурсу (а.с. 95), що вказує на неналежний та поспішний рівень його організації.

Крім того, колегія суддів вважає обґрунтованими висновки суду першої інстанції, що виходячи з принципу "розумності строків", термін 3 дні є недостатнім для повідомлення учасників, підготовки та об'єктивного оцінювання результатів, що свідчить про упередженість органу місцевого самоврядування у питаннях реорганізації закладів освіти на території Берездівської сільської ради.

В порушення вимог п. 6 Положення №777 та п. 5.1 відповідачем також на надано належним чином оформленого документа, яким зафіксовано підбиття підсумків конкурсу 11 серпня 2017 року з визначення опорних закладів. Не надано відповідачем і доказів того, що створені оскаржуваним рішенням опорні заклади в повній мірі відповідають вимогам, які зазначені у п.п. 2, 6 Положення №777 для таких навчальних закладів.

Таким чином, суд апеляційної інстанції вважає, що в матеріалах справи міститься достатньо доказів, які вказують на те, що відповідачем не було проведено належним чином конкурсу для визначення опорних закладів, а відтак доводи апелянта в цій частині є необґрунтованими.

Також колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що у зв'язку з прийняттям рішення чи вчиненням дій (допущення бездіяльності) суб'єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.

З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особі, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), а також встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення).

Тобто, встановлення факту наявності порушення права, свободи чи інтересу особи, яка звертається до суду за їх захистом, є обов'язковим під час судового розгляду.

Враховуючи, що в процесі розгляду даної справи підтверджено протиправність прийняття відповідачем оскаржуваного рішення та його невідповідність інтересам учнів та їх батьків, а також те, що з громадськістю, в тому числі і з позивачем, як з головою громадської ради при Славутській РДА, який виступає у справі з питань захисту інтересів громадян, які проживають на території Славутського району, не проводилось інформаційно-роз'яснювальної роботи щодо утворення округу, опорних закладів та їх філій, суд апеляційної інстанції погоджується з позицією суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог.

За таких обставин колегія суддів вважає, що оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не підтверджують неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права або порушення норм процесуального, то підстави для скасування або зміни оскаржуваного судового рішення відсутні.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Берездівської сільської ради Славутського району Хмельницької області залишити без задоволення, а постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 13 грудня 2017 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 27 лютого 2018 року.

Головуючий

Біла Л.М.

Судді

Граб Л.С. Гонтарук В. М.

Джерело: ЄДРСР 72448856
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку