open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 569/16782/17

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 лютого 2018 року м.Рівне

Рівненський міський суд Рівненської області в складі:

головуючого судді Харечка С.П.,

при секретарі Левчук Д.О.

з участю позивача ОСОБА_1 та її представника ОСОБА_2.

представника відповідача Янкевич Л.Д.

розглянувши у відкритому судовому засідання цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Рівнегаз" про визнання права на здійснення розрахунків за фактичним показником лічильника на момент його демонтажу,

ВСТАНОВИВ:

До Рівненського міського суду звернулась ОСОБА_1 із позовною заявою до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Рівнегаз" про визнання права на здійснення розрахунків за фактичним показником лічильника на момент його демонтажу.

В обгрунтування позову вказує, що у березні 2006 року нею було придбано об'єкт незавершеного будівництва житлового будинку за адресою: 33018, АДРЕСА_1, в подальшому добудований та введений в експлуатацію. Вказує, що у червні 2006 року представники відповідача підключили її будинок до мережі газопостачання та встановили лічильник газу Premgas ВК G4Т, заводський номер 2424187 (надалі - лічильник). Зазначає, що з моменту встановлення лічильнику він жодного разу не знімався та завжди був доступний для перевірки представникам відповідача, оскільки розміщений на зовнішній стіні будинку. Лічильник був встановлений у захисному металевому кожусі, що виключає можливість втручання споживача у роботу лічильника. Однак 17 листопада 2016 року до її будинку прибули представники відповідача з метою зняття лічильника для проведення його періодичної повірки. Під час демонтажу лічильника представники відповідача заявили, що в них є підозра на порушення пломби заводу-виробника і склали акт про порушення №20 від 17.11.2016 року із зазначенням своєї підозри та протокол №20 від 17.11.2016 р. про направлення лічильника газу для проведення експертизи. 24 листопада 2016 року комісією відповідача було складено акт експертизи лічильника газу №8867е від 24 листопада 2016 року, де зазначено, що пломба лічильника пошкоджена. Разом з цим, згідно пункту 2.3 акту експертизи, похибка лічильника за об'ємної ваги відповідає нормі, що свідчить про справність роботи лічильника та відповідності його показників фактичному споживанню газу. Листом №Rv019-011-4527-1216 від 14.12.2016 року відповідач повідомив її про донарахування обсягів спожитого газу за граничними об'ємами споживання газу населенням та направив акт-розрахунок вартості необлікованого об'єму природного газу №005 від 07.12.2016 року. Вважає, що донарахування грошових зобов'язань на суму 51442,97 грн. відповідачем було здійснено протиправно, тому вона вже зверталась до суду для захисту свого порушеного права, однак рішенням Рівненського міського суду Рівненської області від 31.07.2017 року у справі № 569/2662/17, залишеному без змін ухвалою Апеляційного суду Рівненської області від 18 жовтня 2017 року, у задоволенні зазначених позовних вимог було відмовлено з посиланням на те, що позивачем невірно було обрано спосіб захисту цивільних прав та інтересів, а саме: акт-розрахунок вартості необлікованого об'єму природного газу №005 від 07.12.2016 р. не встановлює для позивача жодних зобов'язань, а є лише рекомендацією для оплати (різновидом претензії), тому цей акт не може бути оскаржено. У зв'язку з цим, змінивши предмет позову вона повторно звертається в суд для захисту свого порушеного права.

В судовому засіданні позивач та її представник позовні вимоги підтримали повністю та просили суд задовільнити їх повністю з підстав викладених у позовній заяві.

В судовому засіданні представник відповідача позовні вимоги не визнав повністю, вважає їх безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню. Просив суд відмовити в задоволені позову з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Суд заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши представлені у справі докази, вважає позовні вимоги обґрунтованими. Дослідивши письмові матеріали справи, та оцінивши докази в їх сукупності суд прийшов до наступних висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є споживачем природного газу, послуги з розподілу якого надаються ПАТ «Рівнегаз» до газовикористовуючих приладів, встановлених за адресою АДРЕСА_1 відповідно до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №22498, а також Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2494, в редакції, яка була чинна на час виникнення спірних правовідносин.

Для здійснення вимірювання, запамятовування та відображення обєму природного газу, який споживався позивачем по справі, за місцем її проживання було встановлено лічильник газу типу Premagas BKG4T G4, зав. №2424187, 2006 року випуску.

17 листопада 2016 року представниками ПАТ «Рівнегаз» в м.Рівне в будинку №30 по вул.Костюшка були проведені роботи по демонтажу лічильника газу з метою його планової перевірки.

Відповідно до п.6 глави 8 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, до демонтажу лічильника на повірку або до його повірки на місці встановлення оператор ГРМ має право проводити контрольний огляд вузла обліку. Під час виконання вказаних робіт, при зовнішньому огляді лічильника газу було виявлено наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу засобу вимірювальної техніки (надалі ЗВТ) та порушення пломб заводу-виробника, у зв'язку з чим, представником оператора ГРМ 17 листопада 2016 року були складені акт про порушення №20 та протокол направлення лічильника газу для проведення експертизи.

Пунктом 4 глави 10 розділу Х Кодексу газорозподільних систем передбачено, що експертизу ЗВТ проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів.

Пунктом 3.3.1. Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженого наказом Мінпаливенергетики від 27 грудня 2005 року №619 встановлено, що експертизу лічильника газу проводить комісія, яка призначається наказом по газопостачальній (газотранспортній) організації. До складу комісії повинні входити представники газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.

Наказом ПАТ «Рівнегаз» затверджений склад комісії з проведення експертизи лічильників газу.

Відповідно до висновку експертної комісії лічильник визнано непридатним до застосування через пошкодження пломби коробки лічильного механізму, лічильник підлягає заміні. За висновком комісії після демонтажу проб лічильника механізм виводився з зачеплення, облік газу припинявся, покази лічильного механізму спотворювались. Виявлене порушення свідчить про несанкціоноване втручання в роботу лічильника з метою споживання газу без його обліку.

ДП «Рівнестандартметрологія» за результатами проведеної перевірки встановлено, що лічильник газу типу Premagas BKG4T G4, зав. №2424187, 2006 року випуску не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96 та ДСТУ ЕN1359-2013. підставою для визнання ЗВТ непридатним слугувало пошкодження заводських пломб, що підтверджується довідкою, виданою ДП «Рівнестандартметрологія» №28591/5п/2010 від 24 листопада 2016 року.

Комісією з ПАТ «Рівнегаз» з розгляду актів про порушення 13 грудня 2016 року прийнято рішення про задоволення акта про порушення №20 від 17 листопада 2016 року з визначенням суми збитків, що підлягають відшкодуванню позивачем згідно акту-розрахунку вартості не облікованого об'єму природного газу від 07 грудня 2016 року №005, яка становить 51442,97 грн.

Відповідно до ч. 4ст. 82 ЦПК України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Згідно зі ст.19 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» лічильник газу є об'єктом державного метрологічного контролю і нагляду та підлягає повірці. Згідно ч. 4 ст. 17 цього ж закону, періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, здійснюються за рахунок суб'єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, покладається на суб'єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Згідно пункту 1 глави 8 розділу X Кодексу газорозподільних систем, періодична повірка (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, здійснюється за рахунок Оператора ГРМ незалежно від того, чи є він власником ЗВТ.

Відповідно до п. 1 наказу Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики Міністерства промислової політики Національної акціонерної компанії України «Нафтогаз України» від 5 жовтня 2004 року № 218/501/537 «Про врегулювання питання щодо збільшення міжповірочних інтервалів лічильників газу», встановлено міжповірочний інтервал для лічильників газу мембранних, які належать фізичним особам і застосовуються для комерційного обліку газу у побуті, - 8 років, рахуючи з дати їх випуску.

Як вбачається з технічного паспорту на належний позивачеві лічильник газу Premagas BKG4T G4, зав. №2424187, 2006 року. Відповідно, датою закінчення міжповірочного інтервалу для цього лічильника є 19 березня 2014 року.

У відповідності до п. 33 Правил надання населенню послуг з газопостачання, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 1999 р. № 2246 (у редакції, що діяла станом на 19.03.2014 р., тобто на момент завершення строку періодичної повірки), газорозподільне підприємство зобов'язане проводити безоплатно ремонт лічильників газу, пов'язаний з періодичною повіркою, та протягом одного місяця з дати настання строку періодичної повірки лічильників газу проводити таку повірку та їх технічне обслуговування (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж).

Посилання представника відповідача про те, що 04.01.2014 року ними було здійснено вихід за адресою АДРЕСА_1 з метою демонтажу лічильника газу для проведення чергової повірки, але у зв'язку з відсутністю споживача, лічильник газу не був демонтований на повірку суд не приймає до уваги, оскільки представником відповідача не надано належних та допустимих доказів того, що споживач був повідомлений про такий прихід представників відповідача. Вказане, підтверджується і тим що лише через два роки лічильник було знято для проведення періодичної повірки.

У відповідності до пункту 1 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об'єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об'ємами споживання природного газу населенням (додаток X Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Відповідно до пункту 11 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, у разі виявлення у побутового споживача пошкодження лічильника газу та/або пломб на ньому та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу розрахунки, передбачені цією главою, за актом про порушення не здійснюються за період після дати прострочення періодичної повірки лічильника у випадку недотримання з вини Оператора ГРМ строків періодичної повірки лічильника газу.

Отже, згідно пункту 11 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, відповідач позбавлений права здійснювати розрахунок спожитого позивачем об'єму необлікованого природного газу за граничними об'ємами споживання природного газу населенням за період з 20 квітня 2014 року по 17 листопада 2016 року (до дня демонтажу лічильника) у зв'язку з тим, відповідач порушив строк періодичної повірки лічильника. Відповідно, у відповідача не було правових підстав складати акт-розрахунок вартості необлікованого об'єму природного газу №005 від 07.12.2016 р., а протиправно складений акт-розрахунок не може слугувати підставою для проведення розрахунків зі споживачем.

З урахуванням вище викладено, суд приходить до висновку про задоволення позовної вимоги позивача, оскільки строки проведення повірки газового лічильника порушено не з вини споживач.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 4, 12, 258, 259, 264, 265, 268 Цивільного процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Рівнегаз" про визнання права на здійснення розрахунків за фактичним показником лічильника на момент його демонтажу - задовольнити.

Визнати право ОСОБА_1 на здійснення розрахунків з Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації «Рівнегаз» за спожитий природний газ по особовому рахунку НОМЕР_1 за період з 17 червня 2016 року по 06 листопада 2016 року за фактичними показником лічильника на момент його демонтажу - 30416 куб.м..

Стягнути з Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Рівнегаз" на корись держави судовий збір в розмірі 640 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Рівненської області шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня проголошення рішення.

Повний текст рішення виготовлено 26 лютого 2018 року

Суддя: С.П. Харечко

Джерело: ЄДРСР 72424148
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку