open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 815/181/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 лютого 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Потоцької Н.В.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) справу

за позовом: ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, адреса: АДРЕСА_1, телефон: НОМЕР_2)

до: Чорноморського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (код ЄДРПОУ 40386094, адреса: вул. Хантадзе, буд.8-А, Чорноморськ, Одеська область, Україна, 68001, телефон: (04868) 2-40-88)

про : визнання неправомірним рішення управління Пенсійного фонду України в Овідіопольському районі Одеської області №138886 від 05.02.2016р. про відмову у призначенні та виплаті пенсії ОСОБА_1 за віком на пільгових умовах, зобов'язання Чорноморського об'єднаного УПФУ в Одеській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 18.07.1983 р. по 06.10.1985р. та з 20.05.1986р. по 19.01.1998р. згідно записів трудової книжки до пільгового стажу за Списком №2, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зобов'язання Чорноморського об'єднаного УПФУ в Одеській області призначити з 24 червня 2015 року ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2,-

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за позов ОСОБА_1 до Чорноморського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Одеській області в якому позивач просить:

- визнати неправомірним рішення управління Пенсійного фонду України в Овідіопольському районі Одеської області №138886 від 05.02.2016р. про відмову у призначенні та виплаті пенсії ОСОБА_1 за віком на пільгових умовах;

- зобов'язати Чорноморське об'єднане УПФУ в Одеській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 18.07.1983 р. по 06.10.1985 р. та з 20.05.1986 р. по 19.01.1998 р. згідно записів трудової книжки до пільгового стажу за Списком № 2, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах;

- зобов'язати Чорноморське об'єднане УПФУ в Одеській області призначити з 24 червня 2015 року ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що при призначенні їй пенсії застосуванню підлягають Списки, чинні з 18.07.1983р. по 06.10.1985р. та з 20.05.1986р. по 19.01.1998р. - періоди моєї роботи у Барабойському психоневрологічному будинку-інтернаті.

Цей період роботи повинен бути зарахований до мого спеціального стажу роботи, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2, затвердженим постановою Ради Міністрів СРСР від 22 серпня 1956 року № 1173.

Позивач, має стаж роботи за Списком № 2, 13 років 10 місяців 18 днів в умовах, передбачених Списком №2.

Крім того, пенсію слід призначити з 24 червня 2015 року - дати початкового звернення до управління Пенсійного фонду України в Овідіопольському районі Одеської області з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах (робота за Списком №2).

Ухвалою суду від 26.01.2018 року відкрито провадження по справі (в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні).

ОСОБА_1 отримала вказану ухвалу із витягом процесуальних прав і обов'язків 07.02.2018 р., що підтверджується матеріалами справи.

Також вказану ухвалу із витягом процесуальних прав і обов'язків позивачці направлено засобами поштового відправлення, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення № 6550104224697 (а/с. 38).

Відповідач по справі повідомлений про відкриття провадження по справі засобами поштового зв'язку, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення № 6800105215981, яке доставлено на адресу відповідача 07.02.2018 р.

Ухвалою суду від 26.01.2018 р. відповідачу встановлений п'ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву. У зазначений строк відповідач має право надіслати суду відзив на позовну заяву, який повинен відповідати вимогам ст. 162 КАС України, і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч. 6 ст. 162 КАС України).

Заявами по суті справи є позов та відзив (ст. 263 КАС України).

В матеріалах справи станом на 23.02.2018 р. (у встановлений ухвалою суду строк) відповідачем не надано відзиву на позовну заяву та додаткових документів.

В силу частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.

24.06.2015 р. ОСОБА_1 звернулась до управління Пенсійного фонду України в Овідіопольському районі Одеської області за призначенням пенсії за віком за роботу на посадах за Списком №2 у Барабойському психоневрологічному будинку-інтернаті та надала документи:

- трудову книжку від 01.10.1981р. НОМЕР_3;

- пільгову довідку від 24.06.2015р. №156 про підтвердження наявного трудового стажу за списком №2 для призначення пенсії;

- посвідчену копію наказу від 23.07.1997р. №32 про результати атестації робочих місць;

- копії свідоцтв про народження дітей ІНФОРМАЦІЯ_2 та ІНФОРМАЦІЯ_1;

- довідку про проведення первинної атестації.

За результатом розгляду наданих документів, 11.09.2015 р. управління Пенсійного фонду України в Овідіопольському районі Одеської області було призначено пенсію за віком за Списком №2 при загальному стажі роботи 20 років 06 місяців 26 днів, з них 13 років 10 місяців 18 днів робота за Списком №2.

05 лютого 2016 р. УПФУ в Овідіопольському районі Одеської області прийняло Рішенням № 138886 про відмову у призначенні та виплаті пенсії, яке вмотивоване наступним.

«Відповідно до записів трудової книжки та договору добровільного страхування загальний стаж роботи склав 20 років 6 місяців 26 днів, з них 8 років 5 місяців 20 днів на пільгових умовах.

Згідно пільгової довідки №156 від 24.06.2015 року Ви працювали на посаді санітарки з 18.07.1983 р. по 06.10.1985 р. а на посаді санітарки-палатної з 20.05.1986 р. по 19.01.1998 р. Відповідно до наказу про результати атестації робочих місць № 32 від 23.07.1997 р., атестоване робоче місце санітарки-палатної вперше 23.07.1997 р., але наказ не містить інформації за яким списком атестована посада. Для уточнення управлінням було витребувано у Барабойського психоневрологічного будинку-інтернату висновок державної експертизи умов праці Але цей висновок не можливо врахувати до уваги, так як його дата реєстрації 22.07.1997 р., а наказ №32 про результати атестації робочих місць від 23.07.1997 р., що викликало сумнів: чому висновок державної експертизи умов праці був виданий раніше, ніж наказ про результати атестації робочих місць.

Управлінням направлений запит № 6889 від 15.12.2015 р. до Головного управління держпраці в Одеській області щодо надання копії висновку державної експертизи якості проведення атестації робочих місць за умовами праці, правильності застосування Списків виробництв, робіт, професій, посад та показників, згідно з якими призначаються пенсії за віком на пільгових умовах працівникам Барабойського психоневрологічного будинку- інтернату за 1997 рік.

29.01.2016 року вх. №111 надійшла відповідь, в якій зазначено, що відповідно до Положення "Про Державну службу України з питань праці" затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за правильністю застосування роботодавцями списків на пільгове пенсійне забезпечення, а також здійснює контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці.

Наразі, відповідно до частини першої та четвертої статті 33 Закону України "Про охорону праці" та статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" Держпраці розроблено проект Порядку здійснення контролю за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці. Після опрацювання проекту Порядку здійснення контролю за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці усіма заінтересованими органами та його схвалення Мінсоцполітики, посадові особи Головного управління Держпраці в Одеській області матимуть підстави для реалізації функцій і повноважень щодо контролю за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці.

За таких обставин управління прийняло рішення відмовити Вам в призначенні пенсії за віком Списком №2, так як пільгой стаж можливо зарахувати лише з 18.07.1983 р. по 06.10.1985 р. та з 20.05.1986 р. по 21.08.1992 р. - 8 років 5 місяців.» (а/с. 37 - 38).

ОСОБА_1. не погоджуючись із вказаним рішеням зверталась із заявами від 14.03.2016 р. та від 22.11.2017 р. до органів Пенсійного фонду та отримувала відмову, яка вмотивована тим, що висновок державної експертизи з посиланням на наказ підприємства датовано 22.07.1997 р., тобто він виданий раніше, ніж наказ, а отже є підстави для сумнівів.

Надаючи належну правову оцінку спірним правовідносинам, суд прийшов до наступних висновків.

Відповідно до пункту «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», на пільгових умовах мають право на пенсію за віком працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Згідно зі ст. 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення», особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених чинним раніше законодавством, пенсії за віком призначаються таких умовах: особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених законодавством, що діяло раніше.

Відповідно до ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення», основним документові, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 1 «Порядку підтвердження наявного трудового стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки, або відповідних записів у ній, трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно з пунктом 3 «Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників», затвердженого наказом Мінпраці від 18 листопада 2005 року № 383 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1 грудня 2005 року за № 1451/11731), при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи.

Відповідно до п. 3 «Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників», при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Мінпраці від 18 листопада 2005 року № 383, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

У пункті 4.2 цього «Порядку», зазначено, що застосування списків проводиться за результатами атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умови і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умов і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.

Згідно ч.1ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків.

Згідно зіст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Відповідно до ст.8 Загальної декларації прав людини, кожна людина має право на ефективне поновлення у правах компетентними національними судами в разі порушення її основних прав, наданих їйконституцієюабо законом.

Стаття 22 Загальної декларації прав людини проголошує, що кожна людина, як член суспільства, має право на соціальне забезпечення і на здійснення необхідних для підтримання її гідності і для вільного розвитку її особи прав у економічній, соціальній і культурній галузях за допомогою національних зусиль і міжнародного співробітництва та відповідно до структури і ресурсів кожної держави.

Згідно ч.2 ст. 19 Конституції України ограни державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Складовою конституційного права на соціальний захист є право на пенсійне забезпечення. Пунктом 7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1 та зареєстрованого в Мінюсті 27.12.2005 року № 1566/11846 вказані документи, які додаються до заяви про призначення пенсії.

Згідно ч.ч.1, 2 ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Відповідно достатті 10 Закону України «Про пенсійне забезпечення» пенсійне забезпечення відповідно до цьогоЗаконуздійснюється органами Пенсійного фонду України.

Органи Пенсійного фонду України, як державний орган, що реалізує право громадян на пенсійне забезпечення, їх посадові та службові особи, зобов'язані неухильно дотримуватись прав громадян при призначенні і виплаті пенсій, вживати заходи щодо попередження їх порушення, надавати допомогу громадянам у витребуванні та оформленні необхідних для призначення пенсії документів.

Відповідно до частини 1 статті 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Викладене свідчить про те, що відповідач відмовляючи позивачу у призначенні пенсії за віком за списком №2 не врахував усіх обставин, що мають значення для вирішення питання про призначення пенсії за віком на пільгових умовах та як наслідок прийняв необґрунтоване рішення про відмову у призначення пенсії на пільгових умовах.

Згідно п. «б» ч.1 ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення»на пільгових умовах мають право на пенсію працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Відповідно до ст.60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров'я, у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров'я, у патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров'я, а також у психіатричних закладах охорониздоров'я зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач - ОСОБА_1, працювала повний робочий день в Барабойському психоневрологічному будинку - інтернаті (Наказ № 104, № 124, № 86, № 07), виконувала роботу молодшої медичної сестри санітарки палатної безпосередньо по обслуговуванню психічних хворих за професією, посадою санітарки, санітарки - палатної, що передбачена Списком № 2 розділ ХХІV підрозділ «г» код КП 2260000, підстава Постанова Кабінету Міністрів СРСР № 10 від 26.01.1991 р. за період з 18.07.1983 по 06.10.1985р. та з 20.05.1986 по 19.01.1998 рр. (Довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній) (а/с. 36).

За результатами атестації робочих місць відділення патології новонароджених перейменоване у відділення патології новонароджених дітей з інфекційною патологією (арк.с.13).

Відповідно до пунктів 2, 16 РозділуXVПрикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", який набрав чинності з 01.01.2004 року, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими та важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цьогоЗаконув разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченихЗаконом України "Про пенсійне забезпечення", а особам, які працювали на роботах із шкідливими і важкими умовами праці та мали або матимуть право на пенсію відповідно достатті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення", пенсії призначаються за нормами цьогоЗакону, виходячи з вимог віку та стажу, встановлених раніше діючим законодавством. До приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону. ПоложенняЗакону України "Про пенсійне забезпечення"застосовуються в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах і за вислугу років.

З огляду на ст.12 Закону України "Про пенсійне забезпечення", право на пенсію за віком мають: жінки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 20 років.

Згідно з п. б)ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", який введено в дію з 01 січня 1992 року, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше, зокрема, 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах. До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають жінки і старші після досягнення ними такого віку: 51 рік - з 1 жовтня 1965 року по 31 березня 1966 року.

Згідно з п. 2 Порядку застосування Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого Наказом Міністерства праці і соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 (із змінами і доповненнями, далі - Порядок застосування Списків), під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов'язаних з виконанням своїх трудових обов'язків.

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженогоПостановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Пунктом 3 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженогонаказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року №383, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 грудня 2005 року за №1451/11731, встановлено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Як вбачається з довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, ОСОБА_1, працювала повний робочий день в Барабойському психоневрологічному будинку - інтернаті (Наказ № 104, № 124, № 86, № 07), виконувала роботу молодшої медичної сестри санітарки палатної безпосередньо по обслуговуванню психічних хворих за професією, посадою санітарки,санітарки - палатної що передбачена Списком № 2 розділ ХХІV підрозділ «г» код КП 2260000, підстава Постанова Кабінету Міністрів СРСР № 10 від 26.01.1991 р.

Підстава: накази по особовому складу за 1983 - 1989 р.р., картка Т 2, особові рахунки по зарплаті, додаткові відомості у відпустках без збереження заробітної плати не перебувала, атестація робочих місць Наказ № 32 від 23.07.1997 р.

Відповідно до п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженогопостановою КМУ від 12.08.1993 року № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Відповідно до п.3 Порядку застосування Списків, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Станом на час роботи позивача на посаді санітарки,санітарки - палатної в Барабойському психоневрологічному будинку - інтернаті, діяв Список № 2, який був затвердженийпостановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10 "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах".

Верховний Суд України у постанові Верховного Суду України від 10.02.2016 року у справі № 21-5432а15 суд наголосив, що при розгляді аналогічних справ судам необхідно встановлювати обставини щодо умов (режиму) фактично виконуваної працівником (позивачем) роботи, із яким закон пов'язує право на призначення пенсії на пільгових умовах. І якщо особа стверджує про наявність у неї трудового стажу, що дає їй право на призначення пільгової пенсії на час виконання роботи, що міститься у списку № 2 і потребує документального підтвердження її зайнятості на цій роботі за відповідною професією та за результатами атестації умов праці, необхідно з'ясовувати, чи проводилася атестація цього робочого місця і що про це свідчить.

Матеріалами справи доведені умови (режиму) фактичного виконання роботи на посаді санітарки - санітарки - палатної у Баробойському психоневрологічному будинку - інтернаті з 18.07.1983 по 06.10.1985 рр. та з 20.05.1986 по 19.01.1998 рр., крім відомостей трудової книжки, підтверджується, зокрема, довідкою уточнюючою особливість характеру роботи або умов праці № 156 від 24.06.2015 р.

Щодо підтвердження результатів атестації робочого місця за умовами праці - пільгового (спеціального) стажу періоду роботи позивача слід зазначити наступне.

Відповідно до п.1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637 , основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Пунктом 3 Порядку визначено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Виходячи з положень п.3 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 року №383 застосування Списків до пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992 року.

Згідно з п.4.3. вказаного Порядку застосування Списків у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах за результатами атестації робочих місць, вперше проведеної до 21.08.1997 року (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць), до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на підприємстві у виробництвах, передбачених Списками.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком та розробленими на виконання постанови №442 Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 1 вересня 1992 року №41.

Атестація проводиться на підприємствах, в організаціях, установах незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров'я працівників, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.

Згідно із зазначеними нормативними актами основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

У відповідності до п.4 Порядку та п.п.1.5 п.1 Методичних рекомендацій періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства чи організації.

Атестація робочих місць відповідно до Порядку та Методичних рекомендацій передбачає: установлення факторів і причин виникнення несприятливих умов праці; санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості й напруженості трудового процесу на робочому місці; комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам; установлення ступеня шкідливості й небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією; обґрунтування віднесення робочого місця до категорії зі шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) умовами праці; визначення (підтвердження) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення за роботу у несприятливих умовах; складання переліку робочих місць, виробництв, професій та посад із пільговим пенсійним забезпеченням працівників; аналіз реалізації технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни, характеру і безпеки праці.

Відповідно до п.6.4. Методичних рекомендацій для проведення атестації робочих місць за умовами праці, що затверджені наказом Міністерства праці України від 01.09.1992 року № 41, під повним робочим днем слід розуміти виконання робіт, передбачених списками, протягом не менше 80 процентів робочого часу, що має підтверджуватись відповідними документами.

Відповідно до положень Порядку відомості про результати атестації робочих місць заносяться до картки умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров'я України. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

Аналіз норм Закону України "Про пенсійне забезпечення" та Порядку дає підстави дійти висновку, що необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до пункту "б" частини 1 статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" є встановлення судом факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у списку №2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці. Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

Крім того, пунктом 10 Порядку застосування Списків №1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637.

Відповідно до п.20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 у довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Тобто, необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до п."б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" є формальна констатація факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у Списку №2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду України від 06.06.2017 року.

Відповідно до п.2.3. Інструкції про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, в установах і організаціях, яка затверджена спільним наказом Міністерства соціального захисту населення, Міністерства юстиції України та Міністерства праці України від 29 липня 1993 року №58 (із змінами і доповненнями в редакції на момент роботи позивача на пільгових посадах) усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження).

Отже, записи в трудовій книжці позивача про прийом та звільнення з роботи мають чітко відповідати тексту наказів, виданих керівником підприємства, оскільки відповідальність за внесення неточних відомостей у первинні документи покладається на конкретних посадових осіб, а не на працівників, у яких відсутні компетентні знання та можливості контролювати роботу працівників відділу кадрів. Оскільки уточнююча довідка видавалась на підставі книг наказів про прийняття та звільнення з роботи, особових рахунків по заробітній платі, враховуючи, що вона не оскаржена та не визнана недійсною, відомості, які викладені в зазначеній довідці несуть цілком обґрунтований та достовірний характер.

Так, з вказаної довідки вбачається, що ОСОБА_1 має право на пільгову пенсію у відповідності до вказаних наказів по особовому складу, картки Т-2, особових розрахунках по з/п, атестації робочих місць. Отже, підприємство надаючи таку довідку вказало, що позивачка працювала в шкідливих умовах праці та має право на призначення пільгової пенсії за віком.

Враховуючи критерії правомірності, які пред'являються до рішень суб'єкта владних повноважень та які визначені ч. 2ст. 2 КАС України, вважає, що оскаржене рішення відповідача про відмову у призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах, є неправомірним, тобто таким, що прийнято без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Згідно ст.22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

У відповідності до ст. 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Крім того, статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини»визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (надалі - Конвенція) та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до статті 1 Конвенції Високі Договірні Сторони гарантують кожному, хто перебуває під їхньою юрисдикцією, права і свободи, визначені в розділі 1 цієї Конвенції.

Стаття 1 Додаткового протоколу до Конвенції про захист прав людини і основопо-ложних свобод (Париж 20.111.1952) передбачає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна, інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.

Статтею 14 Конвенції визначено, що користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою - статі, раси. Кольору шкіри,мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності о національних меншин, майнового стану або за іншою ознакою.

Відповідно до ст. 18 Конвенції, обмеження, дозволені згідно з цією Конвенцією щодо зазначених прав і свобод, не застосовуються для інших цілей, ніж ті, для яких вони встановлені.

Таким чином, відповідач, який є суб'єктом владних повноважень, прийняв рішення яке не грунтується на законі та порушує право позивача на передбачене законом пенсійне забезпечення.

Враховуючи викладене, суд вважає, що діями відповідача безпосередньо порушено право позивача на соціальний захист, гарантоване Конституцією та законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно з частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно зясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242 - 246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Чорноморського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання неправомірним рішення управління Пенсійного фонду України в Овідіопольському районі Одеської області №138886 від 05.02.2016р. про відмову у призначенні та виплаті пенсії ОСОБА_1 за віком на пільгових умовах, зобов'язання Чорноморського об'єднаного УПФУ в Одеській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 18.07.1983 р. по 06.10.1985р. та з 20.05.1986р. по 19.01.1998р. згідно записів трудової книжки до пільгового стажу за Списком №2, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зобов'язання Чорноморського об'єднаного УПФУ в Одеській області призначити з 24 червня 2015 року ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 задовольнити повністю.

Визнати неправомірним рішення управління Пенсійного фонду України в Овідіопольському районі Одеської області №138886 від 05.02.2016р. про відмову у призначенні та виплаті пенсії ОСОБА_1 за віком на пільгових умовах.

Зобов'язати Чорноморське об'єднане УПФУ в Одеській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 18.07.1983 р. по 06.10.1985 р. та з 20.05.1986 р. по 19.01.1998 р. згідно записів трудової книжки до пільгового стажу за Списком № 2, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Зобов'язати Чорноморське об'єднане УПФУ в Одеській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 з 24 червня 2015 року.

Стягнути з Чорноморського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на користь ОСОБА_1 суму судового збору за подання адміністративного позову за:

- квитанцією № 56 від 22.01.2018 р. у сумі 2 114, 40 грн. (дві тисячи сто чотирнадцять гривень 40 коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Пунктом 15.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

ОСОБА _1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, адреса: АДРЕСА_1, телефон: НОМЕР_2)

Чорноморського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (код ЄДРПОУ 40386094, адреса: вул. Хантадзе, буд.8-А, Чорноморськ, Одеська область, Україна, 68001, телефон: (04868) 2-40-88).

Суддя Потоцька Н.В.

.

Джерело: ЄДРСР 72390074
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку