open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВЕРХОВНИЙ СУД

УХВАЛА

14.02.2018 Київ К/9901/1817/17 346/4929/16-а

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В.М.,

суддів Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу за позовом:

ОСОБА_2

до Коломийської міської ради, Тимчасової комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсії, стипендій та інших соціальних виплат про визнання протиправним та скасування рішення,-

касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Коломийського міськрайонного суду Івано-Франківської області в складі судді Хільчука І.І. від 05.01.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Ніколіна В.В. (головуючий), суддів Гінди О.М., Качмара В.Я. від 21.11.2017, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 звернулася до суду з позовом до Коломийської міської ради, Тимчасової комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсії, стипендій та інших соціальних виплат та просила: визнати протиправним та скасувати рішення Тимчасової комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат, яке оформлене протоколом №2 щодо продовження роботи Коломийському ВП ГУНП в Івано-Франківській області по з'ясуванню причин відмови колишнього директора ПАТ «Прикарпаття» ОСОБА_2 від отримання заборгованої заробітної плати.

Постановою Коломийського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 05.01.2017, яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду 21.11.2017, в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Судами першої та апеляційної інстанції було встановлено, що розпорядженням міського голови м.Коломия на виконання розпорядження Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 10.10.2012 №744 з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.2009 №863 «Про посилення контролю за погашенням заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат» було створено Тимчасову комісію з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат (далі - Комісія).

Впродовж 2015-2016 років на засіданнях Комісії, представник АТ "Прикарпаття" давав пояснення відносно того, що ряд працівників, в тому числі і ОСОБА_2 відмовляються отримувати заборговану заробітну плату через банківські установи, а каса на підприємстві відсутня. 08.06.2016 року було проведено засідання Комісії, на якому прийнято рішення (протокол від №2), яким, зокрема, вирішено Коломийському ВП ГУНП в Івано-Франківській області (ОСОБА_3) продовжити роботу по з'ясуванню причин відмови колишнього директора ПАТ «Прикарпаття» ОСОБА_2 від отримання заборгованої заробітної плати.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що рішення Комісії, яке оформлене протоколом №2 щодо продовження роботи Коломийському ВП ГУНП в Івано-Франківській області по з'ясуванню причин відмови колишнього директора ПАТ «Прикарпаття» ОСОБА_2 від отримання заборгованої заробітної плати прийнято відповідачем в межах повноважень, в порядку та у спосіб, передбачений чинним законодавством.

Розглядаючи справу, суди попередніх інстанцій виходили з того, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.

Однак, такий висновок не ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права, а саме - статті 6 Конвенції стосовно «суду, встановленого законом».

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 17 Кодексу, юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли помилкового висновку про те, що позов, предметом якого є перевірка правильності рішення Комісії, яке оформлене протоколом №2 щодо продовження роботи Коломийському ВП ГУНП в Івано-Франківській області (ОСОБА_3) по з'ясуванню причин відмови колишнього директора ПАТ «Прикарпаття» ОСОБА_2 від отримання заборгованої заробітної плати, може бути розглянутий за правилами, встановленими Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно пункту 7 частини 1 статті 3 КАС України, суб'єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до пункту 1 Положення про тимчасову комісію з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсії, стипендій та інших соціальних виплат, затвердженої розпорядженням міського голови від 26.05.2016 №125-р, Тимчасова комісія з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсії, стипендій та інших соціальних виплат є тимчасовим консультативно-дорадчим органом міської ради, утвореним для здійснення своїх повноважень з питань, пов'язаних із своєчасною виплатою заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат.

Основними завданнями Комісії є: координація роботи місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування щодо роз'яснення проблем несвоєчасної виплати заробітної плати, грошового забезпечення пенсій та інших соціальних виплат; розроблення заходів, спрямованих на забезпечення погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат на підприємствах, установах і організаціях району.

Колегія суддів, аналізуючи зміст Положення від 26.05.2016 №125-р, приходить до висновку, що здійснення Комісією владних управлінських функції не передбачено. Відтак, Комісія не є суб'єктом владних повноважень в розумінні пункту 7 частини 1 статті 3 КАС України, а вказаний спір не є публічно-правовим.

Судами не враховано також, що позивачем заявлено позов до Коломийської міської ради та Тимчасової комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсії, стипендій та інших соціальних виплат про визнання протиправним та скасування рішення. При цьому, позовних вимог до міськради позивачем заявлено не було. Статтею 15 Цивільного процесуального кодексу України визначено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин.

Беручи до уваги те, що визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі і обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін, суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися «судом, встановленим законом» у розумінні частини першої статті 6 Конвенції.

Згідно з частиною 1 статті 354 КАС України (в редакції, яка діє з 15.12.2017), суд касаційної інстанції скасовує рішення в касаційному порядку повністю або частково і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 238 КАС України встановлено, що суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 354, 355, 359 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити частково.

Постанову Коломийського міськрайонного суду Івано-Франківської від 05.01.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2017 - скасувати.

Провадження у справі за позовом ОСОБА_2 до Коломийської міської ради, Тимчасової комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсії, стипендій та інших соціальних виплат про визнання протиправним та скасування рішення - закрити.

Ухвала суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання.

...........................

...........................

...........................

Шарапа В.М.

Бевзенко В.М.

Данилевич Н.А.,

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 72290262
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку