open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

29 січня 2018 р. Справа № 802/2417/17-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Альчука Максима Петровича , розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Могилів-Подільського районного відділу ДМС України у Вінницькій області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Могилів-Подільського районного відділу ДМС України у Вінницькій області, в якому просить суд визнати протиправними дії відповідача щодо невидачі позивачу документа про набуття громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2 та зобов'язати відповідача видати вказаний документ без оригіналу паспорта матері дитини.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає про те, що рішенням у справі № 138/2360/15-ц від 12.05.2016 року Могилів-Подільського міськрайонного суду його визнано батьком дитини ОСОБА_2. Згідно рішення цього ж суду, залишеного без змін Апеляційним судом Вінницької області, у справі № 138/2983/16-ц визначено порядок його участі у вихованні дитини. Однак, мати дитини відмовляється виконувати рішення суду та чинить перешкоди позивачу у здійсненні виховання сина. Для оформлення громадянства України за народженням сина, позивач звернувся до відповідача із відповідною заявою та, надав ксерокопію паспорта матері дитини, оскільки остання відмовляється надати оригінал паспорта. Без оригіналу паспорта, відповідач позбавлений можливості встановити його дійсність та надати позивачу статус громадянина України.

Ухвалою суду від 21.12.2017 року відкрито спрощене позовне провадження у даній справі.

Згідно ухвали суду від 09.01.2018 року розгляд справи здійснюється без виклику сторін.

Оскільки відповідачем у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не надано, суд вирішує даний спір за наявними матеріалами на підставі ч. 6. ст. 162 КАС України.

На адресу суду надійшов відзив представника відповідача, згідно якого він просить відмовити в задоволенні адміністративного позову. Окремо зазначає, що дії відповідача законні та ґрунтуються на вимогах Закону України «Про громадянство України» від 18.01.2001 року та Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, який затверджений Указом Президента України «Питання організації виконання Закону України» від 27 березня 2001 року № 215, якими передбачено, що для здійснення процедури набуття громадянства України за народженням до територіальних органів ДМС України мають бути пред'явлені оригінали документів та додані копії з них.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову, з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є громадянином Італії, що підтверджується копією паспорта НОМЕР_2 (а.с. 30).

Позивач є батьком дитини ОСОБА_2, що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_3.

06.09.2017 року позивач звернувся до відповідача із заявою про оформлення набуття особою громадянства України за народженням, до заяви надав копію паспорта громадянина Італії НОМЕР_2, копію свідоцтва про народження ОСОБА_2 серії НОМЕР_3 та копію паспорта матері дитини ОСОБА_4

Однак, у зв'язку із відсутністю оригіналу паспорта громадянина України ОСОБА_4, позивачу не надано статус громадянина України.

Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.

Відповідно до чч. 1, 3 ст. 3 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов'язки, як і громадяни України, за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.

Іноземці та особи без громадянства зобов'язані неухильно додержуватися Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей, інтереси суспільства та держави.

Питання громадянства України регулюються Конституцією України, Законом України «Про громадянство України» від 18.01.2001 року та Указом Президента України «Питання організації виконання Закону України» від 27 березня 2001 року № 215, яким затверджено Порядок провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень.

Згідно ч. 1, 8 ст. 7 Закону України «Про громадянство України» особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України. Особа, яка має право на набуття громадянства за народженням, є громадянином України з моменту народження.

Тобто, громадянство України дитина набуває автоматично. При цьому не має значення, перебували батьки особи в шлюбі на момент народженні чи ні.

З метою організації виконання Закону України "Про громадянство України" Указом Президента України від 27 березня 2001 року № 215 затверджено Порядок провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень (далі - Порядок № 215).

Цей Порядок відповідно до Закону України "Про громадянство України" визначає перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України.

Пункт 17 Порядку № 215 визначає перелік документів, необхідних для здійснення процедури набуття громадянства України за народженням.

Так, для оформлення набуття громадянства України за народженням особою, батьки (один із них) якої на момент її народження були громадянами України (частина перша статті 7 Закону), один з її батьків подає такі документи:

а) заяву про оформлення набуття особою громадянства України за народженням;

б) копію свідоцтва про народження особи;

в) копію паспорта громадянина України або іншого передбаченого статтею 5 Закону документа, що підтверджує факт перебування одного з батьків особи у громадянстві України на момент її народження.

Пунктом 5 Порядку № 215 передбачено, що заява та інші документи з питань громадянства дитини подаються одним з її батьків або іншим законним представником дитини за місцем проживання дитини або одного з її батьків чи іншого законного представника.

Під час подання заяви та інших документів з питань громадянства пред'являється документ, що посвідчує особу заявника, а також документ про проживання заявника на території України або про його постійне проживання за кордоном та подаються копії таких документів.

Аналіз викладених норм свідчить про те, що для оформлення набуття громадянства України за народженням особою, що звертається з такою заявою повинні бути надані копії документів, зокрема копія свідоцтва про народження особи та копія паспорта громадянина України, що підтверджує факт перебування одного з батьків особи у громадянстві України на момент її народження. При цьому, чинним нормами не передбачено обов'язку особи, яка бажає отримати громадянство України за народженням надавати оригінали таких документів.

Матеріали справи свідчать, що до заяви про оформлення набуття особою громадянства України за народженням, позивач надав копію паспорта громадянина Італії НОМЕР_2, копію свідоцтва про народження ОСОБА_2 серії НОМЕР_3, які засвідчені підписом начальника Могилів-Подільського РВ УДМС у Вінницькій області та копію паспорта матері дитини ОСОБА_4 (а.с. 28-31).

Отже, позивачем заява про оформлення набуття особою громадянства України за народженням подана разом з усіма необхідними документами, що передбачені Порядком № 215.

Таким чином, доводи відповідача, викладені у відзиві, документально не підтверджені та не ґрунтуються на вимогах закону.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на викладене, дії відповідача щодо відмови у видачі позивачу документа про набуття громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, вчинені не в у відповідності до закону та не в межах наданих повноважень.

Оцінюючи вимоги позивача про покладення на Могилів-Подільський районний відділ ДМС України у Вінницькій області обов'язку видати позивачу або його представнику документ про набуття громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, необхідно зазначити, що питання надання громадянства України регулюється законодавством про громадянство України та входить до повноважень відповідача, а тому суд не може надавати правової оцінки діям відповідача, які можуть бути вчинені ним в майбутньому в порядку регламентованому законодавством про громадянство України.

Разом з тим, визначаючись стосовно вказаної позовної вимоги з урахуванням підстав, зазначених позивачем у позові, та завдання адміністративного судочинства щодо захисту порушеного права та інтересів позивача, що передбачено ст. 2 КАС України, суд вважає, що відмовою Могилів-Подільського районного відділу ДМС України у Вінницькій області такі права та інтереси позивача порушені, з огляду на попередній висновок суду щодо порушення процедури розгляду заяви про оформлення набуття особою громадянства України за народженням.

Згідно ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 245 КАС України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Надавши правову оцінку всім обставинам справи, суд, з метою захисту прав та інтересів позивача, з урахуванням вимог ст. 245 КАС України, а також висновків суду у даній справі щодо безпідставності відмови відповідача у видачі документа позивачу про набуття громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та задовольнити позов шляхом зобов'язання Могилів-Подільського районного відділу ДМС України у Вінницькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про оформлення набуття особою громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Дослідивши усі обставини справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність доказів, суд доходить висновку про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним дії Могилів-Подільського районного відділу ДМС України у Вінницькій області щодо відмови у видачі позивачу документа про набуття громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1.

Зобов'язати Могилів-Подільський районний відділ ДМС України у Вінницькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про оформлення набуття особою громадянства України за народженням його сина ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1) сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 640 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Могилів-Подільського районного відділу ДМС України у Вінницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається через Вінницький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Альчук Максим Петрович

Джерело: ЄДРСР 71879247
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку