open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 826/3233/17
Моніторити
Постанова /23.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /23.01.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /09.11.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.03.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /17.03.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 826/3233/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /23.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.01.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /23.01.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /09.11.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.03.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /17.03.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 826/3233/17 Головуючий у 1 інстанції: Келеберда В.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2018 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача:Бужак Н. П.

Суддів: Троян Н.М., Твердохліб В.А.

За участю секретаря: Івченка М.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного підприємства Міністерства оборони України "Готель Козацький" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 листопада 2017 року у справі за адміністративним позовом Державного підприємства Міністерства оборони України "Готель Козацький" до Міністерства юстиції України, треті особи: ОСОБА_2, Державний реєстратор Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації Плетенець Марина Владиславівна, Військова прокуратура Центрального регіону України про визнання протиправним та скасування наказу в частині, зобов'язання вчинити певні дії,-

У С Т А Н О В И Л А:

Державне підприємство Міністерства оборони України "Готель Козацький" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України, треті особи: ОСОБА_2, державний реєстратор Шевченківської районної в м. Києві державної адміністрації Плетенець М.В., в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просило:

- визнати протиправним та скасувати наказ заступника Міністра з питань державної реєстрації Міністерства юстиції України Павла Мороза від 28.12.2016 року № 3871/5 "Про скасування реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", в його частинах щодо задоволення скарги ОСОБА_2, скасування реєстраційної дії від 23.11.2016 року № 10741070022012952 та покладення виконання на Департамент державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України;

- зобов'язати Міністерство юстиції України поновити в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційну дію від 23.11.2016 року № 10741070022012952 щодо Державного підприємства "Готель "Козацький" "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах", проведену державним реєстратором Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації Плетенець Мариною Владиславівною.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 листопада 2017 року у задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, позивач Державне підприємство Міністерства оборони України "Готель Козацький" подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, осіб, що з'явились у судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволення з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що наказом Міністра оборони України від 03.03.2016 року № 20-ДП (по особовому складу керівників державних підприємств), на підставі подання директора Департаменту державної власності Міністерства оборони України, та заяви ОСОБА_6, тимчасове виконання обов'язків директора ДП "Готель Козацький" покладено на заступника директора з фінансових питань ДП "Готель "Козацький" ОСОБА_6

31.10.2016 року наказом заступника Міністра оборони України - керівника апарату від № 10-ДП (по особовому складу керівників державних підприємств), на підставі подання тимчасово виконуючого обов'язки начальника Головного управління майна та ресурсів та заяви ОСОБА_2, тимчасове виконання обов'язків директора ДП "Готель Козацький" покладено на головного спеціаліста відділу торгівлі та послуг Концерну "Військторгсервіс" ОСОБА_2

При цьому, тим же наказом № 10-ДП, увільнено від тимчасового виконання обов'язків директора ДП "Готель "Козацький" ОСОБА_6, який повертається до виконання обов'язків за посадою заступника директора з фінансових питань ДП "Готель "Козацький".

15.11.2016 року заступником Міністра оборони України - керівником апарату видано наказ № 11-ДП (по особовому складу керівників державних підприємств), яким наказ заступника Міністра оборони України - керівника апарату від 31.10.2016 року № 10-ДП (по особовому складу керівників державних підприємств) скасовано як нереалізований.

17.11.2016 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Петріцькою Альоною Павлівною вчинено реєстраційну дію від № 10741070021012952 про внесення змін до відомостей про ДП "Готель "Козацький", що не пов'язані зі змінами в установчих документах. Вказаною реєстраційною дією до ЄДР внесено запис про те, що тимчасово виконуючим обов'язки ДП "Готель "Козацький" є ОСОБА_2

23.11.2016 року державним реєстратором проведено реєстраційну дію № 10741070022012952 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах". Зазначеною реєстраційною дією змінено керівника ДП "Готель "Козацький" (тимчасово виконуючого обов'язки) ОСОБА_2 на ОСОБА_6

Для проведення зазначеної реєстраційної дії державному реєстратору подано такий комплект документів: заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР, підписану ОСОБА_6 18.11.2016 р.; копію наказу заступника Міністра оборони України - керівника апарату від 15.11.2016 р. № 11-ДП; копію наказу заступника Міністра оборони України - керівника апарату від 31.10.2016 р. № 10-ДП; копію наказу Міністра оборони України від 03.03.2016 р. № 20-ДП; копію квитанції про сплату адміністративного збору; копію розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.10.2016 р. № 1043-р; ксерокопію витягу із Закону України "Про центральні органи виконавчої влади".

28.12.2016 року Міністерства юстиції України видано наказ, яким скаргу ОСОБА_2 від 29.11.2016 року задоволено частково та скасовано реєстраційну дію в ЄДР щодо ДП "Готель "Козацький" від 23.11.2016 року № 10741070022012952 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах", проведену державним реєстратором.

Оскаржуваний наказ видано на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 28.12.2016 року за результатами розгляду скарги ОСОБА_2 від 29.11.2016 року, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.12.2016 року за № 38810-0-33-16.

Зі змісту вказаного вище висновку, копія якого міститься у матеріалах справи, вбачається, що ОСОБА_2 вважає протиправною реєстраційну дію від 23.11.2016 року № 10741070022012952 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах", проведену державним реєстратором та просить її скасувати. На думку скаржника, зазначена реєстраційна дія проведена всупереч чинному законодавству та підлягає скасуванню. Скаржник повідомляє, що серед документів, які були подані для проведення зазначеної реєстраційної дії, відсутня квитанція про сплату адміністративного збору. Крім того, на думку скаржника, документи для проведення зазначеної реєстраційної дії подано неналежним представником. Державним реєстратором проведено оскаржувану реєстраційну дію на підставі заяви, поданої із суттєвими помилками, та документів, які не мали юридичних наслідків щодо зміни керівника ДП "Готель "Козацький".

На підставі вищевикладеного, Комісія прийшла до висновку про необхідність часткового задоволення скарги ОСОБА_2 та, як наслідок, скасування реєстраційної дії від 23.11.2016 року № 10741070022012952.

Надаючи правову оцінку обставинам справи суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулюються нормами Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15 травня 2003 року № 755-IV (далі - Закон № 755).

Згідно з частиною першою статті 3 Закону № 755 дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до підпунктів четвертого та п'ятого частини першої статті 1 Закону № 755, державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Державний реєстратор юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань це - особа, яка перебуває у трудових відносинах з суб'єктом державної реєстрації, нотаріус.

Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.

Згідно з ч. 2 ст. 25 Закону, порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;

10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Частиною 1 (п. 1) ст. 25 Закону передбачено, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

У відповідності до ч. 4 ст. 17 Закону, для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою;

3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об'єднання, політичні партії;

4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;

5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;

6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;

7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;

8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;

9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;

10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;

11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.

У разі подання документів, крім випадку, коли відомості про повноваження цього представника містяться в Єдиному державному реєстрі, представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження (ч. 19 ст. 17 Закону).

У разі участі представника засновника (учасника) юридичної особи у прийнятті рішення уповноваженим органом управління юридичної особи додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження (ч. 20 ст. 17 Закону).

Матеріали справи свідчать, що 23.11.2016 року державним реєстратором проведено реєстраційну дію № 10741070022012952 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах".

Зазначеною реєстраційною дією змінено керівника ДП "Готель "Козацький" (тимчасово виконуючого обов'язки) ОСОБА_2 на ОСОБА_6

Для проведення зазначеної реєстраційної дії державному реєстратору подано такий комплект документів: заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР, підписану ОСОБА_6 18.11.2016 р.; копію наказу заступника Міністра оборони України - керівника апарату від 15.11.2016 р. № 11-ДП; копію наказу заступника Міністра оборони України - керівника апарату від 31.10.2016 р. № 10-ДП; копію наказу Міністра оборони України від 03.03.2016 р. № 20-ДП; копію квитанції про сплату адміністративного збору; копію розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.10.2016 р. № 1043-р; ксерокопію витягу із Закону України "Про центральні органи виконавчої влади".

Порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації визначений статтею 34 Закону № 755.

Згідно з частинами першою та другою статті 34 Закону № 755 рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.

Міністерство юстиції України розглядає скарги:

1) на проведені державним реєстратором реєстраційні дії (крім випадків, якщо такі реєстраційні дії проведено на підставі рішення суду);

2) на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.

Тобто, на час виникнення та існування спірних правовідносин чинним законодавством Міністерство юстиції України було уповноважене на розгляд скарг на проведені державним реєстратором реєстраційні дії, за винятком реєстраційних дій, проведених на підставі рішення суду.

Закон № 755 викладено у новій редакції у відповідності до пункту першого розділу І Закону України від 26 листопада 2015 року № 835-VIII "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон № 835).

Пунктом 1 Прикінцевих і перехідних положень цього Закону № 835 передбачено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім: пунктів 1 - 8, 10 - 21, 23 - 26, 28 - 32, 35 розділу I цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2016 року; пунктів 22, 27 та 34 розділу I цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2017 року.

Отже, Закон № 755 в редакції Закону № 835 набрав чинності 01 січня 2016 року та діяв на момент виникнення спірних правовідносин.

У зв'язку з цим судом першої інстанції при вирішенні справи правильно застосовано статтю 34 Закону № 755 в редакції, якою саме врегульовано порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації.

Відповідно до частин шостої та дев'ятої статті 34 Закону № 755 за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про: 1) відмову в задоволенні скарги; 2) задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про: а) скасування реєстраційної дії - у разі оскарження реєстраційної дії; б) проведення державної реєстрації - у разі оскарження відмови у державній реєстрації; в) виправлення технічної помилки, допущеної державним реєстратором; г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Єдиного державного реєстру; ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Єдиного державного реєстру; д) скасування акредитації суб'єкта державної реєстрації; е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України; є) направлення подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України.

Порядок розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність державного реєстратора, суб'єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції України визначається Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог частини дев'ятої статті 34 Закону № 755 Кабінетом Міністрів України видано постанову від 25 грудня 2015 року № 1128 "Про затвердження Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації", якою затверджено Порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції України (далі - Порядок № 1128).

Відповідно до пунктів 2, 3, 8, 12 та 14 Порядку № 1128 для забезпечення розгляду скарг суб'єктом розгляду скарги утворюються постійно діючі комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, положення та склад яких затверджуються Мін'юстом або відповідним територіальним органом.

Розгляд скарг здійснюється за заявою особи, яка вважає, що її права порушено, що подається виключно у письмовій формі та повинна містити обов'язкові відомості, передбачені Законами, а також відомості про бажання скаржника та/або його представника взяти участь у розгляді відповідної скарги по суті та про один із способів, зазначених у пункті 10 цього Порядку, в який скаржник бажає отримати повідомлення про зазначений розгляд.

Така скарга у день її надходження реєструється суб'єктом розгляду скарги відповідно до вимог законодавства з організації діловодства у державних органах.

Відсутність у скарзі обов'язкових відомостей, передбачених Законами, не є підставою для відмови в її реєстрації.

Під час розгляду скарги по суті комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об'єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб'єкта оскарження, і вирішує: 1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб'єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб'єкта оскарження; 2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб'єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб'єктом оскарження на законних підставах; 3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні; 4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора); 5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.

За результатами розгляду скарги суб'єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу.

Висновок комісії, на підставі якого суб'єктом розгляду скарги приймається рішення про задоволення скарги, обов'язково містить інформацію про те, що: 1) рішення, дії або бездіяльність суб'єкта оскарження не відповідають законодавству у сфері державної реєстрації; 2) скарга підлягає задоволенню в повному обсязі чи частково (з обов'язковим зазначенням у якій частині) шляхом прийняття суб'єктом розгляду скарги рішень, передбачених пунктом другим частини шостої статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та пунктом другим частини шостої статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Разом з цим, згідно з пунктами 9 - 11 Порядку № 1128 під час розгляду скарги по суті обов'язково запрошується скаржник та/або його представник (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб'єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів. Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб'єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду.

Суб'єкт розгляду скарги своєчасно повідомляє скаржнику (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб'єкту оскарження та іншим заінтересованим особам, зазначеним у скарзі або встановленим відповідно до відомостей реєстрів, про час і місце розгляду скарги в один з таких способів: 1) рекомендованою телеграмою; 2) телефонограмою; 3) факсимільним повідомленням; 4) засобами електронної пошти.

Копії скарги та доданих до неї документів надаються суб'єкту оскарження та заінтересованим особам, зазначеним у скарзі або встановленим відповідно до відомостей реєстрів, не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги по суті. Суб'єкт оскарження має право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов'язково приймаються комісією до розгляду.

Як вбачається зі змісту апеляційної скарги, апелянт зазначає, що права та інтереси особи, що подала скаргу до Міністерства юстиції, а саме ОСОБА_2 не було порушено внаслідок вчинення реєстраційної дії від 23.11.2016 року № 10741070022012953, оскільки на час її вчинення наказ, яким тимчасове виконання обов'язків директора ДП "Готель "Козацький" покладено на ОСОБА_2, був скасований наказом від 15.11.2016 року № 11-ДП, а тому уповноважений орган мав відмовити у задоволенні скарги ОСОБА_2 Крім того, будь-які права скаржника під час вчинення вищезазначеної реєстраційної дії, порушено не було.

Колегія суддів погоджується із такими доводами апелянта та зазначає наступне.

Відповідно до ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

Частиною 5 зазначеної норми Закону визначено, що скарга на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав або територіального органу Міністерства юстиції України подається особою, яка вважає, що її права порушено.

Отже, обов'язковою умовою подання скарги на рішення, дії чи бездіяльність державного реєстратора є порушення прав особи, яка звертається до відповідного органу зі скаргою.

Орган, який розглядає скаргу такої особи, також повинен перевірити, чи порушено права такої особи рішенням, діями або бездіяльністю державного реєстратора.

Аналогічну правову позицію висловив у подібних правовідносинах Вищий адміністративний суд України у справі за № К/800/19172/17 (826/20057/16), постанова від 08 серпня 2017 року.

Зокрема, суд у зазначеній постанові послався на ч.5 ст.37 Закону № 1952, та вказав, що дана норма Закону встановлює виключну вимогу щодо можливості прийняття Комісією скарги до розгляду лише у випадку, коли вона подана особою, яка може підтвердити факт порушення її прав у результаті прийняття такого рішення.

Проте, як вбачається із висновку комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, за результатами розгляду скарги ОСОБА_2 від 29.11.2016 року, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.12.2016 року за №38810-0-33-16 від 28 грудня 2016 року, питання чи порушено права особи, яка звернулась зі скаргою, а саме ОСОБА_2 у зв'язку з рішенням та діями з проведення реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань стосовно державного підприємства «Готель «Козацький» МО України, комісія не встановлювала та дане питання не було предметом розгляду.

У самому висновку є посилання на те, що скаржник вважає, що реєстраційна дія проведена всупереч чинному законодавству та підлягає скасуванню, так як відсутня квитанція про сплату адміністративного збору, документи для проведення реєстраційної дії подано неналежним представником, заява подана із суттєвими помилками на підставі документів, які не мали юридичних наслідків щодо зміни керівника підприємства.

Як підставу для винесення наказу від 28.12.2016 року №3871/5 Міністерством Юстиції України за підписом заступника Міністра з питань державної реєстрації Павла Мороза про задоволення частково скарги ОСОБА_2 від 29.11.2016 року та скасування реєстраційних дій став вищезазначений висновок Комісії від 29.11.2016 року.

Тобто, оскаржуваний наказ видано лише на підставі висновку Комісії, без перевірки наявності порушеного права особи, що звернулась зі скаргою, а саме ОСОБА_2

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що сам факт наявності в Єдиному реєстрі даних про керівника - ОСОБА_2, який фактично на час вчинення спірних реєстраційних дій, лише формально значився у реєстрі як керівника ДП «Готель «Козацький», не може бути підставою для скасування таких реєстраційних дій.

Реєстраційна дія реєстратором була проведена 23.11.2016 року, тоді як відповідно до наказу заступника Міністра оборони України - керівника апарату від 15 листопада 2016 року (а.с.16) наказ № 10-ДП від 31 жовтня 2016 року, яким на ОСОБА_2 покладено тимчасове виконання обов'язків директора ДП «Готель «Козацький», скасовано як нереалізований.

В ході апеляційного розгляду справи встановлено, що на час вчинення оспорюваної реєстраційної дії ОСОБА_2 фактично не виконував обов'язків керівника Готелю «Козацький», а лише запис про це значився в реєстрі.

Отже, відповідачем під час видачі оскаржуваного наказу не було виконано вимоги Закону №1952 щодо перевірки факту порушення прав особи, що звернулась зі скаргою, відповідними реєстраційними діями.

Крім того, колегія суддів зазначає, що на момент подачі документів до реєстраційного органу, останні відповідали вимогам закону. Документальне підтвердження щодо особи керівника установи державному реєстратору було надано, а отже у останнього були відсутні підстави для повернення документів чи відмови у вчиненні реєстраційних дій.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що права скаржника ОСОБА_2 вчиненням реєстраційних дій державним реєстратором Шевченківської районної у м. Києві державної адміністрації Плетенець М.В. 23.11.2016 року порушено не було, оскільки він не був фактичним керівником підприємства та не мав до нього ніякого відношення.

Державний реєстратор, вчиняючи реєстраційну дію, діяв у відповідності до вимог чинного законодавства України, в межах наданих йому повноважень та у спосіб, визначений законом, а тому підстав для скасування такої реєстраційної дії в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не було.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

За таких підстав апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 09 листопада 2017 року скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог ДП «Готель «Козацький» у повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 310, 312, 313, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Державного підприємства Міністерства оборони України "Готель Козацький" задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 листопада 2017 року скасувати та ухвалити у справі нову постанову наступного змісту.

Позовні вимоги ДП «Готель Козацький» задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 28 грудня 2016 року №3871/5 «Про скасування скасування реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Зобов'язати Міністерство юстиції України поновити запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, які були скасовані на підставі наказу Міністерства юстиції України від 28 грудня 2016 рроку №3871/7, а саме записів, внесених державним реєстратором Шевченківської районної у м. Києві державної адміністрації Плетенець Мариною Владимславівною 23 листопада 2016 року за №10741070022012952 «внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах».

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.

Головуючий суддя: Бужак Н.П.

Судді : Троян Н.М.

Твердохліб В.А.

Повний текст виготовлено: 25 січня 2018 року.

Джерело: ЄДРСР 71788483
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку