open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВЕРХОВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я і м е н е м У к р а ї н и 18.01.2018 м. Київ

справа №800/403/17

провадження №П/9901/48/18

Верховний Суд як суд першої інстанції у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Шарапи В.М., суддів Бевзенка В.М., Білоус О.В., Данилевич Н.А., Желтобрюх І.Л.,

за участю секретаря судового засідання Корецького І.О. та сторін і інших учасників справи:

позивача: не прибула,

відповідача: представник Долгов Юрій Владиславович,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_4

до Верховної Ради України

про зобов'язання вчинити дії щодо розгляду електронної петиції

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_4 звернулась до суду з позовом до Верховної Ради України, в якому просить суд зобов'язати відповідача розглянути її електронну петицію на засіданні профільного комітету та затвердити висновок про результат розгляду питання, порушеного в петиції.

У судове засідання ОСОБА_5 не прибула, заявила про розгляд справи за її відсутності. У позовній заяві вимоги аргументує тим, що електронна петиція, автором якої вона є, всупереч вимогам статті 223-1 Регламенту Верховної Ради України не була направлена до відповідного Комітету Верховної Ради України не пізніше трьох робочих днів після отримання та не була розглянута цим Комітетом не пізніше ніж через десять робочих днів з моменту отримання. Також, позивач зазначає, що електронна петиція була безпідставно направлена до Кабінету Міністрів України, а не розглянута Верховною Радою України, на адресу якої направлялась.

Відповідачем до суду подані письмові заперечення проти позову. Заперечення проти позову відповідач аргументує тим, що електронна петиція не повинна розглядатись Верховною Радою України, оскільки не набрала на її підтримку не менше 25000 голосів. Зазначає, що вирішення порушеного у зверненні ОСОБА_4 питання віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, а не до повноважень Верховної Ради України. Крім того, зазначає, що до компетенції Верховної Ради України не віднесено питання щодо розгляду звернення громадян, а такі повноваження віднесені до компетенції Апарату Верховної Ради України, який є самостійною юридичною особою.

У судовому засіданні представник відповідача проти позовних вимог заперечив з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов. Зазначає, що відповідач вважає свої дії правомірними і просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши пояснення представника відповідача, повно і всебічно з'ясувавши обставини в адміністративній справі, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, надавши оцінку всім аргументам учасників справи відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права судом встановлені такі обставини:

05 квітня 2017 року на офіційному веб-сайті Верховної Ради України опубліковано електронну петицію, автором (ініціатором) якої є ОСОБА_4, наступного змісту: "Постановою Кабінету Міністрів України №409 06.08.2014 (з внесеними змінами) "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" знижено соціальний норматив використання природного газу для індивідуального опалення житла при розрахунку житлової субсидії до 5,5 м3 газу на 1 кв. метр опалювальної площі в місяць в опалювальний період.

Такого соціального нормативу зовсім недостатньо для опалення житла. Ми змушені в приміщенні ходити одягнуті у верхньому зимовому одязі, у зимових чоботах. Ми часто застуджуємось, хворіємо.

Просимо подати на розгляд Верховної Ради України проект закону, яким збільшити цей норматив для сімей, що складаються з пенсіонерів та інвалідів першої групи до 7 м3 газу у осінньо-весняні місяці і до 11 м3 газу - у зимові місяці опалювального періоду.

А також просимо у подальшому підписати цей закон".

У встановлений для збору підписів строк до 05 липня 2017 року петиція набрала 4 голоси на її підтримку.

06 липня 2017 року Першим заступником Голови Верховної Ради України Голові Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства доручено розглянути електронне звернення ОСОБА_4

10 серпня 2017 року Комітет Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства надіслав електронне звернення ОСОБА_4 для розгляду до Кабінету Міністрів України.

У подальшому електронне звернення ОСОБА_4 було розглянуто Міністерствами енергетики та вугільної промисловості України і соціальної політики України, які надали відповіді по суті звернення.

Ці обставини встановлені дослідженими у судовому засіданні доказами: текстом електронної петиції і доказом опублікування її на офіційному веб-сайті Верховної Ради України 05 квітня 2017 року; реєстраційно-контрольною карткою №09-0167.13.09/6-07.17 про рух електронного звернення; резолюцією Першого заступника Голови Верховної Ради України від 06 липня 2017 року; листом Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства №04-12/15-630 від 10 серпня 2017 року на ім'я ОСОБА_4; листом Міністерства соціальної політики України на ім'я ОСОБА_4 №41-к-019070/13-1 від 18 серпня 2017 року; листом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на ім'я ОСОБА_4 №31.4-вих/1341-17 від 31 серпня 2017 року (а. с. 10, 38, 48-59).

За встановлених обставин, суд відхиляє аргументи ОСОБА_4, наведені нею як підстави для задоволення позову.

Водночас суд приймає аргументи відповідача, наведені ним як підстави для відмови у задоволенні позову про те, що електронна петиція ОСОБА_6 не повинна розглядатись Верховною Радою України як така, що набрала на її підтримку менше 25000 голосів та про те, що порушене у зверненні ОСОБА_4 питання віднесене до повноважень Кабінету Міністрів України.

Статтею 23-1 Закону України від 02.10.1996 №393/96-ВР "Про звернення громадян" встановлено, що громадяни можуть звернутися до Верховної Ради України з електронними петиціями через офіційний веб-сайт.

В електронній петиції має бути викладено суть звернення, зазначено прізвище, ім'я, по батькові автора (ініціатора) електронної петиції, адресу електронної пошти. На веб-сайті відповідного органу обов'язково зазначаються дата початку збору підписів та інформація щодо загальної кількості та переліку осіб, які підписали електронну петицію.

Для створення електронної петиції до Верховної Ради України автор (ініціатор) заповнює спеціальну форму на офіційному веб-сайті органу, якому вона адресована, та розміщує текст електронної петиції.

Електронна петиція оприлюднюється на офіційному веб-сайті Верховної Ради України протягом двох робочих днів з дня надсилання її автором (ініціатором).

Електронна петиція, яка в установлений строк не набрала необхідної кількості голосів на її підтримку, після завершення строку збору підписів на її підтримку розглядається як звернення громадян відповідно до цього Закону.

Електронна петиція, адресована Верховній Раді України, розглядається у порядку, встановленому цією статтею, за умови збору на її підтримку не менш як 25000 підписів громадян протягом не більше трьох місяців з дня оприлюднення петиції.

Інформація про початок розгляду електронної петиції, яка в установлений строк набрала необхідну кількість голосів на її підтримку, оприлюднюється на офіційному веб-сайті Верховної Ради України не пізніш як через три робочі дні після набрання необхідної кількості підписів на підтримку петиції.

Розгляд електронної петиції здійснюється невідкладно, але не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок її розгляду.

Якщо електронна петиція містить клопотання про її розгляд на парламентських слуханнях у Верховній Раді України, автор (ініціатор) петиції має право представити електронну петицію на таких слуханнях. У такому разі строк розгляду електронної петиції продовжується на строк, необхідний для проведення відповідних слухань.

Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Верховній Раді України визначається Верховною Радою України.

Статтею 223-1 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 №1861-VI, визначено, що у разі отримання Верховною Радою електронної петиції відповідно до Закону України "Про звернення громадян" Голова Верховної Ради України не пізніше ніж через три робочі дні після отримання електронної петиції направляє її в комітет, який відповідно до предмета відання визначається головним з підготовки і попереднього розгляду електронної петиції.

Головний комітет не пізніше ніж через десять робочих днів після отримання електронної петиції розглядає електронну петицію на своєму засіданні.

Верховна Рада України в порядку, передбаченому статтею 223-1 Регламенту Верховної Ради України, розглядає електронні петиції у разі отримання їх відповідно до Закону України "Про звернення громадян", тобто ті, які набрали не менше 25000 голосів на їх підтримку. Оскільки електронна петиція, автором (ініціатором) якої є ОСОБА_4, набрала 4 голоси на її підтримку, вона не підлягає розгляду у зазначеному порядку.

Електронна петиція, автором (ініціатором) якої є ОСОБА_4, після завершення строків збору підписів набрала на її підтримку 4 голоси замість не менше 25000 голосів, необхідних для подальшого розгляду петиції. Тому така електронна петиція повинна розглядатись у порядку розгляду звернення громадян.

Відповідно до частини 3 статті 7 Закону України від 02.10.1996 №393/96-ВР "Про звернення громадян", якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об'єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п'яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.

Згідно статей 5 і 9 Закону України від 05.10.2000 №2017-III "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", питання визначення соціального нормативу використання природного газу для індивідуального опалення житла при розрахунку житлової субсидії віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України та регулюються його постановою від 06 серпня 2014 року №409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування".

Таким чином, питання, порушені у електронній декларації ОСОБА_4 входять до повноважень Кабінету Міністрів України і відповідачем звернення правомірно надіслано для розгляду за належністю.

Суд відхиляє аргументи відповідача щодо відмови у задоволенні позовних вимог з підстав відсутності компетенції Верховної Ради України розглядати питання про звернення громадян і наділення цими повноваженнями виключно Апарату Верховної Ради України із таких мотивів.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 83 Конституції України порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України.

Згідно статті 7 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 N1861-VI, організаційне, правове, наукове, документальне, інформаційне, експертно-аналітичне, матеріально-технічне та фінансове забезпечення діяльності Верховної Ради, її органів, народних депутатів, депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді здійснює Апарат Верховної Ради.

Апарат Верховної Ради діє на основі Положення про Апарат Верховної Ради України.

Розділом І Положення про Апарат Верховної Ради України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України №769 від 25.08.2011, передбачено, що Апарат Верховної Ради України є органом, який здійснює правове, наукове, організаційне, документальне, інформаційне, кадрове, фінансово-господарське, матеріально-технічне, соціально-побутове та інше забезпечення діяльності Верховної Ради України, народних депутатів України. Апарат є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

Пунктом 6 розділу 9 вказаного Положення Апарат Верховної Ради України у сфері інформаційного та комп'ютерно-технологічного забезпечення діяльності Верховної Ради України забезпечує функціонування офіційного веб-сайту Верховної Ради України, оприлюднення на ньому інформації, передбаченої Законом України "Про доступ до публічної інформації" та іншими законодавчими актами. Пунктом 20 розділу 7 Положення у сфері організаційного забезпечення діяльності Верховної Ради України Апарат організовує прийом громадян, розгляд поданих ними до Верховної Ради України та її органів пропозицій, заяв і скарг, вивчає та узагальнює питання, порушені громадянами у зверненнях, вносить пропозиції щодо їх вирішення.

Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 28.10.2015 №1494 "Про деякі питання організації роботи Апарату Верховної Ради України з реєстрації та супроводження електронних петицій, адресованих Верховній Раді України", з метою забезпечення реалізації положень статті 23-1 Закону України "Про звернення громадян" та глави 36-1 Регламенту Верховної Ради України, на структурні підрозділи Апарату ВРУ покладено забезпечення реєстрації та супроводження електронних петицій, адресованих ВРУ, зокрема, відділу з питань звернень Апарату ВРУ доручено забезпечення перевірки ініційованого електронного повідомлення на відповідність вимогам до електронної петиції, визначених законом; оприлюднення на офіційному веб-сайті ВРУ (система "Електронні петиції") електронної петиції, дати початку збору підписів на її підтримку, інформації про початок розгляду електронної петиції; повідомлення автора (ініціатора) електронного повідомлення про невідповідність поданого звернення вимогам закону; реєстрацію, супроводження та оприлюднення на офіційному веб-сайті ВРУ (система "Електронні петиції") електронної петиції, збір підписів на підтримку якої здійснювався через веб-сайт громадського об'єднання; направлення Голові ВРУ електронної петиції, яка підлягає розгляду відповідно до передбаченого главою 36-1 Регламенту ВРУ порядку; ведення бази даних електронних петицій.

З огляду на це, колегія суддів приходить до висновку, що при реалізації громадянами України свого права на участь в управлінні державними і громадськими справами в усіх передбачених законом формах - пропозиціях, заявах і скаргах, Верховна Рада України є органом державної влади за своїм конституційним статусом. При цьому на різних етапах розгляду петиції Верховна Рада України діє як через свої допоміжні органи - Апарат Верховної Ради України, його структурні підрозділи, так і безпосередньо через Голову Верховної Ради України, його заступників та депутатський склад, тобто законодавчий орган держави. Однак, у будь-якому разі в згаданих правовідносинах Верховна Рада України діє як єдиний орган законодавчої влади України.

За наведених мотивів дії Верховної Ради України у спірних правовідносинах суд визнає такими, що вчинені відповідно до вимог частини 2 статті 2 КАС України.

Оскільки позовні вимоги ОСОБА_4 за встановлених судом обставин не ґрунтуються на вимогах законодавства, що регулює питання звернення громадян, у задоволенні позову до Верховної Ради України їй слід відмовити повністю.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

ОСОБА_4 у задоволенні позову до Верховної Ради України про зобов'язання вчинити дії щодо розгляду електронної петиції відмовити повністю.

Рішення Верховного Суду як суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на судове рішення Верховного Суду подається безпосередньо до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Головуючий суддя: В.М. Шарапа

Судді: В.М. Бевзенко

О.В. Білоус

Н.А. Данилевич

І.Л.Желтобрюх

Джерело: ЄДРСР 71766721
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку