open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
5 Справа № 357/7270/17
Моніторити
emblem
Справа № 357/7270/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /21.10.2019/ Касаційний цивільний суд Постанова /21.10.2019/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /10.08.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /06.07.2018/ Білоцерківський міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /04.07.2018/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /12.06.2018/ Касаційний цивільний суд Постанова /03.04.2018/ Апеляційний суд Київської області Постанова /03.04.2018/ Апеляційний суд Київської області Ухвала суду /14.03.2018/ Апеляційний суд Київської області Ухвала суду /27.02.2018/ Апеляційний суд Київської області Рішення /15.01.2018/ Білоцерківський міськрайонний суд Київської області Рішення /15.01.2018/ Білоцерківський міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /09.08.2017/ Білоцерківський міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /28.07.2017/ Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Справа № 357/7270/17

2/357/365/18

Категорія 46

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2018 року Білоцерківський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючого судді - Кошель Л. М. ,

при секретарі - Вангородська О. С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду № 4 м.Біла Церква цивільну справу за позовом Фурсівської сільської ради Білоцерківського району до ОСОБА_2, Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області. третя особа міськрайонне управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі та м.Біла Церква, про визнання недійсним та скасування державного акту на право власності на земельну ділянку,

В С Т А Н О В И В :

Позивач Фурсівська сільська рада Білоцерківського району Київської області звернулась до суду з цивільним позовом до ОСОБА_2, Білоцерківської РДА Київської області. третя особа міськрайонне управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі та м.Біла Церква, про визнання недійсним та скасування державного акту на право власності на земельну ділянку, мотивуючи тим, що розпорядженням Білоцерківської РДА від 11.11.2008 року № 746 виділено ОСОБА_2 у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 1,4000 га за рахунок земель запасу в адміністративних межах Фурсівської сільської ради. На підставі даного розпорядження 01.12.2008 р. ОСОБА_2 був виданий державний акт серії НОМЕР_3 на земельну ділянку площею 1,4000 га , кадастровий номер НОМЕР_2. Позивач зазначає, що вказана земельна ділянка з 1999 року віднесена до земель запасу Фурсівської сільської ради та була розподілена між мешканцями села під городництво, Білоцерківська РДА незаконно розпорядилася землями комунальної власності , чим порушила права територіальної громади с.Фурси Білоцерківського району Київської області. Позивач просив суд визнати недійсним та скасувати державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_4 площею 1,4000 га, призначену для ведення особистого селянського господарства, розташовану в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району, виданий ОСОБА_2 на підставі розпорядження Білоцерківської державної районної адміністрації від 11.11.2008 р. № 746.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_4 заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі .

Відповідачка ОСОБА_2 просила в позові відмовити, посилаючись на те, що Білоцерківська РДА правомірно надала їй спірну земельну ділянку , а позивачем не надано доказів, які б підтверджували права територіальної громади села Фурси на землі за межами населеного пункту, заявила також про застосування позовної давності.

Від відповідача Білоцерківської РДА надійшли письмові заперечення проти позову, з яких слідує , що виділення ОСОБА_2 спірної земельної ділянки у власність вважає правомірним, оскільки станом на 2008 рік вона знаходилась у державній власності поза межами с.Фурси.

Третя особа міськрайонне управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі та м.Біла Церква свого представника до суду не направила, ставлення до позову не висловила.

Суд, дослідивши матеріали цивільної справи, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Встановлено, що згідно розпорядження Білоцерківської РДА № 420 від 25.06.2008 р. громадянам ОСОБА_5 та ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку технічної документації із складання державних актів на право власності на земельні ділянки площею по 1,4000 га кожному для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Фурсівської сільської ради \ а.с.51-52\

ПП «Горизонт» було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на дві земельні ділянки по 1,4000 га ОСОБА_5 та ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району \ а.с.55-66\par

Судом встановлено, що розпорядженням Білоцерківської РДА від 11.11.2008 року №746 затверджено технічну документацію із землеустрою, громадянам ОСОБА_5 та ОСОБА_2 надано у власність земельні ділянки площею по 1,4000 га кожному для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу в адміністративних межах Фурсівської сільської ради \ а.с.53-54\

На підставі вказаного розпорядження 01.12.2008 р. ОСОБА_2 був виданий державний акт на право власності на землю серії НОМЕР_3 на земельну ділянку площею 1,4000 га , кадастровий номер НОМЕР_2\ а.с.67-68\par

Фурсівська сільська рада стверджує, що з 1999 року спірна земельна ділянка є комунальною власністю територіальної громади с.Фурси Білоцерківського району зі складу земель запасу і була розподілена між мешканцями с.Фурси під городництво. Після затвердження генерального плану сіл Фурси і Чмирівка у березні 2014 року спірна земельна ділянка перебуває в межах цієї адміністративно-територіальної одиниці. У квітні 2015 року депутатською комісією Фурсівської сільської ради виявлено факт передачі у власність двом невідомим особам земельних ділянок по 1,4 га загалом 2,8 га із земель запасу сільськогосподарського призначення, які мешканці села використовували під городи.

Позивач вважає, що Білоцерківська РДА незаконно, без відповідних повноважень, з порушенням порядку відведення спірної земельної ділянки, розпорядилася землями комунальної власності територіальної громади с. Фурси Білоцерківського району на користь відповідачки ОСОБА_2, а тому виданий їй державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_4 площею 1,4000 га, кадастровий номер НОМЕР_2, слід визнати незаконним та скасувати.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу статей 142, 143, 144, 145 Конституції України земля належить до матеріальної основи місцевого самоврядування, його органи мають право управляти нею шляхом прийняття рішень, в межах повноважень, визначених законом, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ст.12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу тощо.

Зокрема, згідно ч.1 ст.19 ЗК України сільські ради надають земельні ділянки у користування для всіх потреб як із земель сіл, так і за їх межами. А районні ради надають земельні ділянки тільки за межами населених пунктів (ч.3 ст.19 ЗК України).

Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності. Права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.

Відповідно до частини 1 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" земля є об'єктом права комунальної власності, а згідно п.34 ст.26 цього Закону до виключної компетенції сільських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (п.5 ст.16 Закону).

Згідно із частинами першою, другою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Статтею 118 ЗК України визначено порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами. Так, відповідно до частин першої, другої, шостої, сьомої, восьмої, дев'ятої, десятої цієї статті (у редакції, яка була чинною на час виникнення правовідносин) громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки.

Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. До заяви додаються матеріали, передбачені частиною п'ятою статті 151 цього Кодексу, а також висновки конкурсної комісії (у разі відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.

Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.

Право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом (частина перша статті 126 ЗК України в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно частини другої та третьої ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Згідно ч.2 ст.83 ЗК України \ в редакції Закону № 5245-VI від 06.09.2012} у комунальній власності перебувають:

а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;

б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Однак, на момент виникнення спірних правовідносин , тобто, станом на 2008 рік під час передачі Білоцерківською РДА спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_2, діяв Закон України « Про розмежування земель державної та комунальної власності» № 1457-ІУ від 05.02.2004\ далі Закон № 1457-ІУ\, що втратив чинність з 01.01.2013 р. на підставі Закону України № 5245-УІ

Згідно ст.7 Закону № 1457-ІУ при розмежуванні земель державної та комунальної власності до земель комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст передаються: усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної

власності та земель, віднесених до державної власності; земельні ділянки за межами населених пунктів, на яких розташовані об'єкти комунальної власності; землі запасу, які раніше були передані територіальним громадам сіл, селищ, міст відповідно до законодавства України; земельні ділянки, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна,

що є спільною власністю територіальної громади та держави.

Судом встановлено, що розпорядженням голови Білоцерківської районної державної адміністрації № 152 від 14.05.1999 року було затверджено технічну документацію та дані грошової оцінки земель в межах села Фурси Білоцерківського району \ а.с. 149 \ Згідно витягу з плану земель с.Фурси спірна земельні ділянка ОСОБА_2 входить до масиву земель сільськогосподарського призначення \ а.с.150-152\

Встановлено, що спірна земельна ділянка була в користуванні КСП» Раставиця». На підставі рішення Фурсівської сільської ради від 30.08.2000 р. \ а.с. 148 \ в зв»язку з реорганізацією КСП « Раставиця» земельну ділянку площею 6 га в районі вулиці Сіркова біля лісгоспу зараховано до земель запасу сільської ради для надання громадянам для городництва. Встановлено, що на підставі рішень Фурсівської сільської ради землі запасу надавалися в користування мешканцям с.Фурси для ведення особистого селянського господарства \ під городи\ а.с. 130-147\par

Отже, на момент передачі Білоцерківською РДА спірної земельної ділянки у власність відповідачки ОСОБА_2 вона належала до земель запасу Фурсівської сільської ради, тобто, перебувала у комунальній власності територіальної громади с. Фурси Білоцерківського району в силу положень ст.7 Закону № 1457-ІУ, а тому розпоряджатися нею могла виключно Фурсівська сільська рада .

Той факт, що спірна земельна ділянка входить до земель запасу Фурсівської сільської ради відображено і в самому розпорядженні Білоцерківської РДА від 11.11.2008 року № 746.

Таким чином, розпорядження Білоцерківської РДА від 11.11.2008 року № 746 про виділення ОСОБА_2 у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 1,4000 га за рахунок земель запасу в адміністративних межах Фурсівської сільської ради є протиправним, оскільки видане без повноважень на розпорядження землями комунальної власності територіальної громади с.Фурси Білоцерківського району. А тому державний акт на право власності на землю, виданий ОСОБА_2 на підставі протиправного розпорядження Білоцерківської РДА, слід визнати недійсним і скасувати.

Обгрунтованими є також посилання представника позивача ОСОБА_4 на те, що не була дотримана і процедура надання відповідачці спірної земельної ділянки.

Так, відповідно до Постанови КМУ від 26.05.2004 року «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок» № 677, який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин, розроблений проект відведення земельної ділянки виконавець подає у випадках, установлених статтями 118 і 123 Земельного кодексу України, на погодження відповідній комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, за місцем розташування земельної ділянки.

Пунктом 10 Постанови передбачено, що погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства.

В даному випадку технічна документація щодо складання державного акту на право власності на спірну земельну ділянку площею 1,4000 га, розташовану в адміністративних межах Фурсівської сільської ради, не є проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що є порушення визначеної законом процедури отримання земельної ділянки у власність. Недодержання процедури надання земельної ділянки, надання земельної ділянки з порушення законодавства є самостійною підставою для визнання державного акту на землю недійсним. Таку правову позицію висловив ВСУ у постанові від 23.10.2013 р. справа № 6-93цс13.

Суд не вбачає підстав для застосування наслідків спливу позовної давності, передбачених ст..267 ЦК України, оскільки погоджується з позицією позивача відносно того, що Фурсівська сільська рада дізналася про передачу спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_2 у квітні 2015 року, коли депутатською комісією Фурсівської сільської ради під час упорядкування земель комунальної власності цей факт було виявлено \ а.с. \ Судом встановлено, що з моменту отримання спірної земельної ділянки у власність відповідачка ОСОБА_2 її за цільовим призначенням не використовувала, з 2000 року по даний час ця земля використовується мешканцями с.Фурси під городи. Суд вважає, що позов заявлено в межах трирічного строку позовної давності, визначеного ст. 257 ЦК України.

На підставі викладеного та керуючись Конституцією України, ст.ст. 12, 19, 83, 116,118,152 ЗК України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" , Законом України « Про розмежування земель державної та комунальної власності» , ст.ст.12, 81, 141, 259, 263-265, 268 ЦПК України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити .

Визнати недійсним та скасувати державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_4 площею 1,4000 га , призначену для ведення особистого селянського господарства, розташовану в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району, виданий ОСОБА_2, НОМЕР_1, зареєстрована АДРЕСА_1, 01.12.2008 р. на підставі розпорядження Білоцерківської державної районної адміністрації від 11.11.2008 р. № 746.

Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Київської області протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Білоцерківський міськрайонний суд.

Повне рішення буде складено 23.01.2018 р.

Суддя

Л. М. Кошель

Джерело: ЄДРСР 71751866
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку