open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Провадження

№ 2-а/641/237/2017

Справа №641/8033/17

Р

І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 січня 2018 року Комінтернівський районний суд міста Харкова у складі:

головуючого- судді - Григор'єва Б.П.

при секретарі - Вакуленко Л.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії.

В обгрунтування позову позивач зазначив, що в квітні 2010 року його, заступника командира батальйону міліції з організації служби спецпідрозділу охорони та перевезення валютних цінностей УДСО при ГУМВС України в Харківській області майора міліції було звільнено зі служби в органах внутрішніх справ України і на сьогодні він отримує пенсію по інвалідності, розмір якої був розрахований Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області виходячи з його посадового окладу, окладу за звання, надбавки за вислугу років, а також середньомісячних додаткових складових частин його грошового забезпечення за останні 24 календарні місяці служби - надбавок та щомісячної премії. Таким чином, пенсія йому була нарахована і виплачується Відповідачем до цього часу без урахувань фактично отриманих за 24 останні календарних місяці служби перед звільненням сум таких додаткових видів мого грошового забезпечення: доплати за роботу у нічний час, доплати за роботу у вихідні дні, індексації; матеріальної допомоги на оздоровлення до відпустки, одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби в ОВС, що не відповідає і суперечить чинному на сьогодні законодавству України. З метою відновлення своїх прав на отримання пенсії у належному більшому розмірі, у жовтні 2017 року він звернувся до Управління поліції охорони в Харківській області з заявою про видачу йому довідки про розмір додаткових складових грошового забезпечення за 24 календарних місяця перед звільненням зі служби і 27.10.2017 я отримав довідку Управління поліції охорони в Харківській області від 25.10.2017 № 831/43/40/5-2017, згідно з якою розмір додаткових видів його грошового забезпечення за 24 календарних місяця перед звільненням зі служби склав: доплата за службу у нічний час - 1488,67 грн.; доплата за службу у святкові дні - 774,30 грн., індексація - 230,22 грн., матеріальна допомога для оздоровлення до відпустки - 8922,20 грн.; одноразова грошова допомога при звільненні - 38728,20 грн. 31.10.2017 він звернувся на адресу Відповідача з заявою від 30.10.2017 про перерахунок неправильно призначеної пенсії з урахуванням додаткових видів мого грошового забезпечення за останні 24 календарних місяця служби перед звільненням згідно з довідкою Управління поліції охорони в Харківській області від 25.10.2017 № 831/43/40/5-2017 та, одночасно, з другою своєю заявою від 30.10.2017 про призначення/перерахунок пенсії, складеною за формою згідно з додатком № 1 до постанови Правління ПФУ від 30.01.2007 № 3-1. Листом від 13.11.2017 № 2362/Д-14 Відповідач повідомив його про те, що пенсія призначена і виплачується мені правильно і підстав для її перерахунку у бік збільшення суми пенсії на підставі наданих мною документів немає. Таку бездіяльність Відповідача він вважає протиправною.

В судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги, надав пояснення аналогічні викладеним у позові, просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні і у наданому відзові не визнала, посилаючись на те, що спеціальним законом, який регулює правовідносини в сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі є Закон України від 09.04.1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». У відповідності до частини третьої статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Згідно з п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей" (далі - постанова КМУ № 393), пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Пунктом 3 постанови № 1294 від 07.11.2007 року "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу", упорядковано структуру та умови грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та затверджено схеми посадових окладів і додаткових видів грошового забезпечення за категоріями військовослужбовців. Згідно зі схемою додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України (щомісячних та одноразових, додаток № 25 до постанови № 1294) до одноразових віднесені такі види грошового забезпечення: винагорода, призначення та виплата якої пов'язана з обсягом та складностями роботи, що виконується під час проходження військової служби; матеріальна допомога на початкове обзаведення (вид матеріального забезпечення військовослужбовців, передбачений статтею 9-1 Закону № 2011-XII), а також одноразова матеріальна допомога військовослужбовцям строкової військової служби. Суми індексації грошового забезпечення та вихідної допомоги при звільнені військовослужбовців не віднесені до зазначеного переліку, на них також вьщповідно до приписів постанови Кабінету Міністрів України від 22.12.2010 року №1170 єдиний внесок не нараховується. Відповідно до п.п. 23, 24 Постанови Правління Пенсійного,фонду України від 30 січня 2007 року №3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону. Про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобовязані у пятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у звязку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом пяти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії. Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в пятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії. Органи Пенсійного фонду України самостійно не визначають розмірів грошового забезпечення, а лише призначають та перераховують пенсії пенсіонерам на підставі документів у передбаченому законодавством порядку. Необхідно звернути увагу на рішення від 13.05.2015р. Конституційним Судом України прийнято по справі № 1-9/2015 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". За приписами ст. 69 Закону України «Про Конституційний Суд України» рішення і висновки Конституційного Суду України рівною мірою є обов'язковими до виконання. Приймаючи вказане рішення Конституційний Суд України виходив з того, що однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій. Згідно з частиною третьою статті 43 Закону пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за Законом, та членам їх сімей обчислюються з урахуванням, зокрема, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій в розмірах, установлених законодавством. Положеннями першого речення частини третьої статті 63 Закону передбачено підстави для перерахунку пенсій та перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються для їх перерахунку. Аналіз наведених положень Закону вказує на єдиний підхід законодавця до визначення видів грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються як при призначенні пенсій (стаття 43), так і при перерахунку раніше призначених пенсій (стаття 63). Конституційний Суд України наголосив, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право па пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись Конституцією та законами України. Отже, перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, введення яких є підставою для перерахунку пенсій зазначених категорій осіб, визначається виключно законами України. За наслідками розгляду вказаної справи Конституційний Суд України вирішив, що до встановлених виключно законами України нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, на підставі введення яких усі призначені за цим законом пенсії підлягають перерахунку, належать лише надбавки, доплати, підвищення. Згідно висновків Конституційного Суду України наведених у рішенні від 13.05.2015 року по справі № 1-9/2015 аналіз положень приписів ст. 43 та 63 Закону № 2262-ХІ1 вказує на єдиний підхід законодавця до визначення видів грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються як при призначенні пенсій (стаття 43), так і при перерахунку раніше призначених пенсій (стаття 63), виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом. Перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, введення яких є підставою для перерахунку пенсій зазначених категорій осіб, визначається виключно законами України. Враховуючи викладене, одноразові додаткові види грошового забезпечення, як матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально- побутових питань одноразова допомога при звільненні не враховуються при обчислення пенсії позивачу. Зазначені виплати залежать від певних обставин. їх розмір не є фіксованим, а виплата не є щомісячною, тому вони не включаються до складу грошового забезпечення при звільненні з військової служби. Включення матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, що виплачується військовослужбовцям та сплата з вказаних складових внесків на загальнообов'язкове страхування не доводить наявність підстав для включення їх до складу грошового забезпечення з якого обчислюється пенсія, оскільки такі підстави законодавчо не закріплені. Таким чином, при призначенні пенсії головним управлінням ПФУ в Харківській області додержані вимоги ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та п. 7 постанови КМУ № 393 від 17.07.1992р. Аналіз вищезазначених нормативно-правових документів, дає підстави вважати, що грошова допомога на оздоровлення, доплата за службу в нічний час та у святкові дні, індексація, грошова допомога для вирішення соціально-побутових питань, одноразова допомога при звільненні - мають тимчасовий характер, залежать від певних обставин, їх розмір не є фіксованим, а виплата не є щомісячною, тому вони не включаються до складу грошового забезпечення при звільненні з військової служби, а відтак не підлягає включенню до грошового забезпечення при перерахунку пенсії. Отже, довідка від 25.10.2017р №831/43/40/5-2017 управління поліції охорони в Харківській області Національної поліції України, що видана ОСОБА_2 про додаткові види грошового забезпечення за 24 календарних місяці служби підряд перед звільненням, не відповідає вимогам Постанови від 30 січня 2007 року №3-1, а отже не може підставою для перерахунку пенсії. Ця довідка несе інформацію про отримані позивачем одноразові виплати, в якій відсутня інформація сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Також згідно постанови Верховного суду України від 12.09.2017року одноразова грошова допомога при звільненні не входить до додаткового грошового забезпечення, яка повинна враховуватися при нарахуванні пенсії, оскільки відноситься до разових платежів і має характер окремих гарантій держави щодо соціального захисту громадян, зокрема військовослужбовців. Також слід зазначити, вимога позивача про зобов'язання призначити та виплачувати пенсію на підставі конкретно визначених сум як просить позивач призведе до втручання в дискреційні повноваження органу, що видав довідку, оскільки конкретну грошову суму повинно бути встановлено в ході оформлення довідки про розмір грошового забезпечення, за конкретною посадою працюючого працівника у закладі де працював позивач, за даними цього закладу, а не судом. Щодо вимоги здійснити перерахунок з 01.11.201 броку, необхідно зазначити, що чинне законодавство обмежує строк звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів. Так, відповідно до статті 122 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Просила в задоволенні позову відмовити.

Дослідивши докази по справі суд вважає, що позов підлягає задоволенню з урахуванням наступного.

Так, стаття 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (в редакції, яка діяла на час призначення пенсії) передбачала, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей у зв'язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому, перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Призначені військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей пенсії перераховуються з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.

На час розгляду справи редакція статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» має наступну редакцію:

Перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв'язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону . При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Зазначені вимоги статті, узгоджуються також з приписами ч.18 ст.43 цього ж Закону.

Згідно «Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Відповідно до пунктів 23, 24 «Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого Постановою правління Пенсійного Фонду України 30 січня 2007 № 3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за № 135/13402, перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону. При цьому пенсіонери звертаються до органів, що призначають пенсії з відповідними заявами та в разі необхідності подають документи, які дають право на підвищення пенсії.

Про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов'язані у п'ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв'язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Органи, що призначають пенсії, протягом п'яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії.

Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п'ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Відповідно до правового висновку Верховного Суду України у постанові від 22 квітня 2014 року у справі № 21-484/а13, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку, повідомляють орган Пенсійного фонду.

Постановою Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», затверджено схему окладів за спеціальним званням поліцейських у розмірах згідно з додатком 1; схему посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання в розмірах згідно з додатком 2; схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10, тобто, відбулись зміни, які є підставою для перерахунку пенсії та зобов'язують органи, на які покладено проведення перерахунку здійснити його.

Постановою Кабінету Міністрів України № 947 від 18 листопада 2015 року «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268» внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», які також є підставами для перерахунку пенсії особам, які мають на це право.

29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» статтю 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» після частини другої доповнено новою частиною такого змісту: «Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських».

Відповідно до абзацу 2 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» (згідно із законом України від 23 грудня 2015 року № 900-VШ) за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Як зазначено в ст. 102 Закону України «Про Національну поліцію», пенсійне забезпечення поліцейських здійснюються також в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

З урахуванням вищенаведених норм, суд приходить до висновку, що в розумінні вказаних вимог Позивач, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру його пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988.

В Рішенні Конституційного суду України від 06 липня 1999 року №8-рп/99 у справі за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України щодо офіційного тлумачення положень статті 5 Закону України «Про статус ветеранів військової служби і ветеранів органів внутрішніх справ та їх соціальний захист» (справа про ветеранів органів внутрішніх справ) Конституційний Суд України прямо зазначив, що служба в органах внутрішніх справ має ряд специфічних властивостей (служба в правоохоронних органах держави пов'язана з ризиком для життя і здоров'я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей), що повинно компенсуватись наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексом організаційно-правових та економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби в органах внутрішніх справ, так і після звільнення у запас або у відставку.

Відповідно до правової позиції Конституційного Суду України, викладеної у рішеннях від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005, від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010, від 22 грудня 2010 року № 23-рп/2010, від 11 жовтня 2011 року № 10-рп/2011, громадяни мають бути впевненими у своїх законних очікуваннях, а також в тому, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано. Тобто, набуте право не може бути скасоване чи звужене.

Нормами статті 19 Закону України від 20.12.1990 № 565-ХІІ "Про міліцію" встановлено, що форми і розміри грошового забезпечення працівників міліції встановлюються Кабінетом Міністрів України. Таким чином, законодавець делегував повноваження на визначення порядку встановлення і виплати грошового забезпечення працівникам міліції Кабінету Міністрів України і визначаючи статтею 43 Закону № 2262-ХІІ складові грошового забезпечення рядового і начальницького складу ОВС України, які враховуються для обчислення розміру пенсії, законодавець не міг врахувати усі виплати, які проводяться працівникам міліції, чи які будуть встановлені їм в майбутньому. Саме тому, складові грошового забезпечення військовослужбовців та працівників ОВС України, які визначені у статті 43 Закону № 2262- ХІІ не є вичерпними.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про оплату праці" заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. В статті 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Згідно частини 1 статті 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" не містить визначення заробітної плати, на підставі якої здійснюється розрахунок пенсій. Із змісту статгі 40 цього Закону вбачається, що з середньої заробітної плати (доходу) повинні бути сплачені страхові внески.

Відповідно до статті 41 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" до виплат (доходів), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, належать, зокрема: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані обчислені та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

За змістом наведених норм, всі отримувані застрахованою особою суми виплат (заробітної плати), у тому числі й ті, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток, дохід цієї застрахованої особи для обчислення її пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

Відповідно до пункту 7 постанови КМУ від 17.07.1992 № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" встановлено структуру та умови грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та затверджено схеми посадових окладів і додаткових видів грошового забезпечення, у тому числі й передбачена виплата надбавок, матеріальної допомоги та премій (пункти 3, 5, 6 цієї постанови).

Порядок виплати грошового забезпечення працівникам міліції також врегульований наказом МВС України від 31.12.2007 № 499 "Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ" (зареєстрований Міністерством юстиції України 12.03.2008 за № 205/14896), яким затверджена Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ.

Грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ визначається залежно від посади, спеціального звання, наукового ступеня і вченого звання, тривалості та умов служби (п.1.3 Інструкції").

Грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ виплачується за місцем служби і виключно в межах асигнувань, затверджених кошторисом доходів і видатків органу, підрозділу, закладу чи установи МВС на грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ (п. 1.6 Інструкції).

Порядок оплати праці (служби) працівникам міліції за роботу (службу) у вихідні та святкові дні врегульований розділом 3.7 Інструкції.

Згідно з пунктом 2.15.1 Інструкції, преміювання осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ здійснюється відповідно до їх особистого вкладу в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів, та економії фонду грошового забезпечення, а індивідуальні розміри премії не обмежуються максимальними розмірами та встановлюються за рішенням керівника підрозділу в межах фонду преміювання.

Згідно з пунктом 2.15.1 Інструкції, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ надається матеріальна допомога у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує місячного грошового забезпечення на день виплати, та один раз на рік - допомога для оздоровлення в розмірі, що не перевищує місячного грошового забезпечення.

Аналіз всіх зазначених норм матеріального права дає підстави вважати, що доплата за службу в нічний час та у святкові дні, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, разові премії та грошова допомога при звільненні зі служби в ОВС відносяться до складу грошового забезпечення працівників (військовослужбовців) ОВС України, з розміру якого повинна обчислюватися їх пенсія.

Порядок оплати праці (служби) працівникам міліції за роботу (службу) в нічний час, у вихідні та святкові дні безпосередньо врегульований розділом 3.7 Інструкції, додатком № 26 постанови КМУ № 1294-2007р., а також нормами статей 54, 73, 107, 108 КЗпП України, які також підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

Таким чином, доплати за службу в нічний час та у святкові дні мають систематичний і постійний характер і повинні включатися у розрахунок пенсії Позивачу.

У постановах Верховного Суду України від 30.09.2014 по справі № 21-306а14 та від 11.11.2014 по справі № 21-449а14 викладений правовий висновок про те, що не включення до грошового атестату та неврахування органом пенсійного фонду доплати за службу у нічний час при призначенні пенсії позивачу є неправомірними, оскільки позивач отримував щомісячно доплату за службу в нічний час, а отже така доплата мала постійний характер та підлягала врахуванню при призначенні пенсії.

За аналогією і служба у святкові дні, також, має систематичний характер і повинна враховуватися при призначенні пенсії.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про міліцію": "Міліція України - державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров'я, права і свободи громадян, власність, природне середовище, інтереси суспільства і держави від протиправних посягань".

Статтею 7 Закону України "Про міліцію" встановлено, що "міліція є єдиною системою органів, яка входить до структури Міністерства внутрішніх справ України, виконує адміністративну, профілактичну, оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну, виконавчу та охоронну (на договірних засадах) функції"".

Підрозділи Державної служби охорони входять до складу МВС України як підрозділ міліції охорони, а організаційна структура Державної служби охорони при МВС України визначається в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Оскільки Позивач проходив службу у спеціально створеному в державі територіальному органі внутрішніх справ, Закон України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" поширюється на працівників міліції (правоохоронних органів), у т.ч. на Позивача. Зокрема, саме така правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 14.10.2014 по справі № 21-413а14 та у постанові Вищого адміністративного суду України від 08.12.2015 по справі К/800/5845/14.

Згідно з цим Законом № 2011-ХІІ військовослужбовцям у зв'язку з особливим характером військової служби, яка пов'язана із захистом Вітчизни, надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації. Частиною 1 статті 9 Закону № 2011-XII установлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Частиною 2 цієї статті визначено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер), премія, одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Законом № 2011-ХІІ також гарантовано право військовослужбовців на щорічну основну відпустку із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням допомоги_на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення (частина 1 статті 10-1 цього Закону).

Виплата матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань працівникам міліції також передбачена підпунктом 3 пункту 5 постанови КМУ № 1294-2007р.

Згідно з пунктом 2.15.1 Інструкції, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ надається матеріальна допомога у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує місячного грошового забезпечення на день виплати, та один раз на рік - допомога для оздоровлення в розмірі, що не перевищує місячного грошового забезпечення.

Правова позиція Відповідача про те, що матеріальна допомога оздоровлення має разовий (не систематичний характер) є помилковою і безпідставною.Таким чином, матеріальна допомога має систематичний і постійний характер, є складовою частиною грошового забезпечення працівника міліції і повинна включатися у розрахунок пенсії Позивачу.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України від 03.07.1991 № 1282-ХІІ "Про індексацію грошових доходів населення", згідно зі статтею 1 якого індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. Тобто, індексація є частиною державної системи соціального захисту громадян, спрямованою на підтримання їх купівельної спроможності.

Індексація грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу МВС здійснюється в порядку та розмірах, установлених Законом № 1282-ХІІ та передбачена нормами статті 95 КЗпП України, яка також підлягає застосуванню до цих правовідносин.

Таким чином, індексація має систематичний і постійний характер, є складовою частиною грошового забезпечення співробітника міліції і повинна включатися у розрахунок пенсії Позивачу.

Одноразова грошова допомога при звільненні передбачена статтею 15 Закону № 2011-XII, який, як зазначалося вище поширюється на працівників міліції (постанова ВСУ від 14.10.2014 по справі № 21- 413а14).

Крім цього, безпосередньо наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333 (який зареєстрований Міністерством юстиції України 27.03.2012 за № 456/20769 і є актом законодавства України) затверджено Інструкцію щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, згідно з якою витрати на виплату одноразової грошової допомоги особам рядового і начальницького складу при звільненні зі служби віднесена до витрат на виплату грошового забезпечення (заробітної плати) по коду 2112 "Грошове забезпечення військовослужбовців".

Посилання Відповідача у листі від 13.11.2017 № 2362/Д-14 на те, що у довідці УПО Харківської області не вказано чи сплачувався ЄСВ з отриманої позивачем в травні 2010 року суми одноразової допомоги при звільненні зі служби безпідставне, оскільки згідно з законодавством він не зобов'язаний доказувати ці обставини і Відповідач (як суб'єкт власних повноважень у наявних правовідносинах) має усі законні підстави самостійно отримувати необхідну йому інформацію від платника податків (УДСО), у тому числі на підставі норм постанови Правління Пенсійного фонду України 22.12.2014 № 28-2.

Посилання Відповідача у листі від 13.11.2017 № 2362/Д-14 на норми постанови КМУ від 22.12.2010 № 1170 протиправне, оскільки одноразова допомога при звільненні була виплачена мені у травні 2010 року до набрання чинності цим актом законодавства і згідно з нормами статті 58 Конституції України цей акт законодавства не має зворотної сили у часі. До того-ж, матеріальна допомога на оздоровлення у постанові КМУ від 22.12.2010 № 1170 взагалі не згадується і з цих сум грошового забезпечення ЄСВ повинен сплачуватися на загальних підставах.

До набрання чинності постановою КМУ від 22.12.2010 № 1170 питання сплати роботодавцем пенсійних внесків з фонду заробітної плати було врегульовано, зокрема, постановою КМУ від 18.05.1998 № 697. При цьому, пункт 1 затвердженого цією постановою "Переліку видів оплати праці та інших виплат, на які не нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та які не враховуються при обчисленні середньомісячної заробітної плати для призначення пенсій" вказував лише на "вихідну допомогу у разі припинення трудового договору".

Оскільки в наявних правовідносинах з проходження служби між Позивачем та органом внутрішніх справ трудовий договір відсутній (ці правовідносини не регулюються КЗпП України, а регулюються спеціальним законодавством з проходження служби), правових підстав для несплати збору з пенсійного страхування на суму одноразової грошової допомоги при звільненні Позивача у УДСО при ГУМВС України в Харківській області не було і з цієї виплати такі внески останнім повинні були сплачуватися.

Виходячи з цього, можливі посилання Відповідача на мовби можливу несплату УДСО при ГУМВС України в Харківській області сум пенсійних внесків з розміру одноразової грошової допомоги позивача при звільненні не заслуговують на увагу, оскільки розмір пенсії не повинен залежати від виконання роботодавцем його зобов'язань по нарахуванню і сплаті пенсійних внесків і, по-друге, якщо Кабінет Міністрів України, як вищий орган виконавчої влади, у межах своєї компетенції у своїй постанові встановив, що з одноразової допомоги пенсійні внески (або ЄСВ) роботодавцем не сплачуються, то ці обставини не виключають одноразову грошову допомогу при звільненні зі складових частин грошового забезпечення працівника міліції, з якого повинна обчислюватися його пенсія згідно з законодавством.

При цьому, Рішення Конституційного Суду України від 13.05.2015 по справі № 4-рп/15, на яке посилається Відповідач у своєму листі від 18.09.2016 № 1719/4-14 не може бути застосоване судом як підстава для відмови у задоволенні позовних вимог Позивача, оскільки предметом у справі № 4-рп/15 був розгляд Конституційним Судом України конституційного звернення громадянина ОСОБА_3 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", згідно з якими "усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством".

У справі № 4-рп/15 Конституційний Суд України не здійснював офіційного тлумачення норм статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо порядку перерахунку пенсій у зв'язку з неправильним її призначенням.

Крім цього окремий абзац в мотивувальній частині Рішення про те, що "виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись Конституцією та законами України", невід'ємно пов'язаний з наступними абзацами мотивувальної частини цього-ж Рішення про те, що "... перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, введення яких є підставою для перерахунку пенсій зазначених категорій осіб, визначається виключно законами України. Аналіз положень першого речення частини третьої статті 63 Закону дає підстави стверджувати, що слова "надбавок, доплат, підвищень" є вставленою конструщією словосполучення "нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення", яка вказує на те, що такими видами є лише надбавки, доплати, підвищення."

Таким чином, мотивувальна і резолютивна частина цього Рішення визначають офіційне тлумачення правовідносин з перерахунку пенсій військовослужбовцям та деяким іншим особам у зв'язку зі зміною одного із видів їх грошового забезпечення, а не у зв'язку з неправильним призначенням пенсії і не входять у суперечність з правовими позиціями Верховного Суду України у постановах від 10.03.2015 по справі № 21-70а15, від 20.10.2015 по справі № 21-2942а15, від 30.09.2014 по справі № 21-306а14 та від 11.11.2014 по справі № 21-449а14 (до того-ж, постанова від 20.10.2015 по справі № 21-2942а15 прийнята пізніше Рішення).

Оскільки внаслідок протиправної бездіяльності Відповідача Позивача протиправно щомісяця лишають частини його власності у вигляді частини передбаченої законодавством пенсії, Відповідач порушує права Позивача як людини, які передбачені статтею 1 Протоколу № 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ЕТ8№9), згідно якої кожна фізична особа має право мирно володіти своїм майном і ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Частиною 2 статті 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" встановлено наступне: "Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону.

При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону."

Таким чином, оскільки позивач проінформував Відповідача про розмір своїх додаткових видів грошового забезпечення, які є підставою для перерахунку розміру його пенсії, 31.10.2017, мої позовні вимоги про перерахунок і виплату пенсії Відповідачем підлягають задоволенню з 01.11.2016.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 21 Конституції України усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Відповідно до статті 22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними.

На підставі вищевикладеного суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог позивача в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 2, 241-244, 246, 250, 251 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги ОСОБА_2 - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (61022, м. Харків, пл. Свободи, 5, Держпром, 3 під'їзд, 2 поверх, код ЄДРПОУ 14099344) щодо відмови від здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_4 (ІНФОРМАЦІЯ_1, РНКОПП НОМЕР_1, НОМЕР_2, виданий 15.11.1996 Комінтернівським РВ ХМУ УМВС України в Харківській області, адреса проживання: АДРЕСА_1) згідно з довідкою Управління поліції охорони в Харківській області від 25.10.2017 року № 831/43/40/5-2017.

Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області (61022, м. Харків, пл. Свободи, 5, Держпром, 3 під'їзд, 2 поверх, код ЄДРПОУ 14099344) призначити і виплачувати пенсію ОСОБА_4 (ІНФОРМАЦІЯ_1, РНКОПП НОМЕР_1, НОМЕР_2, виданий 15.11.1996 Комінтернівським РВ ХМУ УМВС України в Харківській області, адреса проживання: АДРЕСА_1) згідно з довідкою Управління поліції охорони в Харківській області від 25.10.2017 року № 831/43/40/5-2017, а саме з урахуванням фактично отриманих ним протягом 24 календарних місяців перед звільненням зі служби в ОВС України сум доплат за службу у нічний час в сумі 1488,67 грн., доплат за службу у святкові дні в сумі 774,30 грн., індексації в сумі 230,22 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 8992,20 грн. та одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби в ОВС в сумі 38728,20 грн., починаючи з 01.11.2016 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (61022, м. Харків, пл. Свободи, 5, Держпром, 3 під'їзд, 2 поверх, код ЄДРПОУ 14099344) на користь держави судовий збір у розмірі 640,00 грн.

Рішення набирає законної сили протягом тридцяти днів з моменту його проголошення, учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, апеляційна скарга може бути подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. Апеляційна скарга подається безпосередньо до апеляційного суду.

Повний текст рішення виготовлений 22.01.2018 року.

Суддя -

Б

. П. Григор'єв

Джерело: ЄДРСР 71708501
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку