open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

09 січня 2018 р. Справа № 802/2281/17-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дмитришеної Р.М.,

за участю:

секретаря судового засідання: Макарової К.В.

позивача: ОСОБА_1

представника позивача: ОСОБА_2

представника відповідача: Порхун Л.М.

без участі позивача ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_4, ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_5

до: Томашпільського районного сектору Управління Державної міграційної служби України

про: визнання бездіяльності протиправною та зобов"язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулись ОСОБА_4, ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_5 з адміністративним позов до Томашпільського районного сектору Управління Державної міграційної служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивачі посилаються на те, що в жовтні 2017 року ОСОБА_4, ОСОБА_1 та їх неповнолітня донька ОСОБА_5 звернулись до Томашпільського районного сектору Управління Державної міграційної служби України із заявою про видачу ОСОБА_5 паспорту громадянина України у формі паспортної книжечки.

Відповідач листом за №45/1445 від 21.10.2017 відмовив позивачу у отриманні паспорту громадянина України у вигляді паспортної книжечки в зв'язку із тим, що згідно змін в законодавсті передбачено оформлення паспорта у формі картки з безконтактним електронним носієм, також Томашпільський районний сектор Управління Державної міграційної служби України розпочав оформлення та видачу паспорта громадянина України у формі картки.

Однак, ОСОБА_5 в зв'язку із релігійними переконаннями не бажає отримувати паспорт у формі пластикової картки типу ІD - картка, яка має безконтактний електронний носій із персональними даними, а тому її батьки як законні представники звернулись до суду із адміністративним позовом та просять:

- визнати дії Томашпільського районного сектору Управління Державної міграційної служби України протиправними щодо не оформлення паспорта громадянина України неповнолітній ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_1 у формі паспортної книжички;

- зобов'язати Томашпільський районний сектор Управління Державної міграційної служби України оформити та видати паспорт бланк паспорту ОСОБА_5 у формі паспортної книжички відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-ХХІІ, з проставленою відміткою проживання без використання цифрового ідентифікатора особи та автоматизованої обробки персональних даних.

Представник та позивач в судовому засіданні підтримали заявлені позовні вимоги, посилаючись на те, що паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу власника та підтверджує громадянство. В зв'язку із релігійними переконаннями неповнолітня ОСОБА_5 не бажає отримувати паспорт у вигляді ІD - картки, оскільки чинними положеннями законодавства передбачено можливість отримання паспорту у вигляді книжечки.

Представник відповідача щодо заявлених позовних вимог заперечувала посилаючись на положення Закону України №5492-VI від 20.11.2012 «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус». Відповідно до ст. 14 Закону України №5492-VI від 20.11.2012 форма кожного документа встановлюється цим Законом, а ст. 21 цього Закону передбачено форму, зміст та обсяг інформації паспорта громадянина України. На виконання цього Закону Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №302 від 25.03.2015, якою затверджено: зразок та технічний опис бланка паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм; зразок та технічний опис бланка паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія; порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України. Відповідно до п.2 і п.3 цієї постанови запроваджується: з 1 січня 2016 pоку оформлення і видача паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм та паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, зразки бланків яких затверджено цією постановою, громадянам України, яким паспорт громадянина України оформляється вперше, з урахуванням вимог пункту 2 Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 pоку №2503-ХІІ; з 1 листопада 2016 року оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм, зразок бланка якого затверджено цією постановою, громадянам України відповідно до «Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України», затвердженого цією постановою. З приводу персональних даних, то представник відповідача вказала, що особа має право написати заяву, вказавши про свою незгоду щодо оброблення своїх персональних даних. Положеннями ч. 4 ст.13 Закону №5492-VI гарантується особам право на відмову від внесення відцифрованих відбитків пальців рук до безконтактного електронного носія. За наведених підстав, у задоволенні адміністративного позову просила відмовити.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, надані сторонами докази дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити, з огляду на наступне.

11.10.2017 ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_1 та її законні представники ОСОБА_4, ОСОБА_1 звернулись до Томашпільського районного сектору Управління Державної міграційної служби України року, по досягнення нею шістнадцятирічного віку, за місцем свого проживання із заявою про оформлення паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки.

Також, в заяві відзначено, що ОСОБА_5 не має наміру оформляти паспорт у формі пластикової картки типу ІD -1. Як законний представник ОСОБА_5 батьки ОСОБА_4 та ОСОБА_1, відзначили в заяві, що не дають згоду на оформлення паспорту у формі пластикової картки.

21.10.2017 Томашпільський районний сектор Управління Державної міграційної служби України листом за №45/1445 повідомило заявників, що відповідно до Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" та постанови КМУ від 25.03.2015 року "Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України" з 01.01.2016 року запроваджено оформлення і видачу паспорта громадянина України у формі картки з безконтактним електронним носієм.

Також, всі територіальні підрозділи в тому числі і Томашпільський районний сектор Управління Державної міграційної служби України, забезпечені матеріально - технічними ресурсами для оформлення і видачі паспорта громадянина України, зразки бланків якого затверджені Постановою, населення Томашпільського районного сектору Управління ДМС України у Вінницькій області при досягнення певного віку, або у разі зміни прізвища документується паспортом громадянина україни у формі пластикової картки типу ІD, прийняття документів для оформлення паспорта громадянина України у формі книжечки припинено з 01.11.2016р.

В зв'язку із релігійними переконаннями ОСОБА_5 та її батьків, позивачі заперечують проти отримання паспорта громадянина України у вигляді ІD -1 картки.

Визначаючись щодо позовних вимог суд виходить з наступного.

Правові та організаційні засади створення та функціонування Єдиного державного демографічного реєстру та видачі документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також права та обов'язки осіб, на ім'я яких видані такі документи визначаються Законом України №5492-VI від 20.11.2012 «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону №5492-VI визначено, що Єдиний державний демографічний реєстр - це електронна інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, захисту, обробки, використання і поширення визначеної цим Законом інформації про особу та про документи, що оформлюються із застосуванням засобів Реєстру, із забезпеченням дотримання гарантованих Конституцією України свободи пересування і вільного вибору місця проживання, заборони втручання в особисте та сімейне життя, інших прав і свобод людини та громадянина.

Єдиний державний демографічний реєстр ведеться з метою ідентифікації особи для оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсними та знищення передбачених цим Законом документів. Єдиний державний демографічний реєстр у межах, визначених законодавством про свободу пересування та вільний вибір місця проживання, використовується також для обліку інформації про реєстрацію місця проживання чи місця перебування.

Згідно з ч.1 ст.13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація народження дитини проводиться з одночасним визначенням її походження та присвоєнням їй прізвища, власного імені та по батькові. Походження дитини визначається відповідно до Сімейного кодексу України.

Статтею 5 Закону України «Про громадянство України» визначено, що документом, який підтверджує громадянство України, є зокрема паспорт громадянина України. Зразок та порядок видачі паспорта громадянина України визначається положенням про паспорт громадянина України, яке затверджується Верховною Радою України.

Паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України (ч.1 ст.21 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»).

Частиною 2 ст. 21 Закону №5492-VI передбачено, що кожен громадянин України, який досяг чотирнадцятирічного віку, зобов'язаний отримати паспорт громадянина України

Згідно з ч.3 ст.13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, дипломатичний паспорт України, службовий паспорт України, посвідчення особи моряка, посвідчення члена екіпажу, посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, проїзний документ біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, проїзний документ особи, якій надано додатковий захист, картка мігранта містять безконтактний електронний носій. Посвідчення особи на повернення в Україну, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідчення водія не містять безконтактного електронного носія.

Положенням ч.4 ст.13 Закону №5492-VI визначено, що особам гарантується право на відмову від внесення відцифрованих відбитків пальців рук до безконтактного електронного носія, що міститься у паспорті громадянина України. Таке право реалізується шляхом подання заяви відповідному уповноваженому суб'єкту про внесення або відмову від внесення відцифрованих відбитків пальців рук особи до безконтактного електронного носія.

Паспорт громадянина України виготовляється у формі картки, що містить безконтактний електронний носій (ч.4 ст.21 Закону №5492-VI).

Відповідно до ч.7 ст.21 Закону №5492-VI визначено, що до паспорта громадянина України вноситься така інформація: 1) назва держави; 2) назва документа; 3) ім'я особи; 4) стать; 5) громадянство; 6) дата народження; 7) унікальний номер запису в Реєстрі; 8) номер документа; 9) дата закінчення строку дії документа; 10) дата видачі документа; 11) уповноважений суб'єкт, що видав документ (код); 12) місце народження; 13) відцифрований образ обличчя особи; 14) відцифрований підпис особи; 15) податковий номер (реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків) або повідомлення про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган). У разі наявності повідомлення про відмову від реєстраційного номера облікової картки платника податків проставляється слово «відмова».

Згідно з ч.9 ст.21 Закону №5492-VI до безконтактного електронного носія, що міститься у паспорті громадянина України, який досяг вісімнадцятирічного віку, вносяться засоби електронного цифрового підпису в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. До безконтактного електронного носія, що міститься у паспорті громадянина України, вноситься додаткова (змінна) інформація.

Відповідно до п.3 «Положення про паспорт громадянина України», затвердженого 26.06.1992 постановою Верховної Ради України №2503-ХІІ, бланки паспортів виготовляються у вигляді паспортної книжечки або паспортної картки за єдиними зразками, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. Терміни запровадження паспортної картки визначаються Кабінетом Міністрів України у міру створення державної автоматизованої системи обліку населення.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №302 від 25.03.2015 «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України» затверджено зразок та технічний опис бланка паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм згідно з додатками 1 і 2; зразок та технічний опис бланка паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, згідно з додатками 3 і 4; Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, що додається.

Також, п. 2 постанови Кабінету Міністрів України №302 від 25.03.2015 запроваджено з 1 січня 2016 оформлення і видачу паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм та паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, зразки бланків яких затверджено цією постановою, із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру громадянам України, яким паспорт громадянина України оформляється вперше, з урахуванням вимог пункту 2 Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 р. №2503-XII.

Положеннями п. 3 постанови Кабінету Міністрів України №302 визначено, установити, що: до завершення роботи із забезпечення в повному обсязі територіальних підрозділів Державної міграційної служби матеріально-технічними ресурсами, необхідними для оформлення і видачі паспорта громадянина України, зразки бланків якого затверджено цією постановою, паспорт громадянина України може оформлятися з використанням бланка паспорта громадянина України у формі книжечки; прийняття документів для оформлення паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, зразок бланка якого затверджено цією постановою, з 1 листопада 2016 р. припиняється; паспорт громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, оформлений та виданий на підставі документів, поданих до 1 листопада 2016 р., є чинним протягом строку, на який його було видано.

Також, слід відзначити, що в зв'язку із спрямування на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" внесено зміни до Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» якими виключено можливість громадян через свої релігійні переконання відмовитись від отримання документів з імплантованим у бланк безконтактним електронним носієм, або від внесення інформації до безконтактного електронного носія.

Відповідно до ст. 24 Конституції України, громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст.19 Конституції України)

За змістом ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи вище вказане, відповідач діяв в межах та у спосіб визначений Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», а також стороною позивача не надано суду належних доказів в підтвердження порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів ОСОБА_5 у сфері публічно-правових відносин, відтак відсутні підстави для задоволення адміністративного позову.

При цьому, суд звертає увагу, що жодних виключень за релігійними переконаннями громадян стосовно форми та порядку видачі паспорту а ні Закон України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус", а ні "Положення про паспорт громадянина України", затверджене 26.06.1992 року постановою Верховної Ради України №2503-ХІІ, на день звернення позивача до відповідача та на час розгляду справи не містять.

Щодо відмови позивача з релігійних переконань оброблення персональних даних, то суд зазначає, що положеннями ч. 4 ст. 13 Закону, особам гарантується право на відмову від внесення відцифрованих відбитків пальців рук до безконтактного електронного носія, що міститься у паспорті громадянина України. Таке право реалізується шляхом подання заяви відповідному уповноваженому суб'єкту про внесення або відмову від внесення відцифрованих відбитків пальців рук особи до безконтактного електронного носія. Відповідно до п. 15 ч.7 ст. 21 Закону, до паспорта громадянина України вноситься інформація, зокрема, податковий номер (реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків) або повідомлення про відмову від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган). У разі наявності повідомлення про відмову від реєстраційного номера облікової картки платника податків проставляється слово "відмова".

За приписами ч.9 ст. 21 Закону, до безконтактного електронного носія, що міститься у паспорті громадянина України, вноситься додаткова (змінна) інформація.

Крім того, вирішуючи спір суд зважає на те, що на день звернення позивача до відповідача (11.10.2017 року) Томашпільський районний відділ Державної міграційної служби України у Вінницькій області був повністю забезпечений обладнанням для виготовлення паспорта громадянина України у вигляді картки. Крім того, бланки паспортів громадянина України зразка 1994 року в секторі відсутні.

Отже, з наведеного слідує, що відповідач зобов'язаний забезпечувати оформлення та видачу паспортів громадянам України у відповідності до вимог чинного законодавства, а саме здійснювати видачу паспортів у вигляді картки, що виключає можливість зобовязати відповідача оформити та видати паспорт громадянина України ОСОБА_5 у формі паспортної книжечки.

Крім того, суд зазначає, що Постановою № 302 визначено порядок прийому та видачі паспорта громадянина України, зокрема, ним передбачено алгоритм дій працівників ДМС, а також перелік та форма документів, які подаються для виготовлення паспорта.

У даному випадку форма, поданої позивачами та їх неповнолітньою донькою, заяви не відповідає вимогам чинного законодавства, які регламентують спірні правовідносини, а подана у формі листа - звернення.

На вказаний лист-звернення, відповідачем у встановленому порядку надано вичерпну відповідь із посиланням на норми чинного законодавства.

Рішення про відмову в оформленні паспорта з підстав, визначених статтею 16 Закону №5492-VI відповідачем не приймалося, а відтак твердження позивача про необхідність посилання на підстави відмови у наданій їй відповіді є безпідставними.

Посилання представника позивача в судовому засіданні на ч. 2 ст. 14 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», яка передбачає право громадян на отримання паспорта громадянина України як у формі книжечки так і у формі картки як підставу для видачі їм паспорта у формі книжечки не є підставним, оскільки дана стаття роз'яснює лише форми та опису всіх документів, перелічених у ч. 1 ст. 13 цього Закону (18 позицій документів), а безпосередньо розкривається зміст та форма видачі цих документів (у формі книжечки, картки чи буклета) в статтях 21-36 цього Закону в т. ч. і щодо форми паспорта громадянина України (ст. 21 Закону).

За наведених обставин, суд прийшов до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог повністю.

За приписами ст. 139 КАС України, судовий збір з відповідача не стягується.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову - відмовити повністю.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

ОСОБА_4, ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_5 (АДРЕСА_1)

Томашпільський районний сектор Управління Державної міграційної служби України (вул. І. Гаврилюка, 51, смт. Томашпіль, Вінницька область)

Повний текст рішення оформлено 18.01.2018

Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна

Джерело: ЄДРСР 71653761
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку