open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 319/308/17(2-а/319/8/2017)
Моніторити
Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.01.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
emblem
Справа № 319/308/17(2-а/319/8/2017)
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.01.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /06.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.12.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2017/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

06 грудня 2017 року

справа № 319/308/17(2-а/319/8/2017)

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Сафронової С.В.

судді: Мельника В.В. Чепурнова Д.В.

за участю секретаря судового засідання: Царьової Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 на постанову Куйбишевського районного суду Запорізької області від 26 жовтня 2017 року

у адміністративній справі № 319/308/17(2-а/319/8/2017) за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Відьмацької селищної ради Відьмацького району Запорізької області про визнання протиправним та скасування рішення Куйбишевської селищної ради Запорізької області від 07 липня 2016 року № 2, -

в с т а н о в и л а :

Постановою Куйбишевського районного суду Запорізької області від 26 жовтня 2017 року відмовлено у задоволені адміністративного позову позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 про визнання протиправним та скасування рішення Куйбишевської селищної ради Запорізької області від 07 липня 20І6 року «Про пропозицію щодо перейменування смт.Більмак Більмацького району Запорізької області, яким надано згоду на перейменування селища міського типу Більмак Більмацького району Запорізької області, та вирішено звернутися з клопотанням до Куйбишевської районної ради про перейменування селища міського типу Більмак Більмацького району Запорізької області на селище міського типу Кам'янка, а також доручено селищному голові направити народному депутату України ОСОБА_4 звернення депутатів селищної ради про сприяння вирішення питання зміни назви селища на Кам'янку.

Зазначене рішення суду першої інстанції оскаржено позивачами по справі з підстав порушення норм матеріального та процесуального права, і неповного з’ясування судом обставин, що мають значення для справи, у зв’язку з чим просить його скасувати постанову Куйбишевського районного суду Запорізької області по справі та прийняти іншого рішення про задоволення вимог позивачів у цій справі в повному обсязі шляхом визнання протиправним та скасування рішення Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області від 07 липня 2016 року №2 «Про пропозицію щодо перейменування смт. Більмак Більмацького району Запорізької області», як такого, що не відповідає вимогам Конституції і законам України, та інтересам суспільства.

Апеляційна скарга позивачів мотивована помилковістю позиції суду першої інстанції стосовно відсутності необхідності оцінки оскаржуваного у цій справі рішення селищної ради на предмет його відповідності Законам України «Про місцеве самоврядування», «Географічні назви», та Положенню «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР» у зв’язку з тим, що надання селищною радою згоди на перейменування є тільки етапом в процесі перейменування селища і остаточне рішення з вказаного питання буде приймати Верховна Рада України, а оскаржуваним у цій справі рішенням відповідача їх права не порушуються, що на погляд апелянтів суперечить чинному законодавству.

В судовому засіданні апеляційної інстанції позивачі в повному обсязі підтримали вимоги апеляційної скарги та наполягали на її задоволені, а представник відповідача – селищний голова визнав вимоги апеляційної скарги, вказуючи на те, що оскаржуване позивачами у цій справі рішення селищної ради не відповідає вимогам закону, а його прийняття було обумовлено як психологічним так і фізичним тиском на нього та на інших депутатів селищної ради.

Вирішуючи спір у цій справі по суті, суд першої інстанції детально дослідив обставини, що були пов’язані з процедурою перейменування смт. Куйбишеве в селище міського типу Більмак, проведеною в період з лютого по травень 2016 року на виконання положень Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» N 317-VIII від 09 квітня 2015 року (далі - Закон № 317-VIII), за результатом якої Верховною Радою України 12 травня 2016 року відповідно до п. 29 ч.1 ст.85 Конституції України і п.8 ст.7 Закону N 317-VIII, та з врахуванням пропозиції органів місцевого самоврядування і рекомендації Українського інституту національної пам’яті, було прийнято постанову №1353-VIII «Про перейменування деяких населених пунктів», що вступила в дію 21 травня після оприлюднення в газеті «Голос України», згідно якої Куйбишевський район Запорізької області перейменовано на Більмацький район Запорізької області, а селище міського типу Куйбишеве Запорізької області перейменоване на селище міського типу Більмак Запорізької області.

Крім того, мотивуючи наявність правових підстав для розгляду відповідачем підготовленого і схваленого рішенням виконавчого комітету Більмацької селищної ради № 169 від 06.07.2016 р. (а.с.1 т.3), внесеного на розгляд ради проекту рішення «Про пропозицію щодо перейменування смт.Більмак Більмацького району Запорізької області», що за позицією Куйбишевського райсуду відповідає вимогам ст.37 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», якою визначено, що «підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах визначених законом повноважень» відноситься до власних (самоврядних) повноважень виконавчого комітету, суд першої інстанції в своєму рішенні приділив увагу лише обставинам, які передували розгляду відповідачем ініційованого групою громадян «волевиявлення жителів смт. Куйбишеве щодо назви селища», зареєстрованого селищною радою 30 травня 2016 року (а.с.129-130 т.1), що було підставою для винесення селищним головою Розпорядження №33 від 03.06.3016 (а.с.132 т.1), та Розпорядження №36 від 15.06.2016 (а.с.137 т.1), які з урахуванням засідань організаційного комітету від 07.06.2016 р. і від 15.07.2016 р., оформлених протоколами (а.с.133-134, 135-136 т.1) були підставою для проведення 24 червня 2016 року громадських слухань мешканців територіальної громади смт. Куйбишеве, за підсумками яких протокольно було ухвалено рішення рекомендувати виконавчому комітету селищної ради винести на розгляд селищної ради проект рішення про перейменування селища міського типу Більмах Більмацького району Запорізької області в селище міського типу Кам'янка (а.с.138-140 т.1)

При цьому, обговорюючи обґрунтованість ініціювання питання про перейменування селища з «Більмак» на «Кам’янка», суд першої інстанції посилався на положення ст.5, ст.7, ст.8 Закону України «Про географічні назви» № 2604-IV від 31.05.2005 зі змінами (далі – Закон № 2604-IV), Закон N 317-VIII, і на п.12 Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, затвердженого Указом Президії Верховної Ради Української РСР «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР» №1654-X від 12 березня 1981 року (далі – Положення №1654-X), а мотивуючи наявність правових підстав для розгляду відповідачем вказаного питання і прийняття ним оскаржуваного у цій справі рішення, суд першої інстанції послався на положення ст.25, п.41 ч.1 ст.26, ч.1 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР від 21.05.1997 (далі – Закон № 280/97-ВР№), та на підставі аналізу яких дійшов висновку, що до повноважень відповідача в питаннях адміністративно-територіального устрою відноситься лише надання згоди на перейменування селища, і це є тільки етапом в процесі перейменування населеного пункту та не приводить до його автоматичне перейменування, оскільки питання перейменування смт. Більмак на смт. Кам'янку є виключною компетенцією Верховної Ради України, до повноважень якої відповідно до п.29 ст.85 Конституції України належить утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів.

Разом з тим, суд першої інстанції вирішуючи спір у цій справі, взагалі не звернув уваги на ряд суттєвих обставин, які свідчать не лише про протиправність оскаржуваного у цій справі рішення відповідача № 2 від 07.07.2016 року внаслідок його необґрунтованості, невмотивованості і не відповідності нормам чинного законодавства, а й про безпідставність: вжитих Розпорядженнями селищного голови (а.с.132, 137 т.1) на підставі звернення ініціативної групи (а.с.130 т.1) заходів з організації та проведення громадських слухань з питання перейменування селища Більмак відповідно до п.8.3 Тимчасововго Положення про громадські слухання в населених пунктах Куйбишевської селищної ради (а.с.125-128 т.1) і ст.13 Закону № 280/97-ВР; і й про відсутність повноважень у виконавчого комітету Більмацької селищної ради на схвалення проекту оскаржуваного позивачами рішення селищної ради (а.с.1 т.3)

Оцінивши наведені Куйбишевським районним судом в постанові від 26 жовтня 2017 року обставини, які слугували підставою для відмови у задоволені вимог позивачів по цій справі, та проаналізувавши норми чинного законодавства, на які посилався суд першої інстанції та якими регулюються спірні правовідносини, судова колегія дійшла висновку: про помилковість оцінки судом предмета спору у цій справі, яким є правомірність прийнятого Більмацькою селищною радою Більмацького району Запорізької області Рішення «Про пропозицію щодо перейменування смт. Більмак Більмацького району Запорізької області» № 2 від 07.07.2016 року (а.с.10 т.1); та про помилковість розуміння судом норм матеріального права, якими регулюються спірні правовідносини, в тому числі і тих, на які є посилання в судовому рішенні першої інстанції, що у сукупності призвело до ухвалення у справі незаконного та необґрунтованого судового рішення, у зв’язку з чим апеляційна скарга позивачів підлягає задоволенню в повному обсязі.

Розглядаючи спір у цій справі, адміністративний суд повинен виходить з фундаментального припису частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування і їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як вбачається з матеріалів справи, спір у цій справі виник у зв’язку непогодженням частини жителів селища з перейменуванням смт Куйбишеве Куйбишевського району Запорізької області на смт Більмак Більмацького району, здійсненого на виконання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» Постановою Верховної Ради України «Про перейменування деяких населених пунктів» № 1353-VIII від 12 травня 2016 року, що вступила в дію 21 травня 2016 року після оприлюднення в газеті «Голос України».

Підстави виникнення спору з приводу вирішені комплексу питань, пов’язаних з фактично повторним перейменуванням селища Більмак, прописані в Пояснювальній записці до проекту рішення селищної ради «Про пропозицію щодо перейменування смт Більмак Більмацького району Запорізької області» за підписом селищного голови (а.с.11-12 т.1), підтверджуються матеріалами адміністративної справи в їх сукупності, та не спростовуються сторонами по справі і іншими особами, які не були залучені до участі у справі, але надсилали до суду свої письмові заперечення та пояснення проти адміністративного позову та проти апеляційної скарги позивачів.

Судовою колегією встановлено, що винесенню Більмацькою селищною радою рішення «Про пропозицію щодо перейменування смт.Більмах Більмацького району Запорізької області» № 2 від 07.07.2016 року – передувало звернення до селищної ради (копія голові селищної ради) ініціативної групи селища Більмак з вимогою вирішити на позачерговій сесії питання про вивчення волевиявлення більшості жителів смт Куйбишева про те якою повинна стати назва селища, яке було подано 30.05.2016 р, тобто, вже після набрання чинності Постанови Верховної Ради України № 1353-VIII від 12 травня 2016 року, і в якому міститься посилання на проведене ініціативною групою опитування жителів селища, якими негативно сприймається перейменування смт Куйбишева на смт Більмак, та на відсутність у ради законних перешкод для зміни назви селища сесійним рішення ради, оскільки відповідно до ст.74 Закону № 280/97-ВР органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами, а своїм рішенням про перейменування селище в Більмак депутати ігнорували інтереси виборців, з одночасним попередженням про те, що в іншому випадку відповідно до п.1 ч.1, ч.3 ст.78 Закону № 280/97-ВР ініціативною групою буде розпочато процедуру дострокового припинення повноважень селищної ради (а.с.129-130 т.1).

Зазначене в попередньому абзаці звернення ініціативної групи, селищним головою (за його твердженням під тиском) було розцінено як підставу розпочати процедуру перейменування селища Більмак, внаслідок чого всупереч Законів № 280/97-ВР і № 2604-IV було винесено Розпорядження № 33 від 03.06.2016 р «Про затвердження складу організаційного комітету з проведення громадський слухань з питання перейменування селища Більмак», і Розпорядження № 36 від 15.06.2016 р «Про проведення громадських слухань з питань перейменування селища Більмак» з визначенням часу проведення слухань о 16.00 год 24.06.2016 р.

Так, в Розпорядженні селищного голови № 36 містить посилання на положення ст.13 Закону № 280/97-ВР, а в Розпорядженні № 33 - на положення ст.13 ст.42 Закону № 280/97-ВР і п.8.3 Тимчасового Положення про громадські слухання в населених пунктах Куйбишевської селищної ради, що є суто формальним і не має жодного відношення до процедури перейменування населеного пункту, оскільки:

- етап перейменування населених пунктів та районів на виконання Закону № 317-VIII на той час вже було завершено, і відповідно його положення, також як і положення затвердженого рішенням селищної ради Куйбишевського району № 24 від 25.05.2015 на виконання Закону № 317-VIII Тимчасового положення про громадські слухання в населених пунктах Куйбишевського району (а.с.125-128 т.1) - не можуть поширюватися на усі питання, пов'язані зі зміною назви населеного пункту за ініціативою мешканців цього населеного пункту, тим більш, що така ініціатива не пов’язана з необхідністю приведення назви селища Більмак у відповідність із вимогами Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки";

- ст.42 Закону № 280/97-ВР - не містить в собі повноважень селищного голови затверджувати склад організаційного комітету з проведення громадський слухань по питанню перейменування селища;

- а в ч.1 ст.13 цього Закону чітко визначено право територіальної громади проводити громадські слухання, під час яких члени територіальної громади можуть порушувати питання та вносити пропозиції лише щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.

«Питання місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування» слід визначати виходячи з положень ст.ст.25, 26, 37, 42 Закону № 280/97-ВР, та відповідними положеннями Закону «Про географічні назви» № 2604-IV, в якому прописано правові основи регулювання відносин та діяльності, пов'язаних із встановленням назв географічних об'єктів, а також унормуванням, обліком, реєстрацією, використанням та збереженням географічних назв, і на які відповідач по справі та його виконавчий орган і голова селищної ради повинні були спиратися при вирішенні спірного у цій справі питання.

Так, відповідно до змісту ст.37 Закону № 280/97-ВР - у виконавчого комітету Більмацької селищної ради Більмацького району Запорізької області відсутні повноваження на схвалення проекту Рішення селищної ради «Про пропозицію щодо перейменування смт.Більмах Більмацького району Запорізької області», оскільки вказаною нормою чітко визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження стосовно: підготовки і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту (п.1); і підготовка та внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом (п.2), який на думку судової колегії слід застосовувати одночасно з приписами п.1 ч.1 ст.37 цього Закону

З урахуванням змісту п.2 ч.1 ст.37 Закону № 280/97-ВР, судова колегія звертає увагу на положення

ст.25 Закону N 280/97-ВР, за якими сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання, з урахуванням офіційного тлумачення положень цієї статті в Рішенні Конституційного Суду № 7-рп/2009 від 16.04.2009 р., акцентувавши у тому числі увагу на рішенні Конституційного Суду України від 26 березня 2002 року № 6-рп/2002, в якому визначено політико-правову природу органів місцевого самоврядування, які не є органами державної влади, а є представницькими органами, через які здійснюється право територіальної громади самостійно вирішувати не будь-які питання суспільного життя, а питання саме місцевого значення, тобто такі, які пов'язані передусім з життєдіяльністю територіальних громад і перелік яких визначено у Конституції і законах України.

Також, судова колегія звертає увагу на зміст ст.26 Закону N 280/97-ВР, відповідно якої до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення на пленарних засіданнях перелічених в пп.1-56 ч.1 питання, одним з яких, а саме п.41 визначено «прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами», і ключовим у даному випадку є Рішення Конституційного Суду України від 13 липня 2001 року № 11-рп/20011, в пункті 3 якого викладено позицію Конституційного Суду України: «Виключно законами України визначається «територіальний устрій України», і це необхідно розуміти так, що питання територіального устрою України, зокрема визначення змісту цього поняття, правового статусу і видів адміністративно-територіальних одиниць, повноваження органів щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою України, є питаннями загальнодержавного значення і врегульовуються лише законом».

Таким чином, наведені вище норми законів і правові позиції Конституційного Суду України свідчать про те, що питання адміністративно-територіального устрою – є загальнодержавним, і відповідно взагалі не можуть вирішуватися органами місцевого самоврядування, через які згідно ч.2 ст.5 Конституції України територіальні громади самостійно вирішують питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (частина перша статті 140), а спірні у цій справі правовідносини не можуть регулюватися Указом Президії Верховної Ради Української РСР «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР» №1654-X від 12 березня 1981, яким затверджено Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, хоча це Положення і не скасовано в установленому законом порядку, але й у той же час не має статусу Закону.

Таке ж застереження міститься також і в статті 4 Європейської Хартії місцевого самоврядування (ратифіковано Законом від 15 липня 1997 року N 452/97-ВР), яка передбачає, що органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати буд-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

Наведені висновки судової колегії узгоджуються з положеннями Закону № 2604-IV, в ст.7 якого чітко визначено, що найменування та перейменування одиниць адміністративно-територіального устрою України (шляхом внесення змін до Конституції України, населених пунктів і районів, а також географічних об'єктів, створених за рішеннями Верховної Ради України – здійснює виключно Верховна Рада України; а селищні ради мають повноваження здійснювати перейменування лише географічних об'єктів, розташованих відповідно на території селища, якими в розумінні п.2 ч.1 ст.1 Закону № 2604-IV є: цілісні і відносно стабільні утворення Землі природного або антропогенного походження, що існують або існували в минулому і характеризуються певним місцеположенням: орографічні - материки, гори, хребти, скелі, ущелини, льодовики, рівнини, низовини, яри, балки, острови, коси, вулкани, печери тощо; гідрографічні - океани, моря, затоки, протоки, лимани, озера, болота, водосховища, річки, канали тощо.

Таким чином, суд першої інстанції не вбачаючи суттєвої різниці між наведеними в ст.1 Закону № 2604-IV законодавчо визначеними термінами «географічні об'єкти» і «адміністративно-територіальні», які не є тотожними між собою та різняться між собою як об’єктами, так і органами, які здійснюють найменування та перейменування географічних об'єктів (ст.7) та порядком найменування та перейменування об'єкта (ст.8) – безпідставно визнав оскаржуване у цій справі рішення відповідача таким, що відповідає вимогам ст.5, ст.7, ст.8 Закону України «Про географічні назви», ст.25, п.41 ч.1 ст.26, ч.1 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Положенням про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, затвердженого Указом Президії Верховної Ради Української РСР «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР» №1654-X від 12 березня 1981 року

Судова колегія не погоджуючись з наведеними вище висновками суду першої інстанції у цій справі, акцентує увагу на тому, що ч.6 ст.8 Закону України «Про географічні назви» чітко та зрозуміло прописано, що порядок найменування та перейменування географічних об'єктів, що складають систему адміністративно-територіального устрою України, визначається окремим законом, і відповідно описаний в інших частинах цієї статті порядок подання пропозицій та винесення рішень з питань перейменування географічних об'єктів – не стосується питань перейменування об’єктів адміністративно-територіального устрою, оскільки фактично Закон України «Про географічні назви» не має відношення до механізму реалізації повноважень Верховної Ради України у сфері найменування і перейменування населених пунктів і не містить відповідного порядку.

Отже нормативно-правовим актом, покликаним врегулювати порядок найменування і перейменування населених пунктів, є саме закон, відмінний від Закону України «Про географічні назви», і таким Законом був прийнятий 09 квітня 2015 року Закон України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» № 317-VIII, на виконання якого постановою Верховної Ради України відповідно до п.29 ч.1 ст.85 Конституції України було перейменовано смт Куйбишева на смт Більмак, яка могла бути оскаржена до суду ініціативною групою незадоволених мешканців смт Більмак.

Той факт, що ініціативна група селища Більмак (колишня назва Куйбишева) не скористалася своїм правом оскаржити в судовому порядку Постанову Верховної Ради України «Про перейменування деяких населених пунктів» № 1353-VIII від 12 травня 2016 року, що вступила в дію 21 травня 2016 року після оприлюднення її в газеті «Голос України», не породжує право у окремих осіб ініціювати перед органами місцевого самоврядування питання повторного перейменування декомунізованого населеного пункту смт Більмак на смт Кам’янка, а у Більмацької селищної ради і її виконавчого органу не виникає повноважень на вирішення вказаного питання за аналогією Закону, з посиланням на правові норми статей 25 та 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", якими сільські, селищні та міські ради не наділяються компетенцією щодо вирішення питання про найменування або перейменування населених пунктів.

Посилання суду першої інстанції на положення ч.1 ст.59 Закону № 280/97-ВР також не свідчить про правомірність рішення відповідача № 2 від 07.07.2016 р «Про пропозицію щодо перейменування смт.Більмак Більмацького району Запорізької області», оскільки:

- вказана норма є загальною для усіх нормативних та інших актів ради;

- будь-яке «повторне» перейменування селища Більмак чи-то шляхом «внесення змін» до вже проголосованої постанови Верховної Ради України, яка набрала чинності, чи-то шляхом ухвалення нової постанови є неможливим та суперечитиме діючому законодавству України;

- а при прийнятті рішення № 2 від 07.07.2016 р відповідач не дотримався наведених в ч.3 ст.2 КАСУ критерій правомірності рішення суб’єкта владних повноважень, і прийняв вказане рішення: поза межами повноважень органу місцевого самоврядування, у спосіб, що не передбачений Конституцією і законами України; не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; упереджено; не добросовісно і не розсудливо; а також без дотримання принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації

Не може погодитися судова колегія також з висновками суду першої інстанції в частині визнання наявності визначених ст.5 Закону № 2604-IV правових підстав, які є вичерпними та в даному спірному випадку відсутні, а повторне перейменування населеного пункту і району, чиї назви були змінені в ході реформи декомунізації – не є належним способом захисту незадоволеної частини мешканців селища Більмак, оскільки відповідно до ч.12 зазначеної норми закону перейменування географічних об’єктів, крім випадків приведення їх назв у відповідність до вимог Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», здійснюється з урахуванням думки більшості населення відповідно до закону про референдуми, який на сьогоднішній день провести є неможливим через відсутність спеціального закону.

Помилковими судова колегія також визнає відмову суду першої інстанції в задоволені вимог позивачів по цій справі з підстав не встановлення факту та обставин, які б свідчили про порушення прав, свобод чи інтересів позивачів з боку відповідача, або створення перешкод для їх реалізації, чи про наявність іншого ущемлення прав та свобод позивачів, оскільки в даному випадку беззаперечно встановленим є той факт, що позивачі є постійними мешканцями і членами територіальної громади селища Більмак, яких стосуються усі питання місцевого значення, що приймаються в їх інтересах органами місцевого самоврядування.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вирішив спір у цій справі з помилковим застосуванням норм матеріального права, що призвело до помилковості оцінки фактичних обставин по справі, і відповідно, до ухвалення незаконного та необґрунтовано рішення по справі, яке відповідно до вимог ст.202 КАСУ підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про задоволення вимог позивачів у повному обсязі.

Керуючись п.3 ч.1 ст.198, ст.202, ст.205, ст.207 КАС України, судова колегія, -

П о с т а н о в и л а :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 – задовольнити.

Постанову Запорізького Куйбишевського районного суду Запорізької області від 26 жовтня 2017 року – скасувати, та прийняти нову постанову про задоволення адміністративного позову.

Визнати протиправним та скасувати рішення Більмацької (Куйбишевської) селищної ради Більмацького району Запорізької області від 07 липня 2016 року за № 2 «Про пропозицію щодо перейменування смт. Більмак Бідьмацького району Запорізької області на селище міського типу Кам’янка».

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст. 212 КАС України.

Головуючий суддя: С.В. Сафронова

Суддя: В.В. Мельник

Суддя: Д.В. Чепурнов

Ї

Джерело: ЄДРСР 71210831
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку